Galluppi elämän tarkoituksesta

KalleG

Uhkarohkeasti astuu kehään, kaksi ja puoli vuotta sitten höyhenet nyhdettiin, nyt on uutta aluskasvua.

Mikäs se vois olla 40 vuotiaan ihmisen elämän tarkoitus, toi murheen karkoitus kun ei pitkälle vie? Mille asialle elätte, vai onko murheen karkoitus se jokapäiväinen ohjenuora.

Vaihtoehtoja:
Työ
Raha
Ruoka
Lapset
Auto
Vaatteet
TV
Alkoholi
Suomi24
... joku muu?

KalleG

27

1491

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Rattus sp.

Vaihtoehtoja on monia ja pyrin yhdistelemään eri elementtejä.

Tehdä työtä, jotta on mielekästä tekemistä. Ansaita elantoni. Käyttää rahaa järkevästi. Maksimoida rahasta saatavan hyödyn.

Elämän tarkoitus on minulle elää. Pidän eri vuoden ajoista. Löydän jokaisesta jotakin hyvää, esim. kesän vehreyden, elokuun pimeät illat, syyskuun kuulaat säät tai ensilumen. Pyrin nauttimaan luonnon vaihteluista, hyvästä seurasta tai uusiin paikkoihin tutustumisesta.

En usko, että yksittäisellä ihmisellä ole merkitystä kuin itselleen. Vaikkakin hyvät teot alkavatkin pienistä puroista. Siis pyrin auttamaan tarvittaessa muita, mutta toisaalta tiedän olevani vain pieni hiukkanen avaruudessa.

• käyvä handelista

uusi lasti joka pnä

eepä muuta

• KalleG
        käyvä handelista kirjoitti:

uusi lasti joka pnä

eepä muuta

juu... ja aina on päivälle tarkoitus, avaan ekan..., tokan... ja samanmielistä seuraakin löytyy. Ei hassumpaa.

• KalleG

Noin, nyt oon ihan virallinen. Ennenkin olen ollut vähän eri nimimerkillä...

Niin, voihan tässä itsekin vastata. Yksilöllä on mielestäni merkitystä pääsääntöisesti vain itselleen ja lähipiirilleen. Itse nautin eniten jos pystyn auttamaan muita. Siitä tulee paras olo, muusta ei tule oloa ollenkaan... vaikka luulis.

• tretori

Elämän tarkoitus on nauttia hetkestä. Lasten hymystä, auringon valosta, raikkaasta aamusta, työpaikan kahvitauosta, metsän rauhasta hevosen kanssa maastolenkillä, saunasiideristä.
      Kun ei koko ajan odota jotain tapahtuvaksi voi nauttia näistä arjen pikku jutuista ja tuntea elävänsä ihan täyttä tarkoituksellista elämää.
      Erosta ja hopeidenjaosta jo neljä vuotta - nyt tyytyväinen näin.

• tarkoituksetonta.

Pisti vähän silmään nuo mainitut vaihtoehdot. Lähes kaikki olivat pelkästään maalliseen mammonaan ja menestymiseen/menestymättömyyteen liittyviä. Lapset olivat jonkinlainen rajatapaus, niistäkin voi ajatella niin monella tavalla.

Tein kymmenkunta vuotta sitten ( tsiisus kun aika rientää), multimediaesityksen aiheesta "Elämän tarkoitus" yhteistyössä opiskelukaverini kanssa.

Silloin tuli asiaa pohdittua moneltakin kantilta. Itse olen kotoisin uskovasta kodista, en tosin aikoihin ole uskonut yhtään mihinkään. Kaverini oli pakana. Paitsi itse suunnittelu,käsikirjoitus ja toteuttaminen vei paljon aikaa, nimenomaan asian tuumailu ja todellisuuden vertaaminen haaveisiin ja unelmiin oli aikaa vievää, mutta antoisaa.

