Tänä kesänä sai taas ihmetellä miten veneen kanssa rantautuminen voi olla niin vaikeata. Osa porukasta tulee perätolpille tai poijulle aivan kuin autoa ajaen ja vasta kohdalla tulee mieleen, että köydetkin pitää laittaa. Ennen kuin ne on löydetty meni vene jo tolppien tai poijun ohi, jos ja kun tästä selvitään niin keulassa on sama tilanne, keula lähes laiturin tasalla ja köydet viellä boxissa. Joissakin tapauksessa tuurilla tai naapuriveneilijöiden avulla on selvitty, mutta toisinaan on melkoinen härdelli käynnissä.
Melko useilla on myös köysien päässä oikein hienot ja ISOT teräksiset pikalukot jotka on nopaa kiinnittää laiturikoukkuihin. Nämä kipparit vain unohtavat ettei köyttä kuuluu heittää vaan se annetaan laiturilla tai rannssa olevalle, varsinkin jos siellä on kilo rautaa päässä, niin ei kukaan halua ottaa sellaista päähäsnsä tai rystysille.
Venekerhot voisivat pitää kerholaisilleen oppi-iltoja tai rantautumiskursseja joissa käydään läpi veneen käsittelyä. Kuulostaa ehkä turhalta, mutta nousukauden aikana yhä useammalla on ollut mahdollisuus hankkia vene ja niiden koko vain kasvaa. Kaikki veneen omistajat eivät ota huomioon vennettä ostettaessa sitä, miten sitä pitää hallita. Yli 35 jalkaisia veneitä ei enää vedetä köysistä vaan niitä ajetaan / ohjataan . Veneen kipparin tulee suunnitella rantautumien ja kertoa miheistölle miten toimitaan, ennen rantaumista. On aivan eri ajaa iso edustusluokan auto huonolla kelillä parkkiruutuun kuin monta tonnia painava vene ahtaaseen satamaan.
Rantautuminen
21
5122
Vastaukset
- paikkoja on
Minä olen rantautunut moneen rantaan, eikä yhdessäkään ole ollut tolppia eikä poijuja, aina pitää laskea ankkuri. Missä on moisia rantapaikkoja ?
- Timo-36
Näin yleisellä tasolla rantautumisella tarkoitetaan sitä kun vene/alus tulee satamaan ja kiinnitetään, sillä ei ole merkitystä onko kyseessä mökkilaituri, vierassatama tai luonnonranta.
Jos haluat kokeilla jotain todella erikoista ja ihmeellistä, vaikka rantautua ja käyttää poijua. Mene joskus kotirantojasi pidemmälle esim. itäuudenmaan virkistysalueen paikkoihin, esim. http://www.uudenmaanvirkistysalueyhdistys.fi/index.php?k=13386, niin saat kokea tämänkin ihmeen.
MATKAILU AVARTAA - Rantaudutaan/kiinnitäydytään
Timo-36 kirjoitti:
Näin yleisellä tasolla rantautumisella tarkoitetaan sitä kun vene/alus tulee satamaan ja kiinnitetään, sillä ei ole merkitystä onko kyseessä mökkilaituri, vierassatama tai luonnonranta.
Jos haluat kokeilla jotain todella erikoista ja ihmeellistä, vaikka rantautua ja käyttää poijua. Mene joskus kotirantojasi pidemmälle esim. itäuudenmaan virkistysalueen paikkoihin, esim. http://www.uudenmaanvirkistysalueyhdistys.fi/index.php?k=13386, niin saat kokea tämänkin ihmeen.
MATKAILU AVARTAARantautuminen tapahtuu rantaan ilman laituria.= luonnonranta.
Kiinnittyminen laituriin, poijuun,paaluun on aivan eri asia.
Ankkuroituminen taas tarkoittaa kiinnittymistä pohjaan akkurin ja akkuriketjun/-köyden avulla. - Kauko K
Rantaudutaan/kiinnitäydytään kirjoitti:
Rantautuminen tapahtuu rantaan ilman laituria.= luonnonranta.
Kiinnittyminen laituriin, poijuun,paaluun on aivan eri asia.
Ankkuroituminen taas tarkoittaa kiinnittymistä pohjaan akkurin ja akkuriketjun/-köyden avulla.Jos teillä siellä kerran rantautumisella tarkoitetaan vain luonnonsatamaan tuloa, niin kerro nyt ihmeessä oikeat termit kun tullaan rantaan tai satamaan jossa on laituri, paalut tai jopa poiju.
