lomittajan työ

tarttis tehrä jotakin...

Miten ihmeessä lomittaja tietää miten kenenkin navetassa toimitaan, missä järjestyksessä elukat ajetaan sisälle ja kuka mihinkäkin kiinni ja missä rievut aineet jne. systeemit? Kuuluuko lomittajalle hoitaa mahd. sairastuneiden eläinten hoitamiset tai vasikoimiset? Onko joku ohjekirja vai pitääkö vain muistaa?

Kiinnostais ehkä ammattina, mutta hirvittää, kun ei ole tota kokemusta sitten niin yhtään ko hommasta.

46

6548

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • aisa

      koulutusta.niin huomaat onko sinusta alalle.maatalousoppilaitokseen mars!

    • tarvitaan

      Kyllä peruskoulutus työhön on homman alku. Siinä sitten jo oppii, mitä tietoa työssään tarvitsee ja osaa isäntäväeltä kysyäkin. Ennen ei ohjeistus ollut samalla tasolla kuin nykyään. Meillä on kirjalliset toimintaohjeet lomittajille. Niiden mukaan pystyy toimimaan, vaikka joutuisi ensimmäistä kertaa meille, kunhan vaan muuten osaa hommansa.

      Totta on, että paljon on muistamista. Mikään ei estä tekemästä omia muistiinpanoja opastuksen yhteydessä, meilläkin on uudet lomittajat joskus laittaneet asioita itselleen ylös. Eikä kylmiltään ketään laiteta uuteen paikkaan kuin poikkeustapauksessa, normaalisti on opastuspäivä tai kaksikin ensin. Nykyään vielä on pelastuksena matkapuhelimet - ei oo häppee soittaa ja kysyä, jos on uusi hommissa.

      Mutta tosiaan koulussa opetetaan perusasiat.

    • kredit

      on oltava päivitetyt kirjalliset ohjeet, joiden perusteella hätätapauksissa pystytään toimimaan, mutta normaalitilanteessa tilanväki opastaa lomittajan.

      Itse näkisin lomittajan suurimpina haasteina *sairaiden eläinten hoidon (kuuluu vain tilallisen ollessa matkalla, jonka aikana eläin sairastuu; normaalisti "välttämättömät päivittäiset työt")
      ja varsinkin
      *konetyöt, eli tilat ovat nykyisin pitkälle koneistettuja, ja on suorastaan tuskaista saada lomittaja, joka ei hallitse esim rehunjakoa. Silloin ei tilallisella ole olemassa mitään lomaa, koska navetalla on itse kuitenkin oltava.

      Melkein suurin ongelma kuulostaa ainakin meilläpäin olevan juuri tämä osaamattomuus koneiden käsittelyssä. Pitää kuitenkin muistaa, että lomittajan täytyy käyttää vain ehjiä, työturvallisia koneita.

      Valitettavasti muunkinlaista kalustoa on, eivätkä kaikki tunnu ymmärtävän, että lomittajaa sitoo toisaalta työsuojelunormit, eli jos teloo itsensä jo rikkinäisellä/vajaasti suojatulla vaarallisella koneella,eivät työnantajan vakuutukset korvaa mitää.

      Lomittajaksi ei edes pääse ilman koulutusta/kokemusta (kokemus-pääsijät yleensä entisiä tilallisia), joten jos ala kiinnostaa, ota yhteys esim lähimpään työvoimatoimistoon.

      • Kainostele

        Jos olet tekevää sorttia,työ opettaa.Jos et käy maatalouden koulu.


      • MilkBoyco

        Lomittajista suurin osa on muuten kuin ammatillisen koulutuksen käyneitä

        Entisiä viljelijöitä, itseoppineita, kurssitettuja (eri asia kuin 2-3 v ammattikoulu)yms yms meidän kunnassa n 20 lomittajaa. Joukossa ei ole kaiketi kuin 4-5 oikean koulutuksen käyneitä. Muut ovat pätevöitettyjä yms

        Ulkolaiset lomittjat ei ole yleisesti ottaen koulutettuja. Lomittaja on käynyt koulun jos osaa lypsää, osaa terveydenhuollon, löytää kiimat, hallitsee ruokinnan muutokset, yleisimpien juottoautomaattien ohjelmoinnin, osaa antaa poikima apua, kääntää lehmää, pullottaa, piikittää, porsittaa, eläinten käsittely varmaa ja rutinoitunutta, osaa olla puhumatta mitn muiden asioista, kiinnostunut alasta, osaa tehdä lypsykoneen vaihdettavien osien vaihtoja, ajaa tarktorilla, avantilla, rehuvaunulla etuperi , takaperin. Päivittäiset huollot kuuluu lomitukseen, tarkistaa erinäisiä asioita ja puhdistaa.

