Scantrail / Trailerikeskus

Kumpi oikeassa?

Tietääkös kukaan kumman firman nettisivujen tietoihin oikeesti voi luottaa? Scantrailin sivuilla sanotaan että jarrullisen kärryn vetoon tarvitaan BE kortti ja että BC ei riitä.
Trailerikeskuksen sivuilla luvataan että jopa 1500 kg jarrullista kärryä voi tietyin edellytyksin vetää B kortilla.
BC ei tietenkäs auta mitään. Se on selvä.
Mutta siinä kaksi firmaa jakaa erilaista tietoa. Kumpaan voin luottaa, vai enkö kumpaankaan? Osaakos joku olla varma näistä pykälistä?

22

3298

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • kaikille ei mene jakeluun

      Mulla on -95 primera,otteessa on merkitty 1150kg jarruin

      omistan alumiinisen 2-akselisen lavakärryn jonka omapaino 300kg 1150kg-300kg=850kg kuormaa saan laittaa kuormaa ja B-kortilla vetää


      TODELLISET painot ovat silloin sallituissa rajoissa

      jos poliisit epäilevät ajan kärrin vaakojen päälle mielellään

      • oli väärää tietoa

        Ajokortin kirjaimet ratkaisee Primeran rekisteriin kirjattu omamassa ja kärryn rekisteriin merkitty kokonaismassa. Todellisella kuormalla ja vaa'alla ei ole mitään merkitystä. Tämä tarkoittaa myös sitä, että peräkärryn vuokraajat eivät voi etukäteen sanoa millainen kortti kärryn vetämiseen tarvitaan. Mitä pienempi vetoauto sitä todennäköisemmin vaaditaan BE.


      • kaikille ei mene jakeluun
        oli väärää tietoa kirjoitti:

        Ajokortin kirjaimet ratkaisee Primeran rekisteriin kirjattu omamassa ja kärryn rekisteriin merkitty kokonaismassa. Todellisella kuormalla ja vaa'alla ei ole mitään merkitystä. Tämä tarkoittaa myös sitä, että peräkärryn vuokraajat eivät voi etukäteen sanoa millainen kortti kärryn vetämiseen tarvitaan. Mitä pienempi vetoauto sitä todennäköisemmin vaaditaan BE.

        Soitin äsken AKE:LLE,kertoivat olevani oikeassa tässä oman primeran esimerkissä

        B-kortilla

        B-luokan ajoneuvoon voidaan kytkeä painavampikin perävaunu kuin 750 kg. Tällöin on voimassa seuraavat rajoitukset:
        · yhdistelmän kokonaismassa voi olla enintään 3500 kg
        · perävaunun kokonaismassa ei saa ylittää vetoauton omamassaa.



        Kannattaa uskoa aken tekstejä


        Ei kannata sotkea perävaunun rekisteriotteen maksimi massoja.


        Saan vetää primeralla jarrullista peräkärriä jonka TODELLINEN kokonaispaino kuorman kanssa
        1150kg,vaikka olisi 3 akselinen kärry jonka rekisteriin merkitty maks kokonaismassa 2500kg


      • Perävaunumyyjä
        kaikille ei mene jakeluun kirjoitti:

        Soitin äsken AKE:LLE,kertoivat olevani oikeassa tässä oman primeran esimerkissä

        B-kortilla

        B-luokan ajoneuvoon voidaan kytkeä painavampikin perävaunu kuin 750 kg. Tällöin on voimassa seuraavat rajoitukset:
        · yhdistelmän kokonaismassa voi olla enintään 3500 kg
        · perävaunun kokonaismassa ei saa ylittää vetoauton omamassaa.



        Kannattaa uskoa aken tekstejä


        Ei kannata sotkea perävaunun rekisteriotteen maksimi massoja.


        Saan vetää primeralla jarrullista peräkärriä jonka TODELLINEN kokonaispaino kuorman kanssa
        1150kg,vaikka olisi 3 akselinen kärry jonka rekisteriin merkitty maks kokonaismassa 2500kg

        Sinulla on nyt itselläsi mennyt sekaisin kaksi asiaa: kytkentämassa ja tekninen kokonaismassa.

        Tekniset kokonaismassat ratkaisevat ajokorttivaatimukset - vaikka yhdistelmä olisi tyhjä. B-kortilla et missään tapauksessa saa vetää Primerallasi 2500 kg kokonaismassaista perävaunua.

        Syitä on kaksi, jotka itse toit esiin: perävaunun tekninen kokonaismassa ylittää vetoautosi omamassan, ja tässä esimerkkijutussasi yhdistelmän kokonaismassa ylittää 3500 kg.

