Kertokaahan mulle, et miten paljon yo-todistus merkkaa haettaessa esim.ammattikorkeakouluihin tai yliopistoon? Tarkotan siis lähinnä niitä arvosanoja, joskus kun kuulee juttuja, miten E:tä huonommilla papereilla ei tee käytännössä yhtään mitään. Onko kolme ja puoli- vuotinen taival siis ollut aivan turhaa, kun en mitään huippu arvosanoja tule saamaan? Mun kaveriki haki jollain b:n-c:n papereilla sosiaali- ja terveysalalle, mutta eipä tullut kutsua edes pääsykokeisiin. Merkitseekö yo-todistuksen arvosanat todellakin noin paljon?
Yo-todistuksen merkitys
18
4897
Vastaukset
- znn
Yliopistotasoisiin paikkoihin yo-tokarilla ei tee yhtään mitään ellei satu olemaan suunnilleen 6 ällää. Riippuu vähän minne hakee, mutta arvosanat M ja huonommat ovat ainakin yhtä tyhjän kanssa. Amiksista ei ole mitään tietoa, kuinka sinne valitaan.
- joku
itse ainakin pääsin lukemaan matikkaa yliopistoon kun kirjoitin pitkästä M. eli ei ne ole ihan yhtä tyhjän kanssa
- Hepsi
joku kirjoitti:
itse ainakin pääsin lukemaan matikkaa yliopistoon kun kirjoitin pitkästä M. eli ei ne ole ihan yhtä tyhjän kanssa
Joo taitaa olla matematiikka ja fysiikka ainakin sellasia jonne pääsee vaan tokarilla, mutta ei kai muualle.
- Miina
Riippuu tosiaankin siitä minne haet ja minä vuonna olet kirjottanut. Jos kirjotuksista on jo "vuosia", ei todistuksesta välttämättä saa mitään pointseja.
- minä vaan
Jos yliopistoon aiot niin eipä kannata paljon huolta kantaa. Riippuu tietysti vähän minne haet, mutta useimpiin paikkoihin noin puolet hakijoista otetaan PELKÄSTÄÄN pääsykokeen perusteella. Eli tsemppaat vain pääsykokeeseen niin eiköhän se paikka irtoa. Itselläni oli sellaiset C-M paperit ja ei niillä ollut mitään merkitystä. Pääsykoe ratkaisi.
- Jipo
Ei merkitse. Mekein joka-alalle on pääsykoekiintiöt jolla päästään sisään ilman yo-todistuspisteitä...ja toisaalta jos sinulla on huono yo-todistus, niin sitten sinun pitää vain lukea enemmän pääsykokeisiin, hyvin yksinkertaista!
Mutta pääsykoe on pieni juttu, kyse on enemmäkin koko opiskeluajasta ja opiskelusta. Yo-paperithan eivät sinänsä kerro yhtään mitään kyvyistä (lukiossa kaikki oli niin paljon helpompaa, eikä juuri mitään tarvinnut tehdä verrattuan korkeakouluopintoihin)...tai oikeastaan ahkeruudesta, sillä siitähän opinnoissa on kyse: ainakin täällä TKK:lla kuuden ällän ylioppilaat ihmetyttävän usein reputtavat tenttejä, kun luottavat vain siihen älykkyyteensä eivätkä oikeasti tee mitään, ja samaan aikaan 6 b:n ylioppilas takoo 50 ov vuodessa hyvin arvosanoin.
Älä huolestu, ei ongelmia.
AMK:sta en tiedä, eikös sinne pääse muutenkin suht helposti...? -Mutta niin, en tosiaan tiedä.- Taru
Luulen, että AMK:ssa todistus vaikuttaa tuohon alkupisteytykseen ja sitä kautta siihen, kutsutaanko pääsykokeeseen. Eli jos sinne puolelle mielit niin kannattanee käydä korottelemassa yo-arvosanoja.
Mutta yliopistoon pyrkiessäsi pääset näyttämään osaamisesi ja älysi pääsykokeessa! Itse pääsin ensiyrittämällä sisään, vaikka kirjoitin vain (heh) 2xL, 2xM ja 1XC. Yliopistolla taasen olen vedellyt erinomaiset tiedot kaikista opintokokonaisuuksista, koska ala todella kiinnostaa.
