Ostatteko lapselle kaiken uutena?

kyselempähän vaan....

Hei!
Haluisin vaan kysellä että oletteko ostaneet lapselle kaiken uutena, siis niinku rattaat, turvaistuimet ja vaatteet ym kaikki muu.

Itse olen lähes kaikki tavarat hankkinut käytettynä, kun mielestäni ei ole mitään järkeä ostaa uutena ja maksaa tupla/tripla hintaa tavarasta, kun vähän käytettyjäkin saa ihan hyvä kuntoisina.

Vaatteita olen ostanut sekä käytettynä että uutena, se aina vähän riippuu, että sattuuko kirpparilta löytymään sitä mitä tarvitsee.

ERäs tuttava perheeni, niin heillä on 2 lasta ja esikoisen syntyessä he ostivat ihan kaiken uutena, eikä vielä mistään halvimmasta päästä.
Minä sitä vähän ihmettelin, että heilläkin nainen oli työttömänä ennen lapsen syntymää ja eikä miehelläkään mitenkään hirmu tulot ollut. Ja muutenkin kaikki vaatteet pitää aina ostaa uusina. Ja sitten tämä äiti valittaa, kun on ihan PA. Asiahan ei minulle kuullu, mutta ihmettelen vain!

MIksi kaikki pitää saada uutena, vaikka ei aina olisikaan varaa. Ostetaan lapsille uudet vaatteet ja sitten ollaan vaikka itse syömättä!!

Ei kaikkea tarvitse ostaa käytettynä, eikä kaikkea kannata ostaakkaan (siis että jotkut kun myyvät käytettynä ihan mitä sattuun) että niissäkin kannattaa aina vähän kahtoo mitä ostaa.

En ole mikään ekologisten aatteiden kannattaja, mutta en ymmärrä tätä kulutus hysteriaa.. Että hyvä jos joillakin ei joka lapselle osteta uutta vaate varastoa, kun "vanhoja" ei vo käyttää.

78

12710

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Tristar

Hmmh. Meidänkin naapurit varmaan ajattelevat että kaikki on ostettu uutena ja kalliina :D kun todellisuudessa suuri osa tavaroista on saatu lahjaksi (uutena), tai ostettu niin vähän käytettynä että näyttää uudelta.

Joillakin ihmisillä on myös tarve pitää kalliimpaa kulissia on todellisuus on. Mene ja tiedä mistä on kyse, mutta sinuna en huolehtisi tuttavasi asioista :D

Meillä tosiaan nykyään osan käytettynä, mutta esikoisen syntymän aikaan oli niin julmetun ihanaa ostaa uusia ihania juttuja, jotka sitten saattoivat olla lähes tarpeettomiakin. Kun sitä ei silloin tiennyt mistä käytettyjä saisi, ei sitä tajunnut että lapsen käytössä se isompi kama ei kulu, vaan käytettykin on uuden veroista.

"MIksi kaikki pitää saada uutena, vaikka ei aina olisikaan varaa. Ostetaan lapsille uudet vaatteet ja sitten ollaan vaikka itse syömättä!! "

Tunnetko todellakin jonkun joka ei osta perheelle ruokaa vaan lapselle uutta tavaraa? Vai olisiko nyt kyse mielikuvasta joka ei vääälttämättä ole ihan totta.

Muista että jokaisella ihmisellä on tekemiinsä ratkaisuihin omasta mielestään hyvät syyt.

• supukainen

todella mukavaa jos sukulaiset ostavat lähes kaiken mitä vauva tarvitsee,lahjaksi.mistä sellaiset sukulaiset saa?meillä ei ainakaan ole mitään saatu lahjaksi.kukkia tuoneet sairaalaan.niistäkin olin tosi iloinen kun en ole mitään tottunut saamaan lahjaksi.toivottavasti osaatte olla tosi kiitollisia siitä että teillä on joku joka pystyy ja haluaa ostaa lahjoja.minulla sisko saa kaiken laista anopilta myös lahjaksi mutta ei kiittele niistä eikä tunnu ilahtuvan niistä mitenkään.lapset tottuneet saamaan kaiken mummilta ja ukeilta joten se ei tunnu missään.itsellä ja lapsilla tulee paha mieli kun meidän muksut kyselevät miksi meillä ei mummut ostele mitään.toki on synttäreiksi paketti saatu eikä mitään isoja lahjoja ole koskaan odotettukkaan ja lapset on niihinkin tyytyväisiä.uusia tarvikkeita ostetaan vain pakosta kun melkein kaiken saa kirpparilta ja halvalla myöskin.kulutuksen takia en niitä sieltä ostele vaan ihan taloudellisen tilanteen vuoksi.

• Tristar
        supukainen kirjoitti:

todella mukavaa jos sukulaiset ostavat lähes kaiken mitä vauva tarvitsee,lahjaksi.mistä sellaiset sukulaiset saa?meillä ei ainakaan ole mitään saatu lahjaksi.kukkia tuoneet sairaalaan.niistäkin olin tosi iloinen kun en ole mitään tottunut saamaan lahjaksi.toivottavasti osaatte olla tosi kiitollisia siitä että teillä on joku joka pystyy ja haluaa ostaa lahjoja.minulla sisko saa kaiken laista anopilta myös lahjaksi mutta ei kiittele niistä eikä tunnu ilahtuvan niistä mitenkään.lapset tottuneet saamaan kaiken mummilta ja ukeilta joten se ei tunnu missään.itsellä ja lapsilla tulee paha mieli kun meidän muksut kyselevät miksi meillä ei mummut ostele mitään.toki on synttäreiksi paketti saatu eikä mitään isoja lahjoja ole koskaan odotettukkaan ja lapset on niihinkin tyytyväisiä.uusia tarvikkeita ostetaan vain pakosta kun melkein kaiken saa kirpparilta ja halvalla myöskin.kulutuksen takia en niitä sieltä ostele vaan ihan taloudellisen tilanteen vuoksi.

Olipa purkaus. Huomaathan että sanoin "suuri osa" tavarasta, ei "lähes kaikki". Eikö niin?

On harmillista että sinulla ei ole sukulaisia jotka olisivat valmiita auttamaan niin hankinnoissa kuin muutenkin. Ja olen erittäin kiitollinen omilleni... siitä älä huolehdi. Ja kyllä niitä kiitetäänkin, sanoin ja teoin :D me pidämme huolen toisistamme aina tarpeen tullen. Onnellinen se jolla sellainen suku on. Lisäksi lapsemme olivat suvun ensimmäiset meidän polvemme saamat lapset, joten isovanhempien innostuksen voi hyvin ymmärtää.

• kaikki..

on ostettu käytettyinä. kotiäidin harrastus kun sattuu olemaan huutonet ja ebay :). suosittelen!

• evian

sitteri, kaukalo yms. saatiin käytettyinä tutuilta. Esim. lapsen turvaistuinta en ostaisi ikipäivänä käytettynä vieraalta ihmiseltä vaikka miten halvalla saisi.

Myös vaatteita, leluja ja muuta pientä sälää saatiin perintönä sisarusten muksuilta. Paljon olen ostanut vaatteita myös kirppareilta (jotka löysinkin vasta raskausaikana) ja varmasti yhtä paljon kaupasta uutena. Ja tietysti myös mummot, kummit, tädit ja muut ovat ostaneet paljon uutta.

Kun lapsi kasvaa, tullaan varmasti jatkossakin käymään kirppareilla mutta esim. kenkiä en taas ostaisi lapselle mistään hinnasta jo valmiiksi käveltyinä.

Kyllä itsekin aluksi ihmettelin miksi yhdet tutut ostivat kaikki uutta, hienoa ja kallista vaikka halvemmalla tai ilmaiseksikin olisivat saaneet yhtä hyvää mutta eihän se muille kuulu. Jokainen tekee niin kuin itse parhaaksi näkee!

• ostettu

ehkäpä kaikki uutena.. ennen lapsen syntymää yritin löytää käytettyjä vaunuja,muttei vaan löytynyt täältä päin missä asutaan,enkä todellakaan ois lähteny jostai helsingistä hakemaan vaunuja.
      niinpä ostin uudet,sain hyvän alennuksen kun ostin samasta paikasta myös turvakaukalon,sit makselin etukäteen joka tilistä tietyn summan et sain maksettua ennen ku hain ne liikkeestä. Vaatteita on ollut aivan ihanaa ostella. Nautin siitä kun saan ostella lapselleni vaatteita. Ostankin kaiken oikeastaan H&M:lta,siellä on melko edullisia,kauniita ja ihan kestäviä vaatteita. hyvä hinta-laatu suhde. Nyt kun joudun ostamaan syksyksi hyvän puvun ja sit talveksi toppapuvun,ostan varmasti mielelläni käytetyt jos vain jostain löydän. Huuto.net ja muut tuollaiset on ihan rasittavia ku siellä on niin paljon vaatteiat ettei edes meinaa löytää sitä mitä etsii....

• haku.

Kantsii käyttää hakua huutonetissä.
        Luulis että löydät lasellesi haalarin kun kirjotat hakuun "talvihaalari tytölle/pojalle 80cm".

