Onko täällä kenelläkään kokemuksia tästä?
Onko borrelioosissa aina tuollainen isompi ihottumaläntti, vai voiko olla pienempikin, entä voiko pienempiä ihottumalänttejä tulla useampi ympäri kehoa?
Lääkärikirjani mukaan puremakohtaan voi tulla pieni ihottumaläntti, mutta vasta 5 cm ja yli on kuulemma kyse varsinaisesta borrelioosista. Tuo pienempi ihottuma ei kyseisen kirjan tietojen mukaan ole vielä merkki tartunnasta.
Toiset kuitenkin väittävät heillä olevan borrelioosi, vaikka ihottuma olisikin tuollaista epätyypillistä, tai jopa ihan ilman mitään havaittavaa ihottumaa.
Ketä tässä pitäisi uskoa?
Voiko tuota todeta vielä esim. muutaman vuoden päästä tartunnasta jollain kokeella?
Borrelioosi
61
25453
Vastaukset
- kesävirsu
... ilmaantuu vain n. 40-50% tartunnan saaneille.
Ihottuma voi olla myös pientä, miltei näkymätöntä punaista läikkää, ei ainoastaan valtavaa rengasmaista.
Suomen lääkärit eivät valitettavast tiedä borrelioosista paljoakaan, toivotaan kohdallasi parasta.. - selkäydinpunktio
lienee paras ja varmin tapa saada selville onko Porreoloosi
- ap.
Apua, tuohon tutkimukseen en enää ihan kepeästi mene.
Karmeat muistot siitä operaatiosta. Olin 3 v ja toimenpide oli todella väkivaltainen, n. 10 ihmistä pitämässä väkisin kiinni ja sitä rataa.
Tapauksesta on jäänyt aikamoinen trauma.
Mun oireet ovat vaan olleet aika pitkälti samanlaisia kuin borrelioosissa, mutta lääkärit eivät ole koskaan ottaneet huomioon tuota mahdollisuutta.
Ja tuskin vieläkään ottavat, ainakaan niin paljon, että alkaisivat ihan johonkin selkäydinpunktioon laittamaan lähetettä (etenkään, jos käyn itse ehdottelemaan), luulen.
Mulle tuli vaan tuo borrelioosin mahdollisuus nyt mieleen, kun satuin näkemään listan noista erilaisista oireista (jotka on pitkälti samoja kuin minulla on ollut ja diagnosoitu jostain stressistä johtuviksi,"luultavasti") ja muistui mieleen, että vuosien varrella on tosiaan ollut pariinkin otteeseen tällaisia outoja ihottumalänttejä, joille ei ole löytynyt mitään selitystä.
Meillä kissat (ja pienempi koirakin joskus) on nukkuneet viimeiset 13 vuotta sängyssä ja niillä on punkkeja aina muutaman kerran kesässä.
Tällä alueella punkkeja on todennäköisesti aika paljon, kun täällä liikkuu paljon peuroja.
Enpä sitten tiedä... - Q10
ap. kirjoitti:
Apua, tuohon tutkimukseen en enää ihan kepeästi mene.
Karmeat muistot siitä operaatiosta. Olin 3 v ja toimenpide oli todella väkivaltainen, n. 10 ihmistä pitämässä väkisin kiinni ja sitä rataa.
Tapauksesta on jäänyt aikamoinen trauma.
Mun oireet ovat vaan olleet aika pitkälti samanlaisia kuin borrelioosissa, mutta lääkärit eivät ole koskaan ottaneet huomioon tuota mahdollisuutta.
Ja tuskin vieläkään ottavat, ainakaan niin paljon, että alkaisivat ihan johonkin selkäydinpunktioon laittamaan lähetettä (etenkään, jos käyn itse ehdottelemaan), luulen.
Mulle tuli vaan tuo borrelioosin mahdollisuus nyt mieleen, kun satuin näkemään listan noista erilaisista oireista (jotka on pitkälti samoja kuin minulla on ollut ja diagnosoitu jostain stressistä johtuviksi,"luultavasti") ja muistui mieleen, että vuosien varrella on tosiaan ollut pariinkin otteeseen tällaisia outoja ihottumalänttejä, joille ei ole löytynyt mitään selitystä.
Meillä kissat (ja pienempi koirakin joskus) on nukkuneet viimeiset 13 vuotta sängyssä ja niillä on punkkeja aina muutaman kerran kesässä.
Tällä alueella punkkeja on todennäköisesti aika paljon, kun täällä liikkuu paljon peuroja.
Enpä sitten tiedä...Paljon kuvia borrelioosin aiheuttamista erilaisista ihomuutoksista eli erythema migranseista (EM)
http://images.google.com/images?q=erythema migrans&btnG=Google Search
Borrelioosin toteamiseen ei ole luotettavaa testimenetelmää, sillä vääriä negatiivisia tuloksia esiintyy taudin kaikissa eri vaiheissa. - ap.
Q10 kirjoitti:
Paljon kuvia borrelioosin aiheuttamista erilaisista ihomuutoksista eli erythema migranseista (EM)
http://images.google.com/images?q=erythema migrans&btnG=Google Search
Borrelioosin toteamiseen ei ole luotettavaa testimenetelmää, sillä vääriä negatiivisia tuloksia esiintyy taudin kaikissa eri vaiheissa.Eipä mulla kyllä ihan tuon näköisiä nuo ihottumaläntit ole olleet, että on varmaan sitten ollut jotain muuta, toivottavasti.
- PeppiinaPapu
ap. kirjoitti:
Eipä mulla kyllä ihan tuon näköisiä nuo ihottumaläntit ole olleet, että on varmaan sitten ollut jotain muuta, toivottavasti.
Mulla todettiin borrelioosi. Verikokeissa löytyi vasta-aineet. Oireena: Jatkuvat nivelsäryt. Polvi kipeä, nilkat särkee hankala kävellä. Sormet on kankeat ja särkevät. Pää jäi jumiin jo 2 kertaa, päätä ei voi kääntää vasemmalle. Aamuisin selkä superkipeä. Silmissä näköhäiriöitä, pisteitä leijuu. Valovälähdyksiä. Korvanlehdet kipeät. Oli myös korvanlehtitulehdus. Iholla vaeltaa nokkosrokko.
Pientä kuumeilua 37.2 -- ja alilämpöä 35,5.
En tiedä mitä nyt. Sairaus todettiin just.
Kyseessä pitkäaikainen sairaus, oireilu jo monta vuotta. Punkki oli silloin ihossa kiinni 5 päivää. Luulin näppyläksi. Oli selässä piilossa.
Saako niihin lääkkeisiin kelakorvauksen? Miten tiputus hoidetaan? Pitääkö olla sairaalassa. Lääkäri ilmoittaa mitä tehdään. Mutta kurjaa odotella sitä! - Sirkka101
PeppiinaPapu kirjoitti:
Mulla todettiin borrelioosi. Verikokeissa löytyi vasta-aineet. Oireena: Jatkuvat nivelsäryt. Polvi kipeä, nilkat särkee hankala kävellä. Sormet on kankeat ja särkevät. Pää jäi jumiin jo 2 kertaa, päätä ei voi kääntää vasemmalle. Aamuisin selkä superkipeä. Silmissä näköhäiriöitä, pisteitä leijuu. Valovälähdyksiä. Korvanlehdet kipeät. Oli myös korvanlehtitulehdus. Iholla vaeltaa nokkosrokko.
Kyseessä pitkäaikainen sairaus, oireilu jo monta vuotta. Punkki oli silloin ihossa kiinni 5 päivää. Luulin näppyläksi. Oli selässä piilossa.
Saako niihin lääkkeisiin kelakorvauksen? Miten tiputus hoidetaan? Pitääkö olla sairaalassa. Lääkäri ilmoittaa mitä tehdään. Mutta kurjaa odotella sitä!Minusta borrelioosiin määrättäviin lääkkeisiin saa Kelalta korvausta. Se tiputusjuttu asennetaan johonkin paikkaan käteen sairaalassa, mutta ei sinne tarvitse pidemmäksi aikaa jäädä. Sen käden kanssa käydään sitten vaan aina sairaalassa tankkaamassa niitä antibiootteja. Saattaa olla, että se jutska pitää vaihtaa kerran tai pari kurin aikana. Kannattaa varmaan yrittää kysellä taudista joko omalta lääkäriltä tai sitten esim. borrelioosiyhdistyksestä. Niillä on ainakin todella hyvät kotisivut, joissa on todella paljon tietoa. Tämä on todella kurja tauti, joten voimia sinulle!
- Peppiinalle!
PeppiinaPapu kirjoitti:
Saako niihin lääkkeisiin kelakorvauksen? Miten tiputus hoidetaan? Pitääkö olla sairaalassa. Lääkäri ilmoittaa mitä tehdään. Mutta kurjaa odotella sitä!Saat Kela-korvauksen lääkkeistä tietystä pakkauskoosta, joten tsekkaa tämä asia apteekissa tarkkaan ennen ostoasi.
Tiputushoito kestää usein 3 viikkoa ja silloin käyt sairaalassa joka päivä etukäteen sopimanasi ajankohtana. Tiputus kestää 20 min - 1 h, riippuen omasta sietokyvystäsi. Yleensä ns. kanyyliä pidetään samassa paikassa kerrallaan 4-7 pv, itse pidin sitä jopa 10 pv.
Paljon voimia! - PeppiinaPapu
Peppiinalle! kirjoitti:
Saat Kela-korvauksen lääkkeistä tietystä pakkauskoosta, joten tsekkaa tämä asia apteekissa tarkkaan ennen ostoasi.
Tiputushoito kestää usein 3 viikkoa ja silloin käyt sairaalassa joka päivä etukäteen sopimanasi ajankohtana. Tiputus kestää 20 min - 1 h, riippuen omasta sietokyvystäsi. Yleensä ns. kanyyliä pidetään samassa paikassa kerrallaan 4-7 pv, itse pidin sitä jopa 10 pv.
Paljon voimia!Joudun odottamaan hoidon aloitusta vielä noin viikon, koska otettiin lisäkokeita (borrelioosin varmistuskoe, otetaan kuulemma aina kaksi testiä), ja sen jälkeen saan siis lääkekuuri(t).
Ihmettelen sitä 2. koetta, koska IgG on positiivinen ja punkki todettu/irroitettu terveyskeskuksessa. Vuosia sitten (josta tiedot heidän järjestelmässä).
Kiitos neuvoistanne!
- lymettä
Kaikille ei todellakaan tule ihottumaa, vaan borrelioosiin voi sairastua ilman ihotulehdustakin. Tästä kerrotaan esim. Suomen LYME - borrelioosi yhdistyksen nettisivuilla, samoin osoitteessa www.punkki.net. Itselleni tuli borrelioosin oireita kuukauden kuluttua punkin puremasta, vaikka punoitusta renkaasta puhumattakaan ei esiintynyt.
- anzika8
Mulla on ollut borrelioosi. Mulla oli sellainen oire, että näkö hävisi ns. toiselta puolelta ei toisesta silmästä, mutta kun katsoin jotain ihmistä kasvoihin tarkemmin sanoen nenään, en nähny toista puolta kasvoista. Myöskin lukeminen oli mahdotonta.
