Te,joilla on diagnosoitu menieren tauti,oliko teillä ensin tinitusta ja vasta myöhemmin huimausta ja minkälaista on menieren taudin tinnitus,onko se suhinaa,korkeaa vinkunaa vai minkätyyppistä.Oliko teillä ensin esim. vuosia pelkkä tinnitus ja vasta myöhemmin huimauskohtaukset vai nämä kaikki yhtäaikaa.Eikö menieressä ole kuitenkin aina mukana myös huimauskohtaukset
Menieren taudista
9
2962
Vastaukset
- näin minulla
Minulla oli tinnitusta noin vuoden. En kiinnittänyt asiaan suurta huomiota kunnes kesällä 2004 sain rajun huimauskohtauksen. Sairaus alkoi siis tinnituksella, mutta on hyvin yksilöllistä, mikä on ensioire. Asiaani selviteltiin n. 3 kuukautta ennenkuin sain diagnoosin. Tutkimuksia joita minulle tehtiin: MRI, ENG, CT, EKG, EEG. Sain lähetteen tutkimuksiin yksityiseltä lääkäriltä. Terveyskeskuksesta en saanut aluksi mitään apua.
- näin minulla
http://www.keskisuomenmeniereyhdistys.com/menieren-tauti lyhyesti.html
- toinen menierikko
Samoihin aikoihin kun meni kuulo lopullisesti toisesta korvasta alkoi vaihtelevaääninen tinnitus, se voi olla suhinaa, vinkunaa, kohinaa tai piipitystä, usein sekalaista ääntä.
Neljä kuukautta sitä ennen oli raju kierrehuimauskohtaus.
Voimakkaimmillaan se oli kolme päivää, ei pysynyt pystyssä ollenkaan, kaikkiaan siitä toipuminen kesti puolitoista viikkoa, ennenkuin pahoinvointi ja huimaus loppui sillä erää.
Viisi päivää meni, etten pystynyt syömään ollenkaan, pahoinvointi oli niin voimakasta.
Laihaa suolatonta lihalientä ja teetä sokerin kanssa yritin juoda, kun nestettä oli pakko saada pysymään edes vähän aikaa sisällä.
Oireita tuntuu tulevan kausittain, enemmän ja vähemmän voimakkaana. Niin pahaa kuin ensimmäinen kohtaus, ei minulla ole enää ollut. Aikaisempina vuosina oli jo selkeästi meniereoireita, mutta terveyskeskuslääkäri ei niitä osannut tunnistaa. Sain vain sairaslomaa, kerrankin "stressi"-diagnoosilla kaksi viikkoa, kun lääkäri ei oikeaa diagnoosia osannut tehdä.
Betaserc pahensi tinnitusta, lopetin sen syömisen puolen vuoden päästä. Joillekin siitä ei mitään apua ole. - Nimetön
Minulla alkoi Meniere tinnituksella, joka oli aluksi satunnaista. Lievää tinnitustta oli monta vuotta. Ensimmäinen kierrehuimauskohtaus oli raju, vei päivän, mutta selvisin jo seuraavana päivänä töihin. Rajuja huimauskohtauksia tuli vuoden sisällä muutamia, lievempiä silloin tällöin. Lievät menevät ohi lääkkeellä (Stemetil),kun ottaa sen heti kun tuntee oireita. Yhden kerran olen lähtenyt töistä kesken päivän kotiin huimauksen vuoksi.
Kymenisen vuotta on ollut Meniere. Oikeassa korvassa on jatkuva, voimakas tinnitus. Tinnitus kuulostaa siltä kuin hyttynen asuisi korvassa.
Menieren kanssa oppii elämään, tinnitukseen tottuu, eikä huimauksia kannata ruveta pelkäämään. Olen pystynyt elämään normaalia elämää. Meniere todettiin minulla 35 vuotiaana, kymmenessä vuodessa olen jo tottunut siihen.
Valitsen istumapaikan niin, että kuulen hyvin. Tinnituskorvasta on nimittäin kuulo heikentynyt.- toinen menierikko
2 vuotta meni tottua toisen korvan kuulon menetykseen ja
24 tuntia vuorokaudessa jatkuvaan tinnitukseen, paussia ei ole ollut koskaan, en ole oikein vieläkään sopeutunut siihen 100%:sti, mutta minkäs voit ? Näillä eväillä on mentävä eteenpäin ja toivottava, ettei tilanne pahene.
Tsemppiä kaikille näitten oireitten kanssa eläville !
- tapaus nro 101
Huimaus liittyy mulla "kohtauksiin" luonnollisestikin, mutta lievää huimausta voi olla viikkokausia ilman pahoja kohtauksia.
Tinnitus alkoi menierekorvan kuulon huononemisen myötä.