Niin, esitys itsessään oli kaikin puolin tyydyttävä. Yhteinen lopputuloksemme oli yksinkertaisuudessaan, valtiomies Pertti Virtasen erinomaisesti tiivistämän laulun sanojen muodossa aikanaan esittämän kannan mukainen.

"Elämä on elämistä varten"

Johtopäätöksemme perustui muutamaan peruspäätelmään.

- hautaansa ihminen ei voi paljoa maallista mammonaa ottaa.

- fyysistä syntymää edeltävää aikaa ei ole ole olemassa, kaikki alkaa hedelmöityksestä ja tyhjyydestä.

- kuoleman jälkeen ei ole mitään, sen jälkeen on vain raato maanpäällä tai krematoriossa sekä tyhjyys.

- kaikki ihmisen elämässä perustuu vain elämiseen itseensä, sen voi elää monella tavoin, jokainen tavallaan.

Toki elämän aikana voi saada aikaan monenlaisia asioita, syntymiä, sotia, rakentaa sukuomaisuuksia, tuhota sukuomaisuuksia, tehdä keksintöjä, auttaa ihmisiä tai sitten keskittyä vaikka huumeisiin tai juopotteluun.

Mutta ei niillä suurempaa vaikutusta ihmisen itsensä olemisen tai elämän tarkoituksen kannalta ole. Ehkä joku kokee mielihyvää tai onnellisuuden hetkiä, toinen tuskaa ja kärsimystä. Mutta elämä on vain väliaikainen olotila kaikille.Koska kaikki alkaa tyhjyydestä ja päättyy siihen. Hautauspaikat pullistelevat haudoista, joihin montutettuja ihmisiä kukaan edes muista tai tiedä yhtään mitään. Joku voi olla maineikas kuollessaan ja saa vaikkapa patsaan. Pitemmässä juoksussa silläkään ei ole merkitystä, ei kalmalle ainakaan.

Pitää koittaa elää elämänsä hyvin. Itseä tyydyttävällä tavalla. Samaten olisi hyvä jos ei tekisi pahaa ympäröivälle maailmalle tai muille ihmisille. Loppupeleissä(ällö sanonta, sori en nyt muuta keksi) jokaisella on oma napa lähinnä itseään. Joskus kadehdin vanhempia ihmisiä, joilla on oma elämän katsomuksensa, - kokemus, tietoakin ja jotka tuntuvat osaavan suhtautua omaan väistämättömään häviämiseensä maan päältä aikanaan. Toki monet ovat hurahtaneet uskomaan johonkin kuoleman jälkeiseen elämään. Ei se minua mitenkään haittaa, ehkä he kokevat itsensä onnellisiksi itsepetoksessaan. Hyvä asia heille.

ÖF. tulipas innostuttua, pitänee mennä tupakalle ja juoda kalja, Ne asiat sopivat minulle juuri tällä hetkellä, kai nekin jonkinlaisena tarkoituksena voi ajatella, tosin vain hetkellisinä . Elo koostuu hetkistä, ne ovat välttämättömiä koko elinjanan kannalta.

Shit, mitä skeidaa, nyt meen.

=DW=

• otsikko typos.

Kaljantarve ja tupakinhimo näkyy aiheuttavan typoomista.

=ED=

• KalleG

hmmmm... kaikki mietitty samoja asioita. Useimmille kuitenkin nuo maalliset asiat ovat elämän tarkoituksia. Jos pääosalla ihmisillä elämän tarkoitus on lapset, lapsilla sitten aikanaan omat lapset... niin eiköhän se sitten kerro jotain. Tarkoitus on vain luonnon yhtenä vaihtoehtona viedä "jotain kehitystä" eteenpäin. Aikanaan ihmiskunta sitten syrjäytetään oliolla, joka paremmin vastaan luonnon vaatimuksiin viedä kehitystä eteenpäin. Mikähän on kaiken päätepiste?
        Sellaista ei varmaan ihmiskäsityksenmukaisena ole.