• kavereilta käytettyä

Jos kirppareilta ja huutonetistä yrittää saada hyvää tavaraa kohtuuhintaan, siihen pitää varata aikaa: juosta samoja kirppiksiä läpi jos joku ois tuonut jotain ja muut ei oo ehtineet ensin, ja jos vaikka löytyis oikea koko... ei kiitos.
      Rattaita etsin käytettyjä, löytyikin jostain toiselta puolen Suomea tai pyydettiin uusien hintaa. Niin luottavainen en ole että lähettäisin satasen jonkun tilille ja meen siten postiin odottelemaan mitä tulee vai tuleeko ollenkaan.
      Vaatteet ja lelut ostan uusina, koska meillä on laatikkokaupalla käytettyjä. Eli ostan jotain omasta mielestä kivaa, tai jotain tarpeellista mitä serkkulikalla ei ole ollut tai on väärää kokoa. Käytettyjä olen saanut ihan mieleisiäkin, kun on tullut veljentytölle ostettua lahjaksi ja nyt ne tulee meille käyttöön.... ;)
      Ja ne kengät.... joku sen jo sanoikin: valmiiksi lintattuja en lapseni jalkaan laita.
      Huutonetistä on löytynyt rintareppua ja plaston mopoa yms. mikä löytyy haulla helposti, tuuria sitten että on ollut lähiseudulla ja sopivaan hintaan.

• itse..

että mitähän se kellekään kuuluu miten joku rahansa käyttää tai ostaako uutta vai käytettyä.

• reallife

esikoiselle ostettu uutena kaikki; pinnasänky, vaunut, matkarattaat, turvaistuimet, sitterin ym.
      Haluttiin ostaa uudet ja laadukkaat perustavarat esikoiselle, koska tiesimme varmasti että lapsilukumme ei jää yhteen niin sitten ainakin kestävät useammankin käyttäjän. Lapsia kolme ja turvakaukalo on ainut minkä ostimme kuopukselle "uuden"(käytetty ja 3kk vanha).

Vaatteet olen ostanut/saanut lähes kaikki uudet. Esikoisen vaatteet olen säästänyt kuopukselle, mutta keskimmäinen on saanut lähes kaikki uusina, näin koska keskimmäisemme on tyttö ja toiset poikia. Ja kuopuksellekkin kyllä kieltämättä olen paljon ostellut uutta vaatetta vaikka esikoisen vanhojakin käytetään.

Mutta ruuan/muun elintason hinnalla en ole vaatetta tai tavaraa hankkinut. Jos on ollut tiukkaa niin sitten on jäänyt turhat tavarat/lelut/vaatteet kaupan hyllylle.

• sekä/että

siis se mikä kuluu, esim vaunut on tosi kovalla kulutkusella niin teimme ratkaisun -parhaat mahdolliset uutena esikoiselle, menee sitten sisaruksille! samoin vaatteissa -säästän sisaruksille , vaipat(suurin osa tsi-vaippoja) - säästän sisaruksille. turavistuimet kaukalot, uutena sillä tietää varmasti historian - ja on myös turvallinen,menee sisarukselle. vaatteita olen löytänyt paljon kirppareilta ja saanut käytettynä niin pieneks jääneinä olen laittanut niitä eteenpäin. pinnis saatu käytettynä. lelut /kirjat kirppikseltä-uusia . yritän katsoa mikä ratkaisu menee kohtuudella- järkevyyteen =D

• hyvä kysymys

mä ostan 3v kirppikseltä vaatteita, myös siskon isommilta muksuilta saadaan vaatteet ja joskus leluja. synttärit lähestyy neidillä(täyttää siis 3) ja ostan jotain uutta nyt. rattaat hän sai aikoinaan uutena kun mummi osti. 8kk tytön rattaat isä osti uutena. muutenkin tuolle pienemmälle en halua uusia vaatteita kun kasvaa niin nopeasti ulos niistä. talvivaatteet koitan saada aina uutena halvemmista kaupoista.

• minä vain rakastan

uusia laadukkaita kauniita tavaroita ja vaatteita. En halua kenenkään vanhoja tavaroita, ehkä nyt kakkoselle voisin ottaa jonkun tutun vanhoja lastenvaateita, jos on tämä kakkonen on eri sukupuolta kuin ykkönen. Toisaalta mielelläni itsekin shoppaan niitä vaatteita. Meillä ei siis todellakaan ole mitään vanhaa, ei yhtään mitään. Ja hyvä näin.

Lapsi on ajatus hankkia useampia, joten kyllä näillä tavaroilla tulee käyttöä olemaan ja voihan ne sitten vielä lahjoittaa eteenpäin.

• kysyä,

että miksi lapsesi ovat eri-arvoisia teille?
        Esikoiselle siis ehdottomasti kaikki uutta, mutta seuraavalle jo kelpaakin käytetty?

• vai ihan vain sama lapseton
        kysyä, kirjoitti:

että miksi lapsesi ovat eri-arvoisia teille?
        Esikoiselle siis ehdottomasti kaikki uutta, mutta seuraavalle jo kelpaakin käytetty?

joka jo aiemmin tuli valittamaan.

Lapset ovat yhtä arvokkaita ja tärkeitä. Minusta lapsen arvostus ei ole siitä kiinni ostaako hälle uutta vai vanhaa. Vai oletko sitä mieltä, etteivät vanhemmat jotka ostavat lapsilleen käytettyä tavaraa arvosta lapsiaan?

Minä itse rakastan uutta ja laadukasta tavaraa. Ei vauva eikä pieni lapsi välitä onko tavarat uusia vai vanhoja. Minusta pääasia on, että tavarat ovat turvallisia, homeettomia, puhtaita. Mutta sitten tulee se, että rakastan kauniita laadukkaita tarvaroita. Ja koska niitä itse rakastan, minulle tulee hyvä mieli, että lapseni saavat leikkiä sellaisilla tavaroilla. Samoin kuin varmasti äidille joka harrastaa kirppareita tulee hyvä mieli että lapsensa leikkivät käytetyillä tavaroilla. Me ihmiset ollaan erilaisia.

• ymmärtäminen.
        vai ihan vain sama lapseton kirjoitti:

joka jo aiemmin tuli valittamaan.

Lapset ovat yhtä arvokkaita ja tärkeitä. Minusta lapsen arvostus ei ole siitä kiinni ostaako hälle uutta vai vanhaa. Vai oletko sitä mieltä, etteivät vanhemmat jotka ostavat lapsilleen käytettyä tavaraa arvosta lapsiaan?

Minä itse rakastan uutta ja laadukasta tavaraa. Ei vauva eikä pieni lapsi välitä onko tavarat uusia vai vanhoja. Minusta pääasia on, että tavarat ovat turvallisia, homeettomia, puhtaita. Mutta sitten tulee se, että rakastan kauniita laadukkaita tarvaroita. Ja koska niitä itse rakastan, minulle tulee hyvä mieli, että lapseni saavat leikkiä sellaisilla tavaroilla. Samoin kuin varmasti äidille joka harrastaa kirppareita tulee hyvä mieli että lapsensa leikkivät käytetyillä tavaroilla. Me ihmiset ollaan erilaisia.

En ole kateellinen(siis mille?), en ole lapseton(lapsia 5), enkä ole valittanut(aiemminkaan).

Rautalankaa;
        Esitin kysymykseni henkilölle, joka sanoi ostavansa uusia tavaroita esikoiselle, mutta seuraavalle lapselle kelpaa jo käytettykin. Eli kyseessä on SAMAN perheen kaksi lasta, jotka ovat eri-arvoisessa asemassa. Ensimmäiselle ostetaan PELKÄSTÄÄN uutta, mutta toiselle "kelpaa" käytetty.
        Ymmärsitkö?

Missään vaiheessa en arvostellut vanhempia, jotka hankkivat käytettyä tavaraa. Mielestäni kuitenkin jos esikoiselle ei kelpaa käytetty, niin ei pitäisi kelvata muillekaan lapsille. Kannattaa lukea ajatuksella, eikä lisäillä omiaan.
        Meillä on lapsille hankittu kaikki henkilökohtainen uutena; vaunut, vaatteet, pinnasänky, turva-istuimet, lelut yms. Olen todella hyvilläni siitä, että joku huolii ne meidän vanhat kamat, koska tuskin ostaisin uusia vaunuja jos varastossa olisi jo parit kärryt. Lastenvaatteista ja leluista olen päässyt helposti eroon ja onkin hyvä, että ne saa kiertoon.

• tai sitten laitoit vastauksesi
        ymmärtäminen. kirjoitti:

En ole kateellinen(siis mille?), en ole lapseton(lapsia 5), enkä ole valittanut(aiemminkaan).

Rautalankaa;
        Esitin kysymykseni henkilölle, joka sanoi ostavansa uusia tavaroita esikoiselle, mutta seuraavalle lapselle kelpaa jo käytettykin. Eli kyseessä on SAMAN perheen kaksi lasta, jotka ovat eri-arvoisessa asemassa. Ensimmäiselle ostetaan PELKÄSTÄÄN uutta, mutta toiselle "kelpaa" käytetty.
        Ymmärsitkö?

Missään vaiheessa en arvostellut vanhempia, jotka hankkivat käytettyä tavaraa. Mielestäni kuitenkin jos esikoiselle ei kelpaa käytetty, niin ei pitäisi kelvata muillekaan lapsille. Kannattaa lukea ajatuksella, eikä lisäillä omiaan.
        Meillä on lapsille hankittu kaikki henkilökohtainen uutena; vaunut, vaatteet, pinnasänky, turva-istuimet, lelut yms. Olen todella hyvilläni siitä, että joku huolii ne meidän vanhat kamat, koska tuskin ostaisin uusia vaunuja jos varastossa olisi jo parit kärryt. Lastenvaatteista ja leluista olen päässyt helposti eroon ja onkin hyvä, että ne saa kiertoon.

väärään paikkaan.

