Kaksi viikkoa nyt Galaxy seilannut Siljana Turku - Tukholma Helsinki - Tallinan sijaan. Mielelläni kuulisin mitä hyvää ja mitä huonoa. Itsekin kun reissu suunnitelmissa myös uudella linjalla. Tallinna linjalla pidin laivasta mutta henkilökunta oli äreää ja palveluhalutonta.
Kokemukset Silja Galaxy
46
10723
Vastaukset
- siljanlaiva
No Siljan laivanahan se seilaa, vaikka piipussa Tallinkin logo onkin. Palvelu ystävällisempää, koska siellä työskentelee nyt ruotsalaiset virolaisten sijaan. Ruokakin on mielestäni parempaa kuin tallink galaxylla..
- edelleen on
Tallinkin laiva, senhän kertoo omistaja varustamon logokin korsteenissa.
Silja kun tänä päivänä pelkkä markkinointinimi,
ei enää varustamo. - jk
siä on myös suomalaisia. Saattaa olla muitakin.
- turun henkilökunta
Luulisin, että sinne galaxyyn on siirretty sen edeltäjän, festivalin henkilökunta. Ainakin osa tuntui olevan näitä nassuja.
Kävin pari pvää sitten, ei valittamista. Laiva itsessään turhan tekohieno, ei minun makuuni. Kissankultaa ja kimallusta ja peilejä.- jk
sinne on siiiretty festivalin vanha henkilökunta.
- hölövönstölöm
jk kirjoitti:
sinne on siiiretty festivalin vanha henkilökunta.
Niin tai tarkoitus oli siirtää mutta harva festarin ex. työntekijä sinne jäi :p
- ekalla matkalla
25.7 mentiin Europalla Tukholmaan ja tultiin 26.7 Galaxyllä takaisin. Galaxyn seisova pöytä oli astetta heikompi Europaan verrattuna. Kaupassa paljon tyhjiä hyllyjä, ravintolasta loppuivat haarukat kesken aterioinnin, lautasia kerättiin tosi huonosti pöydistä Europaan verrattuna. Eniten harmitti ravintolassa se, että opasteet huonoja ja noutopöydät sikin sokin. Olivat vielä laittaneet lautasia molempiin päihin ja siitähän syntyi mukava sekamelska ja kaiken huipuksi aivan liikaa törkeästi etuilevia ja poukkoilevia venäläisiä. Hytit siistejä. Mielestäni Europalla hyvä meininki ja saisivat alkaa sitä ehostamaan, kuten Viikinki tekee laivoistaan siistejä pikku hiljaa, eikä päästä niitä ränsistymään, kuten Europa on osittain päästetty.Saattoi olla Galaxyllä vielä alkukankeutta laivalle vieraan henkilökunnan kanssa.
Vielä pidin huonona sitä, että ravintola aukesi jo klo 19 ja pääsimme laivaan vähän sen jälkeen, sitten suihkuun helteisen kaupunkikävelyn jälkeen ja meille ei jäänyt ruokailuaikaa kuin hieman yli tunti. Omaa tyhmyyttä, olisi pitänyt mennä ala carteen, ei olis ne venäläisetkään poukkoilleet koko ajan edessä.- minäkin laivalla
Silja Europalla paljon parempi palvelu ja laivakin viihtyisämpi. Galaxylla oli kyllä siellä täällä palvelussa ja valikoimissa hiomista.
- Silja Europako
Muka päässyt ränsistyyn? No way!
- Silja rules
Siis viking laivat ovat niin paskas kunnos yhä...Just tein risteilyn isabellal ruottii ja amorellal takas ja oli kyllä niin huonos kunnos laivat ja porukkakin huono suomi vielä huonompi suomi palvelu kuin tallinkin laivoil...Galaxy on hyvä aamulaivana en odota siltä mitään luksusta muistakaa että europa on ilta laiva suomessa ja siltä vaaditaan isompaa luksusta kuin galaxylta..Mutta samaa mieltä että europa sais mennä kunnostuksee...Koko tallinki sais irtaututa siljasta jotta tuli takasi kunnon silja yhtiö ja palvelut.
- Juustina
Kovasti henkilökunta hymyili ja vastailikin kärsivällisesti matkailijoiden kysymyksiin. Henkilökunta olisi toisaalta päässyt vähemmällä, jos aukioloajoista, hinnoista yms. olisi reilusti kerrottu jossakin. Esim. kahvion puolella puuttui todella monen tuotteen kohdalla hinta. Lämmintä ruokaa (vaihtoehtoina lihapullat ja kanapata ja lisäksi leipää ja suolakurkkua ja kapriksilla maustettua perunasalaattia) sieltä sai kello 12 alkaen kello 17 saakka; aikuiset 10 e ja lapset 5 e (hintoja ja aikoja ei ilmoitettu missään) ja ruokajuomat piti ostaa erikseen (esim. pieni vesipullo maksoi yli euron). TaxFreen aukioloajat kaupan ovessa oli ilmoitettu vain ruotsin ajassa, eikä missään kerrottu niiden olevan ruotsin aikaa.
Hytin ovelle tultuamme huomasimme, ettei sänkyämme oltu sijattu, mutta kohta eräs hyttiemäntä ohikulkiessaan tarttui toimeen ja pahoitteli tapahtunutta.
Hytissä ja varsinkin pääravintolassa haisi viemäri.
Laiva oli hieno verrattuna muihin Turun linjan laivoihin, koska se on niin uusi.
Lapsille oli tosi paljon ohjelmaa. Muutama vanhempi ihminen valittikin, ettei laivalla ollut illalla ollut oikein menoa ja meininkiä.
