Pikku paratiisimme.

Viljavat pellon laineet
viriävien elotuulien
keinussa tanssivat
kuin syleillen
toisiaan

ulapalla soutavat
järven aallot
rantaan,joissa
lumpeen kukat luovat
värimattoaan
toisiinsa kietoutuen

rantahietikon laitamilla
nurmen nukan vihreys
paljastaa eletyn kesän
jälkensä,
jossa orava loikkii
vikkelin liikkein
lähimetsän suojan
kätköihin.

Auringon lämmittävät
kultasäteet saavat
loihtimaan lähitienoon
kirkkaaseen
luontovaippaansa

jossa astelen värikuvien
elävässä maailmassa,
alla sinitaivaan
päällä vihreyden keitaan
jonka yllä
tuulessa lepattavat
lehtipuiden soinnin
rapeat sävelet.

Sydän että mieleni
muisti poimuihin
jäädäkseen asumaan
tämän eletyn ajan

-muisto rikkaus-
sinetöitynä
elämänkehyksiin.

Heleyden viserrys
linnunlaulu puusta
lehahtaa viereltäni
lentoon

jättää tunteen - Sinusta -
Rakkauden Ylipapittaresta,
joka lennähti

Elämääni

suojelemaan vaaroilta
siipiesi suojilla.

Astelemme Elämän ahojen ja
niittyjen laitaa
-luonto kukkien-
seppelöiminä metsän
suojaverkkoon.

Luojaan
- joka on meidän
pikku

Paratiisimme.

12

298

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Flau

      Minusta näitä tulvillaan luontoaiheita olevia runoja on näin kaupunkilaisena todella kiva lukea. Siinä joutuu kävelylle ihan raittiiseen, kuulaaseen ilmaan jossa on lintuja ja vettä ja ruohoa ja taivasta ja avaruutta.

      Tosin rakkauden ylipapittaren kaapu hieman närästi.

      Mikäköhän siinäkin nyt sitten oli... hmm. Mun pitää pohtia tuota.

      :)

      • Voi jos pikkuisen voisit kuvailla,
        että missä kaupungin liepeillä
        ollaan,kuitenkaan liikaa itseäsi
        paljastamasta...-dolan
        kuvittelee turhia.

        Tuo ylipapitar jotenkin vain
        laitoin-kuin kokeeksi-ties
        mitä tai miksi sen siihen
        laitoin...ehkä rakkauden
        kunniaksi-kunnian osoitus
        Rakkaudelle noin yleensä.

        Kerro-kun olen pohtimisen
        lopputuloksen saanut
        valmiiksi.

        Nuku levollinen yö.


    • runo64-1

      ..se vasta on kuvausten kuvausta.
      menneinä aikoina olisi sopinut
      suomi-filmeihin kun kuvauksesi
      kuvausta olisi kuvattu!!!
      hyvin on rakkauskin runossasi
      mukana.
      todella hienoa!!!
      hyvä dolan!!!

      • Osuit oikeaan,ehkä sitä tavoitinkin.
        Oikein lähes väkisin pinnistin
        tuon aiheenkin.
        Onhan niitä nytkin usein tullut
        seurattua,niiden luonnon kuin
        kepeydenkin vuoksi.

        Kiitän Sinua ja toivon että
        mäkäräiset ja vampyyrin
        lemmikit ovat olleet
        lempeitä Sinulle.


    • KuunKeiju

      kuvaat, melkein kuin lenkkipolkuni. Paitsi noita viljapeltoja ei... Lehtipuiden rapea sointi. Sinä sen sanoit. Oikeasti joku haavanlehti rapisee kuin paperia rypistäisi, joskus oikein hätkähtää sen kuullessaan. Hiiaaanovaa!

      • Kauniit on Sinun lenkkipolkusi...
        ...voitko raivata sinne pelto
        aukeaman...huumoria yritän,mutta
        pieleen meni.
        Minä pidän lehtipuiden etenkin
        haapalehti puiden rapinasta,
        tai yleensä metsän äänistä.

        Sanotaan raikas aurinkoinen
        syys sää on upea ilmestys
        monine väreineen.

        Toivotan hyviä yön saapuvia
        hetkiä tähän aikaan Sinulle.


    • lindalinda1

      mitenköhän tässä taas sanansa järjestelisi, ettei
      tule syytöksiä mielistelystä, murrr.

      Niin elävästi kuin kuvaatkin runossasi luontoa,
      niin olisin itse varmaankin tiivistänyt kokonai-
      suutta - koonnut samaiset säkeet vähemmillä sa-
      noilla, nyppinyt parista ehkä yhden tiivistetym-
      män säkeen.
      Ja ehkä myös noita
      ranskalaisia viivoja olisin karsinut, muuten
      olen runostasi pidän.

