Järkytysten vanhainkoti - "lähihoitajana" paikalla

Lauhkea laamanni

Järkytyksekseni huomasin, että vanhusten lähihoitajista on niin suuri pula, että palvelutalot nappaavat tuuraavaa henkilökuntaa lähes suoraan kadulta. Ilmoittaudut vain keikkalistalle ja menet paikan päälle. Saat avaimet kaulaan, näytetään lääkekaappi ja eikus töihin.

Järkytys kasvaa kun tekee ensimmäisen vuoron. Henkilökuntaa liian vähän. Vuorossa tulisi olla seitsemän, paikalla on neljä - joista kolme kouluttamatonta keikkaduunaria. Kullekin hoitajalle siis mahdoton määrä vanhuksia, joista selkeästi osa kuuluisi jo vuodeosastolle, ei avoimeen asumispalvelutaloon.

Eihän siinä auta muu kuin tehdä parhaansa. Aikaa per vanhus jää minimaaliset minuutit, ns. vaikeat tapaukset saavat toki suurimman huomion ja ajan, koska kakkia ei pyllyynkään voi jättää. Mutta "Martta-täti" jolla olisi asiaa ja tarvetta jutella, ei saa hoitajalta osaansa, ei ole aikaa.

Päivän päätteeksi ensikertalainen on pää pyörällä. Näinkö tämä toimii. Tai ei siis toimi, on vain toimivinaan.

Vanhukset lokeroidaan omiin huoneisiinsa ja epäpätevä henkilökunta touhuaa sen minkä ehtii, jos ehtii. Lääkkeitä jaellaan, oho, putosi dosetista, kenelle tämäkin nappi kuuluu.
Raportointia ei ole, kenelläkään ei ole sen suurempaa aavistusta mitä edellisessä työvuorossa on tapahtunut.

En vastaa enää puhelimeen kun keikkalaisten kalastaja soittaa. Työssä tulee paha mieli, enkä halua olla paikalla kun seuraava huolimattomuus-kuolema tapahtuu. En siis enää ihmettele miksi vahinkoja sattuu. En myöskään halua itse vanhainkotiin, perustan mieluummin oman.

Miksi näin? Työpaikalla on huono fiilis. Vanhukset voivat huonosti. Henkilökuntaa liian vähän. Palkka aivan peestä siihen vastuuseen ja työn raskauteen nähden.

Taidanpa rahoittaa opiskeluni mieluummin kaupan kassalla.

21

3946

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • kokemusta on

      Kuvaamasi tarina on karu totuus tänä päivänä. Tarttis varmaan tehrä jotain?

      • kun lukee

        Niin ainakin tällatteiselle vanhalle äijänkäppyrälle, joka vielä yksin pystyy asumaan ja olemaan tulee mieleen monenmoisia ajatuksia siitä mitä paree ois tehrä ennenkuin tuonlaatuiseen "hoitoon" tulee pakkolähtö.
        En kirjoittajia ollenkaan moiti, noista asioista sais puhua ja kirjotella paljon enämpikin.
        Ihmeeliseltä vaan tuntuu, että kuinka te lääkärit, hoitajat ja muut siellä töissänne oikein jaksatte, kun niin paljon joudutte näkeen sellasia asioita mitkä ei ole hyväksi kellekään.


      • kun lukee kirjoitti:

        Niin ainakin tällatteiselle vanhalle äijänkäppyrälle, joka vielä yksin pystyy asumaan ja olemaan tulee mieleen monenmoisia ajatuksia siitä mitä paree ois tehrä ennenkuin tuonlaatuiseen "hoitoon" tulee pakkolähtö.
        En kirjoittajia ollenkaan moiti, noista asioista sais puhua ja kirjotella paljon enämpikin.
        Ihmeeliseltä vaan tuntuu, että kuinka te lääkärit, hoitajat ja muut siellä töissänne oikein jaksatte, kun niin paljon joudutte näkeen sellasia asioita mitkä ei ole hyväksi kellekään.

        No, huonosti jaksetaan ja jos olisi varma milloin pääsee eläkkeelle, niin olisi kasa aamukampoja pöytälaatikossa.

        Ei ole inhimillistä eikä ihmisarvoista tuollainen ikäihmisten kohtelu. Sitten joku vanhus dementiassaan vähän läppäisee kun kuvittelee olevansa suojeluskunnan lavatanssien takana tappelussa 1930-luvulla niin nämä hysteeriset prinsessat kutsuvat paikalle poliisin, palokunnan ja armeijan ja leimaavat vanhuksen aggressiiviseksi ja yhteistyökyvyttömäksi.

