Varokaa

autoilijoita!

34

2865

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • parastatoivotaan

joo,toivottavasti saa edes parivuotta linnaa !Sekin on kyllä liian vähän mutta toivotaan että edes sen ajan saa miettiä tekojansa.

• autoilijoiden ystävä

kysyn vaan?

• on erikoisia
        autoilijoiden ystävä kirjoitti:

kysyn vaan?

kysymyksiä. Miten voi jollakin olla ylinopeus?

Sen sijaan eipäilen suuresti että motoristi ei ajanut ylinopeutta. Paikalla on 80 km:n rajoitus ja kuskilla oli vuoden 2004 kevari ja siinä oli kaksi henkilöä. Tuon ikäiset kevarit on 'valmistettu' alle 11 kilowatin tehoisiksi joten tehoja ei ole millään kuristuksilla pienennetty jotka olisi helppo purkaa. Siinä valossa kovin suuri ylinopeus ei ole edes teoriassa mahdollista.

• Mitäpäsitä

kysyn vaan?

Tuskinpa jollaki 125 on ollu ylinopeutta. Ja jos on ollu vielä toinenkin kyytiläinen, niin epäilen suuresti että on ollu ylinopeutta.

Akka on vaan kahtonu oikealle että tuleeko autoa, ei tule, niin kääntyä vaan. Ei oo varmaan tajunnu kahtoa että onko joku tullu suoraan, niitähän pitää väistää!

Toivottavasti saa ikuisen tunnon tuskat.

T. Morotisti-nainen -89

• Autoilija.

kysyn vaan?

Saako mielestäsi ylinopeutta ajavan motoristin tappaa?
        Onko itselläsi lapsia?

• hohto oranssi.

varmasti,joten eiköhän ne ensi kesänä ole jo pakolliset.

• No joo

No nehän ne kuittaa kaikki idiootti autoilijoiden virheet. Voi sinua raukkaa.

• Köröttelijä

Motoristi ajautui henkilöauton eteen...PERKELE...etten pahemmin sanoisi!
      Ei se nuorukainen mihinkään pyörineen ajautunut,vaan tarkoituksena oli ilmeisesti jatkaa suoraan matkaansa,kun vasemmalle kääntyvä auto tuli eteen.
      Tuo puupää toimittajien asioiden vääristely,pistää välillä oikein vihaksi.
      Vaikka motoristi ei olisi millään lailla syyllinen osapuoli,niin jotenkin täytyy juttua vääntää niin,että saataisiin asia näyttämään siltä,kuin ainakin osa tapahtumista olisi mopoilijan aiheuttamia.
      Kukaan ei kuitenkaan tahallaan käänny kenenkään eteen,eli turha on myöskään tuota naisautoilijaa teilata ja muutenkaan tällaisten tapausten ruotiminen näillä palstoilla ei ole asiallista.
      Niin kauan sitä on helppo tuomaria leikkiä kun ei omalle kohdalle satu mitään vastaavaa.
      Kyllä nuo kuolonkolarit varmasti jäävät osallisten mieliin lopun elämän ajaksi,eli turha täällä on kenenkään taakkaa turhalla suunsoitolla lisätä!

• havainto virhe

Jostain syystä vastaantulevaa moottoripyörää ei huomata. Luultavasti auton ohjaamossa keskitytään johonkin muuhun kuin liikenteeseen. Eikös näitä ollut kaksi tapausta eilen, toisessa moottoripyörä kääntyi auton eteen.
        Kyllä kevari ja mp kurssilla olisi painotettava sitä tosiasiaa että liikenteessä moottoripyörä on näkymätön. Jos joku on tulossa tielle tai kääntymässä tien yli niin kannattaa ehdottomasti olettaa ettei se ole huomannut lähestyvää moottoripyörää. Itselläni on tapana hidastaa jos huomaan edessäni tämmösen tilanteen. Ja voin sanoa että kerran pari olen sillä välttänyt onnettomuuden.
        Sitten vielä; miksei Suomessa sallita moottoripyörissä samanlaisia huomiovaloja kuin jenkeissä???? Mikä siinä tökkii??? Aivan varmasti säästyisi joka vuosi muutaman motoristin henki.

• matula

Olitko silminnäkijä? No sitten voit tietää. Jos taas et ollut, niin mistä tiedät?

