vanhan auton

ruostesuojaaminen

Ostin 11 vuotta vanhan auton, jossa on ikäisekseen erittäin hyvät pellit. Nyt mietinkin auton ruostesuojaamista. Mikähän olisi paras käsittely? Autoa ei ole aiemmin suojattu joten käsittely olisi siis ensimmäinen. Pohjassa ei ole näkyvää ruostetta, mutta tunnetustihan sitä saattaa olla piilossa ainakin koteloissa.

8

3757

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • koteloihin

massaa muutakin voi 600€ tehdä.

• Mitä helvettiä?

Kas kun ei spraymaalia.
        Tekis ihan saman: kuivuessaan jättäis orastavan ruosteen muhimaan rauhassa.
        600€ ei riittäis ees vitutuskännäämiseen niitä vaurioita paikatessa.
        Koteloihin kotelosuojaainetta tai vaikka ompelukoneöljyä, perkele. Kai tajuut et teräs joka on öljyssä tai öljypohjaisessa suoja-aineessa ei ruostu.

• ilman ruostevaurioita

Mulla ollut viimeiset 15 vuotta, nyt jo museorekisterissä.

Kahteen kertaa sen olen näin käsitellyt, kuten pari muutakin autoa:

Jos auto on täysin ruosteeton muualtakin kuin pohjasta ja mikäli aiot pitää auton tee näin:

En tiedä kuinka ammattitaitoinen olet, mutta pyydä mukaasi joku joka osaa tehdä eikä vain "tiedä" kaikkea.

Ota selvää automerkkisi mahdolliset "tyyppiruosteviat". Tuonikäisissä akselistot varsinkin.

Varaa itsellesi aikaa ja mahdollisuus käyttää paineilmatyökaluja ruiskutukseen. Sekä ainakin jonkinlainen katos jossa voit tehdä työn.

Spraypulloista huonoja kokemuksia itselläni. Paitsi kotelosuojaksessa tietenkin
      Miksi maksaa ponnekaasusta ja epätasaisesta massauksesta ja purkkeja menee tuhottomasti.

Unohda KAIKKI siveltävät massausmateriaalit. Jos niitä nyt edes markkinoilta löytyy enää.

Ota korista irti kaikki lokasuojien mahdolliset muovisuojat.

Samoin (suomessa yleensä maahantuojan poraamien) reikien tulpat. Niitä saattaa olla paljonkin ja oudoissa paikoissa joten pidä ne hyvässä tallessa, uusien sopivien hankkiminen on vaivaloista.

Vararengas myös irti ja takakontin suojakankaat.

Kotelojen suojaus kannattaa tehdä ruiskuttamalla ylhäältä alkaen "vanhanaikaista" pellavaöljypohjaista kotelosuoja-ainetta tulppien poistamiesi reikien kautta. samoin takaluukun vararenkaan mahdollinen uppopaikka ja muiden kolojen alueet.
      Kuin myös konepeltien reikiin.

ÄLÄ Käynnistä sen jälkeen autoa vähään aikaan kun olet suojannut konepellin pellavaöljy syttyy helposti varsinkin haihtuessaan palamaan.
      Ainetta ei kannata säästää, varaudu valumiin eli hanki paikka jossa voit pitää kaikkia ovia takaluukkua sekä konepeltiä auki päivän pari.

Rättejä kannattaa hankkia tässä vaiheessa sillä valuminen jatkuu ainakin ovista vielä pitkään, mutta kuten sanoin ainetta ei kannata säästää

Varaudu myös siihen, että autosi haisee pahalta seuraavat pariviikkoa.

Varsinaisen alustan suojauksen aloitat nostamalla auton ylös. Käytä vaikka hallinosturia ja pukkeja jos ei muuta mahdollisuutta.

Hanki ruiskutettavaa alustamassaa noin 3-4 pulloa. Bilteman tavarasta mulla huonoja kokemuksia: Paksua, mutta järjettömän hidasta kuivumaan.