Lapsi piti laivasta tosi paljon; itselle jäi rahastuksen maku suuhun. - Silja-Kaveri
Moi. Kävimme 21.06.2009 risteilyllä "uudessa" Silja Galaxylla. Aamulla seistiin yli puoli tuntia extraa, kun Siljan terminaalissa ilmeni teknisiä vikoja tietokoneissa matkaselvityksessä. No, päästiin siitä. Kun astuimme laivaan, joutui jonottamaan TAAS lähes kymmenen minuuttia turhaa. Saavuimme hytin ovelle, huomasimme, että hytissämme oli juuri meneillään petien petaus. Jätimme matkatavarat sinne, ja lähdimme ulkokannelle. Mitä ihmettä! Ulkokannella haisi suoraan sanotuuna paska. Ajattelimme, että se haisi vain satamassa ollessamme. Eipä pidä paikkaansa. Haisi koko matkan ajan!!! Myös sisätiloissa, kuten hytissämme ja ravintoloissa. Laivaan astuessamme meitä ei edes kutsuttu tervetulleiksi. Palvelu ei yksinkertaisesti pelannut!!! Oli henkilökuntaa, jotka puhuivat ainoastaan ruotsia. Yö alkaa... Unta ei saa. Ilmastoinnista pöllähti hyttiimme viemärin hajua!!! Ja laiva puuskutti kuin vanha kalastusvene, ja kapteeni ei osaa mitään muuta kuin tyytätä, JA turhaa. Turun satamassakin, kun laiva seisoi, kapteeni tyyttäili itsekseen. Tämä oli ensimmäinen ja viimeinen kerta tällä laivalla.
- Silja-Kaverin Kaveri
Me olimme myös tuolloin, tai oikeastaan 20.06.2009 Galaxyllä emmekä kyllä huomanneet noita Silja-Kaverin mainitsemia efektejä.
Terminaalissa kyllä oli hetken aikaa matkaselvitykset poikki, mutta sama se on odotteleeko siinä vai sitten yläkerrassa, koska laivaan ei kuitenkaan Turussa pääse kuin aivan vasta juuri ennen lähtöä. Laiva kuitenkaan ei ollut lähtöajassa myöhässä oikeastaan yhtään. Ainahan Turun laivat lähtevät noin kymmenen minuuttia ilmoitettua myöhemmin.
Meistä Galaxy oli kyllä ihan puhdas ja tervetulleeksikin toivotettiin. Saimme kyllä palvelua ihan haluamallamme kielellä. Tässä tapauksessa Suomi. Mitään hajuja emme kyllä tunteneet ...liekö tuon yhden mainitsemat sitten jääneet meistä...
Kyllä kai tämä kapteeni osaa muutakin kuin töötätä, koska laiva menee hienosti Turun saariston kapeilla väylillä. Ravintoloissa ainakin meillä toimi kaikki ihan hienosti.
Ihan oikeasti Silja Galaxy on mielestämme jotenkin viehättävän tyylikäs ja vanhan-ajan hengen tavoittava laiva värimaailmoja myöten. Välillä tuntuu kuin olisi ihastuttavassa pastelli maalauksessa. Viini-myymälässäkin oli hieno tunnelma-valaistus.
Ulkomaalaus, se PilviMaailman Kuviointi, saa merkityksen sisätilojen väri maailmoista. - RUNMAN36
Silja-Kaverin Kaveri kirjoitti:
Me olimme myös tuolloin, tai oikeastaan 20.06.2009 Galaxyllä emmekä kyllä huomanneet noita Silja-Kaverin mainitsemia efektejä.
Terminaalissa kyllä oli hetken aikaa matkaselvitykset poikki, mutta sama se on odotteleeko siinä vai sitten yläkerrassa, koska laivaan ei kuitenkaan Turussa pääse kuin aivan vasta juuri ennen lähtöä. Laiva kuitenkaan ei ollut lähtöajassa myöhässä oikeastaan yhtään. Ainahan Turun laivat lähtevät noin kymmenen minuuttia ilmoitettua myöhemmin.
Meistä Galaxy oli kyllä ihan puhdas ja tervetulleeksikin toivotettiin. Saimme kyllä palvelua ihan haluamallamme kielellä. Tässä tapauksessa Suomi. Mitään hajuja emme kyllä tunteneet ...liekö tuon yhden mainitsemat sitten jääneet meistä...
Kyllä kai tämä kapteeni osaa muutakin kuin töötätä, koska laiva menee hienosti Turun saariston kapeilla väylillä. Ravintoloissa ainakin meillä toimi kaikki ihan hienosti.
Ihan oikeasti Silja Galaxy on mielestämme jotenkin viehättävän tyylikäs ja vanhan-ajan hengen tavoittava laiva värimaailmoja myöten. Välillä tuntuu kuin olisi ihastuttavassa pastelli maalauksessa. Viini-myymälässäkin oli hieno tunnelma-valaistus.
Ulkomaalaus, se PilviMaailman Kuviointi, saa merkityksen sisätilojen väri maailmoista.Olin itsekkin kys... laivalla ja siellä haisi PASKA!
miten kehtaat väittää ettei siellä edes haissut.