        Jos tiedät jonkun tilan mihin haluat töihin, ota yhteyttä taikka pyydä koulun olla yhteydessä ja selvittää pääsisitkö oppisopimuskoulutukseen. Pääset heti töihin ja saa pientä palkkaa opiskeluajalta


    • Lomittaja 10v.

      harkita vielä?
      Koulu ei anna kaikkia tarvittavia taitoja.
      Totta kai kaikki kuuluu, kiimantarkkailut, sairastamiset,poikimiset, joskus jopa se ikävämpi homma eli lopetus navettaan.
      Taito tulee ajan myötä mutten suosittele umpimetästä tälle alalle, joskus joutunut näiden "kirjanoppineiden" kanssa melkoseen sotaan ku ei maalaisjärki päässä pakota, kaikkea ei kirjoistakaan opita......

    • ..on juuri

      se AT ;) eli ammatti taito jota kaikilta valitettavasti ei löydy...
      -lomittajana 21v-

    • e.mäntä

      lomittajaksi vaan ja uskon että pätevöityminen on helpointa ja tehokkainta oppisopimuksella. Hurja pula osaavasta, terveestä ja suomea ymmärtävästä työvoimasta. Onnea alalle!

    • hommia

      Lomittajan työ on paskaista, huonosti palkattua, työajat perseestä! Ex-lomittaja.

      • tietysti on

        Onhan se päivän selvää että lomittajan
        työ on paskaista.Työajat tietenkin sellaiset
        niin kuin ne kuuluukin olla.
        Kun on lomittajaksi lähtenyt,pitää myös
        tykätä siitä työstä ja työajat on oltava
        ne mitä ne on.Millaiset sinun mielestä
        maatalossa työajat pitäis olla että
        sinulle sopisi?????
        Palkasta en sano mitään se ei meille
        kuulu,siitä pitää valittaa muualle
        eikä talon väelle,niin kuin jotkut tekevät.
        Tuohon paskasuuteen sen verran että
        ei niissä navatoissa hyvin paskasta ole,
        riippuen työstä.Paskaahan ne lehmät tekee,
        mutta ei sitä lomittajan tarvitse käsin
        kantaa.Eikös ne koneet nykyään tee sen
        homman.
        Sinä et ole pitänyt sitten työstäsi,kun
        olet ex-lomittaja.Sekö se palkka ja
        työajat on tärkeimmät.
        Minä teen työtäni ilmaiseksi en saa
        pennin latia,enkä valita.Ruokaa ja asunto
        ja lämmintä on riittää ihan hyvin.
        Sen verran kun hankkii et laskusa saa
        maksettua.Nautin työstäni,parempi
        kaksikymmentä lehmää kuin kaksikymmentä
        naista samassa työpaikassa.
        Paremmin pärjää lehmien kanssa kuin
        juoruilevien ja paskaa puhuvien naisten
        kanssa.
        etsi sinä vain parempia hommia tai jos
        oletkin jo.Nauti nyt ei paska lennä.
        Olisitte edes työintoisia mutta ei kaikki
        ole kunhan jotain tekee siinä kaikki.
        Ei mitään vastuuta mistään.Ja juurihan
        lomittajaksi mennään,että maajussit
        pääsee lomille.Mutta nykyään ei uskalla
        lähteä edes sinnekään.


      • Sinä oot sitte ollu väärällä alalla, jos ei yhtään hyvää sanottavaa ole! Palkka on siinä mielessä hanurista kun tunteja ei taho kertyä.


      • sentään
        tietysti on kirjoitti:

        Onhan se päivän selvää että lomittajan
        työ on paskaista.Työajat tietenkin sellaiset
        niin kuin ne kuuluukin olla.
        Kun on lomittajaksi lähtenyt,pitää myös
        tykätä siitä työstä ja työajat on oltava
        ne mitä ne on.Millaiset sinun mielestä
        maatalossa työajat pitäis olla että
        sinulle sopisi?????
        Palkasta en sano mitään se ei meille
        kuulu,siitä pitää valittaa muualle
        eikä talon väelle,niin kuin jotkut tekevät.
        Tuohon paskasuuteen sen verran että
        ei niissä navatoissa hyvin paskasta ole,
        riippuen työstä.Paskaahan ne lehmät tekee,
        mutta ei sitä lomittajan tarvitse käsin
        kantaa.Eikös ne koneet nykyään tee sen
        homman.
        Sinä et ole pitänyt sitten työstäsi,kun
        olet ex-lomittaja.Sekö se palkka ja
        työajat on tärkeimmät.
        Minä teen työtäni ilmaiseksi en saa
        pennin latia,enkä valita.Ruokaa ja asunto
        ja lämmintä on riittää ihan hyvin.
        Sen verran kun hankkii et laskusa saa
        maksettua.Nautin työstäni,parempi
        kaksikymmentä lehmää kuin kaksikymmentä
        naista samassa työpaikassa.
        Paremmin pärjää lehmien kanssa kuin
        juoruilevien ja paskaa puhuvien naisten
        kanssa.
        etsi sinä vain parempia hommia tai jos
        oletkin jo.Nauti nyt ei paska lennä.
        Olisitte edes työintoisia mutta ei kaikki
        ole kunhan jotain tekee siinä kaikki.
        Ei mitään vastuuta mistään.Ja juurihan
        lomittajaksi mennään,että maajussit
        pääsee lomille.Mutta nykyään ei uskalla
        lähteä edes sinnekään.

