Kaikki aina sanovat että "Kissaa ei saa päästää ulos!" Mutta minkä ihmeen takia jotkut kirjottavat, esim: "Kun kissani tulee sisälle, se on ihan likainen ja takkuinen, onko se joutunut kenties tappeluun...?"
Silloinhan kissa on ulkona ollut!! Ja naapulilla, aivan vastapäätä on monta kissoo jotka kulkevat aina sisälle ja ulos.
Miks ei muka kissaa voi päästää ulos, jos se kerta tulee aina kotiin vähän ajan kuluttua?
Olen kysellt tätä juttua monelta, ja kaikki sanovat: "Kissaa ei saa päästää ulos, paitsi valjaissa!!" "Se karkaa..." Yms... Siis nyt meni yli ymmärryksen!
Ja minähän kissojani sisään lukitse!!
Siis nyt en älyy!!!???
13
1136
Vastaukset
- Tintsu
Mäkin olin yllättynyt siitä että suurin osa kirjoittajista oli sitä mieltä että ei saa pitää vapaana. Kissallehan on luonnollista liikkua vapaana ulkona, tavata muita kissoja ja tarkkailla reviiriään. Se on alueesta kiinni uskaltaako kissaa päästää ulos.Kirjoittajat taitaa olla kaupunkilaisia.
- Annika
Maalla asun ja todella korvessa sielläkin. Silti kissa pysyy sisällä. Kulkee autot täälläkin, viime vuonna pelkästään meidän pihasta näkyvällä alueella jäi 5 kissaa auton alle, ei siinä paljoa lohduteta naapurin pikkulikkaa joka kerää rakkaan kisunsa palasia tieltä sanomalla että on luonnollista että näin kävi. Kissa ei kuulu SUOMEN luontoon. Muista maista en sano mitään. Toinen syy miksi kissa pysyy sisällä on se että jopa tässä muutaman sadan asukkaan kylässä on ainakin se yksi eläinten vihaaja, sen todistaa kissoille metsiin viritetyt loukut, pihoihin myrkytetyt koirat, yms yms. Ihan kissan itsensä takia kissa pysyy sisällä!
- 4 ever by your sude fightin...
Annika kirjoitti:
Maalla asun ja todella korvessa sielläkin. Silti kissa pysyy sisällä. Kulkee autot täälläkin, viime vuonna pelkästään meidän pihasta näkyvällä alueella jäi 5 kissaa auton alle, ei siinä paljoa lohduteta naapurin pikkulikkaa joka kerää rakkaan kisunsa palasia tieltä sanomalla että on luonnollista että näin kävi. Kissa ei kuulu SUOMEN luontoon. Muista maista en sano mitään. Toinen syy miksi kissa pysyy sisällä on se että jopa tässä muutaman sadan asukkaan kylässä on ainakin se yksi eläinten vihaaja, sen todistaa kissoille metsiin viritetyt loukut, pihoihin myrkytetyt koirat, yms yms. Ihan kissan itsensä takia kissa pysyy sisällä!
niin nykyajan ihmiset eivät juurikaan arvosta elämää, kyyneleet valtasivat silmäni ja suru mieleni kun luin eilen lehdestä että poliisi oli löytänyt kissan jota oli ammuttu rauta nuolilla päähän ja että he olivat joutuneet lopettamaan kovasti kärsivän eläimen... älkää rääkätkö eläimiä, se on julmaa !!!
- PöÖ
omapahan on valintasi. Älä sitten ihmettele, jos niitä ei kuulu takaisin. Oon kuullut saman jutun monelta ihmiseltä ja niiden kissoille on aina ( siis aina) käynyt köpelösti pihalla.
Kaippa se on niin vaikeaa ymmärtää, että kissat ei aina muista katsoa kumpaakin suuntaan tietä ylittäessä. Äläkä vaan aloita sitä: "kyllä meidän kissa...". Sitäpaitsi on se autoilijalle myös aikas ikävä homma! - Maria M.
Tämä taitaa olla ikuisuus aihe, mutta tässä syitä siihen, miksi meidän tulevat kissat elävät sisällä ja ulkoilevat ainoastaan valjaissa.
1. Kissat pyydystävät. Kissat eivät osaa katsoa, että menikö siinä nyt jonkun harvinaisen linnun poikanen vai kenties myrkkyä syönyt rotta tai hiiri. Kissa ei lopeta tappamista vaikka olisi kylläinen, vaisto on niin vahva.
2. Kissat paskantavat naapurin hiekkalaatikkoon ja sitten lapset leikkivät samassa laatikossa. Kissat myös tonkivat naapurin kukkapenkkejä ja kuseskelevat nurkkiin. Tämä jos joku lisää eläinvihaa.
Haluan itse kantaa vastuun eläimeni tekemisistä.
