Miksi Vanaja

Elisama

Miksi Vanaja aikoinaan hävisi markkinoilta.
Eikös se ollut hyvä auto ja ainakin puutavaran ajossa sitä oli paljon.

33

7191

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • fuusioitui

      Sisun kanssa.

      • Ymmärrettävä juttu

        Joo, Sisun kanssa hynttyyt yhteen. Sikäli ymmärrettävä juttu, että taisi silloin hyvän matkaa alle 5 miljoonan asukkaan maa olla kahdelle autotehtaalle liika pieni markkina-alue.


      • Jo vain
        Ymmärrettävä juttu kirjoitti:

        Joo, Sisun kanssa hynttyyt yhteen. Sikäli ymmärrettävä juttu, että taisi silloin hyvän matkaa alle 5 miljoonan asukkaan maa olla kahdelle autotehtaalle liika pieni markkina-alue.

        Vanhempi merkki ja molemmat samoista osista(lähes) koottuja valtion yhtiöitä kumpikin joten viimeksi tullut lähtee ensin. Sisulla hyvät markkinat myös Amerikan markkinoilla, Kolumbiassa oma sisar
        yhtiökin ja jäihän sitä tuotantoa sinne entiselle Vanajan tehtaallekkin eli päällekkäistoimintoja siinä karsittiin ja niinhän tulee kaiken aikaa tapahtumaan noissa kuntien ja valtion touhuissa, näinhän siinä sitten on käynyt. Mutta sehän on vaan hyvä juttu sille jolla nyt on vanha museo-Vanaja tallissa.


    • Muistaa

      Suurin asiakas, Valtio alkoi käyttää alustona Sisua, Bedfordia ja Leylandia. Se on kova pala kun VR tilaa 70 Leylikan alustaa Ovelta Ovelle kaappien alle ja TVH 60 Sisua kuormuripiileihinsä.

      • Elisama

        Valtio siis petti tilaamalla ulkomaisia autoja.
        Törkeää touhua.


    • toiseksi viimeisin tieto

      amerikan kuormuri markkinoille!Vanaja trucks
      olis ollu kova sana.

      • Elisama

        Ameriikassa olis ollut todella isot markkinat


      • olisivat pelastaneet Vanajan?
        Elisama kirjoitti:

        Ameriikassa olis ollut todella isot markkinat

        Tehtaalla oli ennen Sisu-fuusiota pitkällä suunnitelmat asentaa Scanian koneita Vanajiin. Isoihin 6x6 Vanajiin asennettiin moniin jo heti takuuajan jälkeen Scanian kone nokalle. AEC oli Vanajan käyttämä "ykkös moottorimerkki" ja Leyland Sisun maahantuoma tietenkin Sisun moottorimerkki. Toki Leylandiakin sai ja asennettiin Vanajiin! Isossa-AEC:n koneessa oli monella kohtalaisesti ongelmia.


      • vanajan
        olisivat pelastaneet Vanajan? kirjoitti:

        Tehtaalla oli ennen Sisu-fuusiota pitkällä suunnitelmat asentaa Scanian koneita Vanajiin. Isoihin 6x6 Vanajiin asennettiin moniin jo heti takuuajan jälkeen Scanian kone nokalle. AEC oli Vanajan käyttämä "ykkös moottorimerkki" ja Leyland Sisun maahantuoma tietenkin Sisun moottorimerkki. Toki Leylandiakin sai ja asennettiin Vanajiin! Isossa-AEC:n koneessa oli monella kohtalaisesti ongelmia.

        maineelle tota ei ikään toteutettu.


      • Ei traktorimoottoria
        olisivat pelastaneet Vanajan? kirjoitti:

        Tehtaalla oli ennen Sisu-fuusiota pitkällä suunnitelmat asentaa Scanian koneita Vanajiin. Isoihin 6x6 Vanajiin asennettiin moniin jo heti takuuajan jälkeen Scanian kone nokalle. AEC oli Vanajan käyttämä "ykkös moottorimerkki" ja Leyland Sisun maahantuoma tietenkin Sisun moottorimerkki. Toki Leylandiakin sai ja asennettiin Vanajiin! Isossa-AEC:n koneessa oli monella kohtalaisesti ongelmia.

        Valmetin piti kehittää suora kuutonen Vanajalle. Muistaakseni 8-9 litrainen suorasuihku. Muta Valmetin ingenjööreiltä loppuivat tiedot ja taidot. Eivät osanneet kopioida suoraan ruåttalaisten konetta.