Oletko vetänyt jotain? Minunkin mielestä palelu oli heikkotasoista, ja ruotsi toimi pääkielinä! - Ville-Viikingin-haamu
Noita edellisen kirjoittajan hajuongelmia en ole havainnut niinä muutamina kertoina, kun tuolle laivalle olen sattunut, mutta laivan ravintoloiden palveluhenkilökunnassa kyllä tuntuu olevan suomenkieltä taitamattomia, mikä kieltämättä laskee pisteitä. Tervetulotoivotuksia en myöskään muista koskaan Tallink-Siljan laivoilla kuulleeni. Huonointa Galaxyllä mielestäni kuitenkin on se, että merinäköalaa sieltä ei tosiaankaan tahdo löytyä mistään ja maisemiltaan kauniilla saaristoreitillä se on aika paha puute. Myös sisätilojen sokkeloisuus häiritsee, selkeät kulkuväylät puuttuvat. Näin henkilökohtaisesti myös paha tupakansavu, erityisesti pubitiloissa on erittäin häiritsevää ja ikävää. Galaxyn hyteissä on pari kummallista juttua, kylpyhuoneesta valuu suihkun aikana vettä oven tuuletusventtiilin läpi suoraan hytin kokolattiamatolle, jonkinlaisten homeongelmien ilmaantuminen tästä johtuen lienee vain ajan kysymys. Toinen hämmästykseni liittyy hytin ulko-oveen, miksi ihmeessä saranamekanismista on pitänyt tehdä niin jäykkä, että lapsilta, tai muuten heikkovoimaisilta saattaa ovi jäädä kertakaikkiaan avaamatta?!
Mitä sitten tulee laivan lähtöaikataulujen pitävyyteen, niin ainakin tänään näytti pääsevän matkaan puolisen tuntia myöhässä.
Eli tällaisia omakohtaisia kokemuksia meikäläisellä Galaxyltä, ei kovin positiivista...
Lisäksi vielä mielestäni laivan "sirkusväritys" on naurettava, kuin pikkulapsen piirustama! (no, se ei nyt tietenkään näy omaan silmään, jos itse on kyydissä... :) - pitää muistuttaa
Silja-Kaverin Kaveri kirjoitti:
Me olimme myös tuolloin, tai oikeastaan 20.06.2009 Galaxyllä emmekä kyllä huomanneet noita Silja-Kaverin mainitsemia efektejä.
Terminaalissa kyllä oli hetken aikaa matkaselvitykset poikki, mutta sama se on odotteleeko siinä vai sitten yläkerrassa, koska laivaan ei kuitenkaan Turussa pääse kuin aivan vasta juuri ennen lähtöä. Laiva kuitenkaan ei ollut lähtöajassa myöhässä oikeastaan yhtään. Ainahan Turun laivat lähtevät noin kymmenen minuuttia ilmoitettua myöhemmin.
Meistä Galaxy oli kyllä ihan puhdas ja tervetulleeksikin toivotettiin. Saimme kyllä palvelua ihan haluamallamme kielellä. Tässä tapauksessa Suomi. Mitään hajuja emme kyllä tunteneet ...liekö tuon yhden mainitsemat sitten jääneet meistä...
Kyllä kai tämä kapteeni osaa muutakin kuin töötätä, koska laiva menee hienosti Turun saariston kapeilla väylillä. Ravintoloissa ainakin meillä toimi kaikki ihan hienosti.
Ihan oikeasti Silja Galaxy on mielestämme jotenkin viehättävän tyylikäs ja vanhan-ajan hengen tavoittava laiva värimaailmoja myöten. Välillä tuntuu kuin olisi ihastuttavassa pastelli maalauksessa. Viini-myymälässäkin oli hieno tunnelma-valaistus.
Ulkomaalaus, se PilviMaailman Kuviointi, saa merkityksen sisätilojen väri maailmoista.edellistä kirjoittajaa sen verran että tuon kyseisen laivan nimi on edelleen Galaxy, nimeä ei ole vaihdettu vaikka tallink asetti sen liikennöimään reitille Turusta tukholmaan.
Ei siis pidä sekoittaa markkinoinnissa käytettävää silja-etuliitettä aluksen nimeen! - kyllä kuulee
Ville-Viikingin-haamu kirjoitti:
Noita edellisen kirjoittajan hajuongelmia en ole havainnut niinä muutamina kertoina, kun tuolle laivalle olen sattunut, mutta laivan ravintoloiden palveluhenkilökunnassa kyllä tuntuu olevan suomenkieltä taitamattomia, mikä kieltämättä laskee pisteitä. Tervetulotoivotuksia en myöskään muista koskaan Tallink-Siljan laivoilla kuulleeni. Huonointa Galaxyllä mielestäni kuitenkin on se, että merinäköalaa sieltä ei tosiaankaan tahdo löytyä mistään ja maisemiltaan kauniilla saaristoreitillä se on aika paha puute. Myös sisätilojen sokkeloisuus häiritsee, selkeät kulkuväylät puuttuvat. Näin henkilökohtaisesti myös paha tupakansavu, erityisesti pubitiloissa on erittäin häiritsevää ja ikävää. Galaxyn hyteissä on pari kummallista juttua, kylpyhuoneesta valuu suihkun aikana vettä oven tuuletusventtiilin läpi suoraan hytin kokolattiamatolle, jonkinlaisten homeongelmien ilmaantuminen tästä johtuen lienee vain ajan kysymys. Toinen hämmästykseni liittyy hytin ulko-oveen, miksi ihmeessä saranamekanismista on pitänyt tehdä niin jäykkä, että lapsilta, tai muuten heikkovoimaisilta saattaa ovi jäädä kertakaikkiaan avaamatta?!
Mitä sitten tulee laivan lähtöaikataulujen pitävyyteen, niin ainakin tänään näytti pääsevän matkaan puolisen tuntia myöhässä.
Eli tällaisia omakohtaisia kokemuksia meikäläisellä Galaxyltä, ei kovin positiivista...
Lisäksi vielä mielestäni laivan "sirkusväritys" on naurettava, kuin pikkulapsen piirustama! (no, se ei nyt tietenkään näy omaan silmään, jos itse on kyydissä... :)aina Siljan Helsinki-Tukholma -linjan laivoilla. Turusta ei tule juuri mentyä, joten sitä en muista.