      Ja rakkausosuus on mielestäni kerrottu mitä
      kauneimmin säkein ja sanoin.

      Erityisesti loppu
      ' Luojaan
      joka on meidän
      pikku Paratiisimme '

      Yes !

      • Puolesta tai vastaan ja rohkea
        rotan syö.
        Tunnustan kyllä ja usein on
        pitänyt tyytyä lyhyempään
        runoon,mutta niin usein se
        venyy...liian pikäksi
        -lienee tarkoitus.

        Tuosta tiivistämisestä sain
        esim.n.vuosikymmen sitten
        myös kuulla.
        Kanssasi olen samaa mieltä
        myös noista viivoistakin,
        jotenkin ne vain tahtovat
        liiankin usein toistua.

        Tiedän että tuo viimeistely
        saisi olla tarkempi.
        Olen jollekin täällä sanonut,
        että tekis mieli repiä
        kaikki tänne kirjoittamat
        runot auki ajan kanssa.
        Mutta en taida ryhtyä siihen.

        Sanomasi oli aiheellinen,sillä
        jo usein kirjoittaessani tiedän
        asioita mihin pitäisi todella
        kiinnittää huomiota...mutta
        lienee tämä mies olla sitä
        jääräpään sukua.

        Kiitän hyvästä huomiosta ja
        toivotan hyvää yötä kuin
        herävää aamuakin.


    • 'm-p'

      sisimpäsi tulvii nyt yltäkylläisesti viljavaa satoaan. Olet kuin runsaudensarvi. :)

      • Eikös tuo viljanpuinti ajat ala
        olla jo käsillä,mitä kylvää
        niin sitä niittää.

        Laatu takuuta ei vain ole
        annettu.

        Kiitän Sinua.


    • Minänoita

      kokonaisuus,ihan totta!

      Paratiisisi kuulostaa
      melkoisen houkuttelevalta
      sanoisin,onko sinne osoitetta?

      Ja toivottavasti hän
      jolle kirjoitit nappaa
      lehtipuiden soinnit
      nuoteiksi!

      • Jos jokainen löytäisi oman
        Paratiisin itsestään,on
        aikuisien satumaa,tai
        hetkellisen hurmio tila.

        Mistä lienet päätellyt
        että olen tämän jollekin
        ertyisesti kirjoittanut
        -olenko jo niin läpinäkyvä
        tyyppi...voihan vitalis.

        Yrität saada minut kiikkiin.

        Kiitän Sinua ja peittelen
        nukkumaan Paratiisiin
        omaan vuoteeseesi.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mitä sanoisit

      juuri nyt kaivatullesi jos uskaltaisit/kehtaisit?
      Ikävä
      165
      1586
    2. Mitä hyvää

      Mitä hyvää hän on tuonut elämääsi?
      Ikävä
      104
      921
    3. Mikä teidän jutussa on ongelmana?

      Missä meni pieleen?
      Ikävä
      75
      743
    4. 51
      635
    5. Koillis motor

      Kyllä on mennyt palvelu alas ku lehmänhäntä, sovitut asiat ja luvatut soitot pitää hoitaa eikä tehä oharia, täysin tumpa
      Suomussalmi
      16
      605
    6. ABC: n kahvilan uusi nimi matkimalla

      Kahvia ja virvokkeita myytiin aikoinaan ÄKKI-VANNIN KAHVILASSA Haapavedellä ja paikalliset sanoivat sitä haussia "Tuhann
      Haapavesi
      40
      537
    7. Tehdäänkö tänään toiveista totta?

      Poikkea tänä illasta siinä lähellä ja annetaan silmien puhua ja sen jälkeen puhu sinä lopulta mitä ajattelet..
      Ikävä
      45
      498
    8. Kylillä ei ole näkynyt? Missä luuraat nainen?

      Olisit soittanut mulle nainen. Oltais voitu nähdä vaikka laavulla. Miksi pelkäät minua? Eihän siinä ole mitään järkeä. m
      Suhteet
      158
      486
    9. Rydman sivuutti mutupohjalta asiantuntija-arviot tutkimusrahoitusta myönnettäessä

      Onko Rydman sopiva tai kykenevä toimimaan ministerinä? Ei ole. Ministerit ovat joutuneet puhuteltaviksi vähemmästäkin;
      Maailman menoa
      187
      426
    10. Missä näet kaivattuasi?

      Mitä teet silloin? Tuleeko pakene reaktio? Vai hellä tunne ja ere..
      Ikävä
      26
      419
    Aihe