Oire kesti tunnin ja tuli muutaman viikon päästä uudelleen, siitä lähti sitten kaikki tutkimukset. Verikoe ensin ja siinä se paljastuikin monella plussalla, selkäydinpunktio, pään viipalekuvaus, aivokäyrätutkimus. Hoitona oli kaksi viikkoa tiputusta, joka päivä menin sairaalaan n. tunniksi. Sen jälkeen kaksi viikkoa jotain lääkettä. Kun kaikki hoito oli ohi, tuli silmäoire vielä kerran tunniksi, kuin vitt''''''''seen. Punkkia en oo ikinä nähny, eikä tiedä miltä vuodelta tartunta on oireet alkoi pääsiäisenä, mut ei tänä vuonna. - nyt sitten
anzika8 kirjoitti:
Mulla on ollut borrelioosi. Mulla oli sellainen oire, että näkö hävisi ns. toiselta puolelta ei toisesta silmästä, mutta kun katsoin jotain ihmistä kasvoihin tarkemmin sanoen nenään, en nähny toista puolta kasvoista. Myöskin lukeminen oli mahdotonta.
Oire kesti tunnin ja tuli muutaman viikon päästä uudelleen, siitä lähti sitten kaikki tutkimukset. Verikoe ensin ja siinä se paljastuikin monella plussalla, selkäydinpunktio, pään viipalekuvaus, aivokäyrätutkimus. Hoitona oli kaksi viikkoa tiputusta, joka päivä menin sairaalaan n. tunniksi. Sen jälkeen kaksi viikkoa jotain lääkettä. Kun kaikki hoito oli ohi, tuli silmäoire vielä kerran tunniksi, kuin vitt''''''''seen. Punkkia en oo ikinä nähny, eikä tiedä miltä vuodelta tartunta on oireet alkoi pääsiäisenä, mut ei tänä vuonna.Onko sulla vielä ollut jotain oireita?
nyt sitten kirjoitti:
Onko sulla vielä ollut jotain oireita?
Nyt ei ole niitä ollut, se jäi siihen yhteen extra- kertaan Nyt tämän koko kesän oon ollu nenätukossa, korvat soinu ja huimannu. Mä oon juossu miljoonilla lääkäreillä. Ni taas otettiin borrelioosi näyte ja tänään kuulin, et se on puhdas. Jokin muu nyt vaivaa.
Vaivat voi olla niin monenlaisia...- hupli
Anzika kirjoitti:
Nyt ei ole niitä ollut, se jäi siihen yhteen extra- kertaan Nyt tämän koko kesän oon ollu nenätukossa, korvat soinu ja huimannu. Mä oon juossu miljoonilla lääkäreillä. Ni taas otettiin borrelioosi näyte ja tänään kuulin, et se on puhdas. Jokin muu nyt vaivaa.
Vaivat voi olla niin monenlaisia...Borrelioositestin negatiivisuus EI TODELLAKAAN tarkoita sitä, että sinulla ei voi olla borrelioosia, vaikka lääkärit yrittäisivät siihen vedotakin. Testien luotettavuus on erittäin huono, joten niillä ei voi poissulkea borrelioosia.
- miten reagoisi
hupli kirjoitti:
Borrelioositestin negatiivisuus EI TODELLAKAAN tarkoita sitä, että sinulla ei voi olla borrelioosia, vaikka lääkärit yrittäisivät siihen vedotakin. Testien luotettavuus on erittäin huono, joten niillä ei voi poissulkea borrelioosia.
Mulla todettiin kilpirauhasen vajaatoiminta 2003 kamalan ripulin yhteydessä, laihduin kilotolkulla, sain lääkityksen ja oli seesteistä tervettä vaihetta 2005 kesään asti, jolloin alko kamalat nivel kivut, tunnottomuus jaloissa,lihaskivut ja muutenkin pyörytti oksennutti jne, hoidettiin kilpirauhasen vajaatoimintana ja olo tasaantu ja ajoittain pientä vaihtelevaa nivelkipua siellä sun täällä pienissä niveleissä ja isoissa.
Tänä kesänä romahdus tuli suurempana, lihaskivut, nivelkivut, tunnotomuus kurkussa. Terveyskeskus otti kokeita paljon ja siirsi neuron hoitoon tietämättömyydestä, päänkuvissa ei mitään, mutta nyt neuro soitti että borreoloosi testit olivat positiivisia hieman eli sielä hälyarvojen alapuolella, mutta tarkastavat uudelleen veren.
Siis nää tetejen luottetavuus epäilyttää ja tietoa on tosi vähän, eli saattaako tulla vääriä positiivisia tuloksia?
Oireisotni voisi sopia borreoloosi epäilyyn, mutta en ymmärrä mistä ssen olisin saanut ja milloin. Käsittääkseni jos punkki olisi jopuurut tuolloin oireitten alkaessa eli 2003, eikö nuo vasta-aineet olisi ollut jo korkeammalla positiivisena? - L-MUOTO
miten reagoisi kirjoitti:
Mulla todettiin kilpirauhasen vajaatoiminta 2003 kamalan ripulin yhteydessä, laihduin kilotolkulla, sain lääkityksen ja oli seesteistä tervettä vaihetta 2005 kesään asti, jolloin alko kamalat nivel kivut, tunnottomuus jaloissa,lihaskivut ja muutenkin pyörytti oksennutti jne, hoidettiin kilpirauhasen vajaatoimintana ja olo tasaantu ja ajoittain pientä vaihtelevaa nivelkipua siellä sun täällä pienissä niveleissä ja isoissa.
Tänä kesänä romahdus tuli suurempana, lihaskivut, nivelkivut, tunnotomuus kurkussa. Terveyskeskus otti kokeita paljon ja siirsi neuron hoitoon tietämättömyydestä, päänkuvissa ei mitään, mutta nyt neuro soitti että borreoloosi testit olivat positiivisia hieman eli sielä hälyarvojen alapuolella, mutta tarkastavat uudelleen veren.
Siis nää tetejen luottetavuus epäilyttää ja tietoa on tosi vähän, eli saattaako tulla vääriä positiivisia tuloksia?
Oireisotni voisi sopia borreoloosi epäilyyn, mutta en ymmärrä mistä ssen olisin saanut ja milloin. Käsittääkseni jos punkki olisi jopuurut tuolloin oireitten alkaessa eli 2003, eikö nuo vasta-aineet olisi ollut jo korkeammalla positiivisena?Olen käynyt tuon rocephalin 3vk tiputuksen ja tällä hetkellä syön doximyciniä vielä puoli vuotta. Oireet ovat helpottaneet, mutta en usko tulevani kuntoon pelkällä doximycinillä. Paraneminen on hidastunut suonensisäisen hoidon jälkeen. Vaarana on bakteerin pakeneminen L-muotoon. Itsellä ollut rajuja herxejä (immuunijärjestelmän reaktioita)
kohtaus kun meni 5 minuutiksi puhe ja kirjoituskyky! Suomessa hoidetaan huonosti. Juuri tuo alkuhoito ontuu yhdellä antibiootilla joka on tehoton. Moni on kuurista huolimatta saanut kroonisen borrelioosin, jonka olemassa olo jopa yritetään kieltää Suomessa. Amerikassa tautia hoidetaan kuin HIV:tä. Suomessa vähätellään vakavaa sairautta.
Amerikassa L-muotoon paenneeseen sairauteen käytetään benicaria eli olmetecia joka on verenpainetta alentava lääke. Toiset ovat jopa kokonaan parantuneet hoidolla Amerikassa. Suomessa tautia hoidetaan vain siihen asti, että se saadaan vielä huonompaan jamaan L-MUOTOON ja jätetään hoito kuin kesken joka pahentaa sairautta.
http://www.leiras.fi/files/101829.pdf
Leiraksen sivuilta löytyy tietoa Olmetecista ja mihin sitä käytetään.
Oikeampi hoito olisi CAP= compination antibiotic protocols (yhdistelmä antibiootteja)
Miksi sitten olmetecia? Se voimistaa antibiootin vaikutusta.
Lisäksi Amerikassa on tutkittu borrelia bakteerin erittävän toksiinia johon on kehitelty oma testimenetelmä. Suomessa ei osata diagnosoida kroonista borrelioosia edelleenkään. Selkäydinpunktio ei aina kerro totuutta. Spirokeetta bakteeri on syvemmällä kudoksissa. Tuttuni eläinlääkäri kysyi, miksi lääkärit ei ota koetta nivelnesteestä? Eläimillä borrelioosi tutkitaan nivelneste näytteellä.
Heini Parviainen - Heini Parviainen
L-MUOTO kirjoitti:
Olen käynyt tuon rocephalin 3vk tiputuksen ja tällä hetkellä syön doximyciniä vielä puoli vuotta. Oireet ovat helpottaneet, mutta en usko tulevani kuntoon pelkällä doximycinillä. Paraneminen on hidastunut suonensisäisen hoidon jälkeen. Vaarana on bakteerin pakeneminen L-muotoon. Itsellä ollut rajuja herxejä (immuunijärjestelmän reaktioita)
kohtaus kun meni 5 minuutiksi puhe ja kirjoituskyky! Suomessa hoidetaan huonosti. Juuri tuo alkuhoito ontuu yhdellä antibiootilla joka on tehoton. Moni on kuurista huolimatta saanut kroonisen borrelioosin, jonka olemassa olo jopa yritetään kieltää Suomessa. Amerikassa tautia hoidetaan kuin HIV:tä. Suomessa vähätellään vakavaa sairautta.
Amerikassa L-muotoon paenneeseen sairauteen käytetään benicaria eli olmetecia joka on verenpainetta alentava lääke. Toiset ovat jopa kokonaan parantuneet hoidolla Amerikassa. Suomessa tautia hoidetaan vain siihen asti, että se saadaan vielä huonompaan jamaan L-MUOTOON ja jätetään hoito kuin kesken joka pahentaa sairautta.
http://www.leiras.fi/files/101829.pdf
Leiraksen sivuilta löytyy tietoa Olmetecista ja mihin sitä käytetään.
Oikeampi hoito olisi CAP= compination antibiotic protocols (yhdistelmä antibiootteja)
Miksi sitten olmetecia? Se voimistaa antibiootin vaikutusta.
Lisäksi Amerikassa on tutkittu borrelia bakteerin erittävän toksiinia johon on kehitelty oma testimenetelmä. Suomessa ei osata diagnosoida kroonista borrelioosia edelleenkään. Selkäydinpunktio ei aina kerro totuutta. Spirokeetta bakteeri on syvemmällä kudoksissa. Tuttuni eläinlääkäri kysyi, miksi lääkärit ei ota koetta nivelnesteestä? Eläimillä borrelioosi tutkitaan nivelneste näytteellä.
Heini ParviainenYritän selvittää lisähoitoa antibiootille.
Tietenkään omin päin ei kannata lähteä kokeilemaan!
Aina yhteys lääkäriin ennen esim.luontaishoito kokeiluja! Esim. allergiat, lääkkeiden sopivuus yms.
Kokeilin lähettää TRI Matti Toloselle kysymyksen löytyykö luontaistuotteista lisä apua krooniseen väsymysoireyhtymään, Lymen tautiin. Onko olemassa benicarille eli olmetecille vastaavaa luontaista ainetta. Antiotensiinin reseptorin salpaajaa.
