Traktorin maalaus, onnistuuko?

kertokaapa!

Minkälaisia maalauskokemuksia olisi tarjolla.
Pohjatyöt ja pohjamaalaukset, entä ruisku, käykö kompuraruiskut - sellainen yläsäiliöllä oleva?
Maalejahan saa ja merkkikohtaisia.

7

12559

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • nuhvi.net

Maalasin viimekeväänä oman Nuffield Universal Threen.

Aluksi purin traktorin osiin, jäi vain runko ja moottori.

Jynssäsin rungon puhtaaksi painepesurilla sekä paksuimmat kohdat kävin läpi teräsharjalla, jotta runko oli aivan puhdas. Sen jälkeen "poltin" rasvan koneen pinnasta tinnerillä, märäksi ruiskuttaen.

Pohjavärjäsin vain peltiosat, valuihin jäi oma maalinsa, jota ei kannata poistaa. Tuoreeseen valuun isketty maali on tiukassa, ja uusi ei tartu enää yhtä hyvin.

Maalasin ihan kokeilemalla ja ensikertalaisena. Apuja tuli kokeneemmilta paljon.

Maaleina oli Normadur 65 HS ja pohjamaalina siihen sopiva pohjamaali. Noin 2 kerrosta pohjamaalia hionta, jonka jälkeen pintamaali 3 - 4 kertaa. Maalia kului 5-7 litraa, tinneriä 2-3 litraa. Ohennus on tärkeää, sen pitää olla aivan "vettä" sen maalin. Ei uskoisi herkällä. Ruiskuna ROBINHUUD -halpahallin myymä 17€ yläkupillinen ruisku, kompurana "jatkuvasti huutavana" pieni ABAB 1,5 kw kompura josta loppui ominaisuudet kesken.

Lopputuloksen näkee: http://kuvablogi.com/nayta/1070945/

• Kokeilija luonne

Vaikka monta kertaa näkee aika surkeasti maalattuja koneita, mutta parempi sekin, että ne olisivat entisöimättä ja nokkospuskissa.

Traktori on oikeastaan aika työläs maalattava, jos kunnolla tehdään. Ensin huolellinen pesu erilaisilla pesuaineilla, että rasvat ja muut töhnät irtoaa. Tinnerillä irtoaa kummasti epäpuhtauksia.

Osia kannattaa irroittaa riittävästi ja maalata irrallaan. Hiekkapuhallusta pitää käyttää harkiten, sillä pelti venyy herkästi!! Hiomapaperi, jonka takana on pehmustetta on aika hyvä hionnassa.

Vedenerotin pitäisi olla kompressorissa, ettei tule vettä mukaan maalatessa ja halvallakin yläsäiliöruiskulla pärjää, kun koemaalaat hieman toisaalle ja muista siivilöidä maali.

Maalattavien kohteiden huolellinen suojaus on A ja O, sillä suttaisia renkaita on ikävä katsella ja maalatut kuvitiivisteet ym. pistävät silmään, vaikka niillä ei juuri käytännön merkitystä olisikaan. Monastihan aikoinaan uusissa koneissa oli maalattu kumiputketkin tehtaalla, mutta harva niitä kuitenkaan entisöitäessä maalailee.

Ja se oma suojaus on tärkeää, vaikka aineet tänä päivänä ovatkin tehty käyttäjäystävällisiksi, niin maali ym. ei tee hyvää keholle!

Rohkeasti vain maalaamaan ja sitten vaikka kuvia näytille meille!!

• IH:n

maalauksen suorittamiseksi. Hieno oli nuhffi, taitaa mies olla maalari ammatiltaan. Kiitos molemmille "alan" miehille vastauksista.

• massikka pelaa

Oma massikkani maalattiin pari viikkoa sitten ja suosittelen maalausta muillekin, jotka pitävät kiiltävistä koneista. Kova työhän siinä on mutta vaivan näkö kannattaa kyllä. 3 päivää siinä meni osan aikaa meitä oli kaksi tekemässä sitä työtä. Eläkkeellä oleva automaalari teki pohjat ja ruiskutuksen ja mulle jäi purku, hionta ja kasaus tosin itse pohjasin ja maalasin etukuormaimen, johon meni 1 päivä. Kyllä siitä niin hieno tuli, että joka kerta, kun lähden töitä tekemään sillä, niin hyvä mieli väkisinkin tulee. Maalaustarvikkeet ja maalit irtosivat satasella 2komponentti maaleja(auto maaleja acryyli) ja maalarille renault konjakkipullo, kun ei suostunut rahaa vastaan ottamaan.