3. Kissat jäävät helposti autojen alle. Siitä olikin jo kirjoitettu.
4. Kaikki eivät pidä kissoista, rääkkäystapaukset ovat aivan liian yleisiä. Tahdon taata kissalleni turvallisen elämän.
5. Autoista on muutakin vaara kuin se, että kissat jäävät niiden alle. Auton moottori on mukavan lämmin, ja jos kissa kömpii auton alle, ja autolla lähdetään ajamaan, siitä tulee tappoloukku.
6. Vartioidessaan reviiriä kissa joutuu helposti tappeluihin. Ja jatkuva eläinlääkärillä ravaaminen stressaa sekä kissaa että minua.
Jos kissa on tottunut elämään vain sisällä, ja ulkoilemaan valjaissa ei se kaipaakkaan muuta. Mielestäni kissojen irti pitäminen on oman vastuun vähättelyä. "eihän meidän kissa tapa sorsan poikasia..."-tyyliin. Varsinkin ne, jotka eivät edes vaivaudu leikkaamaan ulkona kuljeskelevia kissoja, ovat todella vastuuntunnottomia.
Heitänkin tässä, että miksi koirien ei sitten anneta kuljeskella vapaana muutaman kymmenen koiran laumoissa tappamassa hirviä ja peuroja. Sehän olis niillekkin aivan luonnollista....? Joko alkoi raksuttaa... - sam
tosiaan asuinpaikasta ja naapureista uskaltaako/voiko kissaa paastaa ulos vapaana. Itse kylla paastan, siella se jolkottelee naapurin koirakin vapaana.
- Kissojen parhaaksi, tehköön mi
No Tullanko nyt Naapurimme, Peräi kymmenen kissa pitämään sisällä?
Meijän kissat aina käy vain kymmenen minuutin kävelyllä, ja käyttää keittiönikkunaa ovenaan.
Asumme rivitalossa, ja täällä kulkee paljon, Tarkoitan TOSI paljon kissoja vapaana!
Ne kulkevat vain oman talon lähistöllä, ja rappusilla.
Muuten aika monikin täälä päin asuva kissa käyttää juuri keittiön ikkunaa ovenaan, eli kulkureittinään, koska sattuu olemaan helpoin tie sisään, jos siltä tuntuu että haluaa mennä sisään...?
Meijän kissat on molemmat leikattu (Tyttö ja Poika), ja ne tulevat hyvin toimeen naapurien kissojen kanssa.
Autotielle ne eivät mene mistään hinnasta!
Vaikka koira ajaisi takaa, ne eivät juokse ikinä autotielle!
Ne pääsevät myöskin takapihan korkeasta portista yli meijän omalle pienelle pihalle.
Mun kaksi kissa kulkee ulkona "Laumassa", eli seuraavat toisiaan.
Ne eivät varmasti mene kymmentämetriä kauemmas pihasta!
Ja jos niitä kutsuu kotiin, ne myöskin tulevat kotiin, ja kukaan ei pakota niitä olemaan ulkona/sisällä!
Näin on eletty jo ainakin 6v.
ja nyt mun pitäs vai laittaa ne sisälle rääkymään, kun haluavat mennä ulos?!
Nii, että niin en tee!!!
- bb
kaupunkien ja kuntien järjestyssäännöt kieltävät koirien ja kissojen irtipitämisen! Asia on näin yksinkertainen. kaupungin keskustassa kissaa ei uskalla päästää yksin ulos - autojen alle jäämisen vaara on liian suuri. Minä ainakin rakastan kissaani niin paljon, etten halua hänen elämäänsä turhaan riskeerata.
Kissani ulkoilee valjaissa, ja viihtyy erinomaisesti.- Silleen!
laissahan sanotaan että kissan täytyy pysyä omalla alueella. Eli omalla tontilla kissa saa olla vapaana, jos se siinä pysyy. Pitää vaan olla aika paljon lääniä, että kissalle riittää oma piha!
- Lissu
Silleen! kirjoitti:
laissahan sanotaan että kissan täytyy pysyä omalla alueella. Eli omalla tontilla kissa saa olla vapaana, jos se siinä pysyy. Pitää vaan olla aika paljon lääniä, että kissalle riittää oma piha!
Mulla on kissa, joka käy ulkona, ja on jossain tosi pitkään... Musta jopa tuntuu että sillä on parin kilsan päässä toinenkin koti, koska en ole ostanut sitä, vaan kun se oli pentu löysin sen. Sillä on ehkä kaksi kotia.. Mutta se kulkee myös paljon ulkona... Ehkä se käy jollain muullakin ihmisellä, syömässä koska se ei ikinä halua syödä meillä, koska on kai jo syönyt. Ja ihmettelen miksi kissa ei ole ikinä märkä kun tulee kotiin kaatosateesta, koska se menee "Toiseen Kotiinsa"... En ole varma, onko kissalla toinenkin koti, mut kai. Kissa kulkee TOSI paljon ulkona!!!