Toivo niinkuin jokaisella borrelioosi potilaalla voittaa tämä kamala tauti kokonaan. Kuin MS-tauti se voi tulla takaisin ja olla poissa välillä. On hyvin samanlainen oireiltaan varsinkin näin myöhäisvaiheen taudissa. - äitinelonen
Heini Parviainen kirjoitti:
Yritän selvittää lisähoitoa antibiootille.
Tietenkään omin päin ei kannata lähteä kokeilemaan!
Aina yhteys lääkäriin ennen esim.luontaishoito kokeiluja! Esim. allergiat, lääkkeiden sopivuus yms.
Kokeilin lähettää TRI Matti Toloselle kysymyksen löytyykö luontaistuotteista lisä apua krooniseen väsymysoireyhtymään, Lymen tautiin. Onko olemassa benicarille eli olmetecille vastaavaa luontaista ainetta. Antiotensiinin reseptorin salpaajaa.
Toivo niinkuin jokaisella borrelioosi potilaalla voittaa tämä kamala tauti kokonaan. Kuin MS-tauti se voi tulla takaisin ja olla poissa välillä. On hyvin samanlainen oireiltaan varsinkin näin myöhäisvaiheen taudissa.että jaksat jakaa tietoa täällä. Itselläni vasta-aineet koholla ja ensi viikolla otetaan selkäydinnäyte. Kahdeksatta kuukautta oireet, mitään ei ole löytynyt mistään muista kokeista, ultrat, röntgenit ym. Neurologian poliklinikalla nyt näyte otetaan. Pelottaa niin vietävästi. Kysyin jo täällä muuallakin, josko joku tietää, voiko kipulääkkeitä käyttää ennen selkäydinnäytteen ottoa? Ettei vääristä tulosta? Käytössä Lyrica, olikohan se oikeasti muuten epilepsiaan tarkoitettu lääke?
Vielä kysyn teiltä, jotka olette sairastaneet pitkään, miten saisi tämän pelon pois? Lähes 10 kiloa paino tippunut, kun en pelolta pysty syömään. Nukkumaan pystyn vain tuon Lyrican avulla. Olen mielessäni ruvennut jo hyvästelemään lapsiani ja läheisiäni, elämä on aivan painajaismaista minuutista toiseen selviytymistä. - Heini Parviainen
äitinelonen kirjoitti:
että jaksat jakaa tietoa täällä. Itselläni vasta-aineet koholla ja ensi viikolla otetaan selkäydinnäyte. Kahdeksatta kuukautta oireet, mitään ei ole löytynyt mistään muista kokeista, ultrat, röntgenit ym. Neurologian poliklinikalla nyt näyte otetaan. Pelottaa niin vietävästi. Kysyin jo täällä muuallakin, josko joku tietää, voiko kipulääkkeitä käyttää ennen selkäydinnäytteen ottoa? Ettei vääristä tulosta? Käytössä Lyrica, olikohan se oikeasti muuten epilepsiaan tarkoitettu lääke?
Vielä kysyn teiltä, jotka olette sairastaneet pitkään, miten saisi tämän pelon pois? Lähes 10 kiloa paino tippunut, kun en pelolta pysty syömään. Nukkumaan pystyn vain tuon Lyrican avulla. Olen mielessäni ruvennut jo hyvästelemään lapsiani ja läheisiäni, elämä on aivan painajaismaista minuutista toiseen selviytymistä.Heippa!
En ole lääkäri,(ainakaan vielä)
mutta yritän kirjoitella tutkimus sekä omien 4v sairaskokemusten perusteella. Lisäksi luen koululääketiedettä.
Lyrica on voimakas kipulääke jolla on keskushermostoa lamauttava vaikutus. Ei pitäisi vaikuttaa selkäydinpunktion kokeiden ottoon. Ei tietääkseni ole epilepsia lääke, mutta voi olla, että sitä määrätään esim.keskushermosto peräisiin oireisiin. Itsellä ei ainakaan kielletty kipulääkkeitä.
Ainoastaan ei mitään antibiootteja tai kortisonia kannata ottaa. Vaikka väittävät, että ei niillä ole vaikutusta. Minulla otettiin antibiootti kuurin jälkeen heti punktio ja arvot laski. Pelkokin lisää ja pahentaa oireita. Itsellä huomaa vaikka olen jo borrelioosi hoidossa mielialan vaikuttavan paranemiseen.
Tuolla Ville Valtosen hoidolla sai ensi oireet pois, mutta tämän taudin voittaminen kokonaan vaatii aikamoista ponnistelua ja siksi olenkin selvittänyt taudin käyttäytymistä. Lisäksi lääkärit suhtautuvat hyvin nuivasti kroonisen borrelioosin olemassa oloon. Tiedot eivät ole huuhaata vaan osan olen koonnnut lääkärien vastauksista sähköpostiin.
Tässä alapuolella TRI Tolosen vastaus sähköpostiini lisähoidoista. Näistä hoidoista täytyy vain keskustella lääkärin kanssa, että tietää mitkä lääkkeet käy.
HUOM! Esim. kaikki rohdosvalmisteet eivät sitten käy ihan minkä tahansa kanssa ja huomioida tulee allergiat.
Minä alan tuon berberin koekaniiniksi:) Testaan itselle tämän. Ajattelin alkaa kirjoittaa testi päiväkirjaa ja borrelioosi hoidoista. Varsinkin jos niistä obn apua ja parannusta jaan tietoni mielelläni muillekin. Kyseessähän on vakava kansanterveyttä uhkaava sairaus.
Matti Tolonen on ihan oikea lääkäri ja tohtori.
Sain kysymyksesi Bio-Vitan kautta vastattavaksi. Surffasin netissä ja
löysin tietoja, joiden mukaan eräät täydentäviä hoitoja antavat
amerikkalaiset lääkärit antavat borrleioosipotilaille berberiiniä. Se
voikin olla hyväksi, sillä tämä luonnonlääke tunetaan vanhastaan
antimikrobisena aineena (kiinalaisessa, intialaisessa, korealaisessa ja
Amerikan intiaanien lääketieteessä). Berberiini ehkäisee, vaimentaa ja
sammuttaa tulehdussytokiineja, joita borrelioosi elimistössä aiheuttaa.
Suosittelen berberiinin päiväannokseksi 2-3 tablettia. Näistä linkeistä
pääset tutustumaan berberiiniin
http://www.biovita.fi/uusi/products.php?lang=fi&id=70
http://www.biovita.fi/uusi/articles.php?lang=fi&id=224
Berberiinistä Wikipediassa suomeksi
http://fi.wikipedia.org/wiki/Berberiini
Krooninen väsymysoireyhtymä ja sen ravintolisähoito:
http://www.biovita.fi/uusi/articles.php?lang=fi&id=87
Ystävällisin terveisin
Matti Tolonen
>
>
> Meitä on monta epätoivon valtaamaa borrelioosi potilasta, jotka eivät
> saa apua koululääketieteestä. Moni meistä on saanut pitkäaikaista
> antibioottia, mutta nämä Suomessa annettavat hoidot eivät paranna
> kokonaan.Bakteeri pakenee antibioottia L-muotoon. Amerikassa hoidetaan
> CAP= compination antibiotic protocols. Siellä potilaille on myös
> annettu benicar=olmetec lääkettä, joka on angiotensiinin II reseptorin
> salpaaja. Moni on jopa parantunut Lymen taudista kokonaan näillä
> yhdisteillä. Olisikin mielenkiintoista jos tietäisi missä
> luonnontuotteessa on angiotensiinin II reseptorin salpaaja ominaisuuksia.
> Lisäksi moni meistä borrelioosi potilaista sairastaa kroonista
> väsymysoireyhtymää joka on borrelioosin liitännäissairaus bakteerin
> tai viruksen aiheuttamana. Ystäväni haluaisi Tohtori Toloselta kysyä
> myös mikä auttaa väsymysoireyhtymään? Mitä hoitoja retrovirukseen? Tai
> jatkuviin herppes tulehduksiin. Koululääketiede ei meitä auta.
> Tässä sitä tutkittavaa olisikin kun saisi kroonisen borrelioosin
> voitettua. Itse olen valmis kokeilemaan kaikkea. Toivottavasti
> luontaislääketieteestä löytyisi vastauksia. - äitinelonen
Heini Parviainen kirjoitti:
Heippa!
En ole lääkäri,(ainakaan vielä)
mutta yritän kirjoitella tutkimus sekä omien 4v sairaskokemusten perusteella. Lisäksi luen koululääketiedettä.
Lyrica on voimakas kipulääke jolla on keskushermostoa lamauttava vaikutus. Ei pitäisi vaikuttaa selkäydinpunktion kokeiden ottoon. Ei tietääkseni ole epilepsia lääke, mutta voi olla, että sitä määrätään esim.keskushermosto peräisiin oireisiin. Itsellä ei ainakaan kielletty kipulääkkeitä.
Ainoastaan ei mitään antibiootteja tai kortisonia kannata ottaa. Vaikka väittävät, että ei niillä ole vaikutusta. Minulla otettiin antibiootti kuurin jälkeen heti punktio ja arvot laski. Pelkokin lisää ja pahentaa oireita. Itsellä huomaa vaikka olen jo borrelioosi hoidossa mielialan vaikuttavan paranemiseen.
Tuolla Ville Valtosen hoidolla sai ensi oireet pois, mutta tämän taudin voittaminen kokonaan vaatii aikamoista ponnistelua ja siksi olenkin selvittänyt taudin käyttäytymistä. Lisäksi lääkärit suhtautuvat hyvin nuivasti kroonisen borrelioosin olemassa oloon. Tiedot eivät ole huuhaata vaan osan olen koonnnut lääkärien vastauksista sähköpostiin.
Tässä alapuolella TRI Tolosen vastaus sähköpostiini lisähoidoista. Näistä hoidoista täytyy vain keskustella lääkärin kanssa, että tietää mitkä lääkkeet käy.
HUOM! Esim. kaikki rohdosvalmisteet eivät sitten käy ihan minkä tahansa kanssa ja huomioida tulee allergiat.
Minä alan tuon berberin koekaniiniksi:) Testaan itselle tämän. Ajattelin alkaa kirjoittaa testi päiväkirjaa ja borrelioosi hoidoista. Varsinkin jos niistä obn apua ja parannusta jaan tietoni mielelläni muillekin. Kyseessähän on vakava kansanterveyttä uhkaava sairaus.
Matti Tolonen on ihan oikea lääkäri ja tohtori.
Sain kysymyksesi Bio-Vitan kautta vastattavaksi. Surffasin netissä ja
löysin tietoja, joiden mukaan eräät täydentäviä hoitoja antavat
amerikkalaiset lääkärit antavat borrleioosipotilaille berberiiniä. Se
voikin olla hyväksi, sillä tämä luonnonlääke tunetaan vanhastaan
antimikrobisena aineena (kiinalaisessa, intialaisessa, korealaisessa ja
Amerikan intiaanien lääketieteessä). Berberiini ehkäisee, vaimentaa ja
sammuttaa tulehdussytokiineja, joita borrelioosi elimistössä aiheuttaa.