Jos uutisoinnissa autokin romuttuu aivan täysin, niin onhan ollut aivan liian kova tilannenopeus kylkeen ajaneellakin.

Oikea otsikko olisi: Varokaa liian suurta tilannenopeutta!

• Dieter 

Olisiko sinun jo aika jättää kirjoitusareenat nuoremmille provoilijoille sillä lukutaitosi alkaa pettämään pahasti.

Eihän kyseessä ollut kylkeen ajo vaan autoilija kääntyi vasemmalle ja pyörä tuli suoraan keulaan. Ja kyllä kahdeksankympin vauhtia, kaksi päällä, tuleva pyörä tekee aikasmoista jälkeä.

• Hengissä.

Ei ystävä hyvä, kyllä oikea otsikko on "VAROKAA AUTOJA".

Autoilija ja traktorikuski ovat arvaamattomia, jos lähistöllä on risteys jonne he voisivat kääntyä, niin on varauduttava siihen, että he myöskin kääntyvät.

Siksi maantieliikennelainsäädäntö on luotu, että liikenne sujuisi mahdollisimman turvallisesti ja joustavasti.
        Valitettavan usein tehdään niitä rikkomuksia, joissa joku menettää henkensä tai terveytensä, tämä oli tyypillinen esimerkki siitä.

• Motoristi.

Vai liian kova tilannenopeus??
        100 km/h alueella esim. mp tilannenopeus kohdatessa 80 km/h, törmäys auton keulaan? Voipihan se olla niin, että auto säilyy pienemmillä vaurioilla, mutta entä motoristi?

Jos 80 km/h alueella, kuten tuo onnettomuus, motoristilla olisi 60 km/h "tilannenopeus", niin autoon tulee edelleen vaurioita, mutta entä motoristille, säilyykö pienillä vammoilla?

Oletko jokus ajanut auton kylkeen esim. 50 km/h nopeudella ja mitä tapahtui? Jos et, niin kuvittele miten sinun voisi käydä?
        100 km/h alueella tuo 50 on todella pieni tilannenopeus.

• motoristi/autoilija

Tuskin se nainen tahallaan on eteen kääntynyt. Pyörän vauhdin arvioiminen on todella vaikeaa, jos pyörässä on pitkät päällä. Ja piikki on sen verran pienempi, että on voinut luulla ihan mopoksikin, joten ei ole arvannut, että tuleekin kovempaa.

Turha autokuskille on olla vaatimassa kuolemantuomiota. Pyörällä kun on liikenteessä, niin aivan varmasti saa varoa ihan kaikkia muita tielläliikkujia. Piikkikuskilla ei varmaan vielä ole ollut kovin paljon ajokokemusta, joten ei ole osannut varoa.

• lisää!

Tommosen piikkikortin saa ihan liian helpolla! Jos pitää 8 tuntia ajaa eikä sitä ennen ole välttämättä edes mopokorttia niin ei se riitä.
        Nykään tommosen piikin saa kulkemaan 120-130km/h, eli siinä se menee kuin mp tai auto. Sitten tommosen nuoren kuskin, lähes lapsen, olisi jotenkin ymmärrettävä ettei sitä huomata liikenteessä. ja vauhdinhurma tekee sokeaksi ja kuuroksi.
        : lisää tunteja ennen kun pääsee piikin
        ohjaimiin
        : huomioliivit pakollisiksi.
        : paremmat huomiovalot moottoripyöriin.

• ojktir
        lisää! kirjoitti:

Tommosen piikkikortin saa ihan liian helpolla! Jos pitää 8 tuntia ajaa eikä sitä ennen ole välttämättä edes mopokorttia niin ei se riitä.
        Nykään tommosen piikin saa kulkemaan 120-130km/h, eli siinä se menee kuin mp tai auto. Sitten tommosen nuoren kuskin, lähes lapsen, olisi jotenkin ymmärrettävä ettei sitä huomata liikenteessä. ja vauhdinhurma tekee sokeaksi ja kuuroksi.
        : lisää tunteja ennen kun pääsee piikin
        ohjaimiin
        : huomioliivit pakollisiksi.
        : paremmat huomiovalot moottoripyöriin.

Sivutieltä ei saa ajaa kenenkään eteen aiheuttaen PÄÄTIELLÄ liikkuvalle haittaa, sanoo tieliikennelaki. Siis herää idiootti. Jos ei näe ei saa ajaa. Piikki ei kulje 120-130kmh kaks päällä.