        Ompas siinä vihamielisen ja katkeranoloinen kirjoitus!! Tuo jos mikä karkoittaa uudet lomittajanalut!! Oi voi!!


      • tietysti on kirjoitti:

        Onhan se päivän selvää että lomittajan
        työ on paskaista.Työajat tietenkin sellaiset
        niin kuin ne kuuluukin olla.
        Kun on lomittajaksi lähtenyt,pitää myös
        tykätä siitä työstä ja työajat on oltava
        ne mitä ne on.Millaiset sinun mielestä
        maatalossa työajat pitäis olla että
        sinulle sopisi?????
        Palkasta en sano mitään se ei meille
        kuulu,siitä pitää valittaa muualle
        eikä talon väelle,niin kuin jotkut tekevät.
        Tuohon paskasuuteen sen verran että
        ei niissä navatoissa hyvin paskasta ole,
        riippuen työstä.Paskaahan ne lehmät tekee,
        mutta ei sitä lomittajan tarvitse käsin
        kantaa.Eikös ne koneet nykyään tee sen
        homman.
        Sinä et ole pitänyt sitten työstäsi,kun
        olet ex-lomittaja.Sekö se palkka ja
        työajat on tärkeimmät.
        Minä teen työtäni ilmaiseksi en saa
        pennin latia,enkä valita.Ruokaa ja asunto
        ja lämmintä on riittää ihan hyvin.
        Sen verran kun hankkii et laskusa saa
        maksettua.Nautin työstäni,parempi
        kaksikymmentä lehmää kuin kaksikymmentä
        naista samassa työpaikassa.
        Paremmin pärjää lehmien kanssa kuin
        juoruilevien ja paskaa puhuvien naisten
        kanssa.
        etsi sinä vain parempia hommia tai jos
        oletkin jo.Nauti nyt ei paska lennä.
        Olisitte edes työintoisia mutta ei kaikki
        ole kunhan jotain tekee siinä kaikki.
        Ei mitään vastuuta mistään.Ja juurihan
        lomittajaksi mennään,että maajussit
        pääsee lomille.Mutta nykyään ei uskalla
        lähteä edes sinnekään.

        Jotenkin kyllä olen samaa mieltä tämän kirjoittajan kanssa. Eiköhän se jo ihan perus maalaisjärkikin sano, että niin lomitajan kuin tilanomistajankin työ navetassa on hieman paskaista.
        Olen itse muuttanut perheeni kanssa Helsingistä, Pohjois-Karjalaan kohta 7 vuotta sitten ja nyt käyn viimeistä vuotta Pohjois-Karjalan ammattiopistossa. Opiskelen maatalousalan perustutkinnolla eläintenhoitajaksi. Ennen muuttoa en ollut koskaan ollut tekemissä minkäännäköisen tuotantoeläimen kanssa. Ja nyt, työ mitä haluan tulevaisuudessa tehdä, on lomittaminen tai joko oman tilan pitäminen, vaikkakin se sonta vähän lentää niin ei se ole vauhtia navetalla tähänkään päivään mennessä ole hidastanut. Ja kun tuossa edellisissä viesteissä oli puhetta siitä lomittajan palkasta, siitä en kyllä tiedä. Mutta itselle kuitenkin on aivan sama periaatteessa miten paljon/vähän siitä työstä maksetaan kunhan vaan saa tehdä sitä mistä oikeasti tykkää ja mihin on sitä mielenkiintoa. Ja, vaikka en voi sanoa että minulla olisi ammattitaitoa tai muutakaan lomittajan työhön, mutta kyllä loppujen lopuksi koulussa oppii suhteellisen paljon kaikkea, ja ei todellakaan koko ammattikoulun 3 vuotta ole mennyt vain luokassa istumisella. Käytännössä ne tiedot ja taidot oikeasti opitaan, teoria vain vahvistaa. :)


    • ..työssään

      kannattaa mennä toisen lomittajan mukaan katsomaan mitä se työ on,ei se koulu näytä tämän työn todellisuutta.
      eli marssi lomatoimistoon kysymään jos pääsee jonkun mukana harjottelemaan tai parempi jos tunnet jonkun lomittajan.
      itse ole käytännön työllä työni oppinut ja yli 20v työssäni olen viihtynyt.kyllähän sitä joskus tulee mieleen että eikö muuta työtä voisi tehdä,mutta tämä on kutsumusammatti.joko tykkää tai ei ;)

      • järkähtämättömänlevoton

        laitetaan ensimmäisenä päivänä tai edes viikkona minnekkään paikkaan yksin. Kyllä varmaan joku kokeneempi on kaverina.

        Niin se on maanviljelijänkin ammatti vähän sellainen kutsumusammatti.


      • ..työssään
        järkähtämättömänlevoton kirjoitti:

        laitetaan ensimmäisenä päivänä tai edes viikkona minnekkään paikkaan yksin. Kyllä varmaan joku kokeneempi on kaverina.

        Niin se on maanviljelijänkin ammatti vähän sellainen kutsumusammatti.

        no ei tietenkään laiteta.siksi sanoinkin että kävis jonkun mukana harjotteliana että näkee mitä se työ on ihan aikusten oikeesti.
        minun mukana oli puolivuotta oppisopimuksella ja on lomittajana tälläkin hetkellä..


