Murteiset Mummot

HTZA

Sitä on tullut luettua viännöt ja kiännöt.
Minä en osaa ottaa vakavissani vakavaakaan asiaa millään murteella.
"Siellä se pumppu puksuttua pöhis, ja montaahin vuotta on siellä köllöttäny, vuan män pilli tukkoon ja rupes, mokoma, köllöttämmää sohvalla ja nosti jalakoa millon jakso ja piästi ulos. Sano tohtor siihe että pulloloajennus tars tehä!"

Vakava asia mutta ota tuo nyt sitten tosissaan?

Kyllä ne murteet sopii 500 vuotta vanhan tilan peräkammariin, vaan ei tällaiselle palstalle.
Paitsi Keski-Suomenmurre. Sillä saa kirjoittaa.

62

3539

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Yleensä harppaan murteella, tai muuten epäselvästi, kirjoitetut jutut yli. Laiskuutta varmaankin, kun en jaksa keskittyä, jos en heti meinaa tajuta.

• herättävää

Minun mielenkiinnon murre herättää, olen lienee
        kyllästynyt tuohon normi lässytykseen niissä
        ei ole mitään uutta ajattelemisen aihetta.
        Liian steriiliä ,joten antakaa luettavaa meillek-
        kin jotka dikkaavat eritavalla ilmaistua hajatelmaa.

• herättävää kirjoitti:

Minun mielenkiinnon murre herättää, olen lienee
        kyllästynyt tuohon normi lässytykseen niissä
        ei ole mitään uutta ajattelemisen aihetta.
        Liian steriiliä ,joten antakaa luettavaa meillek-
        kin jotka dikkaavat eritavalla ilmaistua hajatelmaa.

Kaikille jotakin. Itse olen puolikielinen, siis en osaa suomea enkä ruotsia kumpaakaan oikein hyvin.

• naisellinen nainen
        miljoona kirjoitti:

Kaikille jotakin. Itse olen puolikielinen, siis en osaa suomea enkä ruotsia kumpaakaan oikein hyvin.

Ei, näissä murteissa mitään vikaa. Mutta, juttujen taso ??. Kuka jaksaa ihan tosissaan lukea näitä alapään juttuja murteilla tai ilman. Tai kaksmielisiä "vihjailuja", puutteesta tai ilman. etc.

Vaikka kuinka on kesis. Niin musta juttujen sisällöt voisi asillisempia eikä väkisin väännettyjä. Vitsit vitseinä ihan Ok. Mutten mäkään näe mitään vitsiä vaikka jossain "jarrustusjäljissä". Ei naurata. Tuntuu kun kakaroiden juttuja lukisi. Treffipalstat on erikseen. Ja sitten ihmetyttää tää pieni pieni "sisäpiiriajattelu". Aloitetaan juttu....sit heti kutsutaan vaan tietyt nimimerkit keskusteluun mukaan. Mene siinä sitten "uutena", jotain väliin väsäämään.... eipä huvita osallistua. Ja ehkei ole tarkoituskaan että muut niinku osallistuisivat? Eiks nää kyseiset tyypit voisit vaikka chattaila ihan vaan niinku keskenään. Tai vaihtaa sp:osoitteita keskenään.

• naisellinen nainen kirjoitti:

Ei, näissä murteissa mitään vikaa. Mutta, juttujen taso ??. Kuka jaksaa ihan tosissaan lukea näitä alapään juttuja murteilla tai ilman. Tai kaksmielisiä "vihjailuja", puutteesta tai ilman. etc.

Vaikka kuinka on kesis. Niin musta juttujen sisällöt voisi asillisempia eikä väkisin väännettyjä. Vitsit vitseinä ihan Ok. Mutten mäkään näe mitään vitsiä vaikka jossain "jarrustusjäljissä". Ei naurata. Tuntuu kun kakaroiden juttuja lukisi. Treffipalstat on erikseen. Ja sitten ihmetyttää tää pieni pieni "sisäpiiriajattelu". Aloitetaan juttu....sit heti kutsutaan vaan tietyt nimimerkit keskusteluun mukaan. Mene siinä sitten "uutena", jotain väliin väsäämään.... eipä huvita osallistua. Ja ehkei ole tarkoituskaan että muut niinku osallistuisivat? Eiks nää kyseiset tyypit voisit vaikka chattaila ihan vaan niinku keskenään. Tai vaihtaa sp:osoitteita keskenään.

"Jarrutusjälkijuttuja" joten en tiedä niiden sisällöstä.

Ja ne muutamat ovat vissiin tykästyneet toisiinsa, ja minua ei kyllä haittaa sekään. Mutta tietystikään en viitsii niiden keskusteluja edes kurkata, kun ovat kerran kahdenkeskisiä juttuja.