Mullakaan ei ole ollut yhtään päivää ilman tinnitusta, siitä kun se alkoi ja siitä on noin 7 vuotta. Joskus tinnitus vähän vaimenee, luojan kiitos, koska sitä on vaikea oppia sietämään. Aluksi jouduin säännöllisesti käyttämään nukahtamis ja unilääkkeitä saadakseni unta, nyt vain tilapäisesti, kun tinnitus muuttuu kovaksi vinkunaksi.
Meniere on jokaisella vähän erilaista, oireet ja niitten esiintyvyystiheys ja voimakkuus vaihtelee paljon.- Humisevaharju
Humina alkoi n. puoli vuotta sitten. Yleensä se on aamulla pahin ja aamuyöt ovat unettomia.Joskus olotila kestää koko päivän, joskus helpottaa niin, että saan edes jotain tehtyä. Onko manierin-tautiin lääkitystä? Millaisia tutkimuksia pitäisi itse osata pyytää, jos tk:n lääkärit eivät suostu.
- näin minulla
Humisevaharju kirjoitti:
Humina alkoi n. puoli vuotta sitten. Yleensä se on aamulla pahin ja aamuyöt ovat unettomia.Joskus olotila kestää koko päivän, joskus helpottaa niin, että saan edes jotain tehtyä. Onko manierin-tautiin lääkitystä? Millaisia tutkimuksia pitäisi itse osata pyytää, jos tk:n lääkärit eivät suostu.
Peruslääke menieressä on betaserc. Kohtauksiin minulla on vertipam ja stemetil. Kaikille lääke ei valitettavasti tuo helpotusta. Meniere diagnosoidaan yleensä ns poissulkumenetelmä. Eli muut mahdolliset huimauksen aiheuttajat suljetaan pois. Itse pääsin heti magneettikuvaukseen. Suljettiin pois kasvaimet, vuodot jne.
http://www.terveyskirjasto.fi/terveyskirjasto/tk.koti?p_artikkeli=far04108&p_teos=far&p_selaus=
http://www.terveyskirjasto.fi/terveyskirjasto/tk.koti?p_haku=Magnesium&p_artikkeli=far04920&p_teos=far
http://www.terveyskirjasto.fi/terveyskirjasto/tk.koti?p_haku=Pahoinvointi&p_artikkeli=far04823
- oireista
Minulla oli jonkin verran hiljaista tinnitusta monta vuotta. Sitten tuli ensimmäinen huimauskohtaus, joka kesti vain pari minuuttia. Kohtaukseen liittyi korvan ja posken puutuminen, korvan soiminen lujaa ja kuulon lähtö. Koko kohtaus oli ohi viidessä minuutissa.
Onneksi ensimmäinen lääkäri jolla kävin, tunnisti oireet, ja laittoi lähetteen HYKSiin. Tuolla tehtiin kaiken maailman kokeita, ja todettiin lievä Meniere.
Lääkärit suosittelevat vähäsuolaista ruokavaliota, mutta minulla on auttanut pelkästään kofeiinin vähentäminen. En juo kahvia tai teetä, koska näissä on molemmissa korkea kofeiinipitoisuus. Kofeiinitonta kahvia saa kaupasta. Ja colajuomissa on niin vähän kofeiinia ettei sillä ole vaikutusta. Joku oli saanut avun magnesiumin syömisestä.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 1212286
Teemu Keskisarja (ps) loisti- ja hurmasi MTV:n tentissä.
https://www.mtvuutiset.fi/artikkeli/kommentti-keskisarja-sekoitti-pakan-suomiareenan-puheenjohtajatentissa/9180380 Kuten4242163Sinun ja kaipaamasi törmääminen
Missä sinä haluaisit sen satunnaisen kohtaamisen mieluiten tapahtuvan?971176Ammuskelua Eliaksenkadulla
Mikä homma? Hirven metsästykseen vielä lähemäs 3kk. Oliko lie puuman metsästystä..?14974- 44794
Olen pahoillani jos kärsit.
Mutta meidän välejä ei voi korjata. Rakastin sua tiedoksi. Älä tee itelles mitään vaan hae apua.34790Ymmärrätköhän nainen
Etten halua että ottaisit sitä suuhusi. Minusta se on ällöttävää, vaikka kivalta se kai tuntuisi, mutta vain minusta. Mi109766Kamalaa! Ketä tappoi vanhempansa Huittisissa? Ketkä tapettiin?
Kamalaa! Ketä tappoi vanhempansa Huittisissa? Ketkä tapettiin? Shokki!15764Sinkkujen lapset ja kesäloman pituus
Tuli mieleeni kysyä oletteko huolissanne lasten ja nuorten tulevaisuudesta, tai siitä mitä he nyt joutuvat kokemaan yhte166706Luvattiin työpaikka, mutta mitään ei kuulukaan
Kuinka yleistä tällainen on? Ehdin jo iloita työpaikasta, turhaan, kun mitään ei kuulukaan työnantajasta, joka ilmoitti32689