Uusu S80

eri koneilla?

Onko kukaan ajanut uutta S80:tä eri koneilla? D5, 3.2, 2.5T:llä. Kuinka suuria eroja käytännön suorituskyvyssä voi havaita? Minulla on D5 ja aika lailla nuhainen on. Varsnkin automaatilla ärsyttävän hidas reagoimaan!

6

1211

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • S80-kuski

      Minulla on uusi S80 2,5T moottorilla ja olen varsin tyytyväinen suorituskykyyn ja automaatin toimintaan. Automaatissa on hieman viivettä vain nopeissa kiihdytyksissä, mutta ei sitä ärsyttävän hitaaksi voi sanoa ja pykälässä tuntuu aina olevan sopiva vaihde ja ei tuo automaatti ainakaan jää arpomaan käytettävää vaihdetta. Itsellä ei ole D5:stä kokemusta, mutta olen kuullut, että siinä tuo automaatin viive on suurempi mitä 2,5T:llä. Käsivaihteisella 2,5T kiihtyy 7,7 s ja automaatilla 8,0 s. D5 kiihtyy käsiveihteisena 8,5 s ja automaatilla 9,0 s. Automaatti hukkaa siis D5:n suorituskyvystä enemmän kuin 2,5T:n.

      Olisiko niin, että dieselin kapeampi kierrosalue on automaatin kannalta hankalampi kuin 2,5T bensaturbon, joka vääntää yhtä alhaalta kuin D5, mutta käytettävissä oleva kierrosalue jatkuu paljon pitempään. D5 joutuu siis enemmän arpomaan automaatilla kulloiseenkin tilanteeseen sopivaa vaihdetta. 3,2 taas on minusta turha kone, suorituskyky sama kuin 2,5T, kulutus suurempi ja auton ostohinta kalliimpi.

      • 2000 kierr.

        D5:n 400 Nm on käytössä 2000-2700 alueela. 2.5 T taas 300 Nm jo 1 500 kierroksilla. D5:llä 1 500 kierroksilla on enemmän vääntöä, kuin 2.5 T:llä samoilla kierroksilla. Tuo D5:n vääntö ei vaan tunnut missään, kun kierroksia on alle 2 000! Mihin se hukataan? Taidan kokeilla hyvikseen käsivalintaa. Ehtiikö sitä liikutella ja katsella samalla kerroksia/liikennettä ohitusten aiakana?


      • S80-kuski
        2000 kierr. kirjoitti:

        D5:n 400 Nm on käytössä 2000-2700 alueela. 2.5 T taas 300 Nm jo 1 500 kierroksilla. D5:llä 1 500 kierroksilla on enemmän vääntöä, kuin 2.5 T:llä samoilla kierroksilla. Tuo D5:n vääntö ei vaan tunnut missään, kun kierroksia on alle 2 000! Mihin se hukataan? Taidan kokeilla hyvikseen käsivalintaa. Ehtiikö sitä liikutella ja katsella samalla kerroksia/liikennettä ohitusten aiakana?

        2,5T maksimivääntö on välillä 1500-4500 rpm ja sen jälkeen tehoa tuossa on keinotekoisesti leikattu, mutta käytettävissä oleva kierrosalue jatkuu aina 6500 rpm asti. Diesel vääntää hyvin kaposella alueella eli aika pian ennen ja jälkeen maksimiväännön alkaa olla koneesta puhti poissa. Onhan tuo dieselin vääntö hienoa silloin, kun liikutaan tuolla parhaalla toimintaalueella, mutta se edellyttää jatkuvaa vaihtamista ja automaatti saa koko ajan arpoa oikeaa vaihdetta.

        Uuden moottorinohjausohjelman ajaminen sisään tai ns. lastuttaminen tekisi tuolle D5:lle varmasti hyvää. Sitä suositeltiin jossain koeajossakin, kun todettiin tuon D5:n hienoinen puhdittomuus tietyissä tilanteissa eli juuri matalilla kierroksilla.


      • entä takuu?
        S80-kuski kirjoitti:

        2,5T maksimivääntö on välillä 1500-4500 rpm ja sen jälkeen tehoa tuossa on keinotekoisesti leikattu, mutta käytettävissä oleva kierrosalue jatkuu aina 6500 rpm asti. Diesel vääntää hyvin kaposella alueella eli aika pian ennen ja jälkeen maksimiväännön alkaa olla koneesta puhti poissa. Onhan tuo dieselin vääntö hienoa silloin, kun liikutaan tuolla parhaalla toimintaalueella, mutta se edellyttää jatkuvaa vaihtamista ja automaatti saa koko ajan arpoa oikeaa vaihdetta.