Olen kirjoitellut vuoden verran ja kokoajan rekatulla nikillä, välillä viihdyn paremmin ja välillä olen poissa pari päivää viikonloppuisin, kun olen saaressa rakennustyömaalla. Mitään herjoja tai roskapostia ei ole minulle tullut.

Tykkään näitä lueskella, kun telkkaristakaan ei tule mitään kivaa. Joskus harmittaa, kun meno on tiiviimpää illalla myöhään ja olen jo ollut nukkumassa itse, töihin kun on meno aamulla.

Ehkä sinulla on vaan alkukankeutta, hyvin täällä on vuosi vierähtänyt. Joten tervetuloa vaan kerhoon.

• miljoona kirjoitti:

"Jarrutusjälkijuttuja" joten en tiedä niiden sisällöstä.

Ja ne muutamat ovat vissiin tykästyneet toisiinsa, ja minua ei kyllä haittaa sekään. Mutta tietystikään en viitsii niiden keskusteluja edes kurkata, kun ovat kerran kahdenkeskisiä juttuja.

Olen kirjoitellut vuoden verran ja kokoajan rekatulla nikillä, välillä viihdyn paremmin ja välillä olen poissa pari päivää viikonloppuisin, kun olen saaressa rakennustyömaalla. Mitään herjoja tai roskapostia ei ole minulle tullut.

Tykkään näitä lueskella, kun telkkaristakaan ei tule mitään kivaa. Joskus harmittaa, kun meno on tiiviimpää illalla myöhään ja olen jo ollut nukkumassa itse, töihin kun on meno aamulla.

Ehkä sinulla on vaan alkukankeutta, hyvin täällä on vuosi vierähtänyt. Joten tervetuloa vaan kerhoon.

Alkukankeuttahan tämä varmasti on. Menenkin nyt tässä miehelleni ilta tsuveet, nyt keittämään. Oli niin, kiltti tämä minun mieheni että, hankki tänään uuden astiapesukoneen, kun vanha simahti. Joten enköhän sen kunniaksi myös jotain "hyvää" pikku purtavaa tsuveen kera laita. Mukavaa sunnuntai-iltaa.

• [email protected] kirjoitti:

Alkukankeuttahan tämä varmasti on. Menenkin nyt tässä miehelleni ilta tsuveet, nyt keittämään. Oli niin, kiltti tämä minun mieheni että, hankki tänään uuden astiapesukoneen, kun vanha simahti. Joten enköhän sen kunniaksi myös jotain "hyvää" pikku purtavaa tsuveen kera laita. Mukavaa sunnuntai-iltaa.

kun omistaa kiltin miehen ja saa sille sitten niitä hyviä herkkuja kehitellä. hih hih

• naisellinen nainen
        miljoona kirjoitti:

kun omistaa kiltin miehen ja saa sille sitten niitä hyviä herkkuja kehitellä. hih hih

IHANAA on....

• laidalta

Hartsa voitelee hirttoköytänsä nätisti ja varsin toiveikkaasti.:)
      Murrekin on sanansa mittaista, eli täytyy löytyä se niksi ja huumori sieltä välistä.
      Muuten peräkammarista joku huusi, että laita se rammari pienemmälle!???

• G.J.

sallimusten rinnalle viellä Etelä-Savo, lähes samaa murretta kuin keskisuomessa eli normisuomea pehmeästi :D

• Pennasen Henna

tuut tänne määräilemähän mitä murretta saa kirijoottaa vai eikö mitään.

Äläkä itte eres yritä, kun et mitään kunnolla osaa.
      Olisit perskeles pysyny siällä Euroopassas, etkä tänne tullu muita komentelemahan.
      Onkoos tää nyt sitten vakava asia jotta voiko ottaa tosissansa?

• ihmettelijä ,,

olet melkoinen rähisijä kitikatin ja tiinan kanssa :)oletteko kotoisin samalta näppäimistöltä?

• Pennasen Henna
        ihmettelijä ,, kirjoitti:

olet melkoinen rähisijä kitikatin ja tiinan kanssa :)oletteko kotoisin samalta näppäimistöltä?

molemmat näppäimistön reunalla:))

Ottaa päähän tuo mies?, kun se itse saa kirjoittaa vaikka mitä pakaroistaan ja niiden kunnosta ym. vastaavasta, mutta muut ei saa murrettaan.
        Ei kai murteella kirjoitettuja ole pakko lukea jos ei halua, sivuuttaa vaan, onko se liian vaikeaa:)))

Kaikille samat oikeudet kirjoittaa mistä haluaa ja millä murteella haluaa.

