lestadiolainen ateisti

Gaadanan

Otsikko saattaa kuulostaa naurettavalta, sillä joidenkin mukaan ei voi olla yhtäaikaa ateisti ja lestadiolainen. Itse sanon, että kyllä voi.
Nimittäin lestadiolaisuus ja uskovaisuus on kaksi eri asiaa. Yleisimmin lestadiolaiset ovat uskovaisia.

Itse olen syntynyt lestadiolaiseen perheeseen ja minulla on myös paljon lestadiolaisia kavereita. Vaikka meillä kotona ollaan lestadiolaisia, meille on aina tullut kotiin Tieteen kuvalehti, joka on saanut minut omaksumaan ateistisen elämänkatsomuksen. Eihän kaikki Tieteen Kuvalehden lukijat ole ateisteja, mutta minusta tuli sellainen. Olen silti lestadiolainen. Syy, miksi jatkan lestadiolaisuudessa, on se, että pysyy paremmin näissä piireissä, joihin olen syntynyt.

Minulla on runsaasti kivoja sisarten lapsia ja haluan pystyä lähestymään niitä, kuin ennenkin. Jos toisin julki ateistisuuteni, en voisi enää lähestyä lapsia, kuin ennen. Lapset saattavat minulta kysellä, että pääsikö se ja se taivaaseen. Ja he myöskin kertovat, kuinka milloin kukakin on tullut uskottomaksi ja joutuu tulimereen.
Itse en halua leimautua lasten silmissä piruksi.

En myöskään julista näkemyksiäni lapsille, vaan annan heidän uskoa tulimeriin, enkeleihin jne. He kyllä itse valitsevat oman tiensä vanhetessaan.

Monet kaverit, jotka ovat tunnustaneet olevansa ateisteja, ovat portit moniin suuntiin sulkeutuneet. Ainakaan he eivät voi vapautuneesti osallistua erilaisiin juhliin. Ja nämä saavat kuulla pienten lasten suista joutuvansa tulimereen.

Minun porukassani useammat ovat ateisteja, mutta lestadiolaisia. Tervehdimme muita ihmisiä Jumalan terveellä ja muistetaan silloin tällöin käydä seuroissa. Kuuntelemme kuitenkin seurapuheita vähän eritavalla, kuin uskovaiset. Tämän vuoksi valitsemme tarkemmin, ketä menemme kuuntelemaan ja ketä emme. Taitavien puhujien puheista voi oppia myös itse. Esimerkiksi yrittäjätaustaiset puhujat ovat sellaisia, joiden puheista haluaa ottaa kaiken opin irti.
Eli, miten kuulija vakuutetaan jne.

Koska me olemme kavereitteni kans ateisteja, me teemme tietenkin sellaisiakin asioita, joita lestadiolaiset eivät normaalisti tee. Kun lähdemme jonnekin reissuun, esim hotelliin, niin siellä unohdetaan täysin lestadiolaisten ohjeet. Vietämme ihan normaalia suomalaisten elämää.

Asunnollamme meillä on "kulissit" kunnossa.
Olohuoneen cd-levytelineessä on srk:n yms. hengellisiä levyjä. Nämä ovat hyvin vähäisellä käytöllä, koska kuuntelemme enemmänkin mp3:sia suoraan kiintolevysoittimesta. Näiden kätkeminen ei ole niin vaikeaa, kuin varsinaisten levyjen.

Samoin televisiojärjestelyt ovat kunnossa. Kiitos nykyajan. Meillä on pieni AnySeen digiviritin kortin lukijalla. Ja tämä pieni digiviritin kätkeytyy näppärästi laatikkoon. Tämä vain kytketään olohuoneessa olevaan tietokoneeseen, jossa on 24 tuuman näyttö.

Ja ateisteja olemme siksi, koska emme usko Jumalaan. Mielestämme se on hyvin epätodennäköistä, että tämän kaiken olisi luonut jokin luoja.

53

1827

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Eija_Moilanen

      tuo Tieteenkuvalehti on mielestäni äärimmäisen huonotasoinen. Meille tuli se vuosia. Sitten hoksasin vaihtaa sen Tiede lehteen, jonka taso on mielestäni paljon parempi.