Tälle tulevalle lapselle voin ottaa yhden tietyn tuttavani vanhoja vaatteita, koska tiedän, ettei hän ole säilyttänyt niitä kylmässä varastossa tms.

Minä kirjoitin, että kaiken tavaran haluan uutena, mutta toiselle voin ottaa vatteita (juuri tuolta yhdeltä ystävältä) käytettynäkin.Mikä siinä on niin vaikeaa. En kirjoittanut, että lapsi on parempi jos saa uusia tavaroita, sinä väänsit sen sellaiseen muotoon.

Vaikea uskoa, että joku kirjoittaisi tuollaista mikäli ei olisi kateellinen. Tai sitten itse pitää omia lapsiaan eriarvoisina. Itselleni ei tulisi edes mieleen, että joku pitää lapsiaan eriarvoisina sen mukaan kuka lapsi on kyseessä tai ostaako vauvalle uutta vai vanhaa, mutta näköjään joillekin tulee.

• paikkaan vastasin.
        tai sitten laitoit vastauksesi kirjoitti:

väärään paikkaan.

Tälle tulevalle lapselle voin ottaa yhden tietyn tuttavani vanhoja vaatteita, koska tiedän, ettei hän ole säilyttänyt niitä kylmässä varastossa tms.

Minä kirjoitin, että kaiken tavaran haluan uutena, mutta toiselle voin ottaa vatteita (juuri tuolta yhdeltä ystävältä) käytettynäkin.Mikä siinä on niin vaikeaa. En kirjoittanut, että lapsi on parempi jos saa uusia tavaroita, sinä väänsit sen sellaiseen muotoon.

Vaikea uskoa, että joku kirjoittaisi tuollaista mikäli ei olisi kateellinen. Tai sitten itse pitää omia lapsiaan eriarvoisina. Itselleni ei tulisi edes mieleen, että joku pitää lapsiaan eriarvoisina sen mukaan kuka lapsi on kyseessä tai ostaako vauvalle uutta vai vanhaa, mutta näköjään joillekin tulee.

En kylläkään puhunut missään vaiheessa lasten paremmuudesta, vaan eri-arvoisuudesta.
        Jos sanoo, että lapsille hankitaan kaikki uutta niin se on ok. Näin meillä on tehty jokaisen lapsen kohdalla. Tavaroita ei ole varastoitu, vaan ovat lähteneet kiertoon heti kun on meillä ollut tarpeeton.
        Jos taas sanoo, että voi ottaa vastaan myös käytettyjä tavaroita niin sekin on ok, jos sama periaate koskee kaikkia lapsia.
        Miksi olet sitten niin ehdoton, ettei esikoiselle voi ottaa mitään käytettyä kun toinen lapsi kuitenkin saa tyytyä myös käytettyyn? Sitä tässä ihmettelin, että miksette sitten hanki myös hänelle uusia tarvikkeita ja vaatteita? Mikä tässä on vaikeaa?
        En ymmärrä tuota jankuttamistasi kateudesta. Mistä minun pitäisi olla kateellinen, koska itse en keksi? Onneksi minua ei vaivaa sellainen luonteenlaatu(kateus), arvoni ovat oikein kohdallaan.

• käy peruskoulu loppuun
        paikkaan vastasin. kirjoitti:

En kylläkään puhunut missään vaiheessa lasten paremmuudesta, vaan eri-arvoisuudesta.
        Jos sanoo, että lapsille hankitaan kaikki uutta niin se on ok. Näin meillä on tehty jokaisen lapsen kohdalla. Tavaroita ei ole varastoitu, vaan ovat lähteneet kiertoon heti kun on meillä ollut tarpeeton.
        Jos taas sanoo, että voi ottaa vastaan myös käytettyjä tavaroita niin sekin on ok, jos sama periaate koskee kaikkia lapsia.
        Miksi olet sitten niin ehdoton, ettei esikoiselle voi ottaa mitään käytettyä kun toinen lapsi kuitenkin saa tyytyä myös käytettyyn? Sitä tässä ihmettelin, että miksette sitten hanki myös hänelle uusia tarvikkeita ja vaatteita? Mikä tässä on vaikeaa?
        En ymmärrä tuota jankuttamistasi kateudesta. Mistä minun pitäisi olla kateellinen, koska itse en keksi? Onneksi minua ei vaivaa sellainen luonteenlaatu(kateus), arvoni ovat oikein kohdallaan.

Kirjoitin, että haluan tavarat uutena, mutta vaatteita voin ottaa käytettynä (tältä tietyltä ihmiseltä). En missään vaiheessa edes ensimmäisessä viestissä kirjoittanut kuin tavaran uutuudesta (tavarat eivät ole vaatteita).

Ja mitä se sinulle kuuluu, mitä minä vauvoilleni ostan? Hanki oma elämä niin ei tarvitse täällä muiden lapsia ja elämää ruotia. Ja olen kuule aivan satavarma, ettei sinulla ole lapsia tai sitten sinulla ei ole rahaa, jostain tuollainen kateus juontaa juurensa. Ja kateellinen sinä olet, se on varma.

• toki!
        käy peruskoulu loppuun kirjoitti:

Kirjoitin, että haluan tavarat uutena, mutta vaatteita voin ottaa käytettynä (tältä tietyltä ihmiseltä). En missään vaiheessa edes ensimmäisessä viestissä kirjoittanut kuin tavaran uutuudesta (tavarat eivät ole vaatteita).

Ja mitä se sinulle kuuluu, mitä minä vauvoilleni ostan? Hanki oma elämä niin ei tarvitse täällä muiden lapsia ja elämää ruotia. Ja olen kuule aivan satavarma, ettei sinulla ole lapsia tai sitten sinulla ei ole rahaa, jostain tuollainen kateus juontaa juurensa. Ja kateellinen sinä olet, se on varma.

Ekassa viestissäsi kirjoitit; "...uusia laadukkaita kauniita tavaroita ja vaatteita." Tuon lauseen perusteella tein johtopäätöksen, että tarkoitat tavaroita ja vaatteita. Enhän voi tietää jos kirjoittelet jotain muuta kuin tarkoitat. Sehän tässä virtuaalimaailmassa on niin harmillista, että voi tarkistaa toisten "puheet".
        Peruskouluni kävin loppuun jo parikymmentä vuotta sitten, mutta luetun ymmärtämisessä ei ole koskaanm ollut vaikeuksia.
        Ei se minulle kuulukaan, että mitä ostat tai saat lapsillesi. Siksi kysyinkin aluksi ihan asiallisen kysymyksen, johon vastasit jotain kateellisuudesta tai lapsettomuudesta. Olisithan voinut jättää vastaamatta, varsinkin jos ei asilliseen vastaukseen pysty.
        En edes mitenkään ruodi sinun elämääsi. Oma elämäni riittää oikein hyvin, olen siihen enemmän kuin tyytyväinen. Onko sinun elämäsi siinä, että minkälaisia tavaroita ja vaatteita lapsellasi on? Sinullehan voisin sitten sanoa, että hanki hyvä ihminen elämä itsellesi.
        Vai olet varma, ettei minulla ole lapsia? Mistähän sen voi päätellä? Minulla nyt kuitenkin sattuu olemaan 5 lasta ja sitä rahaakin mukavasti, joten se siitä "satavarmasta".
        Jos haluat tutustua paremmin niin laita osoitteesi niin otan yhteyttä. Näet minun lapsenikin jos he sinua noin paljon kiinnostavat. Tiliotteita en ala esittelemään, mutta näet ettei minun tarvitse kadehtia sinua eikä muitakaan.
        Kyselin jo aiemmin, että mistä minun pitäisi olla kateellinen? Ihmiselle, jota en edes tunne? Minulla kun ei ole edes ketään tuttua, jolle olisin kateellinen.
        Äitini, erittäin viisas ihminen, sanoi aina, että fiksumpi lopettaa. Joten lopetan vänkäämisemme nyt tähän. Otan ilman muuta yhteyttä jos laitat osoitteesi, muuten en halua enää jankata samasta asiasta. Sitähän tämä on; saman toistamista.

