Ivan Denisovitsin päivän

tekijä kuollut

15

1162

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • oli 1900-luvun suurin kirjailija. Yksikään kirjailija ei ole kirjoittanut paremmin, vahvemmin ja rohkeammin kuin Vankileirien saariston, Ensimmäisen piirin, Ivan Denisovitshin päivän ja Syöpäosaston luoja.

      Oli upeaa, että hän ehti nähdä vihaamansa järjestelmän sortuvan. Uskon, että hänen kirjansa ja elämänsä olivat vahvasti myötävaikuttamassa sen loppuun.

      Lepää rauhassa!

    • ikäkupe

      Ivan Denisovitshin päivä on niitä kirjoja, jotka on luettava toistuvasti yhä uudelleen. Paitsi, että se on tarkka vankileirin kuvaus, se on myös kuvaus siitä kuinka pienistä asioista ihmisen onni muodostuu.

      • On kyllä

        Huippua. Lukija seuraa tapahtumia kuin paikanpäällä.


      • viestinaloittaja

        Nimenomaaan! Olen lukenut kirjan 2 krt. Kyllä se vielä tulee uudelleen luettua...vaikka periaatteessa harvoin luen mitään kirjaa toistamiseen.


    • mokobasta

      Tämä tyyppi piti selvänä, että Neuvostoliitto on Suomenlahdella, Itämerellä ja kummaksui, etteivät punalaivaston asemat olleet Suomessa Selkämerellä, kun voittivat sodat. Tyypillinen venäläinen panslavisti. Näenäiskriittinen, joka ihannoi kuitenkin valtaa ja sotakoneistoa.
      Hän ei nähnyt balteille mitään arvoa. Lisäsi vielä 1980-luvun haastattelussa isovenäläisyyden olevan Aasian valtias. Jakoi näitä tölväisyjään USA:ssa. Kysykää virolaisilta itkevätkö he tämän suuren perään katkeraa kaipaustaan?
      Ihailkaa nyt sellaista epeliä oikein syvältä ja maiskuttakaa!

      • ikäkupe

        Useimmilla kirjailijoilla on sellaisiakin mielipiteitä, joihin ei voi yhtyä, mutta se ei vähennä kirjallisten mestariteosten arvoa. I D:n päivä on maailmankirjallisuuden suuria teoksia olipa sen kirjoittaja mitä mieltä tahansa punalaivaston paikasta tai virolaisten asemasta.
        Mitä tulee tämän tyypin näennäiskriittisyyteen niin ainakin S kärsi siitä vankileireillä.


      • jos sittenkin
        ikäkupe kirjoitti:

        Useimmilla kirjailijoilla on sellaisiakin mielipiteitä, joihin ei voi yhtyä, mutta se ei vähennä kirjallisten mestariteosten arvoa. I D:n päivä on maailmankirjallisuuden suuria teoksia olipa sen kirjoittaja mitä mieltä tahansa punalaivaston paikasta tai virolaisten asemasta.
        Mitä tulee tämän tyypin näennäiskriittisyyteen niin ainakin S kärsi siitä vankileireillä.

        Ihaile mitä ihailet, mutta ukko pantiin leirille paskapuheistaan ja vehkeilystään esimiehiään vastaan rintamalla.


      • ikäkupe
        jos sittenkin kirjoitti:

        Ihaile mitä ihailet, mutta ukko pantiin leirille paskapuheistaan ja vehkeilystään esimiehiään vastaan rintamalla.

        Edelleenkin puhun vain kirjoista. Minulle on yksi lysti millainen mies ja millaisten mielipiteiden vuoksi on missäkin ollut. Hyvä kirja ei huonoksi muutu vaikka sen tekijää moittisi kuinka. Kirjallisuudesta nauttimisen kannalta kirjailijan persoona on täysin epäolennainen asia. Teksti ratkaisee. Ja yleensä kirjailijan persoonaan takertuvat ne, jotka eivät kirjoja lue. Huonohan kirjoista on kirjoittaa, jos niitä ei ole lukenut tai ei ole ymmärtänyt.


      • Jani-Petteri
        ikäkupe kirjoitti:

        Edelleenkin puhun vain kirjoista. Minulle on yksi lysti millainen mies ja millaisten mielipiteiden vuoksi on missäkin ollut. Hyvä kirja ei huonoksi muutu vaikka sen tekijää moittisi kuinka. Kirjallisuudesta nauttimisen kannalta kirjailijan persoona on täysin epäolennainen asia. Teksti ratkaisee. Ja yleensä kirjailijan persoonaan takertuvat ne, jotka eivät kirjoja lue. Huonohan kirjoista on kirjoittaa, jos niitä ei ole lukenut tai ei ole ymmärtänyt.

