Onko ketään raskaana olijaa joka joutuu syömään kortisonia?
raskaus ja kortisoni
5
11540
Vastaukset
- RV 12 menossa
Olen raskaana, ja nyt vko 12 menossa. Koko raskauden ajan olen joutunut syömään kortisonia. Tällä hetkellä annos 5mg / vrk, mutta lääkäri sanoi, että voisin nostaa 10 mg:aan, koska reuma oireilee aika pahasti tällä hetkellä. En kuitenkaan ole uskaltanut nostaa annosta ainakaan vielä... Kertokaahan muutkin kokemuksia kortisonin käytöstä raskauden aikana.
- paaaaljon kortisoonia
Äidilläni on melko paha astma ja hän söi kortisoonia nykykäsityksen mukaan aivan hillittömiä annoksia raskausaikanaan. Minua ja veljeäni tutkittiin synnytyksen jälkeen suurten kortisooniannosten takia, mutta mitään poikkeavaa ei huomattu.
Jos sillä jotain merkitystä on ollut, niin veikkaan että se saattaa olla osasyynä siihen, että meillä molemmilla on todella tilavat keuhkot ja hyvä hapenottokyky. (kortisooniahan annetaan edelleen äideille, jos pelätään vauvan syntyvän keskosena ->vahvistaa sikiön keuhkoja) - Nimetön
paaaaljon kortisoonia kirjoitti:
Äidilläni on melko paha astma ja hän söi kortisoonia nykykäsityksen mukaan aivan hillittömiä annoksia raskausaikanaan. Minua ja veljeäni tutkittiin synnytyksen jälkeen suurten kortisooniannosten takia, mutta mitään poikkeavaa ei huomattu.
Jos sillä jotain merkitystä on ollut, niin veikkaan että se saattaa olla osasyynä siihen, että meillä molemmilla on todella tilavat keuhkot ja hyvä hapenottokyky. (kortisooniahan annetaan edelleen äideille, jos pelätään vauvan syntyvän keskosena ->vahvistaa sikiön keuhkoja)Kiitos paljon ihanan lohduttavasta vastauksestasi
- kuuri..
Hei!
En tiedä, lohduttaako ollenkaan, mutta edellisessä raskaudessa sain kortisonikuurin (30mg viikko, 20mg, 10mg jne. kahden viikon ajan) ja tietenkin kyselin huolestuneena lääkäriltä, mitä haittaa siitä on. Lääkäri vain totesi, että esim reumaa sairastavat äidit saavat kortisonia koko raskauden läpi ja jos ennenaikaisuus uhkaa, vauva saa kortisonia itsekin. Mä saan kortisonia täsmäannoksena keuhkoon koko raskauden ajan, mutta se on tietty paikallista, ei sama kuin tabletit. Sain muuten toisen tablettikuurin (40mg jne) heti synnytyksen jälkeen eikä siitä kuulemma mitään haittaa ollu, sain imettää.
Kait se on todella yleinen lääke ja annokset on käsittääkseni pieniä, jos koko ajan sitä saa, esim 5mg.
Vielä se, että mun lapset (4 ja 1) on ollu terveitä ja normaalipainoisia, pidempiä kuin ikätoverinsa. - Crohnin tauti
säin koko raskauden ajan prednisolonia, vaihtelevin annoksin.
tuli yksi akuutti vaihe, jonka vuoksi meni suonensisäsesti viikon ajan solu-medrol 60mg kortisoni hoito.
Joten reippaasti sain kortisoneja.
terve poika syntyi, ainoastaan oli pienikokoinen (2.7kg 50cm), mutta syyt todennäkösesti muut kuin kortisoni.
Istukka toimi huonosti ja olen itse pieni.
Lukuiset tutkimukset osoittavat että kortisonia voi käyttää raskauden aikana turvalllisesti, vaiikka jostain olen taas lukenut että ekan kolmanneksen sitä on syytä välttää.
Ei mielestäni ole kuitenkaan raportoitu epämuodostumia tms.
Vauvan lisä munuaisarvot on syytä tutkia syntymän jälkeen, koska kortisoni voi hetkellisesti vaikuttaa niihin arvoihin.
Minulla oli kortisoni synnytyksessä, jotkut tarvitsevat kortisonia synnytykseen, ilmeisesti sillä onjokin vaikutus synnytyksen etenemiseen.
Asiaa kannattaa kysyä...
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 1091257
Taas puukotus yläristillä!
Tänään taas puukotettu hengiltä ihminen Kuopiontien läheisyydessä yläristillä! Nyt näitä alkaa olla viikoittain!38995Mitä teillä grillataan juhannuksena? Anna oma vinkkisi grilliherkkuihin
Kesä ja juhannus on grillailun kulta-aikaa. Mitä teillä grillataan juhannuksena? Anna oma vinkkisi grilliherkkuihin. Ka41905- 102888
Ihana juhannusperinne
Lähdemme aina juhannuksena aivan hirveässä kännissä kiikkerällä veneellä pieliselle! Se on hauskaa ja jännittävää puuhaa46717Älä itke rakas.
Tunnen sun kyyneleet silmissäni. Kaikki tulee menemään hyvin. Loppu häämöttää jo...56708Olen päättänyt tappaa itseni tämän vuoden puolella
Minulla ei ole oikeastaan mitään hävittävää. Elämäni on surkeaa ja tunnen ihmisten tuijotukset ja supinat. Ne nauravat r78669Mistä tunnistaa suomussalmelaisen kassajonossa
Terveiset täältä Kuopiosta! Olen aikoinaan Suomussalmelta lähtenyt maailmalle ja muutaman mutkan kautta päätynyt savon s65641- 34606
- 57587