Lapseni lähtee vieraalle paikkakunnalle opiskelemaan. Tässä suunnittelemma budjektia ja olisi kiva kuulla mikä olisi noin sopivainen summa ei liioiteltu jotta opiskelija tulisi toimeen.
Opintotuki on siis suurin mahdollinen 66 euroa? Vuokra 22 euroa tukien jälkeen. Kouluruokailu päivässä on noin 2.6 euroa: Lisäksi lapseni on omatoiminen ruuanlaittaja ja tekisi jotain sapuskaa myös illallakin, mutta tuleehan sitä myös muitakin menoja vaatteita joskus ja ensialkuun tarvitsee ostaa vaikka mitä tarpeellista kun kaukaa ei viitsi raahata jos sitten emme saa kuljetusta. Ja junalla kotona käynti on 66euroa reissu alennuksineen.
Eli onko esim 400-500 euroa tuen lisäksi riittävä kuukausisumma jolla pystyy elämään? Rahat joita tulemme käyttämään ovat hänen omia perintörahojaan pääasiallisesti joita ei viitsi kuluttaa turhaan vaan pitää pesämunana mahdollisimman pitkään.
Minkälaisia ovat opiskelijoiden pennin(euron)venyttely niksit? Ja minkälaisia budjektiratkaisuja muilla on?
opiskelijan talous
7
1179
Vastaukset
- summalla
joutuu moni elämään ja jopa pienemmällä. Nuoren kannattaa alkaa viimeistään nyt pitämään kirjaa kaikista menoistaan. Jos ei ole oppinut laskemaan budjettiaan tähän mennessä voi olla vaikeaa pitää menot ja tulot tasapainossa. Oppia ikä kaikki ja tsemppiä opiskeluun ja itsenäiseen elämään. Sekin vaikuttaa, käykö usein kotona eli paljonko budjetista kuluu matkoihin.
- H. Huuhaa
Tuo summa on kyllä melko suuri jo. Tai riippuu tosiaan siitä, että kuinka usein meinaa lähteä kotiin käymään. Itselläni ainakin perus ruokaan (oli sitten itse tehty tai koululla syöty) menee joku 100 e kuukaudessa ja joka kuukausihan ei tarvitse mitään uusia vaatteita sun muita ostella. Olisiko kenties sellainen vaihtoehto hyvä, että kuukausisumma olisi pienempi (sellainen, mikä normi elämiseen menee) ja sitten esim. pari kertaa vuodessa nostaisi vähän isomman summan kaikkiin ylimääräisiin menoihin.
- esimerkki erkki
Tuo 400-500e kuussa on jo melko paljon nuoren ihmisen yksinäiseen elämään. Omat rahani ovat noin 440e opintotuki kaikkineen plus noin 100e/kk muita tuloja (vanhemmilta, lahjoja, ikkunanpesua tai renkaanvaihtoa, säästöjä kesätöistä, mitä nyt milloinkin). Vuokraan menee minulla 300e. Olen tosin varmaan vanhempi, kuin lapsesi, joka menee lukioon tai ammattikouluun? (päätellen pienestä opintotuesta). Itse olen amk:ssa.
Rahaa jää siis elämiseen n. 240e kuussa, kaikki asumisen kulut sisältyvät tuohon vuokraan. Ruokailuihin menee se n. 2,30e viitenä päivänä viikossa eli alle 50e/kk. Tietty aamupalat, iltapalat, viikonloput erikseen. Itse syön halpaa ruokaa: leipää, muroja, maitoa, nuudeleita, kananmunia, maksalaatikkoa. Kaupasta tarjousjauhelihaa tai -broileria. Sanotaan, että ruokaan menee vaikka 120e/kk, syön ulkona ehkä kerran kuussa eli en usein.