- ****
Ville-Viikingin-haamu kirjoitti:
Noita edellisen kirjoittajan hajuongelmia en ole havainnut niinä muutamina kertoina, kun tuolle laivalle olen sattunut, mutta laivan ravintoloiden palveluhenkilökunnassa kyllä tuntuu olevan suomenkieltä taitamattomia, mikä kieltämättä laskee pisteitä. Tervetulotoivotuksia en myöskään muista koskaan Tallink-Siljan laivoilla kuulleeni. Huonointa Galaxyllä mielestäni kuitenkin on se, että merinäköalaa sieltä ei tosiaankaan tahdo löytyä mistään ja maisemiltaan kauniilla saaristoreitillä se on aika paha puute. Myös sisätilojen sokkeloisuus häiritsee, selkeät kulkuväylät puuttuvat. Näin henkilökohtaisesti myös paha tupakansavu, erityisesti pubitiloissa on erittäin häiritsevää ja ikävää. Galaxyn hyteissä on pari kummallista juttua, kylpyhuoneesta valuu suihkun aikana vettä oven tuuletusventtiilin läpi suoraan hytin kokolattiamatolle, jonkinlaisten homeongelmien ilmaantuminen tästä johtuen lienee vain ajan kysymys. Toinen hämmästykseni liittyy hytin ulko-oveen, miksi ihmeessä saranamekanismista on pitänyt tehdä niin jäykkä, että lapsilta, tai muuten heikkovoimaisilta saattaa ovi jäädä kertakaikkiaan avaamatta?!
Mitä sitten tulee laivan lähtöaikataulujen pitävyyteen, niin ainakin tänään näytti pääsevän matkaan puolisen tuntia myöhässä.
Eli tällaisia omakohtaisia kokemuksia meikäläisellä Galaxyltä, ei kovin positiivista...
Lisäksi vielä mielestäni laivan "sirkusväritys" on naurettava, kuin pikkulapsen piirustama! (no, se ei nyt tietenkään näy omaan silmään, jos itse on kyydissä... :)Itsekin lapsen kanssa Galaxylla käyneenä hämmästelimme ovien "painavuutta", todella hankalia.
Grill Housen tarjoilijan kanssa jouduin tilauksen tekemään ruotsiksi, koska ei osannut suomea. Kuinka olisi käynyt sellaisen ihamisen kanssa, joka ei puhu muuta kuin suomea? Muut tarjoilijat varattuja ja kiireisiä, joten siihen tilanteeseen eivät ehtinet, mutta selvisihän tuo asia vanhalla kouluruotsilla.. Miinuksia miinuksia Tallinkille.
Kokonaisuudessaan laiva, jolle ei ainakaan meiltä tarvitse mennä toista kertaa.
Muutenkin esim. buffettien taso laskenut kuin lehmän häntä tässä vuosien saatossa. - laivalle menossa
**** kirjoitti:
Itsekin lapsen kanssa Galaxylla käyneenä hämmästelimme ovien "painavuutta", todella hankalia.
Grill Housen tarjoilijan kanssa jouduin tilauksen tekemään ruotsiksi, koska ei osannut suomea. Kuinka olisi käynyt sellaisen ihamisen kanssa, joka ei puhu muuta kuin suomea? Muut tarjoilijat varattuja ja kiireisiä, joten siihen tilanteeseen eivät ehtinet, mutta selvisihän tuo asia vanhalla kouluruotsilla.. Miinuksia miinuksia Tallinkille.
Kokonaisuudessaan laiva, jolle ei ainakaan meiltä tarvitse mennä toista kertaa.
Muutenkin esim. buffettien taso laskenut kuin lehmän häntä tässä vuosien saatossa.No ihan kiva! muutenki oli sen verran kallis matka, mummonmarkoissa ihan hemmetin iso lukema...
Eli ite menen sinne 21.7, ja ekaa kertaa. Siksi yritän saada mahd. paljon siitä laivasta selville mut ei jumankauta hyvältä kuulosta... - halvalla tehdyistä
laivalle menossa kirjoitti:
No ihan kiva! muutenki oli sen verran kallis matka, mummonmarkoissa ihan hemmetin iso lukema...
Eli ite menen sinne 21.7, ja ekaa kertaa. Siksi yritän saada mahd. paljon siitä laivasta selville mut ei jumankauta hyvältä kuulosta...muovipaateista odottaa jotain tarua ihmeellisempää ???
- Laivallemenossa(part2):D
halvalla tehdyistä kirjoitti:
muovipaateista odottaa jotain tarua ihmeellisempää ???
Haah hyvin toi viime viesti sanottu.. Haahaa...
perskele ei ***** hajosin tohon viestiin..
Ei hahaahaaa
:DDDDD - color linen työntekijä
**** kirjoitti:
Itsekin lapsen kanssa Galaxylla käyneenä hämmästelimme ovien "painavuutta", todella hankalia.
Grill Housen tarjoilijan kanssa jouduin tilauksen tekemään ruotsiksi, koska ei osannut suomea. Kuinka olisi käynyt sellaisen ihamisen kanssa, joka ei puhu muuta kuin suomea? Muut tarjoilijat varattuja ja kiireisiä, joten siihen tilanteeseen eivät ehtinet, mutta selvisihän tuo asia vanhalla kouluruotsilla.. Miinuksia miinuksia Tallinkille.
Kokonaisuudessaan laiva, jolle ei ainakaan meiltä tarvitse mennä toista kertaa.
Muutenkin esim. buffettien taso laskenut kuin lehmän häntä tässä vuosien saatossa.silja galaxy on ruotsin lipun alla joten siellä on ruotsalainen miehistö!!!! turha siitä on valittaa, eikä sille voi mitään jos asiakas ei itse ruotsia osaa...
- Clubi-
color linen työntekijä kirjoitti:
silja galaxy on ruotsin lipun alla joten siellä on ruotsalainen miehistö!!!! turha siitä on valittaa, eikä sille voi mitään jos asiakas ei itse ruotsia osaa...