Tectylin tai vastaavan ostaminen parempi ratkaisu, hintaerokaan ei niin lopulta niin suuri.

Voithan käyttää kovan bitumimassan, jäteöljyn ja bensiinin seosta, jos joku kokenut sen tekee. Mutta saatat säästät kyllä väärässä paikassa siinä. Homma on vähän kuin punamultamaalin keittäminen: niin monta reseptiä kuin tekijääkin..

Puhalla paineilmalla kaikki irtoaines pois.
      Ruiskuta 2-4 ohutta kerrosta koko alustaan. Anna palaa reilusti vaan iskareiden pakoputkien ym. päälle. ainetta roiskuaa väkisinkin, mutta sillä ei voi mitään.
      11 w autossa saattaa olla jotain sensoreita alustassa (ABS jne.) jotka temppuilevat huonolla tuurilla, käsittelyn jälkeen, mutta tietääpähän sitten mistä vikaa hakee. ja pelkkä puhdistus massasta yleensä riittää.

Pyri pyyhkimään tärpättirätillä korin maalipintaan roiskuva massa ennenkuin se kuivuu.
      Kunnon liutinpesu ja käsinvahaus kyllä irroittaa loput.

Sivele myös samaa ainetta ovien alalistoihin. Jos mahdollista jätä ovet seposenselälleen ainakin yhdeksi päiväksi.
      Samalla kotelosuoja-ainettakin valuu alas.

Auton kuivutessa voit tehdä samalla muut huollot, jos huvittaa.

Kaikki irroittamasi tulpat reikiin takaisin (ne tässä vaiheessa hukassakin olevat..) sisälokarit ja muut irroittamasi osat tietysti.

Vittuluvat ja ehkä irroittaessa revenneetkin sisälokarit mustalla sikaflexillä tai vastaavalla kiinni.

Kun massa-aines tuntuu kuivalta niin pese liuotimella kärrysi moottoritila hyvin ENNEN käynnistämistä: TULIPALOVAARA valuneen kotelosuojan takia!

käytä autoa tyhjäkäynnillä vähän aikaa ja nauti kärystä joka tulee pakoputkiston lämmetessä.

Sitten ne pesut ja vahaukset ennen raakaa ajoa.

Homma voi kuulostaa ja onkin vaivaloista itsensä paskastamista.
      Mutta materaalikustannukset n. 50 eemeliä. Voit verrata hintaa ruostesuojafirmojen hintoihin. Ja ainakin tiedät, miten hyvin autosi on ruostesuojattu.

• mainiot ohjeet

Jäikö mulla lukematta vai etkö maininnut, että pohjaan yms. kannattaa ensimmäiseksi suihkuttaa kotelosuoja-aine, jonka päälle massa tarttuu paremmin, lisäksi kotelosuoja tunkeutuu saumoihin ja jopa pysäyttää mahdollisen alkaneen ruostumisen.
        Kotelosuojan suihkuttelu onnistuu hyvin ihan kilikolispraypullosta, massat tosiaan vähän huonoja suihkutella spraypullosta.

Itse tekemällä säästää paljon rahaa ja kun näkee vähän vaivaa, niin jälki ei välttämättä häpeä lainkaan ammattilaisen tekemää.

• 30w ooppeli
        mainiot ohjeet kirjoitti:

Jäikö mulla lukematta vai etkö maininnut, että pohjaan yms. kannattaa ensimmäiseksi suihkuttaa kotelosuoja-aine, jonka päälle massa tarttuu paremmin, lisäksi kotelosuoja tunkeutuu saumoihin ja jopa pysäyttää mahdollisen alkaneen ruostumisen.
        Kotelosuojan suihkuttelu onnistuu hyvin ihan kilikolispraypullosta, massat tosiaan vähän huonoja suihkutella spraypullosta.

Itse tekemällä säästää paljon rahaa ja kun näkee vähän vaivaa, niin jälki ei välttämättä häpeä lainkaan ammattilaisen tekemää.