Sano lapsellesi, että syö reippaasti kouluruokaa, mitenkään muuten ei saa noin halvalla salaattia, leipää, maitoa ja lämmintä ruokaa. Lisäksi kouluruoka on vaihtelevaa ja monipuolista ja terveellistä. Ja saa syödä niin paljon kuin lautaselle mahtuu :)
No, ruuan jälkeen jää n. 120e. Huonekalut ja käyttötavarat on ostettu jo, niihin meni alussa tietenkin jonkin verran rahaa. Nyt on huonekaluliikkeissä tarjouksia sängyistä, työpöydistä, tuoleista. Hinnoissa on isoja eroja, vertailu tietenkin kannattaa. Myös käytettyjä kannattaa katsella. Lisäksi tarvitaan astiat, kahvinkeittimet sun muut. Mutta kun kaikki on valmista, niitä ei tarvitse jatkuvasti ostaa. Eli alussa ehkä on suurempi summa paikallaan, varmaan jollain 500:lla eurolla saa jo suurimman osan välttämättömyyksistä.
Olen siitä onnekas, että olen varsin tavallisen kokoinen, vaatteet ostan kirpparilta enimmäkseen. Alusvaatteita, sukkia, kenkiä ym. kuluvaa täytyy ostaa aika ajoin, sanotaan vaikka 30e kuussa. Koska on kuukausia, ettei mitään tarvitse.
Nyt jää 90e. No ei se koskaan jää, kaikki menee, mitä tuleekin. Tykkään käydä leffassa, baarissa tms. silloin tällöin. Ei ihminen elä pelkästä leivästä, tarviihan sitä elämiseenkin. Ostan ehkä jonkun pelin tai kirjan tai jotain muuta "tarpeetonta".
Eli siis nuukailemalla elän hyvinkin tuolla 240e:llä. Usein allekin tuon. Eihän se paljon ole, varsinkin jos tulee yllättäviä menoja, tarvii ostaa silmälasit tai käydä lääkärissä budjetti romahtaa saman tien. Siihen auttaa toki tuo perintö, itselläni on vanhemmat tulleet vastaan. Myös kesätöitä olen useimpina vuosina saanut, ja niistä säästellyt. Joskus olen suorastaan nähnyt nälkää eli elänyt sillä kuuluisalla makaronilla ja ketsupilla, mutta en pitkään enkä usein. Myös opintolainaa olen yhdessä vaiheessa ottanut, kun ei töitä löytynyt.
Rahaa menee aina saman verran kuin tulee. Eli jos haluaa perintöä säästellä, kannattaa varmaan aloittaa pienemmästä ja kasvattaa tarpeen mukaan, ainakin itselläni olisi niin. Mielestäni olen aika järkevä ja taloudellinen näissä asioissa. Kuten sanoitkin, aluksi tarvitaan tietenkin enemmän ja paljon enemmän.
Matkakuluihin en kyllä ota kantaa, mutta voittehan esim. sopia että kaikki matkat maksetaan perinnöstä kulkemisten mukaan? Tuskin sitä opiskelija joutaa joka viikonloppu kuitenkaan kotiin tulemaan, varsinkin kun 66:n euron matka on jo puoli Suomea.
Mutta tämmöstä esimerkkiä minulla. Toivottavasti sait jotain käsitystä pienillä tuloilla elämisestä ja minkälaisia summia vaaditaan välttämättömyyksiin. Rahaa saisin varmasti palamaan vielä paljon enemmänkin, jos olisi :)- äitiliini.
amk myös, ikä jo liki 20v. Sellaisen summan hän on itse ymmärtänyt saavansa, menikö se kenties pahasti pieleen kun sinullakin on noin suuri? Vai olisiko se iästä kiinni?
Joo 100 euroa hänkin saisi sukulaisilta, minulta puolet kuunvaihteessa ja isoäidiltä toinen mokoma puolessa väliä kuuta.
soluasuntoon muuttaisi jossa pitäisi olla sänky, en tiedä kuuluuko patja siihen myös vai pitääkö sellainen hakea muuttaessa itse. Jotain astioita sielä varmaan on, mutta lista on suunnitteilla, mitä haluaa mukaan, oman paistinannun tms.
apua sellainen tuli mieleeni, että vessapaperi, ostanevatkohan sitten kolmeen pekkaan kun huoneita on kolme.
