Kysyisin vähän maatiaiskissoista!!

Minä vain

Moi! Sopiiko maatiaiskissa lapsi perheeseen lapsen omaksi lemmikiksi? (Kissasta vastuun ottaisi aikuiset, ruuat maksaa, eläinlääkärit yms.)Mutta kisa olisi 8v. lapsen. Onko maatiaiskissa kamalan painava, että lapsi ei pystyisi pitää sitä sylissä, vai onko se sen verran kevyt, että lapsi voi ottaa sen syliin?

Paljonko painaa aikuinen Maatiaiskissa?
Paljonko tämä kissa maksaa?
Kertokaa Maatiaiskissojen nettisivuja, jooko?
Kertokaa kaikki maatiaiskissoista!

KIITOS!

11

1218

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Tiikeri

Veikkaan omasta kokemuksesta, että ihan helposti et maatiaiskissasta saa "sylikissaa". Meille tuli juuri oma kissa ja muutama vuosi takaperin hoidimme mummumme kissaa, ja kumpikaan ei viihdy sylissä muuta kuin silloin, kun kissaa itseään huvittaa. Lisäksi perimä vaikuttaa ruumiinrakenteeseen (=painavuuteenkin) hirmuisesti. Oma kissamme ostettiin kissojen katastrofiyhdistykseltä (150,-) ja jokaisella kunnalla on velvollisuus järjestää löytöeläinten vastaanotto (joista ymmärtääkseni löytyy myös pentuja...), tarkista itse vielä, mutta mun käsitys on, että yllämainituista paikoista otettaessa kissalle on tehty tarkastus, lääkitys ja rokotus, mahdollisesti myös leikkaus, riippuen kissan iästä. Meidän on niin pieni vielä, ettei sitä voi vielä leikata, mutta saimme matolääkkeen mukaan ja paljon hyödyllisiä neuvoja.

• sam

ihan kissasta, oma kollimme otettiin elaintensujelijoilta pentuna ja se kylla viihtyysylissa vaikka mitenpain. Painoa meidan kollille on kertynyt n.5kg , systerin kollivainaa painoi aikanaa yli 10 kg.

• illi

Meillä on pentuna otettu maalais kolli nyt 8v kesät se on vapaana landella ja muuten stadissa ja on niin sylikissa ja yötkin nukkuu meidän välissä, joten ovat erilaisia kuten me immeisetkin.
        illi

• Daisy

Maatiaiskissa on sama asia kuin kotikissa, eli ihan tavallinen kissa. Jos lapsi osaa käsitellä kissoja asianmukaisesti, niin kissa voi hyvin olla hänen omansa. Kissan paino riippuu perimästä ja kotikissan aikuiskokoa voi pienestä pennusta olla vaikea ennustaa, mutta tytöt ovat yleensä kevyempiä kuin pojat. Aikuiset poikakissat painavat n.5 kg ja tytöt n.3-4 kg, mutta tämä on hyvin yksilöllistä. Tavallisia kotikissoja kannattaa kysyä eläinsuojeluyhdistyksiltä, yhteystietoja löytyy osoitteesta www.hesy.fi

• riitta

maatiaiskissa ei ole rotu, vaan lähinnä "sekarotuinen" kotikissa... eli painaa samanverran kuin mikä tahansa tavallinen kissa, ja on samanlainen kuin muutkin... itselläni on ihana musta "maatiaiskissa"

• justus

Minun kaksi maatiaiskissaa (kollit) on aika painavia poikia. En ole niitä punninnut, mutta ne painavat ainakin 5 kiloa. Ne on pulskassa kunnossa ja niitä ei lapsi jaksaisi kauan kantaa sylissään, kun en kerran minäkään. Ne o aina ollut sisäkissoja ja niitten kanssa on "seurusteltu" paljon, mutta siltikään ne eivät viihdy sylissä. Itse halusin/yritin tehdä niistä sylikissoja, mutta ei onnistunut...Lapsen lemmikkinä voisi ehkä paremmin olla joku kiva pieni koirarotu. Kissa on ehkä liian itsenäinen ja itsepäinen lapsen lemmikiksi...riippuu tietysti kissan luonteesta, mutta noin yleensä...

• Cat

on ihan yksilöllinen juttu kaikilla kissoilla rotun katsomatta. Jotkut tykkäävät olla sylissä, jotkut eivät. Mun kissa ei viihdy sylissä, mutta tiedän kissan pentuineen, jotka kaikki ovat "sylikissoja". Ja kai kissakin oppii olemaan sylissä, jos sitä pienestä pitäen "opettaa", ei tosin väkisin tietenkään. Ja tosiaan maatiaiskissa ei ole rotu, vaan tavallinen "sekarotuinen" kissa, kuten joku jo sanoikin. Eikä niillä ole mitään senkummempaa ominaispainoa, samanlaisia ne ovat kuin rotukissatkin. Maatiaiskissojahan saa muuten useimmiten ihan ilmaiseksi...