• joulupukki :-)))
        toki! kirjoitti:

Ekassa viestissäsi kirjoitit; "...uusia laadukkaita kauniita tavaroita ja vaatteita." Tuon lauseen perusteella tein johtopäätöksen, että tarkoitat tavaroita ja vaatteita. Enhän voi tietää jos kirjoittelet jotain muuta kuin tarkoitat. Sehän tässä virtuaalimaailmassa on niin harmillista, että voi tarkistaa toisten "puheet".
        Peruskouluni kävin loppuun jo parikymmentä vuotta sitten, mutta luetun ymmärtämisessä ei ole koskaanm ollut vaikeuksia.
        Ei se minulle kuulukaan, että mitä ostat tai saat lapsillesi. Siksi kysyinkin aluksi ihan asiallisen kysymyksen, johon vastasit jotain kateellisuudesta tai lapsettomuudesta. Olisithan voinut jättää vastaamatta, varsinkin jos ei asilliseen vastaukseen pysty.
        En edes mitenkään ruodi sinun elämääsi. Oma elämäni riittää oikein hyvin, olen siihen enemmän kuin tyytyväinen. Onko sinun elämäsi siinä, että minkälaisia tavaroita ja vaatteita lapsellasi on? Sinullehan voisin sitten sanoa, että hanki hyvä ihminen elämä itsellesi.
        Vai olet varma, ettei minulla ole lapsia? Mistähän sen voi päätellä? Minulla nyt kuitenkin sattuu olemaan 5 lasta ja sitä rahaakin mukavasti, joten se siitä "satavarmasta".
        Jos haluat tutustua paremmin niin laita osoitteesi niin otan yhteyttä. Näet minun lapsenikin jos he sinua noin paljon kiinnostavat. Tiliotteita en ala esittelemään, mutta näet ettei minun tarvitse kadehtia sinua eikä muitakaan.
        Kyselin jo aiemmin, että mistä minun pitäisi olla kateellinen? Ihmiselle, jota en edes tunne? Minulla kun ei ole edes ketään tuttua, jolle olisin kateellinen.
        Äitini, erittäin viisas ihminen, sanoi aina, että fiksumpi lopettaa. Joten lopetan vänkäämisemme nyt tähän. Otan ilman muuta yhteyttä jos laitat osoitteesi, muuten en halua enää jankata samasta asiasta. Sitähän tämä on; saman toistamista.

Hah hah hah!!!!

• ihmettelen...

Kannattaisiko miettiä mitä kirjoittaa? Kyllä tossa viestissäsi lukee että ekalle kaikki uutta ja toiselle kelpaa vanha...

• ihmettelijä sherif
        ihmettelen... kirjoitti:

Kannattaisiko miettiä mitä kirjoittaa? Kyllä tossa viestissäsi lukee että ekalle kaikki uutta ja toiselle kelpaa vanha...

Itselleenhän aikuiset niitä vauvan tavaroita ja vaatteita ostavat eivätkä niinkään vauvalle. Vauva ei pienenä tajua eikä välitä minkälaista tavaraa hänellä on.

Jos joku tykkää ostaa uusia kivoja kamoja niin miksi ei saisi. Ja parempi kai tuo on sitten, että kierrättää nuo tavarat kaikilla lapsillaan kuin että ostaisi jokaiselle aina uudet?

En kyllä ymmärrä miksi teit jo kolmannen aloituksen (joista yksi poistettiin) samaan viestiin?

• Luehan itse
        ymmärtäminen. kirjoitti:

Rautalankaa;
        Ymmärsitkö?

Sinulle vastannut ei ymmärtänyt mitään asiaa väärin eli sillä tavoin kuin sinä luulit hänen ymmärtäneen. Sun kanssa olisi varmaan sula mahdottomuus puhua järkevästi, kun et osaa tekstiäkään lukea niinkuin se on kirjoitettu.

• siinä luki.
        ihmettelen... kirjoitti:

Minä olen tuo aiempi aiheeseen tarttunut ja haukut tuli päälle. ;o)
        Mukava huomata, että joku muukin osaa lukea.

• selventää?
        Luehan itse kirjoitti:

Sinulle vastannut ei ymmärtänyt mitään asiaa väärin eli sillä tavoin kuin sinä luulit hänen ymmärtäneen. Sun kanssa olisi varmaan sula mahdottomuus puhua järkevästi, kun et osaa tekstiäkään lukea niinkuin se on kirjoitettu.

Vastasin viestiin, jossa kirjoittaja sanoi, että esikoiselle ostetaan kaikki uutta, mutta seuraavalle lapselle voi ottaa käytettyä vaatetta.
        Tätä minä ihmettelin, en missään vaiheessa ole lisäillyt omiani. Enkä myöskään ole väheksynyt sitä, että jotkut ovat niin viitseliäitä, että etsivät lapsilleen käytettyä tavaraa ja vaatetta.
        Myöhemmin tämä samainen kirjoittaja sanoi, ettei ole sanonut näin, mutta asiahan on erittäin helppo tarkistaa. En muista sanamuotoa, mutta siteerasin jossain kirjoituksessani muistin virkistämiseksi häntä omista kirjoituksistaan.
        Mielestäni kanssani on helppo keskustella(ystäväni ainakin ovat samaa mieltä), mutta keskustelijan pitää muistaa mitä on sanonut ja seistä sanojensa takana. Takinkääntö on raukkamaisten puuhaa.
        Kaikki mielipiteet eivät ole itselle mieluisia, mutta normaali kritiikki täytyy pystyä ottamaan vastaan. Ei siitä voi suuttua, jollei muut ole samaa mieltä.

• aloittaja

rakastan uusia laadukkaita ja kauniita tavaroita ja vaatteita. Kyllä minun lapsilleni varmasti kelpaa vanhatkin tavarat ja vaatteet. Ei siitä ole kyse, eihän vauva nyt vielä osaa sentään vaatia :-))

Itseäni varten minä niitä tavaroita ja vaatteita ostan, olen aivan varma, että vauva on tyytyväinen kunhan saa rakkautta, huolenpitoa ja arvostusta. En ymmärrä miten joku on sitä mieltä, että jos esikoiselle ostaa kaiken uutta niin jokaiselle pitäisi ostaa uutta jo vauvavaiheessa. Eihän se vauva niistä tavaroista niin iloa saa vaan vanhemmat. Toki kun lapset ovat vanhempia niin pitää huomioida heidät tasapuolisesti.

Ja kun omat lapseni ovat noita tavaroita käyttäneet niin käyttökelpoiset tavarat annan toki eteenpäin. Kuten vien omatkin vaatteeni vaatekeräykseen.

• tyhmää

tuhlata vaatteisiin, jotka jäävät nopeasti liian pieniksi?

Vastaus: Kyllä on.

• jos on rahaa mitä tuhlata
        tyhmää kirjoitti:

tuhlata vaatteisiin, jotka jäävät nopeasti liian pieniksi?

Vastaus: Kyllä on.

parempihan se kansantaloudelle on, että sitä rahaa kierrätetään kuin että se kaikki sijoitetaan.

Mielihyvään panostaminen ei ole tyhmää. Miksi kukaan maksaisi kampaajasta, kosmetologista, hieronnasta jne. saati ravintolassa syömisestä niiden tulokset menevät vielä nopeammin harakoille kuin lasten vaatteet.

Onhan se tyhmää silloin, jos ei ole rahaa ja käyttää viimeiset pennoset hienoihin kuteisiin.
        ¨
        Elämäntilanteet ovat niin erilaiset, toisella on rahaa ostaa hienoa ja kallista, toinen saa hädin tuskin tarvittavat vaatteet ostettua.

• tiukkapipoista porukkaa
        ihmettelen... kirjoitti:

voi mahdotonta sentään, mulla vallan marimekkoa lapsilla, muuta en käytä!
        Että silleen!

• riittää :-)))
        tiukkapipoista porukkaa kirjoitti:

voi mahdotonta sentään, mulla vallan marimekkoa lapsilla, muuta en käytä!
        Että silleen!

kun ei itsellä ole varaa niin sitten halutaan kauhistella sitä, että muut ostavat lapsilleen uutta tavaraa ja vaatetta ja laatua. Suomalaisten perisynti-kateus. Tämä ketju on ollut huvittavaa luettavaa, kun kateus paistaa niin selvästi läpi.

• ostan yleensä

Olen ostanut käytännössä kaiken uutena. Syynä on se, että se on paljon helpompaa kuin vanhojen hankkiminen. Olen laiska, enkä tykkää shoppailusta, tiedän. YKKÖSELLE ostettiin kaikki uutena, KAKKOSELLE sitten käytettiin niitä jo ostettuja. KOLMOSELLE ja NELOSELLE on ostettu uutena se, mitä ei ole YKKÖSELTÄ ja KAKKOSELTA säästynyt ja jos joskus vielä TEHDÄÄN VITONEN, niin se sitten käyttää sitä vanhaa, mitä on jäänyt ja loppu ostetaan uutena.

Tämä ei kuitenkaan ole mikään periaate, joten jos vaikka KUTOSEN kohdalla sattuisi joku tuttu tarjoamaan tarvikkeita käytettynä kohtuuhintaan, niin ostaisin ihan mielelläni. Hoidan asian vain siten kuin helpoimmalla pääsen.

• Kolme lasta minulla

paljon ostetaan käytettynä ja sukulaisilta ollaan saatu kassikaupalla myös. Hyvätuloisia olemme mutta kun hyvää tavaraa halvalla/ilmaiseksi saa niin miksi ihmeessä ei kierrätettäisi? Ymmärrämme rahan arvon ja meidät on säästäväisiksi kasvatettu,siksi kierrätystä. Annamme myös saamamme varusteet edelleen kiertoon ja näin säästämme omalta osaltamme luontoa.

• katrianne

Mä olen saanut kaiken, muutaman vaatteen olen ostanut kun on ollut tarjouksessa ; )

• äiti74

Aika 50-50 taitaa meillä mennä.
      Yksi lapsi tällä hetkellä tosin vaan.
      Paljon on saatu käytettyäkin vaatetta,vaunua ym tarviketta.
      Tosin uudet vaunut ja rattaat on jouduttu kuitenkin myöhemmin ostamaan,ovat paremmat ja kestävämmät ja säilyvät seuraavillekkin lapsillemme.
      Paljon vanhoja vaatteita saamme sukulaisilta ja tuttavilta ja nekin menevät vielä meiltä kiertoon.
      Meidän lapsella vauvana ollutta kävelytuoliakin on jo pariin kertaan lainattu kavereiden lapsille.

