luokanopettajaksi

opiskelemaan

Tarkoitus olisi pyrkiä opiskelemaan luokanopettajaksi ensi keväänä. Tässä olisi nyt vuosi aikaa suorittaa opintoja avoimessa. Mitähän ainetta olisi järkevin ottaa pääsykokeita ajatellen? Kasvatuspsykologia kiinnostaisi vai olisiko kasvatustieteiden perusopinnoista enemmän hyötyä?

Sitten kiinnostaisi oletteko yhdistäneet opiskelua työn tekoon? Oletteko esim. tehneet sijaisuuksia jo opiskelu vaiheessa?

6

1101

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • kiia.

      Nykyäänhän noista avoimen opinnoista ei oo silleen varsinaisesti apua pääsykokeissa, kun aiemmat kasvatustieteen opinnot ja työkokemus ym. ei vaikuta. Mutta itse haastattelua vartenhan avoimen opinnoista on varmaan hyötyä. Sillä voi ainakin tuoda esile omaa motivaatiotaan ja soveltuvuuttaan alalle. Itse aloitan okl-opinnot tänä syksynä tuoreena ylioppilaana, joten minulla ei mitään aiempia alan opintoja ole taustalla. En siis osaa vastata kysymykseesi, mutta haluan silti toivottaa onnea opintoihisi!

    • ...

      Tarkennan vielä, että opiskelemalla avoimessa ajattelin parantaa omia valmiuksia vastata niihin koekysymyksiin. Teidän, että avoimen opinnoista ei saa mitään lisäpisteitä...

      Onnea sinulle sisään pääsystä!!

      • ,,,

        Avoimen opinnoista on nyt ainakin se hyöty, että niitä saa hyväksiluettua jos yliopiston ovat aukenevat.


    • mielummin

      Kannattaa ennemminkin opiskella kasvatustieteen perusopinnot, jos haluat edistää omia opintojasi. Kasvatuspsykologian voi toki liittää sivuaineeksi, mutta enemmän hyötyä on kasvatustieteen opiskelusta. Se auttaa niin pääsykokeisiin lukiessa ja osallistuessa että sitten ensimmäisenä opiskeluvuonna, kun saat (todennäköisesti) hyväksiluetuksi koko perusopinnot ja pääset aloittamaan suoraan aineopinnoista. Tietenkin jos vain mahdollista, opiskele molemmat yhtä aikaa. Saat silloin sekä perusopinnot että sivuaineen itsellesi.

      Monikin tekee sijaisuuksia opiskeluiden ohella, toki muita töitäkin kannattaa etsiskellä, kun sillä opintotuella ei paljon elämöidä. Varmaankin kaikista yliopistoista löytyy oma sijaislista, jolle voi ilmottautua ja josta rehtorit sitten voivat katsella sopivia sijaisia hommiin. Kaupungilla on yleensä myös oma sijaislistansa, jolle voi ilmoittautua. Norssille kannattaa samoten jättää omat yhteystiedot ja ilmaista halukuutensa sijaisuuksiin.

    • yksi opiskelija myöskin

      ehdottomasti ilmottaudut avoimeen opiskelemaan kasvatustieteen perusopintoja eli approa. saat vuoden aikana tehtyä 25 opintopistettä ja kun pääset yliopistoon, opinnot ovat sinulla jo valmiina ja olet hyvässä vauhdissa! Kannattaa pyrkiä tekemään avoimen opintoja siihen yliopistoon johon aiot myös hakea opiskelemaan, silloin kaikki tekemäsi opinnot kelpaavat varmasti. Esimerkiksi jyväskylän yliopistosta olen kuullut että heillä on jossain asioissa vähän sellainen meininki että "meille kelpaavat vain omassa yliopistossa tehdyt opinnot". Mutta tämäkin vain kuulopuhetta. Itsekin olen aikoinaan aloittanut avoimessa kasvatustieteen opintoja ja nyt toista vuotta yliopistossa. Luokanopettajaksi hakiessasi kasvatustieteen perusopinnot ovat pakolliset, mutta kasvatuspsykologian eivät joten siksi suosittelen valitsemaan näin!

      Toivottavasti sait vastauksen kysymykseesi ja opiskeluintoa! :)

      • lisäys

        ilmoittaudu oman kuntasi listoille opettajansijaiseksi. Antaa loistavaa kokemusta ja tietotaitoa jatkoa ajatellen vaikkei pääsykokeissa suoranaisesti autakaan. Avoimessa opiskellessa on hyvä aika tehdä samalla töitä.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Kuka maksaa Elokapinan töhrinnän?

      Vieläkö tukevat Elokapinan toimintaa mm. Aki Kaurismäki, Sofi Oksanen, Paleface, Koneen Säätiö ym. ? Kenen kukkarosta ot
      Maailman menoa
      583
      3868
    2. Muuttaisiko viesti mitään

      Haluaisin laittaa viestin, mutta muuttaisiko se mitään. Oletko yhä yhtä ehdoton vai valmis kyseenalaistamaan asenteesi j
      Ikävä
      48
      3318
    3. Jos sinulla kiinnostaisi

      Nyt, miten antaisit minun ymmärtää sen?
      Ikävä
      38
      2791
    4. Valpuri Nykänen elokapina

      Aikas kiihkomielinen nainen kun mtv:n uutiset haastatteli. Tuollaisiako ne kaikki on.
      Maailman menoa
      66
      2749
    5. Oon vähän ihastunut suhun nainen

      Vaikka toisin jokin aika sitten väitin mutta saat mut haluamaan olemaan parempi ihminen :)
      Ikävä
      19
      2134
    6. Jospa me nähtäisiin

      Sinne suuntaan menossa🤣
      Ikävä
      32
      2081
    7. Se että tavattiin

      Hyvin arkisissa olosuhteissa oli hyvä asia. Olimme molemmat lähestulkoon aina sitä mitä oikeasti olemme. Tietysti pieni
      Ikävä
      12
      1967
    8. Elämä jatkuu

      Onneksi ilman sinua
      Ikävä
      29
      1855
    9. Oot pala mun sielua

      Jos toivot, että lähden mä lähden. Jos toivot, että jään mä jään. Koen, että olet mun sielunkumppani, mutta lämmöllä my
      Ikävä
      17
      1800
    10. Hei T........

      Ajattelin kertoa että edelleen välillä käyt mielessä.... En ole unohtanut sinua, enkä varmasti ikinä... Vaikka on kulunu
      Suhteet
      47
      1749
    Aihe