• Liivipelle

Tämän keskustelun alapuolella on "Pitkistä valoista"
      Siellä: "Ei häikäise...Autoilija"
      Meillä keskustelijoilla on sota siitä, pitääkö ajaa päivällä pitkillä.
      Jos sissiAutoilijaa uskomme, niin kaikkien autojenkin aina pitäisi.
      Liikennetaisteluturvallisuuden vuoksi.

Kehotan tutkimaan aihetta vaikka puolueettomalla kameralla.
      Kamerassa ei ole kaihia. Saman näkymän voi tulkita useampikin.
      Valotuksen saa toimimaan toisinkin kuin ihmissilmän.

Pitää nähdä asiat itsekkään kaukovalon polttajan takaakin.

• oletko koskaan ajatellut milta autokuskista tuntuu tämän tapauksen jälkeen?
      Hän voisi olla sisaresi,lähiomaisesi,
      Miksi mennä tuomitsemaan häntä täällä..
      Luulen hänellä olevan jo sisällään niin kovan tuskan,että annetaan hänen olla rauhassa.

Jokainen tuolla tienpäällä sattunut kolari on tuskin tahallaan aiheutettu,en ainakaan usko.

Auton puikoissa olisit voinut olla sinä, tai minä.

Katsos aina sattuu ja tapahtuu,kun on ihmisiä kulkuvälineillä liikenteessä.
      Sattuu niitä kotonakin ,sitä en mene kieltämään.
      Ikäviä onnettomuudet on,niille vaan ei voida yhtään mitään.

Nikä sinä olet ketään tuomitsemaan,,ehei et mikään..

kuten sinä niin myös minä sen tiedän,että aina moottoripyöräilijä jää toiseksi noissa onnetomuuksissa.
      Oli mp- kuskilla päällä ihan mitkä tahansa vermeet,kypärä,ym ym ja oli hänellä perseen alla mikä tahansa moottoripyörä.

toivottasti meistä jokainen tänne kirjoittava motoristi säästyy onnettomuuksilta.

Sekä myös he ,jotka eivät tänne kirjoita..
      Ugh olen puhunut:)

• kjsiefhowi

miltä tuntuu. Kuoleman tuottamus ja ei kun linnaan...

• taas pilkkua

jota ei edes oikeasti ole. Lähtökohta on käytännössä se, että autoilija kyllä näkee motoristin jos kohti katsoo, oli liivejä tai ei. Näköhavainto ei vain aina välity aivoille riittävän voimakkaana vaaran singnaalina, tai katse ei kohdistu lähestyvään motoristiin. Se hapuileva katse, tai heikko aivotoiminta virittyy parhaiten autoilijalla, kun motoristi ajaa riittävän kirkkailla valoilla, usein tämä tarkoittaa pitkiä kirkkaassa auringon valossa. Silmä reagoi kirkkaaseen valoon, vaikka katse kohdistuu muualle. Jos oma henki ja terveys on kyseessä, on sama pahoittaako joku lapsenmielensä. Unohtamatta niitä kaikkia hyviä ohjeita mitä edellä on kerrottu risteyalueella ajosta, kaikki keinot kannattaa käyttää.

• tahallista

En todellakaan usko, että nainen jolla on omat lapset kyydissä, ajaisi moottoripyöräilijän eteen missään muussa tapauksessa, kuin vahingossa. Tuollaiset tapaukset ovat hyvin, hyvin surullisia ja nainen saa varmaan elinikäisen trauman tapahtuneesta.

On todellakin syytä miettiä erillaisia keinoja, miten me motoristit paremmin näkyisimme tuolla liikenteessä, että autoilijat huomaisivat meidät paremmin. Jo pelkästään ajopukujen valmistajat voisivat kiinnittää asiaan huomiota, että kaikki ei olisi mustaa ja harmaata. Kypärien suunniittelijat/valmistajat ovat myös avainasemassa.

• LongbayLadybiker

Kukaan ei halua joutua tilanteeseen jossa tämä autoa ajanut äiti nyt on. Suurin suru uhrin omaisilla mutta myös onnettomuden aiheuttajalle.
        Hänen traumansa ei hellitä ja siinä on jo sinällään "rangaistusta" loppuelämäksi.