      • ykseks

        >>Sitten hoksasin vaihtaa sen Tiede lehteen, jonka taso on mielestäni paljon parempi.>>

        Olen melkein samaa mieltä. Kyllä Tieteen kuvalehtikin hyvä on, mutta siinä on enemmän sellaista sensaatiohakuisuutta ja tulevaisuuden utopistisia fiktioita.


    • avakas

      Et voi olla sekä lestadiolainen ja ateisti samalla kertaa joko tai,Joko olet lestadiolainen tai sitten ateisti.
      Välimuotoa ei ole olemassakaan.

      • Kempelainen

        puntaroida sitä uskooko joku Jumalalaan tai ei. Sillä usko, vaikka kuinka vahva on Jumalaan ei pelasta ketään.

        Satanakin uskoo Jumalaan, koska Jumala on luonut Hänet.


    • mutta entä jos

      menet naimisiin vl-tytön kanssa? Ehkäisettekö, ja jos, niin millä konstilla sen salaatte?

      • muille ettei

        lapsia tule jos kyselee.
        Jos lapsia ei tule niin ei tule. EI paljon tarvi päätä käyttää kun jo keksii hyvän syynkin jos jonkun on niin pakko tietää tarkkaan miksi ei lapsia tule. Ja jos joku niin tarkkaan haluaa tulla sisään toisten elämään niin sellaselle saa jo sanoa että eipä kuulu sulle, lähde liitämään!
        Tärkeää on myös millaisessa porukassa liikkuu vl:n keskuudessa, se auttaa paljon asiaa.


    • parempi ilmaisu

      Tai vaikka ateistislestadiolainen, samoin kuin vanhoillislestadiolainen. Kuulee puhuttavan myös vanhalestadiolaisista, joten ole vaikka Ateistis- vanhoillislestadiolainen.

    • Työvaliokunnan veli

      Veljet ovat ymmärtäneet oikein tuon uskomisen asian. Uskovaiselle on tärkeintä se, että tervehtii muita uskovaisia Jumalan terveellä ja muistaa käydä seuroissa pyytämässä synnit ja matkanviat anteeksi Jeesuksen nimessä ja veressä.

      • metaskeema

        Aamenta vastaa.


    • paikkaansa

      että pidät lestadiolaiskulissiasi yllä ainoastaan miellyttääksesi sukuasi ja sisarustesi lapsia? Miten viitsit edes vaivautua tuollaiseen näyttelemiseen? Eikö oma elämäsi olisi mielekkämpää ja henkisestikin terveempää, jos lopettaisi kaksoiselämän ja valitsisit puolesi? Miksi edes haluat, että sinun ajatellaan olevan uskovainen, jos et tunne olevasi? Tuollainen elämäntapa on aikamoisen rankkaa psyykelle pidemmällä aikavälillä.

      Elin itsekin tuollaista elämää aikoinaan pari vuotta, mutta huomasin, että se vie vain turhaan energiaa ja vaatii jatkuvien tekosyiden ja valkoisten valheiden keksimistä. Luovuin koko leikistä ja valitsin laveamman tien.

      • metaskeema

        Minä olen myös valinnut ns. laveamman tien, mutta joillekin ihmisille en jaksa tätä asiaa sanoa suoraan, koska en näe siitä olevan mitään hyötyä vaan paremminkin haittaa. Silloin on helpompi vain näytellä, koska se ei oikeastaan edes vaadi mitään.


    • Sectori

      Koska et usko Jumalaan, sinulla lienee jokin ajatus, miten tämä kaikki on alkanut? Minua kovin kiinnostaisi kuulla ajatuksiasi tästä. Mitä ajattelet ylipäätään siitä, mitkä asiat sinun elämääsi ohjaavat?

      Minäkin olen kiinnostunut kaikista tieteen saavutuksista, mutta en itse osaa välttämättä pitää niitä ristiriidassa Jumalan olemassaolon kanssa. Itse asiassa hämmmästelen enemmänkin sitä, miten paljon ihminen on onnistunut tutkimaan ja selvittämään luonnon ihmeitä. Pidän sitä jo ihmiseltä hyvänä saavtuksena, mutta siitä on toki pitkä matka vielä toteutukseen ja luomiseen:)

      Minulle Luojan työ näyttäytyy pienissä asioissa. Otan esimerkkinä kuvaannollisesti käteeni jonkin kasvin siemenen, ja mietin, että tästä kasvaa kaunis kukka. Ja näitä erilaisia pieniä ihmeitä on tuolla tienvarret täynnä. Lieneekö asia nykyihmiselle niin itsestäänselvyys, että sitä ei tule aina ajatelleeksi, että tuo pieni siemen on Luojan mestariteos. Näin on suurin osa Jumalan ihmeistä. Vaatimattoman ja vähäpätöisen näköisiä, mutta kun niitä oikein hoidetaan, ne puhkeavat kukkaan. Muutos on suuri.