Mahdollisimman paljon koitan kierrättää ja uudelleen käyttää.
      Hulluhan olisin jos heittäisin hukkaan hyvää ja ehjää tavaraa jota vielä ilmaiseksi saan.

• kredit

välillä huvittaa vaan tuolla lastenkirpparilla hinnat, tänään esim. naureskelin polkupyörää, joka maksoi tasan 10 € enemmän, kuin aivan sama uutena kaupassa. Meillä useampi muksu, ja ainoa uusi viimeiselle on jotkin vaatteet ja vaunut,tai siis nykytermein matkarattaat, jotka oli uutena halvemmat kuin kirpparilla...

• Sone

Kaikki mahdollinen kierrätetään, mutta joitain tärkeitä juttuja ostetaan uutena, esim. kengät. (paitsi sellaset mitä käytetään tosi harvoin)

Pinnasänky on mummolta, jonka mummokin on jostain saanut. Turvaistuimet saatiin tutuilta vastapalvelukseksi. Vauvanvaatteet on minun vanhasta äitiyspakkauksesta 80-luvulta plus tämän vuoden pakkaus.

Kirppiksiltä ja kierrätyskeskuksilta olen ostellut muutenkin tavaraa, vaikka nykyään ihmiset laittaa ihan hulluja hintoja sielläkin. Alennusmyynneistäkin saa joskus uusia vaatteita halvemmalla. Hyviä kippiksiä on harvassa.

Huonekalut on meillä myös kierrätetyjä, muutama uusi. Pakastimet yms melkeen kantsii ostaa uutena, vanhat on yleensä hirveitä energiasyöppöjä. Taulutöllötin on meillä tietokoneen lisäksi uutena ostettuja..

Pyritään elämään suht vähällä kuluttamisella ja tehdään paljon itse käsillä. Hyvä mieli tulee :)

• esikoisina

Meillä ensimmäiset lapset ovat kaksoset. raskausaikana ostettiin uudet vaunut, turvakaukalot yms ainoastaan siitä syystä, ettemme yrityksistä huolimatta löytäneet hyväkuntoisia käytettyjä kohtuuhinnalla. Aikapaljon huutelin vaatteita huuto.netistä raskausaikana valmiiksi, kun tiedettiin vauvojen sukupuolet jo etukäteen. Kieltämättä tällä hetkellä, kun kaksoset on vuoden ikäiset, ei aikaa riitä kirppareiden kiertelyyn tai huuto.netissä surffailuun, vaan helpommalla pääsee kun ostaa vaatteet uutena ja vielä tuplana =). Itse kyllä myydään kaikki eteenpäin, ettei suinkaan kaatikselle heitetä. Eli jos aikaa olisi niin toki kirppareita mielellään kierreltäisiin tai netistä ostaisin, mutta aika on kovin rajallista..

• Ostin muksulleni aikoinaan rattaat kirpputorilta ja kantokopan ystävältä. Vaatteita ostan aina kirpparilta kun vaan sattuu saamaan edullisesti...joskus vaan ihmiset hinnottelevat vaatteet niin että kaupasta saattaa saada halvemmalla. Kengät ostan aina uutena, miksi ? no siksi että lapsen jalka kasvaa ja muotoutuu ja jos laitetaan käytetyt kengät jalkaan jotka joku on astunut jo linttaan niin jalat ei semmosista tykkää.
      Lelut ostetaan meillä kirpparilta jos ovat ehjiä ja siistejä. Varsinkin pelit ostetaan kirpparilta, koska ne on kamalan kalliita kaupassa.
      Uutena ostetaan myös toppapuku, koska uuden saa hintaan 19.90 ja on hyvä ja laadukas puku.

• Elli ja Äiti

Saman verran on tullut hankittua uutta ja vanhaa, oon aina tykännyt kiertää kirpputoreja joten edelleen saatan ostaa hyväkuntoisia vaatteitta ja muuta kivaa tytölle. Viimeksi löytyi vähän käytetty Pikku-Piian keinu 4 eurolla. Tosin olen minäkin törmännyt niihin, jotka pyytävät tahraisista ja huomattavan huonokuntoisista normibodeista ym. 3 eurosta ylöspäin.

Meillä ostettiin turvakaukalo ja vaunut käytettynä kavereilta, rattaat ostin myöhemmin jo vauvan synnyttyä netistä käytettynä. Pinnasänkykin hankittiin miehen työkaverilta, vaan sepä sanoi sopimuksensa irti ja hajosi.
      Nyt sit ollaan ostettu uutena pinnasänky, matkarattaat ja turvaistuin kun kaukalo on jäänyt pieneksi aika päivää sitten.

Ollaan paljon saatu vaatteita lahjaksi kavereilta ja eritoten isovanhemmilta, tyttö on molempien sukujen ensimmäinen lapsenlapsi ja mummot näemmä tykkää shoppaamisesta ;)
      Kummit taas on kai ottaneet elämäntehtäväkseen täyttää asuntomme leluilla :D

Haluaisin kovasti lisää lapsia joten en varmaan ihan vielä hankkiudu eroon kaukalosta ja vaunuista ja vaatteistakin säästän varmaan ne parhaimmat ja loput kiertoon, vaikka UFFE:lle.

• 4:n äiti

Jonkunhan on aina ostettava uuttakin, jotta markkinoille riittäisi hyväkuntoista käytettyä tavaraa.

Meillä on ostettu sekä käytettyä että uutta. Esikoiselle ostettiin aluksi enimmäkseen käytettyä, mutta muille on sitten ostettu enimmäkseen uutta, koska on tarvittu esikoiselta pieneksi jääneiden, enemmän tai vähemmän kulahtaneiden, vaatteiden lisäksi myös sellaista, millä kehtaa lähteä ihmistenilmoille.

Nyt kun kolme vanhinta ovat jo eskari- ja kouluiässä, ei käytettyä vaatetta juurikaan löydy sen kuntoisena, että kannattaisi noille ostaa. Me kun emme tarvitse kaapintäytettä vaan sellaisia vaatteita, joita lapsemme suostuvat käyttämäänkin. Ymmärrän kyllä hyvinkin, miksi kouluikäisille ei löydy käytettyjä vaatteita. Ei meilläkään kestä sen ikäisten vaatteet kierrätystä sisarukselta toiselle, kuin ihan poikkeustapauksessa. Ehkä voisivat paremmin kestää, jos ostaisi jotain huippukalliita merkkivaatteita, joita ei täältä "landelta" edes saa. Mutta nämä "tavismerkit", kuten marimekot yms. eivät kestä.

• oman kukkaron mukaan

Luulen, että kuitenkin enemmistö toimii kuten meillä:

Osa tavaroista on saatu uutena lahjaksi sukulaisilta tai ostettu itse. Vaatteet jakautuu aika selkeästi uusiin, kuten kengät, alusvaatteet, sukat ja päähineet. Käytettyinä sitten mm haalarit, paitoja, housuja, legoja ja muita leluja. Pehmolelut taas ostettu tai saatu uutena.

Eli kierrätystä aina kun mahdollista, tavara on vielä hyvää ja käyttökelpoista. Esim sukset ja luistimet laitettiin juuri viime jouluna pelastusarmeijan pataan. Menevät näin kiertoon kun ei ollut sopivan kokoisia lapsia tuttavissa tai naapureissa.
      Seuraavat luistimet ostettiin toiselle uudet (jalka ei ehkä enää kasva) ja nuoremmalle vielä vähän käytetyt (on pienet takuulla vuoden päästä).

Eli näin meillä ja varmasti samoin monella.
      Tulotasoltamme olemme ehkä keskivertoa paremmin toimeen tulevia, joku voi pitää jopa rikkaina.
      Eli ei ne suuret tulot, vaan talouden suunnittelu ja turhan tuhlailun välttäminen. Myös pieni ekologinen näkökulma mukana, eli ei heitetä pois hyvää tavaraa.

• Nimetön

me emme ole ostaneet lähes mitään uutena lapsille tai jos on niin vähintään 50% alennuksella. Silti on kuultu kommentteja että kun "te pistätte niin hirveesti rahaa lapsiin" ei me sitten aleta selittelemään puoliin eikä toisiin että miten ja mistä...tiedän tosiaan että täällä hgissä on äitejä ja isiä jotka pistää kaikki rahat siihen että kaiken täytyy olla uutta ja makeeta ja lapset syö sitten kaurapuuroa

• jänö80
        Nimetön kirjoitti:

me emme ole ostaneet lähes mitään uutena lapsille tai jos on niin vähintään 50% alennuksella. Silti on kuultu kommentteja että kun "te pistätte niin hirveesti rahaa lapsiin" ei me sitten aleta selittelemään puoliin eikä toisiin että miten ja mistä...tiedän tosiaan että täällä hgissä on äitejä ja isiä jotka pistää kaikki rahat siihen että kaiken täytyy olla uutta ja makeeta ja lapset syö sitten kaurapuuroa

tai sitten niillä on oikeasti rahaa ostaa kaikki uutena ja ovat miettineet rahallisen tilanteensa loppuun asti, ennen kuin ovat hankkiineet lapsia..tästä syystä itse sain esikoiseni 25-vuotiaana, kun oli käyty koulut ja etsitty vakituinen työ..

