Teren! Onko kenelläkään kokemuksia polven rustovaurion korjausleikkauksesta. Itselläni tuli urheiluvamman seurauksena muutama vuosi takaperin polveen rustovaurio. Vaurio todettiin keväällä magneettikuvista, joihin sitten lopulta menin. Lopullinen diagnoosi oli niin, että polvessa on kahdessa kohden rustovaurio (lumpion takana ja reiden ja säären vastinpinnoilla) sekä ikään nähden normaalia kulumaa. Ansiokkaasti olen tähän asti välttänyt lääkärissä juoksemisen ko. asian vuoksi, mutta nyt näyttää siltä, että polvi on enemmän kipeä kuin kivuton. Urheilua olen tietysti jatkanut kivun sallimissa rajoissa.
Nytpä kysynkin kokemuksia polven rustovaurion korjauleikkauksista. Millainen toimenpide ylipäätään tehtiin, entä kuntoutus, miten toipuminen ym. Onko jollekin tehty ns. oats-leikkaus (saman tyyppinen kuin mosaiikkiplastia). Valitettavasti olen niitä ihmisiä, jotka kääntyvät lääkärin puoleen vasta siinä vaiheessa, kun pää on jo kainalossa (on siis erilaisia pelkoja, ennakkoluuloja ym.). Nyt kuitenkin tuntuu siltä, että noihin kipuihin ja särkyihin voisi jotain lievitystä hakea. Oireina meikäläisellä ovat mm. varsinkin kaikenmoinen polven kierto ym. vääntöliikkeiden aiheuttamat kivut ja polven osittainen epävakaus. Lisäksi varsinkin rasituksen jälkeen yöt ovat olleet yhtä särkyä.
Alustavasti lääkärin kanssa on asiasta puhuttu ja hän oli sitä mieltä, että näistä erilaisista luontaistuotteista voi olla tilapäistä apua, mutta vammaa ne eivät silti korjaa. Oletteko saaneet apua jostakin muualta kuin leikkauksesta?
Näillä jaloilla kun urheillaan vielä aktiivisesti ja töitäkin pitäisi tehdä vielä lähemmäs 30 vuotta... nootta kai näiden polvienkin pitäisi jotenkin toimia...ja altistaahan nämä vauriot osaltaan myös nivelrikolle, mikäli olen oikein ymmärtänyt.
Rustovaurio polvessa - kokemuksia?
3
1306
Vastaukset
- ei hoidettu
Minulla todettiin v2000 tulehduspesäkkeen aiheuttaman ruston haurastumisesta johtunut irtokappaleen irtoaminen vas polvesta. irtosiru kiinnitettiin ruuvilla ja leikkaus arpi oli aika iso. Polvien korjaus yleensä onnistuu hyvin mutta minun tapauksessa jouduin 1.5v tähystysleikaukkseen jolloin höylättiin nivelpintoja. Tämän jälkeen polvi oli kuin uusi ja on edelleen tosi hyvä.
- Wolfie76
Kiitos vain vastauksesta!
Oma polvivammani aiheutui tosiaan trauman seurauksena ja magneettikuvassa näkyi noin 7-8mm:n rustovaurio ns. vastinpinnalla. Eli liikkumisen kannalta melko hankalassa paikassa (tai niin ainakin tuntuu). Toinen "rustorikko" on lumpion takana ja sekin lienee urheilun peruja.
Nyt olisi tosiaan kuitenkin tarkoitus asia hoitaa kuntoon ja hieman tässä jännittää taas siinä suhteessa, nootta mihinkä sitä oikein on nokkaansa työntämässä.
Sinulla kuitenkin oli ihan positiivinen kokemus, mikäli oikein ymmärsin. Miten tuo toipuminen tuosta rustopintojen hionnasta (vai mikä se nyt oli)?- ei hoidettu
sinulla on 2 sirua minulla vastaavasti oli yksi aika iso tosin. Uskoisin että leikkaustekniikka on meillä sama eli kiinnitetään "sauvoilla" sirut polveen ja näin polvi luutuu yhtenäiseksi ja "sauvat" imeytyvät luustoon. Minulla nivelpinnat yliluutuivat ja polvessa oli täten epätasaisutta jonka myöhemmin tapio kallio diacorissa korjasi. Leikkausksen jälkeen oli kuukausia kestävää tästä yliluutumisesta
johtuvaa polven jäykkyyttä ja kipuilua . Voipi olla että joudut korjauttamaan polvesi mutta tähstys on helppo homma-kuin kävisi hammaslääkärissä.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Miksei voitaisi vaan puhua asiat selväksi?
Minulla on ollut niin kova ikävä sinua, etten oikein edes löydä sanoja kuvaamaan sitä. Tuntuu kuin jokainen hetki ilman481558Sunnuntai terveiset kaivatulle
Maa on vielä valkoinen vaikka vappu lähestyy, otetaan pitkästä aikaa pyhä terveiset kaivatullesi tähän ketjuun !!761355- 261099
Olen päivä päivältä vain varmempi siitä että rakastan sinua
Onhan se tällä tuntemisen asteella jokseenkin outoa, mutta olen outo ja tunne on tunne. 😊881064- 88970
Ai miehillä ei ole varaa maksaa
Treffejä naiselle johon on ihastunut? Ihanko totta dusty miehet? Tekosyy. Haluatko laittaa 50/50 kaikki kulut parisuhtee187906Verovähennysten poisto syö veronkevennykset pieni- ja keskituloisilta
Kokoomuslaiset ja perussuomalaiset kansanedustajat jakavat kilvan postauksia, jossa kerrotaan miten kaikkien työssäkäyvi99855Olet mielessäni
viimeisenä illalla ja ensimmäisenä aamulla. Ihastuin sinuun enkä voi tunteilleni mitään. Jos uskaltaisin, tunnustaisin s20851- 82821
Hei rakas mies. Olisi yksi kysymys, mielellään rehellinen vastaus edes täällä..
Mitä sinä minusta haluat?70789