Kun aloitin työni myyjänä, ajattelin että tämähän on hyvä juttu. Työni on kuin hybridi yrittäjyydestä ja palkallisena olosta. Ansioillani ei ole ylärajaa kuten yrittäjyydessä mutta minulla ei kuitenkaan ole sitä yrittäjyyden riskiä harteillani.
Olen tullut toisiin ajatuksiin. Tässä työssä on yrittäjyyden riskit mutta kuitenkin palkansaajan tulot.
Teen siis provisiopalkattua myyntityötä jossa ei ole pohjapalkkaa, ei km-korvauksia, ei bonuksia eikä muutakaan. Ajan siis omilla rahoillani pitkiä matkoja joka työpäivä.
Tämähän vastaa sitä yrittäjyyden riskiä. Minä siinä otan riskin kun aamulla tankkaan taas 30 eurolla bensaa, että niitä rahoja ei välttämättä tulla saamaan päivän aikana takaisin, vaan jäädään tappiolle. Täten luulisi että minulle kuuluisi suurin osa palkkioista koska maksan ylivoimaisesti suurimman kuluerän (polttoaineen ja auton käytön) ja yritys vastapuolisesti lähettää minulle myyntimateriaalia ja tarjoaa puhelimen käyttööni. Teen itse asiakashankinnan.
Ei mene niin. Jokaisesta kaupasta, yritys ottaa yli 70 % itselleen ja minä saan loput. Mielestäni tuo suhdeluku pitäisi olla kannaltani kohtuullisempi.
Monesti kuulee puhuttavan että myyjien pitää tehdä tulosta yritykselle. Olen kuitenkin sitä mieltä, että tulokset ja tappiot ovat 100 %:sti yrityksen päänsärky. Palkansaajan saakoon korvauksen menetetystä vapaa-ajasta ja yritys korvauksen siitä että ottaa riskin. Nämähän tietää kaikki jotka ovat perehtynyeet peruskansantaloustieteeseen.
Provisiopalkkauksesta
26
6084
Vastaukset
- huono myyjä
jonkun on se tuottokin tehtävä firmaan; se on hyvän myyjän hommaa.
jos minä, hyvänä myyjänä en saisi riittävää provisiota: en tekisi koko työtä. tai jos joku saisi saman palkan kuin minä, ja minä tekisin esim. 10-kertaisen tuloksen, ei siinäkään olisi minulle mitään järkeä.
provisiopalkka on kova, mutta reilu. - Normaali myyjä kärsii
Työsi on tehdä kauppoja, eikä ajella suu auki odottaen, että joku heittäisi leivänpalan sinne.
- täsmennystä
Tarkoitukseni oli virittää keskustelua provision riskitasoista ja palkkiosta.
Näin minä näen asian:
Tavan palkallinen: olematon riski mutta pieni palkka.
Yrittäjä: suurin riski mutta 100 % palkkiosta itselle.
Provisio: suuri riski mutta esim. 30 % palkkiosta itselle.
Monet perustelevat provisiota sillä että se on reilu kovalle työntekijälle. Laiska kuukausipalkkainen saa saman rahan mitä tehokas työntekijä.
Ensinnäkin, lopettakaa tunkemasta nokkaanne muiden asioihin. Sillä ei ole väliä mitä vierustoveri tienaa, vain oma palkkapussi merkitsee. Toiseksi, hyvä työntekijä voi perustella itselleen paremman palkan ja etevät luonnollisesti saavat ennen pitkää ylennykset. Laiskat jäävät polkemaan paikalleen. Oikeus siis toteutuu lopulta. - asiaa ajatteleva
täsmennystä kirjoitti:
Tarkoitukseni oli virittää keskustelua provision riskitasoista ja palkkiosta.
Näin minä näen asian:
Tavan palkallinen: olematon riski mutta pieni palkka.
Yrittäjä: suurin riski mutta 100 % palkkiosta itselle.
Provisio: suuri riski mutta esim. 30 % palkkiosta itselle.
Monet perustelevat provisiota sillä että se on reilu kovalle työntekijälle. Laiska kuukausipalkkainen saa saman rahan mitä tehokas työntekijä.