En halua ketään loukata, mutta mielestäni ei ole lapsen tehtävä tuntea sitä nahoissaan, että perheeseen on haluttu esim.viisi lasta...olen itse koko lapsuuteni kuunnellut, miten ei ole mihinkään rahaa ja tai on todella kova paikka murrosikäiselle kuulla, ettei ole lainkaan varmaa voiko harratuksen parissa jatkaa kun esim.lisenssi on noussut viimevuodesta...
        itse olen halunnut hankkia lapselleni kaiken laadukkaana, turvallisena ja uutena, koska on siihen varaa niin miksen niin tekisi?!
        enkä missään nimessä osoita teitä sormella..tässä taas vaan toisenlainen näkökulma keskusteluun.

• ap..
        jänö80 kirjoitti:

tai sitten niillä on oikeasti rahaa ostaa kaikki uutena ja ovat miettineet rahallisen tilanteensa loppuun asti, ennen kuin ovat hankkiineet lapsia..tästä syystä itse sain esikoiseni 25-vuotiaana, kun oli käyty koulut ja etsitty vakituinen työ..

En halua ketään loukata, mutta mielestäni ei ole lapsen tehtävä tuntea sitä nahoissaan, että perheeseen on haluttu esim.viisi lasta...olen itse koko lapsuuteni kuunnellut, miten ei ole mihinkään rahaa ja tai on todella kova paikka murrosikäiselle kuulla, ettei ole lainkaan varmaa voiko harratuksen parissa jatkaa kun esim.lisenssi on noussut viimevuodesta...
        itse olen halunnut hankkia lapselleni kaiken laadukkaana, turvallisena ja uutena, koska on siihen varaa niin miksen niin tekisi?!
        enkä missään nimessä osoita teitä sormella..tässä taas vaan toisenlainen näkökulma keskusteluun.

Että meilläkin molemmat on vakituisessa työssä ja tulot suhteellisen hyvät. Mutta en silti koe sen mitenkään olevan lapselta pois, jos ostetaan käytettynä tavaroita ja vaatteita. Ja vaikka ne ovatkin käytettyjä niin miksi ne eivät voisi olla laadukkaita ja turvallisia?

Minulla on varmaan joku juttu tässä sästämisessä, että vähemmälläkin ja halvemmallakin pärjää. Kaiken ei tarvitse aina olla niin uutta ja hienoa, vaikka varaa olisikin

Lähinnä ihmettelin sitä että miksi pitää ostaa kaikki uutena, jos niihin ei oikeasti ole varaa?

• kova k
        ap.. kirjoitti:

Että meilläkin molemmat on vakituisessa työssä ja tulot suhteellisen hyvät. Mutta en silti koe sen mitenkään olevan lapselta pois, jos ostetaan käytettynä tavaroita ja vaatteita. Ja vaikka ne ovatkin käytettyjä niin miksi ne eivät voisi olla laadukkaita ja turvallisia?

Minulla on varmaan joku juttu tässä sästämisessä, että vähemmälläkin ja halvemmallakin pärjää. Kaiken ei tarvitse aina olla niin uutta ja hienoa, vaikka varaa olisikin

Lähinnä ihmettelin sitä että miksi pitää ostaa kaikki uutena, jos niihin ei oikeasti ole varaa?

sitä sopii miettiä

• lapsiluku
        jänö80 kirjoitti:

on verrannollinen siihen, kuinka paljon perhe tienaa?
        Meillä on viisi lasta ja meilläkin hankitaan lapsille "laadukasta, turvallista ja uutta".
        Ai niin, olen muuten vain kotiäiti.

• mamaX4
        jänö80 kirjoitti:

me emme osta käytettyjä siksi että rahatilanne ei sitä sallisi vaan syitä on useita kuten kierrättäminen, monet tavarat ja vaatteet ovat vielä ihan uudenveroisia ja käytämme rahat mieluummin johonkin muuhun. Lasten ei ole ikinä tarvinnut olla ilman eikä tarvitse tulevaisuudessakaan.

Kyllä valitettava tosiasia on että suomalaiset nuoret perheet eivät osaa käyttää rahojaan järkevästi, asiaa hyvinkin läheltä seurannut...vuokrat ja lyhennykset jäävät maksamatta kun täytyy yrittää näyttää että kyllä meillä on varaa...hassuinta asiassa on se että muita ihmisiä tuskin kiinnostaa onko lasten vaatteet ja muut systeemit ostettu uutena vai vanhana.

Ymmärrän kyllä että lapsille halutaan ostaa kaikki uutena, onhan se helpoin tapa hankkia kaikki se ihanuus, tosin samaan tulokseen pääsee ostamalla second handiakin...kuinkahan monta kertaa minäkin olen ostanut kalliita merkkituotteita lapsille kun epätoivoinen äiti niitä myy saadakseen leipää pöytään kun on rahat loppu ennen seuraavia lapsilisiä...tuotteet ovat usein hyvin vähän käytettyjä ja myydään vielä siinä tilanteessa kun lapsi siihen mahtuisi tai esim. lelulla leikkisi. Olen esim. ostanut kaksi stokken sänkyä joihin on myös kehtosysteemit kuuluneet alle 400 eurolla alle vuoden sisällä niiden alkuperäisestä ostopäivästä...tuossa tapauksessa uuden ostaja on kyllä jäänyt tappiolle koska on muutaman kuukauden takia tuhlannut rahaa monta vuotta käypään sänkyyn sen 400 euroa eli alle puolet saa myydessään takaisin...sama pätee merkkivaatteisiin ja muuhun hömpsötykseen...

• mapee

Turvaistuinta en ostaisi käytettynä paitsi tutulta jotta tiedän sen historian. Samasta syystä meillä oli jossain vaiheessa vuokraistuimet vakuutusyhtiöstä (hinta vaan nousi ihan järjettömäksi sittemmin). Onneksemme oma akäyttöä on ollut kiitettävästi ja kun hännänhuipun aika koitti ja kaikki oli myyty pois niin ostettiin uudet. Tarjouksessa saatiin tutusta kaupasta sopivaan hintaan ja jälleenmyynti tuttavaperheelle oli oikein sopivaan hintaan. Eli käyttö ei maksanut kamalasti ja raha seisoi tovin tavarassa kiinni.

Vaunut ostettiin ekalle uutena. Seuraavaksi tarvittiin tuplat jotka oli käytetyt. Sitten ostettiin taas uutena ja vanhat vaihdossa, väliraha olematon. Ostaja oli tiedossa vaunuille jo ennen lapsen syntymää joten kierrätys toimi! Viimeinen taas sai juuri ja juuri sisäänajetut käytetyt vaunut ja rattaat. mainiota on ollut se, että tavara kiertää hyvin ja oman rahoituksen osuus on siedettävä kun tavara liikkuu eteenpäin.

Vaatteet sun muut on sitten taa shankittu ihan miten sattuu arvostuksen mukaan. Kengät on useimmiten ostettu uutena samoin toppahaalarit on aina uutena vaikka käytettynä on ollut remppa/talli/kurapihahaalaria joiden kulutus on ihan kamala ja rikkoutuminen vain ajan kysymys.

Vaatteiss aon sekin pointti, että jos ostan kalliin niin se kestää ja toimii sekä kiertää seuraavalla ja halpa taa son sitten vain yhden tarpeeseen ilman muuta arvoa. Jos sen pystyy kierrättämään niin mainiota!

Yksi lastentarvike yli muiden meillä on ollut ja se on lastenistuin joka vasta asitteriä, mutta ei keinu. Malli poistui myynnistä aikoja sitten ja omamme odottaa jälkipolvia puhkikuluneena vintillä. Ilman sitä ei lisi lastenhoidosta selvitty ikinä!

Toinen tarpeellinen hankinta on ollut hoitolaukku jotka kaikki on ostettu käytettynä. Eka oli hieno tuontimalli maailmalta ja kieltämättä paras, mutta kun sitä oli reilut kolme vuotta raahattu mukana niin alkoi olla aika ränsistynyt.. Seuraava vastasi tarkoitusta ja sinne mahtui isompienkin kamaa, mutta ei ollut yhtä hyvä. Kolmas taas tuli vaunujen mukana ja oli kutakuinkin ekaa vastaava, mutta huonompi kantaa.

Kirpparit on oiva paikka vaikka ostan sieltä vain hyvää tavaraa. Siitä tosin olen valmis maksamaan vaikka nykyisin hinnat on ihan hukassa! Myös pörssin kautta aikanaan hankittiin paljon kaikkea ja sittemmin huutonetistä. Lähipiirin kierrätys toimi myös mainiosti. Lisäksi kahlaan poistotankoja ja alennusmyyntejä ihan rutiinisti läpi tehden hankintoja tulevankin varalle.

Pinnasänky hankittiin uutena ja se kestikin sitten kaikilla lapsilla ja kuudella muullakin tenavalla ja nyt en edes tiedä, missä se seikkailee ja elää omaa elämäänsä. Kotimainen tuote oli hintansa väärti! Samoin on käynyt syöttötuolien kanssa.

Eilen juuri teinien kanssa kierrettiin kirpparit läpi. Äiti osti krääsää ja kirjoja ja tytöt vaatetta. On se vaan kiva akun löytää kuudenkympin housut reilulla kympillä ja tuskin on jakass aolleet jne.

