Ensi kertaa Kroatiaan

syysloma

Olemme 10-vuotiaan tyttäreni kanssa lähdössä syyskuussa 4 pvän matkalle Kroatiaan ja haluaisin kysyä kumpi olisi kohteena parempi noinkin lyhyelle matkalle, Dubrovnik vaiko Split?

14

4580

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Henttan

      Suosittelen Dubrovnikia, koska:

      - uimarannat lähempänä kuin Splitissä. Dubrovnikissa lapsen kanssa voi uida sekä vanhan kaupungin kupeessa olevalla rannalla (Banje) että Lapadin alueella.

      Kts. www.find-croatia.com/beaches-croatia/banje-beach-dubrovnik1.htm

      - Dubrovnikista voi tehdä lyhyitä retkiä esim. kuvankauniiseen Cavtatiin joko bussilla (10 kunaa) tai pienellä laivalla (kalliimpi kuin bussi). Pikku laivat lähtevät vanhan kaupungin satamasta. Matkaa Cavtatiin on noin 15 km. Cavtatissa on kivoja rantoja ja kaunis rantakatu. Uimakengät kannattaa ottaa mukaan tai hankkia heti paikan päältä. Keskustassa luostarin edessä on ihana pieni ranta ja kahvila. Kuvassa luostari vastarannalla (olen majoittunut siinä pari kertaa, mahtava paikka).
      Kts. www.pbase.com/corrina/image/67202965

      - Dubrovnikin vanhan kaupungin satamasta pääsee paatilla myös läheiselle Lokrumin saarelle, jossa on uimarannan lisäksi kasvitieteellinen puutarha.

      - Dubrovnikin vanha itsessään kaupunki on upea - sekä päivällä (joskin paljon turisteja) että illalla. Lapsen kanssa voi hyvin kiertää vanhan kaupungin muurit, joka on mieleenpainuva kokemus. Muurikävely on parasta tehdä aamulla tai myöhemmin iltapäivällä, koska syyskuussa on vielä melko kuumaa keskipäivällä. Muurilla on parissa kohtaa kahvila. Maisema muurilta ja taustalla Lokrumin saari: www.pbase.com/alangrant/image/23827408

      Dubrovnik on hintatasoltaan huomattavasti kalliimpi kuin Split, se miinuspuolena.

      Hyvää matkaa, kysy lisää, jos jotain tulee mieleen.

      • syysloma

        sinulle Henttan neuvoista ja opastuksesta. Dubrovnikiin me sitten syyskuussa suuntaamme! Kerrotko vielä miten itse varaat matkan, lennot ja hotelli erikseen vai miten? Katselin eri matkanjärjestäjien vaihtoehtoja ja ainakin Arealla oli valmiita hotellipaketteja suht edulliseen hintaan. Mitä suosittelisit? Se luostarimajoitus alkoi minua heti kovasti kiinnostaa.. :)


      • Henttan
        syysloma kirjoitti:

        sinulle Henttan neuvoista ja opastuksesta. Dubrovnikiin me sitten syyskuussa suuntaamme! Kerrotko vielä miten itse varaat matkan, lennot ja hotelli erikseen vai miten? Katselin eri matkanjärjestäjien vaihtoehtoja ja ainakin Arealla oli valmiita hotellipaketteja suht edulliseen hintaan. Mitä suosittelisit? Se luostarimajoitus alkoi minua heti kovasti kiinnostaa.. :)

        Ota vain paketti suoraan Arealta, koska syyskuu on aivan kohta.

        Katsoin pikaisesti ebookersin sivuilta esim. Austrian Airlinesin lentoja syyskuulle, ovat aika hintavia (n. 500 e/henkilö Hki-Wien-Dbr menopaluu).

        Maksoin alkukesän lennoistani Hki-Split ja takaisin Dbr-Helsinki (Wienin kautta) 384 euroa. Lennot varasin tammikuussa.

        Itse teen aina omatoimimatkoja ja varaan poikkeuksetta sekä lennot että majoitukset ainakin puolta vuotta ennen lähtöä.
        Kroatia on uskomattoman suosittu - ja syyskuu on vielä sesonkiaikaa.

