Refluksista

vaivatar ja vatsa

Olen lukenut täältä erilaisia kokemuksia refluksiongelmasta/taudista, ja mietin, voisiko itselläni olla tämä kyseessä..Oireeni ovat samankaltaiset kuin täällä kuvaillut...Varsinaista hengenahdistusta lukuunottamatta.

Mutta minulla on vaikea ongelma ylävatsakivun kanssa. Elämässäni on viime vuosina ollut joitain kertoja, että olen istunut kadunkiveyksellä kaksinkerroin, koska ylävatsa on ollut niin tuskaisen kipeä. Itsensä suoristaminen ja seisominen hankalaa.
Melko usein herään tähän kipuun aamulla. Olo on tuskainen, ei meinaa voida seistä suorana, kun ylävatsaa sattuu niin paljon, JA se on aivan turvoksissa ja kova. Kuin raskaana!
Tilaan liittyy myös ummetus. Mitään ei tule ulos, tunne, että on aivan tukossa. Mitään ei tee mieli syödä, vaatteet ahdisavat jne..Töihinlähtö tuntuu tässä tilassa tosi hankalalta..
Kunnes sitten jossain vaiheessa päivää kipu alkaa hellittää. Vatsa ei tyhjenny kuitenkaan välttämättä, eikä turvotus laske.
Myös närästystä on silloin tällöin. Viimeksi sitä oli yhtenä aamuna herätessä.

Vatsan turvokkeista kipuilua minulla on usein. Mutta viimeaikoina/vuoden sisällä vatsakivun lisäksi on ilmaantunut kivuntunne rintaan vasemmalle puolelle. Se on painavaa kipua, joka tuntuu myös selässä lapaluiden kohdalla, mutta etupäässä kipu on rinnassa. Tilaan liittyy lievä hengitysvaikeus, hengästyminen, ja vähän tuskainen olo sekä hikoilu. Olin jo ajatellut, että sydän voisi olla, mutta sitten luin täältä tästä refluksista..
Tuota on aamulla useimmiten, mutta myös yöllä olen joitain kertoja herännyt kipuiluun.
Onko tällainen sydänoireita muistuttava rintakipu tyypillistä refluksissa? Osaisiko joku refluksitautia sairastava tähän vastata?

Lisäski minulla on jo vuosikausia ollut kuivaa ja naukuvaa yskää, johon syyksi ei ole todettu astmaa. Allergioista en tiedä, niitä ei tutkittu.
Yskänkohtaus tulee, kun kurkkua yleensä vasemmalta puolelta alkaa pistää ja kutittaa niin paljon, että on pakko yskiä. Kutina häviää, kun yskin niin kauan, että keuhkoissa naukaisee.
Yskä on jotenkin kummallista, liittyy kurkussa tuntuvaan kutinaan niin selvästi, että en usko, että se voikaan olla astmaattista.

Näiden lisäksi väsyn ja hengästyn helposti, portaita ja mäkiä nousu raskasta, välillä jopa tavallisten kotitöiden tekeminen.

Voisiko tämä kaikki olla refluksia??
Vatsantähystykselläkö se todetaan? Onko teidän tätä tautia sairastavien ollut helppo päästä tutkimuksiin, eli miten helposti lääkäritä tutkivat, onko tästä kyse?
Eipä vatsantähystys paljon houkuttele, mutta ehkä se voisi olla tarpeen..

25

15477

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • tutulta

      Kuvailemasi oireet ovat kyllä samankaltaisia mitä itselläni on/on ollut refluksia sairastettaessa. Mene ihmeellä lääkäriin. Minun piti käydä muutaman kerran lääkärissä valittamassa oireitani ennenkuin pääsin tähystykseen ja sain tarpeeksi vahvat lääkkeet. Mutta kannatta valittaa tarpeeksi monta kerta, koska refluksioireisiin on saatavilla helpotusta, vaikkei se välttämättä koskaan kokonaan paranekkaan.

      • Miehelläni todettiin refluksi. Lääkäri ei painostanut lääkehoitoon, sillä refluksi on seurausta vääristä elintavoista ja väärästä ruokavaliosta. Muuttamalla näitä pitäisi refluksin parantua ilman lääkitystäkin. Tottakai on potilaasta itsestään kiinni, että hoito onnistuu.