        Mutta jos Sinulla on BE-kortti, niin sitten voit esimerkkiyhdistelmääsi kuljettaa, kunhan et ylitä vetoauton sallimaa kytkentämassa.

        Tämä on 100% varma asia - sanokoon AKEn puhelinneuvonta mitä tahansa.

        Luin tuon aloituksen, ja kyllä B-kortilla eräissä tapauksissa päästään 1500 kg kokonaismassaisen perävaunun vetoon laillisesti. Ei kuitenkaan näillä uusimmilla autoilla, mutta 80- luvun ja 90-luvun alun eräillä autoilla 1500 kg B-kortilla onnistuu.

        Käytännössä ylärajaksi useimmiten tulee 1300 - 1400 kg.

        Mutta BE-kortti siis ei ole välttämätön kaikkien jarrullisten perävaunujen kohdalla. Esimerkiksi vuoden 1995 MB 200D taitaa painaa 1300 kg ( ? ) ja siten siihen voidaan kytkeä 1300 kg kokonaismassainen jarrullinen perävaunu, eikä yhdistelmän kokonaismassa vielä ylitä 3500 kg rajaa = B-kortti riittää.

        Mutta Primerasi 2500 kg perävaunu edellyttävät EHDOTTOMASTI BE-KORTTIA.

        Näin on.


      • 1150
        Perävaunumyyjä kirjoitti:

        Sinulla on nyt itselläsi mennyt sekaisin kaksi asiaa: kytkentämassa ja tekninen kokonaismassa.

        Tekniset kokonaismassat ratkaisevat ajokorttivaatimukset - vaikka yhdistelmä olisi tyhjä. B-kortilla et missään tapauksessa saa vetää Primerallasi 2500 kg kokonaismassaista perävaunua.

        Syitä on kaksi, jotka itse toit esiin: perävaunun tekninen kokonaismassa ylittää vetoautosi omamassan, ja tässä esimerkkijutussasi yhdistelmän kokonaismassa ylittää 3500 kg.

        Mutta jos Sinulla on BE-kortti, niin sitten voit esimerkkiyhdistelmääsi kuljettaa, kunhan et ylitä vetoauton sallimaa kytkentämassa.

        Tämä on 100% varma asia - sanokoon AKEn puhelinneuvonta mitä tahansa.

        Luin tuon aloituksen, ja kyllä B-kortilla eräissä tapauksissa päästään 1500 kg kokonaismassaisen perävaunun vetoon laillisesti. Ei kuitenkaan näillä uusimmilla autoilla, mutta 80- luvun ja 90-luvun alun eräillä autoilla 1500 kg B-kortilla onnistuu.

        Käytännössä ylärajaksi useimmiten tulee 1300 - 1400 kg.

        Mutta BE-kortti siis ei ole välttämätön kaikkien jarrullisten perävaunujen kohdalla. Esimerkiksi vuoden 1995 MB 200D taitaa painaa 1300 kg ( ? ) ja siten siihen voidaan kytkeä 1300 kg kokonaismassainen jarrullinen perävaunu, eikä yhdistelmän kokonaismassa vielä ylitä 3500 kg rajaa = B-kortti riittää.

        Mutta Primerasi 2500 kg perävaunu edellyttävät EHDOTTOMASTI BE-KORTTIA.

        Näin on.

        "vaikka olisi 3 akselinen kärry jonka rekisteriin merkitty maks kokonaismassa 2500kg"
        tämän esimerkin painot kirjoitin kiireessä väärin

        ei ole puhelinneuvonta kertonyt muuta kuin yhdistivät teknisen puolen asiantuntijoille

        sain kaikki tarvittavat tiedot,edelleen 10 vuotta omistamani 2akselinen alumiinikärry(reilulla kantavuudella)tulee primeran perässä ja kuskina jolla B


      • Näin juttu menee:
        1150 kirjoitti:

        "vaikka olisi 3 akselinen kärry jonka rekisteriin merkitty maks kokonaismassa 2500kg"
        tämän esimerkin painot kirjoitin kiireessä väärin

        ei ole puhelinneuvonta kertonyt muuta kuin yhdistivät teknisen puolen asiantuntijoille

        sain kaikki tarvittavat tiedot,edelleen 10 vuotta omistamani 2akselinen alumiinikärry(reilulla kantavuudella)tulee primeran perässä ja kuskina jolla B