    • työssä..

      Työnä lomitus on ihan ok, mutta siitä saatavat korvaukset eivät. Niin mukavaa kuin olisikin, pelkkä kutsumus työhön ei elätä. Työstä tulisi saada korvaus, jonka turvin voisi kustantaa elämisensä. Lomittajalla on oltava esim. auto joka lähtee aamulla käuntiin. Harvempi niitä käteisellä ostelee. Yksinhuoltajana voin kokemuksella todeta, että viimeaikojen hintojen nousut ovat kuluttaneet käteen jäävästä osuudesta lähes kaiken. Mitään ei jää säästöön, vaikka yrittäisi karsia menoja minimiin, sikäli kun liikkumavaraa on. Ja nin, sehän on jokaisen oma valinta mitä elääkseen tekee. Minullakin on valinta edessä 20v.lomittajana olon jälkeen, jatkanko vai yritänkö jotain muuta. Tätä menoa jatkaminen talkoilla ei viehätä!!

    • lomittajaksi,

      mutta älä odota siitä työtä loppuiäksesi. Luultavasti fysiikka pettää ennen eläköitymistä. Hanki ainakin jokin toinen ammatti varalle!!

      • vain isäntä

        silloin pääset kaikista helpoimalla,makailet vain uunin pankilla.


      • silleen : )
        vain isäntä kirjoitti:

        silloin pääset kaikista helpoimalla,makailet vain uunin pankilla.

        Niin se on helppoa. Makoilua aamusta iltaan! Tilalle mennään makaamaan ja sieltä kotiin taas makaamaan. Näinhän se menee! Heh!!!


    • alussa opastus päivät

      Meillä ainakin tulee uusi lomittaja pariksi päiväksi oppiin. Näistä päivistä isäntä maksaa kunnalle 50% maksun normaalista. Monet vaan ei osaa ajaa pienkuormaajalla ja tökkivät piikeillä elukoita naamaan ja särkevät juomakuppeja. Apevaunun käyttöön ei vasta-alkajaa meillä päästetä lainkaan. Meillä yleensäkin lomittaja hoitaa vain pakollisen eläinten ruokinnan ja on isännän apuna navetan siivouksessa ja kuivituksessa. Rehuntekoon, rehun ajoon yms ei lomittajia käytetä lainkaan. Meillä tosin isäntä ei ole lomalla koskaan, nauttii vain siitä että muutamana päivänä vuodessa ei tarvi ruokkia eläimiä vaan voi keskittyä muihin hommiin koko päiväksi.

      • Lomittajatar

        näitä osaamattomia sitten esim. työkkäristä survotaan melkein yksikseen tiloille.
        Itse olen sitä mieltä että koneoppiin kaikki tuntilaiset sekä vakkarit, ettei sitte tule näitä silmättömiä lehmiä sun muuta, ruokintapöytä ei ole mikään rallirata.
        Kaikki ei kyllä opi vaikka kuin olis aikaa opetella.


      • kaikki säretään

        Et tarvitse lomittajaa kun asenne on tuomonen.


    • Lehemä94

      Olipa kyllä virhe tikki mennä eläintenhoitaja kouluun! Työttömäksi jää tai joutuu lomittajan töihin ja olen viime aikoina alkanut todeta että se ei sovi minulle. Kunhan tämän koulun saan loppuun niin alan vaihto tai sitten laitan omat elikot niin ainakin saa itse määrätä navetan menon. Pakko nyt lomittaa koska raha on tiukilla

      • uupunut

        Lehemä94:lle.Kohta kolmekymmentä vuotta lomittajana olleena voin neuvoa että älä jää alalle.Et saa kun känsät käteen.Palkka todella surkea.Palkka riittää just vuokraan ja auton pitoon ei muuhun.Tilat on aikataulutettu niin tiukasti että sinulla on vain 5 vapaa päivää kuussa.Koko ajan kun olen alalla ollut olen miettinyt mitä sitä alkais isona tehdä.Terveys on mennyt:polvet paskana samoin ranteet,sormissa nivelrikko.Palkaksi saat vain haukut kukaan ei kehu koskaan.Valitetaan vain miten kallista on pitää l omittajaa.Jos olet vielä nuori niin käykäy kouluja niin pääset sisäsiistiin hommaan.Ja mietipä jos sinulla on joskus perhettä kyykit navetassa kaikki illat.......


      • tuygijok
        uupunut kirjoitti:

        Lehemä94:lle.Kohta kolmekymmentä vuotta lomittajana olleena voin neuvoa että älä jää alalle.Et saa kun känsät käteen.Palkka todella surkea.Palkka riittää just vuokraan ja auton pitoon ei muuhun.Tilat on aikataulutettu niin tiukasti että sinulla on vain 5 vapaa päivää kuussa.Koko ajan kun olen alalla ollut olen miettinyt mitä sitä alkais isona tehdä.Terveys on mennyt:polvet paskana samoin ranteet,sormissa nivelrikko.Palkaksi saat vain haukut kukaan ei kehu koskaan.Valitetaan vain miten kallista on pitää l omittajaa.Jos olet vielä nuori niin käykäy kouluja niin pääset sisäsiistiin hommaan.Ja mietipä jos sinulla on joskus perhettä kyykit navetassa kaikki illat.......