      • auttaisi kaikissa tapauksissa
        lontoon_tyylit kirjoitti:

        Miehelläni todettiin refluksi. Lääkäri ei painostanut lääkehoitoon, sillä refluksi on seurausta vääristä elintavoista ja väärästä ruokavaliosta. Muuttamalla näitä pitäisi refluksin parantua ilman lääkitystäkin. Tottakai on potilaasta itsestään kiinni, että hoito onnistuu.

        niin täällä olisi moni jo parantunut
        mennen tullen vuosia sitten kun äärimmäisen tiukat ruokavaliot ym muutokset on tehty!


        Kyseiset muutokset auttavat tutkimusten mukaan lievissä tapauksissa
        (niin ettei läääkitystä tarvi) mutta keskivaikeat/vaikeat refluksipotilaat ovat asia erikseen (lääkityksen tukena ok).

        Iso-Britannia ei ole erityisemmin
        kunnostautunut refluksitutkimuksessa (yksi merkittävämpi tutkimus muistaakseni Liverpoolin tai Manchesterin yliopiston porukoilta, joissa tietenkin tukeuduttiin amerikkalaisten gurujen teksteihin melko paljon).

        Lykkyä tykö teille vaan, jos miehelläsi oli lievä refluksi, josta hän "parani" ... hän tuskin
        tietää kuinka onnellisiin hän kuuluu.


    • tutkimuksiin

      Kannattaa nyt hakeutua mahdollisimman pian lääkäriin - ei sen takia, että arvailisin kyseen olevan mistään vaarallisesta, mutta olet kasannut niin hyvin kaikenlaisia vatsaan kohdistuvia oireita, että tutkimuksen tulos voi olla "vain" helicobakteeri tai refluksi tai tulehdus tai...

      Se kaikki selviää näppärästi tähystyksessä, siihen pitää pyrkiä. Ei mukava, muttei mikään mahdotonkaan juttu verrattuna siihen kuinka hyvä se on. Lääkäri näkee "omin silmin" mitä sisälläsi on.

      Minulla oli refluksi ja haavauma ruokatorven alasuulla sekä krooninen tulehdus mahalaukussa. Haavauma on parantunut,refluksi pysyy kurissa lääkkeellä ja ruokavalion muutoksilla, tulehdusta on jäljellä minimaalisen vähän. Sängynpäädyn voit nostaa vaikka heti n.15 cm ylös (jos et jalkojen alle voi laittaa,tyynyjä tai jotain patjan alle),etkä syö mitään kolmeen tuntiin ennen makuullemenoa.

      Tähystyksiä on tarvittu muistaakseni 4, olen suorastaan vaatinut tarkistustähystykset myös.

      Tsemppiä sinulle,kyllä se siitä!

      • lisäys

        Tuntemistasi "sydänoireista"; minulla oli pari kohtauksentapaista päiväsaikaan,toinen aika pelottavantuntuinen, mutta menivät ohi 20 minuutissa. Työterveysääkärille kertoessani hän totesi niiden kuulostavan ruokatorviperäisiltä. Silloin ei kyllä tutkittu mitään mutta jälkeenpäin minulle selvisi, että närästystähän ne....

        Siskollani oli syömis-, närästys-, röyhtäys-,oksennus- ja kipuoireita. Tähystyksen tulos helicobakteeri. Saatiin pois kahdella häätöhoidolla.


      • Kollageenikoliitti,,
        lisäys kirjoitti:

        Tuntemistasi "sydänoireista"; minulla oli pari kohtauksentapaista päiväsaikaan,toinen aika pelottavantuntuinen, mutta menivät ohi 20 minuutissa. Työterveysääkärille kertoessani hän totesi niiden kuulostavan ruokatorviperäisiltä. Silloin ei kyllä tutkittu mitään mutta jälkeenpäin minulle selvisi, että närästystähän ne....

        Siskollani oli syömis-, närästys-, röyhtäys-,oksennus- ja kipuoireita. Tähystyksen tulos helicobakteeri. Saatiin pois kahdella häätöhoidolla.

        Veljeni kuoli syöpään 1997. Siskoni sairastui keväällä haimasyöpään, äitini mahahaavaan&helicobakteeri, ja minulla todettiin kollageenikoliitti.
        ALOITTAJAN oireet sopivat aivan kaikkiin meidän suvun sairauksiin, joten lääkäriin vaan !

        Meidän suvussa ei apua saatu terveyskeskuksista, ei työpaikkalääkäriltä, kyllä apu saatiin yksityislääkäreiltä. Veljeni meni liian myöhään yksityiselle puolelle, hatanpää pompotteli häntä kauan, henkihän siinä lähtee.