        Tuosta luostarista (Fransiscan monastery) olen kirjoittanut ja laittanut kuvia Tripadvisoriin:
        www.tripadvisor.com/ShowUserReviews-g303804-d639764-r8825752-Franciscan_Monastery-Cavtat.html

        Tässä linkki, josta näet hinnat:
        www.hellotourist.net/sajatlap.php?nyelv=3&ID=6721_Franciscan Monastery Cavtat Room

        Mukavaa matkaa!


      • syysloma
        Henttan kirjoitti:

        Ota vain paketti suoraan Arealta, koska syyskuu on aivan kohta.

        Katsoin pikaisesti ebookersin sivuilta esim. Austrian Airlinesin lentoja syyskuulle, ovat aika hintavia (n. 500 e/henkilö Hki-Wien-Dbr menopaluu).

        Maksoin alkukesän lennoistani Hki-Split ja takaisin Dbr-Helsinki (Wienin kautta) 384 euroa. Lennot varasin tammikuussa.

        Itse teen aina omatoimimatkoja ja varaan poikkeuksetta sekä lennot että majoitukset ainakin puolta vuotta ennen lähtöä.
        Kroatia on uskomattoman suosittu - ja syyskuu on vielä sesonkiaikaa.

        Tuosta luostarista (Fransiscan monastery) olen kirjoittanut ja laittanut kuvia Tripadvisoriin:
        www.tripadvisor.com/ShowUserReviews-g303804-d639764-r8825752-Franciscan_Monastery-Cavtat.html

        Tässä linkki, josta näet hinnat:
        www.hellotourist.net/sajatlap.php?nyelv=3&ID=6721_Franciscan Monastery Cavtat Room

        Mukavaa matkaa!

        ja linkistä. Sun matkakertomus oli tosi hyvä ja sitä oli hauska lukea! Mennään varmaan ainakin käymään siellä luostarissa. Katselin äsken matkoja supersaverin sivuilta ja ajattelin varata matkan sitä kautta. Hotelli joko Neptun tai Kompas. Onko sulla kokemusta kummastakaan, ovat kai aika samantyylisiä? Olemme tyttären kanssa molemmat aivan innoissamme matkasta ja tuskin maltamme odottaa vielä kuukautta ennenkuin lähtöpäivä koittaa...


      • Henttan
        syysloma kirjoitti:

        ja linkistä. Sun matkakertomus oli tosi hyvä ja sitä oli hauska lukea! Mennään varmaan ainakin käymään siellä luostarissa. Katselin äsken matkoja supersaverin sivuilta ja ajattelin varata matkan sitä kautta. Hotelli joko Neptun tai Kompas. Onko sulla kokemusta kummastakaan, ovat kai aika samantyylisiä? Olemme tyttären kanssa molemmat aivan innoissamme matkasta ja tuskin maltamme odottaa vielä kuukautta ennenkuin lähtöpäivä koittaa...

        Ei ole kokemusta kummastakaan hotellista, kun olen Kroatiassa ollut hotellissa vain Plitvicen kansallispuiston järvialueella (hotelleissa Plitvice ja Jezero).
        Muutoin suosin aina yksityismajoitusta.

        Kompas ja Neptun lienevät Lapadin alueella, joka on noin 3 km Dubrovnikin vanhasta kaupungista. Molemmat varmaan ihan ok hotelleja. Lapadista pääsee helposti paikallisbussilla Dbr:n vanhaan kaupunkiin. Hinta on 10 kunaa, jos ostaa lipun bussista ja 8 kunaa, kun ostaa lipun etukäteen.

        Tuo Cavtatin luostari on suljettu yleisöltä, paitsi silloin kun siellä on konsertteja (kolmena iltana viikossa, alkaen klo 20 - muistaakseni). Hinta 90 kunaa. Luostarissa ei siis pääse käymään. Luostarin kirkko on kyllä avoinna.

        Jos menette Cavtatiin, kiivetkää Kvaternikova-katua ylös (lähtee luostarin takaa). Siellä on aivan ihana kahvila, Bellevue nimeltään. Kahvila on pieni ja sieltä avautuu upea maisema Cavtatiin:
        http://members.virtualtourist.com/m/p/m/36364f/

        On mielestäni paras kahvila koko Kroatiassa, ja olen kolunnut Kroatian melko tarkkaan. Vie terkkuja Lenkalle, on mukava nainen ja omistaa paikan.