Sama oli jo Festivalin kanssa. Silloinkin oli esim. ravintoloissa työntekijöitä, jotka eivät suomea puhuneet. Vaikken itsekään ruotsia kunnolla puhu, niin englannilla on aina selvinnyt.
Baltic Queenillä taas pystyi missä vaan puhumaan suomea. Sattuneesta syystä tietenkin. Vastauksia sen sijaan sai kuunnella välillä tarkkaan..
Yleisesti ottaen, Galaxy on ihan mukava aamulaiva Turusta. Jossain paikoissa halvalla tehty (?) näkyy, mutta muuten ei ole palvelussa, ruoissa yms ollut mitään valittamista. Isoimpiin hyttiluokkiinkin pääse todella edullisesti kanta-asiakkaan hinnoilla ja hytit eivät ole vielä niin kärsineitä, kuin vaikka Europalla. Miinuksena aikainen saapumisaika Turkuun. - en finne igen
RUNMAN36 kirjoitti:
Olin itsekkin kys... laivalla ja siellä haisi PASKA!
miten kehtaat väittää ettei siellä edes haissut.
Oletko vetänyt jotain? Minunkin mielestä palelu oli heikkotasoista, ja ruotsi toimi pääkielinä!Olisko kannattanut opetella ruotsia?
- sitten heikko-
Laivallemenossa(part2):D kirjoitti:
Haah hyvin toi viime viesti sanottu.. Haahaa...
perskele ei ***** hajosin tohon viestiin..
Ei hahaahaaa
:DDDDDtekoinen
- omalla kielellä
Clubi- kirjoitti:
Sama oli jo Festivalin kanssa. Silloinkin oli esim. ravintoloissa työntekijöitä, jotka eivät suomea puhuneet. Vaikken itsekään ruotsia kunnolla puhu, niin englannilla on aina selvinnyt.
Baltic Queenillä taas pystyi missä vaan puhumaan suomea. Sattuneesta syystä tietenkin. Vastauksia sen sijaan sai kuunnella välillä tarkkaan..
Yleisesti ottaen, Galaxy on ihan mukava aamulaiva Turusta. Jossain paikoissa halvalla tehty (?) näkyy, mutta muuten ei ole palvelussa, ruoissa yms ollut mitään valittamista. Isoimpiin hyttiluokkiinkin pääse todella edullisesti kanta-asiakkaan hinnoilla ja hytit eivät ole vielä niin kärsineitä, kuin vaikka Europalla. Miinuksena aikainen saapumisaika Turkuun.Mitä tulee kieliongelmaan, niin minä lähden siitä, että ostan matkani Suomesta, suomalaiselta yhtiöltä (ainakin jotkut täällä tuulettavat kyseisen yhtiön pääkonttorin sijaintia Espoossa) ja laivalle, joka seilaa Suomen ja Ruotsin välillä. Silloin työntekijät laivalla ovat ne, jotka venyvät kielen suhteen ainakin molemmille kotimaisille joutuessaan puhumaan maksavan asiakkaan kanssa. Olipa heidän kotikielensä mikä hyvänsä. Näin siitä huolimatta, että itseltä taittuvat molemmat kotimaiset ja muutakin kieltä siihen lisäksi. Ei tulisi mieleenikään alkaa itse vääntämään ulkomaan kieltä näillä kotoisilla autolautoilla vain siksi, ettei henkilökunta "osaa" suomea. Jos todellakin sattuu vastaan semmoinen työntekijä asiakaspalvelussa, joka ei suomea osaa, niin hän varmaan pyydettäessä hakee suomea puhuvan työtoverin asiakasta palvelemaan. Komentosiltaväki voi toki olla niin yksikielistä kuin haluaa, koska he eivät yleensä asiakasta joudu kohtaamaan. Periaate on, että palvelusta maksetaan ja yksi perusasioista on, että palvelua saa asiakkaan omalla kielellä.
- virolaiset
omalla kielellä kirjoitti:
Mitä tulee kieliongelmaan, niin minä lähden siitä, että ostan matkani Suomesta, suomalaiselta yhtiöltä (ainakin jotkut täällä tuulettavat kyseisen yhtiön pääkonttorin sijaintia Espoossa) ja laivalle, joka seilaa Suomen ja Ruotsin välillä. Silloin työntekijät laivalla ovat ne, jotka venyvät kielen suhteen ainakin molemmille kotimaisille joutuessaan puhumaan maksavan asiakkaan kanssa. Olipa heidän kotikielensä mikä hyvänsä. Näin siitä huolimatta, että itseltä taittuvat molemmat kotimaiset ja muutakin kieltä siihen lisäksi. Ei tulisi mieleenikään alkaa itse vääntämään ulkomaan kieltä näillä kotoisilla autolautoilla vain siksi, ettei henkilökunta "osaa" suomea. Jos todellakin sattuu vastaan semmoinen työntekijä asiakaspalvelussa, joka ei suomea osaa, niin hän varmaan pyydettäessä hakee suomea puhuvan työtoverin asiakasta palvelemaan. Komentosiltaväki voi toki olla niin yksikielistä kuin haluaa, koska he eivät yleensä asiakasta joudu kohtaamaan. Periaate on, että palvelusta maksetaan ja yksi perusasioista on, että palvelua saa asiakkaan omalla kielellä.
XPRSällä matkustaessaa, että sen ruotsalais-suomalaisen (Ruotsin lipun alla) miehistön pitää palvella heitä ehdottomasti viroksi kaikissa olosuhteissa? Yleensä virolaiset ottavat avuksi englannin tai sen suomen kielen varaston mitä osaavat.