      • Vanajan myyjät
        Elisama kirjoitti:

        Ameriikassa olis ollut todella isot markkinat

        Varmaan edes osanneet kuvitella että pitäisi lähteä myymään sekalaista engelsmanni-suomi-jenkki- autoa johonkin Etelä-Amerikan kaukaisiin ja tuntemattomiin valtioihin? eiköhän Hämeenlinnan miehelle ole jo iso saavutus että myivät Vanajaa jopa Ruotsiin, siihen aikaan maailma oli aika iso sittenkin.


      • Sisunkaan
        Vanajan myyjät kirjoitti:

        Varmaan edes osanneet kuvitella että pitäisi lähteä myymään sekalaista engelsmanni-suomi-jenkki- autoa johonkin Etelä-Amerikan kaukaisiin ja tuntemattomiin valtioihin? eiköhän Hämeenlinnan miehelle ole jo iso saavutus että myivät Vanajaa jopa Ruotsiin, siihen aikaan maailma oli aika iso sittenkin.

        Myyjät sentään moisia hommia miettineet, kyllä asian on täytynyt kulkea tuolla n.s ylemmällä tasolla ja ulkomaankaupan tuntijoiden käsissä ja varmaan myös poliitikkojen näiden jotka näissä maissa kulkivat USA, Neuvostoliitto,Ranska, Afrikan ja Etelä-Amerikan useat valtiot eli maissa joihin Sisuja kyllä paljon vietiin jo -60 luvun alussa joten on kai tuokin asia vaikuttanut aloittajan kysymykseen.


      • Turkkiin ja Espanjaan saatiin
        Vanajan myyjät kirjoitti:

        Varmaan edes osanneet kuvitella että pitäisi lähteä myymään sekalaista engelsmanni-suomi-jenkki- autoa johonkin Etelä-Amerikan kaukaisiin ja tuntemattomiin valtioihin? eiköhän Hämeenlinnan miehelle ole jo iso saavutus että myivät Vanajaa jopa Ruotsiin, siihen aikaan maailma oli aika iso sittenkin.

        Vanajia myydyksi uutena ulkomaille! Ruotsiin meni sitten myöhemmin käytettynä joitakin yksilöitä.


      • Vulqan
        Turkkiin ja Espanjaan saatiin kirjoitti:

        Vanajia myydyksi uutena ulkomaille! Ruotsiin meni sitten myöhemmin käytettynä joitakin yksilöitä.

        Vanajaa on viety jopa Espanjaan asti. Vietiin kuulemma ajamalla Euroopan halki ja palvelivat käytössä pitkään. Mobilisti-lehdessä oli takavuosina juttu aiheesta.

        Firmassa on ollut paljon hyvää, mutta markkinat taisivat olla liian pienet eivätkä osanneet hyödyntää keksintöjään. Liika variointi taas oli huonoksi tuotannon tehokkuudelle.


      • salevi korsa
        Vulqan kirjoitti:

        Vanajaa on viety jopa Espanjaan asti. Vietiin kuulemma ajamalla Euroopan halki ja palvelivat käytössä pitkään. Mobilisti-lehdessä oli takavuosina juttu aiheesta.

        Firmassa on ollut paljon hyvää, mutta markkinat taisivat olla liian pienet eivätkä osanneet hyödyntää keksintöjään. Liika variointi taas oli huonoksi tuotannon tehokkuudelle.

        Näin se on mennyt, että poliitikko pellet on pilanneet Suomen autoteollisuuden mennen tullen :(


      • Vulqan
        salevi korsa kirjoitti:

        Näin se on mennyt, että poliitikko pellet on pilanneet Suomen autoteollisuuden mennen tullen :(

        Tämä on totta. Laajemmin voidaan sanoa että poliitikot ovat sössineet paljon Suomen teollisuuden mahdollisuuksista. Väittäisin että suuri syy tähän on se, että Suomen poliittisen johdon kärjessä ei ole ikinä ollut yhden yhtäkään insinööriä. Valtiotieteilijät eivät lukuisista muista vahvuuksistaan huolimatta oikein ymmärrä Suomen teollisuuden merkitystä ja tarpeita.


      • Ei traktorimoottoria kirjoitti:

        Valmetin piti kehittää suora kuutonen Vanajalle. Muistaakseni 8-9 litrainen suorasuihku. Muta Valmetin ingenjööreiltä loppuivat tiedot ja taidot. Eivät osanneet kopioida suoraan ruåttalaisten konetta.

        Eikös Valmet ole tehnyt Sisulle pienemmän moottorin
        Kontio Sisuun,oli aika voimaton moottori.Muistan kuulleeni
        Vanajan käyttäneen Sauerin konetta?AEC moottori oli aika
        harva käyntinen.