Tuosta kotelosuoja-aineen ruiskuttamisesta ennen massausta olen kuullut vähän kahdenlaisia mielipiteitä.

Toiset sanovat, että hidastavat vain kuivumista ja massan tarttumista. Lisäksi pehmentää kuulemma varsinaista massan sideainetta kun on väkisinkin vielä märkää. Eli varsinainen massapinta lohkeilee ja irtoilee pienimmästäkin kiveniskusta.

Toiset taas täsmälleen samaa mieltä kuin sinä.

Olen ehkä vähän vanha patu jo (juuri niitä jäteöljyn jälleenkäyttäjiä massaa itse tehdessä) ja materiaalitkin kehittyvät mutta itse olen jättänyt väliin tuon vaiheen.

Eipä silti voit olla oikeassakin.
        Ja mitä tulee sisäkoteloiden suojaamiseen, niin ilman muuta spraypulloilla, kirjoitin kai epäselvästi tämän asian.

• epäselvä!
        30w ooppeli kirjoitti:

Tuosta kotelosuoja-aineen ruiskuttamisesta ennen massausta olen kuullut vähän kahdenlaisia mielipiteitä.

Toiset sanovat, että hidastavat vain kuivumista ja massan tarttumista. Lisäksi pehmentää kuulemma varsinaista massan sideainetta kun on väkisinkin vielä märkää. Eli varsinainen massapinta lohkeilee ja irtoilee pienimmästäkin kiveniskusta.

Toiset taas täsmälleen samaa mieltä kuin sinä.

Olen ehkä vähän vanha patu jo (juuri niitä jäteöljyn jälleenkäyttäjiä massaa itse tehdessä) ja materiaalitkin kehittyvät mutta itse olen jättänyt väliin tuon vaiheen.

Eipä silti voit olla oikeassakin.
        Ja mitä tulee sisäkoteloiden suojaamiseen, niin ilman muuta spraypulloilla, kirjoitin kai epäselvästi tämän asian.

Kyllä ihan selvästi kirjoitit spraypulloista. Itse vaan olen saanut sen käsityksen, että kotelosuoja pohjalla parantaa tartuntaa ja on hyvä noihin saumoihin, alkaneeseen ruosteeseen.

Kotelosuoja tosiaan pehmentää massaa, vanhan ehjän massapinnan saa joustavammaksi suihkuttamalla päälle kotelosuojaa.

Mitään ammattilaisen ohjeita, eikä muutenkaan taitajan juttuja nämä kirjoitukseni ei edusta.

• zztoppi
        epäselvä! kirjoitti:

Kyllä ihan selvästi kirjoitit spraypulloista. Itse vaan olen saanut sen käsityksen, että kotelosuoja pohjalla parantaa tartuntaa ja on hyvä noihin saumoihin, alkaneeseen ruosteeseen.

Kotelosuoja tosiaan pehmentää massaa, vanhan ehjän massapinnan saa joustavammaksi suihkuttamalla päälle kotelosuojaa.

Mitään ammattilaisen ohjeita, eikä muutenkaan taitajan juttuja nämä kirjoitukseni ei edusta.

Kyllä koteloihin kannattaa käyttää ihan virallista kotelosuojaa , spraypurkki kama on toivottoman ohutta ja letku lyhyt ulottuakseen , itse käytän harraste autoissani vahapohjaista joka jähmettyy (ei kuivu) suht nopeasti ja valumat peltipinnalla lähtee pyyhkimällä ilman liuottimia . Bitumipohjaiset koteloaineet valuvat aina uudestaan riittävän lämpimällä kelillä ja suttaavat (nämä spray pullo aineet ovat miltei aina bitumipohjaisia) vahapohjainen valuu vain tuoreena ylimääräiset ulos. Jäteöljyä ei missään nimessä saa sekottaa automassoihin , jäteöljyssä on rikkiä ja muuta hapanta ruostuttavaa , ainoa oikea sekoite on teräketjuöljy tai uusi halpa moottoriöljy (käytän itsekin massan joukossa). Pieni pehmennys entisessä massassa on hyväksi esim eka kerros ohennetulla massalla / toki liika on liikaa.