Kun kiinalaiset (joita on pitkälti yli miljardi, maailman suurin valtio väkiluvulla mitattuna) lentävät Kiinasta Eurooppaan, vaativatko he, että lentoyhtiössä kaikki pitää onnistua Kiinaksi? Eivät tietenkään, vaan ovat opetelleet englantia koska se on yleiskieli ja ovat joutunueet opettelemaan vielä uudet kirjaimetkin. Mutta suomalaiset, tämä uskomattoman ylpeä pohjolan kansa, vetää herneen nenää jos joku tarjoilijoista ei ruotsinlaivalla osaa suomea tai infosta saadusta vastauksesta kuu läpi Tallinnaan mentäessä virolainen aksentti.
Me vasta olemme oikeita maailmankansalaisia, emme yhtään sulkeutuneita. - Hiihto-HousuNainen
virolaiset kirjoitti:
XPRSällä matkustaessaa, että sen ruotsalais-suomalaisen (Ruotsin lipun alla) miehistön pitää palvella heitä ehdottomasti viroksi kaikissa olosuhteissa? Yleensä virolaiset ottavat avuksi englannin tai sen suomen kielen varaston mitä osaavat.
Kun kiinalaiset (joita on pitkälti yli miljardi, maailman suurin valtio väkiluvulla mitattuna) lentävät Kiinasta Eurooppaan, vaativatko he, että lentoyhtiössä kaikki pitää onnistua Kiinaksi? Eivät tietenkään, vaan ovat opetelleet englantia koska se on yleiskieli ja ovat joutunueet opettelemaan vielä uudet kirjaimetkin. Mutta suomalaiset, tämä uskomattoman ylpeä pohjolan kansa, vetää herneen nenää jos joku tarjoilijoista ei ruotsinlaivalla osaa suomea tai infosta saadusta vastauksesta kuu läpi Tallinnaan mentäessä virolainen aksentti.
Me vasta olemme oikeita maailmankansalaisia, emme yhtään sulkeutuneita.Minusta tuntuu, että nuo kielijutut näistä laivoista ovat provoilua tai silkkaa pahantahtoisuutta ja tarkoitushakuisuutta.
Kuitenkin samassa veneessä ollaan Itämeren naapurivaltiot. - Ville-Viikingin-haamu
Hiihto-HousuNainen kirjoitti:
Minusta tuntuu, että nuo kielijutut näistä laivoista ovat provoilua tai silkkaa pahantahtoisuutta ja tarkoitushakuisuutta.
Kuitenkin samassa veneessä ollaan Itämeren naapurivaltiot.tuntuu, kun katselee maailmaa Tallinkin sini-punaisen usvan läpi...
Mutta tosiasiat pitäisi silti hyväksyä, vaikka sitten tuntuisi pahaltakin... - Clubi-
Ville-Viikingin-haamu kirjoitti:
tuntuu, kun katselee maailmaa Tallinkin sini-punaisen usvan läpi...
Mutta tosiasiat pitäisi silti hyväksyä, vaikka sitten tuntuisi pahaltakin...Viking Line ja sen purkit muutu yhtään paremmiksi, vaikka sinä täällä samaa mantraa päivästä toiseen jauhatkin. Tosiasiat tosiaan pitäisi hyväksyä, vaikka oma suosikki olisikin suurimmalta osin huonompi...
Huomasimpa muuten männä viikolla, että Viikkarilla on deodoranttimerkkini 3 euroa halvempi, kuin Siljan vastaava hinta. Toisaalta, jonkun toisen merkin kohdalla asia on päinvastoin. Mutta positiivistä kuitenkin. - Ville-Viikingin-haamu
Clubi- kirjoitti:
Viking Line ja sen purkit muutu yhtään paremmiksi, vaikka sinä täällä samaa mantraa päivästä toiseen jauhatkin. Tosiasiat tosiaan pitäisi hyväksyä, vaikka oma suosikki olisikin suurimmalta osin huonompi...
Huomasimpa muuten männä viikolla, että Viikkarilla on deodoranttimerkkini 3 euroa halvempi, kuin Siljan vastaava hinta. Toisaalta, jonkun toisen merkin kohdalla asia on päinvastoin. Mutta positiivistä kuitenkin.en ole tällä foorumilla kirjoittanut pitkään aikaan Viking Linestä sanaakaan, että sen puoleen vinoilusi on mielestäni aika tarpeetonta.
- joku jolla
Hiihto-HousuNainen kirjoitti:
Minusta tuntuu, että nuo kielijutut näistä laivoista ovat provoilua tai silkkaa pahantahtoisuutta ja tarkoitushakuisuutta.
Kuitenkin samassa veneessä ollaan Itämeren naapurivaltiot.ei välttämättä ole tietoa, vain mielikuva: eihän rakkaalla siljallani voi noin olla, varsinkaan kun eihalua myöntää moista saati uskoa moista.
Ei siljaa sovi mollata, hiihtarin mieliterminä täällä! - .............
Ville-Viikingin-haamu kirjoitti:
en ole tällä foorumilla kirjoittanut pitkään aikaan Viking Linestä sanaakaan, että sen puoleen vinoilusi on mielestäni aika tarpeetonta.
Et muuten olekaan Ville kirjoitellut tuon Viking Linen puolesta, mutta jatkuvasti kirjoittelet negatiivista toisista varustamoista. Osoittaa, että taidat olla aika negatiivinen ihminen. Harrastat sellaista negatiivista tyyliä: muita haukkumalla toisen kohotusta.
Sanon tämän ihan rakentavassa mielessä palstan viihtyvyyden kannalta. Luulisin, että muutkin ovat tämän hiukan negatiivissävyiset kirjoitustyylisi huomanneet.
Olisi se puolueellisuus jotenkin hyväksyttävämmän tuntuista, jos ei haukkuisi muita vaan puhuisi omastaan positiivisesti. - Ville-Viikingin-haamu
............. kirjoitti:
Et muuten olekaan Ville kirjoitellut tuon Viking Linen puolesta, mutta jatkuvasti kirjoittelet negatiivista toisista varustamoista. Osoittaa, että taidat olla aika negatiivinen ihminen. Harrastat sellaista negatiivista tyyliä: muita haukkumalla toisen kohotusta.