Tietokone yhteyskin taitaa jotain maksaa jos kaikkea ei voi tehdä koululla. Ja kun kotona ei voi usein käydä matkan hintojen takia, niin pääasiallisin yhteys pidetään kotiinkin sen avulla ja mikrofonilla. Mummo kyllä maksaa kännylaskun, mutta siinä on aika pieni saldoraja.
Se on kyllä hyvä juttu, että nyt hänen täytyy ottaa vastuu itse rahan käytöstään. Jännittäviä aikoja tälläiset kun ei ole tottunut moiseen.
Niin olihan tuossa muitakin hyviä vastauksia, se sata euroa kuussa oli kovin vähän epäilen? - valmiina..
äitiliini. kirjoitti:
amk myös, ikä jo liki 20v. Sellaisen summan hän on itse ymmärtänyt saavansa, menikö se kenties pahasti pieleen kun sinullakin on noin suuri? Vai olisiko se iästä kiinni?
Joo 100 euroa hänkin saisi sukulaisilta, minulta puolet kuunvaihteessa ja isoäidiltä toinen mokoma puolessa väliä kuuta.
soluasuntoon muuttaisi jossa pitäisi olla sänky, en tiedä kuuluuko patja siihen myös vai pitääkö sellainen hakea muuttaessa itse. Jotain astioita sielä varmaan on, mutta lista on suunnitteilla, mitä haluaa mukaan, oman paistinannun tms.
apua sellainen tuli mieleeni, että vessapaperi, ostanevatkohan sitten kolmeen pekkaan kun huoneita on kolme.
Tietokone yhteyskin taitaa jotain maksaa jos kaikkea ei voi tehdä koululla. Ja kun kotona ei voi usein käydä matkan hintojen takia, niin pääasiallisin yhteys pidetään kotiinkin sen avulla ja mikrofonilla. Mummo kyllä maksaa kännylaskun, mutta siinä on aika pieni saldoraja.
Se on kyllä hyvä juttu, että nyt hänen täytyy ottaa vastuu itse rahan käytöstään. Jännittäviä aikoja tälläiset kun ei ole tottunut moiseen.
Niin olihan tuossa muitakin hyviä vastauksia, se sata euroa kuussa oli kovin vähän epäilen?Ei ole kovinkaan todennäköistä, että soluasunnossa on astiat valmiina. Tietysti kämppiksillä on omansa, mutta ne ovat nimenomaan HEIDÄN astiansa, eivätkä yhteisessä käytössä olevia. Yleensä kalustetuissa soluasunnoissa on sänky patjoineen, joku kirjoituspöytä ja hyllykkö. Kaikki muu on plussaa ja loput pitää itse ostaa.
Periaatteessa, jos vuokran ja pakollisten laskujen jälkeen käteen jää parisataa euroa, sillä elää ihan hyvin, kun vähän miettii miten elää ja mitä syö. - summia
äitiliini. kirjoitti:
Niin olihan tuossa muitakin hyviä vastauksia, se sata euroa kuussa oli kovin vähän epäilen?yli 20-vuotiaan itsenäisesti asuvan korkeakouluopiskelijan opintotuki on 298 euroa.
Kyllähän tuon sitten näkee, tarkan summan (verotkin tuosta maksetaan, jääkö johonkin 270e:n kieppelille) saa tietää kunhan päätös tulee, mutta ne voi venyä näin syksyllä.
Kelan sivuiltahan näitä voi katsoa, taitaapa siellä joku laskuri olla myös http://www.kela.fi/in/internet/suomi.nsf/NET/060601125601IL?openDocument
Opiskelija-asunnoissa (esim. psoas, hoas asuntosäätiöillä) huoneisiin yleensä kuuluu netti, siis ilmainen. Mutta noiden kämppisten kanssa jaettuna siitähän tulee joku suunnilleen kymppi lisämaksua, heillä varmaan on jo jonkinlainen netti. Vessapapereista sovitaan yleensä jotenkin, joko kaikilla on omat tai vuorotellen ostetaan, molemmanlaisissa olen asunut eikä ole ollut kynnyskysymys :)
Itselläni on kännykkälaskut skypen ja netin ansiosta noin 5e/kk, skypeä suosittelen ihan jokaiselle muullekin!