Suosittelen berberiinin päiväannokseksi 2-3 tablettia. Näistä linkeistä
pääset tutustumaan berberiiniin
http://www.biovita.fi/uusi/products.php?lang=fi&id=70
http://www.biovita.fi/uusi/articles.php?lang=fi&id=224
Berberiinistä Wikipediassa suomeksi
http://fi.wikipedia.org/wiki/Berberiini
Krooninen väsymysoireyhtymä ja sen ravintolisähoito:
http://www.biovita.fi/uusi/articles.php?lang=fi&id=87
Ystävällisin terveisin
Matti Tolonen
>
>
> Meitä on monta epätoivon valtaamaa borrelioosi potilasta, jotka eivät
> saa apua koululääketieteestä. Moni meistä on saanut pitkäaikaista
> antibioottia, mutta nämä Suomessa annettavat hoidot eivät paranna
> kokonaan.Bakteeri pakenee antibioottia L-muotoon. Amerikassa hoidetaan
> CAP= compination antibiotic protocols. Siellä potilaille on myös
> annettu benicar=olmetec lääkettä, joka on angiotensiinin II reseptorin
> salpaaja. Moni on jopa parantunut Lymen taudista kokonaan näillä
> yhdisteillä. Olisikin mielenkiintoista jos tietäisi missä
> luonnontuotteessa on angiotensiinin II reseptorin salpaaja ominaisuuksia.
> Lisäksi moni meistä borrelioosi potilaista sairastaa kroonista
> väsymysoireyhtymää joka on borrelioosin liitännäissairaus bakteerin
> tai viruksen aiheuttamana. Ystäväni haluaisi Tohtori Toloselta kysyä
> myös mikä auttaa väsymysoireyhtymään? Mitä hoitoja retrovirukseen? Tai
> jatkuviin herppes tulehduksiin. Koululääketiede ei meitä auta.
> Tässä sitä tutkittavaa olisikin kun saisi kroonisen borrelioosin
> voitettua. Itse olen valmis kokeilemaan kaikkea. Toivottavasti
> luontaislääketieteestä löytyisi vastauksia.onko sitä mahdollista seurata? On jotenkin lohduttavaa, että kaiken tämän kurjuuden keskellä on muitakin, jotka ymmärtävät tunteet, joita sairaus aiheuttaa. Itse ainakin välillä vapisen kuin horkassa pelkästä pelosta. Sitten ei onnistu syöminen eikä mikään.
Lyrican avulla on helppo nukkua, toisaalta en haluaisi jäädä lääkeriippuvaiseksikaan. Itselläni Lyricaa kokeiltiin mahdolliseen kolmoishermosärkyyn, ei auttanut kipuihin. En oikein ymmärrä, miksi kaikki muut mahdolliset sairaudet käydään ensin läpi, kun kerran todennäköisin on selvillä. Kuukausia on kulunut..
Tiedätkö, onko selkäydinnäyte varma testi? Olen ymmärtänyt, että ei. Tämän kokeen jälkeen varmaan osoitetaan sitten ovea minullekin.. Kiitos vielä avoimmuudestasi. Jostain yrtistäkin monet ovat täällä puhuneet, Samento tai sinnepäin, en ole löytänyt, mistä sitä voisi saada. Oletteko muut käyttäneet ja mistä olette hankkineet? - asiantuntija.
äitinelonen kirjoitti:
onko sitä mahdollista seurata? On jotenkin lohduttavaa, että kaiken tämän kurjuuden keskellä on muitakin, jotka ymmärtävät tunteet, joita sairaus aiheuttaa. Itse ainakin välillä vapisen kuin horkassa pelkästä pelosta. Sitten ei onnistu syöminen eikä mikään.
Lyrican avulla on helppo nukkua, toisaalta en haluaisi jäädä lääkeriippuvaiseksikaan. Itselläni Lyricaa kokeiltiin mahdolliseen kolmoishermosärkyyn, ei auttanut kipuihin. En oikein ymmärrä, miksi kaikki muut mahdolliset sairaudet käydään ensin läpi, kun kerran todennäköisin on selvillä. Kuukausia on kulunut..
Tiedätkö, onko selkäydinnäyte varma testi? Olen ymmärtänyt, että ei. Tämän kokeen jälkeen varmaan osoitetaan sitten ovea minullekin.. Kiitos vielä avoimmuudestasi. Jostain yrtistäkin monet ovat täällä puhuneet, Samento tai sinnepäin, en ole löytänyt, mistä sitä voisi saada. Oletteko muut käyttäneet ja mistä olette hankkineet?Miksette voi pitää päiväkirjaanne tuossa http://th1.ktd.krakow.pl/ . Paikka sijaitsee tosin fyysisesti Puolassa, mutta plussana siinä on se ettei sitä paikkaa voi kukaan noin vain sulkea (vaikkapa sensuurimielessä). Se on täysin suomenkielinen foorumi, ja sieltä löytynee kohta satoja tutkimuksia näistä kroonisista sairauksista. Sieltä löytyy muidenkin päiväkirjoja, mutta ei ole vielä borretapauksia. Käyttäjien pyynnöstä täytyy tosin rekisteröityä sille foorumille, että niitä voi lukea, ja että voi itse pitää päiväkirjaa.
Olen itsekin pitänyt päiväkirjaa siellä lähes 2 vuotta, ja minulla rupeaa olemaan ohi-on. Tavoitteena on siis että käyttäjät ottavat itselleen käyttöönsä jonkin hoitoprotokollan ja raportoivat edistymisestään kuukausittain, ja että lopulta olisi sitten tiedossa lopullinen paraneminen, miten kauan se ikinä kestääkään.
Suositeltavia hoitomuotoja ovat lisäravinteisiin ja/tai antibiootteihin perustuvat protokollat. Nykyään täytyy kaikki tehdä itse, joten sieltä löytyy myös ostopaikkoja, mistä voi hankkia antibiootteja nettiapteekista, joka on aika riskitöntä kunhan hankkii ne EU-alueen sisäpuolelta. - äitinelonen
asiantuntija. kirjoitti:
Miksette voi pitää päiväkirjaanne tuossa http://th1.ktd.krakow.pl/ . Paikka sijaitsee tosin fyysisesti Puolassa, mutta plussana siinä on se ettei sitä paikkaa voi kukaan noin vain sulkea (vaikkapa sensuurimielessä). Se on täysin suomenkielinen foorumi, ja sieltä löytynee kohta satoja tutkimuksia näistä kroonisista sairauksista. Sieltä löytyy muidenkin päiväkirjoja, mutta ei ole vielä borretapauksia. Käyttäjien pyynnöstä täytyy tosin rekisteröityä sille foorumille, että niitä voi lukea, ja että voi itse pitää päiväkirjaa.
Olen itsekin pitänyt päiväkirjaa siellä lähes 2 vuotta, ja minulla rupeaa olemaan ohi-on. Tavoitteena on siis että käyttäjät ottavat itselleen käyttöönsä jonkin hoitoprotokollan ja raportoivat edistymisestään kuukausittain, ja että lopulta olisi sitten tiedossa lopullinen paraneminen, miten kauan se ikinä kestääkään.
Suositeltavia hoitomuotoja ovat lisäravinteisiin ja/tai antibiootteihin perustuvat protokollat. Nykyään täytyy kaikki tehdä itse, joten sieltä löytyy myös ostopaikkoja, mistä voi hankkia antibiootteja nettiapteekista, joka on aika riskitöntä kunhan hankkii ne EU-alueen sisäpuolelta.kainaloiden/rinnan särkyä? Myös toinen käsi särkee tuosta kohdasta, mistä verikoe yleensä otetaan. Jotenkin kipu "vaeltaa" paikasta toiseen: jos kainaloita särkee, kaula ja korva särkevät vähemmän.. Välillä tuntuu, että olenko tulossa ihan hulluksi, voiko tällainen kivun vaeltaminen olla mahdollistakaan?
- ei nukuta
äitinelonen kirjoitti:
kainaloiden/rinnan särkyä? Myös toinen käsi särkee tuosta kohdasta, mistä verikoe yleensä otetaan. Jotenkin kipu "vaeltaa" paikasta toiseen: jos kainaloita särkee, kaula ja korva särkevät vähemmän.. Välillä tuntuu, että olenko tulossa ihan hulluksi, voiko tällainen kivun vaeltaminen olla mahdollistakaan?
hoito saamatta? Onko missään Suomessa mahdollista saada suonensisäistä antibioottia yksityisesti? Entä muut testit kuin verikoe tai selkäydinnäyte? Mistä saa?
Ja vielä kaikkein ikävin kysymys, selviääkö kukaan borrelioosista vai onko aina loppujen lopuksi invalidisoiva tai vielä pahempaa.. - asiantuntija.
ei nukuta kirjoitti:
hoito saamatta? Onko missään Suomessa mahdollista saada suonensisäistä antibioottia yksityisesti? Entä muut testit kuin verikoe tai selkäydinnäyte? Mistä saa?
Ja vielä kaikkein ikävin kysymys, selviääkö kukaan borrelioosista vai onko aina loppujen lopuksi invalidisoiva tai vielä pahempaa..Tässä meni kyllä kaikki väärin. Mistäköhän tämmöistä harhaoppia oikein sikiää?
1) Suonensisäinen antibioottihoito ei koskaan paranna kroonista borrelioosia; se voi olla palliatiivinen hoito eli lievittää oireita jonkin aikaa, mutta borrelioosibakteerista ei voi päästä eroon tällä tavalla
2) Ei ole suurta väliä mikä on sairaus, koska sama hoito tepsii siihen; se on Marshallin protokolla; näin ollen selkäydinnäytettä ei kannata ottaa kahdesta syystä:
a) vaikka näyte on positiivinen, suonensisäinen antibioottihoito ei paranna
b) vaikka näyte on negatiivinen, sillä ei ole väliä, koska Marshallin protokollaa voi silti käyttää vaikka MS-tautiin, fibromyalgiaan, krooniseen väsymysoireyhtymään, tai vaikkapa skitsofreniaan, tai tuberkuloosiin. Protokollassa on sen verran laaja valikoima antibiootteja, että kaikki parasiitit ja solunsisäiset bakteerit jotka näitä sairauksia aiheuttavat tulevat taipumaan enemmin tai myöhemmin.
Krooninen borrelioosi on aina lopulta invalidisoiva tauti, jos tekee lääkärien ohjeiden mukaisesti. Niin, jostain sinun on se aloitekyky löydettävä, että saat itsellesi sitä hoitoa. Se on yleensä täysin ylivoimaista.
Muista nyt se Karkkilan lääkäritapaus; lääkäriksi voi ryhtyä kuka tahansa jolla on vähänkin tervettä järkeä, eikä kukaan huomaa mitään; eli ei se lääkärin työ niin monimutkaista ole, sieltä ne lääkkeet kuitenkin arvotaan lääkeoppaasta, ja verikokeet eivät yleensä paljasta mitään, ellei tilanne ole jo riistäytynyt ihan täysin käsistä. Marshallin protokolla on kuitenkin enemmän insinöörityötä, eli edustaa korkeampaa älykkyyttä, se vaatii myös potilaalta enemmän. Mutta kuten tässäkin asiassa, niin kuin monessa muussakin, vahvat pärjäävät, heikot jäävät (lääketieteen) uhreiksi. - asiantuntija.
