Mitä kissanne touhuaa...

MirriMainio

...päivät pitkät? Siis silloin kun te olette itse todistamassa kissan touhuja...

Välillä tulee nimittäin melkein huono omatunto kun en jaksa aktiivisesti leikittää 4-kuista pentuani. Kissa kuitenkin uskollisena kipittää perässäni kaikkialle ja sydäntä raastaa kun on pakko ignoroida se välillä tyystin (esim. keittiössä kun se maukuu ruokaa joka kerta kun sinne menen). Se leikkii toki välillä yksikseenkin ja leluja, kiipeilypaikkoja ym. on kyllä tarpeeksi, mutta kun kyseessä on ensimmäinen kissani, väkisin mietin välillä, että voiko tällainen jollottelu riittää kissalle :o) Kisuni vaikuttaa kyllä ihan tyytyväiseltä eloonsa ja aina tilaisuuden tullen kömpii syliin kellimään...

Olisi kiinnostava kuulla, miten muiden kodeissa esim. lokoisaa sunnuntaipäivää vietetään. Kuinka paljon aktiivisesti TEETTE jotain kissanne kanssa jne.

8

730

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Ulen&KalenMami

Meillä on kaksi kollia, vuoden ikäisiä. Kyllähän näitä tulee leikiteltyä päivittäin. Jos en itse leiki, nämä leikkivät keskenään myös paljon; juoksevat, hyppivät ja painivat leikillään :) Paljon myös nukutaan tai sitten tykätään katsella ikkunasta ulos. Lelut mm. pallot, hyrrät ja karvahiiret saavat kyytiä kovasti :)

• Vanilla83

Minulla on neljäkuinen kissanpentu myös.

Leikitän sitä sisällä, mutta lisäksi ulkoillaan valjaissa joka päivä vartista tuntiin. Tuntuu nauttivan siitä kovasti. Kaivelee maata, kiipeilee puissa, jahtaa ötököitä ja haistelee kaikkea. Nytkin naukuu ulko-ovella että uudestaan pitäisi mennä.. Aidattiin parveke, joten kissani pääsee myös sinne haistelemaan ja katselemaan mitä pihalla tapahtuu.

Olen ottamassa toista kissaa pennulleni kaveriksi, kun työt alkavat niin pelkään että sen aika tulee pitkäksi. Edellinen kissani tykkäsi kovasti sellaisesta kissojen älypallosta, mihin laitetaan raksuja sisälle. Se jaksoi leikkiä sillä uskomattoman kauan, joten se täytettiin sille aina jos oltiin pidempään pois kotoa.

• on itse aktiivinen

Juu, kyllähän tuo itselläkin joskus vähän "säälittää" kun taloudessa on vain yksi kissa (1 v.), mutta suosittelisin että ottaisit pennun kanssa ainakin yhden yhteisen leikkihetken päivässä, jotta teidän side vahvistuu. tosin pieni kissa tarvii vielä paljon unta joten liikaa ei saisi leikki rasittaa.

oma kisulini on leikkien suhteen kyllä aika aktiivinen ja leikkii päivittäin, joko itsenäisesti tai sitten haastaa minut mukaan. Hän mm. itse oppi leikin, ja alkoi tuomaan minulle lelua jonka sitten heitän ja kisuli hakee..

nyt kun mietin niin yleensä päivässä on ehkä yksi varsinainen leikkihetki, ja parhain leikki kissalle tuntuu syntyvän aina silloin kun itsekin touhan omia juttujani (tiskaan, puhun puhelimessa, kuuntelen musiikkia, on vieraita ym), jolloin kisulikin innostuu, ja tällöin paras leikkikalu saattaa olla ihan joku pikku lattialta löytyvä roska tms, jota kissa jahtaa ja nakkelee ympäriinsä, työntelee maton alle ja kaivelee sitä sitten sieltä takaisin.. Näkisitpä joskus niitä tarkan hallittuja hyppyjä ja loikkia tuon ah niin kiinnostavan "saaliin" kimpuun! ;-) on se kyllä huvittavaa seurata..

Kyllä varmaan silloin kun kissa oli pienempi, leikitin häntä paljon enemmän kuin nyt, toisaalta kisu on paljon rauhoittunut jo vuoden ikäisenä eli enää ei niin paljon löydy virtaa (tai sitten sillä on tylsää asua vaan mun kans, en tiedä).