Ensinnäkin, lopettakaa tunkemasta nokkaanne muiden asioihin. Sillä ei ole väliä mitä vierustoveri tienaa, vain oma palkkapussi merkitsee. Toiseksi, hyvä työntekijä voi perustella itselleen paremman palkan ja etevät luonnollisesti saavat ennen pitkää ylennykset. Laiskat jäävät polkemaan paikalleen. Oikeus siis toteutuu lopulta.Pitäisikö sinulle sitten maksaa 70% kaupasta?
- Työntekijän palkasta menevät sivukustannukset(omapalkkasi x 1,75 = plus miinus nollatilanne yleensä)
- Verot
- Kiinteät kustannukset(toimitila vuokrat, internet, matkapuhelimet, autot, työterveyshuolto..... onhan näitä)
Losers always whine about their best, winners go home and fuck the prom queen!
Eli
Fiksuhan se on joka yrittää, tyhmät inisevät kateellisena. - ite_798
asiaa ajatteleva kirjoitti:
Pitäisikö sinulle sitten maksaa 70% kaupasta?
- Työntekijän palkasta menevät sivukustannukset(omapalkkasi x 1,75 = plus miinus nollatilanne yleensä)
- Verot
- Kiinteät kustannukset(toimitila vuokrat, internet, matkapuhelimet, autot, työterveyshuolto..... onhan näitä)
Losers always whine about their best, winners go home and fuck the prom queen!
Eli
Fiksuhan se on joka yrittää, tyhmät inisevät kateellisena.Sinähän myyjänä tiedät kaiken mitä myyjä tekee alkaen asiakashankinnasta jälkimarkkinointiin. Yritys lähettää myyntimateriaalin ja kännykän. Jokainen voi päätellä kuinka paljon kuuluu kenellekin.
"Työntekijän palkasta menevät sivukustannukset(omapalkkasi x 1,75 = plus miinus nollatilanne yleensä)"
Alle 53-vuotiaan työntekijän joka tienaa esim. 1766,8 € brutto sivukulut ovat:
Sosiaaliturvamaksu:
48,96 €
Työeläkemaksu:
313,43 €
Tapaturmavakuutusmaksu:
115,85 €
Työttömyysvakuutusmaksu:
13,25 €
Ryhmähenkivakuutus:
1,43 €
Sivukulut yhteensä:
492,92 €
"Verot"
Maksan, kyllä
"Kiinteät kustannukset(toimitila vuokrat, internet, matkapuhelimet, autot, työterveyshuolto..... onhan näitä)"
En käytä yrityksen toimitiloja työskentelyyn, toimistoni on kotona, maksan oman netin, yritys maksaa kännykän, auton maksan itse, en tiedä työterveyshuollosta. - proivikalla työtä tekevä
ite_798 kirjoitti:
Sinähän myyjänä tiedät kaiken mitä myyjä tekee alkaen asiakashankinnasta jälkimarkkinointiin. Yritys lähettää myyntimateriaalin ja kännykän. Jokainen voi päätellä kuinka paljon kuuluu kenellekin.
"Työntekijän palkasta menevät sivukustannukset(omapalkkasi x 1,75 = plus miinus nollatilanne yleensä)"
Alle 53-vuotiaan työntekijän joka tienaa esim. 1766,8 € brutto sivukulut ovat:
Sosiaaliturvamaksu:
48,96 €
Työeläkemaksu:
313,43 €
Tapaturmavakuutusmaksu:
115,85 €
Työttömyysvakuutusmaksu:
13,25 €
Ryhmähenkivakuutus:
1,43 €
Sivukulut yhteensä:
492,92 €
"Verot"
Maksan, kyllä
"Kiinteät kustannukset(toimitila vuokrat, internet, matkapuhelimet, autot, työterveyshuolto..... onhan näitä)"
En käytä yrityksen toimitiloja työskentelyyn, toimistoni on kotona, maksan oman netin, yritys maksaa kännykän, auton maksan itse, en tiedä työterveyshuollosta.verotukseen voit laittaa työhuone vähennykset, kulut internetistä, puhelimesta, jos liikut 30 km kotikunnan ulkopuolella sulle maksetaan päivärahat, jos ei makseta, neuvottele, ja loput saat verotukseen ehtojen täyttyessä.
muut tulonhankkimiskustannukset, ja kulkeminen omalla kustannuksella tehden työtä voi myös vähentää verotuksessa.