• HTZA
        Pennasen Henna kirjoitti:

Ottaa päähän tuo mies?, kun se itse saa kirjoittaa vaikka mitä pakaroistaan ja niiden kunnosta ym. vastaavasta, mutta muut ei saa murrettaan.
        Ei kai murteella kirjoitettuja ole pakko lukea jos ei halua, sivuuttaa vaan, onko se liian vaikeaa:)))

kieltään näpelöidä ihan vapaasti, ei se kiellettyä ole.
        Pakaroita ei kuitenkaan saa näpelöidä kuka tahansa.
        Väkisin, tai luonnollisesti väännettyä Suomenkieltä ei jaksa kukaan, mutta pakaroista on kiva luoda unelmia.
        Kuka sitä voisi koskaan unelmoida miehestä joka vääntää kummallista kieltä?
        "Kiennähä se luatikko kyljellen, koitan sieltä"
        Siihen se intohimo loppuu, naurun purskaukseen.

:)

• ihmettelijä ,,

kun harza on niin kiltti ja lutunen :D

• Pennasen Henna

kun harza on niin kiltti ja lutunen :D

mää en takaa itteeni:))

• -tiina

en muista rähisseeni enkä käyttäneeni rumia sanoja kenestäkään niin että kiitti vaan mitä nyt kitikatain kans keskusteluja käydään hatsansaan kanssa keskustelun oon lopettanu jo alkuunsa.

• ihmettelijä ,,

mää en takaa itteeni:))

olet sellainen papattomatto josta lentää korkealle kipinöitä.

• Pennasen Henna

olet sellainen papattomatto josta lentää korkealle kipinöitä.

asian olet havainnut?

Mää olen rauhallinen kuin tyyni järvenpinta:=)))

• sinä parka
        HTZA kirjoitti:

kieltään näpelöidä ihan vapaasti, ei se kiellettyä ole.
        Pakaroita ei kuitenkaan saa näpelöidä kuka tahansa.
        Väkisin, tai luonnollisesti väännettyä Suomenkieltä ei jaksa kukaan, mutta pakaroista on kiva luoda unelmia.
        Kuka sitä voisi koskaan unelmoida miehestä joka vääntää kummallista kieltä?
        "Kiennähä se luatikko kyljellen, koitan sieltä"
        Siihen se intohimo loppuu, naurun purskaukseen.

:)

nyt olet saanut vertaistasi vastusta.

Ei auta äly eikä saivartelu kun vastassa on ilmiselvä tervejärkisyys. :)

• rasittunut,,

murteet pienenä kevennyksenä ovat kivoja, mutta väenvängällä murrteella vääntely käy hermoille ja vaikuttaa hyvin asiattomalta, suorastaan rienaavalta uhoilulta.

• murretta puhuvat

eikös papat osaa mielestäsi sitä ollenkaan käyttää, ainakin minusta tällä palstalla on myös mieshenkilöitä jotka kirjoittavat murteella.

taidat olla mummovihaaja, onko palstan murretta käyttävät emännät suututtaneet sinut jotenkin?

• HTZA

tietenkään, mutta aloituksen pitää olla lyhyt mutta ytimekäs, sellainen minun tyyppinen.
        Ja siksi toiseksi, vähän kohdistin aloitukseni kärjen miehiin, he, todellakin, eivät kykene muuhun kun murteen käyttöön, kun yrittävät olla hauskoja.
        Kaikki eivät, kerta kaikkiaan, osaa kirjoittaa.

• HTZA
        HTZA kirjoitti:

tietenkään, mutta aloituksen pitää olla lyhyt mutta ytimekäs, sellainen minun tyyppinen.
        Ja siksi toiseksi, vähän kohdistin aloitukseni kärjen miehiin, he, todellakin, eivät kykene muuhun kun murteen käyttöön, kun yrittävät olla hauskoja.

anteeksi.

• HTZA kirjoitti:

Se nyt on vain sinun mielipiteesi. Toiset tykkää ja toiset ei.

Olen huomannut, että jotkut ovat hyvinkin suosittuja monen mielestä, vaikka esim. itse en lue lainkaan heidän juttujaan. Makuasia lienee.

• HTZA
        miljoona kirjoitti:

Se nyt on vain sinun mielipiteesi. Toiset tykkää ja toiset ei.

Olen huomannut, että jotkut ovat hyvinkin suosittuja monen mielestä, vaikka esim. itse en lue lainkaan heidän juttujaan. Makuasia lienee.

sinulla on kivan jämäkkä mielipide.

• HTZA kirjoitti:

sinulla on kivan jämäkkä mielipide.

Minäpä olenkin omapäinen.

• oudoksi

Ei mun mielestä tällä palstalla oo kyse siitä että "mummot" vaan murretta puhuu...

Ihmetyttää lähinnä se et minkä takia 50 ikäisten ihmisten jotka on aikasemmin puhunu ns. "normaalia kieltä" pitää yht'äkkiä alkaa heittäytymään jollain ihme tavalla "murrelepposiks"? Onks se jotenkin kauheen vitsikästä tai syvällistä?