    • tsekata

      lääkärillä. Tähystystä ei ole koskaan
      tarvinnut rukoilla vaan sitä on aina
      tyrkytetty (halpa tutkimus muihin verratuina).
      Yksityisellä mikä tahansa asia käy tietenkin nopeammin.

      Jos tähystys muodostuu kynnykseksi,
      se voidaan tehdä myös humautusnukutuksena
      (sen saa yksityisellä puolella ainakin heti,
      kunnallisella täytyy osata vaatia). Useimmiten
      ensiapuna on kuitenkin kuukauden happosalpaajakuuri, jonka jälkeen vasta tähystys.
      Koska oireita on ollu jo kauan (ja jos kieltäydyt tähystyksestä), voit pyytää
      myös (mukavamman tutkimuksen) ruokatorven varjoainekuvauksen (syöt valkoista litkua, jonka meno ruokatorvea pitkin kuvannetaan) ja mahan ultraäänikuvauksen. Helikoa voidaan selvitellä
      myös verikokeella.

      Kuiva yskää (joissakin teksteissä mainittu että erityisesti yöaikaan) esiintyy myös.
      Jos sydän on tutkittu ja ok, sydänkohtausmainen
      kipu johtuu useasti voimakkaasta refluksikohtauskesta. Laitteet tietenkin ensiavussa/terv. keskuksessa paljastaa äkkiä ettei tästä ole kuitenkaan kysymys. Äänihierojallani ainakin tällainen kohtauskipu tuntui myös selkäpuolella.

      Sun kirjoituksesta päätellen efluksioireita mutta myös jotain muuta.
      Hyvässä lykyssä jos joku suolistoperäinen (esim ummetus) helpottaa, refluksioireetkin voivat olla asteen helpompia.

      Minkälainen ruokavalio sinulla on?
      Mitä olet kokeillut jo vaivaasi?

      • yskästä

        ... oletko kokeillut mitään muuta keinoa
        kuin yskimistä silloin kun kurkkua kutittaa?


      • vaivatar ja vatsa

        ..on ollut kyllä melko vaihteleva. Kiireinen elämä (heppoisena) syynä. Ruokavalioon olisi jo aikoja sitten pitänyt kiinnittää paljon enemmän huomiota.

        Vaaleaa leipää en kuitenkaan syö, ja koitan välttää pullien ja herkkujen syömistä.

        Välillä tuntuu, että mikään leipä ei ole hyvä, ei edes tumma täysjyvä. Maha turpoaa ja olo tulee tuskaiseksi, söi mitä vain.

        Pastaa en myöskään juuri enää syö, koska se saa aikaiseksi helvetilliset ummetukset ja kivut sekä turvotukset.
        Koetan syödä salaattia. Syön kyllä paljon kanaa eri muoidoissa, sekä vähärasvaista kalaa. Kanaa syön joko salaatin tai riisin kanssa.
        En tiedä, onko hyvä vai huono. Joskus ei seuraa kipua, useimmiten seuraa. Turvotus tulee joka tapauksessa.

        Närästyksen ja pahan kivun saan aikaiseksi syömällä mitä tahansa kovin rasvaista. Sipsit ym olen onneksi kyennyt jättämään pois.

        Joskus intoudun syömään leipää, kuten tänäkin iltana. Vetelin joitaikin paloja myslileipää, jonka pitäisi olla maidototonta ja laktoositonta, mutta runsaskuituista. Hyvät ainekset (kai), mutta olo on taas hirveä. Olen ihan "tukossa", ja turvoksissa. Voisin kuvitella, että aamulla on maha kipeä.

        Välillä kyllä turhauttaa ihan hirveästi. Kaikkein helpoin olo olisi, kun ei söisi MITÄÄN. Päivällä söin yhden banaanin, ja maha turposi samantien.

        Pitäis kai vähentää ruoka-annoksia (kovin ylipainoinen en ole), jotta olo helpottuisi. Liikun kyllä paljon, se jättää "keventyneen" olon aina.
        Syön Activia jogurtteja silloin tällöin. Enpä olen vielä ainakaan juuri vaikutusta huomannut.

        Tässäpä lisätietoa taas pitkät pätkät..
        Vatsatähystystä olen pelännyt, mutta luulenpa, että se kuitenkin menisi asenteella.

        Millaista lääkitystä refluksiin on annettu? Entä mitä se helicobakteerin häätö tarkoittaa? Annetaanko siihenkin joku lääkekuuri?


