Älkää opiskelko biologiaa

Töitä ei ole

Suomessa ylikoulutetaan ihmisiä naurettavuuksiin asti. Tohtoreita tuotetaan liikaa, samoin maistereita, vaikka kysyntää ei ole. Tällä hetkellä perinteisten humanististen alojen lisäksi ongelmia on erityisesti biotieteissä.

Kuvittelevatko päättäjät, että on jotenkin armeliasta ja kilttiä antaa ihmisille koulutuspaikkoja enemmän kuin alalla on töitä? Tai kuvittelevatko he, että työttömien tai oman alansa ulkopuolelle työllistyneiden maistereiden massaan kohdistuva paine pusertaa joukosta yrittäjiä, jotka luovat niin paljon lisää työpaikkoja, että yhtälö kannattaa? Aikuisten oikeesti olisi kaikille osapuolille parempi jäädä ilman unelmiensa opiskelupaikkaa 19-vuotiaana kuin jäädä ilman sopivaa työtä opintojen jälkeen 25-vuotiaana. Aika moni työllistymisen kanssa kamppaileva humanisti tai biologi toivoo nyt, että heitä olisi nuorena estetty valitsemasta väärin.

Massakoulutuksesta kärsivät kaiken lisäksi myös ne oikeasti lahjakkaat huiput, jotka joutuvat kaapimaan oppinsa massaluennoilta ja kirjatenteistä, ja jäävät siinä väistämättä jälkeen todellista huippuopetusta saavista vertaisistaan maailmalla. Lorvivien massojen keskellä ei myöskään synny intellektuellia kilvoittelua ja kannustavaa ilmapiiriä. Ja valmistumisen jälkeen parhaatkin tutkijanalut joutuvat kamppailemaan apurahoista massojen kanssa.

Joku täällä jo ihmettelikin, minne ihmeeseen biotieteiden tohtorimassat aiotaan tunkea. Samaa olen miettinyt jo pitkään, lähinnä siksi että kysymys liipaa lähempää kuin haluaisinkaan. Ulkomaille on lähdettävä, ja en tiedä onko sieltä enää paluuta, elleivät tutkimusmäärärahat räjähdä samaan malliin kuin tutkijoiden määrä.

4

1369

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • fil.yo

      Olet saanut ilmeisesti innoituksesi tästä Hesarin jutusta ja sen synnyttämästä keskustelusta (http://www.hs.fi/kotimaa/artikkeli/Akateemisen työuralla alkutaival tärkeä/1135238406732).

      On todellakin harmi, että koulutusmäärät eivät vastaa olemassa olevia työpaikkoja. Toisaalta voidaan kysyä myös sitä, mitä koulutusohjelmassa voitaisiin muuttaa, jotta sen tuottamat tutkinnot vastaisivat paremmin työelämää. Voidaan puhua myös oppilaanohjauksesta. Akateeminen vapaus antaa kyllä vapauden opiskella "kaikkea kivaa ja mielenkiintoista", mutta ennemmin kannattaisi kiinnittää huomiota tutkintoon kokonaisuutena, siis laatuun.

      Olen itse lähtenyt opiskelemaan jo lukiossa haaveilemaani alaa, ensin tosin kävin AMK:ssa kauppiksen puolen ja olen tehnyt viitisen vuotta niitä hommia. Uuden alan opiskelu arveluttaa hetkittäin näitä akateemista työllistymistä koskevia juttuja lukiessa, mutta toisaalta olen tyytyväinen, että lähdin opiskelemaan alaa vasta nyt. Työvuoteni ovat antaneet jonkinlaista kuvaa työmarkkinoista ja tarkoitukseni onkin koota sellainen tutkinto, jolla tulen työllistymään. Tähän suunnitelmaan liittyvät myös pyrkiminen oman alan kesätöihin/osa-aikatöihin, toimeksiannon hankkiminen graduun ja työharjoittelu ihan täällä Suomessa. Mieli toki tekisi ulkomaille, mutta sitäkin herkkua on kokeiltu jo edellisessä tutkinnossa.

      Mikäli tämä resepti ei toimi, voin aina tehdä nykyisen alani töitä.

    • on nähty

      Itse opiskelin kemiaa, ja hyvin on työpaikkoja löytynyt. Bilogikaverini ulkomailla tutkimushommissa sai puolet vähemmän palkkaa kuin kemistit ja fyysikot. Ja kilpailu on allalla kovaa.

      • liika on liikaa

        Nappiin menee. Oon itse ulkomailla 1,5 * palkalla Suomeen verrattuna ja tuskin enää palaan. Täällä osaamisella pärjää hyvin, mutta Suomessa PhD on vaan haitaksi. Tässä firmassa on 15 PhDtä hommissa ja vastaavan kokoisessa Suomessa 2 kpl. Et näin...


    • sulla ei ole

      töitä vaikka olet julistautunut huipuksi?!

      Kyllä mun biologi tuttavat on kaikki ihan ok töissä. Ei mitään rikkaita, mutta ei kai sitä nyt kukaan odota jos biologiaa opiskelee. Ja itseasiassa tuli mieleen että työkaverin tytär opiskelee biologiaa toista vuotta, ja on jo nyt oman alan töissä. Ettei sattuis olemaan niin että joskus on vikaa työn hakijassa eikä alassa?

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Naiset miltä kiihottuminen teissä tuntuu

      Kun miehellä tulee seisokki ja ja sellainen kihmelöinti sinne niin mitä naisessa köy? :)
      Sinkut
      118
      9465
    2. Olet sä kyllä

      ihme nainen. Mikä on tuo sun viehätysvoiman salaisuus?
      Ikävä
      46
      2780
    3. Teuvo Hakkaraisesta tulee eurovaalien ääniharava

      Persuissa harmitellaan omaa tyhmyyttä
      Maailman menoa
      156
      2536
    4. Hiljaiset hyvästit?

      Vai mikä on :( oonko sanonut jotain vai mitä?
      Ikävä
      22
      2039
    5. Miksi kohtelit minua kuin tyhmää koiraa?

      Rakastin sinua mutta kohtelit huonosti. Tuntuu ala-arvoiselta. Miksi kuvittelin että joku kohtelisi minua reilusti. Hais
      Särkynyt sydän
      14
      1786
    6. Turha mun on yrittää saada yhteyttä

      Oot mikä oot ja se siitä
      Suhteet
      13
      1590
    7. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      15
      1537
    8. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      11
      1474
    9. Voi kun mies rapsuttaisit mua sieltä

      Saisit myös sormiisi ihanan tuoksukasta rakkauden mahlaa.👄
      Ikävä
      9
      1396
    10. Näkymätöntä porukkaa vai ei

      Mon asuu yksin. Mitas mieltä ootte ?
      Ikävä
      14
      1326
    Aihe