        Joo, olit siis väärässä, mitä et ihan suoraan myönnä?
        Primerallas saat B kortilla vetää juur vaan sellaista kärryä, jonka rekisteriotteessa kärryn kokonaismassa on enintään sama kuin sen sun Primeran OMAMASSA.
        Kilo lisää, ja tarttet BE kortin.
        Aika selkeesti noit asiat on selvitetty Trailerikeskusken nettisivuilla, eikä huonosti Scanrailillakaan, vaikka siellä on suppeempaa tietoo ja joitain virheitä.
        Ihan kaikken pelkistetymmin kaikki toi tieto löytyy AKE:n sivuilta.
        Trailerikeskuksen sivuilla on paljon muuta älytietoo jaossa, vetoaisoista, näistä kummallisista D:arvoistakin. Hyvään suuntaan menee firmojen sivut, kun on jotain vastuuta tiedon jakamisesta, eikä vaan myydä asiakkaalle kärryjä joiden veto asiakkaalle on laitonta.


      • 1150 jarrullinen
        Näin juttu menee: kirjoitti:

        Joo, olit siis väärässä, mitä et ihan suoraan myönnä?
        Primerallas saat B kortilla vetää juur vaan sellaista kärryä, jonka rekisteriotteessa kärryn kokonaismassa on enintään sama kuin sen sun Primeran OMAMASSA.
        Kilo lisää, ja tarttet BE kortin.
        Aika selkeesti noit asiat on selvitetty Trailerikeskusken nettisivuilla, eikä huonosti Scanrailillakaan, vaikka siellä on suppeempaa tietoo ja joitain virheitä.
        Ihan kaikken pelkistetymmin kaikki toi tieto löytyy AKE:n sivuilta.
        Trailerikeskuksen sivuilla on paljon muuta älytietoo jaossa, vetoaisoista, näistä kummallisista D:arvoistakin. Hyvään suuntaan menee firmojen sivut, kun on jotain vastuuta tiedon jakamisesta, eikä vaan myydä asiakkaalle kärryjä joiden veto asiakkaalle on laitonta.

        10 vuotta on tuo alumiinikärry on omistuksessa ollut otteessahan siinä on 1800kg kokonaismassa.
        Kyllähän se on viety useamman kerran primeralla katsastukseen eikä muuta kuin kehuja tullut

        "Kilo lisää, ja tarttet BE kortin"

        mutta ei edes BE kortilla saa silloin vetää lakien mukaan primeralla koska koska maksimi on ylitetty


      • Ei selväksi tullut
        1150 jarrullinen kirjoitti:

        10 vuotta on tuo alumiinikärry on omistuksessa ollut otteessahan siinä on 1800kg kokonaismassa.
        Kyllähän se on viety useamman kerran primeralla katsastukseen eikä muuta kuin kehuja tullut

        "Kilo lisää, ja tarttet BE kortin"

        mutta ei edes BE kortilla saa silloin vetää lakien mukaan primeralla koska koska maksimi on ylitetty

        Eipä tullut tuosta, soti vaan, kovin sekavasta viestistäsi selväksi mitä oikein tarkoitit.

        Joka tapauksessa on varmaa että ilman BE korttia et saa vetää Primeralla tuota kärryä, jonka kokonaismassaksi ilmoitat 1800 kg.

        Pelkällä B kortilla saat vetää kärryä, jonka rekisteriotteeseen merkitty kokonaismassa on ENINTÄÄN sama kuin Primeran OMAMASSA. Sanoi katsastusmies sitten ihan mitä tahansa!


      • Missä jutun juju?
        1150 jarrullinen kirjoitti:

        10 vuotta on tuo alumiinikärry on omistuksessa ollut otteessahan siinä on 1800kg kokonaismassa.
        Kyllähän se on viety useamman kerran primeralla katsastukseen eikä muuta kuin kehuja tullut

        "Kilo lisää, ja tarttet BE kortin"

        mutta ei edes BE kortilla saa silloin vetää lakien mukaan primeralla koska koska maksimi on ylitetty

        Kirjoitat:

        "mutta ei edes BE kortilla saa silloin vetää lakien mukaan primeralla koska koska maksimi on ylitetty"

        Mikä maksimi? Taidatkos sen selittää? Eihän tuossa yhtälössä BE kortilla mikään maksimi ylity, joten BE kortilla Primeralla saa vetää tuota sun 1800 kg kokonaismassaista kärriä, kunhan kytkentämassa ei ylity.

        Tiedätkö edes, mikä on kytkentämassa, tekninen kokonaismassa, omamassa jne? Onko sulla jauhot jotenkin pussissa sekaisin?