Päivittäinen aktiivisuus on siis koottuna jotakuinkin: 1 x sellainen leikkihetki, johon kissa (nyt leikin opittuaan) "pyytää" minut mukaan, eli tuo jonkin lelun nenän eteen, että heitä. Heitä hae leikki kestää jotain 5-10 min. 1 - 2 x kissa leikkii itsekseen, tämä leikki saattaa kestää 30 min tai kauemmin, juuri silloin kun itsekin jotain touhuan. Joskus seuraan leikkejä ja ne koostuu piiloutumisesta, leikillisestä hyökkäämisestä jalkoihin ohikulkiessa, jonkin lelun kanssa leikkimisestä ym. Eli mun touhuja taustouttaa kissan rapellus lelun kans. Kesän kiinnostavin leikki on ollut erilaisten hyönteisten saalistaminen parvekkeella iltaisin kissa tykkää seurata ikkunan takana pörräävää öttiäistä, sääskeä tms. Kolmanneksi tulee sitten pari kertaa päivässä tapahtuva "ralli" asunnon ympäri, yleensä ruokailun jälkeen ja ennen nukkumaanmenoa.

Neljäs asia mitä kissaani kiehtoo on vesi, varsinkin pienempänä laitoin sille kylppäriin astian vettä, jota kisuli sitten tykkäs loiskutella ympäri suihkuhuonetta (töni astiaa päällään että sai veden loiskumaan yli) tai laitoin jonkin lelun kellumaan jota koitti saalistaa sieltä. Parveke on ollut kyllä tosi hyvä näin kesällä kun kisuli tykkää olla vaikka koko päivän siellä, käy vain sisällä syömässä ja leikkimässä ja muuten tarkistaan tilanteen. Nytkin itseasiassa kisu nukkuu parvekkeella kun mulla on ovi raollaan jotta asunto tuulettuu eli tulee vasta yöksi nukkuun. Muuta kissan käsittelyä on sitten harjaus ja kynsien leikkaus 2 x kuukaudessa, silittely ja paijaus tietenkin mutta tämä kissa ei ole kovin innokas oleen sylissä, paitsi joskus harvoin kun hän itse tulee syliin paijattavaksi.

Kivaa on ollut se että jo pienestä opetin kynsien leikkaukseen, joten leikkiessä ei nii tuu naarmuja itselle kun kynnet ei pääse niin teräviksi ja toisakseen kisuli ei kynsiä paljon laitakaan esiin kun leikkii mun kanssa. Että tällaista meillä.. paljon onnea ja kivoja hetkiä sulle kissasi kanssa :)

• Maitonappi

Loistoidea tuo vesiastia kylppäriin, meidän kaksi kissaa on juuri nyt ranteitaan myöten kylpemässä :) Laitoin vaahtomuovipallot veteen kellumaan.

Meillä leikittiin pentuaikana päivittäin 2x10 min pätkää ja pidempi 30-60 minuutin pätkä. Nyt ne on aikuisia, niin päivittäin tai väh. joka toinen päivä tulee sellainen 20-60 min leikkihetki. Muulloin heittelen kissoille ohimennen palloja ja leluhiiriä. Vaikka kissoja on kaksi, niin jatkuvasti jompi kumpi seuraa minun perässä. Siinä omia askareita tehdessä höpöttelen ja rapsuttelen kissaa. Toinen kissa vastailee aktiivisesti kun sille juttelee. Kissan kanssa puuhastelu tosiaan lujittaa suhdetta ja kissat tulee sitä mieluummin lähelle ja syliin mitä enemmän niiden kanssa touhuaa. Leikkitarpeen saattaa pystyä arvioimaan kissan olemuksesta. Meillä näkee kun kissat alkavat tympääntyä: ne käyvät veteliksi, naukuvat seinille tai minulle, vaihtavat levottomina paikkaa ja nukkuvat paljon ja saattavat jopa alkaa tuhahtelemaan harmissaan.

Laiskan leikittäjän apuna voi kokeilla laserkynää tai taskulamppua, jonka valoa kissa yrittää metsästää. Laserkynä oli meidän pelastus silloin kun minulla oli jalka tohjona enkä voinut pariin päivään liikkua. Ja lisää laiskalle leikittäjälle, joka ei ole siisteysintoilija: meidän katit tykkää pienistä paperipalloista, joten joskus vaan istun sohvalla ja revin papereista pieniä palloja ja nakkelen niitä ympäri kämppää. Kun paperi loppuu, niin kerään kasan palloja lattioilta viereeni ja taas jatketaan. Toimii hyvin, jos kissoilla on tylsää ja itse tahtoisi katsoa leffaa.