        Viha kyllä kasvaa kunnan ja valtion päättäjiä kohtaan ja rahakirstun vartijoita. Kaikki tehty yhtä juosten kusten kuin Neukkulassa aikoinaan. Sinne minä heidät muiluttaisin, jos olisi aikakone, tai sen ruohottuvia raunioita katselemaan jos olisi edes auto.


      • ..ei vielä...
        kun lukee kirjoitti:

        Niin ainakin tällatteiselle vanhalle äijänkäppyrälle, joka vielä yksin pystyy asumaan ja olemaan tulee mieleen monenmoisia ajatuksia siitä mitä paree ois tehrä ennenkuin tuonlaatuiseen "hoitoon" tulee pakkolähtö.
        En kirjoittajia ollenkaan moiti, noista asioista sais puhua ja kirjotella paljon enämpikin.
        Ihmeeliseltä vaan tuntuu, että kuinka te lääkärit, hoitajat ja muut siellä töissänne oikein jaksatte, kun niin paljon joudutte näkeen sellasia asioita mitkä ei ole hyväksi kellekään.

        Lohdutukseksi voin vain sanoa, että ihan jokapaikassa ei noin huonosti asiat ole.

        Tuollaisessa työyhteisössä on sisäisesti jotain vikaa, kun ei väki pysy ja on paljon sairaslomia yms. Katsoisin sinne johtoportaaseen, millainen on johtaminen kyseisessä paikassa. Valitettavan paljon on vielä paikkoja, missä hoitajia ihan oikeasti "kyykytetään" säästöjen nimissä. Hoidettavia tungetaan osastot täyteen, vaikka väki ei riitä hoitamaan.

        Ylipaikat on nykyajan muotisana, kuinka moni sairastava haluaa käytävällä ylipaikalla maata, vähän jonkinlainen särmi näkösuojana ja koko muu osaston väki kävelee siitä ohi...ei mitään rauhaa. Tätä on nykyaika myös sairaalassa, ei vain vanhainkodilla.


      • Liioittelua
        Pre_Kaarina kirjoitti:

        No, huonosti jaksetaan ja jos olisi varma milloin pääsee eläkkeelle, niin olisi kasa aamukampoja pöytälaatikossa.

        Ei ole inhimillistä eikä ihmisarvoista tuollainen ikäihmisten kohtelu. Sitten joku vanhus dementiassaan vähän läppäisee kun kuvittelee olevansa suojeluskunnan lavatanssien takana tappelussa 1930-luvulla niin nämä hysteeriset prinsessat kutsuvat paikalle poliisin, palokunnan ja armeijan ja leimaavat vanhuksen aggressiiviseksi ja yhteistyökyvyttömäksi.

        Viha kyllä kasvaa kunnan ja valtion päättäjiä kohtaan ja rahakirstun vartijoita. Kaikki tehty yhtä juosten kusten kuin Neukkulassa aikoinaan. Sinne minä heidät muiluttaisin, jos olisi aikakone, tai sen ruohottuvia raunioita katselemaan jos olisi edes auto.

        "hysteeriset prinsessat kutsuvat paikalle poliisin, palokunnan ja armeijan ja leimaavat vanhuksen aggressiiviseksi ja yhteistyökyvyttömäksi."

        Pienestä lapsäisiysta kukaan mitään soita. Mutta jos vanhus riehuu, on vaaraksi itselleen ja muille, jotain on tehtävä. Se on niin helppoa olla viisas sivusta.Lyövä vanhuskin on agressiivinen, syyt vain on erit kuin monella muulla. Kysessä on sairauteen liittyvä käytösongelma.


      • Liioittelua kirjoitti:

        "hysteeriset prinsessat kutsuvat paikalle poliisin, palokunnan ja armeijan ja leimaavat vanhuksen aggressiiviseksi ja yhteistyökyvyttömäksi."

        Pienestä lapsäisiysta kukaan mitään soita. Mutta jos vanhus riehuu, on vaaraksi itselleen ja muille, jotain on tehtävä. Se on niin helppoa olla viisas sivusta.Lyövä vanhuskin on agressiivinen, syyt vain on erit kuin monella muulla. Kysessä on sairauteen liittyvä käytösongelma.