Jos hieman yleistän, niin lukiossa pitää "menestyäkseen" saada hyviä arvosanoja joka aineessa, mutta yliopistolla riittää, että olet hyvä sillä alalla, mitä opiskelet. Itseäni eivät kouluarvosanat esim. koskaan motivoineet niin paljon, että olisi jaksanut kauheasti pelkkiin arvosanoihin panostaa. Keskityin niihin aineisiin, joista olin aidosti kiinnostunut.
Lukiossahan on vielä vallalla tällainen ideologia, että saadessaan 10 ihmiset pyörittelevät silmiään ja toteavat: "en edes yhtään lukenut...". Todellisuudessa sitä on tehty läksyjä kynä sauhuten ja luettu hulluna vielä edellisinä iltoinakin. Todellisuudessa näitä nero-tapauksia on korkeintaan yksi sadasta ja muut vain feikkaavat näyttääkseen neroilta ;-) - Salla
Esim. humanistisissa tiedekunnissa on paljon aloja, joihin ei ole lainkaan pääsykoekiintiötä, eli aina katsotaan myös YO-arvosanoja. Jos taustapisteistä ei heru, on läpi vaikea päästä.
- siro
pääsin kauppatieteelliseen.
- Ylioppilas
...ja yo-papereilla ei ole mitään arvoa haettaessa esim. yliopistoon. Pelkkä pääsykoe merkkaa, eli ei se maailma kaadu niihin yo-arvosanoihin.
Itse kirjoitin yli 10 vuotta sitten C:n paperit ja nyt yritän vääntää itseäni lääkikseen. - Marko
Totesin että helpoiten pääsee yliopistoon kuitenkin pääsykokeen perusteella. Itse valmistun TTY:ltä teollisuustalous DI:ksi ennen joulua, hyvin arvosanoin. Myös toinen kiinnostuksenni kohde lääkis, nojaa pääsykokeisiin. Sinne pääsee vaikka lukemalla ensin vuoden kemiaa ja fysiikkaa avoimessa, esim Tampereella TTY:llä. Täällä voit käydä luennot läpi myös fysiologia/anatomiasta eikä kukaan kysele. Sit jos ei pääse lääkikseen, esim, niin suorita vielä 30 - 60 opintoviikkoa avoimessa matikat ym mitä mieleen juolahtaa ja sen jälkeen pääset viimeistään ilman pääsykoetta opiskelijaksi DI-putkeen, ja kaikki mitä teit avoimessa on jo osa tutkintoasi. Jos nyt tää sattuu kiinnostaan.
Yliopistoon pääsee suht helposti, mutta ulos on vaikeampi päästä, siis valmistua.- Neuvoton
mut miten on pääsy ammattikorkeaan? Onko sinne noin yleisesti ottaen jopa vaikeampi päästä ku yliopistoon? Osaako joku sanoa, minkälaiset pisteet tarvitaan et pääsee pääsykokeeseen? Onko mitään mahdollisuuksia päästä sisään b:n - c:n papereilla? Siinähän tulikin jo monta kysymystä kerralla, mut olisin kiitollinen jos joku ystävällinen ihminen vielä jaksaisi vastata noihin : )
- F 84
Neuvoton kirjoitti:
mut miten on pääsy ammattikorkeaan? Onko sinne noin yleisesti ottaen jopa vaikeampi päästä ku yliopistoon? Osaako joku sanoa, minkälaiset pisteet tarvitaan et pääsee pääsykokeeseen? Onko mitään mahdollisuuksia päästä sisään b:n - c:n papereilla? Siinähän tulikin jo monta kysymystä kerralla, mut olisin kiitollinen jos joku ystävällinen ihminen vielä jaksaisi vastata noihin : )
Moikka!
Amk:n ollessa kysessä ala, jolle haet merkitsee tod. paljon. (Kuten varmaan yliopistoonkin haettaessa.) Esim. matkailuala on tosi suosittu, joten sinne on hankala päästä. Todistuksella on tietysti merkitystä (saat luultavasti itse valita, käytätkö lukion arvosanoja vai yo-arvosanoja), mutta työkokemuksella vieläkin enemmän. Vaikka olisi kiitettäviä arvosanoja lukion päästötodistuksessa, mutta työkokemuspisteitä uupuu, ei suosituimmilla aloilla pääse välttämättä edes pääsykoeisiin. Riippuu tietysti myös paikkakunnasta, mutta esim. Jyväskylä, Hki, Tre ja Tku ovat varmasti hankalia..Eli työkokemusta kannattaisi hankkia vaikka välivuotena (työmarkkinatuella töihin tms..) Toivottavasti oli jotain apua ja tsemppiä hakuihin!
