En ole koskaan ymmärtänyt, miksi romanit uhkailevat niitä yhteisön jäseniä, jotka arvostelevat kulttuurin perinteitä. Tietysti yhteisö haluaa pysyä koossa, mutta jos kulttuuri on vahva, se kestää myös kritíikkiä.
Tarkoitan niitä uhkauksia, joita mm. Rainer Friman ja Kiba Lumberg ovat saaneet osakseen. Suoraan sanottuna tappamisella uhkailu ei sovi sivistyneille ihmisille eikä nykyaikaan, ainakaan Suomessa. Valitettavasti myös osa muslimimaahanmuuttajista uhkailee perheenjäseniään, eikä mitään vastaavaa tulisi hyväksyä. Järkyttävintä on, että pahimmassa tapauksessa romanitaiteilijoita uhataan vain siksi, että he eivät pukeudu romanisääntöjen mukaisesti.
Tiedän hyvin, etteivät kaikki romanit hyväksy uhkailua, mutta mielestäni siitä olisi luovuttava aivan kokonaan. Romanien tulisi voida vaalia kauniita perinteitään iloisina ja ylpeinä, ei yhteisön raivoa peläten.
Miksi ihmeessä?
13
2251
Vastaukset
- YksJeeno`
Elä ota mikskään noita suun soittajia,heillä ei ole parempaa tekemistä tai muuten vain ovat suunapäänä joka paikassa..
Tällä palstalla on ikävä kyllä hirveitä juttuja puolin ja toisin mutta ei niistä kannata välittää alkuunsakaan..
Vastaten alkuperäiseen kysymykseesi omalla mielipiteelläni,nykypäivän Romanikulttuuri on kärsimässä ja hajoamassa Suomen sisällä,monta todella tärkeää ominaisuutta on lähes kadonnut,oma kieli,yhtenäisyys näin pari tärkeintä mainitakseni,sitä voidaan miettiä miksi näin on tapahtunut..On selvää, että romanien taipumus uhkailuun on vaikea keskustelunaihe. Sen käsittelystä ei kuitenkaan pidä loukkaantua. Onneksi minulla ei ole mitään henkilökohtaista kokemusta uhkailusta. Luettuani Kiban teosten aiheuttamista vihaisista reaktioista olen kuitenkin joskus miettinyt, uskaltaako romaneista ylipäätään kirjoittaa, jos vaarana on joutua uhkausten kohteeksi.
- YksJeeno`
Suomi-tyttö kirjoitti:
On selvää, että romanien taipumus uhkailuun on vaikea keskustelunaihe. Sen käsittelystä ei kuitenkaan pidä loukkaantua. Onneksi minulla ei ole mitään henkilökohtaista kokemusta uhkailusta. Luettuani Kiban teosten aiheuttamista vihaisista reaktioista olen kuitenkin joskus miettinyt, uskaltaako romaneista ylipäätään kirjoittaa, jos vaarana on joutua uhkausten kohteeksi.
Se on aika varmaa että esim homous/lesbi poikkeukset saavat "paskaa niskaan",ne on niin iso tabu Romaneitten keskuudessa ja olihan tämä myös valtaväestössä vaikka eipä enää nykyaikana niinkään.
Suomessa on kyllä todella erikoinen ja tarkoin määritelty tämä pukeutumis koodi vaikkei se pakollinen olekaan niin siitä saa varmasti tiedyn laisen leiman jos pukeutuu eritavoin ja varsinkin jos ei ota huomioon häveliäisyys säätöjä!
Lisäksi monet ihmiset ymmärtää väärin Romaneitten sisäiset riidat koska eivät ymmärrä tapojen erilaisuutta mikä on ymmärrettävää sinäsä koska Romanit on pitäneet aika pitkälle salassa koko kulttuurin sisällön.
Uhkailu ei kuitenkaan ole sopivaa missään tapauksessa tietenkään ja kaikilla on oikeus mielipiteensä ja kritiikkiin! - mies vaan
Juu - siksi ne on katomassa, kun on noita nykyajan romaneita, jotka yrittävät matkia valkolaisia, eivät pidä mustalais kultuuria missään arvossa. Ei Kiba eikä Raineri voi puhua koko mustalais kansan puolesta. Puhukoon vain omasta edestään ,eikä koko heimosta. Enemmistö meidä on kokonaan toista mieltä, samoin sinä yksijeeno. Poju tiedätkö sinä ollenkaan mitä sinä puhut . Taita olla raklo. Siksi olemme heille äkäisiä, eivät ole edes koko mustalaisia, eivät tiedä mitään meidän kultuurista.
VAI SUUN SOITTAJIA? OLET ETELÄPOHJANMAAN TATTAREITA, PUHEISTASI PÄÄTELLEN, EI SUOMEN MUSTALAINEN SANO NOIN KUIN SINÄ SANOIT, PALJASTIT ITSESI - haluatte
mies vaan kirjoitti:
Juu - siksi ne on katomassa, kun on noita nykyajan romaneita, jotka yrittävät matkia valkolaisia, eivät pidä mustalais kultuuria missään arvossa. Ei Kiba eikä Raineri voi puhua koko mustalais kansan puolesta. Puhukoon vain omasta edestään ,eikä koko heimosta. Enemmistö meidä on kokonaan toista mieltä, samoin sinä yksijeeno. Poju tiedätkö sinä ollenkaan mitä sinä puhut . Taita olla raklo. Siksi olemme heille äkäisiä, eivät ole edes koko mustalaisia, eivät tiedä mitään meidän kultuurista.