      • Truck ´N´ Roll
        berlingo-4 kirjoitti:

        Eikös Valmet ole tehnyt Sisulle pienemmän moottorin
        Kontio Sisuun,oli aika voimaton moottori.Muistan kuulleeni
        Vanajan käyttäneen Sauerin konetta?AEC moottori oli aika
        harva käyntinen.

        "Muistan kuulleeni
        Vanajan käyttäneen Sauerin konetta?"
        Saurer oli sveitsiläinen kuorma-automerkki:
        http://en.wikipedia.org/wiki/Saurer


      • 26
        Vulqan kirjoitti:

        Tämä on totta. Laajemmin voidaan sanoa että poliitikot ovat sössineet paljon Suomen teollisuuden mahdollisuuksista. Väittäisin että suuri syy tähän on se, että Suomen poliittisen johdon kärjessä ei ole ikinä ollut yhden yhtäkään insinööriä. Valtiotieteilijät eivät lukuisista muista vahvuuksistaan huolimatta oikein ymmärrä Suomen teollisuuden merkitystä ja tarpeita.

        Valtiotieteen professori ei tiedä mitään muustakaan,ei ole varmaa,että
        löytävät oikean bussin Otaniemeen.


      • Vanajismiä
        Ei traktorimoottoria kirjoitti:

        Valmetin piti kehittää suora kuutonen Vanajalle. Muistaakseni 8-9 litrainen suorasuihku. Muta Valmetin ingenjööreiltä loppuivat tiedot ja taidot. Eivät osanneet kopioida suoraan ruåttalaisten konetta.

        Ruotsalaisten Scanian 6 on Leylandin kanssa kehitetty, ja paljon siinä onkin samoja piirtetä vielä nytki, esim öljynpuhdistuslinko on alunperin Leylandista.
        Nopeasti ruotsalaiset kyllä menivät Leylandista ohi, mutta Leikku auttoi alkuun.


      • Anonyymi

        Vanajan yleisimmin käyttämä moottori AEC oli kehno laadultaan. Kansipahveja meni ja moottoriremontteja yleisimminkin riitti joten "pajakäynnit" tulivat varsin tutuiksi. Sensijaan puutavara ajossa Sisu ja Vanaja olivat ruotsalaisia edellä!


    • olivat ne isot Vanajat

      Suomen tehokkaimpia maantieliikenteeseen hyväksyttyjä vetoautoja olivat silloin 1960-70 luvun taitteessa ne isot "Möhkö-Vanajat", joita oli mm. Pellonraivaus Oy:llä ja Åke Sjömanilla jne. Onneksi niitä muutamia on sentään säilynyt jopa ajokuntoisinakin Vanajaharrastajilla!

      • ohi on

        Sellainen ruman vihreä vanaja seisoo palveluspaikkani lähistöllä erään hyläytyn autotallin vieressä .Watsi kertoi joskus olleensa sellaisen kyydissä


    • Jampo

      Tuosta vanaja kuorma autosta on tehty kirjakin ja jopa toinen kirja pitäisi tulla.Sitä toista kirjaa on kyllä nyt odotettu jo monta vuotta mutta sellaista joku porukka on tekemässä,vai lopahtiko into ja aiheet kun tuo toinen kirja ilmestyi juuri silloin kun pojat kuumeisesti kierteli ympäri suome kurkkimassa olemassa olevien vanajien alustoja :) :)

    • Vanaja oli sisua parempi,minun mielestä.Esim.Vanajassa
      oli pitkät etujouset,oli paljon pemeämpi,etujarrujen tehon
      puolitus,oli hyvä talvella.Ilmajarrut ja ohjaustehostaja.jotka
      piti sisuun erikseen tilata.synkronotu vaihdelaatikko ainakin
      pienemmissä vanajissa "rekka"vanajassa oli synkronoimaton
      laatikko,noin 48 vaidetta.Ja mikä paras vanajan teli,nosti telipyörät
      täydellä kuormalla ilmaan,se oli vanajan keksintö.sisu oli tuolloin
      huononmpi telistään,oli monen laista viritystä.Olen ajanut
      kumpaakin 60-70 luvulla.

      • 24

        Yks ruotsalainen vanhempi rekkamies Kiirunasta kerto että josVanaja jäi kiinni
        ylämäkeen talvella oli harvinaisempi tapahtuma kuin lottovoitto.


    • kauppakoulun käynyt

      Vanajan valmistaminen ei ollut enää taloudellisesti kannattavaa. Raha ratkaisee.