      • syysloma
        Henttan kirjoitti:

        Ei ole kokemusta kummastakaan hotellista, kun olen Kroatiassa ollut hotellissa vain Plitvicen kansallispuiston järvialueella (hotelleissa Plitvice ja Jezero).
        Muutoin suosin aina yksityismajoitusta.

        Kompas ja Neptun lienevät Lapadin alueella, joka on noin 3 km Dubrovnikin vanhasta kaupungista. Molemmat varmaan ihan ok hotelleja. Lapadista pääsee helposti paikallisbussilla Dbr:n vanhaan kaupunkiin. Hinta on 10 kunaa, jos ostaa lipun bussista ja 8 kunaa, kun ostaa lipun etukäteen.

        Tuo Cavtatin luostari on suljettu yleisöltä, paitsi silloin kun siellä on konsertteja (kolmena iltana viikossa, alkaen klo 20 - muistaakseni). Hinta 90 kunaa. Luostarissa ei siis pääse käymään. Luostarin kirkko on kyllä avoinna.

        Jos menette Cavtatiin, kiivetkää Kvaternikova-katua ylös (lähtee luostarin takaa). Siellä on aivan ihana kahvila, Bellevue nimeltään. Kahvila on pieni ja sieltä avautuu upea maisema Cavtatiin:
        http://members.virtualtourist.com/m/p/m/36364f/

        On mielestäni paras kahvila koko Kroatiassa, ja olen kolunnut Kroatian melko tarkkaan. Vie terkkuja Lenkalle, on mukava nainen ja omistaa paikan.

        siinä kahvilakuvassa. Varmaan mennään käymään sekä siellä että luostarin kirkossa. Olen jotenkin jo niin ihastunut Kroatiaan pelkästään valokuvien ja kirjoitusten perusteella. Mitenhän mahtaa käydä paikan päällä. Olen tosi kiitollinen sinulle Henttan kaikista vinkeistäsi ja neuvoistasi! Kaikkea hyvää sinulle ja mukavaa loppukesää!!!


      • Henttan
        syysloma kirjoitti:

        siinä kahvilakuvassa. Varmaan mennään käymään sekä siellä että luostarin kirkossa. Olen jotenkin jo niin ihastunut Kroatiaan pelkästään valokuvien ja kirjoitusten perusteella. Mitenhän mahtaa käydä paikan päällä. Olen tosi kiitollinen sinulle Henttan kaikista vinkeistäsi ja neuvoistasi! Kaikkea hyvää sinulle ja mukavaa loppukesää!!!

        ... meikäläiselle - eli tulet sieltä silmät "kukkasilla" kotiin. Olin eka kertaa Kroatiassa syyskuussa 2005.
        Tuttavat ihmettelivät, että "miten sinä yksin sinne, siellähän on ollut se sotakin.."

        Ensimmäisellä kerralla lensin Splitiin ja olin kaksi viikkoa reissussa. Olin pari päivää Trogirissa (Unescon suojelukohde), matkasin sitten laivalla viikoksi Hvarin kaupunkiin Hvarin saarelle ja sieltä eteenpäin laivalla Dubrovnikiin. Käväisin myös Montenegrossa.

        Tulin kotiin silmät ymmyrkäisinä kaikesta luonnon kauneudesta.

        Olen myöhemmin ollut Korculan, Visin ja Bracin saarilla. Mantereella Zagrebissa, Plitvicessä, Krkan kansallispuistossa, Sibenikissä, Primostenissa, Brelassa, Igranessa ja Cavtatissa. Useimmissa paikoissa parikin kertaa.

        Lonely-planetin kustantaja valitsi jo pari vuotta sitten Kroatian maailman VIIDEN parhaan matkailumaan joukkoon; mukana olivat sellaiset upeat maat kuin Uusi-Seelanti, Peru, Thaimaa ja neljäs maa, jota en muista.

        Kroatia on niin suosittu (seuraapa kansainvälisiä keskustelupalstoja), että kohta siellä on liikaa turisteja. Dubrovnikin vanhassa kaupungissa huomaa sen - varsinkin lauantaina - jolloin valtavat, kerrostalon kokoiset risteilyalukset sylkäisevät matkustajat maihin...

        Voisit laittaa tuon Tripadvisorin kautta matkakuulumisia reissun jälkeen, mun tunnus sielläkin on tuo Henttan ja sieltä voi laittaa meiliä.