Kissojen omissa leikeissä niiden pitkäaikaisia suosikkeja on olleet jäniksenkäpälät.Ilmeisesti riistan haju säilyy käpälässä aika pitkään ja siksi innostaa kissoja kauan. Appiukko metsästää ja laittaa käpäliä talteen meidän kissoja varten. Jos metsästäjiä ei ole lähipiirissä, niin torikauppiailtakin voi käydä käpäliä kysymässä. Ulkoa voipi keräillä vaikka käpyjä, heiniä, lehtiä yms. ne on kivoja sisäkissan tutkimuskohteita. Iltaisin on hauska metsästellä hyönteisiä, jotka tulevat pimeän aikaan valon houkuttelemana avoimesta ikkunasta sisään.

• MirriMainio
        Maitonappi kirjoitti:

Loistoidea tuo vesiastia kylppäriin, meidän kaksi kissaa on juuri nyt ranteitaan myöten kylpemässä :) Laitoin vaahtomuovipallot veteen kellumaan.

Meillä leikittiin pentuaikana päivittäin 2x10 min pätkää ja pidempi 30-60 minuutin pätkä. Nyt ne on aikuisia, niin päivittäin tai väh. joka toinen päivä tulee sellainen 20-60 min leikkihetki. Muulloin heittelen kissoille ohimennen palloja ja leluhiiriä. Vaikka kissoja on kaksi, niin jatkuvasti jompi kumpi seuraa minun perässä. Siinä omia askareita tehdessä höpöttelen ja rapsuttelen kissaa. Toinen kissa vastailee aktiivisesti kun sille juttelee. Kissan kanssa puuhastelu tosiaan lujittaa suhdetta ja kissat tulee sitä mieluummin lähelle ja syliin mitä enemmän niiden kanssa touhuaa. Leikkitarpeen saattaa pystyä arvioimaan kissan olemuksesta. Meillä näkee kun kissat alkavat tympääntyä: ne käyvät veteliksi, naukuvat seinille tai minulle, vaihtavat levottomina paikkaa ja nukkuvat paljon ja saattavat jopa alkaa tuhahtelemaan harmissaan.

Laiskan leikittäjän apuna voi kokeilla laserkynää tai taskulamppua, jonka valoa kissa yrittää metsästää. Laserkynä oli meidän pelastus silloin kun minulla oli jalka tohjona enkä voinut pariin päivään liikkua. Ja lisää laiskalle leikittäjälle, joka ei ole siisteysintoilija: meidän katit tykkää pienistä paperipalloista, joten joskus vaan istun sohvalla ja revin papereista pieniä palloja ja nakkelen niitä ympäri kämppää. Kun paperi loppuu, niin kerään kasan palloja lattioilta viereeni ja taas jatketaan. Toimii hyvin, jos kissoilla on tylsää ja itse tahtoisi katsoa leffaa.

Kissojen omissa leikeissä niiden pitkäaikaisia suosikkeja on olleet jäniksenkäpälät.Ilmeisesti riistan haju säilyy käpälässä aika pitkään ja siksi innostaa kissoja kauan. Appiukko metsästää ja laittaa käpäliä talteen meidän kissoja varten. Jos metsästäjiä ei ole lähipiirissä, niin torikauppiailtakin voi käydä käpäliä kysymässä. Ulkoa voipi keräillä vaikka käpyjä, heiniä, lehtiä yms. ne on kivoja sisäkissan tutkimuskohteita. Iltaisin on hauska metsästellä hyönteisiä, jotka tulevat pimeän aikaan valon houkuttelemana avoimesta ikkunasta sisään.

...kuulostaa siis monen muunkin kissaperheen elo. Minä kyllä siis leikitän kisua ja se on selvästi leimautunut ja kiintynyt minuun - nytkin kehrää käppyrässä sylissäni :) Välillä vaan tuntuu, että 1-2 leikkihetkeä päivässä ei riittäisi (tunne tulee lähinnä emännän omien korvien välistä - kissa kyllä viihdyttää itse itseään juuri varvastossujen, papiljottien, kärpästen yms. kanssa...heh).

Kisuni on oikea sylivauva ja meidän välinen kemia tuntuu kyllä toimivan, tunnen vain huonoa omatuntoa välillä kun pikkuinen tepastelee perässäni kaikkialle ja killittää pää kallellaan kun kuivaan hiuksiani jne. ;) Välillä minua myös haastetaan leikkiin täppäämällä tassulla pehmeästi jalkaan ja sitten hurjaa ravia karkuun. Joskus ei voi muuta kuin nauraa ääneen...