Ja ottaen huomioon että murretta tietysti opitaan lapsesta ja nuoresta pitäen, niin eihän 20-, 30- ja 40-vuotiaatkaan ihmiset tuolla todellisuudessa eli baanalla puhu murretta, niin minkä ihmeen takia täytyy alkaa 50-vuotiaaks tultuaan tota murrelätinää vääntää?

• Lisbet*
        oudoksi kirjoitti:

Ei mun mielestä tällä palstalla oo kyse siitä että "mummot" vaan murretta puhuu...

Ihmetyttää lähinnä se et minkä takia 50 ikäisten ihmisten jotka on aikasemmin puhunu ns. "normaalia kieltä" pitää yht'äkkiä alkaa heittäytymään jollain ihme tavalla "murrelepposiks"? Onks se jotenkin kauheen vitsikästä tai syvällistä?

Ja ottaen huomioon että murretta tietysti opitaan lapsesta ja nuoresta pitäen, niin eihän 20-, 30- ja 40-vuotiaatkaan ihmiset tuolla todellisuudessa eli baanalla puhu murretta, niin minkä ihmeen takia täytyy alkaa 50-vuotiaaks tultuaan tota murrelätinää vääntää?

No vaikka piruuttansa.

Väitätkö pysyväsi tämänpäivän 20 puheissa mukana?

Et pysty, niin tökeröö on heidän kielensä.

Se ei ole mitään lätinää, vaan kotoo saatua perintöä, pane se mieleesi.

Kaikki ei synny keski-suomen alueella, jossa kerrotaan puhuttavan hyvää Suomenkieltä.

Ihanaa palautella mieleen, ja niin vain sanoja tulee, niitäkin joita ei ole muistanut kymmeniin vuosiin. Loukkaavasti ilmaisit sanomasi, hyvää loppu kesää Sinulle.

• kysyvä ei tieltä eksy

Mites se tämän palstan "poju" sitten pitää siitä,et mummot vaan kirjoittaa seuraavsti.
      Voikun kiva DD :-)
      Kiitti kun huomasit jujun dd :-) jne
      Puuttuu enää et yksi tulee muotoon yxsi.
      No en minäkään väkisin väännettyä murreta siedä,mutta murre aitona on ihan ok vai pitäisikö kirjoitaa okka.

• silema

Mielestäni murre on oikein käytettynä on mukava lisä tähän muuttuvaan suomen kieleen. Silloin, kun sen murteen ihan oikeasti osaa. Onneksi ollaan erilaisia.

• Pirre*

Mutta, miepä kirjotan silleen kun halluun, niih :)

• k/k

Mä nosta lippalakki teil,te olet arje sankarei,teiän varas ja varsinki teiä puhe varas o tämä maa voimavara.
      Puhukka ja kirjottaka iha niinko lystät,olkka uskossanne vahvoi,älkkä yhtä välittäkö tommosist jokka yrittä teiä vapaut rajotta.
      Mä ite ,omalt vähäselt paikalttan ole teiä fani,kirjottaka oikke pitki sepustuksi,mummomaine kotikisu luke kaik.
      Viimene asi mitä me tarvita on lissä rajotuksi,anneta pala vaa ja olla villei ja vapoi ihmissi.
      Terveissi kaikil hianopiaruil.
      Laiteta vähä seksi mukka,mää tunne mont oikke hyvänäköst murttei puhuva mummo ja ne ova oikke mukavi.

• G.J.

murteella kirjoittaisi vaan ne jutut jotka tulee selkärangasta niin kielipolitiikkakin olisi kohdallaan ja mukavaa olisi ymmärtää mistä kirjoitetaan ja mitä.

• k/k
        G.J. kirjoitti:

murteella kirjoittaisi vaan ne jutut jotka tulee selkärangasta niin kielipolitiikkakin olisi kohdallaan ja mukavaa olisi ymmärtää mistä kirjoitetaan ja mitä.

Tierän että monikin kirjottaja joka puhuu useampia vieraita kieliä,valittaa ettei ymmärrä murretta.
        Se on kumminkin äidin kielest kehittyny,mää en ymmär kun no smoking ja sil mää pärjään mailmal.
        kehumatta voin sanoa että vähän on murteita joista en sen vertaa ymmärrä etten toimeen tulisi.
        kielipää ja murre pää taitaa olla eri asioita.
        jos mää kirjottaisin kaik vakavat asiat omal murteel siihen juttuun tulis paljon enemän asiaa.
        Se juttu polveilis enemän kun noit kielikuvii tulis mukaan.