      • Mun mielestäni
        vaivatar ja vatsa kirjoitti:

        ..on ollut kyllä melko vaihteleva. Kiireinen elämä (heppoisena) syynä. Ruokavalioon olisi jo aikoja sitten pitänyt kiinnittää paljon enemmän huomiota.

        Vaaleaa leipää en kuitenkaan syö, ja koitan välttää pullien ja herkkujen syömistä.

        Välillä tuntuu, että mikään leipä ei ole hyvä, ei edes tumma täysjyvä. Maha turpoaa ja olo tulee tuskaiseksi, söi mitä vain.

        Pastaa en myöskään juuri enää syö, koska se saa aikaiseksi helvetilliset ummetukset ja kivut sekä turvotukset.
        Koetan syödä salaattia. Syön kyllä paljon kanaa eri muoidoissa, sekä vähärasvaista kalaa. Kanaa syön joko salaatin tai riisin kanssa.
        En tiedä, onko hyvä vai huono. Joskus ei seuraa kipua, useimmiten seuraa. Turvotus tulee joka tapauksessa.

        Närästyksen ja pahan kivun saan aikaiseksi syömällä mitä tahansa kovin rasvaista. Sipsit ym olen onneksi kyennyt jättämään pois.

        Joskus intoudun syömään leipää, kuten tänäkin iltana. Vetelin joitaikin paloja myslileipää, jonka pitäisi olla maidototonta ja laktoositonta, mutta runsaskuituista. Hyvät ainekset (kai), mutta olo on taas hirveä. Olen ihan "tukossa", ja turvoksissa. Voisin kuvitella, että aamulla on maha kipeä.

        Välillä kyllä turhauttaa ihan hirveästi. Kaikkein helpoin olo olisi, kun ei söisi MITÄÄN. Päivällä söin yhden banaanin, ja maha turposi samantien.

        Pitäis kai vähentää ruoka-annoksia (kovin ylipainoinen en ole), jotta olo helpottuisi. Liikun kyllä paljon, se jättää "keventyneen" olon aina.
        Syön Activia jogurtteja silloin tällöin. Enpä olen vielä ainakaan juuri vaikutusta huomannut.

        Tässäpä lisätietoa taas pitkät pätkät..
        Vatsatähystystä olen pelännyt, mutta luulenpa, että se kuitenkin menisi asenteella.

        Millaista lääkitystä refluksiin on annettu? Entä mitä se helicobakteerin häätö tarkoittaa? Annetaanko siihenkin joku lääkekuuri?

        kannattaisi kokeilla Gefilus LGG Max-jogurttijuomaa (saa kaupasta), Agiocur-rakeita (apteekista, ilman reseptiä siis).

        Refluksitaudin lääkitys on useimmiten Nexium tai Somac. Esimerkiksi minulla auttoi noista vain toinen ja piti käyttää useampi kuukausi että alkoi auttamaan. Vieläkään ei kokonaan poissa, mutta on selvästi helpottunut.

        Helikobakteeria häädetään happosalpaajalääkityksellä (mm. Nexium tai Somac) ja muistaakseni antibioottikuuri.

        Nuo sun vaivasi kylläkin vaikuttaa refluksitaudilta.

        Kuitupitoinen ruoka auttaa refluksitautiin ja myös ummetukseen. Sulla saattaa olla - kuten mullakin - ärtyvä paksusuoli ja refluksitauti, molemmat. Tyypillisiä vaivoja refluksitautipotilaalle.

        Danonen tuotteet jättäisin pois, sillä ne ei mullakaan auttaneet.


      • vaivatar ja vatsa
        Mun mielestäni kirjoitti:

        kannattaisi kokeilla Gefilus LGG Max-jogurttijuomaa (saa kaupasta), Agiocur-rakeita (apteekista, ilman reseptiä siis).

        Refluksitaudin lääkitys on useimmiten Nexium tai Somac. Esimerkiksi minulla auttoi noista vain toinen ja piti käyttää useampi kuukausi että alkoi auttamaan. Vieläkään ei kokonaan poissa, mutta on selvästi helpottunut.

        Helikobakteeria häädetään happosalpaajalääkityksellä (mm. Nexium tai Somac) ja muistaakseni antibioottikuuri.

        Nuo sun vaivasi kylläkin vaikuttaa refluksitaudilta.

        Kuitupitoinen ruoka auttaa refluksitautiin ja myös ummetukseen. Sulla saattaa olla - kuten mullakin - ärtyvä paksusuoli ja refluksitauti, molemmat. Tyypillisiä vaivoja refluksitautipotilaalle.

        Danonen tuotteet jättäisin pois, sillä ne ei mullakaan auttaneet.

