Mielenkiintoista tarkastella eri pankkien primekorkojen hajontaa:
http://www.kauppalehti.fi/5/i/porssi/korot/
Primekorot ovat välillä 4,25 - 5,00 %.
Samasta linkistä näkyvät myös euriborkorot. Olen kuvitellut, että primet seuraavat jollakin viiveellä esimerkiksi 3 kk tai 12 kk euriboria lyhytaikaiset heilahtelut tasoittaen. Onko niin, että pankeilla, joilla on alhainen primekorko, on talletuskanta pääosin primekorkoon sidottuja ja lainakanta euriboriin sidottuja? Tällähän tehdään kunnon marginaalia. Esimerkkinä S-Pankki, jossa prime on 4,5 %, talletustilin korko 2,5 % ja tuottotilin korko enimmillään 4 %. Onko S-Pankilla enemmän euriboriin sidottuja lainoja kuin primeen sidottuja? Tällöinhän primen säilyttäminen alhaalla on edullista.
Oma tapauksensa ovat tietysti Glitnir ja SEB 4,25 % primeillaan.
Pankkien primekorkojen
erot
1
691
Vastaukset
Prime-korkojen vertailu ei kerro juuri mitään ellei samalla kerrota marginaalia, jonka pankki siitä vähentää tai siihen lisää eri tilanteissa. Siis esim. jokin pankki voi maksaa jollekin tilille korkoa Prime-4%, kun toinen pankki maksaa vastaavalle tilille Prime-2%.
Alunperin prime-korko tarkoitti korkoa, jolla pankki antaa lainaa parhaille asiakkailleen. Siitä on käytännössä kuitenkin lipsuttu eikä nykyisin lainojen tai talletusten korkoja voi vertailla pelkän prime-koron perusteella, varsinkin kun monet niistä onkin sidottu euriboriin eikä primeen.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 795385
- 1263867
ROTAT VALTAAVAT ALUEITA
Asukkaat nyt loukkuja tekemään ja kiireellä, jätehuolto kuntoon, jätteet niille kuuluville paikoille, huomioikaa yrittäj413616- 663294
Miten minusta tuntuu että kaikki tietää sun tunteista mua kohtaan
Paitsi suoraan minä itse, vai mitä hlvettiä täällä tapahtuu ja miksi ihmiset susta kyselee minulta 🤔❤️262828Alavuden sairaala
Säästääkö Alavuden sairaala sähkössä. Kävin Sunnuntaina vast. otolla. Odotushuone ja käytävä jolla lääkäri otti vastaan72349- 242121
- 2022045
Reuters: Ukraina on iskenyt Venäjän strategisia pommikoneita vastaan. Jopa 40 konetta vahingoittunut
Ukrainan turvallisuuspalvelu SBU on iskenyt Venäjän strategisia pommikoneita vastaan, kertoo Reuters. Uutistoimiston läh4371695Huomenta kulta
En mä halunnut sulle ilkeillä,päinvastoin. Miks mä niin tekisin ku rakastan sua ❤️ mut anteeksi jos ilmaisin itseäni huo91598