• G.J.
        k/k kirjoitti:

Tierän että monikin kirjottaja joka puhuu useampia vieraita kieliä,valittaa ettei ymmärrä murretta.
        Se on kumminkin äidin kielest kehittyny,mää en ymmär kun no smoking ja sil mää pärjään mailmal.
        kehumatta voin sanoa että vähän on murteita joista en sen vertaa ymmärrä etten toimeen tulisi.
        jos mää kirjottaisin kaik vakavat asiat omal murteel siihen juttuun tulis paljon enemän asiaa.

on varmaan paljon helpompaa sopeuttaa kieltään kuin ihmisen jonka murresanasto on olematon. Murteet kuitenkin juonntaa pitkälti ruotsinkieleen, venäjänkieleen ja meänkieleen. Miul on jonkin verran lukihäiriötä ja luen tekstit mieluiten selkokielellä eli mahdollisimman yksinkertaistettuina teksteinä.

• hyvin sai karjalaistyttö turun murteesta selvää ;D

Joskus nuorena siellä asuessani yritin epätoivoisena vääntää sitä kieltä, muttei oikein onnistunut.
        Noh nyt uskaltaa omaa murretta puhua, meni minne vaan.

• k/k
        G.J. kirjoitti:

on varmaan paljon helpompaa sopeuttaa kieltään kuin ihmisen jonka murresanasto on olematon. Murteet kuitenkin juonntaa pitkälti ruotsinkieleen, venäjänkieleen ja meänkieleen. Miul on jonkin verran lukihäiriötä ja luen tekstit mieluiten selkokielellä eli mahdollisimman yksinkertaistettuina teksteinä.

kiinostavan asian täytyy olla lyhyt ja jollain tapaa repivä ja tunteisiin vetoava.
        Otsikko on tärkein,siit on ollut juttuakin täällä.
        Kun jutellaan pirän asian mieles.

• naisellinen nainen
        k/k kirjoitti:

täällä, pelkästään tätä mun omaa "murretta" eli stadin slangii. Niin ihan varmasti tulis tähän juttuun joku mummo joka heti funtsais että, toi nimimerkki on kyllä ihan dorka 50 stadilainen friidu joka luulee olevansa parempi ja fiinimpi tai jotain.. Tän on elämässä hiffanu, että parempi on yleiskielellä skrivaaminen. Silloin edes joku toivon mukaan, bonjaa mitä mä haluu niinku sanoa. Eikä sillä loppujen lopuks kyll oo väliääkään vaikka muut ei bonjais. Pääasia että, itse itseäni bonjaan, edes joillain tasolla. Hyvinä dageneina.

• G.J.
        k/k kirjoitti:

kiinostavan asian täytyy olla lyhyt ja jollain tapaa repivä ja tunteisiin vetoava.

silloin kun jaaritellaan ja jutellaan 'pehmosia' niin ei tarvitse olla ytimekäs. Sanoilla on kivaa leikkiäkin.

• k/K
        naisellinen nainen kirjoitti:

täällä, pelkästään tätä mun omaa "murretta" eli stadin slangii. Niin ihan varmasti tulis tähän juttuun joku mummo joka heti funtsais että, toi nimimerkki on kyllä ihan dorka 50 stadilainen friidu joka luulee olevansa parempi ja fiinimpi tai jotain.. Tän on elämässä hiffanu, että parempi on yleiskielellä skrivaaminen. Silloin edes joku toivon mukaan, bonjaa mitä mä haluu niinku sanoa. Eikä sillä loppujen lopuks kyll oo väliääkään vaikka muut ei bonjais. Pääasia että, itse itseäni bonjaan, edes joillain tasolla. Hyvinä dageneina.

kun luen murrepalstalta ns stadin slangii,se on hieno murre.
        Aivan upee on se laulu jossa yks tyyppi muistelee eri paikkoja,laulaja oli Raittinen,muistaakseni.

• Pennasen Henna
        k/K kirjoitti:

Aivan upee on se laulu jossa yks tyyppi muistelee eri paikkoja,laulaja oli Raittinen,muistaakseni.

Näinkö sää olet huomannutkaan, että sun postiloota on kolahtanut?

• HTZA
        k/k kirjoitti:

olet, puuttuu enää vain kyky.

• naisellinen nainen
        k/K kirjoitti:

et jo diggaa stadin slangia. Mut kun mullakin on noita tosi huonoja fiiliksiä, aina jos landella on uskaltanu jollekin kertoa, noin niinku ihan ihmisenä. Että on kotoisin Stadista. Niin, sitten se parjaaminen vasta on alkanutkin. Joo, et meikä muka brassailee ja sillee. On jotenkin fiksumpi ja fiiniminpi. Ku maalaisserkut landella. Eipä siinä sitten oo auttanut kun lähtee dalsimaan aika pian himaan takaisin. Ku ei oo viittiny kuunella öögat pyöreinä, mistä nää jutut oikeaasti on lähteny liikkeelle noin niinku alunperin? Jostain kumman ennakkoluuloista ilmeisesti.