      • Ex-Mary

        Jos tää juttu on totta ,eikä provosointia, niin olen todella järkyttynyt.:(

        Miten Sinä voit elää tuollaista elämää?

        Uskotko sokeasti tieteeseen?

        Kuule, ihmisen saavutukset tieteestä ovat vasta alkuvaiheessa, pienessä alkuvaiheessa.

        Venäläiset tutkijat ovat todenneet, että yleensä ihminen käyttää aivokapasiteetistaan keskimäärin noin 1%.

        Kuulostat todella lapselliselta.

        Järkyttävintä on se ,että elät tuollaista valhe-elämää.
        Joko olet uskovainen, tai sitten et.

        Toivon todella, että tää juttu ei oo totta!


      • Eija_Moilanen

        Mulle tuli jostain syystä ihan pakottava tarve kirjoittaa, että ajattelen melko samanlailla kuin sinä. :)


      • Sectori
        Eija_Moilanen kirjoitti:

        Mulle tuli jostain syystä ihan pakottava tarve kirjoittaa, että ajattelen melko samanlailla kuin sinä. :)

        ...sehän on mukavaa kuulla:)


    • metaskeema

      Minä olen osittain samoilla linjoilla. Monet pitävät minua edelleen uskovaisena.

    • Anonyymi

      Olisipa kiintoisaa tietää, onko aloittajalla vielä tuo tilanne.

      • Anonyymi

        Luulen, että tuollaisessa tilanteessa kannattaisi vl-lähipiirille kertoa, että on tehnyt toisenlaisen ratkaisun kuin he. Ja kannattaa korostaa, ettei tulimerellä uhkailu auta, kun ei usko senkään olemassaoloon.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Luulen, että tuollaisessa tilanteessa kannattaisi vl-lähipiirille kertoa, että on tehnyt toisenlaisen ratkaisun kuin he. Ja kannattaa korostaa, ettei tulimerellä uhkailu auta, kun ei usko senkään olemassaoloon.

        Ateisti ja vl uskova ovat Jeesuksen tuomiolla samassa tilanteessa. Ateisti ei usko Jeesukseen eikä Jumalaan ja silloin asia on selvä. Mutta paremmin ei käy vl uskovallekaan. Hän on uskonut ihmisoppeihin eikä Jeesukseen. Silloin molemmat ohjataan samasta portista kadotukseen.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ateisti ja vl uskova ovat Jeesuksen tuomiolla samassa tilanteessa. Ateisti ei usko Jeesukseen eikä Jumalaan ja silloin asia on selvä. Mutta paremmin ei käy vl uskovallekaan. Hän on uskonut ihmisoppeihin eikä Jeesukseen. Silloin molemmat ohjataan samasta portista kadotukseen.

        Hullu se on.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Hullu se on.

        Kuka on hullu? Se on raamatullinen totuus että joka ei usko Jeesukseen eikä Jumalaan ei pelastu=ateisti.
        Se joka uskoo epäraamatullisia ihmisoppeja kuten vl niin ei hänkään pelastu. Hän uskoo ihmistä ennemmin kuin Jeesusta. Lopputulos, molemmat kadotukseen.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kuka on hullu? Se on raamatullinen totuus että joka ei usko Jeesukseen eikä Jumalaan ei pelastu=ateisti.
        Se joka uskoo epäraamatullisia ihmisoppeja kuten vl niin ei hänkään pelastu. Hän uskoo ihmistä ennemmin kuin Jeesusta. Lopputulos, molemmat kadotukseen.

        Raamattu sanoo ne jotka kestää loppuun asti pelastuu.
        Jos sulla on usko mutta ei sitä kestävyyttä ni miten voit pelastua?
        Ei usko ketään pelasta vaan kestävyys.


    • Anonyymi

      Minusta myös tuntuu samalta kuin aloittajasta onkohan meitä oikeasti paljonkin ?

    • Anonyymi

      Ootte sitten oikeita uroksia?