- myyntialan ammattilainen myös
Jos on palkkasuhteessa mutta pelkällä provikalla,
koko homma haisee ja pitkälle.
Juuri noin, yrittäjän riskit mutta surkeampi korvaus - eikä HUOM: päätäntä valtaa!
Jos kannan täyden riskin onnistumisesta, haluan myös päätösvaltaa asioihin,muuten se ei toimi.
Haluan päättää tuotteista,markkinoinnista, hinnoittelusta jne.
Itseasiassa asia on minun mielestä niin päin,
että on erittäin hölmöä suostua täyteen ns.
brutto vst provisiohin, ilman mitään suojaa
eikä päätösvaltaa.
Täysin eri asia, jos olen kk-palkalla jolloin laulan sen lauluja jonka leipää syön.- kaveri ei kyllä
tiedä myyntityöstä yhtään mitään.
Nykyäänhän myyjän tittelin saa jo vaikka kassaneiti ;)
ei millään pahalla kassoja kohtaan, mutta myynti on tarkoitettu ahneille ja sosiaalisille ihmisille, vinkuminen on tarkoitettu.. -niille jotka ei pärjää! - on monenlaisia..
kaveri ei kyllä kirjoitti:
ei millään pahalla kassoja kohtaan, mutta myynti on tarkoitettu ahneille ja sosiaalisille ihmisille, vinkuminen on tarkoitettu.. -niille jotka ei pärjää!Nykyään jopa puhelinmyyjät, siis pohjasakka ovat myyntineuvottelijoita tai muilla hienoilla nimikkeillä. Oikeasti myyntityö on hemmetin kovaa duunia ja niitä menestyviä, kovia myyjiä on muutama per firma. Hyvän myyjän täytyy oikeasti ahne ja jopa hiukan törkeä sika, vaikka ei sitä ulospäin näyttäisikään. Näillä mielikuvilla ja tarinoilla hyvistä ansioista saadaan muita houkuteltua mukaan, kunnes tilipäivänä homma kirkastuu. Muut sitten rämpivät huippumyyjien perässä ja saavat muruset. Näin se vaan menee vaikka karulta kuulostaa. Jokainen saa hommansa valita ja vaihtaa muualle jos näyttää ettei pärjää.
- Rahat kiinni
Kuinka paljon ajattelit laittaa käteistä yritykseen?
Itse laitoin 320th aloitukseen.
Tule tuomaan minulle 320th niin saat päättää, minä voin myydä. - myyntialan ammattilainen myös
kaveri ei kyllä kirjoitti:
ei millään pahalla kassoja kohtaan, mutta myynti on tarkoitettu ahneille ja sosiaalisille ihmisille, vinkuminen on tarkoitettu.. -niille jotka ei pärjää!no kuinkas kauan sinä olet myyntialalla ollut ja mitä myyt, mikä on myyntivastuusi? Asema?
Itsellä takana 15 vuotta myynti-ja markkinointihommia, budjetti 35milj eur vuodessa.
Pelkällä ahneudella ja tykittämisellä ei niitä kauppoja hoideta, sen voin kertoa. - ...
Rekrytoin työkseni myyntineuvottelijoita raskaasti kilpaillulle alalle. Maksamme pohjapalkkaa ja provisiota.
En IKINÄ, KOSKAAN palkkaa henkilöä, joka sanoo yhdeksi motiivikseen hakemiselle pohjapalkan.
Minä haluan myyjiä, jotka olisivat valmiita tekemään duunia pelkällä provikalla, vaikka pohjaa maksammekin.
Provikkapalkan pelko kertoo ihmisestä vain sen, että hän ei ole huippumyyjä.
Terv. Koko ikänsä provikalla pirun paljon rahaa tehnyt - meikäläinen tässä
Rahat kiinni kirjoitti:
Kuinka paljon ajattelit laittaa käteistä yritykseen?
Itse laitoin 320th aloitukseen.
