Mä olen ensin putsannut levyn alkoholilla, vetäissyt fluksitussilla alueen yli, tinannut piirilevyn johtimet ja sitten tinaimusukalla imeny liiat tinat pois.
Sitten piiri paikalleen ja ohuella kolvin kärjellä lämmitän IC:n jalkoja, kunnes tina sulaa ja ottaa jalan kiinni. Oikosulut olen poistanut tinaimusukalla. Tuloksen tarkastan suurennuslasilla ja yleismittarin nuppineulamittapäillä.
En mitään hirveän siistiä jälkeä saa, mutta toistaiseksi laitteet ovat toimineet. Tinan pitäisi olla tässä mittakaavassa "ohuempaa" ja notkeampaa"...
Olisiko teillä guruilla joitakin niksejä pintaliitoskomponenttien juottamiseen.
Pintaliitospiirien juottaminen kolvilla?
12
6092
Vastaukset
- pullollaan:
- toinen welleristi
Käy tutustumassa Tauno Rupposen sivuihin vaikka googlen
kautta.Ja jos haluat vielä täsmä tietoa smd tekniikasta harraste tasolla,niin rohkeasti sähköpostitse häneen yhteyttä.itse olen smd oppini saanut hänen kauttaan ja yhteistyö jatkuu edelleen.suosittelen. - smd piireille
toinen welleristi kirjoitti:
Käy tutustumassa Tauno Rupposen sivuihin vaikka googlen
kautta.Ja jos haluat vielä täsmä tietoa smd tekniikasta harraste tasolla,niin rohkeasti sähköpostitse häneen yhteyttä.itse olen smd oppini saanut hänen kauttaan ja yhteistyö jatkuu edelleen.suosittelen.http://www.kolumbus.fi/~w401925/jukka/Cd/Rakennusohje.pdf
sivu 8 ja aika tiheitä piirejä. itse en menis kokeilemaan ihan tuota koteloa kolvila - S.M.Device
smd piireille kirjoitti:
http://www.kolumbus.fi/~w401925/jukka/Cd/Rakennusohje.pdf
sivu 8 ja aika tiheitä piirejä. itse en menis kokeilemaan ihan tuota koteloa kolvilaOnnistuu hyvin 50W Wellerilläkin kun käyttää miniaaltotekniikkaa. Reunimmaisten pinnien välit tosin on juottamisen jälkeen puhdistettava. Fluxia hommassa ei pidä säästellä, ylimääräisen saa aina pestyä pois.
- minä86654324
https://www.youtube.com/watch?v=bYcofQMHm2o tästä ohjeet
- oikeatotteet
Tässä on oikea perisuomalainen ote pintaliitoskomponenttien juottamisesta. Ei ole turhaa sievistelyä, eikä sipistelyä vaan ehtaa toimintaa:
https://www.youtube.com/watch?v=bYcofQMHm2o - Pajatinamestari
300 watin pajakolvilla onnistuu parhaiten ja muista että terän pitää olla terävä !
- Haminaattori
Patatinamestari jo kiteytti asiaa hiukan ja aloittaja, voisko sanoa provosoiden, kirjoittaa kolvista. Aikana jolloin ei ollut vielä pintaliitostekniikkaa tehtiin sähköurkuja vähän sivuavalla tekniikalla. Mikropiirit oli jo keksitty, mutta äänikerrat koottiin pienille eristelevyille (ei painettupiiri). Juotokset juotettiin todellakin parisadan watin "kattokolvilla" sarjajuotoksena. Juotettavia liitoksia kun oli kumminkin yksissä uruissa viisi numeroinen luku.
Pintaliitosta on juotettu juottimen kanssa ja tullaan juottamaan edelleenkin kun se on vain mahdollista. PGA-piirien tapaiset tietenkin ovat tekniikan ulottumattomissa, mutta jalalliset onnistuva ihan hyvin ja MLF:kin menee kohtuullisesti. Silloin kun jalkoja on yhdelläsivulla parikymmentä ja alle, juottaisen aivan tavallisella pienellä kärjellä. Suuremmissa määrissä alkaa jakatiheyskin olla sellainen johon soveltuu jo kaviokärki. "Väkivaltaisena" vois soveltaa myös sitä "kattokolvia", mutta itse en aivan näin barbaari ole. Se missä muodossa juote on vaikuttaa juotostapaan. Ohkainen tinalanka (alle 1mm) on tietenkin juotin menetelmään. Tinapasta onkin sitten vapaampi. Siihen käy juotin (myös se kattokolvi), kuumaimapuhallin jo olempa yhden sarjan (8 kpl 100x80mm levyt) juottanut pöytägrillillä: Grillin tehoa oli tosin kesytetty säätömuutajalla, ettei se ollut ihan "raaka". Esitinausta en käytä kuin jos levyt ovat jo vanhoja tai kärsineet niin ettei juotteessa oleva juoksute toimi. Fluxikynä on hyvä, mutta käytän mieluummin geeliä. Toimii useammassa paikassa ja kelpaa myös lyijyttömälle. Riittävä fluxin määrä, kohtuus tinan määrässä ja riittävä lämpö auttaa ettei "tinasiltoja" pääse helposti syntymään. - kyllä.toimii
Fluksia levylle, komponentit siihen päälle ja sitten puhalluslampulla hetken aikaa tohottaa niin hyvä tulee!