VAI SUUN SOITTAJIA? OLET ETELÄPOHJANMAAN TATTAREITA, PUHEISTASI PÄÄTELLEN, EI SUOMEN MUSTALAINEN SANO NOIN KUIN SINÄ SANOIT, PALJASTIT ITSESImutta jätä etelä-pohjanmaan kaaleet rauhaan..pohjanmaalla ei oo tattareita
- rtyjfdghjdfghfgh
mies vaan kirjoitti:
Juu - siksi ne on katomassa, kun on noita nykyajan romaneita, jotka yrittävät matkia valkolaisia, eivät pidä mustalais kultuuria missään arvossa. Ei Kiba eikä Raineri voi puhua koko mustalais kansan puolesta. Puhukoon vain omasta edestään ,eikä koko heimosta. Enemmistö meidä on kokonaan toista mieltä, samoin sinä yksijeeno. Poju tiedätkö sinä ollenkaan mitä sinä puhut . Taita olla raklo. Siksi olemme heille äkäisiä, eivät ole edes koko mustalaisia, eivät tiedä mitään meidän kultuurista.
VAI SUUN SOITTAJIA? OLET ETELÄPOHJANMAAN TATTAREITA, PUHEISTASI PÄÄTELLEN, EI SUOMEN MUSTALAINEN SANO NOIN KUIN SINÄ SANOIT, PALJASTIT ITSESIaito mustalainen miten kunnon kaalon pitää hankkia elantonsa?
Miksi kunnon kaalon täytyy pukeutua tarkkojen sääntöjen mukaisesti?
Miksi pitää salailla?
Vaikka nyttenhän se on myöhäistä kun kaikki tiedetään jo kaajeitten keskuudessa jossain piireissä.. - minulle oikeastaan kuulu
mies vaan kirjoitti:
Juu - siksi ne on katomassa, kun on noita nykyajan romaneita, jotka yrittävät matkia valkolaisia, eivät pidä mustalais kultuuria missään arvossa. Ei Kiba eikä Raineri voi puhua koko mustalais kansan puolesta. Puhukoon vain omasta edestään ,eikä koko heimosta. Enemmistö meidä on kokonaan toista mieltä, samoin sinä yksijeeno. Poju tiedätkö sinä ollenkaan mitä sinä puhut . Taita olla raklo. Siksi olemme heille äkäisiä, eivät ole edes koko mustalaisia, eivät tiedä mitään meidän kultuurista.
VAI SUUN SOITTAJIA? OLET ETELÄPOHJANMAAN TATTAREITA, PUHEISTASI PÄÄTELLEN, EI SUOMEN MUSTALAINEN SANO NOIN KUIN SINÄ SANOIT, PALJASTIT ITSESIkun en asu suomessa enkä ole Suomen kansalainen, mutta yhen asian haluan sanoa että silloin kun joku rupes siellä tekkeen kaaleen kielestä kirjaa suomeksi niin silloin se oli menoa eikä nokitusta. Asiahan on niin että ei se enään oo meijän kieli vaan se on maailman kieli, ainoa mikä meillä oli omaa niin se oli tämä kaaleen kieli mikä meitä yhisti. Sanokaa minun sanoneen että niin siinä mennee kaikki muutkin nytten ja sitten saa hakia horttokaaloa suurennuslasilla.
Kaalo - untravaa buut
minulle oikeastaan kuulu kirjoitti:
kun en asu suomessa enkä ole Suomen kansalainen, mutta yhen asian haluan sanoa että silloin kun joku rupes siellä tekkeen kaaleen kielestä kirjaa suomeksi niin silloin se oli menoa eikä nokitusta. Asiahan on niin että ei se enään oo meijän kieli vaan se on maailman kieli, ainoa mikä meillä oli omaa niin se oli tämä kaaleen kieli mikä meitä yhisti. Sanokaa minun sanoneen että niin siinä mennee kaikki muutkin nytten ja sitten saa hakia horttokaaloa suurennuslasilla.
KaaloJakkes touva hin. Taala terne komuja hin sar siiva. Toola sikina sakka saaki siivenje. Avaseve terne saija koon mostulas suuves sohha raal , suuvena siivenenko farkku holluja raal.Naa toula hajula iek kon lanses, toola hin sar balihne. Toola akkina savo mui vela, naa toola lansina iek kon burane komuja.Sihkas jala
- ihmettelen kovasti
untravaa buut kirjoitti:
Jakkes touva hin. Taala terne komuja hin sar siiva. Toola sikina sakka saaki siivenje. Avaseve terne saija koon mostulas suuves sohha raal , suuvena siivenenko farkku holluja raal.Naa toula hajula iek kon lanses, toola hin sar balihne. Toola akkina savo mui vela, naa toola lansina iek kon burane komuja.Sihkas jala
Balihne kirjoitti:
"sar balihne hin kaan terne kaale
untravaa buut
Jakkes touva hin. Taala terne komuja hin sar siiva. Toola sikina sakka saaki siivenje. Avaseve terne saija koon mostulas suuves sohha raal , suuvena siivenenko farkku holluja raal.Naa toula hajula iek kon lanses, toola hin sar balihne. Toola akkina savo mui vela, naa toola lansina iek kon burane komuja.Sihkas jala"
Tämä balihne-kieli on helppoa.