Olennaista on, että ajopukujen ja kypärien näkyvyyden eteen pitää tehdä tuotekehitystyötä. Huomioliivipakko on jo ajatuksenakin epäonnistunut.
        Itse varusteiden tulee olla liikenneturvalliset myös näkyvyyden osalta.
        Niin, että ajotakin hartia-ja olkavyöhykkeelle sekä kypärään lisää huomioväritystä ja ideointia.

• vikaa?

Ehkä ei, mutta täysin välinpitämätöntä suhtautumista muita tielläliikkujia kohtaan, niinkuin on monella muullakin autoilijalla.

Jos autoilija ei näe moottoripyörän valoa, miten ihmeessä hän voisi nähdä jonkun ajopuvun tai kypärän värin?

Onhan niitä toki tyhmempiäkin ajatuksia.

• toisiaankaan.
        vikaa? kirjoitti:

Ehkä ei, mutta täysin välinpitämätöntä suhtautumista muita tielläliikkujia kohtaan, niinkuin on monella muullakin autoilijalla.

Jos autoilija ei näe moottoripyörän valoa, miten ihmeessä hän voisi nähdä jonkun ajopuvun tai kypärän värin?

Onhan niitä toki tyhmempiäkin ajatuksia.

Autoilija ei aina huomaa edes vastaantulevaa autoa, saati sitten motopyörää. Itse ajoin kolaripaikalle jossa henkilö auto oli kääntynyt toisen eten suoralla tiellä. Pahaa jälkeä, ambulanssia tarvittiin mutta kukaan ei kuollut. Jos vastaantulija olisi ollut mp niin kuolonuhreilta ei olisi vältytty.

• Autoilija.

Todella ikävä tapaus. Syvä osanottoni uhrin omaisille.

On todella ikävää, että kulttuurimme on menossa itsekkäiseen suuntaan, ei toisista väliä, kun vain "itse pärjään". Toisen henki ei paljon kolauta.

Vastaavia rikollisia liikkuu teillämme edelleen turhan paljon. Lisäksi näitä rikollisia hyysätään ja puolustellaan aivan kuin jonkun syyttömän ihmisen hengiltä saattaminen olisi jokin oikeus.

Mieti itsekin joskun jonkun muun lapsia omiesi sijasta. Asetu uhrin vanhempien ja läheisien asemaan, älä rikollisen.

• Rikollinenko?
        Autoilija. kirjoitti:

Todella ikävä tapaus. Syvä osanottoni uhrin omaisille.

On todella ikävää, että kulttuurimme on menossa itsekkäiseen suuntaan, ei toisista väliä, kun vain "itse pärjään". Toisen henki ei paljon kolauta.

Vastaavia rikollisia liikkuu teillämme edelleen turhan paljon. Lisäksi näitä rikollisia hyysätään ja puolustellaan aivan kuin jonkun syyttömän ihmisen hengiltä saattaminen olisi jokin oikeus.

Mieti itsekin joskun jonkun muun lapsia omiesi sijasta. Asetu uhrin vanhempien ja läheisien asemaan, älä rikollisen.

Ensinnäkin voin kertoa, että minulla ei ole lapsia, enkä siis asettunut kummankaan puolelle. Lisäksi ajan itsekin moottoripyörää ja siksi myös oman turvallisuuteni tähden haluaisin ajokamppeita, jotka olisivat huomiota herättävämpiä.

Olen täysin samaa mieltä, että tapaus on hirvittävä itse tapauksen ja siinä kuoli nuori ihminen, joka on aina erittäin surullista ja todellakin tiedän omaisten tuskan!

Jos kuitenkin luit aloittajan tekstin, johon minä OTIN KANTAA, niin ei tätä naista/äitiä voi voi noin vaan teilta ja eikä ainakaan "rikolliseksi" nimitellä, kuten sinä teet. Kai sen itsekin ymmärrät, että teko ei ollut TAHALLINEN, vaan hirvittävä vahinko, jolla oli todella ikävät seuraukset.

Lue siis alustus ensin, niin pysyt itsekin asiassa!

• nyt vaan
        Rikollinenko? kirjoitti:

Ensinnäkin voin kertoa, että minulla ei ole lapsia, enkä siis asettunut kummankaan puolelle. Lisäksi ajan itsekin moottoripyörää ja siksi myös oman turvallisuuteni tähden haluaisin ajokamppeita, jotka olisivat huomiota herättävämpiä.