Omana ajatuksena on tietenkin rahan säästämisen lisäksi ollut jalompiakin ajatuksia kuten kierrätyksen ideana on. Tavoite on edelleen, että hukkaan ei mene käyttökelpoista tavaraa. Tämä on niitä asioita joit aon helppo siirtää jälkipolvelle omalla esimerkillään.

Meillä myös pienituloinen (mies töissä äiti kotona) nyt kolmen lapsen perhe ostaa kaiken uutena ja vaunuja on vaihdettu uuteen värin vaihtuessa pinkistä siniseen ja takaisin. Poikeuksena tästä on meiltä kiertävä tavara joka otetaan vastaan ilomielin. Ruuasta sitten tingitään kyllä ja laskut seisoo nipussa jne..

• rinsessanakki

... Osa itse tehtyä ja osa ihan kaupasta ostettua. Itse en siis äiti ole vielä (14-vuotias), mutta näin meillä toimittiin kun veljen kanssa pieniä oltiin. Perhe ei ollut mikään nälkäpalkalla elävä mutta ei sen puoleen mikään miljonääri. Keskimääräistä pienemmät tulot, luulisin, muttei nyt siis ihan keppikerjäläisiä.

Luultavasti sitten kun omia lapsia on, niin samaa periaatetta nooudatan. Itse olen "ekoihmisiä", joten muutenkin jo tässä vaiheessa suosin kirpputoreja ja omatekoisia vaatteita. En myöskään aio hukuttaa lapsiani leluihin, mutten myöskään antaa heille yhtä nallekarhua ja käske heidän pärjätä sillä koko leikki-iän.

• oasy

ostin lähes kaiken paitsi vaunut kirppareilta esikoiselle, mutta nyt kun kakkonen on tulossa olen alkanut ostaa esikoiselle oikeestaan vaan uutta (alennuksesta pääsääntöisesti).Kynnys on matalampi, kun ajattelee, että ne tulevat kahden käyttöön ja monet niistä säilyvät toivottavasti parempikuntoisena kuin jo selvästi käytetyt tuotteet. Sitäpaitsi laatutuotteita löytää alesta halvemmalta kuin nykykirppareilta, jos vaan viitsii kierrellä ja katella sen vertaa. Valitettavasti ei ole tuttuja, joilta liikenisi tavaraa ja vaatetta.Heiltä kyllä mielelläni ottaisin käytettyjäkin...

• ...

Esikoinen (poika) sai lähes kaiken käytettynä, johtuen tulotasostamme. Turvaistuinkin, tosin tiesimme tuolin historian.

Toinen piti pitkälti esikoiselta jääneitä tavaroita. Paitsi tietysti mekot oli uusia tai itseommeltuja.

Kolmas taas on saanut melkein kaiken uutena! Syynä tähän varmaan on se että:
      - tulotasomme on noussut opiskeluajoilta roimasti. - edelliset tavarat oli lahjoitettu eteenpäin vuosia sitten.
      - Ei jaksa etsiä käytettyjä. Siihen menee liikaa aikaa! Aikaa on aina liian vähän!
      - Edelleenkään en maksa vanhasta enempää kuin uudesta. Lasten vaatteita saa alennusmyynneistä halvemmalla kuin kirpputorilta vanhoja.
      - kolmen vilkkaan lapsen kanssa ei kirpputorilta kierretä, ainakaan minun hermorakenteella

Tosin vaatetta tämä kolmas on saanut kaikkein eniten tutuilta. Usein kommentin: Teillä olis varmaan näille käyttöä...

Pidän käytettyjä vaatteita lapsillani, mutta ostan itse uutena, koska ne on helppo ostaa kaupasta. ja mikä tärkeintä, niitä voi vertailla olisiko tämä vai tuo toinen koko parempi.

• tuore mami

Turvakaukalo, vaunut ja pinnasänky ostettiin uutena. Kestävät sitten varmasti seuraavillekin lapsille. Vaatteita ja leluja ollaan ostettu kirpparilta lähes kaikki, vaatteet jää niin äkkiä pieneksi ettei kannata uutena ostaa, eikä vauvalelutkaan enää isompana kiinnosta. Ja vaikka ollaan uutena jotain tavaroita ostettu, ollaan kytätty tarjouksia että ostettiin alennusmyynneistä halvalla.

• Kaikki Uutena

Meillä on ostettu esikoiselle kaikki uutena ja vaikka opiskelijoita oltiin esikoisen syntyessä niin silti hankittiin vaunuista kaukaloon kaikki uutena, on sitte valmiina seuraavaa varten .. näin ajattelin.

Vaan kun kuopus syntyi (samaa sukupuolta) niin hälle ostettiin uusi kaukalo, isompi ja turvallisempi-isofix alustalla- olihan se kallis mutta turvallisuudesta emme tingi.

Uudet rattaatkin ostettiin isompaa varten, jotta nuorikko sai vaunut, jotka oli todella vähän käytetyt.

Nyt ostettiin sitte kaksostenrattaat, jotta päässään yhtäaikaa yksin ite molempien lapsien kanssa lenkille.¨

Vaatteet on nykyaikana lurpakoita vaikka Tuttaa ostais, joten ei kauheasti jääny vaatteita esikoiselta nuorikollemme, jokunen hyvä suomalainen body ja potkarit, loput meni roskiin surutta.

En ikinä osta kirppareilta, hyi olkoon toisten vanhoja rättejä, nou tänks! Enkä haluan ite kierrättää, joku päivä se joku kävelee minun takki päällä, hyi sitäkin ajatusta.

Hienoa että joku jaksaa kuitenki kierrättää!

• kaverilta käytettyä

Kirjoitit: "En ikinä osta kirppareilta, hyi olkoon toisten vanhoja rättejä, nou tänks! Enkä haluan ite kierrättää, joku päivä se joku kävelee minun takki päällä, hyi sitäkin ajatusta. Hienoa että joku jaksaa kuitenki kierrättää!"

Kysymys: Jos kierrätys on mielestäsi noin kamalaa... miksi kuitenkin mielestäsi on hienoa että joku kuitenkin jaksaa kierrättää?

Jaksaa kierrättää.... onpa siinäkin tosipaljon vaivaa, että laittaa pestyt vaatteet muovipussiin ja kauppamatkalla Pelastusarmeijan laatikkoon. Ja säästää samalla omissa jätemaksuissa.

• auttaa voi aina
        kaverilta käytettyä kirjoitti:

Kirjoitit: "En ikinä osta kirppareilta, hyi olkoon toisten vanhoja rättejä, nou tänks! Enkä haluan ite kierrättää, joku päivä se joku kävelee minun takki päällä, hyi sitäkin ajatusta. Hienoa että joku jaksaa kuitenki kierrättää!"

Kysymys: Jos kierrätys on mielestäsi noin kamalaa... miksi kuitenkin mielestäsi on hienoa että joku kuitenkin jaksaa kierrättää?

Jaksaa kierrättää.... onpa siinäkin tosipaljon vaivaa, että laittaa pestyt vaatteet muovipussiin ja kauppamatkalla Pelastusarmeijan laatikkoon. Ja säästää samalla omissa jätemaksuissa.

mielestäni on sikamaista, että joku nakkaa hyvät vaatteet menemään siksi ettei sietäisi ajatusta omasta takistaan toisen päällä. varsinkin, kun samanlaisia takkeja on todennäköisesti miljoonia maailmalla.

pelastusarmeija, punainen risti tms, hyvä tapa auttaa tarvitsevaa. talo voi palaa kenellä tahansa.

• hyötyjäte

jotka eivät halua kierrättää ja pitää näin huolta ympäristöstä ei pitäisi ollenkaan hommata mitään kulutustavaroita!

• 3 merkkiä

"En ole mikään ekologisten aatteiden kannattaja, mutta en ymmärrä tätä kulutus hysteriaa.." SIis mietihän nyt mitä puhut? On asia, jota pidät mielettömänä ja väität, ettet kannata ekologista ajattelua. Kannatatko ylipäätään mitään ajattelua?

• angelikaelizasyys

On ihan järkevää ostaa kirpputorilta. Jotkut niistä ovat ihan hyvätasoisia. Kun katsoo, että
        vaatteet jne. ovat siistejä niin hyvä keino säästää pitkä penni. Sitäpaitsi usein löytyy yksilöllisiä vaatteita ja kohtuullista luettavaakin.

• meillä!

Tervetuloa tänne Pohjois-Italiaan, jos haluatte nähdä kuinka lapset aina tip top vaatteissa. Täällä ei rakkaalle lapselle iki maailmassa ostettais toisten vanhoja vaatteita. Ei sen puoleen ei täällä kirpputoreja edes ole. Kaikki pitää olla priimaa, uudet vaunut, rattaat, autokaukalot, syöttötuolit jne. Täällä arvot vaan on toisenlaiset kuin Suomessa, todellinen kulutusyhteiskunta. Vähemmän ajatellaan luontoa. Mutta on täällä tavallisella perheellä paljon enemmän rahaa millä mällätä. Suomalainen on tavispalkallaan huonolla ostovoimalla varustettu.

• blondeistablondein72hki

ollaan saatu tai käytettyinä.

Nykyään aika paljon uutena.

• Verkko sheriffi

Johan itse vastaat omaan kysykseen, joten myötätuntoako täältä haet?

• äiti 2 pojalle..

kummallekkin on ostettu kaikki uutena,sängyt vaatteet yms yms.
      Ei ole koskaan tarvinnut miettiä onko rahaa ruokaan sen takia että kaiken uutena ostaa.
      Minun lapsilleni vain parasta!
      Lapsien tarpeissa jos säästää niin se on väärä paikka!