- Haminaattori
Joo "kyllä.toimii" vetoa odottelinkin. Puhalluslampun jättäisin koritinantyöskentelyyn tai auton jäähdyttimien korjaukseen. Piirilevyissä fluxin ja komponettien lisäksi tarvitaan se tina jossakin olomuodossa ja lämpö paremmin hallittavana.
Toi grillitapaus oli osa juotosuuni kehittelyä ja muutaman koepalan jälkeen uskalleettiin laittaa "tuotantolevyt" grilliin. Sekuntikello toisessakädessä ja toinenkäsi säätömuuntajan nupilla säätämässä vaiheittain lämpöjä, toimi ihan hyvin. Jatkohehittely jäi ajanpuutteen vuoksi. Jälkeenpäin törmäsin netissä kirjoitukseen jossa oli tehty pöytägrillistä juotosuuni. Toteutuksessa oltiin pitkälti samoilla linjoilla joten ei tuo juotosuuni mitään "rakettitiedettä" ole
- smdkorikorjaaja
Tässä hyvä aine. http://www.motonet.fi/fi/tuote/806704/BERA-Koritinan-pohjustusaine-juotospasta-05kg
Sitten vaan kuumennus kaasukolvilla. - harrastelijan_epäystävä
Itse olen testannut näitä jonkin verran ja ainoa mikä ei mene on SSOP kotelointi, koska siitä on hyvin hankalaa imaista jalkojen välistä ylimääräiset tinat pois - ei tule tarpeeksi paine-eroa voittamaan tinan pintajännitystä. Harkinnassa onkin tekniikan parantaminen, eli ostaa sitä vihreää pinta-kalvoa, mikä lämmitetään piirilevyn päälle suojakerrokseksi. Jos jalkojen välissä olisi tuollainen, se voisi auttaa.
Tietysti ne kaikki ball-bearing tinaukset on kanssa poissa laskuista, kun ei ole uunia..
Harvemminhan on todellista tarvetta käyttää pintaliitoksia, kun lähes kaikesta saa DIP-paketin - tai ainakin adapterin avulla _lähes_ kaikki toimii jotain mikroaaltotekniikkaa ehkä lukuunottamatta..
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 1201767
Noniin rakas
Annetaanko pikkuhiljaa jo olla, niin ehkä säilyy vienot hymyt kohdatessa. En edelleenkään halua sulle tai kenellekään mi991588Lasten hyväksikäyttö netissä - Joka 3. nuori on saanut seksuaalisen yhteydenoton pedofiililtä
Järkyttävää! Lapsiin kohdistuva seksuaalinen hyväksikäyttö verkossa on yhä pahempi ongelma. Ulkolinja: Lasten hyväksikäy481099Kumpi vetoaa enemmän sinuun
Kaivatun ulkonäkö vai persoonallisuus? Ulkonäössä kasvot vai vartalo? Mikä luonteessa viehättää eniten? Mikä ulkonäössä?43984Multa sulle
Pyörit 24/7 mielessä, kuljet mun mukana, mielessä kyselen sun mielipiteitä, vitsailen sulle, olen sydän auki, aitona. M29929Nainen, olen tutkinut sinua paljon
Salaisuutesi ei ole minulle salaisuus. Ehkä teimme jonkinlaista vaihtokauppaa kun tutkisimme toisiamme. Meillä oli kumm50856Mies, eihän sulla ole vaimoa tai naisystävää?
Minusta tuntuu jotenkin, että olisit eronnut joskus, vaikka en edes tiedä onko se totta. Jos oletkin oikeasti edelleen s44822Olet myös vähän ärsyttävä
Tuntuu, että olet tahallaan nuin vaikeasti tavoiteltava. En tiedä kauanko jaksan tätä näin.37780Okei nyt mä ymmärrän
Olet siis noin rakastunut, se selittää. Onneksesi tunne on molemminpuolinen 😘56778Onko sulla empatiakykyä?
Etkö tajua yhtään miltä tämä tuntuu minusta? Minä ainakin yritän ymmärtää miltä sinusta voisi tuntua. En usko, että olet37760