vuokralle lemmikin kanssa?

kohta koditon lemmikin kanssa

nykyään tuntuu olevan vuokranantajilla villityksenä kieltää jokaisesta kodista lemmikit. näin ainakin tampereen alueella. käsitykseni mukaan kuitenkin melko usealla suomalaisella on lemmikkieläimiä. mikä ihme siinä on että lemmikin omistajalle ei tarjota minkäänlaista asuntoa enää? olen etsinyt asuntoa jo yli kuukauden ja tällä hetkellä tilapäismajoituksessa kaverin luona, olen maksukykyinen mutta minulla on lemmikki. vuokranantajat eivät myöskään tunnu ymmärtävän että jos lemmikki tekee tuhoja asunnossa, voidaan nämä periä takuuvuokrasta.

lisäksi suomenvuokrantajien sivuilla sanotaan lemmikeistä ja tupakoinnista näin :

MIKÄLI vuokranantaja haluaa kieltää huoneistoissa
lemmikkieläinten pitämisen tai tupakoinnin, kiellon
on oltava perusteltu ja siihen on oltava hyväksyttävä
syy. Hyväksyttävänä perusteena voidaan
pitää huoneistossa juuri suoritettua korjausta
tai huoneiston varaaminen allergia-asunnoksi.
Institutionaaliset vuokranantajat voivat
myös varata osan vuokra-asunnoistaan
allergiahuoneistoksi ja yksityisetkin vuokranantajat
voivat markkinoida huoneistojaan
allergiakohteina, milloin on luonnollista että sopimukseen
kirjataan rajoituksia. Niiden lisäksi on
syytä kirjata rajoitusten syy eli se, että kyseinen
kohde on tarkoitettu allergiahuoneistoksi.
Yksityiset vuokranantajat saattavat asettaa
tupakointikiellon myös silloin, kun he vuokraavat
perheen asunnon vuokralaiselle väliaikaisesti esimerkiksi
ulkomaan komennuksen vuoksi. Tämänkaltainen
erityinen ehto tulisi jo mainita huoneistoa
markkinoidessa.

ja voiko kaikki vuokrantajat kirkkain silmin väittää ettei kenelläkään heistä ole lemmikkieläimiä? toivoisin että miettisitte hetken tätä tilannetta, koska onko mitään järkeä boikotoida lemmikin omistajia vuokrattaessa asuntoa?

17

1948

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • omistajalle

Kyllä on järkeä boikotoida lemmikinomistajia ja paljon onkin. Takuuvuokra ei useassakaan tapauksessa riitä siihen remonttiin, joka tarvitaan koiran tai koirien tuhoamassa ja kaluamassa huonistossa. Lisäki tulle ottaa huomioon se, että esim. koirien haukunnasta ja jätöksistä tulee jatkuvasti valituksia.
      Asunnon omitajalla on oikeus valita vuokralaisensa. Kysehän on hänen omaisuudestaan ja sen käytöstä.
      Sinun kannattaisi etsiä asuntoa vuokrayhtiöistä, jotak eivät välitä siitä, vaikka vuokralaisella olisi norsulauma messissä.

• dfasd

"ja voiko kaikki vuokrantajat kirkkain silmin väittää ettei kenelläkään heistä ole lemmikkieläimiä?"

kyllä heillä varmasti lemmikkejä on mutta vuokranantajat eivät luultavasti änge kerrostaloon asumaan laumansa kanssa... lemmikit kuuluvat rivitaloon/omakotitaloon, ei kerrostaloon.

• mielipiteitä suomalaisilla

paljon on tapauksia jolloin vuokranantaja ei edes kysy mikä lemmikki on kyseessä. ei tee paljoa eroa undulaatin ja lehmän välillä. itse en menisi huutelemaan norsulaumaksi yhtä kissaa tai paria marsua.

änge kerrostaloon.. just just. onhan taas mielipiteillä tasonsa.