    • Anonyymi

      Mie viimmeisen kirjoittaja olen kyllä nainen

    • Anonyymi

      Ateisti on sellainen joka ei usko Jumalaan. Miksei niitä voisi olla lestadiolasissakin kun ottaa huomioon esim. lasten lukumäärän miten voisi olla edes mahdollista että kaikki pysyisivät ikuisesti uskomassa? Se, että on sattunut syntymään lestadiolaiseen perheeseen ei tee kenestäkään uskovaista. Sen tekee sydämen usko ja halu tehdä parannus synneistä.

      • Anonyymi

        Se on niin kuin poliitikkassa. Joka on syntynyt kepulaiseen perheeseen on kepulainen.


      • Anonyymi

        Itsekin olen vanhoillislestadiolainen ateisti. En usko oikeasti koko Jumalaan ja varsinkaan mihinkään Jumalan poikaan Jeesukseen. Jeesus on voinut kyllä olla olemassa, mutta ei se mistään neitseestä syntynyt. Marian oli täytynyt käydä vieraissa. Keksi sitten tarinan, jotta sais olla edelleen Joosefin kanssa. Joosefkinhan epäili aivan syystäkin, että Marian on täytynyt käydä vieraissa ja vieläpä aviottomana. Ja varmasti kävikin. Ei Jeesusta muuten olis syntynyt. Jeesus oli pelkkä kansan villitsijä, kapinallinen ja anarkisti. Siksi hänet teloitettiin. Ei siksi, että olisi muka sovittanut ihmisten synnit. Tuolloin oli ihan normaalia, että niskuroijat, rosvot yms naulittiin ristille.
        En ole koskaan uskonut aidosti Raamattuun vaikka olenkin vl. Olen tässä liikneessä, koska synnyin tähän.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Itsekin olen vanhoillislestadiolainen ateisti. En usko oikeasti koko Jumalaan ja varsinkaan mihinkään Jumalan poikaan Jeesukseen. Jeesus on voinut kyllä olla olemassa, mutta ei se mistään neitseestä syntynyt. Marian oli täytynyt käydä vieraissa. Keksi sitten tarinan, jotta sais olla edelleen Joosefin kanssa. Joosefkinhan epäili aivan syystäkin, että Marian on täytynyt käydä vieraissa ja vieläpä aviottomana. Ja varmasti kävikin. Ei Jeesusta muuten olis syntynyt. Jeesus oli pelkkä kansan villitsijä, kapinallinen ja anarkisti. Siksi hänet teloitettiin. Ei siksi, että olisi muka sovittanut ihmisten synnit. Tuolloin oli ihan normaalia, että niskuroijat, rosvot yms naulittiin ristille.
        En ole koskaan uskonut aidosti Raamattuun vaikka olenkin vl. Olen tässä liikneessä, koska synnyin tähän.

        Raamatun aikoihin oli yleistä, että temppeleissä oli naisia palvelemassa kirkon miehiä. Maria oli tällainen ja pamahti paksuksi jollekin papille. Neitsyt oli vain nimi naimattomalle naiselle. Jooseppi oli tullut leskeksi ja tarvitsi huusholliinsa piian. Tätä kautta Mariasta tuli vanhan Joosefin vaimo. Raamattu on täynnä näitä juttuja, joita ei tule ottaa kirjaimellisesti, vaan ovat sen ajan kertomuksia, jotka ovat suusanallisesti siirtyneet jälkipolville ja vasta vuosien kuluttua joku ne kirjoitti papyrykselle. Jeesus- niminen lapsi tuli siis ennestään suureen perheeseen ja pääsi näin erikoisasemaan. Kun oli alunperin jonkun papin siitämä, kävi lapsukaisena ja nuorukaisena temppelillä opissa mahdollisen isänsä tai isäehdokkaittensa luona. Sieltä sai oppinsa ja radikalitui sitten, kuten sinä kun valehtelet olevasi edelleen lesta, vaikka ryhdyin nauttimaan näistä maallista iloista salaa.
        Lestadiolaisuuden pahin asia on juuri tuo- lasten aivopesu. Älä sinä jatka tätä vääryyttä, vaan opasta lapsia totuuteen mitä olet noista Tiede- lehdistä oppinut. Vain sitä kautta voidaan kitkeä maailmasta väärä, luuloihin ja uskomuksiin perustuva tieto.