Sanon tämän ihan rakentavassa mielessä palstan viihtyvyyden kannalta. Luulisin, että muutkin ovat tämän hiukan negatiivissävyiset kirjoitustyylisi huomanneet.
Olisi se puolueellisuus jotenkin hyväksyttävämmän tuntuista, jos ei haukkuisi muita vaan puhuisi omastaan positiivisesti.Tämä on sinänsä aika erikoista, että kun olen kehunut Viking Linea, se ei ole ollut hyvä ja nyt kun en ole aikoihin kehunut, ei sekään ole... mitähän tästäkin nyt pitäisi oikein päätellä??...
No, anyway -tulipa juuri "ex tempore" varattua risteily Tallinkin Galaxylle. Katsotaan nyt sitten, jos vaikka ilmenisi sitten yllättäen jotakin kehumisen aihetta, tällaiselle "perusnegatiiviselle" ihmiselle! - omalla kielellä
virolaiset kirjoitti:
XPRSällä matkustaessaa, että sen ruotsalais-suomalaisen (Ruotsin lipun alla) miehistön pitää palvella heitä ehdottomasti viroksi kaikissa olosuhteissa? Yleensä virolaiset ottavat avuksi englannin tai sen suomen kielen varaston mitä osaavat.
Kun kiinalaiset (joita on pitkälti yli miljardi, maailman suurin valtio väkiluvulla mitattuna) lentävät Kiinasta Eurooppaan, vaativatko he, että lentoyhtiössä kaikki pitää onnistua Kiinaksi? Eivät tietenkään, vaan ovat opetelleet englantia koska se on yleiskieli ja ovat joutunueet opettelemaan vielä uudet kirjaimetkin. Mutta suomalaiset, tämä uskomattoman ylpeä pohjolan kansa, vetää herneen nenää jos joku tarjoilijoista ei ruotsinlaivalla osaa suomea tai infosta saadusta vastauksesta kuu läpi Tallinnaan mentäessä virolainen aksentti.
Me vasta olemme oikeita maailmankansalaisia, emme yhtään sulkeutuneita.En tiedä, mitä virolaiset vaativat missäkin tilanteessa. Mutta periaatteessa heidän mielestäni pitäisi vaatia, että laivoilla, jotka seilaavat heidän satamiinsa ja tekevät niistä säännöllisiä risteilyjä, heitä palveltaisiin omalla kielellään (eli en tietenkään tarkoita, että sellaista kannattaisi vaatia isommilta risteilijöiltä, jotka poikkeavat meidänkin satamissamme kenties kerran vuodessa). Se olisi vähimmäisvaatimus, ja nimenomaan sellainen asiakaspalvelun osa-alue, josta meidän maksavien asiakkaiden ei tulisi tinkiä. Laivayhtiöt palkkaavat työntekijänsä, ja yksi vaatimus voisi olla, että asiakaspalvelussa toimivat henkilöt osaavat asiakkaan omaa kieltä. Minusta on varsin kornia, jos asiakas joutuu tankkaamaan paremmalla tai huonommalla ruotsillaan, tai jos sitä ei ole, englannillaan, ravintolassa saadakseen pippuripihvinsä tilattua, jos tarjoilija ei asiakkaan kieltä osaa.
En osaa muuten sanoa kiinalaisistakaan, mitä he vaativat. Todennäköisesti kiinalaisissa lentokoneissa ja paikallisissa risteilylaivoissa (mihin ikinä seilaavatkin) kiinalaiset vaativat ja saavat palvelunsa kiinaksi.
Ja niin pitäisi meidän suomalaistenkin osata olla oikeassa paikassa ylpeitä ja vaatia edes kotoisessa Suomen ja Ruotsin tai Suomen ja Viron välisessä liikenteessä palvelua suomeksi. Se ei voine olla ylitsepääsemätöntä edes kahdelle valtavarustamolle? Jokainen asiakaspalvelija saa minun puolestani puhua millä tahansa aksentilla, mutta asian pitää hoitua asiakkaan kielellä mitä tulee näihin meidän tuttuihin laivayhtiöihimme. Ja on muuten kummallista, että sama "uskomattoman ylpeää pohjolan kansaa" ivaileva suomalainen yleensä (et siis ehkä juuri sinä henkilökohtaisesti) ottaa vallan koko palkokasvin nenuunsa, kun ei saakaan palvelua suomeksi Ahvenanmaalla, jossa erioikeus ruotsin puhumiseen on taattu kansainvälisin sopimuksin, mutta laivalla pitäisi sitten viäntää engelskaa, jos kassatytöltä ei suomi luonnistu? Se vasta on hilpeää! - Tuskinpa haisee
Liioittelua ihan varmasti, huomenna asia tarkistetaan.
- A Premium
Tuskinpa haisee kirjoitti:
Liioittelua ihan varmasti, huomenna asia tarkistetaan.
..tuoksuu ainakin kesä!
- ei sinne enää
A Premium kirjoitti:
..tuoksuu ainakin kesä!