Timo-36 oli melko tyhjentävästi kirjoittanut mitä rantautumisella tarkoitetaan, eli mereltä tai sisävesiltä tuleva kulussa oleva vene tulee rantaan (rantautuu). Teillä päin taitaa olla vain tapana päteä, kun Timon kommentit napsahtaa omaan nilkkaan... - nilkkaan napsahda
Kauko K kirjoitti:
Jos teillä siellä kerran rantautumisella tarkoitetaan vain luonnonsatamaan tuloa, niin kerro nyt ihmeessä oikeat termit kun tullaan rantaan tai satamaan jossa on laituri, paalut tai jopa poiju.
Timo-36 oli melko tyhjentävästi kirjoittanut mitä rantautumisella tarkoitetaan, eli mereltä tai sisävesiltä tuleva kulussa oleva vene tulee rantaan (rantautuu). Teillä päin taitaa olla vain tapana päteä, kun Timon kommentit napsahtaa omaan nilkkaan...Termejä vaan on monenlaisia
Itikka = pohjanmaalla lehmä täällä rannikolla ihan muu.
Rantaudutaan rantaan
Kiinnitytään laituriin
Kiinnitytään poijuun
Vai käytätkö sanontaa Wiking amorella rantautui Turkuun ja otti matkustajia mukaan. Kyllä se kiinnittyi laituriin. - JRxxx
nilkkaan napsahda kirjoitti:
Termejä vaan on monenlaisia
Itikka = pohjanmaalla lehmä täällä rannikolla ihan muu.
Rantaudutaan rantaan
Kiinnitytään laituriin
Kiinnitytään poijuun
Vai käytätkö sanontaa Wiking amorella rantautui Turkuun ja otti matkustajia mukaan. Kyllä se kiinnittyi laituriin.Ei tunnu lainkaan luonnottomalta sanoa "Amorella rantautui". Siksikään, että se on lyhyempi kuin "kiinnittyi laituriin".
Etymologiaa ajatellen rantautumisen alkuperäisempi merkitys lienee juuri tuo "rakentamattomalle" rannalle tulo, mutta sanojen merkitys ja käyttö muuttuvat ajan myötä. Ajatellaanpa vaikkapa sanaa "ruori". Tai "rekka" (raskaan liikenteen kontekstissa): nykyään sanaa käytetään usein pelkästä perävaunuttomasta kuorma-autostakin, parikymmentä vuotta sitten muistan lukeneeni ankaraa kinastelua siitä, tarkoittaako sana pelkästään puoli- tai täysperävaunullista ja kumpaa niistä... - Juntski
JRxxx kirjoitti:
Ei tunnu lainkaan luonnottomalta sanoa "Amorella rantautui". Siksikään, että se on lyhyempi kuin "kiinnittyi laituriin".
Etymologiaa ajatellen rantautumisen alkuperäisempi merkitys lienee juuri tuo "rakentamattomalle" rannalle tulo, mutta sanojen merkitys ja käyttö muuttuvat ajan myötä. Ajatellaanpa vaikkapa sanaa "ruori". Tai "rekka" (raskaan liikenteen kontekstissa): nykyään sanaa käytetään usein pelkästä perävaunuttomasta kuorma-autostakin, parikymmentä vuotta sitten muistan lukeneeni ankaraa kinastelua siitä, tarkoittaako sana pelkästään puoli- tai täysperävaunullista ja kumpaa niistä...Mikä hemmetin asiantuntija luulet olevasi? Olet kommentoimassa jatkuvasti muiden kirjoituksia, mutta et kertaakaan ole aloittanut omaa viestiketjua. Taidat todellakin olla se venerannoissa notkuva kipparilakkinen kommentoija, joka jaksaa ainoastaan kommentoida muiden tekemisiä ja itse tuskin omistaa venettä laisinkaan.
Veikkaanpa että olet pikimminkin karavaanari, kuin veneilijä. - minä olen
Juntski kirjoitti:
Mikä hemmetin asiantuntija luulet olevasi? Olet kommentoimassa jatkuvasti muiden kirjoituksia, mutta et kertaakaan ole aloittanut omaa viestiketjua. Taidat todellakin olla se venerannoissa notkuva kipparilakkinen kommentoija, joka jaksaa ainoastaan kommentoida muiden tekemisiä ja itse tuskin omistaa venettä laisinkaan.