Olen täysin samaa mieltä, että tapaus on hirvittävä itse tapauksen ja siinä kuoli nuori ihminen, joka on aina erittäin surullista ja todellakin tiedän omaisten tuskan!

Jos kuitenkin luit aloittajan tekstin, johon minä OTIN KANTAA, niin ei tätä naista/äitiä voi voi noin vaan teilta ja eikä ainakaan "rikolliseksi" nimitellä, kuten sinä teet. Kai sen itsekin ymmärrät, että teko ei ollut TAHALLINEN, vaan hirvittävä vahinko, jolla oli todella ikävät seuraukset.

on niin että nainen on rikollinen. Syllistynyt tekoon josta voi saada ehdotonta vankeutta jopa kaksi vuotta.

Sinänsä absurdia että samaan aikaan velloo keskustelu motoristista joka ajoi ylinopeutta tyhjällä suoralla tiellä ja ainoa vastaantulija sattui olemaan poliisin tutka-auto. Kuski ehti hidastaa nopeuttaan poliisin lähestyessä ja kohdatessa nopeus olisi ollut se sallittu noin 80 nopeus mutta tutka ehti mitata kaksinkertaisen nopeuden.

Nyt motoristi on leimattu pahimmaksi mahdolliseksi rikoliseksi jopa useiden motoristien toimesta jotka ovat itse syyllistyneet monta kertaa samanlaiseen tekoon.

Motoristia siis syytetään teosta josta voi saada jopa elinkautisen. Ei ihan oikein mene tämäkään jako.

Viesti on se että tappaa saa kunhan et kaahaa.

• teko ei varmastikkaan ollut tahallinen, mutta siltikin surullinen tapaus. Osanottoni uhrin omaisille.

Mutta sitten itse asiaan, eli havaittavuuteen ja asenteisiin liikenteessä. Ajopuvulla ja pyörän värillä on luonnolisesti paljon merkitystä mp kuskin havaittavuuteen, puku valmistajat eivät vaan toistaiseksi ole osanneet kovinkaan kummoisesti yhdistää havaittavutta ja puvun "tyylikkyyttä". Itse en missään nimessä lähtisi huomioliivi linjalle, kuten jotkut tämän palstan keskusteluissa....mielestäni ratkaisun on lähdettävä ajopuvuista ja ennen kaikkea asenteista liikenteessä.

Ensinnäkin motoristien on oltava kokoajan 110%:sti hereillä, koska tahansa voi osua vastaavanlainen tilanne eteen, motoristi kuitenkin helposti tulkitaan mopoilijaksi. Erottamisen helpottamiseksi ainakin itse ajan selvästi ajoradan keskellä tai keskikohdan vasemmalla puolella kuitenkaan tunkematta vastaan tulijan kaistalle.Mopoilijoidenhan tulisi ajaa ajoradan oikeassa reunassa. Tämä varmasti helpottaisi mp-kuskin havaitsemista jos autoilijat vielä keskittyisivät kunnolla risteysajoon. En mitenkään halua yleistää mutta monesti räplätään radiota, kännykkää ja olempa nähnyt erään neidin/rouvan meikkaavakin liikenteessä kuskin paikalla. Molempien osapuolien siis pitäisi keskittyä siihen omaan ajosuoritukseen ja jättää kaikki muu taka-alalle.

Pienillä asioilla on monesti suuri vaikutus, mutta eritoten asenteella liikenteessä on suuri vaikutus liikenneturvallisuuteen. Ylinopeudet, vaaralliset ohitukset, niin autoiljoilla kuin moottoripyöräilijöilläkin, ne ovat riskitekijöitä jotka ovat vain ja ainoastaan asenteesta kiinni, kenelläkään ei voi olla niin kiire etteikö perille ehtisi liikennesääntöjä noudattaen.

Toivottavasti edes joku on kanssani samaa mieltä asiasta, että näin pienilläkin toimilla voitaisiin vaikuttaa liikenneturvallisuuteen, se vaan vaatii ihan normaalia maalaisjärkeä, ei huomioliivejä, ei neon kypäriä, ei nopeuden rajoittimia....

