äitiys ja epävakaa

persoonallisuus

Olen 28-vuotias nainen ja sairastan suht lievää rajatilapersoonallisuutta, elikkä siis diagnoosini on epävakaa persoonallisuus. Olin nuorempana hyvin impulssiivinen, minäkuvani oli täysin hukassa, olin itsetuhoinen ja villi (lukuisia kiihkeitä irtosuhteita, huumeita, ym..) Viimeisen kolmen vuoden aikana olen rauhoittunut kovasti vaikka välillä takapakkia tuleekin ja vanhat käyttäytymismallit nousevat välillä pintaan esim juuri kriisitilanteissa.

Itsetuntemukseni on nykyään jo aika vahva ja pyrin tarkastelemaan itseäni aktiivisesti etten tekisi hetken mielijohteesta mitään typerää.

Tilanne on kuitenkin nyt se että ajauduin raskaaksi "puolivahingossa".. OLen tällähetkellä raskausviikolla 5. Aion pitää lapsen mieheni kanssa, mutta huoleni koskee itseäni.. Kuinka pysyn terveenä ja tasapainoisena pienen lapsen kanssa joka vie voimat ja pitää minua tod. näköisesti hereillä.

Onko täällä muita äitejä joilla samaa vaivaa! Miten olette selvinneet?

Muiltakin kommentteja, kiitos ;)

5

2247

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • äiti86.

      Moi!
      Minun äitini sairastui mielenterveysongelmiin kun olin pari vuotias.
      Minulla oli ihan hyvä lapsuus vaikka paljon ikäviä asioitakin sattuikin, esim. äiti yritti useamman kerran itsemurhaa ja jouduin soittamaan pienenä ambulanssia ym.

      Kuitenkin yleensä kaikki oli ihan normaalisti, kävin koulua, minulla oli hyviä kavereita, äiti oli kotona ja isä töissä. Joskus äiti meni huonompaan kuntoon ja oli pitkiäkin aikoja sairaalassa. Isäni huolehti minusta parhaansa mukaan ja yritti tukea äitiä.

      Mielestäni sinustakin voi tulla hyvä äiti. Kukaan ei ole täydellinen, monilla "sairailla" on lapsia, sairauksien kanssa oppii elämään, myös lapset.

      Joskus voi asiat mennä vähän alamäkeä, mutta uskon että saat lapsesta myös voimia, vaikka toki vauvana vähän valvottaakin, mutta onhan sulla mies tukena. Muistat vaan pyytää ajoissa apua ja säännöllisesti "lepoaikaa". Niin minäkin teen nyt kun on omia lapsia, vaikka en mitenkään "sairas" olekkaan. Ja onhan se isällekkin kiva kun saa rauhassa tutustua lapseensa, ilman äidin ohjeita :D

      Onnea koko perheelle ^^

    • neuvolasta, psykologilta

      tai mistä hyvänsä, mutta älä jää ilman ammattiapua raskautesi kanssa.

      Minun äidilläni on epävakaa persoonallisuus, ja hän jäi yksinhuoltajaksi ollessani vielä lapsi. Isä ei välittänyt, ja minä olin äidin luottoterapeutti ja paras ystävä. Äiti harrasti roisia seksiä eri miesten kanssa lastenhuoneen seinän toisella puolella yöt ja päivät, minä kuulin tietysti. Välillä hän häipyi kotoa ja jätti päiviksi yksin 20 euron kanssa, toisinaan soittelin ambulanssia kun veti lääkeyliannostuksia.

      Äiti ei koskaan myöntänyt olevansa edelleen sairas, vaan hän oli mielestään ihan parantunut. Lapsuuteni oli yhtä helvettiä ja kannan niitä traumoja niskassani yhä edelleen. On hienoa, että tämä yksi vastaaja ei kokenut elämäänsä rankaksi, mutta minä olin ihan rikki äidin itsetuhoisuuden ja pitkien osastojaksojen takia. Ja mikä kauheinta, olin ihan yksin. Äiti kun oli katkaissut välit kaikkiin sukulaisiinsa ja puhui sosiaalitoimiston tädeille niin kauniisti, ettei minua huostaan.

      En sano, että aloittaja on tällainen, mutta vara ei venettä kaada eikä vahinko tule kello kaulassa. Ota siis varman päälle ja haali ympärillesi erittäin kantava tukiverkko siltä varalta, että sittenkin romahdat. Lapsesi takia. Hän tulee kärsimään eniten.

      • rajatilahäiriö??