    • kaikille ei mene jakeluun

      AKE sivuilta lainattu


      B-LUOKAN AJOKORTTI:

      B-luokan ajoneuvoon voidaan kytkeä maksimissaan 750 kg painava perävaunu. Tällöin yhdistelmän kokonaismassa voi olla korkeintaan 3500 750 = 4250 kg.
      B-luokan ajoneuvoon voidaan kytkeä painavampikin perävaunu kuin 750 kg. Tällöin on voimassa seuraavat rajoitukset:
      · yhdistelmän kokonaismassa voi olla enintään 3500 kg
      · perävaunun kokonaismassa ei saa ylittää vetoauton omamassaa.

      • Perävaunumyyjä

        Noinhan asia täsmällisesti on. Siten BE-korttia ei kaikkien jarrullisten kärryjen vetoon tarvita.


    • Otteista tarkistettu

      Mulla on auton omamassa 1340 kiloo ja kokonaismassa 1910 kiloo.
      Jos mä otan 1300 kg jarrullisen perävaunun koukkaan, niin sen kokonaismassa ei ylitä mun auton omamassaa, ja kokonaismassat on 1910 (vetopeli) 1300 kg ( kärry) = 3210 kg. Onnistuu siis B ajokortilla.
      Samasen auton kytkentämassa om 1500 kg, ja jos mä otan siihen 1500 kg kärryn niin se 1500 ylitää vetoauton omamassan 160 kilolla, eli heti pamahti päälle BE ajokorttivaatimus. Yhistelmän kokonaismassan puolesta ei tarvitsis BE ajokorttia, koska se on 3410 kiloo, siis alle 3500 kiloo.
      Kaverin farkussa onnistuu 1450 kg kärry, joten vissiin toi 1500 kilookin onnistuu B ajokortilla jossain tapauksissa.
      Nää uudet autot kyllä painaa jo niin paljon ettei 1500 kiloo onnistu millään, koska yhistelmämassa karkaa yli 3500 kilon. Mut noita 1200 - 1300 kilosia kärriä kyllä aika monella autolla vetää pelkällä B ajokortilla.

      • Kumpi vahvempi

        Mielenkiintoinen ja valaiseva keskustelu. Minua jäi kuitenkin askarruttamaan korttien painoarvo.

        Minulla on BC1E. Saan siis enintään 7,5 tonnin kokonaismassaisella vetoautolla vetää enintään 12 tonnin yhdistelmää, kuitenkin niin ettei perävaunun tekninen kokonaismassa ylitä vetoauton omamassaa.

        Entäs kun lähden liikenteeseen maasturilla, jonka kytkentämassa on 3500 kg ja omamassa jotain 2300 kg, eikä minulla ole BE korttia vaan C1E niin saanko laittaa maasturin perään 2300 kg kärryn vain kytkentämassan salliman 3500 kg kärryn. Yksinkertaisesti, onko C1E vahvempi kortti kuin BE?


      • Rekkakortti
        Kumpi vahvempi kirjoitti:

        Mielenkiintoinen ja valaiseva keskustelu. Minua jäi kuitenkin askarruttamaan korttien painoarvo.

        Minulla on BC1E. Saan siis enintään 7,5 tonnin kokonaismassaisella vetoautolla vetää enintään 12 tonnin yhdistelmää, kuitenkin niin ettei perävaunun tekninen kokonaismassa ylitä vetoauton omamassaa.

        Entäs kun lähden liikenteeseen maasturilla, jonka kytkentämassa on 3500 kg ja omamassa jotain 2300 kg, eikä minulla ole BE korttia vaan C1E niin saanko laittaa maasturin perään 2300 kg kärryn vain kytkentämassan salliman 3500 kg kärryn. Yksinkertaisesti, onko C1E vahvempi kortti kuin BE?

        Mulla on ABCE kortti ja saan ajaa traktoria, moottoripyörää, henkilöautoa, henkilö- ja pakettiautoa, ja niitä yhdistelminä jarrullisten perävaunujen kanssa max yhdistelmämassa 7 tonniin asti, ja kaikkia kuorma-autoja kaikenlaisten perävaunujen kanssa.
        Isompi kortti voittaa pienemmän. Elikkä saat C1E kortilla vetää myös henkilö- ja pakettiautoilla jarrullisia perävaunuja siihen suurimpaan maholliseen lailliseen yhdistelmämassan asti (7000 kg) vaikka sulla ei ole BE elikkä pikku-e korttia.
        Onkos joku eri mieltä?