• k/k
        HTZA kirjoitti:

olet, puuttuu enää vain kyky.

ei multa kyky puutu,multa puuttuu halu,ymmärräks?

• oudoksi

Muute ihan hyvä yritys stadin slangista mut jätä toi "niinku" pois koska sitä ei yleensä stadin slangissa (joka ei oo murre) käytetä.

Niinku tuli yleiskieleen, ei ainoastaan slangiin, tossa 1970-luvulla ja häiritsee kyl aika pahasti jos sitä änkee tekstiin mukaan koko ajan. Siis sillon ku yrittää kirjottaa stadin slangia, muutenhan se kuuluu esim puheeseen. Käy vaikka katsomassa slangi.net sivustolla näytteitä, ei siel pahemmmin niikua oo, mitä nyt satunnaisesti.

• naisellinen nainen
        oudoksi kirjoitti:

Muute ihan hyvä yritys stadin slangista mut jätä toi "niinku" pois koska sitä ei yleensä stadin slangissa (joka ei oo murre) käytetä.

Niinku tuli yleiskieleen, ei ainoastaan slangiin, tossa 1970-luvulla ja häiritsee kyl aika pahasti jos sitä änkee tekstiin mukaan koko ajan. Siis sillon ku yrittää kirjottaa stadin slangia, muutenhan se kuuluu esim puheeseen. Käy vaikka katsomassa slangi.net sivustolla näytteitä, ei siel pahemmmin niikua oo, mitä nyt satunnaisesti.

Älä nyt viitsi. Ei meikä joka on täällä stadissa viidettä sukupolvea. Missään slangisivuistoilla käy. Bamlataan milloin huvittaa slangia tai sitten ei. Niinku oli 70-luvulla jolloin nuori kiltsi. Faijani sanoi muuten meitä friiduiksi. Omassa jengissä olitiin kimmoja. Juttu on niin että, stadin slangi muuttuu... Faijan faija ja olis ollut vielä sen faija elossa.. bamlas sitä venäjänstadin slangii, joka on muuten se alkuperäinen stadinslangi. ja arvaa vaa: ymmärrettinkö skideinä mitään mitään aikuiset bamlas? Nytkö kuuntelee teinejä: on ihan hukassa. Slangiin on tullu paljo englannin kielestä uusia sanoja. Ennen ne sanat tulivat ruotsista ja sitä ennen venäjältä. Enkä mä minkään sanakirjan kanssa näitä juttuja tänne väsää...susta en tiedä.

• naisellinen nainen

Älä nyt viitsi. Ei meikä joka on täällä stadissa viidettä sukupolvea. Missään slangisivuistoilla käy. Bamlataan milloin huvittaa slangia tai sitten ei. Niinku oli 70-luvulla jolloin nuori kiltsi. Faijani sanoi muuten meitä friiduiksi. Omassa jengissä olitiin kimmoja. Juttu on niin että, stadin slangi muuttuu... Faijan faija ja olis ollut vielä sen faija elossa.. bamlas sitä venäjänstadin slangii, joka on muuten se alkuperäinen stadinslangi. ja arvaa vaa: ymmärrettinkö skideinä mitään mitään aikuiset bamlas? Nytkö kuuntelee teinejä: on ihan hukassa. Slangiin on tullu paljo englannin kielestä uusia sanoja. Ennen ne sanat tulivat ruotsista ja sitä ennen venäjältä. Enkä mä minkään sanakirjan kanssa näitä juttuja tänne väsää...susta en tiedä.

ja vielä tohon niinku...sanaan. Toiset käyttää useimmin ku toiset. Missä jonkun sanan käyttöaste määrätään....muuta kuin näissä sanakirjoissa. Niisä ei kuitenkaan opita slangia puhumaan, ymmärtämään kyllä. En minäkään slangia työelämässä ja perheessäni käytä. Mieheni kun Kotkasta kotoisin. Yleiskieli se meillä on yhteinen kieli. Ei hänkään minulle Kotkan murretta väännä. Täällä Stadissa kun ollut duunissa ja asunnut jo yli 30 v. Mitä nyt joitakin slangisanoja omalle kundilleni opetan, sitä mukaa kun haluaa oppia. En väkisin.

• pörsämmäkeläene

Sitä vuan lähin kirjottammaan, jot että työ vissiin mitennää vae oesko nii että kumminnii? Voetteha työ tok muata mätköttää senni jäläkee...

• misislisbet

Kyä juttu on nii, et mä kirjoitan just´niinko milloinkin tuntuu!

Harmi ku olen unohtanut lapsena opitut murteeni,
      pohjalaisen ja karjalaisen.