        Palkka riippuu kunnasta. Mulla brutto 2100e, siksi lomitan enkä mene tehtaalle! Toisella kokeneemmalla 2300e. En alkaisi jollain kuppasella 1200-1400 korvauksella.


      • SONNI555

        " saa itse määrätä navettaan menon " noinkohan ? Aatelehan tarkemmin . . . . Joko TAJUSIT ? hyvä !


    • Lomittajaksi alkava

      Säälittävää lukea ihmisten haukkuja lomittajista palkasta iniseviä apinoita vielä päälle ei mitään järkeä itse olen menossa kouluun aijon lomittajaksi lukea ja mennä töihin kun täällä päin savoa huutava pula vielä kaiken lisäksi niistä on. jos palkka on 1400e-1500e se on mulle sen verran sopiva raha siitähän se eikun nouseevaan.

      • entinen lomittaja

        Mieti vielä.Löytyiskö sieltä jotain muuta...


    • Opettajatar64

      Huh, olen kohta viiskymppinen opettaja ja hakenut opiskelemaan, suunnitelmissa alanvaihto.. Hurjaa luettavaa.: häviän palkassani, työajoissani, työn raskaudessa ja arvostuksessa ja kuitenkin toivon saavani opiskelupaikan.

      • säpäkkä

        Nyt on tainnu jäädä aamulääkkeet ottamata,..ota nyt pikasesti iltalääkkeet, ettei tuo juttu ihan karkaa käsistä.
        Niin tyhmää pajuköyttä on täällä turha kenenkään yrittää, jotta opettaja lomittajaksi ryhtyisi...eläke on jo niin lähellä.


    • Opettajatar64

      Hmm...jos eläisi odottaen eläkeikää, silloin kannattaisi harkita muutakin apua kuin pelkkä lääkitys. Siispä ihan tosissani kirjoitin ja asiallista keskustelua odottelin.

    • Opettajatar64

      Siis, haluaisin kokemuksia sinulta, joka olet siirtynyt lomittajaksi ihan toisesta työstä ja "aikuisella iällä".

      • navettapiika

        Älä tee sitä. Tämän päivän lomittajalta vaaditaan niin laaja kirjo osaamista, että vaikka kuinka on akateemisen sivistyksen saanut siinä jää nuorempien jalkoihin. Jos on alalla jo työskennellyt, niin tuossa sinun iässä on jo sitä työn tuomaa kokemusta niin paljon, että voit paikata monta tilannetta. Nykypäivänä siellä koulunpenkillä ei opeteta kuin perusteet ja sitten on paljon työharjoittelua.
        Olen itse kouluttanut näitä harjoittelijoita ja täytyy sanoa, etten ottaisi entistä opettajaa perässä kulkemaan. Työ on henkisesti ja fyysisesti kuluttavaa, näitä alan vaihtajiakin olen kouluttanut ja yllätys, yllätys, jonkun vuoden päästä he ovat, joko vaihtaneet alaa tai palanneet entiseen. Aika harvoja on, jotka ovat olleet tyytyväisiä vaihdokseen.
        Et kerro, millainen tausta sinulla maatalouteen on? Jos se on sisäsyntyistä, ettei sinulla tosiaankaan ole aikaisempaa kokemusta, niin ota ne aamulääkkeet. Tämän päivän maataloudesta on romantiikka kaukana, se on raakaa työtä ja bisnestä. Jos et kestä ampua lehmää tai kaivaa vasikkaa ulos emästään, niin silloin on parempi pysyä siistissä sisätyössä. Lomittajanakaan et voi tilanteita arpoa, etkä päättää, ettet halua tätä tehdä.
        Työt maatiloilla vaihtelevat laidasta laitaan, voit olla kätilönä ja seuraavaksi auot lantakourun tukosta, seuraat tietokoneelta lehmien kulkemisia ja syöntejä, sitten pakkasen keskellä auot paaleja ja teet apetta...ja lomittajan odotetaan tänä päivänä osaavan melkein koko kirjon käsinlypsystä robottiin, ja kaiken siitä väliltä.
        Niin ja sitä lomittajan taustaa minulta löytyy 22 vuotta ja emäntänä toinen mokoma, eli olen alan ammattilainen, opettaja en kuitenkaan ole enkä aio siksi tulla.