        ...
        kaikille asiaaa hyvin tunteneille vastaajille!

        Koetan saada lähetteen sinne tähystykseen. Kertomanne perusteella luulen, että vaivani on jokatapauksessa tutkimisen arvoinen.
        Rauhallista syksyn alkua kaikille vatsaongelmaisille! :)


      • kirj.oittaja
        vaivatar ja vatsa kirjoitti:

        ..on ollut kyllä melko vaihteleva. Kiireinen elämä (heppoisena) syynä. Ruokavalioon olisi jo aikoja sitten pitänyt kiinnittää paljon enemmän huomiota.

        Vaaleaa leipää en kuitenkaan syö, ja koitan välttää pullien ja herkkujen syömistä.

        Välillä tuntuu, että mikään leipä ei ole hyvä, ei edes tumma täysjyvä. Maha turpoaa ja olo tulee tuskaiseksi, söi mitä vain.

        Pastaa en myöskään juuri enää syö, koska se saa aikaiseksi helvetilliset ummetukset ja kivut sekä turvotukset.
        Koetan syödä salaattia. Syön kyllä paljon kanaa eri muoidoissa, sekä vähärasvaista kalaa. Kanaa syön joko salaatin tai riisin kanssa.
        En tiedä, onko hyvä vai huono. Joskus ei seuraa kipua, useimmiten seuraa. Turvotus tulee joka tapauksessa.

        Närästyksen ja pahan kivun saan aikaiseksi syömällä mitä tahansa kovin rasvaista. Sipsit ym olen onneksi kyennyt jättämään pois.

        Joskus intoudun syömään leipää, kuten tänäkin iltana. Vetelin joitaikin paloja myslileipää, jonka pitäisi olla maidototonta ja laktoositonta, mutta runsaskuituista. Hyvät ainekset (kai), mutta olo on taas hirveä. Olen ihan "tukossa", ja turvoksissa. Voisin kuvitella, että aamulla on maha kipeä.

        Välillä kyllä turhauttaa ihan hirveästi. Kaikkein helpoin olo olisi, kun ei söisi MITÄÄN. Päivällä söin yhden banaanin, ja maha turposi samantien.

        Pitäis kai vähentää ruoka-annoksia (kovin ylipainoinen en ole), jotta olo helpottuisi. Liikun kyllä paljon, se jättää "keventyneen" olon aina.
        Syön Activia jogurtteja silloin tällöin. Enpä olen vielä ainakaan juuri vaikutusta huomannut.

        Tässäpä lisätietoa taas pitkät pätkät..
        Vatsatähystystä olen pelännyt, mutta luulenpa, että se kuitenkin menisi asenteella.

        Millaista lääkitystä refluksiin on annettu? Entä mitä se helicobakteerin häätö tarkoittaa? Annetaanko siihenkin joku lääkekuuri?

        Refluksiin löytyy useita lääkkeitä
        (esim reseptillä happosalpaajia Nexium, somac muita). Helikoon
        tulee melkoinen antibioottikuuri.
        Vaivat ei "valitettavsti" kuulosta pelkältä
        refluksilta - mikä tahansa s-tauti, ruokavalio tukee hoitoa!

        Ruokavalion muokkaamiseen kannattaa kiinnittää huomiota ja tehdä se ihan ajan kanssa. Vie alussa paljon aikaa ja koettelee hermoja!!

        Jos sulla on noi selvät kuviot närästyksen kanssa, noiden ruokien välttely on helppoa.
        Sulkemislihaksen toimintaa vähentäviä muita ruokia on esim. suklaa, pähkinät, piparminttu,
        kahvi/tee, kaakao, kolajuomat (kaikki hiilihappo on tietenkin refluksissa huono). Muita huonoja on esim. voimakkaat mausteet ja alkoholi ( tupakointi).

        Ruoka-annosten pientäminen ei liity paino-ongelmiin vaan siihen että vatsassa olisi vähemmän tavaraa = vähemmän kaasua ja turvotusta.
        Näin myös painetta on vähemmän sulkijaa ajatellen.


        Syö niin hitaasti kuin vain pystyt
        (lue lehteä samalla, laske aterimet alas joka kerta, puhu saman pöydän ihmisten kanssa välillä). Itse olen aina seurueesta viimeinen, jolloin tiedän, että syönti on ollut tarpeeksi rauhallista. Älä juo nesteitä ruoan kanssa (vesi laimentaa happoja, maito lisää kaasun ja haponmuodostusta).