        Toivon sinulle ja tyttärellesi mukavaa Kroatian matkaa!


      • syysloma
        Henttan kirjoitti:

        ... meikäläiselle - eli tulet sieltä silmät "kukkasilla" kotiin. Olin eka kertaa Kroatiassa syyskuussa 2005.
        Tuttavat ihmettelivät, että "miten sinä yksin sinne, siellähän on ollut se sotakin.."

        Ensimmäisellä kerralla lensin Splitiin ja olin kaksi viikkoa reissussa. Olin pari päivää Trogirissa (Unescon suojelukohde), matkasin sitten laivalla viikoksi Hvarin kaupunkiin Hvarin saarelle ja sieltä eteenpäin laivalla Dubrovnikiin. Käväisin myös Montenegrossa.

        Tulin kotiin silmät ymmyrkäisinä kaikesta luonnon kauneudesta.

        Olen myöhemmin ollut Korculan, Visin ja Bracin saarilla. Mantereella Zagrebissa, Plitvicessä, Krkan kansallispuistossa, Sibenikissä, Primostenissa, Brelassa, Igranessa ja Cavtatissa. Useimmissa paikoissa parikin kertaa.

        Lonely-planetin kustantaja valitsi jo pari vuotta sitten Kroatian maailman VIIDEN parhaan matkailumaan joukkoon; mukana olivat sellaiset upeat maat kuin Uusi-Seelanti, Peru, Thaimaa ja neljäs maa, jota en muista.

        Kroatia on niin suosittu (seuraapa kansainvälisiä keskustelupalstoja), että kohta siellä on liikaa turisteja. Dubrovnikin vanhassa kaupungissa huomaa sen - varsinkin lauantaina - jolloin valtavat, kerrostalon kokoiset risteilyalukset sylkäisevät matkustajat maihin...

        Voisit laittaa tuon Tripadvisorin kautta matkakuulumisia reissun jälkeen, mun tunnus sielläkin on tuo Henttan ja sieltä voi laittaa meiliä.

        Toivon sinulle ja tyttärellesi mukavaa Kroatian matkaa!

        ihana sanonta tuo "silmät kukkasilla"! Niin siinä varmaan käy minunkin kohdalla! Kyllähän sinä olet ehtinyt monessa paikassa käydä, ei ihme että tunnet maan jo niin hyvin. Lähetän terkkuja kahvilan pitäjälle ja laitan varmasti meiliä sinulle tulemaan, kunhan kotiudumme. :)


      • Henttan
        syysloma kirjoitti:

        ihana sanonta tuo "silmät kukkasilla"! Niin siinä varmaan käy minunkin kohdalla! Kyllähän sinä olet ehtinyt monessa paikassa käydä, ei ihme että tunnet maan jo niin hyvin. Lähetän terkkuja kahvilan pitäjälle ja laitan varmasti meiliä sinulle tulemaan, kunhan kotiudumme. :)

        Dubrovnikin vanhan kaupungin ihanin kahvila on Buza, joka on merenpuoleisen muurin ulkopuolella.

        Itse asiassa Dubrovnikissa on kaksi Buza-kahvilaa, Buza 1 ja Buza 2.

        Tuo Buza 1 on minun suosikkini. Se on kahvila, joka on rakennettu kallioille ja sieltä pääsee metalliportaita pitkin uimaan. En tiedä, onko uimapaikka ihan 10-vuotiaalle, mutta aikuiselle kylläkin. Siellä voi vain istuskella ja katsella, kun hurjapäät hyppivät mereen tai kun laivat ja pikku paatit seilaavat ohi. Kesäkuussa sieltä ei saanut kahvia, muita virvokkeita kylläkin.

        Kaupasta voi ostaa omat eväät ja nautiskella maisemista.

        On Dubrovnikin ykköspaikkoja, jos kierrätte muurit, niin kahvila näkyy sieltä hyvin.

        Liitän tähän pari linkkiä (kolmannessa linkissä on kartta):

        http://pictures.dubrovnik-guide.net/wallpictures/dubrovnikpages/dubrovnikphoto1.htm

        www.tripadvisor.com/Attraction_Review-g295371-d552668-Reviews-Cafe_Buza-Dubrovnik.html

        www.dubrovnik-guide.net/buza.htm


      • syysloma
        Henttan kirjoitti:

        Dubrovnikin vanhan kaupungin ihanin kahvila on Buza, joka on merenpuoleisen muurin ulkopuolella.