No yksilöt voivat tuon lastenhoivaamisen ohella kehittää yhteiskuntaa ja taiteita, sekä tukea toisia. Tai sitten voi tuijotella omaa napaa. Kuka mitenkin, ollaankohan me oikeasti onnellisia? ehkä väliajoin.

• vinegrette
        otsikko typos. kirjoitti:

Kaljantarve ja tupakinhimo näkyy aiheuttavan typoomista.

=ED=

"Elämä on ihmiselle annettu, jotta hän tarkoin harkitsisi, missä asennossa tahtoo olla kuollut".
        Tällainen runo tuli mieleeni jostakin. Kirjoittajaa en muista ja anteeksipyyntöni runoilijalle, jos ei mennyt ihan oikein.
        Jäin miettimään kysymystä, vaikka onkin liian iso asia allekirjoittaneelle mietittäväksi, varsinkin näin aamutuimaan. Omassa elämässä tarkoitus 1 on lapset ja sen jälkeen muut ihmissuhteet. Ja olla onnellinen, hetkittäin.

• vinegrette
        KalleG kirjoitti:

hmmmm... kaikki mietitty samoja asioita. Useimmille kuitenkin nuo maalliset asiat ovat elämän tarkoituksia. Jos pääosalla ihmisillä elämän tarkoitus on lapset, lapsilla sitten aikanaan omat lapset... niin eiköhän se sitten kerro jotain. Tarkoitus on vain luonnon yhtenä vaihtoehtona viedä "jotain kehitystä" eteenpäin. Aikanaan ihmiskunta sitten syrjäytetään oliolla, joka paremmin vastaan luonnon vaatimuksiin viedä kehitystä eteenpäin. Mikähän on kaiken päätepiste?
        Sellaista ei varmaan ihmiskäsityksenmukaisena ole.

No yksilöt voivat tuon lastenhoivaamisen ohella kehittää yhteiskuntaa ja taiteita, sekä tukea toisia. Tai sitten voi tuijotella omaa napaa. Kuka mitenkin, ollaankohan me oikeasti onnellisia? ehkä väliajoin.

Jäin vielä miettimään...(melkein olen jo hereillä),
        että liittyykö kysymyksen pohtiminen enemmänkin sulkasatoon vai omaan ikääntymiseen vai tasapuolisesti molempiin? Itse en ainakaan muista tällaisia pohtineeni alle 4-kymppisenä. Tai ehkä silloin oli vain vielä kiireempi kuin nyt?

• MysNa

Kivaaaa, nähdä sinut taas täällä – ihan oikeasti :))

Elämän tarkoitus? Se on niin laaja ja monimuotoinen juttu, siihen on oikeastaan
      aika vaikee vastata. Mutta se mille elää, miksi on kiva elää, se taas tuntuu tupsahtavan helpostikin näppäimille.

Kyllä itselläkin se tärkein on lapset ja heidän hyvinvointi ym.

Hyvä parisuhde on myös tärkeä.

Listastasi valitsen myös ruoka, sen valmistaminen kun on yks lempiharrastuksiani
      ja hyvin onnistunut ruoka tekee onnelliseksi :) ja siihen hyvä viini ni on vielä
      onnellisempi ;D

Liikunta ja luonto – tosi tärkeitä myös.

Se, että saan olla terve!

Ja nyt viimein, kymmenen vuoden odottelun jälkeen, saan viimein sen oman pihan ja
      se tapahtuu ihan jo tällä viikolla!! Arvaa oonko onnellinen?

Tässä syitä ja asioita jotka tekee mun elämästä elämisen arvoista ja kivaakin!

Tervetuloa takaisin ja mä ainakin lupaan olla kiltti ;)

• KalleG

Niin sinuakin. Uskon että puutarhastasi tulee maailman kaunein, enkä tarkoita Kanervan mainitsemia puutarhoja. Minä olin tässä hieman eri atmosfääreissä ja mietiskelin geenien salattua tietoa elämän tarkoituksesta, kuten yleensä :-)
        Ps. Se kirja,,, yritän muistaa!