äitinelonen kirjoitti:
kainaloiden/rinnan särkyä? Myös toinen käsi särkee tuosta kohdasta, mistä verikoe yleensä otetaan. Jotenkin kipu "vaeltaa" paikasta toiseen: jos kainaloita särkee, kaula ja korva särkevät vähemmän.. Välillä tuntuu, että olenko tulossa ihan hulluksi, voiko tällainen kivun vaeltaminen olla mahdollistakaan?
Hieman outo kysymys.
Jos sinä sanot että asia on näin, niin sitten se on niin, eikö vain? - ei nukuta
asiantuntija. kirjoitti:
Hieman outo kysymys.
Jos sinä sanot että asia on näin, niin sitten se on niin, eikö vain?ei borrelioosia näkynyt. Ensimmäiseksi ehdotettiin, että kipulääkkeillä vaan mentävä loppuelämä.. En hyväksynyt tätä, mutta en tiedä mitä enää voisin tehdä.
Onko reumalääkäreillä tietoa borrelioosista? Olen ihan epätoivoinen, jos en itse vaadi lisätutkimuksia, mitään ei enää tehdä. Mutta mitä lisätutkimuksia vaadin, auttakaa viisaammat, miten pitäisi edetä? Eihän aiemmin täysin terve aikuinen voi kuin taikaiskusta sairastua tällä tavalla ilman, että mitään vikaa ei löydy. Kun tietäisi, mistä etsiä, se pitäisi ilmeisesti itse tietää.
Onko kukaan saanut hoitoa borrelioosiin oireiden perusteella? Pyydänkö lähetteen infektiopoliklinikalle, reumalääkärille vai minne? - Borre taistelija.
äitinelonen kirjoitti:
Vaeltava ihottuma ja myös vaeltavat kivut ovat Borrelioosiksen tavallisimpia oireita. Oireiden monimuotoisuus on ongelmallista ja niiden seuraaminen vie paljon energiaa ja henkisiä voimavaroja. Lisäksi saattaa esiintyä myös neurologisia ja kongnitiivisia oireita. Puhekyky vaikutuu, näkö, kuulo, tasapaino oireita, uupumista, ns. aivosumua. Keskittymiskyvyn puutosta, luku,- ja kirjoitushäiriöitä. Tunne "olenko tulossa hulluksi" kuvaa hyvin monen borrelioosipotilaan tuntemuksia sairauden puhkeamisen alkuvaiheessa. Myös paniikki, mutta sairaus kuitenkin etenee tiettyä kaavaa noudattaen, tosin jokaisella yksilöllä omalla tavallaan. Sairaus muuttaa koko elämän totaalisesti, niin kovasta kamppailusta on kysymys. Ortopedini mm. totesi, että borrelioosi on huomattavasti vaikeampi kuin esim. reuma. Itselläni on diagnosoitu Disseminoitunut (laajalle levinnyt) neuroborrelioosi. Kyllä voin sanoa, että tauti on kroonistunut viiden vuoden jälkeen. Mutta elämä jatkuu näillä mausteilla.
- Huihai5
Borre taistelija. kirjoitti:
Vaeltava ihottuma ja myös vaeltavat kivut ovat Borrelioosiksen tavallisimpia oireita. Oireiden monimuotoisuus on ongelmallista ja niiden seuraaminen vie paljon energiaa ja henkisiä voimavaroja. Lisäksi saattaa esiintyä myös neurologisia ja kongnitiivisia oireita. Puhekyky vaikutuu, näkö, kuulo, tasapaino oireita, uupumista, ns. aivosumua. Keskittymiskyvyn puutosta, luku,- ja kirjoitushäiriöitä. Tunne "olenko tulossa hulluksi" kuvaa hyvin monen borrelioosipotilaan tuntemuksia sairauden puhkeamisen alkuvaiheessa. Myös paniikki, mutta sairaus kuitenkin etenee tiettyä kaavaa noudattaen, tosin jokaisella yksilöllä omalla tavallaan. Sairaus muuttaa koko elämän totaalisesti, niin kovasta kamppailusta on kysymys. Ortopedini mm. totesi, että borrelioosi on huomattavasti vaikeampi kuin esim. reuma. Itselläni on diagnosoitu Disseminoitunut (laajalle levinnyt) neuroborrelioosi. Kyllä voin sanoa, että tauti on kroonistunut viiden vuoden jälkeen. Mutta elämä jatkuu näillä mausteilla.
Minulla todettiin pitkien kärsimysten jälkeen neuroborrelioosi n. 13 vuotta pureman jälkeen. Rocephalinkuuri yhdistettynä kortisooniin ja vuoden Doximycinkuuriin melkein poisti oireet. Virallinen taho, lääkärit ja jopa pääepidemiologi eivät ymmärtäneet asiasta juuri mitään. Itse on löydettävä lääkäri ja keinot. Todella järkyttävää, että meillä ollaan näin alkeellisella tasolla. Ja tauti sen kun leviää.
- ll
Minulla on kaveri joka on sairastanut lymen tautia jo 11 vuotta, mutta vasta viime vuoden keväällä tauti pystyttiin diagnosoimaan. Jos tauti pystytään toteamaan aikaisessa vaiheessa, sen hoito antibiooteilla on tehokasta ja tauti ei pääse kehittymään siihen asteeseen, että oireet ovat jo erittäin pahoja.
Se mikä lymeen taudissa on pahinta, on spirokeettien kyky levittäytyä ympäri kehoa, jopa verisuonten seinämien läpi. Kun spirokeetit ovat päässeet levittäytymään verenkiertoon, tautia on erittäin vaikea ja hidas tappaa. Erityisesti siksikin, koska borrelioosia kantava punkki kantaa myös muita tauteja ja siksi montaa tautia kerralla on vaikeaa tappaa tehokkaasti.
Toivon kaikille lymeen taudista kärsiville tsemppiä taisteluun taudin kanssa. Se voi olla pitkä ja kivulias tie, mutta toivottavasti tieto borreliosista kasvaa tieteen kehittyessä enemmän ja parempia hoitokeinoja löytyisi!- äitinelonen
tuntuu vain aina olevan ne huonommat kortit, kuin lääkärillä :(. En ymmärrä, miksei lääkitystä voi saada heti todennäköisimpään, vaan aivan kaikki muut mahdollisuudet pitää ensin tutkia. Ja sehän kestää, itsellänikin jo yhdeksäs kuukausi alkaa.. selkäydinnäytteessä ei borrelioosia ja verikoe ei kuulema riittävä peruste lääkitykselle, pattitilanne. Masennuslääkeresepti vaan kouraan ja kotiin. Mitä tässä nyt sitten voi tehdä muuta kuin luovuttaa.
- poispois
äitinelonen kirjoitti:
tuntuu vain aina olevan ne huonommat kortit, kuin lääkärillä :(. En ymmärrä, miksei lääkitystä voi saada heti todennäköisimpään, vaan aivan kaikki muut mahdollisuudet pitää ensin tutkia. Ja sehän kestää, itsellänikin jo yhdeksäs kuukausi alkaa.. selkäydinnäytteessä ei borrelioosia ja verikoe ei kuulema riittävä peruste lääkitykselle, pattitilanne. Masennuslääkeresepti vaan kouraan ja kotiin. Mitä tässä nyt sitten voi tehdä muuta kuin luovuttaa.
kaverillasi on? Onko hän saanut jo hoitoa ja miten on parantunut?
- Perkele!
poispois kirjoitti:
kaverillasi on? Onko hän saanut jo hoitoa ja miten on parantunut?
minulla punkki käsivarressa heinäkuussa halkaisijaltaan 13cm EM(vaeltava punoitus) ekalta lääkäriltä ei saanut hoitoa Otti vain vasta aineet(jotka myöhemmässä vaiheessa osoittautui positiivisiksi) piti mennä seuraavalle joka määräsikin heti amorion 3 kertaa 750mg/päivä 14 päivän ajan. Minulla ei ollut oireita siinä vaiheessa söin tietty kuurin kiltisti ja elämä jatkui, kunnes alkoi tulla epämääräisiä oireita(2kk myöhemmin) silmät sumertuivat niveliin särki hikoilutti jalkoja pisteli ja muitakin ihme oireita. Menin uudestaan vasta-aine testeihin ja ne edelleen vahvasti positiiviset. Menin lääkäriin asian tiimoilta lääkäri ei ota todesta ja kertoo et ne on jäänyt roikkumaan ja muuta paskaa nyt, alkoi käsittämätön leikki lääkäri lupaa useiden (6) käynnin jälkeen laittaa lähetteen infektiopolille, mutta kuinka käykään usean patistelun jälkeen huomaan et lääkäri ei kyseistä lähettettä ole edes laittanut, vaan on silmät kirkkaina valehdellut minulle laittaneen lähetteen, viimein kuitenkin taipuu ja homma luistaa sitten melko nopeasti.Maaliskuun alussa päässyt jatko tutkimuksiin otettu selkäydintestit ne kunnossa mut edelleen vasta-aine testit positiivisia ja oireilu jatkunut läpi talven. Nyt tänään 1.4 kävin infektiolääkärin vastaan otolla. Jossa sanotaan että minun tauti(myöntää että minulla on ollut tartunta) on hoidettu ja borrelioosi on saatu häädettyä oikealla ja riittävällä antibiootti kuurilla. Minulla ei siis ole Borrelioosia, koska selkäydinnesteestä ei saatu mitään merkkejä kyseisestä taudista ja oireet johtuvat siitä että hoidetunkin borrelioosin oireet voivat jatkua muutamista kuukausista jopa vuoteen. Itse ihmettelen asiaa, koska silloin kun minulla oli borrelioosi(lääkärikin sen siis myöntää iho-oireiden EM vasta-aine testien perusteella) ei oireita ilmennyt vaaan oireet ilmenivat kuurin jälkeen ja silloinkin 2kk jälkeen pikkuhiljaa pahentuen. Lääkäri kuitenkin uskoi minua siinä että jokin vaivaa ja luovutin taas useita putkellisia verta ja tulokset saan muutaman viikonpäästä. Onkohan vaan turhaa rahojen haaskausta ja asioiden kieltämistä borrelia olisi kuitenkin minusta aika todennäköinen...ken tietää no odotan ja toivonkin et asiat selviää oli se sitten mikä tahansa:)
- äitinelonen
Perkele! kirjoitti:
minulla punkki käsivarressa heinäkuussa halkaisijaltaan 13cm EM(vaeltava punoitus) ekalta lääkäriltä ei saanut hoitoa Otti vain vasta aineet(jotka myöhemmässä vaiheessa osoittautui positiivisiksi) piti mennä seuraavalle joka määräsikin heti amorion 3 kertaa 750mg/päivä 14 päivän ajan. Minulla ei ollut oireita siinä vaiheessa söin tietty kuurin kiltisti ja elämä jatkui, kunnes alkoi tulla epämääräisiä oireita(2kk myöhemmin) silmät sumertuivat niveliin särki hikoilutti jalkoja pisteli ja muitakin ihme oireita. Menin uudestaan vasta-aine testeihin ja ne edelleen vahvasti positiiviset. Menin lääkäriin asian tiimoilta lääkäri ei ota todesta ja kertoo et ne on jäänyt roikkumaan ja muuta paskaa nyt, alkoi käsittämätön leikki lääkäri lupaa useiden (6) käynnin jälkeen laittaa lähetteen infektiopolille, mutta kuinka käykään usean patistelun jälkeen huomaan et lääkäri ei kyseistä lähettettä ole edes laittanut, vaan on silmät kirkkaina valehdellut minulle laittaneen lähetteen, viimein kuitenkin taipuu ja homma luistaa sitten melko nopeasti.Maaliskuun alussa päässyt jatko tutkimuksiin otettu selkäydintestit ne kunnossa mut edelleen vasta-aine testit positiivisia ja oireilu jatkunut läpi talven. Nyt tänään 1.4 kävin infektiolääkärin vastaan otolla. Jossa sanotaan että minun tauti(myöntää että minulla on ollut tartunta) on hoidettu ja borrelioosi on saatu häädettyä oikealla ja riittävällä antibiootti kuurilla. Minulla ei siis ole Borrelioosia, koska selkäydinnesteestä ei saatu mitään merkkejä kyseisestä taudista ja oireet johtuvat siitä että hoidetunkin borrelioosin oireet voivat jatkua muutamista kuukausista jopa vuoteen. Itse ihmettelen asiaa, koska silloin kun minulla oli borrelioosi(lääkärikin sen siis myöntää iho-oireiden EM vasta-aine testien perusteella) ei oireita ilmennyt vaaan oireet ilmenivat kuurin jälkeen ja silloinkin 2kk jälkeen pikkuhiljaa pahentuen. Lääkäri kuitenkin uskoi minua siinä että jokin vaivaa ja luovutin taas useita putkellisia verta ja tulokset saan muutaman viikonpäästä. Onkohan vaan turhaa rahojen haaskausta ja asioiden kieltämistä borrelia olisi kuitenkin minusta aika todennäköinen...ken tietää no odotan ja toivonkin et asiat selviää oli se sitten mikä tahansa:)
puolestasi. Ei pitäisi lääkärien tällaisten asioiden kanssa lähteä leikkimään, vaan antaa suoraan järein mahdollinen hoito. En ymmärrä, kuka sen hoidon oikein saa, ja millä perusteella. Minullakaan ei selkäydinnäytteessä näkynyt, verikokeissa toistuvasti koholla. Neurologi ei myöntänyt tuota mahdollisuutta, ettei aina näy selkäydinnäytteessä ja siksipä lääkitystä ei tule. Pitää vaan odotella, että oireet pahenevat, ilmeisesti. Tyhjän päälle jätettiin.