- cat
Lissu kirjoitti:
Mulla on kissa, joka käy ulkona, ja on jossain tosi pitkään... Musta jopa tuntuu että sillä on parin kilsan päässä toinenkin koti, koska en ole ostanut sitä, vaan kun se oli pentu löysin sen. Sillä on ehkä kaksi kotia.. Mutta se kulkee myös paljon ulkona... Ehkä se käy jollain muullakin ihmisellä, syömässä koska se ei ikinä halua syödä meillä, koska on kai jo syönyt. Ja ihmettelen miksi kissa ei ole ikinä märkä kun tulee kotiin kaatosateesta, koska se menee "Toiseen Kotiinsa"... En ole varma, onko kissalla toinenkin koti, mut kai. Kissa kulkee TOSI paljon ulkona!!!
....kissamme pysyy pihapiirissämme eivätkä lähde mihinkään.HUOM!jos koirat kulkevat vapaana,niin eivät kulje laumassa jos ei satu olemaan laumaa koiria.....tietysti jos koirat olisivat syntynyt luontoon.ja meillähän on siitä jo hyvä esimerkki,sudet.kissat eivät vapaana kulkiessaan tapa karjaa tai muita maatilan tärkeitä eläimiä.vaan hiiriä ja rottia!olen kyllä kuullut inhottavia juttuja myrkytyksistä yms.mutta jos ihmiset on niin hulluja,pitäkää kissat omassa pihassa tai opettakaa sisäkissoiksi,mutta päätöshän on jokaiselle oma.
- riemu
cat kirjoitti:
....kissamme pysyy pihapiirissämme eivätkä lähde mihinkään.HUOM!jos koirat kulkevat vapaana,niin eivät kulje laumassa jos ei satu olemaan laumaa koiria.....tietysti jos koirat olisivat syntynyt luontoon.ja meillähän on siitä jo hyvä esimerkki,sudet.kissat eivät vapaana kulkiessaan tapa karjaa tai muita maatilan tärkeitä eläimiä.vaan hiiriä ja rottia!olen kyllä kuullut inhottavia juttuja myrkytyksistä yms.mutta jos ihmiset on niin hulluja,pitäkää kissat omassa pihassa tai opettakaa sisäkissoiksi,mutta päätöshän on jokaiselle oma.
alkaishan ne naapurikki nauraa jos ja kissani kanssa lenkillä narussa rupeisin käymään!! heh! pelkkä ajatuskin naurattaa!
- Sisäkissatar
riemu kirjoitti:
alkaishan ne naapurikki nauraa jos ja kissani kanssa lenkillä narussa rupeisin käymään!! heh! pelkkä ajatuskin naurattaa!
vastaus olemassa tähän kaikkeen: jos ihminen on eläinrakas, hän ei laske eläintä pärjäämään luonnossa, varsinkaan sellaisessa johon eläin ei muutenkaan alkujaan kuulu. Lukemattomat vaarat odottavat, enkä minäkään ole kuullut yhdestäkään "kissojen vapautusrintaman" edustajasta,jonka kissoille ei olisi tapahtunut jotakin pahaa. Siitä huolimatta uudetkin kissat lasketaan ulos; ei paljoa välitetä vaikka niille kävisi samoin.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
YLE Äänekosken kaupunginjohtaja saa ankaraa arvostelua
Kaupungin johtaja saa ankaraa kritiikkiä äkkiväärästä henkilöstöjohtamisestaan. Uusin häirintäilmoitus päivätty 15 kesä841666Euroopan lämpöennätys, 48,8, astetta, on mitattu Italian Sisiliassa
Joko hitaampikin ymmärtää. Se on aivan liikaa. Ilmastonmuutos on totta Euroopassakin.2691571Asiakas iski kaupassa varastelua tehneen kanveesiin.
https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/33a85463-e4d5-45ed-8014-db51fe8079ec Oikein. Näin sitä pitää. Kyllä kaupoissa valtava2761317Martina lähdössä Ibizalle
Eikä Eskokaan tiennyt matkasta. Nyt ollaan jännän äärellä.1691282- 57895
- 66864
Jos ei tiedä mitä toisesta haluaa
Älä missään nimessä anna mitään merkkejä kiinnostuksesta. Ole haluamatta mitään. Täytyy ajatella toistakin. Ei kukaan em65853Miksi mies tuntee näin?
Eli olen mies ja ihastuin naiseen. Tykkään hänestä ja koskaan hän ei ole ollut minulle ilkeä. Silti ajoittain tunnen kui40841- 42838
Se nainen näyttää hyvältä vaikka painaisi 150kg
parempi vaan jos on vähän muhkeammassa kunnossa 🤤44801