• ellei löydy sopivaa

En vuokraisi lemmikin omistajalle. Kahden kuukauden takuuvuokralla ei esim. koiran tekemiä tuhoja paljoa remontoida.
      Kyllä vuokranantajalla on oikeus valita ja päättää, minkälaisen vuokralaisen omistamaansa asuntoon ottaa. Jokaisella vuokranantajalla on omat kriteerinsä vuokralaisten suhteen; ikä, sukupuoli, lapsia/lapseton, ei lemmikkejä, tupakoimaton...ym.
      Nyt on niin paljon vuokralaisia tulossa asuntoihin, että on varaa valita.

• se on...

Vuokranantaja saa itse määritellä minkälaisen vuokralaisen haluaa.90-luvulla halusimme vuokrata yhdessä edullisen asunnon pääkaupunkiseudulla.Vaimoni opiskeli vielä silloin joten vuokra oli tärkeä kriteeri.
        Ensimmäinen unelmakämpää löytyi Haukilahden rannalta muutaman asunnon pienkerrostalosta.Pienestä kaksiosta pyydettiin nimeellistä pientä vuokraa joka edellytti että hivenen toimii ns.talonmienenä ja auttaa vähän pihatöissä ja iäkkäämpiä asukkaita.Se sopi meille ja kävimme haastattelutilaisuudessa jos miltei kaikki talon asukkaat oli mukana.Jokunen päivä myöhemmin tuli soitto että he olisivat halunneet meidät mutta kokivat myyntityöni runsaine matkoineen esteeksi.
        Seuraava löytyi sitten lauttasaaresta.Tämäkin hämmästyttävän edullinen.Iäkäs nainen halusi tyttärensä vuokrata kaksionsa.Mieluiten ruotsinkieliselle koska itse puhui heikosti suomea.Tytär haastatteli minua pitkään ja se että satuin olemaan ruotsinkielinen ja vaimo tuleva juristi vaikutti siihen että tytär aikoi suositella meidät äidilleen.No ilmeni että iäkäs äiti oli vahvasti uskovainen ja edellytti pariskuntaa olevan avioliitossa.
        No seuraaviin kohteisiin riitti kuitenkin pelkkä maksukyky.

• Operaatio

Mun mielestä pahimpia tuhoja ja eniten meteliä pitävät kakarat. Naapurin kersat tuhoavat rappukäytävistäkin kaiken (mm. ne kaiteiden muovit on revitty), ja meteli jatkuu yöhön asti, ovia paiskotaan ja huudetaan, rapussa juostaan. Ei sellainen porukka voi pystyä pitämään kämppää siistissä kunnossakaan, sanon minä. Ei sillä metelillä mitä seinän takaa kuuluu.
      Vuokrataan vastedes vain lapsettomille ja lemmikittömille, niin katsotaan sitten miten suu pannaan! Tulee ainakin siistiä ja hiljaista. Tai sitten ei.

Sitäpaitsi lohdutuksena sinulle, yksityiset vuokranantajat ovat epäluotettavia, käyvät kämpällä ilmoittamatta ja saa taistella vuokratakuun takaisinsaamisesta ym...
      Hae siis kämppää VVO:lta tai vastaavasta paikasta, heitä ei lemmikit haittaa eikä tule niin suuria yllätyksiä kuin yksityisiltä... Sain siistin kämpän hiljattain n. 8km Treen keskustasta, mulla on 3 kissaa.

• lemmikilliselle

Yksi syy on allergia. jos asunnossa on asunut kissoja, reagoin voimakkaasti vaikka asunto olisi tyhjä ja perusteellisesti siivottu. Välttämättä pintaremonttikaan ei auta. Jos lähdet kissoinesi pois, seuraava vuokralainen voi olla myös allergikko ja jättää vuokraamatta tai muuttaa pian pois oireiden takia. kissojen vähäinenkin pisa lattialle saa lattiamateriaalit haisemaan ja ne joutuvat usein vaihtoon. pahinta on muovimatot, joiden läpi pissa imeytyy rakenteisiin ja HAISEE.

Koirat pureskelevat seinätkin piloille ja se haukunta häiritsee naapureita. meillä on itsellä koira kyllä, mutta asummekin omakotitalossa ja koira on ulkona pärjäävää rotua. koirien hilse myös allergisoi, mutta usein lievemmin kuin kissojen.