• mä vaan

Ootko miettinyt mitä sun laadukkuutes tulee maksamaan sun lapsille? Ota selvää asioista. Ihminen on todella tyhmä ja laiska jos ei viitsi asioita ajatella pidemmälle. Ei varmaan lapsiaskaan kiinnosta muutaman vuoden päästä kun oot ollut osa syynä niiden elämän tuhoamiseen. Vai aiotko kasvattaa ne yhtä välinpitämättömiksi? Herää pahvi todellisuuteen! Osta vaan uutta ja tuhoat munkin lapselta maaperän jolla elää!!

• että jos ostaa kirppareilta
        mä vaan kirjoitti:

Ootko miettinyt mitä sun laadukkuutes tulee maksamaan sun lapsille? Ota selvää asioista. Ihminen on todella tyhmä ja laiska jos ei viitsi asioita ajatella pidemmälle. Ei varmaan lapsiaskaan kiinnosta muutaman vuoden päästä kun oot ollut osa syynä niiden elämän tuhoamiseen. Vai aiotko kasvattaa ne yhtä välinpitämättömiksi? Herää pahvi todellisuuteen! Osta vaan uutta ja tuhoat munkin lapselta maaperän jolla elää!!

ei laatutavaraa niin pilaa enemmän maapalloa kuin jos ostaa kaupasta uutena laatutavaraa joka kestää monelle monelle lapselle.

Ja jos niin maapallosta välittää niin tuskin tekee lapsiakaan, koska nehän kuluttavat maapalloa todella paljon. Turha siis kenellekään huomautella asioista, jos itsellä on maapalloa tuhoava lapsi.

• kaikki uutena kyllä
        että jos ostaa kirppareilta kirjoitti:

ei laatutavaraa niin pilaa enemmän maapalloa kuin jos ostaa kaupasta uutena laatutavaraa joka kestää monelle monelle lapselle.

Ja jos niin maapallosta välittää niin tuskin tekee lapsiakaan, koska nehän kuluttavat maapalloa todella paljon. Turha siis kenellekään huomautella asioista, jos itsellä on maapalloa tuhoava lapsi.

Niin se on että laadukas tuote kestää kun taas halppis usein menee yhden lapsen jälkeen jo roskis kelpoisesksi.
        t.nim kokemusta on!

• kaksi tyttöä ja eko

Aivan käsittämättömän hyvää tavaraa kirppareilta. Tampereella ainakin pystyy elämään laadukkailla kirpparivaatteilla, -leluilla yms. Vaunut, sitterin, Aventin rintapumpun, 15 kg --> Kidfix istuimet ja tietenkin tutit yms olemme ostaneet uutena. Kaikki muu käytettynä. Lastemme vaatteet ovat kulahtamattomia ja laadukkaita: Kinderit, Elle, Reima, Jean Bourgout, Lindex [ hyvä trikootavara ], Exit yms. Kenkiä on joka takin väriin yms Hyvälaatuisia leluja joissa on ideaa löytyy myös hulppeasti. Joka viikko pitää tehdä kierros ja kaappitilaa pitää olla odottaville vaaatteille, muuten ei toimi. Pitää myös opetella katsomaan monen sontakasan lävitse ja päättelemään muista tuotteista mitä tasoa pöydästä löytyy sekä tajuta mistä kannattaa maksaa ja mistä ei. Pystyy säästämään aivan tolkuttomasti rahaa ja lapsesi on aina hyvin puettu.

• Elfarran

Ajatusmalli "Minun lapsilleni vain parasta" ei sitten mene minun kaaliin kun on puhe tästä, että ostetaanko vauvatavaroita/vaatteita käytettynä vai ei. Minun ajatukseni on, että jos ostaa nämä vauva/taaperoiän tavarat käytettynä niin tavallaan säästää rahaa sitä aikaa varten, jolloin ei mikä vaan, ehkä juuri käytetty vaate, kelpaakaan. Eli millon se sitten tuleekaan, kouluiässä? murrosiässä? Olen aivan varma, että ehdin silloin aivan tarpeeksi maksaa tytön menoja. Nyt kun tyttö ei itse piittaa pitääkö käytettyä puseroa, hillitsen mielelläni kulutusta ja rahaa.

Uutena olen ostanut esim. auton turvaistuimen, ergorepun, sukkia, alushousuja, joitain leluja, kenkiä, potan... varmaan jotain muutakin, mutta ne tyypilliset vaunut, sitterit, kurahaalarit, toppapuvut, sängyt, syöttötuolit yms. on kyllä käytettyä kamaa.

• läheskään

kaikkea. Ostan vain sen mitä tarvitsee ja mitä ei mistään muualta saa käytettynä. Toki itselläni on käynyt sen verran hyvä tuuri, että isovanhemmat ostaa suurimmat.

• ja nautin :)

ihan kaiken

• Nimetön

melkein kaikki uutena.Miksi?siksi,koska haluan,että lapsilla on uudet vaattet.Eikä mua kiinnostaa kuka mitä luule minista:)))toivno sulle sama,alä kattoa mitä toinen tekee,elä oma elämää.

• ^Teini^

Olen 1989 vuonna syntynyt ja vanhempani ovat ostaneet minulle kaikki lelut, rattaat yms, uusina.

Edelleen ostan vain uutta tavaraa. En voisi kuvitellakkaan käyttäväni jotain mitä joku on jo käyttänyt.

• marvii

Onneksi on myös sellaisia ihmisiä, jotka ostavat myös käytettyjä. Ne ovat aivan yhtä käyttökelpoisia kuin uudetkin tavarat. Ei tietenkään tarvitse mitään romua ostaa, ne voi viedä kierrätykseen, jotka uusiokäytetään. Kyllä pitää osata tässä maapallon tilanteessa olla myös ekologinen, eikä ajatella vain omaa parasta.

• mä vaan

En todellakaan osta enää uutena lapselleni jos löydän kirppariltakin hullun halpana. Siskoni tulevalle lapselle olen kohta alle 100 eurolla löytänyt yli 1000euron vaatteet!!! Tavarat on erittäin hyväkuntoisia ja kuin uusia. Ei vanhemmat ajattele, että niiden merkkkivaatteiden osto ei paljon auta kun jäät sulavat.. Olisitko ennemmin tonnin uusissa kiinalaisissa vetimissä kuin säästäisit tämän pallon?

• ja annan kaiken käytön

jälkeen hyväntekeväisyyteen. Ostan tavaroita ja vaatteita jotka ovat kestäviä ja laadukkaita, jotta niistä on iloa vielä monelle lapselle, esim. orpokodissa. En näe toimissani pahaa, päinvastoin. Eri asia olisi, jos ostaisin vauvatarvikkeita jotka heittäisin käytön jälkeen roskiin.

• wolf

pers aukisten puheita......
      joo ollaan ostettu kaikki uutena ja meillähän on vain yksi elämä vai???
      kivoja muistoi kersoille... jos on varaa..
      ja en mä ainakaan suostu työntää mitään tarjoustalon rattait hanges jos on parempii saatavil

tähän kaikki joilla on lapsia on sitoutunut joten täysii vaan koska uusi elämä uudet kujeet....

• Nimetön

Hyvähän se on jos vanhemmat osaa ajatella enemmän omia lapsiaan ku pelkästään omaa persettänsä! Ihmettele mielummin omaa itsekyyttäs...

• vieläkin hullumpaa..

Nimittäin taisi olla J.Lo vai mikä se oli eli lopezin jennifer kun sanoi vai mitä se oli käyttävänsä vain KERRAN vaatetta kaksosillaan vai mitä ne oli...
      Ei liene mikään kettutyttö luonnoltaan tuo..

Ketjusta on poistettu 5 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Silmienvääntelijä-persut pääsivät Japanissa sarjakuvaan

Torille! https://www.hs.fi/kulttuuri/art-2000011943173.html
      Maailman menoa
      175
      4961
    2. Nato kaatamassa Petterin haaveileman Tunnin junan?

Nato edellyttää pohjoisessa Jäämereltä Rovaniemelle saakka kapearaitesta suoraa rautatieväylää, joka maksaa paperirahaa,
      Maailman menoa
      18
      4336
    3. Donald Trump pääsi samalle listalle Sanna Marinin kanssa

Eli vasemmistolaisen Time-median top 100 jännäihmisten listalle. https://time.com/collections/time100-next-2021/5937699
      Maailman menoa
      9
      3087
    4. Älkää vaan sairastuko syöpään Suomessa

Tilaston mukaan Suomi, Slovakia ja Latvia lääkitsee aivan pohjamudissa syöpää. Sairastunutta hoidetaan edelleen vanhana
      Maailman menoa
      248
      2910
    5. Kyllä, maata ei halua puolustaa nimenomaan punavihreän puolen edustajat

"Esimerkiksi maanpuolustushenki on keskimääräistä alempana naisten, arvoliberaalien, heikossa taloustilanteessa olevien
      Maailman menoa
      143
      2852
    6. Sä veit mun sydämen ihan totaalisesti

Aivan totaalisesti..
      Ikävä
      52
      2491
    7. Oot se sinä

Ihan varmasti oot, tuo olemus ei valehtele 😘💓🪅 🏡 ihana 😍🙏
      Ikävä
      27