Voit itsekin halutessasi kääntää koko balihne-tekstin seuraavan linkin avulla:
http://romani.uni-graz.at/romlex/lex.cgi?st=balihne&rev=n&cl1=rmff&cl2=fi&pm=in&ic=y&im=y&wc=
PS.
Tervemenoa vanhat balihnet, uudet tuulet puhaltavat!
- ihmeessä?
Ihan siksi, että kysymyksessä on RIKOLLISJÄRJESTÖ jota sitoo etnisyys siinä kuin Sisilian mafialla.
- matias just
nuo puheet rikollisjärjestöistä romanien keskuudessa on suurinta hölynpölyä mitä suustaan voi laskea ensinnäkin romani on perhekeskeinen ei hän sitoudu johonkin järjestöön toiseksi jos näin olis niin epämielyttävien pikkurasistien lärvit olisivat tukossa rikollisjärjestöt kun eliminoivat häiriötekijät meidänkin kaupunginosaan kun tuli ihan pieni naapurimaan välittäjäporukka niin me hurjat kaverit ja myös rouvat vaikenimme vaikka saunavuorot jäivät käyttämättä kun eestipojat kylpivät pitempään puhumattakaan piha-alueesta jostä tulikatumaastureiden parkkipaikka huoltomiehetkään eivät laitelleet siirtokehoituksia niin että kyllä nämä suomentummat ovat ihan tällä samalla kiltteysasteella meidän kanssa luojan kiitos
- kertoo mm. se, että
matias just kirjoitti:
nuo puheet rikollisjärjestöistä romanien keskuudessa on suurinta hölynpölyä mitä suustaan voi laskea ensinnäkin romani on perhekeskeinen ei hän sitoudu johonkin järjestöön toiseksi jos näin olis niin epämielyttävien pikkurasistien lärvit olisivat tukossa rikollisjärjestöt kun eliminoivat häiriötekijät meidänkin kaupunginosaan kun tuli ihan pieni naapurimaan välittäjäporukka niin me hurjat kaverit ja myös rouvat vaikenimme vaikka saunavuorot jäivät käyttämättä kun eestipojat kylpivät pitempään puhumattakaan piha-alueesta jostä tulikatumaastureiden parkkipaikka huoltomiehetkään eivät laitelleet siirtokehoituksia niin että kyllä nämä suomentummat ovat ihan tällä samalla kiltteysasteella meidän kanssa luojan kiitos
suomi on jaettu mustalaisten kesken ja välejä selvitetään tappamalla ja sulkemalla ulos 'pettäjät'.
SILKKA RIKOLLISJÄRJESTÖ - YHTENÄISTÄ PUKEUTUMISTA MYÖTEN KUIN MOOTTORIPYÖRÄJENGEILLÄ.
- joku
tuo oli ihan asiaa sulla on järkeä hyvää kesää sulle
Ketjusta on poistettu 15 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Taitaa jäädä kotimaiset mansikat ostamatta
Kotimainen mansikka on niin kallista, että en ole vielä ainuttakana maistanut. Jos hinta pysyy näin korkealla niin tästä792372Sinkkumiehet hukkaavat tärkeän ässän hihastaan kun
...eivät suostu kavereiksi naisten kanssa. Mikä voi olla heillä syynä? Hyväksyvät vain naisen, joka suorastaan anelee sa1411526- 1331462
- 1581234
- 1091023
"Kaikkien miesten asia" - kampanja on alkanut
Miehillä on naisiin kohdistuvan väkivallan lopettamisessa merkittävä rooli. Ei riitä, ettei itse tee väkivaltaa. Miesten377950Tiedät, että en voi enää laittaa viestiä
Aikaa kulunut. Eikä se näyttäisi enää luontevalta vastata näin pitkän ajan jälkeen. Tiedän myös, että sinä et enää lait82774Lautakunta käsittelee Iisalmen kulttuuri- ja vapaa-aikajohtajan virkasuhteen purkua koeajalla:
Lautakunta käsittelee Iisalmen kulttuuri- ja vapaa-aikajohtajan virkasuhteen purkua koeajalla: "Aina valinta ei mene nap55724Lienee aika luopua siitä kaikesta
mitä meillä ikinä olikaan. Hassua, koska juuri mitään ei ole edes ollutkaan. En vaan jaksa tätä mahdotonta juttua enää j67694Kun kohtaatte rakkauden, tarttukaa siihen
Toimisinko jälkiviisaana toisin? Varmasti. Vaikka silloin kuvittelin tekeväni, niin kuin on oikein. Mahdollisimman siist50683