Tule tuomaan minulle 320th niin saat päättää, minä voin myydä.Sitähän se yrittäminen on, riskiä.
Ethän sitä voi vaatia duunareilta, eihän ne omista sitä sun firmaa?
Mutta mitä jos se myyjä triplaa sun firman arvosi ja myyt sen pois, saat millin - paljonko annat provikkamyyjälle, et mitään olettaisin?
- Myyjänä 10 vuotta
Mielenkiintoinen keskustelun avaus, mutta toivon myös että keskustelu pysyisi asiallisena.
Itse olen toiminut myyjänä (tai riippuu siitä kuka on myyjä ja miten se määritellään) 10 vuotta. Aloitin automarketin osastomyyjänä (ei siinä nyt mielestäni hirveästi myyty, mut kuiteknin) ja tuli sitä myös oltua kassamyyjänäkin. Eikös kaupassa apua tarvitseva asiakas etsi aina myyjää??? eli kai kaupassakin ne myyjiä sit ovat.
No se ura oli lyhyt ja palkkaus oli tuntipalkka, ei hääppöinen, mutta nuorelle kuitenkin ihan ok ja kuukausittainen toimeentulo oli turvattu. Ei siinä nyt ne vastuut ollut ihan älyttömät ja riskithän oli nollassa.
No sit työskentelin myös huonekaluliikkeessä joten sama periaate kuin äskeinenkin.
Hetken olin myös toimistotarvikemyynnissä bruttoprovisiolla... Oma auto, kilometrit ja päivärahat vähennettiin verotuksessa... tuotteet tietysti niitä mitä yritys myi, joita minä sitten myyjänä myin. Käteen jäi takuupalkan (koeajan) aikajaksolla riittävästi elämiseen, mutta sen jälkeen koeajan mukaiset myynnit eivät olisi tuoneet minulle riittävää provisiota.
Tuotteet olivat sellaiset että itse en niitä noilla hinnoilla olisi ostanut, vaikka tuotteet olivatkin tarkoitettu yrityskäyttöön. Siksi lähdin pois ja etsin uutta työtä.
Sitten löysin yrityksen joka myy tuotetta johon uskon. Nykyisin minulla on kiinteä kuukausipalkka joka on jo riittävä elämiseen eli ihan kunnonpalkka ja sitten vielä lisäksi kuukauden myynnistä tulee pienehkö provisio joka kannustaa kyllä lisämyyntiin.
Mielestäni provisiopalkalla työskentelevä ei voi valita tuotteita joita myy, sillä eikös se ole yritys joka strategian mukaan valitsee tuotteet ja myyjät myy yrityksen tuotteita. Toki jos yrityksellä paljon eri tuotteita, aina voi keskustella ja kysyä onko mahdollista saada lisää tuotteita myyntiin tai vaihtaa tuotetta.
Jos tuote ei ole hyvä niin miksi sitten myyt sitä, ehkä kannattaisi etsiä yritys joka myy tuotteita joihin sinä uskot.
Ja kyllä se on niin että yritys ne riskit kantaa viime kädessä ja ne ns. tuotanto, kiinteät, markkinointi, yms. kustannukset ovat vaan yllättävän isot. Tämän tiedän kun nykyisessä työssäni näen tulosraportteja...
Myyntityö ei ole se helpoin työ... ainakaan minun mielestäni... mutta palkitsevaa se on...- oleva myyjä
sittenkö voi valita tuotteet mitä myy?
Suomi on vapaa maa, jos kauppa ei käy/palkka ei riitä, voi vaihtaa työpaikkaa. Kyllä myyjä sen päättää mitä myy!
provisio on paras! - Myyjänä 10 vuotta
oleva myyjä kirjoitti:
sittenkö voi valita tuotteet mitä myy?
Suomi on vapaa maa, jos kauppa ei käy/palkka ei riitä, voi vaihtaa työpaikkaa. Kyllä myyjä sen päättää mitä myy!
provisio on paras!En tarkoittanut että kuukausipalkalla oleva saa valita tuotteet, vaan itse etsin/löysin yrityksen joka myy tuottetta johon minä uskon. Tässä yrityksessä vain sattui olemaan kuukausipalkka provisio myynnistä.