• sohtrop

mahdollisuus!

ja kaikkia noita mainitsemiasi tarvitaan minun kohdallani, ja listaa voi jatkaa loputtomiin....

kaiken tärkeän eteen pitää tehdä TYÖTÄ, TYÖTÄ ja TYÖTÄ, jotta saavuttaisi haluamansa ja muistaa olla kiitollinen mitä on saanut, mutta minä ole ennenkaikkea VIIHTYMÄSSÄ täällä (joskus se onnistuu paremmin kuin jonain toisena päivänä ;)

• sanoin

Mun täytyy ensin lähteä, kuolla ikävään ja itkeä.
      Mun täytyy ensin menettää ennenkuin ymmärrän.

Kaikesta itselle arvokkaasta pidettävä kiinni,
      tätä se on yksinkertaisuudessaan.

• sääntöön?

Lapset on vain lainaa - ne muuttavat pois ja alkavat elää omaa elämäänsä.
      Työ loppuu eläkeikään - sen jälkeenkin pitäisi elää.
      Ruokaa tarvitaan aina. Elämän tarkoitus se ei kuitenkaan ole vaan ylläpitävä voima.
      Muu luettelemasi on materiaa, joka on uusittavissa aina uusiin.

Tärkein minulle on nykyinen elämänkumppani, jonka kanssa haluan viettää loppuelämäni. Siitä elämästä on tehtävä hyvä molemmille ja elettävä toisiamme tukien, rakastaen ja jaksaen. Hän on se, joka minulla on kun kaikki muu jäisi syystä tahi toisesta pois. Häneen panostan.

• ruoka :=) hywä sellainen
      waatteet :=) alasti ain kehtaa kirmata
      ....joku muu? mitäs se kellee kuuluu :=)

• Aarre

...ja sitä, että saa naidakseen aina välillä.

• akseli40

Terve ja tylsä elämä vai mukava ja lyhyempi? Maailmassa on niin paljon naisia että pitämällä itsensä kunnossa löytyy aina naimasaumaa...

• Opiskelua ja vastuun kantam...

Itse elän lapsille ja itselleni. Kuulostelen itseäni ja pyrin ymmärtämään miksi reagoin eri tilanteissa eri tavoin? Tarkoituksena ja tavoitteena hyväksyä itseni ja elää rehellisesti itselleni ja sen jälkeen lapsilleni ja puolisolleni. Siinä on tekemistä ihan tarpeeksi.

• nainen-38

Elämän tarkoitus on elämä itse.
      Sitä ei pidä hukata jossain horroksessa tai kulissiliitossa, se pitää elää.
      Tottakai äitinä mun likka on mulle tärkee, mut ei se oo elämän tarkoitus..
      Aika taakka oliskin lapselle :)

Ja mulla erosta 3v, sivu-galluppina.

• Ellen.L

...elämän tarkoitus? Olen utelias, haluan nähdä mitä huominen tuo tullessaan. Pyrin elämään sovussa itseni kanssa, muuten en voi olla iloksi muillekaan. Siitä onnenkin löydän, sisältä omasta itsestäni, mikä on lohduttavaa sinänsä: sitä ei kukaan muu voi antaa saati ottaa pois...Ja avioerosta huolimatta uskon hyvään ja kestävään parisuhteeseen. Sen kun löydän, on siinä elämän tarkoitusta ja haastetta loppuelämäksi:)

• Elämä (n)

on elää elämä niin, että voi kuolinvuoteellaan todeta eläneensä hyvän elämän.

Minun kohdallani tämä tarkoittaa mm., että lapsistani kasvaisi empaattisia, muita ihmisiä arvostavia ja huomioon ottavia aikuisia. "Kohtele muita niin kuin toivoisit itseäsi kohdeltavan" on mottoni, jota yritän tyrkyttää myös lapsilleni.