• Kokeilija luonne
        massikka pelaa kirjoitti:

Oma massikkani maalattiin pari viikkoa sitten ja suosittelen maalausta muillekin, jotka pitävät kiiltävistä koneista. Kova työhän siinä on mutta vaivan näkö kannattaa kyllä. 3 päivää siinä meni osan aikaa meitä oli kaksi tekemässä sitä työtä. Eläkkeellä oleva automaalari teki pohjat ja ruiskutuksen ja mulle jäi purku, hionta ja kasaus tosin itse pohjasin ja maalasin etukuormaimen, johon meni 1 päivä. Kyllä siitä niin hieno tuli, että joka kerta, kun lähden töitä tekemään sillä, niin hyvä mieli väkisinkin tulee. Maalaustarvikkeet ja maalit irtosivat satasella 2komponentti maaleja(auto maaleja acryyli) ja maalarille renault konjakkipullo, kun ei suostunut rahaa vastaan ottamaan.

kannattaa kyllä käytää, jos sellaista on tarjolla, konepeltejä ja lokasuojia on kiva katsella, kun maalipinta on hyvä. Irto-osia on helppo viedä maalarille ja keskittyy itse runko-osien maalaamiseen, jos epäilee omia taitojaan.

Vielä noista aineista, kannattaa vertailla hieman pohjamaaleja, itse olen käyttänyt venepuolen tavaraa, kun sama aine on isommassa astiassa halvempaa, mitä autopuolelle. Tämä tulee kannattavaksi, kun esim. maalataan useampi traktori.

Rohkeasti vain maalaamaan, aina sitä maalattua konetta on mukavampi katsella!

• automaali

akryyli 65 € L. Raskaan kaluston maali 30 € L.
      Kannattaa katsoa voiko käyttää halvempaa, koska tavara on samaa ja samasta liikkeestä saatavana.

• massikka pelaa

omaan traktoriin tuli acryyli automaali, jonka veroton hinta oli 28 e/litra Punaista otimme litran, koska halusin samalla maalata lingon uuteen väriin ja se oli aivan sopiva määrä hopeista riitti puoli litraa jolla maalattiin koppi ja vanteet siihen kovettimet ja ohentet ja muut tarviikkeet päälle. Pohjamaalia sain töistä joka on teollisuus käyttöön tarkotettua teknoksen teknolac maalia ja pitäisi estää ruostumista tehokkaasti. Nuo acryylimaalit olivat sellaisia, että värivalikoima on rajatumpi mutta sävy sopi entiiseen täydellisesti, koska fergusonissa ei ole värinumeroa, joten kartasta katsoimme samaa sävyä olevan maalin ja sitä pyysimme sekoittamaan ja saman näköinen tuli. Tänään pesin massikan ja on sitä kiva katella, kun on hieno kiiltävä ja tasainen pinta. Ajaessa katse kiinnittyy konepeltiin helpommin, kun se on nyt siisti verrattuna entiseen auringon haalistamaan punaiseen.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Oletko tyytyväinen viime tapaamiseemme?

Vai toivoitko sen menevän toisella tavalla? Miten?
      Ikävä
      72
      3063
    2. Nyt se sit loppuu

Et ei enää nähdä ja yhteyttä pidetä.
      Ikävä
      55
      2725
    3. Kuoleman pelko katosi

Olen pelännyt koko elämän ajan kuolemaa mutta yhtäkkiä kun hindut paljastivat totuuksia uskonnoista noin aloin yhtäkkiä
      Hindulaisuus
      432
      2335
    4. Viikonloppu terveiset kaivatulle

tähän alas ⬇️⬇️⬇️
      Ikävä
      79
      2188
    5. Jos sitä keittelis teetä

Ja miettis mitä mies siellä jossain touhuilee... ☕️
      Ikävä
      95
      1996
    6. Myötähäpeä kun näkee sut,

tekisit jotain ittelles. Ihan hyvällä tämä!
      Ikävä
      57
      1929
    7. Huomenta ........

Huomenta 💗 Tiedän, että tuntuisit hyvälle.
      Ikävä
      12
      1576
    8. Kuhmolainen on selvästi kepun lehti

Kuhmolaise etukannessa oli Kuva kun Jaskalle annettiin karhu patsas.mutta kukmolaislehti oli niin kepulainen että Jaskan
      Kuhmo
      17
      1537
    9. Ei mun tunteet

ole mihinkään kadonnut. Enkä mä sua inhoa tai ole kyllästynyt. Mä ymmärsin, ettet ole kiinnostunut minusta, ainakaan sil
      Ikävä
      30
      1380
    10. Mitä nämä palautteet palstalla ovat?

Joku uusi toimintatapa rohkaista kirjoittajia vai mistä on kyse?
      Ikävä
      30
      1351
    Aihe