      • Anonyymi

        Koen että useimmat lestadiolaiset uskovat enemmän lestadiolaisuuteen kuin jumalaan. Perustelen tätä sillä, että lestadiolainen oppi on aika valikoiva tulkinta raamatusta. Tämän tulkinnan mukaan vain vanhoillislestadiolaiset pelastuvat.Harmi vai, että missään raamatussa ei tehdä eroa esim. vanhoillislestadiolaisen tai vaikka esikoislestadiolaisen uskovaisen pelastumiselle.


    • Anonyymi

      Ei lähimmäisarkkipiispakaan mikään ihme ole maailmassa.

      • Anonyymi

        Kirkon sikaariporrasta. Täysin tarpeeton virka.


    • Anonyymi

      Kyllä voi olla uskovainen ateisti. Juuri parhaillaan kuuntelen jumalanpalvelusta joka kuulostaa aivan höpölle ja turhalle. Olisin mielummin rauhanyhdistyksen seuroissa.

      • Anonyymi

        Ei voi olla uskovainen ateisti, mutta vanhoillislestadiolainen ateisti kylläkin. Yllättävän moni vl on ateisti, sillä harvat oikeasti uskoo Jumalaan. Monille on kuitenkin istutettu niin syvälle helvetin pelko, että on turvallisempaa pysyä joukoissa varmuuden vuoksi. Ulkoisesti näytellään uskovaista, jumalantervehditään toisia jne. mutta oikeasti ei edes uskota koko Jumalaan. Aika pieni joukko vl:ssä on niitä, jotka uskoo Jumalan todella olevan totta.


    • Anonyymi

      Evoluutioteorian mukaan sattumanvaraiset perimämuutokset ja luonnonvalinta riittävät selittämään elämän rikkaan monimuotoisuuden, joten mitään yliluonnollista luojaa ei tähän tarvittaisi. Jos oletetaan, että sokea sattuma ja luonnonvalinta on tuottanut tietoisia olentoja tälle planeetalle, on johdonmukaista ajatella, että tietoisia olentoja on saanut alkunsa ennenkin, koska yritysmahdollisuuksia on ollut äärettömän monta, kun mitään alkua ei ole vaan jotain on ollut aina. Nämä olennot ovat voineet sitten kehityksen kehittyessä saavuttaa sen tason, jota pidämme jumaluutena. Ehkä ihmiskuntakin saavuttaa sen, ellei tuho kohtaa ennen sitä.

      • Anonyymi

        Ihminen ei pysty käsittämään koko maailmankaikkeuden laajuutta ja monimuotoisuutta. Me olemme kuin muurahaiset pesässään, vain täällä omassa yhdyskunnassamme, omassa pikku todellisuudessamme. Tuskin muurahainenkaan tiedostaa ja tajuaa minkälainen "elämä" tai olosuhteet on keon ulkopuolella.
        Joten päätelkäämme tästä, että muita elämänmuotoja ja miljardeja mahdollisia olosuhteita on olemassa, emmekä me ehdi tämän lyhyen heräämisen (aika syntymän ja kuoleman välillä) tietää. Tyytykäämme siis tähän mitä just nyt on tässä ja nyt, älkäämme eläkö kuoleman jälkeistä " elämää" varten, koska siitä asiasta ei varmuudella kukaan tiedä. Todistettu kuitenkin on, että ihmisen keho on ainetta, joka häviää kun energia sen käynnissä pysymiseksi loppuu. Se pieni energia, joka kuolinhetkessä haihtuu, liittyy siihen suureen energia- ja ainekombinattiin, joka tällä pallolla vallitsee. Liekö suurin osa siitä aineesta metaania, vai mitä?


    • Anonyymi

      Kyllä on elämä henkisesti latteaa, jos kokee kristinuskon rajoittavan elämää. Kristinuskon ohjeiden mukaan kannattaa elää, vaikkei uskoisikaan Jumalan olemassa oloon. Mitä järkeä on ottaa riski kuoleman jälkeisten tapahtumien suhteen? Kristinusko tarjoaa ilmaista bonusta.

      • Anonyymi

        "Kyllä on elämä henkisesti latteaa, jos..."
        Hengellisesti ehkä, mutta henkisyyden kanssa näillä asioilla ei line isoakaan keskinäistä kytköstä.