• pinka4242
        zztoppi kirjoitti:

Kyllä koteloihin kannattaa käyttää ihan virallista kotelosuojaa , spraypurkki kama on toivottoman ohutta ja letku lyhyt ulottuakseen , itse käytän harraste autoissani vahapohjaista joka jähmettyy (ei kuivu) suht nopeasti ja valumat peltipinnalla lähtee pyyhkimällä ilman liuottimia . Bitumipohjaiset koteloaineet valuvat aina uudestaan riittävän lämpimällä kelillä ja suttaavat (nämä spray pullo aineet ovat miltei aina bitumipohjaisia) vahapohjainen valuu vain tuoreena ylimääräiset ulos. Jäteöljyä ei missään nimessä saa sekottaa automassoihin , jäteöljyssä on rikkiä ja muuta hapanta ruostuttavaa , ainoa oikea sekoite on teräketjuöljy tai uusi halpa moottoriöljy (käytän itsekin massan joukossa). Pieni pehmennys entisessä massassa on hyväksi esim eka kerros ohennetulla massalla / toki liika on liikaa.

Vai ruostuttaa jäteöljy ? Autossani kone tiputtanut öljyä about 10v. Lisätä ei tarvitse mutta sillai että ajaessa aina tippa kerrallaan vuotokohdasta taaksepäin öljyyntyy. Yli 20v vanha auto ei ole tästä öljyisestä vanasta ruostunut ainoastakaan kohdasta.

(öljyvaihtovälit olleet keskimäärin 20 kkm)

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Jos ottaisit yhteyttä, näyttäisin viestin kaikille

Yhdessä naurettaisiin sulle. Ymmärräthän tämän?
      Ikävä
      163
      1483
    2. Aivosyöpää sairastava Olga Temonen TV:ssä - Viimeinen Perjantai-keskusteluohjelma ulos

Näyttelijä-yrittäjä Olga Temonen sairastaa neljännen asteen glioomaa eli aivosyöpää, jota ei ole mahdollista leikata. Hä
      Maailman menoa
      26
      1328
    3. Heikki Silvennoinen ( Kummeli)

Kuollut 70-vuotiaana. Kiitos Heikille hauskoista hetkistä. Joskus olen hymyillyt kyynelten läpi. Sellaista se elämä on
      Kotimaiset julkkisjuorut
      70
      1298
    4. Mikä saa ihmisen tekemään tällaista?

Onko se huomatuksi tulemisen tarve tosiaan niin iso tarve, että nuoruuttaan ja tietämättömyyttään pilataan loppuelämä?
      Sinkut
      215
      1164
    5. Mitä toivot

ensi vuodelta? :)
      Ikävä
      127
      1096
    6. Kauanko valitatte yöpäivystyksestä?

Miks tosta Oulaisten yöpäivystyksen lopettamisesta tuli nii kova myrsky? Kai kaikki sen ymmärtää että raha on nyt tiuk
      Pyhäjärvi
      320
      1031
    7. Hyvää huomenta 18. luukku

Hyvää keskiviikkoa. Vielä pari päivää ja sitten on talvipäivänseisokki. 🎄🌌❄️😊❤️
      Ikävä
      226
      1023
    8. Haluaisin vain varmistua

Sinusta tarpeeksi.
      Ikävä
      42
      959
    9. Nyt kun Pride on ohi 3.0

Edelliset kaksi ketjua tuli täyteen. Pidetään siis edelleen tämä asia esillä. Raamattu opettaa johdonmukaisesti, että
      Luterilaisuus
      280
      938
    10. IL - VARUSMIEHIÄ lähetetään jatkossa NATO-tehtäviin ulkomaille!

Suomen puolustuksen uudet linjaukset: Varusmiehiä suunnitellaan Nato-tehtäviin Puolustusministeri Antti Häkkänen esittel
      Maailman menoa
      303
      926
    Aihe