Vietimme juuri viikon mökillä, jossa kisu saa olla vapaana...kyllä siinä sai päästäiset ja sorsat kyytiä kun tämä tiikeri pääsi vauhtiin.

Kiitos kommenteista ja vinkeistä ja kissamaisia hetkiä kaikille!

• kissoista on

keksinyt "hauskan" leikin! Se hyppää ikkunasta ulos, siis ikkuna sijaitsee toisessa kerroksessa! Pienempi kisu nukkuu ja lutkuttaa tyynyä päivät pitkät..........

• Simons cat

Minua kiinnostaisi enemmän, mitä nämä keksivät silloin kun olen töissä. Nimittäin kerran töisä tullessani oli keittiön ikkunalauta ja tuuletusikkunan luukku tippuneet maahan ruokakupin päälle, lisäksi oli ruokapöydän tuoli kaatunut vesikupin päälle. Kuivamuonaa sekä vettä oli keittiö ihan täynnä ja kissoista ei näkynyt kuin päät olohuoneen sohvan alta kun sieltä kuikuilivat.

• Papunen

No siinä on ollutkin näky! :)

Meillä kävi keväällä niin, että vesikuppi oli aina tyhjä, kun tulin kotiin. Ihmettelin, että kyllä on ollut jano. Kerranpas sitten koko lattia lainehti vesikupin ympärillä, jolloin tajusin, että lattiallehan ne kaikki meni, oli vain ehtinyt yleensä jo kuivua kotiin tullessa. Kahdesta kissasta toinen jäikin sitten eräänä päivänä kiinni itse teosta, raahasi kuppia tassullaan, kun oli niin kiva leikki, kun vesi läikkyi ympäriinsä! Tosi kiva leikki, kun toisella kissalla on virtsatieongelmia, ja sen pitäisi juoda paljon enemmän!

Nyttemmin olen ratkaissut ongelman vesiautomaatilla, jota neiti ei saa raahattua. On unohtunut myös niiden lelujen tunkeminen vesikuppiin. Nyt kun joku vielä keksisi, miten neiti lopettaisi myös nuo viemäröintiharrastuksensa, kun ei viittis sikaleksillakaan laittaa viemärinkantta kiinni! ;) Onhan se hyvä, että edes kissa saa viemärinkannen ylös, kun emäntä tarvitsee siihen jonkun työkalun!

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Olit niin lähellä

Taas söpis olit siinä ihan käden etäisyydellä❤️ Jos sinä ja minä olisimme olleet kahden, olisin hypännyt sun kaulaan. Sa
      Ikävä
      119
      5204
    2. Mitä elukkaa kaivattusi

muistuttaa? Vastaan ite myöhemmin. Miehelt.
      Ikävä
      47
      2869
    3. Kun me näemme taas

Siihen on viikkoja, korkeintaan kuukausia. Jännite välillemme vetää meidät ennemmin tai myöhemmin toistemme läheisyyteen
      Ikävä
      33
      2812
    4. Haleja ja pusuja

Päivääsi kulta 🤗🤗💋❤️❤️❤️ kaipaan sinua Tänäänkin.. Miksikäs se tästä muuttuisi kun näin kauan jatkunut 🥺
      Ikävä
      31
      2561
    5. Onko mukava nähdä minua töissä?

Onko mukava nähdä minua töissä vai ei? Itse ainakin haluan nähdä sinut 🤭
      Työpaikkaromanssit
      23
      1939
    6. En kirjoita sulle tänne

Enään nainen. Olen kyllä kiltisti enkä ala mihinkään kuin tosirakkaudesta. Kanssasi sitten jos se on mahdollista ja pidä
      Ikävä
      11
      1687
    7. Oletko mielikuvasi kaivatusta muuttunut

Lähiaikoina? Jos, mihin suuntaan? Miten ja miksi?
      Ikävä
      118
      1647
    8. Hei rakas sinä

Vaikka käyn täällä vähemmän, niin ikäväni on pahempaa. Pelkään että olen ihan hukassa😔 mitä sinä ajattelet? naiselle
      Tunteet
      23
      1425
    9. Hukkuu hukkuu

Mitä houdiineja nämä kun ajaa veteen
      Laitila
      97
      1397
    10. Oi mun haniseni

Mul on ihan törkee ikävä sua. En jaksais tätä enää. Oon odottanut niin kauan, mutta vielä pitää sitä tehdä. Tekis mieli
      Ikävä
      10
      1388
    Aihe