Yritän joskus palauttaa niitä kirjoituksessa, vaan en todellakaan ole varma kirjoitinko oikein.

Tuota stadinlangia innokkaasti opeteltiin ,muutinhan sinne 17v,pikku perheemme kanssa.

Pieniä ne on silakatkin joulukaloiksi, käy tähän
      murre kielteisyyteen just´eikä melkein.

Joskus joutuu miettiin et mitä se tarkoittaa, on niin outoja sanoja, vaan ei koskaan ole ärsyttänyt.

• yrität hallita

montaa murretta so. puhekieli siinä täysin ja naurettavuuksiin asti epäonnistuen.

• HTZA

epätoivosta.
        Keski-Suomi on täynnä kummallisia ihmisiä, ja niiden kanssa on joutunut elämään senjälkeen kun he muuttivat työn perään, teollisuuteen.
        Eli, sinun vikasi se on, etten osaa kaikkia murteita kuin vähän.
        Mutta sanopa kuka muu, osaa kaikkia vähän?

• kirjoittaa vaikka

millä murteella, mutta lukemaan ei voi pakottaa.

Itse olen niin sekarotuinen suomalainen, että mieluummin puhun ja kirjoitan vain ihan yleiskieltä.

Nuo murteet ovat maaseudun väen harrastus, niiden, jotka ovat asuneet samalla sukutilalla ikänsä kaiken kuten esivanhempansa ainakin 500 vuotta. Nykyinen väki joutuu liikkumaan työn ja muunkin perässä ympäri maata ja maailmaa, ei siinä murre enää säily.

• aikune naine

.. ja höpölöpö, että olis mikkää maaseutuväen harrastus.

Enkä minäkää oo asunu 500 vuotta suvun hallusa ollella tilalla ikänä!

Joo, saa hyppiä juttujen yli. Nii minäki teen. Nii kaikki muukki; lukkee sen, mikä kiinnostaa ja jonka muute jaksaa lukia.

Hassua muute, että minäki oon sekarotune, enkä oikeesti mistää kotosi, mutta kyllä silti murteet kiinnostaa.

On se nii hienua ku suomenkieli on nii vivahteikas ja monirotune.

Ai niin; juuri ilmoitin vaihtavani kirjakieleen. Hups! Anteeksi - lähti tuo juttu niin nopiaan, etten ehtinyt orijentoituva. :)

Tuttavapiirissä on hyvinkin paljon ihmisiä, jotka työn perässä ovat aikoinaan lähteneet Etelä-Suomeen. Tuntuvat kovinkin nauttivan siitä, että joskus jossakin voi puhua äidinkielellään ilman vi.. pottuilua.

Eli on se joillekin vaan vaikea erilaisuutta sietää? Kai?

• tyylillään
        aikune naine kirjoitti:

.. ja höpölöpö, että olis mikkää maaseutuväen harrastus.

Enkä minäkää oo asunu 500 vuotta suvun hallusa ollella tilalla ikänä!

Joo, saa hyppiä juttujen yli. Nii minäki teen. Nii kaikki muukki; lukkee sen, mikä kiinnostaa ja jonka muute jaksaa lukia.

Hassua muute, että minäki oon sekarotune, enkä oikeesti mistää kotosi, mutta kyllä silti murteet kiinnostaa.

On se nii hienua ku suomenkieli on nii vivahteikas ja monirotune.

Ai niin; juuri ilmoitin vaihtavani kirjakieleen. Hups! Anteeksi - lähti tuo juttu niin nopiaan, etten ehtinyt orijentoituva. :)

Tuttavapiirissä on hyvinkin paljon ihmisiä, jotka työn perässä ovat aikoinaan lähteneet Etelä-Suomeen. Tuntuvat kovinkin nauttivan siitä, että joskus jossakin voi puhua äidinkielellään ilman vi.. pottuilua.

Eli on se joillekin vaan vaikea erilaisuutta sietää? Kai?

Murrejutuissa rassaa sekin että ne eivät oikeastaan ole mitään murretta, vain huonosti kirjoitettua kieltä. Eikä murre ole koskaan tarkoitettukaan kirjoitettavaksi, vaan puhuttavaksi.

Minäkin puhun syntymäpaikkani murretta kun joskus siellä satun pidempään käymään, samoin vanhempien murretta kun joskus satun heidän kotikulmillaan pidempään käymään (tosin jo kuolleet, joten harvemmin käyn enää). Tämänhetkisessä asuinpaikassani on paras puhua yleiskieltä, koska täällä on väkeä varmaan kaikista maakunnista, eikä ole mitään syytä nostaa niistä yhtä toisia ylemmäs. Noiden murteiden lisäksi jo pelkällä kauppareissulla kuulee yleensä puolta tusinaa muutakin kieltä, työmaalla vielä toisen mokoman enemmän. Ymmärrykseni rajoittuu tosin vain muutamaan niistä, mutta ei se ole tähän mennessä mitenkään ahdistanut.