        Potilas, jonka suoriutumistaso on sellainen, että sanoo osallistuneensa mm. Yhdysvaltain sisällissotaan sanoo salakuljettaneensa sairaalaan aseen. Asiaa selvittelemään tarvitaan neljä hoitajaa ja yksi vartija ja minua varoitellaan. Minä menen sinne ja tilanne laukeaa.

        Kun työt tehdään hutaisten eikä potilasta tunneta eikä sen puheita seurata, niin ne otetaan ihan vakavissaan ilmeisesti.

        Kerran olen saanut sairaalta veitsen jalkaan, mutta mitäs siinä, kyllähän tikkilankaa riittää ja kun on ikääkin, niin minä näytän vain sellaiselta, joka on elämässään saanut kintuilleen.

        Paljon vaarallisempaa on kuljeksia kadulla kuin tehdä vanhustyötä.


    • ripurapuropu

      Itsekään en tuollaiseen työpaikkaan enää jalallani astuisi. Ihan vain oman itseni takia, en kertakaikkiaan jaksaisi tuollaista. Lähihoitajana kun olet sitten vastuussa niistä kouluttamattomista ja tavallaan joutuisi vahtimaan toisten työtä koko ajan.

      Oma työpaikkani on ihana, 22-paikkainen vanhainkoti jossa aamuvuorossakin 6 hlöä, illassa 3 hlöä. Tuntuu, että ehtii paljon. Ja vanhukset on tyytyväisiä ja henkilökunnalla kemiat pelaa ( vähän sairaslomiakin! )

    • juuri sen takia

      että teitä hoitajia istuu kauppojen kassoilla, hoitolaitoksissa on liian vähän käsiparia. Sairaanhoitajiakin pakenee ulkomaille tai lököilevät kotirouvina.

      Jos olisitte kutsumusammatissanne, ette edes ajattelisi töistä poissaolemista tai sen vaihtamista johonkin muuhun. Suojelette itseänne, vaikka olette yhteiskunnan tuella saaneet koulutuksen hoitaa muita ihmisiä. Kerrassaan omituista logiikkaa!

      Perusta se oma hoitolaitos. Ihmettelenpä vaan miten saat sinne aina riittävän miehityksen ja paremmat palkat? Liikeyritys on liikeyritys eikä sitä pyöritetä pelkällä hyvällä tahdolla. Onnea yrityksellesi joka tapauksessa.

      • Olipas taas kirjotus..

        Hoitajien syytä että hoitajia liian vähän? Tää on taas jonkun insinöörin logiikkaa.

        Itse kuulin että eräällä vanhainkodin osastolla oli ollut iltavuorossa vain maahanmuuttajia hoitajina. Kukaan ei oikein osannut suomea, kulkivat siellä sanakirjat kädessä ja välillä yrittävät englantiakin puhua vanhuksille. Kenelläkään ei ollut lupaa antaa lääkkeitä. On taas osastonhoitajat hyvin hoitaneet työntekijät siihen vuoroon. Tuo tapahtui samassa vanhainkodissa missä itsekin olen töissä. Omalla osastolla on vain yksi maahanmuuttaja töissä, mutta hän on kyllä todella ahkera ja mukava työtoveri.


      • maahanmuuttajista
        Olipas taas kirjotus.. kirjoitti:

        Hoitajien syytä että hoitajia liian vähän? Tää on taas jonkun insinöörin logiikkaa.

        Itse kuulin että eräällä vanhainkodin osastolla oli ollut iltavuorossa vain maahanmuuttajia hoitajina. Kukaan ei oikein osannut suomea, kulkivat siellä sanakirjat kädessä ja välillä yrittävät englantiakin puhua vanhuksille. Kenelläkään ei ollut lupaa antaa lääkkeitä. On taas osastonhoitajat hyvin hoitaneet työntekijät siihen vuoroon. Tuo tapahtui samassa vanhainkodissa missä itsekin olen töissä. Omalla osastolla on vain yksi maahanmuuttaja töissä, mutta hän on kyllä todella ahkera ja mukava työtoveri.

        pelkästään positiivisia kokemuksia, ovat työtäpelkäämättömiä iloisia ihmisiä - lisää pliis heitä niin päästään kokonaan eroon näistä suomalaisista nirppanokista, jotka koko ajan selittää, että on liikaa duunii ja liian pienet liksat. minkään muun alan työntekijät ei valita niin paljon kuin sairaan- ja terveydenhoitoalan henkilöt ja niistäkin nämä pikkuisen kouluja käyneet. lääkärit ja sairaala-apulaiset ei valita. kumma homma?