Marsut, kanit ja muut jyrsijät syövät sähköjohdoista lähtien kaiken. Kokemusta on ystävän asunnosta.

Eli ei lemmikeille!

• LaaV

Minä en myöskään ymmärrä sitä minkä ihmeen takia lemmikit kielletään. Saavatpahan sitten vuokranantajat etsiä vuokralaisia pitkään jos eivät ota sellaisia joilla lemmikki. Itselläni myös kaksi kissaa ja mistään ei tunnu asuntoa löytyvän. Tällä hetkellä minulla asunto on, mutta se alkaa käymään pieneksi. Täällä Kuopiossa on ollut eräs rivitalohuoneisto jo toista kuukautta vailla vuokralaista, kun eivät anna ottaa lemmikkejä. Ja jos omistaa koiran, niin varsinkin silloin etsitään nimenomaan rivitaloa.. Tämä on mennyt jo älyttömyyksiin.. Tarvii varmasti itsekin alkaa boikotoimaan... Todella tyhmää! Ja näinhän se on että jos asunnolle aiheutuu vahinkoa, se peritään takuu vuokrasta.. Takuuvuokriakin on alettu täällä pyytämään jo kolmelta kuulta.. Sekin menee jo liiallisuuksiin.. Ja muutes, ymmärrättekö sitä, miksi jotkut vuokranantajat vaativat ottamaan kotivakuutuksen??? Ainakaan minulla oleva kotivakuutus ei millään tavalla korvaa huoneistoon liittyviä vahinkoja, vain irtaimiston.. HERÄTKÄÄ IHMISET JOTKA ILMEISESTI VIHAATTE ELÄIMIÄ NIIN PALJON JA SIKSI ETTE ASUNTOANNE LEMMIKKIELÄIMEN OMISTAJILLE VUOKRAA.. Saatte siitä itsekin kärsiä!!!

• Eläinystävä

vuokranantajia. Itse hankimme ennen kesää ensimäisen koiramme. Semmoinen pienempi/keskikoinen rotu.
      Koira on 7,5 kk ja vaikka se ei mikään pahin tuholainen ole eli jättää huonekalut rauhaan niin on jo saannut ikäviä jälkiä asuntoon. Rivarin etu ja takapihan ovien reunalistat raavittu remppa/vaihtokuntoon.
      Eihän se nyt maailmaa kaada mutta lopullinen tuho selviää vasta vuosien varrella. No asunto on oma joten me kärsimme kustannukset. Vuokra asunnon kohdalla tulee tuo allergia kysymys esille. Uusi vuokralainen saattaa olla niin allerginen etä vaikka edellinen asukas tehnyt muuttosivouksen niin se ei auta. Vaatii niin perutseellisen puhdistuksen lattialistoja myöten ennenkuin kaikki lemikkieläimen aiheuttama hilse ja pöly saadaan puhdistettua.

• kaksio

Vallikalliossa tarjolla kalustettu kaksio koiralliselle. Asunnossa on ollut ja on parhaillaan koiruleita vuokralla, joten jatkaisin samaa rataa. Vapautuu 4.11.09 alkaen.
        Koiraihmisiä on ollut vaikea tavoittaa. Onnistuuko näin?

• vuokralainen&koira

kyllähän juttu on niin, että useimmiten ne on juuri lapset jotka niitä tuhoja tekee! puhumattakaan metelistä, häiriöistä ym. vastaavasta!! menkääpä koirien vihaajat tietämättömine ja ala-arvoisine kommenteinenne itseenne..

• Benita12

Hei,

Omakotitaloni Latokaskessa, Espoossa on jaettu 4:ksi huoneistoksi joilla kaikilla on oma piha. Kahdessa huoneistossa asuu koiralliset perheet. Kolmannen huoneiston remontti on valmis joulukuussa (kaksio-kolmio, 48-60 m2). Tänne on koiraperheet tervetulleita.

Benita [email protected]

• Otsola

Ensi kesänä, touko-kesäkuun vaihteessa, vapautuu Tampereella omistamamme pieni kolmio, jossa on ollut kissoja ja jonka voi vuokrata kissojen kanssa.

