Voiko kummin poistaa tai vaihtaa?

Oona

Eli siis virallisista papereista, voiko kummin poistaa? Lapsellani on kummit, jotka suostuivat tehtävään mukisematta. Ehkä omalta kohtaltanikin valinta meni vähän vikaan, näin jälkeenpäin ajatellen, mutta olimme olleet hyviä ystäviä jo jonkin aikaa. Yhteydenpito heidän puoleltaan loppui melko pian. kummisetä on nähnyt lapsemme viimeksi vauvana, ja kummitäti 1-vuotis synttäreillä. Nyt hän on 6-vuotias.. yhteydenpitoa on ollut sen jälkeenkin, kuitenkin niin, ettei kummilapsesta ole koskaan kysytty tai kommentoitu. Laittamamme valokuvat ovat "unohtuneet" jonnekin ilman kiitosta, samoin joulukortti meille on tullut pelkästään minun nimelläni. Lähinnä yhteydenpito heiltä on ollut omien kuulumisten kertomista.. Siis sen selvemmin ei mielestäni voi sanoa ettei kummilapsi ja kummius enää kiinnosta. Ristiäisvalokuvista en heitä saa pois, mutta voiko kummiutta muuten poistaa?? Harmittaa tuollaiset ihmiset!

11

6237

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • mielessäsi

      Sillä kummius ei ole mikään virallinen, vain epävirallinen nimi paperissa. Nykyään ihan turha homma joka pitäisi lopettaa kokonaa sillä jotkut kuvittelee sitä sitovaksi! Monet eivät kehtaa kieltäytyä silloin kun pitäisi. Minkä ihmeen takia pitäisi jotain mitätöntä asiaa poistaa? Jolla ei ole mitään merkitystä! Niin kuin ns, jollain kummeilla!!

      • alkuperäinen*

        "jotkut kuvittelee sitä sitovaksi"
        Minkä ihmeen takia pitäisi jotain mitätöntä asiaa poistaa? Jolla ei ole mitään merkitystä!"

        Mulla on ollut sellainen käsitys, että kummien nimet merkittäisiin seurakunnan papereihin mutta ehkä olen sitten ollut väärässä. olen suoraan sanottuna pöyristynyt kirjoituksestasi, sillä mun mielestä kummius on varsin tärkeä ja elinikäinen tehtävä. Sääli jos maailmassa on enemmänkin ihmisiä, jotka ajattelevat ettei kummeilla ole mitään merkitystä. Onko sulla lapsia? Onko tosiaan sama onko heidän kummi hyvä ystävätär vai esim. tuikituntematon postinkantaja?? Surullista!


      • -minä-
        alkuperäinen* kirjoitti:

        "jotkut kuvittelee sitä sitovaksi"
        Minkä ihmeen takia pitäisi jotain mitätöntä asiaa poistaa? Jolla ei ole mitään merkitystä!"

        Mulla on ollut sellainen käsitys, että kummien nimet merkittäisiin seurakunnan papereihin mutta ehkä olen sitten ollut väärässä. olen suoraan sanottuna pöyristynyt kirjoituksestasi, sillä mun mielestä kummius on varsin tärkeä ja elinikäinen tehtävä. Sääli jos maailmassa on enemmänkin ihmisiä, jotka ajattelevat ettei kummeilla ole mitään merkitystä. Onko sulla lapsia? Onko tosiaan sama onko heidän kummi hyvä ystävätär vai esim. tuikituntematon postinkantaja?? Surullista!

        olen kanssasi samaa mieltä kummiudesta. se on sitova ja tärkeä tehtävä, jota pitäsi arvostaa...
        kyllä ne kirkonkirjoihin merkitään ne kummit. poistaa niitä ei voi, mutta sinne voi käsitykseni mukaan liittää vaikka uuden kummin:)
        itselläni sama tilanne kuin sinulla.en tajua miksi aletaan kummiksi, jos ei olla valmiita sitoutumaan ja täyttämään velvotteita. tyttäreni kummi kävi viimeksi 1v.päivillä ja on luvannut tulla käymään useita vuosia.tyttö pääsi ripille ja kutsu laitettiin kummille rippijuhliin, mutta eipä näkynyt.ikävää...vihastuttavaa...


      • viestiketjun aloittaja
        -minä- kirjoitti:

        olen kanssasi samaa mieltä kummiudesta. se on sitova ja tärkeä tehtävä, jota pitäsi arvostaa...
        kyllä ne kirkonkirjoihin merkitään ne kummit. poistaa niitä ei voi, mutta sinne voi käsitykseni mukaan liittää vaikka uuden kummin:)
        itselläni sama tilanne kuin sinulla.en tajua miksi aletaan kummiksi, jos ei olla valmiita sitoutumaan ja täyttämään velvotteita. tyttäreni kummi kävi viimeksi 1v.päivillä ja on luvannut tulla käymään useita vuosia.tyttö pääsi ripille ja kutsu laitettiin kummille rippijuhliin, mutta eipä näkynyt.ikävää...vihastuttavaa...

