arviointia?

tietämätön tällä alalla

Hei! haluaisin tiedustella missä voi käydä ottamassa arviointia postimerkeistä? asun Rovaniemellä. Minulla on isot kokoelmat, perittyjä erilaisia ja erimaalaisia postimerkkejä mutten tiedä niiden päälle paljoa.
En jaksa kirjastoon lähteä tutkimaan aiheeseen liittyviä kirjoja joten olisin iloinen jos joku voisi auttaa lapselliset kommentit voitte jättää laittamatta jotka eivät aiheeseen liity kiitos.

9

1442

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • filatelisti

      sun täytyy ens itse vähän katsoa mitä kokoelmat pitää sisällään ennen kuin vaivaa muita. Isot kokoelmat kun on toisten mielestä 3 mappia sekalaista röhnää ja kasa uutta leikettä. Kokoelmat voivat olla hyviä ja suuriakin. Olen erään huutokauppahuoneen arvioitsijana toiminut ja kaikkea on nähty. Puhelimessa kehutaan ja kerrotaan mitä kaikkea hienoa isoisoisoisän isältä on peritty. Totuus usein on ollut läjä halpoja koulupojan 40-60luvulla keräämiä merkkejä joilla ei ole kuin tunnearvoa. Jos taas perinnön antaja on sijoittanut kokoelmiin joskus jotain muuta kuin viikkorahat niin arvoa voi olla....Eli selvitä kokoelmien alkuperä ja laajuus ensin, sen verran koita jaksaa, kun asut noin kaukaa, täällä etelässä arviointi olisi helpompaa

      • ...

        kiitos hyvästä vastauksesta, olenkin jo alkanut selvittää merkeistä sitä mitä pystyn vaikken asiantuntija olekkaan.


      • kuitenkin
        ... kirjoitti:

        kiitos hyvästä vastauksesta, olenkin jo alkanut selvittää merkeistä sitä mitä pystyn vaikken asiantuntija olekkaan.

        ottaa huomioon, että luetteloiden hinnat ovat "kirjahintoja" joilla ei todellisuuden kanssa mitään yhteistä. Joku harvinaisuus voi kohota huutokaupoissa lähelle noita hintoja. Todelliset hinnat ovat 1-20%, kunnosta ja harvinaisuudesta riippuen yksittäin myydessä. Yleisimmät ei edes mene kaupaksi yksittäin. Erissä myydessä hinta putoaa vielä lisää / merkki.


    • mika 1973

      Voisin kyllä myydä postimerkkini jos joku maksaa niistä laillisen hinnan

      • filatelisti

        Mikä on "laillisen hinnan"? Käypähinta on se minkä merkeistä saa esim huutokaupassa. Listahinta on vain yhden myyjän antama hinta merkille - se hinta jolla hän merkin myy sinulle - ei se hinta millä kauppias merkin sinulta ostaa.

        Listahintaa lähelle päästään 1856 - 1875 välisissä merkeissä, jos laatu on kohdallaan (10-200%), tätä uudemmat merkit hinnat ovat lähinnä viitteellisiä ja aika vaikea on saada kohteita kaupaksi järkevään hintaan. Hyvät leimakohteet ja lähetykset menevät mutta muu on vaikeata, poikkeuksiakin löytyy mm Zeppelin ja virhepainamat.sekä muutaman 5 ja 10mk merkki sekä mustat kympit.


    • mnorthonm

      Hei osaan arvioida Mongolian, Touvan , Kiinan , Korean, Japanin merkit ... jos kiinnostaa lähetätkö kuvat niistä minulle? Kiina varsinkin voi olla mielenkiintoinen [email protected]

    • fge7

      Jos et jaksa selvittää merkkien taustoja ei sitä kukaan tee puolestasi, ellei kyseessä ole vanha - ja vanha tarkoittaa reilusti ennen 1900 lukua.

      Toivottavasti jaksat selata nettiä, sieltä saat hieman arvioita siitä minkä arvoinen kokoelmasi voisi olla. Sen jälkeen voit ottaa yhteyttä myyjiin, kun tiedät mitä olet myymässä.

    • päivi

      mitäs joku sanoisi tämmöisestä merkistä suomi finland 21/2 markkaa leimaus 22.1247.15 helsinki

      • en mä tiiä

        Noita on liikkeellä, usein kuitenkin väkisitehtynä (lue väärennettynä). Jos on ollut postissa töissä, voi huvikseen lätkäistä, minkä päivän haluaa. Mäkin hankin vanhat postin frankkeerauskoneet, joilla on kiva pelleillä. Onko tuo merkki muuten punainen vai vihreä tai siltä väliltä? M30 leijonasarjaa ilmeisesti kuitenkin?


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Suomi on täysin sekaisin

      Jo ties monettako päivää hirveä itku ja poru jostain helvetin nilviäisistä. https://www.is.fi/taloussanomat/art-2000010
      Maailman menoa
      450
      4829
    2. Ensimmäisestä kohtaamisesta saakka

      minulla on ollut hämmentynyt olo. Miten voit tuntua siltä, että olisin tuntenut sinut aina? Sinun kanssasi on yhtä aikaa
      Ikävä
      15
      1722
    3. Aivan täysin tahallinen teko

      Ei mitään puolusteluja, eikä selittelyitä. Kuljettajalle kerrottiin asiasta siinä paikanpäällä, mutta silti hän ajoi ves
      Suomussalmi
      93
      1459
    4. Suomussalmi saatu vihdoin maailmankartalle!

      Nyt kun Suomussalmi on vihdoin viimein saatu ennennäkemättömällä tavalla maailman tietoisuuteen niin voitaisiin järjestä
      Suomussalmi
      53
      1359
    5. Olet saanut minut sekoamaan

      Tunteiden ristiaallokossa vellominen on ollut melkoinen kokemus. Ei kukaan ole saanut minua niin raiteiltaan kuin sinä.
      Ikävä
      22
      1316
    6. Mainehaitta metsäkonefirmalle

      Hukkajoen tapahtumista liikkuu paljon huhuja. Eikö kannattaisi julkaista raakkuja tuhonneen metsäkoneyrityksen nimi, kos
      Suomussalmi
      53
      1208
    7. Oho! Maajussi-Kallelta pakit saanut morsioehdokas Miss Suomi -kisoissa! Tunnistaisitko hänet nyt?

      Hmm, tunnistaisitko?!? Onnea missihulinoihin! Lue lisää ja katso kuvat: https://www.suomi24.fi/viihde/oho-maajussi-
      Suomalaiset julkkikset
      0
      1075
    8. Myönnän sinulle nyt

      Että olen erittäin mustasukkainen sinusta jo nyt. Ikävä on tämä tunne, kun tietämättömyyden solista nousee myrkkyä miele
      Ikävä
      54
      990
    9. Pysytäänkö nainen

      edelleen yhtä viileän tyynenä kun nähdään. Uskotko että tahtoessani saisin murettua tyyneytesi hyvin helposti.
      Ikävä
      57
      885
    10. Olen käyttäytynyt ristiriitaisesti

      eikä minusta varmaankaan ota mitään selvää. Se johtuu siitä, kun järki sanoo ei, ei, ei ja sydän sanoo kyllä, kyllä, kyl
      Ikävä
      60
      859
    Aihe