    • Opettajatar64

      Kovin on kyynisiä nämä lomittajat...olisikohan alanvaihdosta apua? Vaikka olen tehnytkin ns."siistä sisätyötä" ei minulla ole mitään romanttisia kuvitelmia lomittajan työstä. Eiköhän tämän ikäinen ihminen ole jo nähnyt tarpeeksi elämää, jotta tajuaa elämän sisältävän monenlaisia asioita eikä vasikointi ja lanta nyt tosiaankaan ole mitään horroria...vaikka tällä palstalla kovasti yritetään niin vakuuttaa. Jos joku haluaa vaihtaa alaa, niin totta ihmeessä se on pitkän harkinnan tulos eikä mikään äkillinen päähänpisto. Ammatinvaihto on kuulkaapa ihan nykyaikaa. Jotkut joutuu sen eteen pakosta ja jotkut haluaa vapaaehtoisesti oppia jotain uutta. Yllättävää, että lomittajien suhtautuminen omaan työhön on täällä niin negatiivista, Kyllä minä ainakin toivotan tervetulleeksi ja kannustan jokaista open uralle lähtevää: työ on palkitsevaa ja vaikeat vanhemmat ja aggressiiviset oppilaat ja liian isot luokkakoot ja ongelmallisten oppilaiden integrointi normaaliluokkaan ja sijaisten puute...silti tämä on hyvä homma! Ei mikään työ ole pelkkää plussaa, jokaisessa hommassa on ne omat miinuksensa. Olisi kiva, jos teidän lomittajien joukossa olisi edes joku oikeesti aikuinen, joka tykkää työstään ja arvostaa itsekin työtään. Sellaisen ammattilaisen ajatuksia haluaisin kuulla.

      • navettapiika

        Sellaista onnellista lomittajaa on vähän vaikea löytää, koska koko ajan kiristetään tahtia. Tilakoot kasvavat ja vastuut myös, tuntien määrää lasketaan niin tiukkaan, että kaiken ylimääräisen saat selvittää ja pyytää vielä isäntäväen avuksi, että saat niiltäkin tunneilta palkan. Palkkakaan ei mitään luxusta ole, ja siitä niistetään jos jää tunnit auki.
        En tiedä mistä olet inspiraation saanut maatalouslomittajan ammatista, mutta se täytyy sanoa, että paljon kurjempaa virkaa saa hakea. Kiitosta saa harvemmin, mutta haukkuja tulee senkin edestä. Varsinkin jos vahingon sattuessa on vähänkään syytä epäillä lomittajan osaamista, mutta onneksi on vakuutus, mikä korvaa jonkin verran.
        Jos nyt olet vakuuttunut vaihdoksen järkevyydestä, niin voisit tietysti tulla meillekin harjoittelemaan, mutta epäilen välimatkan olevan liian pitkä. Onhan siellä teillä lomatoimisto, siellä kaupungintalolla, niin sieltä haet harjoittelija paikkaa ja samalla voit tutustua oikein juurta jaksain alaan. Nyt on vielä käsillä vuoden kiirein aika ja apuvoimat ovat varmasti tervetulleita.
        Tekemällä sinä näet ja opit samalla voit miettiä onko tulevaisuutesi tässä.


      • lomittaja65
        navettapiika kirjoitti:

        Sellaista onnellista lomittajaa on vähän vaikea löytää, koska koko ajan kiristetään tahtia. Tilakoot kasvavat ja vastuut myös, tuntien määrää lasketaan niin tiukkaan, että kaiken ylimääräisen saat selvittää ja pyytää vielä isäntäväen avuksi, että saat niiltäkin tunneilta palkan. Palkkakaan ei mitään luxusta ole, ja siitä niistetään jos jää tunnit auki.
        En tiedä mistä olet inspiraation saanut maatalouslomittajan ammatista, mutta se täytyy sanoa, että paljon kurjempaa virkaa saa hakea. Kiitosta saa harvemmin, mutta haukkuja tulee senkin edestä. Varsinkin jos vahingon sattuessa on vähänkään syytä epäillä lomittajan osaamista, mutta onneksi on vakuutus, mikä korvaa jonkin verran.
        Jos nyt olet vakuuttunut vaihdoksen järkevyydestä, niin voisit tietysti tulla meillekin harjoittelemaan, mutta epäilen välimatkan olevan liian pitkä. Onhan siellä teillä lomatoimisto, siellä kaupungintalolla, niin sieltä haet harjoittelija paikkaa ja samalla voit tutustua oikein juurta jaksain alaan. Nyt on vielä käsillä vuoden kiirein aika ja apuvoimat ovat varmasti tervetulleita.
        Tekemällä sinä näet ja opit samalla voit miettiä onko tulevaisuutesi tässä.

        Navettapiikahan taitaa kyyninen olla. On täällä ihan onnellisia lomittajiakin. Työtä alalla jo 25 vuotta ja vieläkin pidän työstäni. Vaikkakin ns. urakointipaikkojakin on, niin välistä on joku helpompikin paikka. Tälle alalle on tervetullut kuka vain, varsinkin jos on nopeasti oppiva. Muistan kerran kun itse olin kouluttamassa lomittajaksi työttömiä naisihmisiä traktorilla ajamaan niin eräskin ei millään tajunnut vaihteistoa, joten itsekseni ajattelin, että kaikenlaisia.... ihmisiä on.
        Oppimiskyky on nykypäivän sana. Joka tila on erilainen ja omistajat tahtovat hermostua jos ei kerralla sisäistä talon tapoja. Itse joskus kirjoitan itselleni ylöskin, miten joku asia tehdään, jotta sitten muistan eikä tarvi kysellä eikä soitella perään. Ja vahingoista vielä, tuskin omistajakaan niin viisas on ettei vahingoilta välty. Tahallinen huolimattomuus on paljon pahempi juttu ja silloin lomittajakin joutuu omasta pussistaan korvaamaan.