      • C1e kortilla
        Rekkakortti kirjoitti:

        Mulla on ABCE kortti ja saan ajaa traktoria, moottoripyörää, henkilöautoa, henkilö- ja pakettiautoa, ja niitä yhdistelminä jarrullisten perävaunujen kanssa max yhdistelmämassa 7 tonniin asti, ja kaikkia kuorma-autoja kaikenlaisten perävaunujen kanssa.
        Isompi kortti voittaa pienemmän. Elikkä saat C1E kortilla vetää myös henkilö- ja pakettiautoilla jarrullisia perävaunuja siihen suurimpaan maholliseen lailliseen yhdistelmämassan asti (7000 kg) vaikka sulla ei ole BE elikkä pikku-e korttia.
        Onkos joku eri mieltä?

        saa vetää 7000kg. Mutta ilman E kirjainta C-kortilla suurin sallittu perävaunu on 750kg.


      • Aamuvirkkuilua
        C1e kortilla kirjoitti:

        saa vetää 7000kg. Mutta ilman E kirjainta C-kortilla suurin sallittu perävaunu on 750kg.

        C1E kortilla ei saa vetää 7000 kg. Teoreettinen maksimi on 4500 kg, käytännössä 3500 kg. Sekin vain silloin kun sen enintään 7,5 tonnin kokonaismassaisen vetoauton omamassa on vähintään samat 3500 kg.

        C tai C1 oikeuttaa todellakin vain 750 kg kärryn vetoon.


      • sontaa
        Kumpi vahvempi kirjoitti:

        Mielenkiintoinen ja valaiseva keskustelu. Minua jäi kuitenkin askarruttamaan korttien painoarvo.

        Minulla on BC1E. Saan siis enintään 7,5 tonnin kokonaismassaisella vetoautolla vetää enintään 12 tonnin yhdistelmää, kuitenkin niin ettei perävaunun tekninen kokonaismassa ylitä vetoauton omamassaa.

        Entäs kun lähden liikenteeseen maasturilla, jonka kytkentämassa on 3500 kg ja omamassa jotain 2300 kg, eikä minulla ole BE korttia vaan C1E niin saanko laittaa maasturin perään 2300 kg kärryn vain kytkentämassan salliman 3500 kg kärryn. Yksinkertaisesti, onko C1E vahvempi kortti kuin BE?

        Sellaista korttia kuin B C1E ei voi ajokorttiasetuksen mukaan olla olemassakaan. Jos hankkii mihin tahansa kuorma-auto tai linja-autotyyppiin ( C C1 D D1) lisäkkeeksi E:N niin se lisätään viran puolesta myös B:n perään.
        Eli kortti on BE C1E. Yleensä se on BE C1E C, sillä C1:n ajaminen yksinään on erittäin harvinaista. Ulkomailta voi sellaisen kortin ehkä tuoda mukanaan.

        Korteilla ei ole painoarvoja eri kirjainluokkien välillä C ei anna minkäänlaisia lisäoikeuksia B:hen. Jokainen kirjainluokka tarkastellaan vain kortissa olevien merkintöjen pohjalta. A B C ja D ovat nämä kirjainluokat. Ainoastaan se on selvästi asetuksessa sanottu, että A ja siitä isommat kirjaimet oikeuttavat M ja T luokan kuljettamiseen ajamiseen myös.


      • Kumpi vahvempi
        sontaa kirjoitti:

        Sellaista korttia kuin B C1E ei voi ajokorttiasetuksen mukaan olla olemassakaan. Jos hankkii mihin tahansa kuorma-auto tai linja-autotyyppiin ( C C1 D D1) lisäkkeeksi E:N niin se lisätään viran puolesta myös B:n perään.
        Eli kortti on BE C1E. Yleensä se on BE C1E C, sillä C1:n ajaminen yksinään on erittäin harvinaista. Ulkomailta voi sellaisen kortin ehkä tuoda mukanaan.

        Korteilla ei ole painoarvoja eri kirjainluokkien välillä C ei anna minkäänlaisia lisäoikeuksia B:hen. Jokainen kirjainluokka tarkastellaan vain kortissa olevien merkintöjen pohjalta. A B C ja D ovat nämä kirjainluokat. Ainoastaan se on selvästi asetuksessa sanottu, että A ja siitä isommat kirjaimet oikeuttavat M ja T luokan kuljettamiseen ajamiseen myös.