        Jaa se puoli kiloa hedelmiä/vihanneksia pieniin annoksiin koko päivän ajalle ja pienennä kaasua aiheuttavien määrää (kaalit, herneet, pavut, linssit, paprika, maitotuotteet ym). Kokeile kypsentää kasviksia (raaoista enemmän kaasua) ja paloittele/soseuta ne, jotta r-sulatus nopeampaa. Puoli banaania itsellä menee ok mutta kokonainen saa aikaan banaaniröyhtäilyä muutaman kerran. Koita jättää pois esim. tomaatteja, kurkkua, sipulia, valkosipulia, sitrushedelmiä, omenaa, happamia marjoja, minttu
        (tyypillisiä refluksia aiheuttavia).

        Purkat ja irtokarkkien jäyssäämiset olet varmaan jo jättänytkin (lisää ilmaa mahassa). Xylitol ja oliko se sorbitoli ym makeutusaineet kaiketi myös lisää ilmaa/kaasun muodostusta.

        Aterioilla voi kokeilla nk yhdistelmäsääntöä
        eli kala/kana/liha ja vihannekset yhdessä,
        perunat/riisit ym ja leivät yhdessä, ei siis perinteisiä yhdistelyitä peruna/riisi liha/kana ...

        Oletko kokeillut hiivatonta leipää?
        Ruisleipä on monelle huono - varsinkin tuore.
        Toiset pystyy mainiosti parin päivän vanhaa syömään kun
        taas samana päivänä leivottu tökkii pahasti. Itsellä
        kuidut (n 25g) tulee lese puuroista/muroista ja kasviksista, joten leipää ei nykyään mene
        kuin ehkä max 2 palaa/pvä.

        Tsemppiä ruokavalio ym muutoksiin!


      • viikon kuuri
        vaivatar ja vatsa kirjoitti:

        ..on ollut kyllä melko vaihteleva. Kiireinen elämä (heppoisena) syynä. Ruokavalioon olisi jo aikoja sitten pitänyt kiinnittää paljon enemmän huomiota.

        Vaaleaa leipää en kuitenkaan syö, ja koitan välttää pullien ja herkkujen syömistä.

        Välillä tuntuu, että mikään leipä ei ole hyvä, ei edes tumma täysjyvä. Maha turpoaa ja olo tulee tuskaiseksi, söi mitä vain.

        Pastaa en myöskään juuri enää syö, koska se saa aikaiseksi helvetilliset ummetukset ja kivut sekä turvotukset.
        Koetan syödä salaattia. Syön kyllä paljon kanaa eri muoidoissa, sekä vähärasvaista kalaa. Kanaa syön joko salaatin tai riisin kanssa.
        En tiedä, onko hyvä vai huono. Joskus ei seuraa kipua, useimmiten seuraa. Turvotus tulee joka tapauksessa.

        Närästyksen ja pahan kivun saan aikaiseksi syömällä mitä tahansa kovin rasvaista. Sipsit ym olen onneksi kyennyt jättämään pois.

        Joskus intoudun syömään leipää, kuten tänäkin iltana. Vetelin joitaikin paloja myslileipää, jonka pitäisi olla maidototonta ja laktoositonta, mutta runsaskuituista. Hyvät ainekset (kai), mutta olo on taas hirveä. Olen ihan "tukossa", ja turvoksissa. Voisin kuvitella, että aamulla on maha kipeä.

        Välillä kyllä turhauttaa ihan hirveästi. Kaikkein helpoin olo olisi, kun ei söisi MITÄÄN. Päivällä söin yhden banaanin, ja maha turposi samantien.

        Pitäis kai vähentää ruoka-annoksia (kovin ylipainoinen en ole), jotta olo helpottuisi. Liikun kyllä paljon, se jättää "keventyneen" olon aina.
        Syön Activia jogurtteja silloin tällöin. Enpä olen vielä ainakaan juuri vaikutusta huomannut.

        Tässäpä lisätietoa taas pitkät pätkät..
        Vatsatähystystä olen pelännyt, mutta luulenpa, että se kuitenkin menisi asenteella.