Tulee varmaan yhteiskunnalle edullisemmaksi esim. hankkia perheille kotiavut ym. ym. jos vanhempi menee tosi huonoon kuntoon.. puhumattakaan inhimillisestä kärsimyksestä, jota hoitamatta jättäminen sairastuneille aiheuttaa.
Toivotaan sinulle parasta lopputulosta. Palaathan kertomaan, kuinka asiassasi edetään, kun saat kuulla jotain! Tsemppiä ja parempaa vointia! - turha suojata!
äitinelonen kirjoitti:
puolestasi. Ei pitäisi lääkärien tällaisten asioiden kanssa lähteä leikkimään, vaan antaa suoraan järein mahdollinen hoito. En ymmärrä, kuka sen hoidon oikein saa, ja millä perusteella. Minullakaan ei selkäydinnäytteessä näkynyt, verikokeissa toistuvasti koholla. Neurologi ei myöntänyt tuota mahdollisuutta, ettei aina näy selkäydinnäytteessä ja siksipä lääkitystä ei tule. Pitää vaan odotella, että oireet pahenevat, ilmeisesti. Tyhjän päälle jätettiin.
Tulee varmaan yhteiskunnalle edullisemmaksi esim. hankkia perheille kotiavut ym. ym. jos vanhempi menee tosi huonoon kuntoon.. puhumattakaan inhimillisestä kärsimyksestä, jota hoitamatta jättäminen sairastuneille aiheuttaa.
Toivotaan sinulle parasta lopputulosta. Palaathan kertomaan, kuinka asiassasi edetään, kun saat kuulla jotain! Tsemppiä ja parempaa vointia!On se kumma kun ainut varma keino todeta borrelioosi on EM iho-oire ja vasta-aine testi yhdessä(niin olen lukenut). Silti selkäydintesti on se kuningas joka määrittelee taudin, tarkkuus on siinä kuitenkin alle 20% todetuissa tauti tapauksissa(näinkin on kirjoitettu). Mutta enhän minä ole lääkäri olen vain potilas ketä kärsii oudoista oireista, joita en siis varmaan edes koe vaan kuvittelen sillä tautinihan on hoidettu asiallisella antibioottikuurilla(kenen mielestä asiallisella onkin sitten eriasia)..Nyt sitten asiakkaan mielenrauhan säilyttämiseksi tehdään sarja turhia testejä, että varmaan tuntisin itseni tyhmäksi. Mitäs sitten tapahtuu jos niistä ei löydykkään mitään. Arvaus minut lähetetään psygologin juttusille, sillä minulla ei voi olla borrelioosia vaan masennus, koska olen saanut niin hyvän hoidon ja ei siis mitenkään voi olla mahdollista, että hoito ei olisi tehonnut sillä kuningas testi(lue selkäydinnäyte) on ollut negatiivinen.
- mahdollinenborre
turha suojata! kirjoitti:
On se kumma kun ainut varma keino todeta borrelioosi on EM iho-oire ja vasta-aine testi yhdessä(niin olen lukenut). Silti selkäydintesti on se kuningas joka määrittelee taudin, tarkkuus on siinä kuitenkin alle 20% todetuissa tauti tapauksissa(näinkin on kirjoitettu). Mutta enhän minä ole lääkäri olen vain potilas ketä kärsii oudoista oireista, joita en siis varmaan edes koe vaan kuvittelen sillä tautinihan on hoidettu asiallisella antibioottikuurilla(kenen mielestä asiallisella onkin sitten eriasia)..Nyt sitten asiakkaan mielenrauhan säilyttämiseksi tehdään sarja turhia testejä, että varmaan tuntisin itseni tyhmäksi. Mitäs sitten tapahtuu jos niistä ei löydykkään mitään. Arvaus minut lähetetään psygologin juttusille, sillä minulla ei voi olla borrelioosia vaan masennus, koska olen saanut niin hyvän hoidon ja ei siis mitenkään voi olla mahdollista, että hoito ei olisi tehonnut sillä kuningas testi(lue selkäydinnäyte) on ollut negatiivinen.
minkälaisia neurologisia oireita teillä on?
- pp
mahdollinenborre kirjoitti:
minkälaisia neurologisia oireita teillä on?
oireina: tinnitys, näköhäiriöt, kaksoiskuvat(harvoin), huimausta, aivosumua, kasvokipuja, korvakipuja, vaeltavat lihaskivut, tuntohäiriöt, kasvojen nykiminen, jalkapohjia ja kämmeniä pistelee, .... sellaista. Niin ja kun alkaa paleltaa, ei auta mikään, yöllä taas hikoilutaa ja sydän paukkuu tuhatta ja sataa.
- MK
pp kirjoitti:
oireina: tinnitys, näköhäiriöt, kaksoiskuvat(harvoin), huimausta, aivosumua, kasvokipuja, korvakipuja, vaeltavat lihaskivut, tuntohäiriöt, kasvojen nykiminen, jalkapohjia ja kämmeniä pistelee, .... sellaista. Niin ja kun alkaa paleltaa, ei auta mikään, yöllä taas hikoilutaa ja sydän paukkuu tuhatta ja sataa.
Samoja oireita täälläkin, ja paljon enemmänkin. Borrelioosi suljettu pois kahdella verikokeella ja punktiolla. Samoin kuin MS-tauti epäily. Päädyttiin että lihasjumit ja mahdolliset hermopinteet aiheuttavat oireet. Olisi kyllä mielenkiintoista tietää onko asia oikeasti näin vai ei. Mutta minkäs teet, jos lääkäri sanoo että enempää ei tutkita. Punkkia en ole itsestäni löytänyt, mahdollista on että on ollut. Oireet pahenivat 2007, mutta yhdistän niihin 2005 vuoden korkean kuumeen ja sen jälkeen hiljalleen alkaneet kummalliset hermokivut.
- Kaarina Borrelia
MK kirjoitti:
Samoja oireita täälläkin, ja paljon enemmänkin. Borrelioosi suljettu pois kahdella verikokeella ja punktiolla. Samoin kuin MS-tauti epäily. Päädyttiin että lihasjumit ja mahdolliset hermopinteet aiheuttavat oireet. Olisi kyllä mielenkiintoista tietää onko asia oikeasti näin vai ei. Mutta minkäs teet, jos lääkäri sanoo että enempää ei tutkita. Punkkia en ole itsestäni löytänyt, mahdollista on että on ollut. Oireet pahenivat 2007, mutta yhdistän niihin 2005 vuoden korkean kuumeen ja sen jälkeen hiljalleen alkaneet kummalliset hermokivut.
Minulla todettiin vastikään borrelioosi Auroran sairaalassa Helsingissä. Verikoe oli epäilyjen vuoksi otettu monena vuonna yksityisellä puolella työterveydenhuollossa. Aina näytti negatiivista ja etsitty sitten muuta. Nyt odottelen selkäydinpunktion tulosta ja sitten alkavat hoidot. Punkin puremaa minulla ei ole vahvistettu (kävin muutama vuosi sitten lääkärissä kyllä näyttämässä, mutta analysoitiin muuksi...) ja sitä isoa laikkua minulla ei ole ollut. Vietän paljon aikaa saaristossa ja läheisiltä olen punkkeja poistellut monasti. Neuvoksi kaikille borrelioosia monta vuotta epäilleille, että vaatikaa lähete testaukseen asiantuntijalle. Tavalliset lääkärit eivät tätä tautia valitettavasti tunne.
- tintin2
Kaarina Borrelia kirjoitti:
Minulla todettiin vastikään borrelioosi Auroran sairaalassa Helsingissä. Verikoe oli epäilyjen vuoksi otettu monena vuonna yksityisellä puolella työterveydenhuollossa. Aina näytti negatiivista ja etsitty sitten muuta. Nyt odottelen selkäydinpunktion tulosta ja sitten alkavat hoidot. Punkin puremaa minulla ei ole vahvistettu (kävin muutama vuosi sitten lääkärissä kyllä näyttämässä, mutta analysoitiin muuksi...) ja sitä isoa laikkua minulla ei ole ollut. Vietän paljon aikaa saaristossa ja läheisiltä olen punkkeja poistellut monasti. Neuvoksi kaikille borrelioosia monta vuotta epäilleille, että vaatikaa lähete testaukseen asiantuntijalle. Tavalliset lääkärit eivät tätä tautia valitettavasti tunne.
Hei!
