Punamullan päällä tavallinen maali ei pysy, näin yleisesti sanotaan ja tämän tiedän. Mutta, olisi kuitenkin sellainen tapaus, että tekisi mieli kokeilla, pieni vanhahko pihasauna kyseessä. Onko kokemusta siitä miten vesiohenteinen ulkomaali todellisuudessa käyttäytyy punamullan päällä, kuinka nopeasti ja millä tavalla lähtee pois? Voiko tarttuvuutta millään konstilla parantaa, vaikkapa painepesurilla punamultaa huuhtomalla, enimpiä harjaamalla yms? Kertokaapa kokemuksistanne!
Punamullan päälle
15
18264
Vastaukset
- Remppamasa
Olet siis päättänyt maalata punamullan päälle, mutta pohjatöistä on epäselvyyttä.
Kokeile neljällä seinällä neljää putsaustapaa.
Viiden vuoden kuluttua tiedät, miten maalauksesi epäonnistui milläkin seinällä.
Kerropa sitten tänne meillekin. - bhkfakldlös..
Kandee ostaa lateksia ainakin 100 litraa kerralla ja levittää leveällä siveltimellä. Ja jos ei jaksa maalata kaikkea kaada loput järveen.
- mutina
Vaikka Tiksistä
Jos punamulta on ollut itse keitettyä, se on jäänyt raa’aksi. Jos maali on ollut tehtaan valmistamaa, ota selvää tehtaasta. Voit neuvotella menettelytavoista maalin valmistajan kanssa. Uusi kerros punamultaa on paras vaihtoehto. Jos maalaat muulla maalilla, keskustele asiasta Tikkurilan Maalilinjan kanssa (010 860 8600).- Alkuper
Kiitos asiallisesta vastauksesta! Täytyypä soittaa Maalilinjalle.
- saas nähdä
Minä pokkana maalasin talon vaikka lujasti kielsivät ja sanoivat ettei onnistu.Maalina ekonordica tupa punainen.Alkuperäinen maali ei tiedossa mutta jotain punamullan tapaista se oli.Nyt on vuoden ja risat pysynyt seinissä eikä mitään moitteen sijaa vielä ilmennyt vaikka pohjatyö oli vaan harjaus.Vaihtoehtona olisi ollut lautojen vaihto joten saas nähdä sitten paljonko tuli jatkoaikaa talolle.Voi olla että ei kestä montaa vuotta.
- Alkuper
Sain tuossa lisätietoa ammattilaisilta ja kertoivat, että keittomaalin päälle voi aivan hyvin maalaita vesi- tai liuotinohenteisella maalilla. Mutta toisinpäin se ei varmasti onnistu. Pohjatyönä harjaus, myös painepesuri voi tulla kysymykseen. Niin, ja se uusi maali pysyy siellä seinällä!
- saas nähdä
Alkuper kirjoitti:
Sain tuossa lisätietoa ammattilaisilta ja kertoivat, että keittomaalin päälle voi aivan hyvin maalaita vesi- tai liuotinohenteisella maalilla. Mutta toisinpäin se ei varmasti onnistu. Pohjatyönä harjaus, myös painepesuri voi tulla kysymykseen. Niin, ja se uusi maali pysyy siellä seinällä!
Putosi isokivi sydämmeltä jos asiantuntijat noin kerran sanoo.Täytyy repiä hullunkirjat :))))
Hyviä maalausilmoja vaan kaikille :) - WaasanJaakkoo
Alkuper kirjoitti:
Eikö Suomessa ole tarpeeksi pilattu kauniita rakennuksia maalamalla ne lateksilla.
Seurauksena ko. maalaamisesta on että vesihöyry ei pääse poistumaan ja lahoaminen alkaa.
Mikä siinä punamullassa on vikana jos se pitää uudestaan maalata ? Hanki jostain punamultaa ,tai tee itse, ja maalaa sillä tai sitten jos on pakko vaihtaa mallityyppiä hommaa kunnon öljymaalia.Kestää isältä pojalle. - Jpes
WaasanJaakkoo kirjoitti:
Eikö Suomessa ole tarpeeksi pilattu kauniita rakennuksia maalamalla ne lateksilla.
Seurauksena ko. maalaamisesta on että vesihöyry ei pääse poistumaan ja lahoaminen alkaa.