Veikkaanpa että olet pikimminkin karavaanari, kuin veneilijä.Minusta viestiketjun aloittajia on muutenkin liikaa. Siksi en juurikaan itse aloita niitä. Vastaan kyllä jos asiasta jotakin tiedän ja silloinkin vaikken tietäisikään, mikäli ei kukaan muu vastaa parissa vuorokaudessa.
- unohtunut
minä heitän laiturille gastliinan jolla laiturilla oleva henkilö voi vetää kiinnitysköyden. Eikä monessakaan laiturissa ole ollut mitään renkaita mihin mahdollisen koukun saisi kiinni, kyllä köydenpää on sidottu pollariin.
- Klaukkalassa
pollari on lempinimi poliisille. Tarkoitatko oikeasti, että olet sitonut köytesi poliisiin? Minä en uskaltaisi, vaikka eipä pollarista vaaraa olisi enää sidottuna :)
- on siellä
Klaukkalassa kirjoitti:
pollari on lempinimi poliisille. Tarkoitatko oikeasti, että olet sitonut köytesi poliisiin? Minä en uskaltaisi, vaikka eipä pollarista vaaraa olisi enää sidottuna :)
Klaukkalahan on Nurmijärvellä. Siellähän voi olla mitä vain.
- poliisia
Klaukkalassa kirjoitti:
pollari on lempinimi poliisille. Tarkoitatko oikeasti, että olet sitonut köytesi poliisiin? Minä en uskaltaisi, vaikka eipä pollarista vaaraa olisi enää sidottuna :)
kutsutaan "sinivuokoksi" ja enpä kehoita keräämään ainakaan isoa kimppua pöydälle maljakkoon. Lisäksi sinivuokot ovat luonnonsuojelulain nojalla rauhoitettuja.
- taas...
Meilläpäin ei ole tapana heitellä gasteja, edes liinatukkaisia sellaisia, ne ovat hyödyllisiä. Gasti voi kyllä heittää kastliinan, jos siihen on tarvetta.
- paikoilleen
Asiaa. Tuon köysijutun lisäksi olen ihmetellyt lepuuttajien käyttöä: miksi leppareita ei voi laittaa valmiiksi paikoilleen, kun on rantautumassa? Ja samat terveiset jo laiturissa oleville eli lepparit paikoilleen. Kaikenlaistahan voi sattua rantautuessa, kokeneellekin veneilijälle.
- jareta
Tämä lepuuttajien laittaminen paikoilleen rantauduttaessa on juuri sitä veneilyä jota oppiikirjoista ja lehdistä, mutta jota ei ole ajateltu oikeasti.
Itse olen sitä mieltä, että rantauduttaessa ahtaaseen väliin lepuuttajat pistetään paikoilleen vasta kun köydet on kiinni. Tämä tietysti jos viereisillä veneillä on lepuuttajat paikoillaan.
Ai miksikö? Olen ollut kaksi kertaa näkemässä kun lepuuttajat ovat menneet ristiin. Ensimmäisellä kerralla "vain kaidetolppa vääntyi pahasti, mutta toisella kerralla veneen ankannokka painui viereisen veneen lasista läpi.
Siinä sitten ihmeteltiin, että miksi näin kävi ja arveltiin sen johtuneen äkillisestä tuulenpuuskasta. Kun kerroin lepuuttimien menneen ristiin, ja neuvoin irrottamaan lepuuttimet rantauduttaessa ahtaaseen väliin änkytti viereisen veneen kippari, että oli venelehdestä lukenut, että niin pitää tehdä. - HH
jareta kirjoitti:
Tämä lepuuttajien laittaminen paikoilleen rantauduttaessa on juuri sitä veneilyä jota oppiikirjoista ja lehdistä, mutta jota ei ole ajateltu oikeasti.
Itse olen sitä mieltä, että rantauduttaessa ahtaaseen väliin lepuuttajat pistetään paikoilleen vasta kun köydet on kiinni. Tämä tietysti jos viereisillä veneillä on lepuuttajat paikoillaan.
Ai miksikö? Olen ollut kaksi kertaa näkemässä kun lepuuttajat ovat menneet ristiin. Ensimmäisellä kerralla "vain kaidetolppa vääntyi pahasti, mutta toisella kerralla veneen ankannokka painui viereisen veneen lasista läpi.