Provisiopalkkaus on mielestäni kannustava ja se palkitsee hyvän myyjän.
- miettivä tuomas
Eikös yrityksellä ole se riski että saa sopimuksen myytäviin tuotteisiinsa? Sitä voi jokainen lähteä ihan itse kokeilemaan miten hyvin sellaisen saanti tulee. Mielestäni provisiopalkkainen myyntityö on aivan kohtuullista siihen nähden mitä yritys joutuu tekemään asioiden eteen että liikevaihtoa tulee.
Olen muuten itse huomannut aika hauskan jutun tänäpäivänä, en sitten tiedä johtuuko se tästä 2000-luvun huumasta, mutta 10 vuotta sitten ei ainakaan työntekijät työnhaku vaiheessa tehneet selväksi "minä en tee a)sitä ja sitä b) tätä ja tätä c) vaadin nämä ja nämä "
Yritykset palkkaavat myyjiä sen vuoksi etteivät johto/omistajat ehdi itse tekemään sitä perusduunia muiden töidensä vuoksi(fiksu ulkoistaa/delegoi) ja sitten nämä työnhakijat ilmeisesti eivät halua rahaa vaikka hakevatkin yritykseen töihin kun ei suostuta tekemään tietyllä palkalla(provisio). Taitaa suomi olla sen verran hyvinvointivaltio, että kotona lusimisesta maksetaan enemmän kuin työssä käymisestä(ansiosidonnaiset ja muut liitosta saatavat rahat)
Taidanpa itsekin vaihtaa työnteon sohvalla lusimiseen. Mahahan siinä kasvaa kun mitään ei viitsi tehdä ja laiskaksi tulee. Mitä sitten jos ihmiset ajattelevat että on se tuokin kun ei mitään tee. Mutta mitäpä sitten? - myyntijohtaja
Riippuu nyt valtavasti mitä myydään ja kenelle.
Myyntityö on muuttunut ja muuttuu jatkuvasti.
Puhdasta provisio palkkausta on nykyään enää
2-3% esim SMKJ liiton jäsenistä, se on vanhanajan kuvioita. Yleistä toki on että
on kuukausipalkka sekä provisio/bonus mutta pelkkää provisiota käytetään enää harvoissa
paikoissa.
Toimistotarvikkeita voi luukuttaa ovelta ovelle ja palkkio puhdas provikka.
Ratkaisumyynti on täysin eriasia tai vaikkapa
päivittäistavara joissa pyritään jatkuvuuteen,
ei kerta kauppaan.
Itse väitän että ne todelliset myyntiammattilaiset eivät ole niitä provikka luukuttajia vaan ammattimaisia ratkaisumyyjiä
joiden osaaminen on paljon laajempaa ja sitä kautta arvokkaampaa yritykselle.- Myyjänä 10 vuotta
Näinhän se menee aika paljonkin. Ja tosiaan tätä palstaa hieman seuranneena olen huomannut että ei täällä kauheasti tuoda esille mitä myydään ja kenelle myydään.
- Sampopankkiiri
"Kun aloitin työni myyjänä, ajattelin että tämähän on hyvä juttu. Työni on kuin hybridi yrittäjyydestä ja palkallisena olosta. Ansioillani ei ole ylärajaa kuten yrittäjyydessä mutta minulla ei kuitenkaan ole sitä yrittäjyyden riskiä harteillani.
Olen tullut toisiin ajatuksiin. Tässä työssä on yrittäjyyden riskit mutta kuitenkin palkansaajan tulot."
Hmm. Pitää tismalleen paikkansa. Ainakin yksityispankissa on tämä tilanne. Peruspalkka pieni ja provisiot on keinotekoisesti rajoitettu, ettei isoilla kaupoilla voi tienata "liikaa!"
Tämä oli omiaan luomaan mukavaa yhteishenkeä! Esimies tietenkin määräsi antolainauksen marginaalit, joten siinä ei itse voinut edes tingata! Yritä siinä sitten tehdä kauppaa!- Ennen olitte tiskillä
Sama duuni, mutta teidät on siirretty kellariin, miksi pitäisi maksaa enemmän.