Kiinnostaisi tietää mistä Helsingin seudulla löytyy borreliaan erikoistunut lääkäri? Itselläni oli punkki kaulassa kiltisti kiinni yön yli syyskuussa -09, ensiksi tuli epämääräisiä kuumejaksoja jonka jälkeen tammikuussa kädestä levisi tunnottomuus kylkeen asti. Keskushermosto-oireiden takia työterveyden lääkäri laittoi lähetteen neurolle, jossa todettiin ms-tautiin sopivat muutokset. Verestä löytyi myöhemmin keväällä hieman yli viiterajojen olevat vasta-ainearvot mutta selkäydinnäyte oli negatiivinen joten dg: ms-tauti. Itseä kuitenkin on jäänyt tämä punkki ja borrelioosi mietityttämään ... - kalapieni
pp kirjoitti:
käy ottamassa vasta-aine strongyloides stercoralis.
- Borre Taistelija
äitinelonen kirjoitti:
Hanki antibiootit yksityislääkäriltä. Mehiläinen on orientoitunut Borrelioosiksen hoitoon. Mutta kannattaa silti aina ottaa lääkäristä ensin selvää. Mikä hänen kantansa on Borrelioosikseen. Ei ole järkevää alkaa väittelemään vastaanotolla. Lääkäri, joka ei kuuntele potilasta ja on ylimielinen, ei ole tehtäviensä tasalla. On olemassa myös hyviä lääkäreitä, niinkuin hyviä lakimiehiä tai mitä tahansa ammatti-ihmisiä.
- Kipuilija
Testitulos vaihtelee tutkimusmenetelmän ja labran mukaan vaikka olisi näyte otettu samalla kertaa, kokemusta on. Arpapeliä siis.
Käsittääkseni vasta-ainetestit mittaavat veressä vapaana olevan vasta-aineen määrä eli jos vasta-ainetuotanto on heikkoa tai taudin aiheuttajaa on paljon, ei veressä vapaana olevaa vasta-ainetta paljoa löydy eli tulos todennäköisesti negatiivinen tai ns. raja-tapaus. Vasta-aine kiinnittyy taudinaiheuttajaan eikä testi tälläistä taudinaiheuttajaan kiinnittynyttä vasta-ainetta tunnista.
Taudinaiheuttajan suora tunnistus olisi tuloksellisesti varmempaa mutta lääketiede ei vielä kykene tähän tämän bakteerin osalta. - 18+11
Olen itse kärsinyt jo pidemmän aikaa epämääräisistä oireista, eikä missään testeissä ole todettu mitään.
Oireita:
- särkyä nivelissä
- päänsärkyä
- väsymys
- pieniä ihottumaläiskiä silloin tällöin
Olen menossa borrelioosikokeisiin, mutta olen kuullut, että niistä ei kuulemma aina selviä onko borrelioosi vai ei - pitääkö tämä paikkansa? - siiseli
Aluksi ihan kyselen, että onkohan tämäkin ketju katkennut tähän, niinkuin nuo muutkin asiaan liittyvät ketjut näyttävät katkenneen. Minulla on ollut ainakin 12vuotta borrelioosi heti monella kymmenellä oireella ja olen nyt juuri hoidon siihen aloittanut. Mielelläni jakaisin tietoa ja kokemuksia kanssanne jos tämä palsta "toimii" vielä..
- Maryanne
Itse odottelen parhaillaan selkäydinpunktion tuloksia sekä 2. verikokeen tuloksia: ensimmäisessä Borrelioosi-vasta-aineet olivat positiiviset. Magneettikuvissa näkyy selkeitä tulehduspesäkkeitä, joiden alkuperä kuulemma saattaa olla puhtaasti Borrelioosi-bakteeri eikä MS-tauti, joka on toinen mahdollinen diagnoosi.
Olisin todella kiitollinen kaikista tiedomurusista ja kokemuksistanne! Pelottaa, mitä tuleman pitää... - terppanappa
Maryanne kirjoitti:
Itse odottelen parhaillaan selkäydinpunktion tuloksia sekä 2. verikokeen tuloksia: ensimmäisessä Borrelioosi-vasta-aineet olivat positiiviset. Magneettikuvissa näkyy selkeitä tulehduspesäkkeitä, joiden alkuperä kuulemma saattaa olla puhtaasti Borrelioosi-bakteeri eikä MS-tauti, joka on toinen mahdollinen diagnoosi.
Olisin todella kiitollinen kaikista tiedomurusista ja kokemuksistanne! Pelottaa, mitä tuleman pitää...Miten kauan tutkimuksien valmistuminen kestää? Niinkuin borrelioosi testien yms muiden?
- Anonym.
Itsellä tauti todettu 2009, oireet sen verran pahoiksi menneet, että lääkäri ei anna mitään hyvää ennustetta. Tauti siis kroonisena jo minulla. Tosiaan aluksi oli:
Huimausta
Näköhäiriöt
Ihomuutokset
Nivel ja lihaskivut
Nykyään en meinaa liikkumaan päästä, epileptisiä kohtauksia, unettomuutta sun muuta. Toisin sanoen ei hyvältä näytä, hoitoon ei ole saatu melkein minkäänlaista reaktiota.
Pelkääville en osaa sanoa muuta kuin, että jossain vaiheessa tulee se hetki kun tajuatte, ettei mitään enää ole tehtävissä, kun hoito ei auta tai sitä ei enää saa. Sitä sitten vaan odotellaan ja katsotaan miten käy, itse otan päivän kerrallaan, ei kai muutakaan voi. Mutta masentumaan en suostu, se aika mikä on jäljellä kannattaa käyttää hyvin! - HooKoo81
Kauhulla luen noita kokemuksianne lääkäreistä borrelioosi-epäilyissä/hoidoissa... Suomessa? :(
Itse paniikissa ja pelkään pahinta, tässä tapauksessa borrelioosia. Outoja niveloireita ollut tänä kesänä. Tulehdukset nilkassa, ranteessa, viimeisimpänä ilmeisesti rintalastassa, näin lääkäri epäili. Tulehdusarvot crp ja lasko aina ok, valkosoluarvot taas aina koholla. Pientä lämpöilyä mulla ollu, selittämätöntä sellaista jo varman useamman vuoden ajan. Samoin useamman vuoden ajan muutaman kerran/vuosi on kasvot olleet osittain tunnottomat, ja kuitenkin samalla kosketuskipuiset. Jonkinlaista hermosärkyä.. en ole aiemmin kiinnittänyt huomiota niihin ollenkaan, pari päivää tällainen outo tunne naamassa, ja sit normi.
Nyt vuoden ajan olen kärsinyt aivan järjettömästä yöhikoilusta, se on jotai käsittämätöntä, ja saman aikaa olen heräillyt öisin pari kolme krt/yö siihen että käteni ovat totaalisen puutuneet ja ämmänneuloilla. vaikka en ole nukkunut niiden päällä...
työterveystarkastuksessa mulla todettii kuulonalem´nema tänä vuonna, jota ei ole kyllä aiemmin ollut. Silmien kanssa ollut paljonkin ongelmia, ne meni silmälekurissa piilareiden väärinkäytön piikkiin...
Kaikki nää pelottaa ja hirvittää ja kauhulla odottelen seuraavaa niveltulehdusta...
lääkärin mielestä nää on reaktiivisia atriitteja, streptokokki angiinan jälkitauti, joka on kiusallinen, mutta ohimenevä, tosinkin saattaa kuulemma kestää kuukausia, vaihdellen nivelestä toiseen. Luoja et toivon et kyse on siitä eikä borrelioosista.. Tuttu sh vaan multa kysyi ku juttelin noista nivelongelmista et onko ne epäilleet borrelioosia... sit aloin tutkimaan ja nyt olen kauhuissani. Pöh. - kalapieni
Borreliabakteerin löytäjä W. Burgdorfer löysi punkeista myös mikrofilaria-matoja (lisätietoa madoista esim. sivulta http://therapiafennica.fi/wiki/index.php?title=Parasiitti-infektiot ). Se saattaa osaltaan selittää sen miksi perinteiset antibioottihoidot eivät välttämättä tehoa.
Novel Filarial Nematode Infection in Ixodus scapularis Ticks Collected from Southern Connecticut
Lyme and Tick-borne Diseases Research Group, Department of Biology and Environmental Sciences, University of New Haven, West Haven, CT 06516 USA.
Despite all these efforts, there were no improvements in some patients with tick bite history even after they introduced novel treatment protocols. This observation raises an important question as to whether species other than bacteria, virus or fungus could responsible for these chronic problems. Dr. Willy Burgdorfer found 30 microfilarial worms (species was not identified) in one adult Ixodis dammini tick in Shelter Island NY in mid 80s. Based on this single study, we hypothesized that the Ixodes scapularis (deer tick) is a potential vector for filarial parasites and to prove that hypotheses we used cell and molecular biology techniques such as polymerase chain reaction, directs sequencing and in situ hybridization methods.
First, we amplified filarial nematode specific sequences using different filarial nematode genus specific primers such as FL1, FL2, 12s rRNA, ITS (internal transcribed sequences). These PCR results showed four sequences showing high identity with filarial nematode sequences. From these sequences, Onchocerca species showed the closest nucleotide similarity, therefore Onchocerca species-specific primers were used such as OVMSP2 (O. volvulus major sperm protein), NADH (nicotinamide adenine dinucleotide dehydrogenase) and 16s rRNA to confirm the exact species. Other techniques such as direct staining of paraffin sections of tick samples and nematode specific in-situ hybridization methods are also utilized to further support the presence of live filarial worms in deer ticks and revealed that larval filarial nematode indeed harbor the gut tissue of deer ticks.
The significance to this co-infection is that if it is in fact tick-borne and transmittable to humans, it could explain why extensive antibiotic treatment for patients with a tick-bite history could fail. The result from these studies could provide a novel therapeutic target for our physicians to explore for those chronically ill patients with tick bite history.
Jos punkin tai muun hyönteisen pureman jälkeen on aavekutinaa esim käsivarsissa tai selässä, saattavat syynä olla punkin vatsassa kulkeutuneet pienet ihossa ja ihonalaisissa kudoksissa asuvat madot. Ei kannata mennä dermatologille, jossa ei uskota. On parempi mennä trooppisen puolen lääkärille taikka lääkitä Stromectol'illa, jota käytetään myös syyhyyn. Myös saunominen on hyväksi. - todettu tapaus
Alkuoireet voivat olla melko huomaamattomia, ihottumarengas ehkä selvin, mutta kun laboratoriokokeissa tauti ei välttämättä näy heti, niin voi jäädä toteamatta.
Vaeltavat nivelkivut - ja nivelturvotus on seuraava oire muutaman viikon sisällä puremasta ja ne kyllä tunnistaa tavallisuudesta poikkeavaksi kunhan sitten pääsee uusintalabraan. Nivelkipujen lisäksi voi olla jotain pientä muuta oiretta esimerkisi sydänlihaksessa, siis senoloista, että terve ihminen kuittaa ne ohimeneviksi satunnaisiksi häiriöiksi.
Nivelkivut on kyllä sillätavoin ärkäköitä, että ne huomaa, semmoisia viiltäviä älähtäviä kipuja jossakin tietyssä asennossa, vaikka muutoin nivel ei ole kipeä. Saattaa olla, että nivelkipu oirehtii yhdessä sorminivelessä, ja siirtyy muutaman päivän päästä toiseen siten että se ensimmäinen paikka ei tunnu enää niin ärtyneeltä, sormet voi olla turvonneet ja jollakintapaa jäykät, sitten voi ilmaantua äkillisiä ohimeneviä viiltelyitä polvessa tai varpaassa, joita ei välttämättä noteeraa sen kummemmin.