    • Opettajatar64

      Kiitos vastauksestasi. Asun maalla ja voisin tietty kysellä sitä paikkaa paikallisesta lomatoimistosta ja odotella samalla vastausta koulutuspaikasta.

    • Juniori

      Onko lomitustyö vaan pelkkää navetalla/sikalalla oloa, vai tehdäänkö myös peltotöitä? Puinteja/kylvöjä/kyntöjä?

      • sinttura

        voi kaikkea mahtuu lomittajan arkeen. Osaavalle lomittajalle löytyy töitä laidasta laitaan.


      • nykyaikaonnäin
        sinttura kirjoitti:

        voi kaikkea mahtuu lomittajan arkeen. Osaavalle lomittajalle löytyy töitä laidasta laitaan.

        Ei tehdä, lomitustyö on vain karjanhoitoa. Isäntä maksaa muut työt lomittajalle itse.


      • JokaLomitusErilainen
        nykyaikaonnäin kirjoitti:

        Ei tehdä, lomitustyö on vain karjanhoitoa. Isäntä maksaa muut työt lomittajalle itse.

        Kyllä siinä karjanhoidossakin löytyy monenlaista, jota monikaan lomittaja ei tarvittaessa osaa/halua/uskalla tehdä. Niinkin perushommia on lomittaja eri syillä ollut tekemättä, kuin vasikan virheasennon tutkiminen lehmän sisällä ja edes oikaisun yrittäminen, sähköisen rehuvaunun ajo, pienkuormaajan ajo, väkirehurobotin virheen kuittaus, lääkittävän eläimen pistäminen, ripuloivan vasikan letkutus, korvamerkin laitto ja ternimaidon vasta-ainearvon mittaus refraktometrilla. Kaikki hommia, jotka ammattitaitoinen lomittaja ymmärtää itsestäänselvästi tehtäväkseen, tai ainakin oppii kerrasta, esim. uudenmerkkisen rehuvaunun ajo. Osa taas pitäytyy vain niissä tutuissa, turvallisissa hommissa, jotka on joskus oppinut eikö haluakaan laajentaa ammattitaitoaan. Sairasloman lomitukseen kuuluu sitten tarvittaessa paljon laajemmin sijaistettavan yrittäjän tehtäviä kuin perusvuosilomalomitukseen.


    • lomittajanvaimo

      Lomittajan työ sopii yksineläjälle hyvin. Jos on perhettä niin puoliso joutuu yksin huolehtimaan lapsen aamuin illoin. Se on aika epäreilua. Myös työnkuva on tehty niin kapeaksi että työ alkaa olla jo aika yksitoikkoista. Autoon liittyvät kulut ovat kohtuuttomat, rengassarjoja saa ostella uusia joka kesä/talvi. Kilometrikorvauksia korvataan vain osa matkoista, ei kaikkia. Ajelua voi hyvinkin tulla 200km päivässä. Pahimmillaan olen nähnyt 300km päivässä. Puolisoa huolettaa oletko päässyt ehjänä perille ettet ole ajanut hirvikolaria tms kun olet rattiin lähtenyt jo ennen puolta viittä. Perheelliselle en suosittele jos haluaa parisuhteen ja perheen yhdessä pitää. Ei työstä saa minkäänlaista katkaisua kun käyt päivällä kotona piipahtamassa ja kyttäät kellosta joko joko pitää lähteä työpaikalle ettei vaan myöhästy. Osa tiloista on todella tarkkoja monelta lypsetään yms. Illalla jos olet kotona 19-20 aikaan niin kauanko jää aikaa nähdä perhettä kun pikkulapset pitää olla nukkumassa jo 20-21 aikaan..Itse peset työvaatteet pesukoneessasi, kengistä lähtien. niistäkään kuluista ei korvausta tule. Tiloilla soitat omasta kännykästä siementäjän kalliiseen hintaan kun joka tilalla pitäisi olla puhelin jota voi käyttää muttei niitä ole..sitten kun isäntä tai emäntä näkee sinut puhelimen kanssa ilmoittavat lomatoimistoon ja saat varoituksen kännykän käytöstä..En lähtisi perheellisenä tuohon työhön, ei ole reilua ettet itse voi päättää milloin lomailet perheesi kanssa vaan lomatoimisto ilmoittaa viikkoa ennen tai päivää ennen ettänyt olisi mahdollista pitää lomaa..kiitti vtusti, ei voi mitään suunnitella etukäteen. Aikamoinen adrenaliini siinä pyörii kun hiehoja tai sonneja siirtelet navetassa, ei ne kaikki ole kilttejä maitopurkin kyljessä napottavia mansikkeja..Että näin..