Elämän tarkoitus on myös ehdottomasti rakkaus. Rakastaa ja tulla rakastetuksi. Mitä mahtavin tunne nyt, kun olen itse rakastunut. Miehen ja naisen välinen rakkaus, voiko elämällä olla parempaa tarkoitusta?

Tässä minun ajatuksiani elämän tarkoituksesta, vain muutama mainitakseni.

• vakavat asiat

tietenkin ja liike, muutos, nautinto, lepo, haasteiden ottaminen vastaan, oman polun kulkeminen, vaikka kuinka haluaisi auttaa joitain ihmisiä niin se on joskus korkeamman käsissä

• vastauksia

mä oon niitä harvoja tässä ketjussa, joilla on tieto kuolemanjälkeisestä maailmasta. Kaikki on tarkoitettu, myös tietämättömyys. Mun pitäs olla niin kiitollinen, että en enää ollenkaan ajattelisi omaa etua.

• Niin se on

Jeesus

• Astuu kehään hän..

Ei oo kynitty, ei haudattu eikä muutenkaan tapettu. Kiusallani sitkuttelen kanssaeläjien harmiksi/iloksi riippuen siitä keneltä sitä kysyy.

Vaihtoehtoja:
      Työ.....on kyllä
      Raha....sitäkin välillä on, välillä ei..
      Ruoka...oo'n sitäkin vaan ei valmiina
      Lapset..niitäkin on läjäpäin,omia ja ei omia..
      Auto....kehtaa ajaa kaupungilla, kumminkin se on vain kulkuneuvo
      Vaatteet..en ymmärtänyt tätä kohtaa, alasti en oo
      TV.......ei ole mun juttu
      Alkoholi..tissuttelija, nautin eri tuotoksista mutta en humaltumishakuisesti
      Suomi24..no way said john wayne
      ... joku muu?.. no muru tietysti!!

Tykkään olla onnellinen ja nautiskella eri jutuista.

Figaroll

• itku

näitä

Ketjusta on poistettu 3 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Oletko varattu minulle?

Mieheltä kysyn.
      Ikävä
      290
      11382
    2. Mitä ensi viikolla tapahtuu?

Mitä toivot, että ensi viikolla tapahtuu?
      Ikävä
      133
      7030
    3. Mitä Ajattelit Kun Näit Kaivattusi

Ensimmäistä Kertaa?
      Ikävä
      101
      5803
    4. Vanhempi mies

Jos yritän ajatella sinut pois sydämestäni, ikävä ja surullinen kaipuu tulee kaksin verroin kovempana. Olit mun unessa
      Ikävä
      41
      5151
    5. Noloa että kaipasin sinua

Toivottavasti et tunnistanut itseäsi. Ikävissään sitä on aika typerä.
      Ikävä
      52
      4301
    6. Minne sä aina välillä joudut

Kun pitää hakemalla hakea sut sieltä ja sitten oot hetken aikaa esillä kunnes taas menet piiloon, en ymmärrä 🤔❤️ Oot ta
      Ikävä
      30
      4019
    7. On niin paha olla

Tarviin jotain jolla turruttaa... Kuka voi auttaa.
      Ikävä
      61
      3544
    8. On niin vaikea olla lähelläsi

En saa ottaa kädestäsi kiinni, en saa halata. En saa silittää hiuksiasi. Enkä saa sinua koskaan omakseni. ☔ Miehelle na
      Ikävä
      32
      3531
    9. Nyt peukut pystyyn

Nyt kaikki peukut pystyyn, siirtopersu on aikeissa muuttaa Kannuksesta pois. Facebookissa haukkui tänään Kannuksen peru
      Kannus
      22
      3055
    10. Pehmeää laskua

Sinulle. Muutaman kilsan päästä. Mieheltä, joka salaa välittää.
      Ikävä
      79
      3040
    Aihe