Se on taudin toteamisen kannalta hankalaa, jos on jotain muuta nivelsairautta siinä olemassa tai voisi olla puhkeamassa, koska lääkärit on taipuvaisia luottamaan labratuloksiin. Melkeinpä se on niin, että pitää osata itse epäillä, jos ei näy heti testeissä. Se luulotauti on varsin mainio mittari, sitten kun siihen päästään, ollaan jo aika lähellä totuutta.- todettu tapaus
Vähän jatkoa...
Keskittymiskyvyn vähentyminen on myös yksi alkuvaiheen oire, se voi olla vaikeasti tunnistettavissa, ja oikeastaan sen huomaa vasta sitten kun borrelioosi on varmistunut.
Tässä minun tapauksessani oirekuva oli kaiketi samanlainen kuin nivelrikossa, ja kyllä siitäkin on joitakin merkkejä ollut jo pitempään, mutta lääkäri ei siis mitenkään osannut epäillä muuta, jos ei sitten jopa nivelrikon yhdeksi aiheuttajaksi paljastune joskus tulevaisuudessa borrelioosibakteeri. Oireet eivät ole erityisen voimakkaita, joten niiden kanssa saattaa hyvinkin kihnuttaa pitempään, mutta kuitenkin nivelet turpoaa ja kipeytyy muutamassa viikossa, joten se on ehkä epätyypillisempää nivelrikkoon verrattuna vaeltavien nivelkipujen lisäksi.
- elämänilo kateissa
Itselläni 4kk kestänyt raju kuumeen tunne (yksi oireista), mittari ei kuitenkaan kuumetta näytä. Pää sisältäpäin aivan tulessa. Tätä kestänyt siis 4kk, ollut yhtä helvettiä. Onko kenelläkään ollut borrelioosin oirena tälläistä? Mikään tauti kun ei tunnu tähän täsmäävän. Kokeita ja röntgeneitä otettu kymmeniä. Mitään ei löydy.
- virustuntematon
ohimo tulessa täälläkin. Lukuisia epämääräisiä oireita, borrelia vasta-aineita veressä, punkki-ihottumaa ollut vuosia sitten joka oli laajenevaa ja hyvin polttavan tuntuista. Joku lääkäri älysi tutkia myös alttiuden reumataudeille nieloireiden takia, joten nyt lääkitään vaan reumana vaikka reumalle tyypillisiä pysyviä muutoksia kropassa ei ole. Verikokeiden tulkinta on vaihdellut lääkärien mukaan ja koko ajan tulen kipeämmäksi. Tinnitus (välillä niin lujaa että tuntuu ettei mitään kuule) jännepingotus, silmien polte, tuntohäiriöt, niveoireita ja oudot värisevät krampit lihaksavat ihottumat, näköhäiriöt, kivulias imusolmuketurvotus, pattia ja kuoppaa iholla, alas vaeltavaa kipua kyljestä vatsaan tärinän ja huimauksen kera. Borrelian vasta-aineilla veressä ei ilmeisesti ole mitään diagnostista arvoa kun lukema on 18. Silti sen kokeen ottavat ja kontrolliverikokeita vielä päälle. Tosin nyt vasta kun oireistona oli eestaas leimahtelevat nivel/jännetulehduksen merkit. Myös HIV:n todennäköisyydestä reumalääkärit ovat olleet kovin tohkeissaan vaikka itse nyt tapani tiedän,testauutanut olen ja eihän se nyt ilmasta tartu! No nyt on valkosolujen määrä ykkösellä ja tolkuton silmäkipu enkä enää jaksa edes ihmetellä. Päätin ottaa kuntouttamiseni omiin käsiini. Lääkärien arvailut saa jäädä omaan arvoonsa.
- lisäys edelliseen
virustuntematon kirjoitti:
ohimo tulessa täälläkin. Lukuisia epämääräisiä oireita, borrelia vasta-aineita veressä, punkki-ihottumaa ollut vuosia sitten joka oli laajenevaa ja hyvin polttavan tuntuista. Joku lääkäri älysi tutkia myös alttiuden reumataudeille nieloireiden takia, joten nyt lääkitään vaan reumana vaikka reumalle tyypillisiä pysyviä muutoksia kropassa ei ole. Verikokeiden tulkinta on vaihdellut lääkärien mukaan ja koko ajan tulen kipeämmäksi. Tinnitus (välillä niin lujaa että tuntuu ettei mitään kuule) jännepingotus, silmien polte, tuntohäiriöt, niveoireita ja oudot värisevät krampit lihaksavat ihottumat, näköhäiriöt, kivulias imusolmuketurvotus, pattia ja kuoppaa iholla, alas vaeltavaa kipua kyljestä vatsaan tärinän ja huimauksen kera. Borrelian vasta-aineilla veressä ei ilmeisesti ole mitään diagnostista arvoa kun lukema on 18. Silti sen kokeen ottavat ja kontrolliverikokeita vielä päälle. Tosin nyt vasta kun oireistona oli eestaas leimahtelevat nivel/jännetulehduksen merkit. Myös HIV:n todennäköisyydestä reumalääkärit ovat olleet kovin tohkeissaan vaikka itse nyt tapani tiedän,testauutanut olen ja eihän se nyt ilmasta tartu! No nyt on valkosolujen määrä ykkösellä ja tolkuton silmäkipu enkä enää jaksa edes ihmetellä. Päätin ottaa kuntouttamiseni omiin käsiini. Lääkärien arvailut saa jäädä omaan arvoonsa.
Siis lihaksavat = lihaksessa, vaeltavat
Mobiili syö kirjaimia sanoista näköjään.
- Kokemstaoooon
http://fi.euroclinix.net/doksisykliini.html
Tehoaa borrelioosi, klamydia yms . Nivelet korjaantuu vielä jälkikäteen. - xmmx
on ollut viisi vuotta, meni neuroborreksi,aivokalvoon keskushermostoon, jalka, varvas, polvi, lihasheikkous niskakivut , puutumiset , nipistely/sähköiskumaiset tunteet, epileptiset kohtaukset, siinä aluksi. lääkitys 3200mg neurotinia, 2,5mg rivatrilia, 25mhg carvedilolia, vexlafania 150 mg, unhdin mainita kasien tärinän ja vaikeuden kävellä.
- Toni25v
Minulla taas ihan alkuoireet nyt menny 8vk puremasta igm ja igg vastaaineet koholla.. nyt ottivat jonkun spesifisemmän borrelia kokeen.. ei vieläkään antibiootteja anneta. Tiedä kuvittelenko mut nilkoissa ja jaloissa pakotusta... toiv. Vaan siitä ku lihonu täs vuode mittaan 20kg :/ mut joka tapauksessa Pitäis varmaan valehdella ihomuutoksista et sais lääkkeen.. kuinkahan pitkää pelkkä doximysiini riittää hoitoon?
- purtu
Mikähän elukka puree niin, että jää pieni näppymäinen jälki ja se pysyy näkyvänä kaksi vuotta. Kohta on kulunut kaksi vuotta.
- Seinä_edessä
Söin aikaisemmin antibioottikuurin borrelioosiin. Poistivat myös punkin lääkärissä. Nyt on kaikenlaista ongelmaa, mm. kilpirauhasen kanssa, rytmihäiriötä, huimausta ym.. Pyysin että jos tekisivät jälkitarkastuksen onko antibioottikuuri todella poistanut bakteerin verestä. Minulle sanottiin vain "Jälkitarkastusta ei yleensä tehdä, antibioottikuuri tehoaa yleensä". Jaahas, pelaahan se mersukin "yleensä", kunnes jättää tien poskeen. Onko verikoe liian kallis ottaa vai pelätäänkö siellä että Kela joutuisi korvaamaan jotain? Ilmeisesti on jo päätetty tuhota kilpirauhaseni, mitään ei voi siis tutkia.
- Anonyymi
Vanha ketju, mutta josko joku tänne kuitenkin vielä löytäisi.
Järkyttävät jalkakivut/jalkapoltteet nivusista jalkapohjiin vaivaavat paikkaa vaihdellen. Niskat kipeät, päätä särkee kausittain, esim. viikon ja sitten taas kivutonta ja kohta taa särkee. Aamulla ristiselkä kipeä. Ranteita pakottaa. Puhuminenkin välillä tuntuu oudolta, vaikealta. Paha tinnitus, kuulo huonontunut. Oikea nilkka ja jalkaterä turvoksissa. Ainakin nuo ja varmasti jokin oire vielä jäi mainitsematta.
Punkkeja on ollut, mutta en ole sen paremmin puremakohtaa tutkinut. Patti on ollut ainakin pitkään. Viimeinen punkki oli selkäpuolella enkä nähnyt puremakohtaa. Paukama siinä tuntui pitkään ja kutisi.
Tutkimuksia on tehty ja alla tuo borrelioositutkimuksen tulos.
Lausunto: Borrelia burgdorferi-IgG vasta-ainetutkimuksessa on kohtalainen positiivinen tulos. IgM vasta-aineita ei todeta. Tulos sopii aktiiviseen borreliainfektioon tai vanhaan immuniteettiin. Kliinisesti epäselvässä tapauksessa seurantanäytteestä 3-4 viikon kuluttua voi olla apua.
Tutkimuksen tulos: S-BorrAbG 53 AU/ml ja S-BorrAbM negat. Ja vielä lukee, että tutkimus S-IgG-Oc (osasto pyytänyt poistamaan tutkimuksen) EI TEHTY. Mikä tutkimus lienee tuo, jota ei tehty?
Osaako joku sanoa kannattaako tästä jollekin spesialistille vielä hakeutua? Ja mistä ihmeestä sellaisen löytäisi - Helsingistä ehkä.
Kiitos, jos joku jaksaisi vastata:).
- Anonyymi
Selkäydinneste testi. Voidaan todeta MS-tauti tai tulehdus keskushermostossa.
https://www.fimlab.fi/ohjekirja/nayta.tmpl?sivu_id=194;setid=6831
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Korona-ajan häväistysten tutkiminen alkaa
Teemu Keskisarja ja Tapio Puolimatka haastavat korona-ajan viralliset totuudet. "Korona synnytti kastilaitoksen. Se aset3962220Martina, yksityishenkilön ex vihaa häntä
Seiska ja IL kirjoittaa, että yksityishenkilön ex on veemäinen ja vihaa Martinaa. Onneksi ex on 13000 km päässä.3882110- 981822
- 4451762
- 71444
Miksi palstalla paljon venäjä mielisiä?
Palstalle näyttää kerääntyneen varsin paljon venäjä mielisiä. Mistä tämä johtuu?1121330- 2261040
Olavi Uusivirta sai järjettömästi koronatukea ja asuu Kulosaaressa!
Olavi on miljonääri. Olavin asunto maksaa miljoonia. Olavi sai koronatukea aivan helvetisti. Olavi nuoli Sannan korvaa.9926Jos totta puhutaan niin haluan mies että
N*ssit multa luulot pois. Niin että naapurit huolestuu siitä huudosta. 🤭72881Tiedäthän?
Että tykkään sinusta nainen ja olen kiinnostunut sinusta. Olet reilu ja rehellinen, sellainen unelma nainen. Tehdään k41842