Siinä sitten ihmeteltiin, että miksi näin kävi ja arveltiin sen johtuneen äkillisestä tuulenpuuskasta. Kun kerroin lepuuttimien menneen ristiin, ja neuvoin irrottamaan lepuuttimet rantauduttaessa ahtaaseen väliin änkytti viereisen veneen kippari, että oli venelehdestä lukenut, että niin pitää tehdä.Mitä ihmettä. Kyllähän se on itsestään selvä, että lepuuttajta/laitasuojat/fenfdarit laiuetaan aina paikalleen juuri ja vain ja aina ennen laituriin ajamista. Näin suojataan oma ja muiden veneet kolhuilta!
- Captain Cook
HH kirjoitti:
Mitä ihmettä. Kyllähän se on itsestään selvä, että lepuuttajta/laitasuojat/fenfdarit laiuetaan aina paikalleen juuri ja vain ja aina ennen laituriin ajamista. Näin suojataan oma ja muiden veneet kolhuilta!
Komppaan. Jo siitäkin syystä että ovat poissa jaloista kun kannella pitää joskus hieman kiirettäkin rantautumishetkellä.
Yleisesti noista rantautumisista olen huomannut että jengillä on jotenkin hirmu kiire saada se vene sinne laituriin; usein vauhtia on reilusti liikaa ja sitten kun se poijuhaka ei osukaan heti eka yrityksellä, alkaa käsittämätön möykkä, vapina ja tohina siellä istumalaatikossa. Tätä tapahtuu varsinkin tolppapaikoissa jotka omasta mielestäni ovat hankalin mahdollinen kiinnittymistapa laituriin, poijun ollessa helpoin.
- 25
No ei todellakaan ole itsestään selvää, minkä osoitti jo se, että joku kirjoitti toisenlaisesta menettelystä. Minä teen nykyisin aika usein niin, että fendarit laitetaan vasta kiinnityttyä juuri siksi, että ne saattavat ahtaassa tilassa takertua muiden fendareihin. Yksin liikkuessa myös turvallisuussyistä, en pidä järkevänä kiipeillä kulussaolevan veneen sivukansilla yhtään enempää kuin on ehdottoman välttämätöntä.
- x
On teillä poijaat aikaa...
- Parkkeeraaja
On se vaan jollain "kaikentietävällä kokeneella veneilijällä" kiva jauhaa palstalla paskaa. Meistä jokainenhan on joskus joutunut ensi kertaa rantautumaan hankalaan paikkaan eikä se monellakaan ensiyrityksellä nappiin mene,eli suvaitsevuutta ja hyvää tahtoa peliin,sillä päästään hyvään lopputulokseen. Ruorijupot ovat asia erikseen.
- Annea...
Monasti olen viime viikkoina nähnyt vielä sen että poijukoukkua yritetään laittaa melkein perästä. perästä laitettuna tulee paljon huteja ja sitä että poiju on liian kaukana. Ymmärtää tuon jos yksin rantautuu mutta ei silloin kun on kaksi veneilijää. Meillä se joka ei ohjaa laittaa poijukoukun jo sivulta - ojentaa köyden hänelle joka ohjaa ja siirtyy keulaan.
Itse en osaisi edes mennä rantaa jos lepparit ei ole alhaalla, keulaköydet valmiina keulassa vain ojennettaviksi yhdellä liikkeellä ja poijukoukku riittävällä määrällä köyttä veneen toisella sivulla.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Ootko nainen noin mustis musta
Onhan se toki imartelevaa kun olet kaunis ja kaikkea muutakin, mutta ehkä vähän kummallista, kun ei varsinaisesti olla t897259- 353841
- 453440
Kauan säkin jaksoit
Minun perässä juosta. Kunnes pahoitit mielen. Kuinka monta anteeksipyyntöä olet vailla? 🧐402572- 2092453
- 412382
- 1232276
Miksi kaipaat
Ja olet elämässäni vielä kaiken tämän jälkeen? Eikö kaikki ole jo selvää välillämme?292179Mietin tässä T....
Oletko jo kesälomalla.?Keli on ihanaa, ja sinä nautit veneilystä.... Edelleen käyt mielessä.... En ole unohtanut sinua..241898- 411864