- meidät siirrettiin
Ennen olitte tiskillä kirjoitti:
Sama duuni, mutta teidät on siirretty kellariin, miksi pitäisi maksaa enemmän.
kirjaimellisesti kellariin!
Taisit tunnistaa missä Sampo Pankissa tämä tapahtui ;) - niin varmaan
meidät siirrettiin kirjoitti:
kirjaimellisesti kellariin!
Taisit tunnistaa missä Sampo Pankissa tämä tapahtui ;)uskoo ken uskoo.
- allaolevan lainauksen
niin varmaan kirjoitti:
uskoo ken uskoo.
kirjoittajan kanssa:
Itse en palkkaa työnhakijaa, joka pelkää provikkaa, silloin hän osoittaa ettei ole edes valmis yrittämään työtä vaan meinaa laiskotella ja kuitata pohjapalkat. Työpaikka ei ole sosiaalitoimisto. - harjoja ovelta-ovelle vai
allaolevan lainauksen kirjoitti:
kirjoittajan kanssa:
Itse en palkkaa työnhakijaa, joka pelkää provikkaa, silloin hän osoittaa ettei ole edes valmis yrittämään työtä vaan meinaa laiskotella ja kuitata pohjapalkat. Työpaikka ei ole sosiaalitoimisto.jälleen kerran, mitä kauppaat kun noin voit sanoa? Harjoja ovelta-ovelle vai?
Lehtiä?Kirjoja puhelimella? Autoja?
Toiseksi, jos sinun ainoa myyntiä ohjaava teko,
opastus ja tuki on provisio - eipä ole kaksiset eväät tarjota, osoittaa jotain johtamistaidoista.
Samaa kertoo jotain sun johtamistaidosta asenne,
"meinaa laiskotella ja kuitata pohjapalkat"
Helppoa, heitetään myyjälle salkku käteen,
toiseen puhelinluettelo,maksetaan pelkkä provikka ja odotetaan parasta! Ja sitten ihmetellään kuin huonoja kaikki on,eikö? - kaupparatsu
harjoja ovelta-ovelle vai kirjoitti:
jälleen kerran, mitä kauppaat kun noin voit sanoa? Harjoja ovelta-ovelle vai?
Lehtiä?Kirjoja puhelimella? Autoja?
Toiseksi, jos sinun ainoa myyntiä ohjaava teko,
opastus ja tuki on provisio - eipä ole kaksiset eväät tarjota, osoittaa jotain johtamistaidoista.
Samaa kertoo jotain sun johtamistaidosta asenne,
"meinaa laiskotella ja kuitata pohjapalkat"
Helppoa, heitetään myyjälle salkku käteen,
toiseen puhelinluettelo,maksetaan pelkkä provikka ja odotetaan parasta! Ja sitten ihmetellään kuin huonoja kaikki on,eikö?pitäähän yrityksen saada jotain. Ei se koko hinta ole voittoa. Pitää ottaan huomio ostohinta.
Jos myyjän näkökulmasta kate on 100 % niin se tarkoittaa että myyjä 20%(normi provikka) lomarahat yms. Eli myyjä vie puolet voitosta ja firmalla on kiinteitä kuluja jotka pitää kanssa maksaa.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 713105
- 922875
- 512115
Mietin että
Onko tästä enää paluuta entiseen? Ainut asia joka päiviini toi taannoin iloa, oli meidän yhteinen hassuttelu ja huumorin201575- 151349
Nyt rupeaa löytymään talonmiestä ja muuta sankaria hallipaloon
Kyllä on naurettavia juttuja tuossa paikallislehdessä, että saa tosiaan nauraa niille..51338Aaamu on täällä taas!
Hyvää ja rauhallista työpäivää rakkauteni. Kunpa vaan hymyilisit enemmän. Toivon, että joku kaunis päivä kanssani et vaa131301Tajusin vaan...
Että olen pelkkä kroonistunut mielisairas. Olen sairauspäissäni luullut itsestäni liikaa. Luulin, että olen vain korkein131273- 181270
Noin ulkonäkö-jutut ei multa
Nainen, koskaan en ole kirjoittanut siitä mitään ilkeää. Ei kuulu tapoihin241232