      • Tekun käynyt

        Liian hyvää ei kannata tehdä.


    • greitr

      Vanaja on autojen aatelia.

    • Anonyymi

      Vanaja oli monessa suhteessa varsin hyvä auto. Auton AEC moottorit taas ei olleet, kansiongelmia riitti koneiden kestävyys ei muutenkan ollut paras mahdollinen. Ajo ominaisuudet taas olivat hyvää tasoa kuten ominaisuudet myös puutavara ajossa.

      • Anonyymi

        AEC:n kanssa pärjäsi myös, kun muisti tietyt jutut. Ei pidä tyhjäkäyttää pitkään. Mutta ennen sammuttamista parin minuutin tasauskäyttö. Ei pidä vedättää liian alhaisilla kierroksilla eikä yrittää käynnistää liian kylmänä pakkasilla. Kesällä jäähdytysnesteen tilalle vesi. Kylmällä moottorilla varovasti liikkeelle. Säädöt aina kohdallan ja parhaat öljyt. AEC:lla ajettiin myös pitkään, jopa satoja tuhansia kilometrejä ilman remontteja.


    • Anonyymi

      Yrityksen puutteesta ei Vanajaa voi moittia tuolloisessa markkinassa!
      Hyvin innovatiivinen/ yksilöllinen tuotanto loi hyviä asiakassuhteita, kolikon kääntöpuolena heikensi kannattavuutta.
      AEC:n moottoreista tuo AV505 oli ongelmallisin kun taas tuon edeltäjä AV470 oli erittäin luotettavassa maineessa, mutta jäi tuotannosta kasvavien moottoritehojen myötä tilavuutensa takia jalkoihin.
      AV- ja varsinkin AVT690 edusti aikanaan tehokkainta moottoria järeämpään käyttöön, eli sora-autoina ja puutavara-autona jossa olikin markkinajohtaja.
      Myös AV760 moottori on ollut varsin onnistunut, tätä vaan ei Vanaja ehtinyt suuremmin hyödyntää tuotannossaan (myös turbollinen AVT-760 jäi kokeilematta) kun Sisu-miehet jo häärivät tontilla. Sisu käytti sittemmin mm. AH760 moottori versiota menestyksekkäästi linja-autoalustoissaan.
      Harmi ettei yhteistyöstä saatu sopimusta Scanian kanssa. Hyvällä moottorilla, Fullerin laatikolla, vahvalla telillä ja rungolla Vanaja olisi ollut erittäin kilpailukykyinen paketti isommillakin markkinoilla!

    • Anonyymi

      jyry sisua myytiin n 50 kappaletta scanian 110 moottorilla, kunnes scania kielsi asentamisen,,

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Melkein lähetin viestin.

      Onneksi tulin järkiini. Mukavaa kesää
      Ikävä
      129
      1827
    2. Sulla on nainen muuten näkyvät viiksikarvat naamassa jotka pitää poistaa

      Kannattaa katsoa peilistä lasien kanssa, ettet saa ihmisiltä ikäviä kommentteja.
      Ikävä
      78
      1697
    3. Ikävöimäsi henkilön ikä

      Minkä ikäinen kaipauksen kohteenne on? Onko tämä vain plus 50 palsta vai kaivataanko kolme-neljäkymppisiä? Oma kohde mie
      Ikävä
      56
      1313
    4. Liikenne onnettomuus

      Annas kun arvaan -Nuoriso -Ajokortti poikkeusluvalla -Ylinopeus
      Orimattila
      69
      1131
    5. Tiedätkö autereen?

      Se on vähän niinkuin sinä. Eräänä päivänä se hehkuttaa eteerisenä, laiskan hauen tavoin. Toisena se iskee kuin nälkäinen
      Tunteet
      8
      819
    6. Kuka jäi auton alle

      Kuka jöi kantatiellä auton alle eilen
      Kuortane
      2
      785
    7. Muistatko ensimmäisen kahdenkeskisen hetken

      kaivattusi kanssa?
      Ikävä
      45
      767
    8. Oli kyl kunnon reissu

      Jopa oli bileet hotellissa! Kunnon menot ja Kuhmon rytkyt liikenteessä. Onneksi ei ollu tuulipukua päällä! 😂👍🏻
      Kuhmo
      10
      749
    9. Vähän pelottaa

      Että ten suuren mokan. Tämä muuttaa nyt liikaa asioita.
      Ikävä
      41
      735
    10. Mikä tekee kaivatustasi

      haluttavan?
      Ikävä
      45
      707
    Aihe