Hyvin se siellä pärjäilee. Kun kavereita löytyy ja onhan nuo kämppiksetkin jotain (toivottavasti mukavia) niin yhdessä sitten mietitään, kaikilla on aikalailla sama tilanne.
Te äidit ootte vaan tollasia just :) Kuulostat ihan omalta äidiltäni! - äitiliini.
summia kirjoitti:
yli 20-vuotiaan itsenäisesti asuvan korkeakouluopiskelijan opintotuki on 298 euroa.
Kyllähän tuon sitten näkee, tarkan summan (verotkin tuosta maksetaan, jääkö johonkin 270e:n kieppelille) saa tietää kunhan päätös tulee, mutta ne voi venyä näin syksyllä.
Kelan sivuiltahan näitä voi katsoa, taitaapa siellä joku laskuri olla myös http://www.kela.fi/in/internet/suomi.nsf/NET/060601125601IL?openDocument
Opiskelija-asunnoissa (esim. psoas, hoas asuntosäätiöillä) huoneisiin yleensä kuuluu netti, siis ilmainen. Mutta noiden kämppisten kanssa jaettuna siitähän tulee joku suunnilleen kymppi lisämaksua, heillä varmaan on jo jonkinlainen netti. Vessapapereista sovitaan yleensä jotenkin, joko kaikilla on omat tai vuorotellen ostetaan, molemmanlaisissa olen asunut eikä ole ollut kynnyskysymys :)
Itselläni on kännykkälaskut skypen ja netin ansiosta noin 5e/kk, skypeä suosittelen ihan jokaiselle muullekin!
Hyvin se siellä pärjäilee. Kun kavereita löytyy ja onhan nuo kämppiksetkin jotain (toivottavasti mukavia) niin yhdessä sitten mietitään, kaikilla on aikalailla sama tilanne.
Te äidit ootte vaan tollasia just :) Kuulostat ihan omalta äidiltäni!Kiitos neuvoistanne, vielä on jokunen päivä koulun alkuun ja aikamoinen hässäkkä meneillään jotta kaikki asiat saadaan järjestykseen sitten alkaa helpoittamaan.
Netti ei sinne kuulu vakivarustukseen jollei sitten jollain ole sellaista valmiina ja tv- luvankin kuulemma joutuisi jokainen erikseen maksamaan, mene ja tiedä jos on vain yksi tv.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Moikka rakas
Oon miettinyt meidän välistä yhteyttä viime aikoina. En ihan osaa pukea sanoiksi, mitä kaikkea tunnen, mutta halusin vaa6014748Mitä tapahtunut
Poliiseja monta autoa+panssariauto Porista kpäähän päin tänään klo n.20 kuka hurjistunut ?242489HS: Kuka vielä uskaltaa mennä sairaalan ensiapuun?
https://www.hs.fi/mielipide/art-2000011212025.html Tässä on hyvin ajankohtainen mielipidekirjoitus koskien Malmin sairaa2652341- 1231669
Ökyrikas Kurkilahti mussuttaa veroistaan
Pakeni aikoinaan veroja Portugaliin mutta joutui palaamaan takaisin kun Suomi teki verotussopimuksen Portugalin kanssa.1271433Yhdysvalloissa työllisyys paranee, Suomessa työttömyys kasvaa, missä vika?
Miten tämä on mahdollista että 177 000 uutta työllistä tuli USAssa yhdessä kuukaudessa, vaikka Trump on ruorissa? Orpon3411344Jos tämän vaan sulkee ja avaa 5 vuoden päästä
Täällä on luultavasti edelleen näitä ihan samoja juttuja. On kuin kauniit ja rohkeat samat jutut junnaa. Heips. 👋🏻 E101183- 121055
Onko PS kaaoksessa?
Kuinka pahasti kulissit heiluu? Tulenarka aihe? Kyllähän vaalitappio toisensa jälkeen on vakava paikka, mutta jospa P73906- 99823