        Onneksi meidän lapsella on myös toiset kummit, eli sinänsä asia on OK. Periaatteesta vaan ärsyttää että kummeina roikkuu ihmiset, jotka eivät halua kummina olla. Tuntuu tosi loukkaavalta että tämä kummitäti toisinaan on muistanut esim. sähköpostilla, ja kertonut omista ryyppyreissuistaan ja ihmetellyt minne meidän kyläilyt jäivät (kuka ne mahtoikaan lopettaa!), mutta kummilapsestaan ei ole kysynyt mitään. Ihan kuin tätä ei olisikaan. Saa siis minun puolestani olla ihan missä tahtoo.. Ihmetyttää miten aikuiset ihmiset käyttäytyvät noin! Ehkä itselläkin kummius on jäänyt heikommalle tolalle omien lasten syntymisen jälkeen, mutta sentään silloin tällöin käymme tapaamassa kummilapsia ja ainakin osoitamme että kaikesta huolimatta välitämme..


    • Mie:)

      Kummin voi lisätä jos kummi on kuollut tai kuten teidän tapauksessa itse lopettanut yhteydenpidon. Ota vain yhteyttä seurakuntaasi ja kirkkoherraan, selvitä tilanteenne siitä se lähtee.
      Kummia ei valitettavasti voi kirkonkirjoista poistaa.

    • pakko-kummi

      tyhmänä en osannut sanoa ei, kun pyydettiin kummiksi ja todettiin että kieltäytymisestä menee välit iäksi.

      en oikeastaan haluais olla missään yhteyksissä sukulaisiini muutenkaan. jos vaimo suostuisi muutettaisiin ulkomaille.

      • vastaa

        Sääli että lapsen pitää kärsiä siitä, että aikuinen ei osaa kieltäytyä. Meidän tapauksessa ei ole kyse sukulaisesta, eikä millään tavalla annettu ymmärtää että välit menee jos kieltäytyy. Eli sanoisin, että kyllä, tässäkin tapauksessa on kyse aikuisen tyhmyydestä. Menepä itseesi onko kaikki vika sukulaisissasi että tilanne on noin huono, vai olisiko itsessäsikin jotain vikaa? Muualle muuttohan ei sinänsä ratkaise mitään, jos samanlainen käyttäytyminen jatkuu uudessa paikassa...


    • yks kummi .

      Kyllä kummit voi vaihtaa .
      On varmaa tietoa.

      • Ihmette

        Mistä tieto, että voisi vaihtaa? Käsittääkseni ei mahdollista poistaa.


    • Anonyymi

      Sen kirkkoherran, minkä seurakunnassa asutte, otatte yhteyttä. Kummeja voi uusia lisätä, eli lapsi voi saada vanhojen kummien lisäksi uudet kummit, mutta 12-v. täytettyään pitää olla myös lapsen suostumus tähän, vielä 15-v. lapsella asti on myös kuulemisvelvoite. Eli kyllä kaikella on merkitystä ja lapselle kummit ovat tärkeä asia sekä itselle, kavereiden keskuudessa- ja suvussa. Järjestä jotkut kummit joka tapauksessa. Meillä täälläpäin rippikoulussa kin oli kummien kanssa yhteistä puuhaa, ei vain konfirmaatiopäivänä. Aikuisten tulee kummiusasiaa tukea, mitä lapsiin tulee. Ennen vanhaan, kun ajat olivat huonot - ja käytiin sotia, kummit jopa huolehtivat lapsista, jos vanhemmille sattui jotakin.

    • Anonyymi

      Eli on Supertärkeätä lapsille, ketkä siihen hommaan alunperin valitaan. Tähän mietintää, mieluiten omasta Kivasta suvusta ! muut tahtoo tosiaan "kadota" joskus.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. En usko et meistä tulee jotain

      Se ei kuitenkaan estä toivomasta et tulisi. Toivon et voitas suudella ja se sais asioita loksahtamaan paikoilleen. Jutel
      Ikävä
      10
      2620
    2. Kuvaile itseäsi

      Kaivatullesi, niin että hän sinut tunnistaa.
      Ikävä
      89
      1966
    3. Eini paljastaa nuorekkuutensa salaisuuden - Tämä nousee framille: "Se on pakko, että jaksaa!"

      Discokuningatar Eini on täyttänyt upeat 64 vuotta. Lavoilla ja keikoilla nähdään entistä vapautuneempi artisti, joka ei
      Suomalaiset julkkikset
      39
      1501
    4. Huomenta keskipäivää

      Kivaa päivää mukaville ja söpösille. 🐺🫅❤️☕☀️
      Ikävä
      260
      1398
    5. Yli puolella maahanmuuttajalapsista ei ole tietoja ja taitoja, joilla selviää yhteiskunnassa

      Miksi Suomeen otetaan väkeä jolla on älyvajetta? https://www.hs.fi/politiikka/art-2000010730220.html
      Maailman menoa
      273
      1038
    6. Oletko koskaan katunut kun

      elämäsi tilaisuus jäi käyttämättä? 💔
      Ikävä
      67
      923
    7. Olen J-mies

      Jos kerrot sukunimeni alkukirjaimen, ja asuinpaikkakuntani. Lupaan ottaa yhteyttä sinuun.
      Ikävä
      47
      881
    8. Ei sitten, ei olla enää

      Missään tekemisissä. Unohdetaan kaikki myös se että tunsimme. Tätä halusit tämän saat. J miehelle. Rakkaudella vaalea na
      Ikävä
      77
      860
    9. Sinusta näkee että

      Kaipaat paljon.
      Ikävä
      55
      854
    10. Haluaisin ottaa sinut syleilyyni mies

      Olet suloinen...
      Ikävä
      44
      765
    Aihe