        Saatat olla oikeassa. En ole niin tarkkaan korttiani nuuhkinut. Vissiin kuitenkin olin ihan ensimmäisiä jotka Suomessa C1E:n hommas, on siitä tosi kauan aikaa. Liekö tuolloin ollut voimassa sama systeemi kuin nyt näissä EU-korteissa.
        Vaan enpä kiistä, kun en ole niin tarkkaan kattonut. Pitää tarkistaa.
        Toisaalta mun mielestä parilla kaverilla on kyllä ABCE kortit, joissa ei ole paskankaan BE merkintää.


      • luettuna
        Kumpi vahvempi kirjoitti:

        Saatat olla oikeassa. En ole niin tarkkaan korttiani nuuhkinut. Vissiin kuitenkin olin ihan ensimmäisiä jotka Suomessa C1E:n hommas, on siitä tosi kauan aikaa. Liekö tuolloin ollut voimassa sama systeemi kuin nyt näissä EU-korteissa.
        Vaan enpä kiistä, kun en ole niin tarkkaan kattonut. Pitää tarkistaa.
        Toisaalta mun mielestä parilla kaverilla on kyllä ABCE kortit, joissa ei ole paskankaan BE merkintää.

        Ajokorttiasetuksen 6 pykälä
        Ajo-oikeuden laajuuden osoittavat merkinnät
        Ajokorttilupa saadaan myöntää 2 momentissa säädetyin poikkeuksin seuraavin ajo-oikeuden laajuuden osoittavin merkinnöin:
        A         
           B      
           BE      
        A   B      
        A   BE      
           B   C   
        A   B   C   
           BE   C   
        A   BE   C   
           BE   CE   
        A   BE   CE   
           B   C   D
        A   B   C   D
           BE   C   D
        A   BE   C   D
           BE   C   DE
        A   BE   C   DE
           BE   CE   DE
        A   BE   CE   DE
        M         
        T         
           MT      
        Jos ajokorttilupa myönnetään A1-, C1- tai D1-luokkaa varten, korvataan 1 momentissa tarkoitettu luokkaa A koskeva merkintä merkinnällä A1, luokkaa C koskeva merkintä merkinnällä C1 ja luokkaa D koskeva merkintä merkinnällä D1. Jos C-luokan ajo-oikeuden haltijalle myönnetään ajokorttilupa C1E-luokkaa varten tai D-luokan ajo-oikeuden haltijalle D1E-luokkaa varten, lisätään kysymyksessä olevan ajoneuvoyhdistelmän ajo-oikeutta vastaava merkintä ennen 1 momentissa tarkoitettua luokkaa C tai D koskevaa merkintää. Muussa Euroopan unionin jäsenvaltiossa tai ETA-valtiossa saatua linja-auton ajo-oikeuden sisältävää ajokorttia vastaavaan vaihdettaessa tai sen ajo-oikeutta laajennettaessa saadaan ajokorttilupa myöntää ilman C-luokkaa koskevaa merkintää, jos ajokortti on myönnetty ilman tätä ajo-oikeutta.
        6. pykälä loppuu

        Pykälää on viimeksi muutettu 1999. Eli sen jälkeen ainakin on B:n jälkeen ilmestynyt automaattisesti E, jos isomman kirjaimenkin jälkeen on tullut E.

        Tämä BE-luokkahan tuli käyttöön vuonna 1996. Eli varmaan löytyy vielä rekkamiesten kortteja (isoja muovilätkiä tai vaikka pahvikortteja), joissa on vaan A B CE D. Ajo-oikeus on varmaankin voimassa silloin 1996 laaditun siirtymäsäännöksen perusteella, samalla tavoin kuin vuonna 1996 sai sen BE:n vain hakemalla uuden kortin.
        Jos tuollaisen vanhan kortin tilalle annetaan kaksoiskappale, niin siinä on se BE voimassa olevan asetuksen mukaan.
        C1 ja C1E luokka ovat ilmeisesti tulleet käyttöön asetusmuutoksella 19.12.1997

        Lopputoteama: Ajokortin kirjaimia tulee tulkita sen mukaan koska kortti on annettu. Tulkinta tarkoittaa käytännössä, että ajo-oikeus voi olla myös laajempi, kuin miltä kortti näyttää. (Kuitenkin jos kortissa on vain A ja B ja mahdollisesti myös C, niin sitten ei ole mitään piilevää ajo-oikeutta.)