• nimenomaan.
        Rikollinenko? kirjoitti:

"Vahingossa" toisen ihmisen hengiltä ottaminen ei ole muka rikos? Ei varmaankaan tahallinen, mutta hyvin todennäköisesti täysin piittaamaton muun liikenteen turvallisuudesta. Vastuutonta! You know?
        Noita rikollisia Suomessa hyysätään ensimmäisenä, ollaan niin tukemassa ja surkuttelemassa ja antamassa tukea, että vahinko!
        Uhrit ja uhrin omaiset jätetään turhan usein oman pärjäämisensä varaan.

On niitä ihmisiä tuomioistuimissa tuomittu paljon pienemmistäkin "vahingoista" linnaan.

• kevätesikko-76

..tarvittee muita varoo..toisten huomioinneista ko ei voi mennä takuusee...jotta itte tarttee varoo..jah tinkasta vaikkapa oikeuksistaa ennemmi ko kolaroida...

=o)

...jotta sattuuha noita onnettomuuksia paremmisaki piireis...

:o)

..neh on aina useamman kauppaa...

• yksi turhanpäivänen

motoristi vähemmän.nyt vaan pysytään autoilijat tiukkana,sukupuuttoon joutaisi koko motoristien kerma!!!

• olla pilailematta vakavalla asialla....

• arwaamaton tilanne ja se siitä tjn
      joskus aikaisemmin joku kirjoitti
      osaatko antaa ensiapua jos mopoilija ajaa wastaantulijaa päin :=/
      sanoin silloin jo että peitto päälle tjn
      ja olin oikeassa walitettawasti

walokuwista päätellen se nuori ei edes ehtinyt wäistää/jarruttaa?
      tai wäisti wäärään suuntaan kun oli osunut keskelle keulaa

ja siihen rangaistukseen?
      kerro miten pitäisi rangaista?
      elämä on..................

• .....

Jos onnettomuuden aiheuttaja kertoo, että "en nnähnyt" tai "en hhuomannut", ajo-oikeus pois toistaiseksi.
        Taloudelliset menetykset maksaa ssyyllinen.
        Lisäksi oikeuden päätöksellä, mitä lainsäädäntö muuten vaatii, ssakot, mahdolliset korvaukset "kivusta ja ssärystä".

Joss ssyyllinen menettää henkensä onnettomuudessa, ja hhäneltä jää omaisuutta, niin taloudelliset menetykset peritään tuosta oomaisuudessta perikunnalta.

Ketjusta on poistettu 25 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Oletko varattu minulle?

Mieheltä kysyn.
      Ikävä
      281
      11153
    2. Mitä ensi viikolla tapahtuu?

Mitä toivot, että ensi viikolla tapahtuu?
      Ikävä
      133
      6990
    3. Mitä Ajattelit Kun Näit Kaivattusi

Ensimmäistä Kertaa?
      Ikävä
      95
      5663
    4. Vanhempi mies

Jos yritän ajatella sinut pois sydämestäni, ikävä ja surullinen kaipuu tulee kaksin verroin kovempana. Olit mun unessa
      Ikävä
      38
      5048
    5. Noloa että kaipasin sinua

Toivottavasti et tunnistanut itseäsi. Ikävissään sitä on aika typerä.
      Ikävä
      52
      4241
    6. Minne sä aina välillä joudut

Kun pitää hakemalla hakea sut sieltä ja sitten oot hetken aikaa esillä kunnes taas menet piiloon, en ymmärrä 🤔❤️ Oot ta
      Ikävä
      30
      3889
    7. On niin paha olla

Tarviin jotain jolla turruttaa... Kuka voi auttaa.
      Ikävä
      61
      3504
    8. On niin vaikea olla lähelläsi

En saa ottaa kädestäsi kiinni, en saa halata. En saa silittää hiuksiasi. Enkä saa sinua koskaan omakseni. ☔ Miehelle na
      Ikävä
      32
      3452
    9. Nyt peukut pystyyn

Nyt kaikki peukut pystyyn, siirtopersu on aikeissa muuttaa Kannuksesta pois. Facebookissa haukkui tänään Kannuksen peru
      Kannus
      22
      2975
    10. Pehmeää laskua

Sinulle. Muutaman kilsan päästä. Mieheltä, joka salaa välittää.
      Ikävä
      78
      2894
    Aihe