        Millaista lääkitystä refluksiin on annettu? Entä mitä se helicobakteerin häätö tarkoittaa? Annetaanko siihenkin joku lääkekuuri?

        yleensä helico lähtee viikon kuurilla, kovat on lääkkeet, joskus kyllä bakteeri ei yhdellä kuurilla lähde.
        Minä syön mm näkkileipää, tänä iltana monta sokerikorppua, pian otan ruokasoodaa 1tlk veteen sekoitettuna,
        KANA on ruvennut minulle aiheuttamaan vaivoja, lähinnä närästystä,
        Ummetus vaivasi minua yli 20 vuotta, aina pytty punaisena ja keväällä sitten löytyi kollageenikoliitti, enkä vieläkään oikein tiedä minkälainen tauti on kyseessä....sen käsityksen sain että pitkään jatkunut ummetus olisi ollut syyllinen, mutta kukapa noista tietää..
        2 kertaa olen saanut lähetteen mahatähystykseen, en mennyt. Pitäisi kyllä mennä.


      • Viljaton ville
        vaivatar ja vatsa kirjoitti:

        ...
        kaikille asiaaa hyvin tunteneille vastaajille!

        Koetan saada lähetteen sinne tähystykseen. Kertomanne perusteella luulen, että vaivani on jokatapauksessa tutkimisen arvoinen.
        Rauhallista syksyn alkua kaikille vatsaongelmaisille! :)

        Joskos vaiva tuli kuntoon vaivattarella?

        Nostan tämän sen vuoksi, koska mieelestäni olet aika selkeä vilja-tapaus. Kerrot itsekin, että leipä aiheuttaa ongelmia.

        Ei se kuule tuo vaiva mitään mysli-leipiä syömällä parane. Olkoot vaikka kuinka "laktoosittomia".

        Itselläni lähti hyvin saman tyyppinen oireisto pois jättämällä kaikki vilja, erityisesti vehnä ja RUIS pois. Ruis on muuten sitten pahin aiheuttaja mulla, aiheuttaa nykyään oikein vatsanväänteitä jos nautin sitä edes hapankorpullisen verran.

        Olut kans pois jos on sellainen paha tapa. Joskus kestää ottaa, mutta EI vehnäoluita. Eikä kaikkia muitakaan merkkejä. Kannattaa ensalkuun (3-12kk) olla kokonaan ilman kunnes tilanne rauhoittuu. Sitten voi kokeilla jotain Kukko-olutta tms. varovasti.

        Ja viljattomuuden vaikutukset lyö kunolla läpi vasta 3-6 kk ajanjakossa. Ottaa aikansa ennenkuin vatsa rauhoittuu kun sen on saanut kerran myllertämään!

        Nykyajan viljat ovat kuulemma voimakkaasti allergisoivia. Johtuu jalostuksesta.


    • mielenkiintoinen tarina
      • Paula-täti

        happosalpaajia ei ole syytä käyttää.

        Luomuruuassa sen salaisuus.


    • Refluksi

      On melkein pomminvarmaa, että sairastat refluksitautia. Itselläni se diagnosoitiin noin pari vuotta sitten tähystykssä. Sinne passittavat ainakin työterveydestä suht helposti. Ja siellä kannattaa käydä.
      Itse kävin parikin kertaa ennen diagnoosia ensiavussa luullen että kyse on sydänkohtauksesta. Kipu oli kovaa ylävastsassa ja siitä johtuen myös paniikkikohtaus yllätti.

      Joka ikisen suupalan jälkeen tulee ikäänkuin flunssakohtaus, eli limaa tulee kurkkuun ja yskittää. Nyt olen käynyt myös astmakokeissa, mutta luulen, että nämäkin oireet johtuvat refluksista.

      Refluksi ei parane koskaan. Oireita voidaan helpottaa happosalpaajalääkkeillä ja pahimmassa tapauksessa "hirtto" leikkauksella.

      Sain aluksi lääkekuurin jota olen joutunut vaihtamaan näiden kahden vuoden aikana parikin kertaa (elimistö tottuu tiettyyn lääkkeeseen aika nopeasti).

      Esim. tänään on ollut todella vaikea päivä. Ylävatsaa kouristaa ja se on ihan kosketusarka.
      Mutta helpottaa, kun tietää, mitä se on.

      Tsemppiä ja lääkäriin.

    • Anonyymi

      Moi mulla on tää sama juttu, olen kärsinyt tästä muutaman vuoden.mulle iskee yöllä ja unet on sitten 5 tuntii.

    • Anonyymi

      Onmneksi refluksiin saa apteekista nykyisin samat lääkkeet, joita lääkärit vastaanotoillaan kirjoittelevat (ei lääkäreillä nykyisin sen parempia ole).

      Totta kai tutkimuksiin kannattaa mennä, jos apteekin lääkkeet eivät auta tai jos on muita hälyyttäviä oireita. Tarvittaessa on mentävä vaikka sairaalan päivystykseen.