• Miumau

Kun ottaa maatiaiskissanpennun, on aina hienoinen yllätys millainen se on aikuisena. Itselläni on kaksi kollimaatiaista joista toinen on kaunis lyhytkarvainen erittäin tuuheaturkkinen keltaraidallinen kissa. Kaunis pyöreä naama. Tämä ei viihdy sylissä, mutta temppuja osaa.
        Toinen taas on musta laiheliini jolla on ohuempi pitkähkö karva. Pentuna karva oli ihan lyhyt. Tämä mirri on oikea seurakissa, ei pahemmin hätkädä vieraista ihmisistä ja matkustaakin mielellään. Todella hellyydenkipeäkin se on. Öisin kömpii aina vaivihkaa viereen.

• Minä Vain

Koiraa ei voi ottaa, ja kisan hankkiminen oli sovittu juttu!!

• kokemusta maatias kissoista
        Miumau kirjoitti:

Kun ottaa maatiaiskissanpennun, on aina hienoinen yllätys millainen se on aikuisena. Itselläni on kaksi kollimaatiaista joista toinen on kaunis lyhytkarvainen erittäin tuuheaturkkinen keltaraidallinen kissa. Kaunis pyöreä naama. Tämä ei viihdy sylissä, mutta temppuja osaa.
        Toinen taas on musta laiheliini jolla on ohuempi pitkähkö karva. Pentuna karva oli ihan lyhyt. Tämä mirri on oikea seurakissa, ei pahemmin hätkädä vieraista ihmisistä ja matkustaakin mielellään. Todella hellyydenkipeäkin se on. Öisin kömpii aina vaivihkaa viereen.

se sylissä olo riippuu siitä et onko sitä hoivattu paljo jos se on pienenä ollu suosiossa ja paljon sylissä nii kyllä se on isonaki! ja maatiaskissan karvan saa ihanan kiiltäväksi jos syöttää sille hyvän laatuista ruokaa ja harjaa/pesee sitä usein! ja muuten mun kissa on kyllä vielä ihan saman näkönen ku pentuna!!!!! ja mun mielestä maatias kissat ovat parhaimpia lapsille!

• eläinystävä

maatiaiskissoja on erilaisia, erikokoisia......minullakin on ollut 9 voutiaana maatiaiskissa melkein omana.......

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Laitetaas nyt kirjaimet tänne

kuka kaipaa ja ketä ?
      Ikävä
      158
      11059
    2. Pieni häivähdys sinusta

Olet niin totinen
      Ikävä
      54
      5278
    3. Taas ryssittiin oikein kunnolla

r….ä hyökkäsi Viroon sikaili taas ajattelematta yhtään mitään https://www.is.fi/ulkomaat/art-2000011347289.html
      NATO
      45
      2493
    4. Missä olet ollut tänään kaivattuni?

Ikävä sai yliotteen ❤️ En nähnyt sua tänään söpö mies
      Ikävä
      31
      2169
    5. Vanha Suola janottaa Iivarilla

Vanha suola janottaa Siikalatvan kunnanjohtaja Pekka Iivaria. Mies kiertää Kemijärven kyläjuhlia ja kulttuuritapahtumia
      Kemijärvi
      13
      1741
    6. Valtimon Haapajärvellä paatti mäni nurin

Ikävä onnettomuus Haapajärvellä. Vene hörpppi vettä matkalla saaren. Veneessä ol 5 henkilöä, kolme uiskenteli rantaan,
      Nurmes
      42
      1604
    7. Tiedän kuka sinä noista olet

Lucky for you, olen rakastunut sinuun joten en reagoi negatiivisesti. Voit kertoa kavereillesi että kyl vaan, rakkautta
      Ikävä
      31
      1280
    8. Känniläiset veneessä?

Siinä taas päästiin näyttämään miten tyhmiä känniläiset on. Heh heh "Kaikki osalliset ovat täysi-ikäisiä ja alkoholin v
      Nurmes
      35
      1216
    9. Tulemmeko hyvin

Toimeen ja juttuun keskenämme? Luulen, että sopisit hyvin siihen ☀️ympäristöön, paljon kaikkea erilaista.♥️mietin tätä s
      Ikävä
      6
      976
    10. Daniel Nummelan linjapuhe 2025

Kansanlähetyksen toiminnanjohtajan Daniel Nummelan linjapuhe tänään. Rehellistä analyysiä mm. evlut kirkosta ja piispo
      Luterilaisuus
      98
      952
    Aihe