        ..jos keskustelun aloittanut sanoo, että hänellä on epävakaa persoonallisuus, niin tuskin hänen ja lapsen elämä ja äitinä oleminen tulee olemaan tuollaista kuin yllä mainitulla.
        Minut on nuorena luokiteltu rajatilahäiriöiseksi.Nyt minulla olisi varmaan diagnoosien mukaan myös epävakaa persoonallisuus.Mutta kun ei ole tehty mitään diagnooseja enää, muita kuin että olen lievästi masentunut.Minulla on puoli vuotias tyttö vauva ja olen jaksanut hänen kanssaan kaiken kaikkiaan hienosti.Minulla on myös mies ja oma äitini tukena paljon.
        Raskaus meni hyvin, alku oli kyllä hankalaa ja jossain vaiheessa mielialat heilahtelivat kovastikin, niin kuin nytkin edelleen.Lopetin masennuslääkkeet raslauden ajaksi ja pärjäsin hyvin ilman niitä, lopetin myös tupakoinnin kokonaan :)
        Rajatilahäiriöiset/epävakaat ovat usein "heikko hermoisia" (itsekin olen. todella.) mutta voin kertoa sinulle että oman lapsen kanssa hermot kestävät kummasti, vaikkei sitä uskoisi.
        Parisuhteessa saattaa tulla alkuvaiheessa ongelmaa,nahinaa, mutta kun vain otatte periaatteen että LAPSEN KUULLEN EI RIIDELLÄ niin sekin saattaa jo auttaa :)Itse saan välillä raivareita ja olen tosi herkkä kaikelle mitä ihmiset minulle sanovat, mutta sen kanssa on vain elettävä.
        Sinusta tulee loistava äiti, koska mietit jo nyt lapsesi parasta, vaikka raskaus on noin alussa.
        Jos haluat kirjoitella kanssani, laita sähköposti osoitteesi.Meillä voisi olla paljon ajatuksia vaihdettavana?


    • mapee

      toivottavasti sinulla on tukiverkosto kunnossa jotta ette ole ihan kaksin miehen kanssa jos vauva on oikein hankala tai vaikka vaan vauva..

      Kun tiedät omat heikkoutesi ja arvelet asiat jotka ovat riski niin niitä voi pyrkiä eliminoimana etukäteen minimiin. Vauva-aika on lopulta aika lyhyt pahimmillaan ja vauva voisi tietenkin olla niitä helppojakin.

      Monihan ei uskalla alka alapsia hankkimaankaan diagnosoituna, mutta vahinko muuttaa tilannetta. Sivusta seurattuna nimenomaan isoin ongelma on ollut siitä, että koetaan että kun on tieten tahtoen haluttu lapsi niin se pitää jaksaa hoitaa. MUtta kun ns terveetkin äidit uupuu jne niin miksi ei sellainen jolla joskus tavallinen arkikin voi olla haaste? Eli suurimat paineet tuleekin siitä, mitä kuvittelee toisten ajattelevan tai miten toiset jopa ajattelee. Niiden yli pitää päästä ja tosiystävät auttavat kyllä. Ainakin meille saisi tulla torkuille jos on ihan väsynyt unettomuuteensa ja vauvasta huolehditaan sen aikaa. Miehen rooli tietenkin on huomattava jaksamisessa aina muulloinkin.

      Onnea ja kaikkea parasta toivottaen!

    • Anonyymi

      Hei, sairastan epävakaata persoonallisuus häiriötä. Lääkkeet lopetin ennen ensimmäistä raskauttani viime vuoden syksynä. Keskenmenon sain tämän vuoden tammikuussa. Nyt olen uudelleen raskaana vkolla. 12.
      Huomaan oireilevani ja mieliala heittää. Pelottaa ottaa neuvolassa puheeksi sillä pelkään että lapsi otetaan huostaan. Pelkään myös onko mielialanheittelyilläni vaikutusta vauvaan. Parisuhdetta se on ainakin hajottanut lahjakkaasti. Tukalaa on kun tuntuu että puoliso ei ymmärrä. Yhtä pelkoa täynnä. Tahtoisi vain olla normaali ja hyvä äiti vauvalle.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. 185
      2098
    2. Hei A, osaatko

      sanoa, miksi olet ihan yhtäkkiä ilmestynyt kaveriehdotuksiini Facebookissa? Mitähän kaikkea Facebook tietää mitä minä en
      Ikävä
      53
      1982
    3. Euroviisut fiasko, Suomen kautta aikain typerin esitys, jumbosija odottaa. Olisi pitänyt boikotoida!

      Tämän vuoden euroviisut on monella tapaa täydellinen fiasko. Ensinnäkin kaikkien itseään kunnioittavien eurooppalaisten
      Maailman menoa
      156
      1637
    4. Synnittömänä syntyminen

      Helluntailaisperäisillä lahkoilla on Raamatunvastainen harhausko että ihminen syntyy synnittömänä.
      Helluntailaisuus
      136
      1604
    5. Mitä tämä tarkoittaa,

      että näkyy vain viimevuotisia? Kirjoitin muutama tunti sitten viestin, onko se häipynyt avaruuteen?
      Ikävä
      41
      1334
    6. Nukkumisiin sitten

      Käsittelen asiaa tavallani ja toiveissa on vielä että tästä pääsee hyppäämään ylitse. Kaikenlaisia tunteita on läpikäyny
      Ikävä
      4
      1237
    7. Naisten tyypilliset...

      Naiset ei varmaan ymmärrä itse miten karmealle heidän tavara haisee. Miehet säälistä nuolevat joskus, yleensä humalassa
      Ikävä
      11
      1204
    8. Muistatko komeroinnin?

      Taannoin joskus kirjoitin aloituksen tänne komeroinnista eli hikikomoreista; syrjäytyneistä nuorista ihmisistä. Ehkä asu
      Suhteet
      48
      1185
    9. Tuollainen kommentti sitten purjehduspalstalla

      "Naisen pillu se vasta Bermudan kolmio on. Sinne kun lähdet soutelemaan niin kohta katoaa sekä elämänilo että rahat"
      Suhteet
      3
      1148
    10. Syö kohtuudella niin et liho.

      Syömällä aina kohtuudella voi jopa laihtua.On paljon laihoja jotka ei harrasta yhtään liikuntaa. Laihuuden salaisuus on
      Laihdutus
      11
      1147
    Aihe