      • varsin ulkopuolinen
        Olipas taas kirjotus.. kirjoitti:

        Hoitajien syytä että hoitajia liian vähän? Tää on taas jonkun insinöörin logiikkaa.

        Itse kuulin että eräällä vanhainkodin osastolla oli ollut iltavuorossa vain maahanmuuttajia hoitajina. Kukaan ei oikein osannut suomea, kulkivat siellä sanakirjat kädessä ja välillä yrittävät englantiakin puhua vanhuksille. Kenelläkään ei ollut lupaa antaa lääkkeitä. On taas osastonhoitajat hyvin hoitaneet työntekijät siihen vuoroon. Tuo tapahtui samassa vanhainkodissa missä itsekin olen töissä. Omalla osastolla on vain yksi maahanmuuttaja töissä, mutta hän on kyllä todella ahkera ja mukava työtoveri.

        Tilastokeskuksen mukaan ainakin "lähäreiden" määrä on lähes tuplaantunut viimeisten 7 vuoden aikana.
        Vuonna 2000 lähäreitä oli 36 363, vuonna 2007 jo 68 902. http://www.stat.fi/tup/suoluk/suoluk_terveys.html

        Missä luuraavat? Vai eikö ole virkoja?

        Hoitajia on kuitenkin turha syyllistää, ns. päättäjien arvovalinnoista tässäkin lienee kysymys.


      • maahanmuuttajista kirjoitti:

        pelkästään positiivisia kokemuksia, ovat työtäpelkäämättömiä iloisia ihmisiä - lisää pliis heitä niin päästään kokonaan eroon näistä suomalaisista nirppanokista, jotka koko ajan selittää, että on liikaa duunii ja liian pienet liksat. minkään muun alan työntekijät ei valita niin paljon kuin sairaan- ja terveydenhoitoalan henkilöt ja niistäkin nämä pikkuisen kouluja käyneet. lääkärit ja sairaala-apulaiset ei valita. kumma homma?

        Minua ei olla rekrytty moiseen vanhainkotiin vaan hoidan niitä kotona. Silloin aikaa kyllä on. Kumma juttu ettei joku headhunter ole minuun iskenyt, vaikka kokemusta hoitotyöstä on jo mukavasti, voisi aloittaa vaikka tarjoamalla vakituista kahdeksantuntista työpäivää.

        Minusta tuntuu, että rekryämisessä on tulppa, katsotaan pärstäkertoimen mukaan. Ilmaisia opiskelijoita halutaan harjoittelemaan. Paljon on hoitoalalla minunkaltaisiani keikkalaisia, jotka tekevät vajaata viikkoa.


      • ...tekstiä lukis
        Pre_Kaarina kirjoitti:

        Minua ei olla rekrytty moiseen vanhainkotiin vaan hoidan niitä kotona. Silloin aikaa kyllä on. Kumma juttu ettei joku headhunter ole minuun iskenyt, vaikka kokemusta hoitotyöstä on jo mukavasti, voisi aloittaa vaikka tarjoamalla vakituista kahdeksantuntista työpäivää.

        Minusta tuntuu, että rekryämisessä on tulppa, katsotaan pärstäkertoimen mukaan. Ilmaisia opiskelijoita halutaan harjoittelemaan. Paljon on hoitoalalla minunkaltaisiani keikkalaisia, jotka tekevät vajaata viikkoa.

        Ihan osuit naulan kantaan. Naamasta se riippuu, että tippuuko töitä vai ei. Akka valtanen ala kun on, niin jos en yhtä miellytä, niin kohta en miellytä ketään. Niin se vaan menee. P**** juttu.


      • vanhustenhoitajana vuodesta...
        Pre_Kaarina kirjoitti:

        Minua ei olla rekrytty moiseen vanhainkotiin vaan hoidan niitä kotona. Silloin aikaa kyllä on. Kumma juttu ettei joku headhunter ole minuun iskenyt, vaikka kokemusta hoitotyöstä on jo mukavasti, voisi aloittaa vaikka tarjoamalla vakituista kahdeksantuntista työpäivää.

        Minusta tuntuu, että rekryämisessä on tulppa, katsotaan pärstäkertoimen mukaan. Ilmaisia opiskelijoita halutaan harjoittelemaan. Paljon on hoitoalalla minunkaltaisiani keikkalaisia, jotka tekevät vajaata viikkoa.