• Äiti :)

Moi! Lapset tykkäis eläimestä ja asutaan kerrostalossa VUOKRALLA! Mikähän eläin sopisi...? Ensin ajattelin undulaattia mutta se sotkee... Mikä lemmikki olisi siisti ja ei rikkoisi paperi lamppuja :)

• tättähäärätäti

Toisaalta ymmärrän,ettei vuokraa lemmikin omistajalle mutta onhan siinä ero, onko 1 koira tai vaikka 10 koiraa.Mä olen asunut vuokralla viiden koiran kanssa ja mitään ongelmia ei ole koskaan ollut.Vuokrasopimusta tehdessä sovittiin,että korjaan koirien mahdollisesti aiheuttamat tuhot.Kun muutin pois,siivottiin yms ja vuokranantaja tuli mun kanssa yhdessä tarkistamaan asunnon.Lopuksi vielä sanoi,että on paremmassa kunnossa kuin ennen:) Kaikki eläintenomistajat eivät ole sikoja ja kaikki elukat ei tuhoa kaikkea.Asioista pitäisi neuvotella eikä olla niin yksioikoisia.

• kissallinen

sanoisin myös sen, että jos asuntoon muuttavalla on mukanaan kissa tai kaksi, se lähinnä takaa sen, ettei asunto tule olemaan bilekämppänä... itse näkisin, että opiskelijoilla kissallisuus olisi plussaa!

• Tosin kissa allergisoi monin kerroin pahemmin kuin koira, ja on sisäsiisteydeltään aikuista koiraa epävarmempi. Lisänä kissanvirtsan haju joka ei pesemällä lähde ja niiden suloinen taipumus kynsiä seiniä...

Joten mielummin aikuinen ihminen jolla on aikuinen koira, kissaton bilettäjäkin ohittaa kissallisen vuokralaisen.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Diesel-ammattilainen kehuu Sanna Marinia

"Sanna Marinin (sd) hallitus loi neljä vuotta sitten väliaikaisen polttoaine­tuki­järjestelmän, kun energianhinnat nousi
      Maailman menoa
      36
      2779
    2. Pitkänperjantain kunniaksi tekoälyn analyysi Riikka Purran kirjoituksesta

🧠 Mitä se kertoo "riikka"-nimimerkin lähijunassa tapahtuneesta? 1. Asenteellinen ja epäasiallinen sävy: Kirjoitus purs
      Maailman menoa
      18
      2587
    3. 100 prosentin perintövero korjaisi myös Hitas-ongelman

Moni ei uskalla kieltäytyä perinnöstä maineen menettämisen uhalla, joten sitten tulee näitä tilanteita, joissa joutuu es
      Maailman menoa
      43
      2288
    4. Riikan antisakset leikkaavat bensan hintaa ylöspäin

Sannan aikoina bensaa sai 1,3 euron litrahinnalla ja Riikka leikkasi sen euron ylemmäksi reiluun 2 euroon. Joko on saks
      Maailman menoa
      20
      1871
    5. Iso poliisioperaatio Lapualla

Paikalla oli silminnäkijän mukaan myös kolme ambulanssia. https://www.is.fi/kotimaa/art-2000011924650.html Onko virpo
      Lapua
      38
      1592
    6. Olen aika varma

että meidän tiemme risteäminen oli ainutkertainen tapahtuma elämässäni. En tule koskaan kohtaamaan ketään muuta, joka sa
      Ikävä
      51
      1565
    7. Oletko nähnyt hänet ilman...

Vaatteita!?
      Ikävä
      38
      1483
    8. Sukupuolineutraalit liikennemerkit yksi persujen älynväläys

Samassa rytäkässä kaikki syrjäseutujen bussipysäkkien liikennemerkitkin vaihdettiin, vaikkei bussia ole liikennöinyt enä
      Maailman menoa
      25
      1363
    9. Oon niin surullinen

Ettei meistä tullut sitä mitä toivoin
      Ikävä
      30
      1222
    10. Mitä sitten odotat

Jos seurailet vain tekemisiäni
      Ikävä
      26