    • Lypsäjä

      Todennäköisesti koko lomitusjärjestelmä puretaan nykymuotoisena.
      Eihän missään muussakaan ammattiryhmässä ole tälläistä yhteiskunnan tukemaa järjestelmää, vaikka monilla pienyrittäjillä yhtä sitova ammatti.
      Ja pitää muistaa, järjestelmä perua siltä ajalta, jolloin tilat melko pieniä
      perhetiloja. Nykyään satojenkin eläinten yksiköitä, jotka jo kaukana siitä perhetilakoosta
      johon alunperin järjestelmä luotu ja lisäksi
      isännän aika menee suurimmaksi osaksi toimitusjohtajaleikeissä.

      keskustapuolueen puh johtaja toimitusjohtaja sibilä on työntekijöiden kimpussa,
      päivittämässä irtisanomis-suojaa,
      niin luulisi päivittävän myöskin tälläisen vanhan nautinto-oikeude.

      • EtTaidaTajuta

        Pienellä perhetilalla on voinut perheestä löytyä tuuraajakin aikoinaan. Minäkin lypsin kahta lehmää käsin jo 14v iässä, ja tilan ulkopuolella töissä käyvä Isäni hoiti ruokinnan, jos Äiti oli kipeänä. Nyt ei 14v varmasti yksin jaksaisi lypsää 60 lehmää, saati tehdä kaikkea muutakin, mitä nykyiseen navettaamme tehtäväksi kuuluu. Lomitus on siinä mielessä erittäin tarpeellinen edelleen. Ei oli toimitusjohtajaleikkejä, ku ei ole työntekijöitäkään, vain me kaksi Isännän kanssa töissä.


      • Eritavallatiloilla
        EtTaidaTajuta kirjoitti:

        Pienellä perhetilalla on voinut perheestä löytyä tuuraajakin aikoinaan. Minäkin lypsin kahta lehmää käsin jo 14v iässä, ja tilan ulkopuolella töissä käyvä Isäni hoiti ruokinnan, jos Äiti oli kipeänä. Nyt ei 14v varmasti yksin jaksaisi lypsää 60 lehmää, saati tehdä kaikkea muutakin, mitä nykyiseen navettaamme tehtäväksi kuuluu. Lomitus on siinä mielessä erittäin tarpeellinen edelleen. Ei oli toimitusjohtajaleikkejä, ku ei ole työntekijöitäkään, vain me kaksi Isännän kanssa töissä.

        Todellakin, lomitus on erittäin tarpeellinen niin eläinten kuin hoitajiekin hyvinvointia ajatellen. Kun hoitajat voivat henkisesti ja ruumiillisesti hyvin, niin eläimetkin voivat hyvin.
        Pienillä tiloilla ei ole toimitusjohtajaa vaan isäntä ja emäntä hoitavat navettatyöt monet muut tilan työt. Näitä pieniä tiloja on paljon ja se on hyvä. Jokaisella tilalla tehdään eri tavalla töitä ja niinpä tilan töistä annetaan kirjallinen työlista, joita lomittajan tulee noudattaa.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Monenko kanssa olet harrastanut seksiä

      tänä aikana kun olet kaivattuasi kaipaillut?
      Ikävä
      119
      2711
    2. Timo Soini tyrmää Tynkkysen selitykset Venäjän putinistileiristä

      "Soini toimi ulkoministerinä ja puolueen puheenjohtajana vuonna 2016, jolloin silloinen perussuomalaisten varapuheenjoht
      Maailman menoa
      256
      1165
    3. Melkein lähetin viestin.

      Onneksi tulin järkiini. Mukavaa kesää
      Ikävä
      94
      1151
    4. Taas kuoli kuortaneella

      Mitä tapahtui kuhinoilla kun auton alle jäi ja kuoli 66.
      Kuortane
      8
      1094
    5. Nainen voi rakastaa

      Ujoakin miestä, mutta jos miestä pelottaa näkeminenkin, niin aika vaikeaa on. Semmoista ei varmaan voi rakastaa. Miehelt
      Ikävä
      79
      1021
    6. Sulla on nainen muuten näkyvät viiksikarvat naamassa jotka pitää poistaa

      Kannattaa katsoa peilistä lasien kanssa, ettet saa ihmisiltä ikäviä kommentteja.
      Ikävä
      63
      943
    7. Kalateltta fiasko

      Onko Tamperelaisyrittäjälle iskenyt ahneus vai mistä johtuu että tänä vuonna ruuat on surkeita aikaisempiin vuosiin verr
      Kuhmo
      12
      940
    8. Rakastan sinua

      Olen tiennyt sen pitkään mutta nyt ymmärsin että se ei menekään ohi
      Ikävä
      30
      906
    9. IS Viikonloppu 20.-21.7.2024

      Tällä kertaa Toni Pitkälä esittelee piirrostaitojansa nuorten pimujen, musiikkibändien ja Raamatun Edenin kertomusten ku
      Sanaristikot
      42
      845
    10. Ikävöimäsi henkilön ikä

      Minkä ikäinen kaipauksen kohteenne on? Onko tämä vain plus 50 palsta vai kaivataanko kolme-neljäkymppisiä? Oma kohde mie
      Ikävä
      38
      817
    Aihe