      • Putki Notkonen
        luettuna kirjoitti:

        Ajokorttiasetuksen 6 pykälä
        Ajo-oikeuden laajuuden osoittavat merkinnät
        Ajokorttilupa saadaan myöntää 2 momentissa säädetyin poikkeuksin seuraavin ajo-oikeuden laajuuden osoittavin merkinnöin:
        A         
           B      
           BE      
        A   B      
        A   BE      
           B   C   
        A   B   C   
           BE   C   
        A   BE   C   
           BE   CE   
        A   BE   CE   
           B   C   D
        A   B   C   D
           BE   C   D
        A   BE   C   D
           BE   C   DE
        A   BE   C   DE
           BE   CE   DE
        A   BE   CE   DE
        M         
        T         
           MT      
        Jos ajokorttilupa myönnetään A1-, C1- tai D1-luokkaa varten, korvataan 1 momentissa tarkoitettu luokkaa A koskeva merkintä merkinnällä A1, luokkaa C koskeva merkintä merkinnällä C1 ja luokkaa D koskeva merkintä merkinnällä D1. Jos C-luokan ajo-oikeuden haltijalle myönnetään ajokorttilupa C1E-luokkaa varten tai D-luokan ajo-oikeuden haltijalle D1E-luokkaa varten, lisätään kysymyksessä olevan ajoneuvoyhdistelmän ajo-oikeutta vastaava merkintä ennen 1 momentissa tarkoitettua luokkaa C tai D koskevaa merkintää. Muussa Euroopan unionin jäsenvaltiossa tai ETA-valtiossa saatua linja-auton ajo-oikeuden sisältävää ajokorttia vastaavaan vaihdettaessa tai sen ajo-oikeutta laajennettaessa saadaan ajokorttilupa myöntää ilman C-luokkaa koskevaa merkintää, jos ajokortti on myönnetty ilman tätä ajo-oikeutta.
        6. pykälä loppuu

        Pykälää on viimeksi muutettu 1999. Eli sen jälkeen ainakin on B:n jälkeen ilmestynyt automaattisesti E, jos isomman kirjaimenkin jälkeen on tullut E.

        Tämä BE-luokkahan tuli käyttöön vuonna 1996. Eli varmaan löytyy vielä rekkamiesten kortteja (isoja muovilätkiä tai vaikka pahvikortteja), joissa on vaan A B CE D. Ajo-oikeus on varmaankin voimassa silloin 1996 laaditun siirtymäsäännöksen perusteella, samalla tavoin kuin vuonna 1996 sai sen BE:n vain hakemalla uuden kortin.
        Jos tuollaisen vanhan kortin tilalle annetaan kaksoiskappale, niin siinä on se BE voimassa olevan asetuksen mukaan.
        C1 ja C1E luokka ovat ilmeisesti tulleet käyttöön asetusmuutoksella 19.12.1997

        Lopputoteama: Ajokortin kirjaimia tulee tulkita sen mukaan koska kortti on annettu. Tulkinta tarkoittaa käytännössä, että ajo-oikeus voi olla myös laajempi, kuin miltä kortti näyttää. (Kuitenkin jos kortissa on vain A ja B ja mahdollisesti myös C, niin sitten ei ole mitään piilevää ajo-oikeutta.)

        Lainaus: "Tämä BE-luokkahan tuli käyttöön vuonna 1996."

        -Ei pidä paikkaansa; Itsellänikin on ajokortin takasivulla BE-luokan myöntämisvuosi 1993, eikä se ole tullut minkään muun luokan kylkiäisenä, vaan erikseen suoritettuna tutkintona. Jo 80-luvulla oli mahdollista saada pahvikortti merkinnöin ABE/ABC (saattoivat olla toisinpäinkin, en ole aivan varma) ja Karpon löydettyä linjurikuskin, joka ei pystynyt suorittamaan korttia, asetusta muutettiin vielä niin, että merkintä ABE/ABCD oli mahdollinen.
        On totta että 1996 alettiin BE-kortteja jakaa kuin leipää köyhille ilman mitään tutkintoja. Perusteluna oli se, että tietyt ajoneuvoyhdistelmät siirtyivät B-kortilla ajettavista BE-luokkaan. Muistaakseni kyseessä olivat ne sinänsä harvinaiset alle 3500 kg:n yhdistelmät joissa perävaunun kokonaismassa ylitti vetoauton massan. Määritelmiä on taidettu sittemminkin vielä täsmentää siirtymällä korttivaatimuksissa puhumaan rekisteröidyistä massoista.
        Vieläkin yksi muutos lienee tulossa 3. ajokorttidirektiivin täytäntöönpanosta, eli kaikki yli 750 kg:n perävaunut siirtyvät E-luokkaan kuten muilla kuin B-vetoautoilla on ollut jo kauan. BE-korttien tarve siis kasvaa koko ajan.