        Sun mielestäsi Jammu-setäkin kirjoittaa hyvin?


      • ikäkupe
        Jani-Petteri kirjoitti:

        Sun mielestäsi Jammu-setäkin kirjoittaa hyvin?

        Mistä moinen? Kirjoittaako Jammu setä(si) kirjoja? Jos kirja on hyvä, on aivan sama kuka sen on kirjoittanut. Kuten jo aiemmin kirjoitin, kirjailijan mielipiteet ja tekemiset eivät merkitse, vain se lopputulos, kirja. Seurustelen vain kirjojen, en kirjailijoiden kanssa.


      • EmakkoPoika
        ikäkupe kirjoitti:

        Mistä moinen? Kirjoittaako Jammu setä(si) kirjoja? Jos kirja on hyvä, on aivan sama kuka sen on kirjoittanut. Kuten jo aiemmin kirjoitin, kirjailijan mielipiteet ja tekemiset eivät merkitse, vain se lopputulos, kirja. Seurustelen vain kirjojen, en kirjailijoiden kanssa.

        Siitä, että jos sulle olisi joku sanonut niin, varmasti toistaisit sitä kaikkialla uutisena ja seiintyisit mukamuka tietävänä.


      • ovat lähdetiedot unohtuneet, ilmeisesti vahingossa.

        Puutun vain yhteen kirjoituksesi kohtaan, siihenkin muistinvaraisesti, Solzhenitsynin suhteeseen baltteihin. Lainaus Ivan Denisovitshin päivästä:

        Niin paljon kuin Denisytsh olikin nähnyt virolaisia leireissä, heidän joukossaan ei ollut ainoatakaan huonoa.


      • Kepu pettää aina
        Sologdin kirjoitti:

        ovat lähdetiedot unohtuneet, ilmeisesti vahingossa.

        Puutun vain yhteen kirjoituksesi kohtaan, siihenkin muistinvaraisesti, Solzhenitsynin suhteeseen baltteihin. Lainaus Ivan Denisovitshin päivästä:

        Niin paljon kuin Denisytsh olikin nähnyt virolaisia leireissä, heidän joukossaan ei ollut ainoatakaan huonoa.

        Pöhkö! Romaanin tekstit ovat romaania ja lausunnot 80-luvulla sitä itseään.


      • Kuulepas
        Kepu pettää aina kirjoitti:

        Pöhkö! Romaanin tekstit ovat romaania ja lausunnot 80-luvulla sitä itseään.

        Ei ne tekstit tyhjästä synny ja miksi olisi kirjoittanut noin, jos suhde Viroon olisi ollut toinen?


    • tietäjä.

      kepulaisten joukossa onkin vain huonoja ihmisiä

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mitä sanoisit

      juuri nyt kaivatullesi jos uskaltaisit/kehtaisit?
      Ikävä
      167
      1633
    2. Mitä hyvää

      Mitä hyvää hän on tuonut elämääsi?
      Ikävä
      104
      941
    3. Mikä teidän jutussa on ongelmana?

      Missä meni pieleen?
      Ikävä
      75
      753
    4. 51
      655
    5. Koillis motor

      Kyllä on mennyt palvelu alas ku lehmänhäntä, sovitut asiat ja luvatut soitot pitää hoitaa eikä tehä oharia, täysin tumpa
      Suomussalmi
      18
      641
    6. ABC: n kahvilan uusi nimi matkimalla

      Kahvia ja virvokkeita myytiin aikoinaan ÄKKI-VANNIN KAHVILASSA Haapavedellä ja paikalliset sanoivat sitä haussia "Tuhann
      Haapavesi
      40
      547
    7. Kylillä ei ole näkynyt? Missä luuraat nainen?

      Olisit soittanut mulle nainen. Oltais voitu nähdä vaikka laavulla. Miksi pelkäät minua? Eihän siinä ole mitään järkeä. m
      Suhteet
      164
      503
    8. Tehdäänkö tänään toiveista totta?

      Poikkea tänä illasta siinä lähellä ja annetaan silmien puhua ja sen jälkeen puhu sinä lopulta mitä ajattelet..
      Ikävä
      45
      498
    9. Rydman sivuutti mutupohjalta asiantuntija-arviot tutkimusrahoitusta myönnettäessä

      Onko Rydman sopiva tai kykenevä toimimaan ministerinä? Ei ole. Ministerit ovat joutuneet puhuteltaviksi vähemmästäkin;
      Maailman menoa
      189
      437
    10. Missä näet kaivattuasi?

      Mitä teet silloin? Tuleeko pakene reaktio? Vai hellä tunne ja ere..
      Ikävä
      26
      429
    Aihe