Mielenkiintoista tarkastella eri pankkien primekorkojen hajontaa:
http://www.kauppalehti.fi/5/i/porssi/korot/
Primekorot ovat välillä 4,25 - 5,00 %.
Samasta linkistä näkyvät myös euriborkorot. Olen kuvitellut, että primet seuraavat jollakin viiveellä esimerkiksi 3 kk tai 12 kk euriboria lyhytaikaiset heilahtelut tasoittaen. Onko niin, että pankeilla, joilla on alhainen primekorko, on talletuskanta pääosin primekorkoon sidottuja ja lainakanta euriboriin sidottuja? Tällähän tehdään kunnon marginaalia. Esimerkkinä S-Pankki, jossa prime on 4,5 %, talletustilin korko 2,5 % ja tuottotilin korko enimmillään 4 %. Onko S-Pankilla enemmän euriboriin sidottuja lainoja kuin primeen sidottuja? Tällöinhän primen säilyttäminen alhaalla on edullista.
Oma tapauksensa ovat tietysti Glitnir ja SEB 4,25 % primeillaan.
Pankkien primekorkojen
erot
1
671
Vastaukset
Prime-korkojen vertailu ei kerro juuri mitään ellei samalla kerrota marginaalia, jonka pankki siitä vähentää tai siihen lisää eri tilanteissa. Siis esim. jokin pankki voi maksaa jollekin tilille korkoa Prime-4%, kun toinen pankki maksaa vastaavalle tilille Prime-2%.
Alunperin prime-korko tarkoitti korkoa, jolla pankki antaa lainaa parhaille asiakkailleen. Siitä on käytännössä kuitenkin lipsuttu eikä nykyisin lainojen tai talletusten korkoja voi vertailla pelkän prime-koron perusteella, varsinkin kun monet niistä onkin sidottu euriboriin eikä primeen.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 417545
Jouluinen bonus VB:ltä 250 ilmaiskierrosta 0x kierrätys min 20e talletuksella
No nyt pätkähti! Ainutlaatuinen tarjous VB:ltä. 250 ilmaiskierrosta peliin Blue Fortune, 0x kierrätys ja minimitalletus04718- 664210
Minua nainen harmittaa, että en pääse sun rahoihin käsiksi
En pysty myöskään pilaamaan elämääsi niin kauan kun sulla on fuck off pääomaa. Harmittaa myös etten tiedä kuinka paljon363103Kirjoita yhdellä sanalla
Joku meihin liittyvä asia, mitä muut ei tiedä. Sen jälkeen laitan sulle wappiviestin2313010Onko muita oman polkunsa kulkijoita
Jotka ei oikein pärjää kenenkään kanssa eli on niin omat ajatukset ja omat mielenkiinnon kohteet yms. On tavallaan sella452626Sydän karrella
Jos yritän olla niin rehellinen kuin pystyn paljastamatta mitään tärkeää. Ensiksi mä huomasin sun tuijottavan mua. Ihme262605- 322181
- 411966
Olet hyvin erilainen
Herkempi, ajattelevaisempi. Toisaalta taas hyvin varma siitä mitä haluat. Et anna yhtään periksi. Osaat myös ilkeillä ja731797