Pari kommentia omasta reissusta. Hyttien vessoissa haisi karmealle, ilmeisesti johtuu jotenkin ilmastoinnista koska haju hiukan hälveni satamissa kun ilmastointi meni hivenen pienemmälle. Sama käry leijui myös isoimman baarin sisäänmenossa, koska siinä oli vessat vieressä. Hyttien ovet oli todella jäykkiä, 5v poikamme ei sitä auki asti saanut. Henkilökunta oli ihan mukavaa, keskenään puhuivat ruotsia mutta palvelua saimme suomeksi, lastenvuode ja sängyn lisälaidat toimitettiin pyytämällä. Buffetissa oli aika heikko valikoima, liekö johtunut siitä että syöjiäkin oli todella vähän. Lasten leikkipaikka oli melko pieni (esim. europan vastaavaan verrattuna) ja "pelisalissa" oli yli puolet peleistä rikki, esim kaikki neljä autopeliä olivat hajalla. Laivan käytäviltä ei löytynyt mitään muita peliautomaatteja kuin iänikuisia pokereita, tms, hiukan olisi kaivannut pojalle jotain viihdykettä. Muutenkin laiva tuntuu jotenkin väkisin tehdyltä, kaikkea löytyy hiukan mutta ei mitään ylimääräistä "herkkua" ole laitettu. Seuraavaa reissu tehdään jollekkin muulle laivalle, meidän perhe ei mene tuonne enään.
- 23336611975
RUNMAN36 kirjoitti:
Olin itsekkin kys... laivalla ja siellä haisi PASKA!
miten kehtaat väittää ettei siellä edes haissut.
Oletko vetänyt jotain? Minunkin mielestä palelu oli heikkotasoista, ja ruotsi toimi pääkielinä!Tietysti pääkielenä toimii ruotsi, koska galaxy seilaa ruotsin lipun alla....
- Aah
RUNMAN36 kirjoitti:
Olin itsekkin kys... laivalla ja siellä haisi PASKA!
miten kehtaat väittää ettei siellä edes haissut.
Oletko vetänyt jotain? Minunkin mielestä palelu oli heikkotasoista, ja ruotsi toimi pääkielinä!Alus oli hieno ja silleen... Ruoka hyvää ja tarpeeksi suuri paatti jne... Mukavaa vaihtelua Europan tilalle, joka on jo kielämättä katsottu puhki
- wwfweer
Sanotaanko näin että laivassa olisi POTENTIAALIA kunnon laivaksi, löytyy iso kaksikerroksinen yökerho, pienempi yksikerroksinen yökerho, erillinen disco, pub, "hienostobaari", viskibaari yms.
Mutta laivan "autiomaisuus" ja se että lähes kaikki paikat on kiinni ison osan matkasta tekee laivasta huonon.
MIKÄLI laivalla olisi tismalleen sama risteilyohjelma kuin vaikkapa Amorellalla, olisi se minun suosikkilaiva... nyt en enää mene sinne.
Eli laiva on OK ja upea, mutta tunnelma/ohjelma laivalla pielessä... - Anonyymi
Ainakin E-hytin äänieristys on huono. Alakerran humppa kuuluu häiritsevästi hyttiin.
- Anonyymi
Jahas, taasen on vakiohäirikkömme syönyt pilleripurkkinsa tyhjäksi ja demonit ovat alkaneet riivata. Eikä saanut käyttää umpeutunutta alennuskuponkia matkan ostoon. Kostoksi nostelee ikivanhoja ketjuja.
- Anonyymi
Pitäisikö moottorilla ajelu (ja samalla myös moottoriveneily) kieltää kokonaan. Tätähän puoltaisivat jo ympäristösyytkin. Moottoria saisi käyttää vain satamaan ja satamasta ulöosajoon, sekä tietysti, mikäli sattuu omistamaan vaikkapa saarimökin, niin saarimökille ajoon. Mutta esimerkiksi vierassatamasta toiseen ei saisi moottorilla ajaa, vaan pitäisi käyttää purjeita. Näin myös tasattaisiin eri veneilijöiden tasa-arvoa, sillä moottoriveneilijät saisivat samta etuajo-oikeudet, mitä purjehtijoilla jo nyt on.
- Anonyymi
Siten metsä vastaa kuin sille huudetaan.
- Anonyymi
Matka tuntuu heti mukavalta, kun saa pari maskottia hyttiin: https://pbs.twimg.com/media/Cb5koR1UAAEDdXi.jpg
Ketjusta on poistettu 3 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Martinan uusi poikakaveri
Sielläpä se sitten on. Instastoorissa pienissä speedoissa retkottaa uusin kulta Martinan kanssa. Oikein sydämiä laitettu2083306Suomessa helteet ylittää vasta +30 astetta.
Etelä-Euroopassa on mitattu yli +40 asteen lämpötiloja. Lähi-Idässä +50 on ylitetty useasti Lämpöennätykset rikkoutuva2391658Laita mulle viesti!!
Laita viesti mesen (Facebook) kautta. Haluan keskustella mutta sinun ehdoilla en halua häiriköidä tms. Yhä välitän sinus971513- 921419
Vanhemmalle naiselle
alkuperäiseltä kirjoittajalta. On olemassa myös se toinen joka tarkoituksella käyttää samaa otsikkoa. Ihan sama kunhan e461354Fazer perustaa 400 miljoonan suklaatehtaan Lahteen
No eipä ihme miksi ovat kolminkertaistaneen suklaalevyjensä hinnan. Nehän on alkaneet keräämään rahaa tehdasta varten.1601286Ajattelen sinua tänäkin iltana
Olet huippuihana❤️ Ajattelen sinua jatkuvasti. Toivottavasti tapaamme pian. En malttaisi odottaa, mutta odotan kuitenkin121218Ökyrikkaat Fazerit saivat 20 MILJOONAA veronmaksajien varallisuutta!
"Yle uutisoi viime viikolla, että Business Finland on myöntänyt Fazerille noin 20 miljoonaa euroa investointitukea. Faze1231039Miehelle...
Oliko kaikki mökötus sen arvoista? Ei mukavalta tuntunut, kun aloit hiljaisesti osoittaa mieltä ja kohtelit välinpitämät89942Tuntuu liian hankalalta
Lähettää sulle viesti. Tarvitsen apuasi ottaa koppi tilanteesta. Miehelle meni.55872