- tatti
hakiessa yo-todistuksella on merkitystä, eli keskinkertaisella yo-todistuksella ei pääse pääsykokeisiin, tosin pikkukaupunkien ammattikorkeakouluihin riittänee vähän keskinkertaisempikin todistus. Yliopistoon pääsemisen ratkaisee pääsykoe ja hyvästä yo-todistuksesta saa lisäpisteitä. Itse kirjoitin magnaa ja cumua,iltalukiosta vuonna 1998. välivuoden jälkeen pyrin yliopistoon ja pääsin ekalla yrittämällä ja opintomenestys on ollut hyvä, yleensä vielä kiitettävää . Saan parempia arvosanojak uin kaverini, jolla on een yo-paperit.
- Pena
Olen käynyt sekä AMK:n, että yliopiston. Helposti pääsee sisään, kun vaan viitsii lähteä kotikaupunkia pidemmälle opiskelemaan.
- hih
Hgin yliopistoon kevyesti. Piti vaan lukea enemmän puolestaan pääsykokeisiin, koska ei saanut yo-papereista niin paljon pisteitä. Kävin myös AMK:n lukion jälkeen. Muutoin en ole lukiopapereita tarvinnut mihinkään.
- Neuvoton
ammattikorkeessa oikein opiskelette? Ite asustan jyväskylässä, ja pääsy ammattikorkean pääsykokeisiin näyttää olevan melkein mahdotonta jopa M:n papereilla. Onpa kuitenkin helpottavaa lukea, miten tällasella keskitasosella ihmiselläki on sit näköjään mahdollisuuksia päästä yliopistoon ja ehkä jopa ammattikorkeaanki jollain pienemmällä paikkakunnalla. En siis heitä vielä kirvestä kaivoon..
- tatti
Neuvoton kirjoitti:
ammattikorkeessa oikein opiskelette? Ite asustan jyväskylässä, ja pääsy ammattikorkean pääsykokeisiin näyttää olevan melkein mahdotonta jopa M:n papereilla. Onpa kuitenkin helpottavaa lukea, miten tällasella keskitasosella ihmiselläki on sit näköjään mahdollisuuksia päästä yliopistoon ja ehkä jopa ammattikorkeaanki jollain pienemmällä paikkakunnalla. En siis heitä vielä kirvestä kaivoon..
vaikka Lapin ammattikorkeakouluihin hakemista,Tornio ja Kemi.(Tornion liiketalouden ja tietotekniikan instituutti)Muitakin pikkukaupunkien ammattikorkeita on, siitä vain opinto- opasta katselemaan.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
R.I.P Marko lämsä
Luin just netistä suru uutisen että tangokuningas Marko Lämsä On menehtynyt viikonloppuna Tampereella. Niin nuorikin vi624312Vappu terveiset kaivatullesi
otetaan vappu terveisiä vastaan tähän ketjuun kaivatullesi !!! 🍾🥂🎉🌻🔥🧡🧡1551813Tangokuningas Marko Lämsä, 47, on kuollut
Taas yksi melko nuori artisti lopetti lauleskelut lopullisesti. https://www.is.fi/viihde/art-2000011200979.html141523Puskaradio huutaa
Nuori tyttö oli laittanut päivityksen että pitämällä joku itsensäpaljastaja. Kuka tämä on? Varoittakaa lapsia !381287Miksi aina vain seksiä?
Kertokaas nyt mulle, että onko tämä joku normojen ihan oma juttu, että seksiä pitää pohtia joka välissä, siitä pitää jau1681073- 58919
- 78904
Martinalta vakava ulostulo
Seiska: Martinalta vakava ulostulo. Olipa raflaava otsikko mustalla pohjalla.168833Hei rakas A,
olinko silloin julma sinua kohtaan? Jos, niin anna anteeksi, yritin vain toimia oikein. Olen pahoillani, edelleenkin, en54821- 39791