    • Anonyymi

      Aloittajan juttua lukiessa tuli mieleen että on jonkin verran oireilua joka saattaa viitata sappivaivaan. Esim. sellaiset kipukohtaukset, joista mainittiin että tulevat yöaikaan. Sappikivet ovat yksi syy mikä voi aiheuttaa refluksin kanssa samantyyppisiä oireita. Itselläni aikoinaan sappi vaivasi niin minun piti kanssa mennä suunnilleen kaksinkerroin, ja kohtaukset tulivat yleensä iltamyöhään. Kun sappikivet, tai minun tapauksessa koko sappirakko, poistettiin niin kohtaukset loppuivat samantien.

    • Anonyymi

      Mulla saattaa olla useasti päivässä lyhyitä närästyksiä oon myös huomannut että maha on turvonnut vähän myös suolen toiminnassa on ollut häiriöitä kuten ripulia ja ummetusta

    • Anonyymi

      Lakritsinjuurta kapseleina luontaistuote kaupasta.

    • Anonyymi
    • Anonyymi

      Hei minulla on ollut noin 2 vuotta refluksia heräsin yks aamu pahoinvointiin ja nyt sitä on kestänyt pari päivää ja semmoinen olo että tulis oksennus mutta ei tule iltaisin ja yöllä on lieviä kipuja alavatsassa mistä tämä vois johtua

    • Anonyymi

      1. tutkituta sappi onko rakko täynnä kiviä
      2. tutkituta Keliakia pullat ja munkit ja olut pahimmat siis vehnä yms
      3. älä syö mitään ruskistettua, uppopaistettua. Hiilihapotetut pois.

      minä

      1. sappirakko täynnä kiviä. poisto
      2. Keliakia todettiin. Siis Gluteeniton ruokavalio alkoi
      3. Rennie aina ennen nukkumaanmenoa
      kevennetty ruokavalio

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Suomi on täysin sekaisin

      Jo ties monettako päivää hirveä itku ja poru jostain helvetin nilviäisistä. https://www.is.fi/taloussanomat/art-2000010
      Maailman menoa
      450
      4829
    2. Ensimmäisestä kohtaamisesta saakka

      minulla on ollut hämmentynyt olo. Miten voit tuntua siltä, että olisin tuntenut sinut aina? Sinun kanssasi on yhtä aikaa
      Ikävä
      15
      1722
    3. Aivan täysin tahallinen teko

      Ei mitään puolusteluja, eikä selittelyitä. Kuljettajalle kerrottiin asiasta siinä paikanpäällä, mutta silti hän ajoi ves
      Suomussalmi
      93
      1459
    4. Suomussalmi saatu vihdoin maailmankartalle!

      Nyt kun Suomussalmi on vihdoin viimein saatu ennennäkemättömällä tavalla maailman tietoisuuteen niin voitaisiin järjestä
      Suomussalmi
      53
      1359
    5. Olet saanut minut sekoamaan

      Tunteiden ristiaallokossa vellominen on ollut melkoinen kokemus. Ei kukaan ole saanut minua niin raiteiltaan kuin sinä.
      Ikävä
      22
      1316
    6. Mainehaitta metsäkonefirmalle

      Hukkajoen tapahtumista liikkuu paljon huhuja. Eikö kannattaisi julkaista raakkuja tuhonneen metsäkoneyrityksen nimi, kos
      Suomussalmi
      53
      1208
    7. Oho! Maajussi-Kallelta pakit saanut morsioehdokas Miss Suomi -kisoissa! Tunnistaisitko hänet nyt?

      Hmm, tunnistaisitko?!? Onnea missihulinoihin! Lue lisää ja katso kuvat: https://www.suomi24.fi/viihde/oho-maajussi-
      Suomalaiset julkkikset
      0
      1075
    8. Myönnän sinulle nyt

      Että olen erittäin mustasukkainen sinusta jo nyt. Ikävä on tämä tunne, kun tietämättömyyden solista nousee myrkkyä miele
      Ikävä
      54
      990
    9. Pysytäänkö nainen

      edelleen yhtä viileän tyynenä kun nähdään. Uskotko että tahtoessani saisin murettua tyyneytesi hyvin helposti.
      Ikävä
      57
      885
    10. Olen käyttäytynyt ristiriitaisesti

      eikä minusta varmaankaan ota mitään selvää. Se johtuu siitä, kun järki sanoo ei, ei, ei ja sydän sanoo kyllä, kyllä, kyl
      Ikävä
      60
      859
    Aihe