        Uuden moottorinohjausohjelman ajaminen sisään tai ns. lastuttaminen tekisi tuolle D5:lle varmasti hyvää. Sitä suositeltiin jossain koeajossakin, kun todettiin tuon D5:n hienoinen puhdittomuus tietyissä tilanteissa eli juuri matalilla kierroksilla.

        185 hv ja 400 Nm dieselille kuulostaa ihan siistiltä! Käytännön suorituskykynä melko vaatimaton, kuitenkin. Tämä 1 1/2 vuoden ajokokemuksella. Ohituksiinkin pitää lähteä suunnitellen. Juuri turvallisiin, ripeisiin ohituksiin sitä lisäpotkua tarvitsee. Kyllähän tuolla muuten mukana pysyy. Äänetön kone ja vaihtaa nykimättä, sillä isolla viiveellä toki.

        Mitä tuo lastuttaminen maksaa ja missä tehdään? Takuu loppuu siihen? Kestääkö kone ja laatikko? Paljonko tehoja/vääntöä tulee lisää ja mille kierrosalueelle? Voiko noihin vaikuttaa. Onko sulla kokemusta, että joku olisi tehnyt uudelle Volvolle?


      • Volvoissa
        entä takuu? kirjoitti:

        185 hv ja 400 Nm dieselille kuulostaa ihan siistiltä! Käytännön suorituskykynä melko vaatimaton, kuitenkin. Tämä 1 1/2 vuoden ajokokemuksella. Ohituksiinkin pitää lähteä suunnitellen. Juuri turvallisiin, ripeisiin ohituksiin sitä lisäpotkua tarvitsee. Kyllähän tuolla muuten mukana pysyy. Äänetön kone ja vaihtaa nykimättä, sillä isolla viiveellä toki.

        Mitä tuo lastuttaminen maksaa ja missä tehdään? Takuu loppuu siihen? Kestääkö kone ja laatikko? Paljonko tehoja/vääntöä tulee lisää ja mille kierrosalueelle? Voiko noihin vaikuttaa. Onko sulla kokemusta, että joku olisi tehnyt uudelle Volvolle?

        Käy katsomassa www.rica.nl.Niillä taitaa olla tällä hetkellä Volvojen osalta parhaiten homma hanskassa lastujen osalta. Siellä on myös edustajien tiedot.


    • diisselikö seuraavaksi

      Onko kokemuksia siitä, minkälainen ero 2.4D:n ja D5:n välillä on? Hinnassa kuitenkin parin tonnin ero. Saako lisähinnalla käytännössä huomattavaa eroa?

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Kumpi vetoaa enemmän sinuun

      Kaivatun ulkonäkö vai persoonallisuus? Ulkonäössä kasvot vai vartalo? Mikä luonteessa viehättää eniten? Mikä ulkonäössä?
      Ikävä
      84
      1679
    2. Ei se mene ohi ajan kanssa

      Näin se vaan on.
      Ikävä
      85
      1212
    3. Tavoitteeni onkin ärsyttää

      Sua niin turhaudut ja unohdat koko homman
      Ikävä
      110
      1113
    4. Tunnistebiisi

      Laita joku tunnistebiisi, niin tiedän ett oot täällä ja kaipaat ehkä mua
      Ikävä
      66
      880
    5. Taidat tykätä linnuista paljon

      Mikä on sun lemppari ☺️😉🥹🦢🐦‍⬛🦉🦜🦚
      Ikävä
      102
      861
    6. Okei nyt mä ymmärrän

      Olet siis noin rakastunut, se selittää. Onneksesi tunne on molemminpuolinen 😘
      Ikävä
      56
      808
    7. Miks käyttäydyt noin?

      Välttelet kaikkia kohtaamisia...
      Ikävä
      47
      721
    8. Ei sun tarvi jännittää enää

      en yritä enää mitään. Tiedän että olin mauton ja sössin kaiken.
      Ikävä
      36
      712
    9. Olen huolissani

      Että joku päivä ihastut/rakastut siskooni. Ja itseasiassa haluaisin, ettei hän olisi mitenkään sinun tyyppiäsi ja pitäis
      Ikävä
      47
      661
    10. Minkälainen ääni mulla on mies

      Sinun mielestä?
      Ikävä
      33
      643
    Aihe