      • Vasta sakotettu
        Rekkakortti kirjoitti:

        Mulla on ABCE kortti ja saan ajaa traktoria, moottoripyörää, henkilöautoa, henkilö- ja pakettiautoa, ja niitä yhdistelminä jarrullisten perävaunujen kanssa max yhdistelmämassa 7 tonniin asti, ja kaikkia kuorma-autoja kaikenlaisten perävaunujen kanssa.
        Isompi kortti voittaa pienemmän. Elikkä saat C1E kortilla vetää myös henkilö- ja pakettiautoilla jarrullisia perävaunuja siihen suurimpaan maholliseen lailliseen yhdistelmämassan asti (7000 kg) vaikka sulla ei ole BE elikkä pikku-e korttia.
        Onkos joku eri mieltä?

        C1E-kortilla ei saa vetää sellaista jarrullista perävaunua jonka kokonaispaino ylittä vetoauton oman painon. Asia on sanottu myös selvästi AKE;n sivuilla "ajokottiluokat".
        BE-kortilla saa vetää myös sellaista jarrullista perävaunua jonka kokonaispaino ylittää vetoauton oman painon, jos kytkentäpaino ei ylitä vetoautolle määriteltyä jarrullisen perävaunun maksimi painoa.
        Kytkentäpaino on se paino joka saadaan punnittaessa vain perävaunun kytkettynä vetoautoon.


      • tänks

        Mielenkiintoinen keskustelu tosiaan, ja valaisi itsellekin asiaa aika paljon.

        "Nää uudet autot kyllä painaa jo niin paljon ettei 1500 kiloo onnistu millään, koska yhistelmämassa karkaa yli 3500 kilon. Mut noita 1200 - 1300 kilosia kärriä kyllä aika monella autolla vetää pelkällä B ajokortilla."

        Piti ihan tarkistaa oman auton rajat, ja edellinen kirjoittaja on väärässä uusien autojen suhteen. Kyseessä BMW 318d -08. Omamassa 1505kg ja kokonaismassa 1950kg. Onnistuu siis 1500kg kärryn vetäminen, koska auton omamassa on (viisi kiloa) sitä suurempi, ja yhdistelmän kokonaismassaksikin tulee vain 3450kg.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Euroviisut fiasko, Suomen kautta aikain typerin esitys, jumbosija odottaa. Olisi pitänyt boikotoida!

      Tämän vuoden euroviisut on monella tapaa täydellinen fiasko. Ensinnäkin kaikkien itseään kunnioittavien eurooppalaisten
      Maailman menoa
      264
      2926
    2. 199
      2845
    3. Hei A, osaatko

      sanoa, miksi olet ihan yhtäkkiä ilmestynyt kaveriehdotuksiini Facebookissa? Mitähän kaikkea Facebook tietää mitä minä en
      Ikävä
      68
      2415
    4. Synnittömänä syntyminen

      Helluntailaisperäisillä lahkoilla on Raamatunvastainen harhausko että ihminen syntyy synnittömänä.
      Helluntailaisuus
      209
      1902
    5. Mitä tämä tarkoittaa,

      että näkyy vain viimevuotisia? Kirjoitin muutama tunti sitten viestin, onko se häipynyt avaruuteen?
      Ikävä
      42
      1371
    6. Tuollainen kommentti sitten purjehduspalstalla

      "Naisen pillu se vasta Bermudan kolmio on. Sinne kun lähdet soutelemaan niin kohta katoaa sekä elämänilo että rahat"
      Suhteet
      13
      1358
    7. Nukkumisiin sitten

      Käsittelen asiaa tavallani ja toiveissa on vielä että tästä pääsee hyppäämään ylitse. Kaikenlaisia tunteita on läpikäyny
      Ikävä
      4
      1317
    8. Syö kohtuudella niin et liho.

      Syömällä aina kohtuudella voi jopa laihtua.On paljon laihoja jotka ei harrasta yhtään liikuntaa. Laihuuden salaisuus on
      Laihdutus
      23
      1285
    9. Muistatko komeroinnin?

      Taannoin joskus kirjoitin aloituksen tänne komeroinnista eli hikikomoreista; syrjäytyneistä nuorista ihmisistä. Ehkä asu
      Suhteet
      51
      1257
    10. Nesteen bensapumput pois, tilalle latausasemat

      Näin se maailma muuttuu, kun Suomessakin liikenneasemat lopettavat polttoaineiden myynnin ja tarjoavat enää sähköä autoi
      Maailman menoa
      159
      1182
    Aihe