        Olen ollut kauan hoitotyössä ja lähes yhtä kauan hoitanut vanhuksia. Koko ajan on puhuttu kiireestä. Siitä kiireestä on puhuttu niin paljon, ettei oikein niitä töitä sit ehitäkkään tehä. Eli jos se valittamisaika hyödynnettäis itse siihen perustehtävän hoitoon niin ehdittäiskö enemmän hoitaa ja huolehtia. Näin minä sen näen ja rakastan työtäni. Mutta eivät läheskään kaikki vanhustenhoitajat oikeasti soveltuisi vanhustyöhön eikä oikeastaan ihmissuhdetyöhön varsinkaan, mut se on jo toinen juttu se...


    • oma hoitolaitos

      Perusta vaan oma hoitolaitos.....

      Mistä aiot saada osaavan henkilökunnan, kun ei nykyään hoitopaikat meinaa saada henkilökuntaa töihin ollenkaan??

      En ole kateellinen kaupan kassankaan työlle, näyttävä olevan aika ylityöllistettyjä hekin.

    • Miako00

      oli, kun olin eräässä yksityisessä vanhainkodissa töissä; henkilökuntaa oli vähän, sairaslomia paljon, henkilökunnan välit todella kireät (ja tappelivat paljon keskenään) ja erittäin ahdistuneet, väkivaltaiset asukkaat.

      Arvelen, että asukkaiden ahdistus ja väkivaltaisuus johtui siitä, kun hoitajat tiuskivat heille sekä toisilleen, eikä aikaa ole tehdä kuin juuri ja juuri ne pakolliset hoitotoimenpiteet.

      Nykyään olen eräässä julkisen puolen vanhainkodissa, jossa henkilökunnalla (paria poikkeusta lukuunottamatta) on hyvät välit keskenään eivätkä tiuski asukkaille, vaan hoitavat heidät ystävällisesti sekä ammattitaitoisesti (en kehu itseäni, olen vielä epäpätevä..) ja huumorinkukka kukkii =)
      On myös aikaa jutella ja kuunnella näitä vanhuksia.

      • minulle totuus

        on toisenlainen.Myöhästyvät töistä ja sitten kuntulevat saattavat tehdä hyvinkin työt.Viimeisin kokemus muslimi tytöstä joka koko aika valitti työsä paljoudesta ja tuskin monta suihkutustakaan teki kesä pestinsä aikana.
        Kerran oli pakko huomauttaa,kun ainaisesti valitti 23v,kuinka raskaasti oli päivä vierähtänyt.
        Ei tarvinnut koko kesäpestinsä aikana ottaa mitään hoitovastuuta mistään,ei lääkkeen jakoa tms.
        Se oli suurin asia kun sai valittaa.
        Tämä'ei ole rasismia tyttäreni kamu on afrikasta.
        Hän itsekkin oikoo omiensa lusmuilua ja huonoa käytöstä


      • Helepommin asijat sujjuu, jos ikäimmeiselle huasteloo vanhan kansan murteella. Vaekutelma ei ou sellainen virallinen. Väkisin kun immeistä koskettoo vaen polliisi ja ravintelin portimo.


    • Kaiken kokenut

      Epäpätevien ihmisten käyttö yksityisissä hoivayrityksissa on jokapäiväinen asia.
      Olin 2010 elokuun ja lokakuun välisenä aikan työssä Lohjalla yksityisessä
      vanhainkodissa. Tarkoituksenani oli saada oppisopimustyöpaikka. Kun olin ollut 2 päivää nk. harjoittelussa jouduin hoitamaan koko osaston yksin ja se ei i ollut edes se osasto millä olin harjoitellut. Oltuani 2 pv harjoitttelussa jouduin työhön osastolle, jonka vanhuksia en tuntenut lainkaan, en tiennyt kuka liikkui itse tai kuka käytti mitäkin välinettä. Olin ollut 37 vuotta toisella alalla ja luulin, että saan oppia alaa ammatti-ihmmisten opastuksella ja kouluviikoilla opin lisää. Tein valituksen Superiin; oppisopimustoimistoon, Valviiraan ja Aluehallintoviranomaiselle. Mitään ei tapahtunut, paitsi itse oli hankala ihminen ja en meinnnut saada oppisopimuspaikkaa alueelta.
      OMAISTEN KANNATTAA VALITTAA VANHUSTEN HOIDOSTA muuten mikään ei parane.. Itselläni on tästä hyviä kokemuksia.