        Itse asiassa Dubrovnikissa on kaksi Buza-kahvilaa, Buza 1 ja Buza 2.

        Tuo Buza 1 on minun suosikkini. Se on kahvila, joka on rakennettu kallioille ja sieltä pääsee metalliportaita pitkin uimaan. En tiedä, onko uimapaikka ihan 10-vuotiaalle, mutta aikuiselle kylläkin. Siellä voi vain istuskella ja katsella, kun hurjapäät hyppivät mereen tai kun laivat ja pikku paatit seilaavat ohi. Kesäkuussa sieltä ei saanut kahvia, muita virvokkeita kylläkin.

        Kaupasta voi ostaa omat eväät ja nautiskella maisemista.

        On Dubrovnikin ykköspaikkoja, jos kierrätte muurit, niin kahvila näkyy sieltä hyvin.

        Liitän tähän pari linkkiä (kolmannessa linkissä on kartta):

        http://pictures.dubrovnik-guide.net/wallpictures/dubrovnikpages/dubrovnikphoto1.htm

        www.tripadvisor.com/Attraction_Review-g295371-d552668-Reviews-Cafe_Buza-Dubrovnik.html

        www.dubrovnik-guide.net/buza.htm

        sinnekin siis täytyy suunnistaa...Mahtava maisema!!!


    • ¤¤¤¤

      olen käynyt päivän reissulla dubrovnikissä paikka ihastuttavaa vanhaa rakennusta jne. Yleensä Kroatia aivan ihastuttava paikka vaikka ollaan oltu Brelassa ja Porecissa,mutta olen aivan myyty kyseiseen maahan!Ette tule pettymään valitsette kumman vaan paikoista! Hauskaa matkaa

      • syysloma

        sinullekin! Uskon että olemme myös aivan myytyjä, kun pääsemme perille. Mukavaa kesän jatkoa!


      • yks toinen syysmatkailija

        Kerro lisää Brelasta, ihan kaikkea mitä voit kertoa, rannat, pääseeko maastoon kiipeilemään, bussilla Splitiin jne???


      • Henttan
        yks toinen syysmatkailija kirjoitti:

        Kerro lisää Brelasta, ihan kaikkea mitä voit kertoa, rannat, pääseeko maastoon kiipeilemään, bussilla Splitiin jne???

        Kirjoitin Brelasta tämän keskustelupalstan "Häämatkalle"-viestiketjuun. Sieltä löytynee useimpiin kysymyksiisi vastaus.

        Hyvää matkaa!


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Naiset miltä kiihottuminen teissä tuntuu

      Kun miehellä tulee seisokki ja ja sellainen kihmelöinti sinne niin mitä naisessa köy? :)
      Sinkut
      123
      9556
    2. Olet sä kyllä

      ihme nainen. Mikä on tuo sun viehätysvoiman salaisuus?
      Ikävä
      50
      2807
    3. Teuvo Hakkaraisesta tulee eurovaalien ääniharava

      Persuissa harmitellaan omaa tyhmyyttä
      Maailman menoa
      158
      2559
    4. Hiljaiset hyvästit?

      Vai mikä on :( oonko sanonut jotain vai mitä?
      Ikävä
      22
      2039
    5. Miksi kohtelit minua kuin tyhmää koiraa?

      Rakastin sinua mutta kohtelit huonosti. Tuntuu ala-arvoiselta. Miksi kuvittelin että joku kohtelisi minua reilusti. Hais
      Särkynyt sydän
      14
      1796
    6. Turha mun on yrittää saada yhteyttä

      Oot mikä oot ja se siitä
      Suhteet
      14
      1623
    7. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      15
      1537
    8. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      11
      1484
    9. Voi kun mies rapsuttaisit mua sieltä

      Saisit myös sormiisi ihanan tuoksukasta rakkauden mahlaa.👄
      Ikävä
      11
      1419
    10. Näkymätöntä porukkaa vai ei

      Mon asuu yksin. Mitas mieltä ootte ?
      Ikävä
      14
      1336
    Aihe