    • Anonyymi

      Kyllä on häviävän pieni osa vl:sta ateisteja. Täältä niitä näkyy löytyvän.

      • Anonyymi

        Näetkö muiden sydämiin?


    • Anonyymi

      "Minulla on runsaasti kivoja sisarten lapsia ja haluan pystyä lähestymään niitä, kuin ennenkin. Jos toisin julki ateistisuuteni, en voisi enää lähestyä lapsia, kuin ennen."

      Huhhuh, tätä ajatusmaailmaa.

      "Taitavien puhujien puheista voi oppia myös itse. Esimerkiksi yrittäjätaustaiset puhujat ovat sellaisia, joiden puheista haluaa ottaa kaiken opin irti.
      Eli, miten kuulija vakuutetaan jne."

      Siis manipuloinnin.

      Muuten mielenkiintoinen aloittajan näkemys ateisti lestadiolaisuudesta.

    • Anonyymi

      Tarkoittanet etnistä lestadiolaista.

      • Anonyymi

        Etninen lestadiolainen on sellainen, joka on syntynyt lestadiolaisuuden keskelle. Etninen lestadiolainen voi olla edelleen lestadiolainen, tai sitten uskonsa kieltänyt tai muuhun uskoon vaihtanut.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Etninen lestadiolainen on sellainen, joka on syntynyt lestadiolaisuuden keskelle. Etninen lestadiolainen voi olla edelleen lestadiolainen, tai sitten uskonsa kieltänyt tai muuhun uskoon vaihtanut.

        Eli etnisen lestadiolaisen vanhemmat ovat olleet syntymän hetkellä lestadiolaisia ja juurruttaneet lapsensakin lestadiolaisuuteen. Usein lapset vain käy seuroissa, vaikka omakohtaista uskoon tulemista ei olisi tullutkaan. Tällaisia kututaan myös tapalestadiolaisiksi. Ja usein tapalestadiolainen käy tottumuksesta seuroissa, vaikka olisikin sydämeltään agnostikko tai ateisti. Kun lestadiolainen jättää lestadiolaisuuden, tai vaihtaa uskon toiseen, hän lestadiolaisten näkökulmasta kieltää uskon. Jos hän jatkaa liikkeessä mukana, eikä hän kerro ateismistaan kellekään, on hän lestadiolaisten silmissä yhä uskomassa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Eli etnisen lestadiolaisen vanhemmat ovat olleet syntymän hetkellä lestadiolaisia ja juurruttaneet lapsensakin lestadiolaisuuteen. Usein lapset vain käy seuroissa, vaikka omakohtaista uskoon tulemista ei olisi tullutkaan. Tällaisia kututaan myös tapalestadiolaisiksi. Ja usein tapalestadiolainen käy tottumuksesta seuroissa, vaikka olisikin sydämeltään agnostikko tai ateisti. Kun lestadiolainen jättää lestadiolaisuuden, tai vaihtaa uskon toiseen, hän lestadiolaisten näkökulmasta kieltää uskon. Jos hän jatkaa liikkeessä mukana, eikä hän kerro ateismistaan kellekään, on hän lestadiolaisten silmissä yhä uskomassa.

        Tällaisen "tapauskovaisen" käytöksestä ja ehkä myös hänen omista puheistaan (vaikka hän välttäisikin suoraan kertomasta mahdollisesta agnostisuudestaan tms.) voi kyllä huomata, että hän ei olekaan sydämestään uskovainen. Hedelmistään puu tunnetaan. Osa vanhoillislestadiolaisten yhteisössä kulkevista on valitettavasti näitä "tyhmiä neitsyitä".


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tällaisen "tapauskovaisen" käytöksestä ja ehkä myös hänen omista puheistaan (vaikka hän välttäisikin suoraan kertomasta mahdollisesta agnostisuudestaan tms.) voi kyllä huomata, että hän ei olekaan sydämestään uskovainen. Hedelmistään puu tunnetaan. Osa vanhoillislestadiolaisten yhteisössä kulkevista on valitettavasti näitä "tyhmiä neitsyitä".