    • Anonyymi

      Kyllä tämänhetkinen vanhustenhoidon tilanne huolestuttaa... toki on paljon asiallisia hoitolaitoksia mutta myös kovasta henkilökuntapulasta kärsiviä paikkojakin.
      Olin 10 vuotta sitten tuuraamassa Tampereella eka kertaa yövuorossa ko. paikassa. Minua ei infottu asukkaista muuta kuin mihin aikaan aamutoimia aloitetaan.
      No, menin ohjeen mukaisesti erään miehen huoneeseen viiden aikaan aamuyöstä hänen huoneeseen, viemään vessaan, niinkuin olin saanut ohjeet. Mies nousi avustuksellani sängystä, ei puhunut, ja kun olimme vessan ovella, hän sai raivarin, kädet ojentuvat kurkkuani kohden, toinen käsi jo kaulassani. Sain huitaista sen pois, ja livahdin käytävälle, mies perässäni, livahdin vieressä olevaan keittiöön ja mies seurasi perässä, taas molemmat kädet kurkkuuni. Luojan kiitos, entisenä taksiyrittäjä ä olin käynyt itsepuolustuskurssi, muistin otteet miten huitaista hyökkääjän kädet sivulle ja siinä onnistuin. Pääsin luikshtamaan kainalon alta pakoon ja lukittauduin kansliaan. Soitin alakerran osastolle toiselle yökölle, joka tuli apuun.
      Hän ihmetteli, ettei minua oltu varoitettu miehestä, jolla oli psyykkinen sairaus ja dementia sekä toistuvia väkivaltaisia aikeita.
      Huh huh, soitin aamulla esimiehelle, ja keikka jäi siinä talossa viimeiseksi.
      Niin että tätä tämä lähihoitajan työ välillä on, puhumattaan miltei jokapäiväisistä sylkemisistä, huoritteluista, ämmäksi haukkumisista, lyönneistä ym. ym.
      Mutta, on myös ihania vanhuksia, sydämellisiä, vaatimattomia, suloisia, he antavat päiviin voimaa😊🥰

    • Anonyymi

      Tämä ketju on 13 vuotta vanha, mutta tilanne ei ole mennyt ainakaan parempaan päin.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Milloin viimeksi näit ikäväsi kohteen?

      Oliko helppo tunnistaa hänet? Millaisia tunteita tuo näkeminen herätti sinussa?
      Ikävä
      107
      2037
    2. Suhde asiaa

      Miksi et halua suhdetta kanssani?
      Ikävä
      124
      1490
    3. Kirjoita nainen meistä jotain tänne

      tai minusta, ihan mitä haluat. Niinkin voi kirjoittaa, etteivät muut tunnista, esim. meidän kahdenkeskisistä jutuista. K
      Ikävä
      109
      1487
    4. En tiedä..

      Yhtään minkälainen miesmaku sinulla on. itse arvioin sinua moneenkin otteeseen ja joka kerta päädyin samaan lopputulokse
      Ikävä
      106
      1337
    5. Paras olisi vain unohtaa

      Tuleekohan tähän meidän tilanteeseen ikinä mitään selvyyttä. Epätoivo iskee taas, enkä jaksaisi enää odottaa. Kohta lop
      Ikävä
      70
      1164
    6. Kristityn megahyökkäys idän palstoilla on kauhistuttava

      Terroristikristityn megahyökkäys joka puolella on kauhistuttava, hänen viesteissään on järjetön määrä vihaa. Hän on idän
      Idän uskonnot
      481
      1105
    7. Voisitko laittaa

      Nimesi ensimmäisen ja kaksi viimeistä kirjainta tähän?
      Ikävä
      60
      1058
    8. IS viikonloppu 18-19.5.2024.

      Laatija Toni Pitkälä on itse laatinut ja kuvittanut 3- arvoista ristikkonsa. Nihkeästi tuntuu löytyvän ensimmäisiä var
      Sanaristikot
      88
      943
    9. Oliko vähä sometettu taas vai?

      Tuli aiva liika nopiaa traktorin perä vastahan. https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/2b3857b3-f2c6-424e-8051-506c7525223a
      Kauhava
      9
      902
    10. Nämä kaikki alla olevat aloitukset on saman naisen aloituksia

      Kuinka paljon täytyy vintissä viheltää että esiintyy välillä jopa miehenä, ja sitten itse vastailee omiin kysymyksiinsä?
      Ikävä
      138
      866
    Aihe