• *en uso*

*lukkee viestiä silmät ymmyrkäisenä*
      Onko olemassa sellanenkiko keski-suomi?????
      Onko olemassa sellanenkiko keski-suomen murre????

• aikune naine

On se semmone.

Olin joskus töisä "keskisuomalaiste" kaa ja ku puhhuin ylleiskieltä, ne ihmetteli, että saahan sinusta ihan hyvi selevää, ku puhut meijä murretta.

Ne oli olettanu etukätteistietoje perusteela, että ku pohojosesta päi joku tullee työhö völöjjyy, ei sen puhheesta tuu mittää ymmärtämmää.

Nii ne ossaa ihimiset olla suppeita ja ennakkoluulosii. Ihan melekein vois rasismiksi sannoo semmosta asennetta.

• Karjalan käkönen

Mie en jaksant millää lukkee kaikkii kirjotuksii, mut laitanpaha miekii ossain tähä tulemaa. Tää o si tkaunein kiel mitä on maalimas, tää karjala kiel!
      Tuot savolais ruojoo mie iha vihhaan:"Hää ko viäntelöö ja kiäntelöö nuamaasa ja ruppee miäräilömmää..!"

• miekii oon karjalast

kerra miulle joku sano, et ku kuulee karjalan murretta, se on niiko ruusukimpun sais:))

• kawe
        miekii oon karjalast kirjoitti:

kerra miulle joku sano, et ku kuulee karjalan murretta, se on niiko ruusukimpun sais:))

ko äit ol karjalaisii, Vuokselast.
        Hää kyll ol jo lähtent töihi tänneppäi, mutt kot jäi sinne ja issääsä käi hautaamas just enne sottaa.
        Meniköhän yhtään oikein. Nyt jo viimeinen hänen ikäpolvestaan on poissa.

• miekii oon karjalast
        kawe kirjoitti:

ko äit ol karjalaisii, Vuokselast.
        Hää kyll ol jo lähtent töihi tänneppäi, mutt kot jäi sinne ja issääsä käi hautaamas just enne sottaa.
        Meniköhän yhtään oikein. Nyt jo viimeinen hänen ikäpolvestaan on poissa.

murteet tosin vaihtelevat melkoisestikin paikkojen mukaan, entisen rajan takanakin puhuttiin vähän eri tavalla, kuin tällä puolen rajaa.
        Itse asun nykyisin Kymenlaakson rajoilla ja täällä on ihan erilaista murretta kuin meil koton Karjalas:=))

• ednah

Jokkaine puhhuu tavallaa. Mieki asun yli 10 vuotta Helsingin herrana. Tottakai mie yritin sillo vähä siästellä tätä murretta, mutta puhuttuu tul kuitekin.
      Siinä huomas herra ja narri. Aidot hesalaiset olivat aivan ihastuksissaan, muultatuleet nyrpistelivät nennääsä.
      Semmone on mitta.

Ketjusta on poistettu 49 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Mihin kaivattusi

Ja sinun juttusi kaatui?
      Ikävä
      189
      8603
    2. En löydä sinua

En löydä sinua täältä, etkä sinä varmaankaan minua. Ennen kirjoitin selkeillä tunnisteilla, nyt jätän ne pois. Varmaan k
      Ikävä
      26
      4738
    3. Ketä julkkista

kaivattunne muistuttaa?
      Ikävä
      50
      4238
    4. Tunniste

Jonka vain sinä ja kaivattusi tietää. ⬇️
      Ikävä
      59
      3792
    5. Opettelen sun jokaisen virheen

ja rakastan sua.
      Ikävä
      51
      3216
    6. Miten, milloin

Se onnistuisi sun luona
      Ikävä
      50
      2980
    7. Ne oli ne hymyt

Mitä vaihdettiin. Siksi mulla on taas niin järjetön ikävä. Jos haluat musta eroon päästä niin älä huomioi mua. Muuten kä
      Ikävä
      26
      2676
    8. Haluan huomiota sulta

nainen…tiedoksi. 😥❤️ -M-
      Ikävä
      43
      2491
    9. Miten mä olisin

Rohkeampi lähestymään häntä. En tiedä. En osaa nykyään edes tikusta tehdä asiaa vaan käyttäydyn päin vastoin välttelen.
      Ikävä
      41
      2218
    10. Anteeksi kun käyttäydyn

niin ristiriitaisesti. Mä en usko että haluaisit minusta mitään, hyvässä tapauksessa olet unohtanut minut. Ja silti toiv
      Ikävä
      38
      2203
    Aihe