        Nykyään näitä tyhmiä neitseitä on tod paljon! Raamatun tuntemus on äärimmäisen ohut ja uskomisen asioista ei juuri puhuta. Kun Rauhanyhdistyksellä on Raamattutunti, tai keskusteluilta, väkeä ei tule juurikaan paikalle. Puheenvuoroja pidetään harvoin ja jos pidetään, ne ei juurikaan pohjaudu Raamattuun, vaan elämäntapa-asioihin. Eikä niitä tapojakaan osata perustella muulla tavoin, ku että ”näin uskovaiset vain toimivat”.


    • Anonyymi

      Näitä tapauskovaisia on todella paljon lestadiolaisissa nuorissa sukupolvissa ja todennäköistä onkin että kun vanha väki poistuu luonnollisen poistuman kautta lestadiolaisuus tulee olemaan hyvin pienen olemattoman joukon uskonsuunta kunnes häviää ...pois

      • Anonyymi

        Niin on. Olen laittanu merkille, että kiroilukin on paljon yleisempää, mitä ennen. Ryökäleen, ruton ja lempon rinnalle on tullut väkevämpiäkin sanoja. Jopa vittu vilahtaa joidenkin vl-nuorten suusta. Ei ennen ollut tällaista!


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Niin on. Olen laittanu merkille, että kiroilukin on paljon yleisempää, mitä ennen. Ryökäleen, ruton ja lempon rinnalle on tullut väkevämpiäkin sanoja. Jopa vittu vilahtaa joidenkin vl-nuorten suusta. Ei ennen ollut tällaista!

        Vapaassa saa kiroilla miten haluaa... saat*na!


    • Anonyymi

      Pitää kuitenkin muistaa, että vain puolet on tyhmiä ja puolet on niitä viisaita neitsyitä. Ei elävä usko katoa.

      • Anonyymi

        Joukko käy pieneksi ja tuntuu, että tyhmien neitseiden osuus pienenevässä joukossa on yhä suurempi. Miten himputissa synnintuntoon tullut aralla mielellä oleva ihminen tietää, kenen puoleen kääntyä, jottei vahingossakaan menisi tyhmän neitseen luo. Myös puhuja voi olla tyhmä neitsyt. Tiedän tämän, sillä tunnen useammankin puhujaveljen, joiden omakohtaisessa uskonelämässä olisi paranneltavaa. Esimerkiksi kaksimieliset puheet, kiroilu ja maailmanmyönteisyys ei pitäisi kuulua puhujaveljelle.


    • Anonyymi

      OLEN KUULUT LUKENU LESTOJEN PASKA HOKEMAA : emme kerää maallista omaisuutta emme juhli näyttävästi syömme kevyttä. PASKAA PUHUVAT 1 KM MATKAA LESTOJEN LEPAKKOLUOLAAN MERSU, VOLVO,BMV, uusia tila - autoja JNE JNE JA MUITA YLI 100 TUHATTA ROMUJA PIHA TÄYS JA SEINÄNI TAKANA VANHOILLIS LEPAKKO VIERAITA KÄY KYMMENIÄ VIIKOSSA. MENO KUN KAANAAN HÄISSÄ ÖLÖTYSTÄ MOLOTUSTA MELU SAASTETTA KIRJAN KUN KIRJOTTAA ON KUIN PAKANAMAAN KARTTA.

      • Anonyymi

        Mitä nääki siinä vittu yrität oikein selittää? En ymmärrä, vaikka monta kertaa luin kirjoituksesi läpi, kuin Piru Raamattua. Solkkumuusia alusta loppuun ja miksi sekin kaikki isoilla kirjaimilla?!!
        Ekkö nää tajua, että se hankaloittaa lukemista, ku käyttää keppikirjaimia ja säästelee välimerkkejä?


    Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      27
      1858
    2. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      23
      1798
    3. Heikki Silvennoinen petti vaimoaan vuosien ajan

      Viiden lapsen isä Heikki kehuu kirjassaan kuinka paljon on pettänyt vaimoaan vuosien varrella.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      117
      1761
    4. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      70
      1567
    5. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      60
      1432
    6. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      20
      1246
    7. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      37
      1153
    8. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      10
      1127
    9. Söpö lutunen oot

      Kaipaan aina vaan, vaikkakin sitten yksipuolisesti.
      Ikävä
      11
      1118
    10. Avaa sydämesi mulle

      ❤ ❤❤ Tahdon pelkkää hyvää sulle Sillä ilmeisesti puhumalla Avoimesti välillämme Kaikki taas selviää Kerro kaikki, tahdo
      Ikävä
      36
      1102
    Aihe