Mikä siinä punamullassa on vikana jos se pitää uudestaan maalata ? Hanki jostain punamultaa ,tai tee itse, ja maalaa sillä tai sitten jos on pakko vaihtaa mallityyppiä hommaa kunnon öljymaalia.Kestää isältä pojalle.Jos ihan tarkkoja ollaan, on perus öljymaali huomattavasti tiiviimpi kalvoinen pinta kun mikään "lateksi". Eli kyllä nuo akrylaattimaalit ulkoseinissä on kestävimpiä! Ja mitä himmeämpi, sen hengittävämpi!
- Mökki pikkuinen
Hei!
Kysyisin vielä ihan varmuuden vuoksi, että onko joku maalannut vanhan punamullan päälle jotakin öljymaalia? Maalaisin vain oven, koska siitä maali lähtee koko ajan käsiin ja vaatteisiin. Mökki on maalattu punamaalilla ehkö reilut 10 v. sitten ja maali on jo harjattu pois. - Punainetalo&perunama
ostettiin omakotitalo ja se on ilmeisesti punamulta maalilla maalattu mutta entiset asukkaat sen oli maalannu ja sano ettei ole punamultaa mutta punaista jää kyllä käteen jos käy hinkkaamassa, haluttais maalata talo harmaaksi mutta miten se onnistuis?
- lkjjjh
Pika-Tehoa pintaan, hengittää ja tarttuu ku tauti.
- Harmaamulta
Aikanaan maalasin punamultaisen piharakennuksen vaaleanvihreäksi: ensin punamultaa harjaamalla ja hiomalla mahdollisimman paljon pois (jos saat raakapintaa näkyviin, niin siihen tarttuu tietysti kuin uuteen). Sitten kunnolla pellavapohjaisella ohenteella reilusti ohennettuna (30-40%) öljypohjaista pohjamaalia. Annat kyseisen seinään imeytyvän lirun kuivua (tulos on hetkellisesti vaaleanpunainen) kunnolla ja sitten teet normaalin pohjamaalauksen (tällöin pojan väri on jo lähes normaalin valkoinen). Päälle vaikkapa Tikkurilan Vinhaa ja saat täysin värikartan värin mukaisen seinän. Nyt on pysynyt jo 7 vuotta väri seinässä!
Tosin jo haluat vain harmaan värin, niin nykyisin on myynnissä useampaa erilaista keittomaalia eli eriväristä "punamultaa". Harmaatakin näytti olevan. Eli ei tarvi ihmeempiä pohjatöitä, kun väri vain vaihtuu.- sekaväri
MItes se punainen liukenee ja sekoittuu siihen uuteen väriin?
- Ruusukimppu123
Haluisin tietää kuinka punamaalin päälle voi maalata ja millä koska suunnitelmissa kyltin teko.
Eli punamaali on jo sudittu levyyn mutta putäs saada kirkk värillä ja ohuella siveltimellä teksti siihen päälle kirjoit. ? Kiitos.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Moi, nainen
Tunnustan, olen heikkona sun hymyyn, ja sekään ei auta yhtään, että sulla on täydellinen nenä. Joten ensi kerralla, kun511945Some räjähti! Joel Harkimo jakoi haikean viestin meriltä tärkeänä merkkipäivänä: "Välillä..."
Joel Harkimo on lähtenyt yksin purjehdukselle Atlantin yli. Tsemppiä ja voimia, Joel Harkimo! Lue lisää: https://www.s341588Sedun opettaja?
Kukas Sedussa on ahdistellut alaikäisiä opiskelijoita? Tämä kansankynttilä oli saanut monta varoitusta, mutta sama homma431175- 821173
Bess jakoi hämmentävän kuvan - Anna Puu heittää roisin kommentin: "Onneks ei oo eka synnytys"
Ohhoh! No nyt on aika provosoiva kuva Bessistä. Kivoja kommentteja julkkisystävät laukoo... Tiesitkö, että Bessin (s.151060- 561049
- 481015
Mitä mun pitää tehdä?
Mitä me mies tehdään? Mitä sä haluat mun tekevän? Mä en tiedä. Mä luulen tietäväni, että molemmat kärvistelee tunteid40968Keskusta on kovassa nousussa
Persut ovat jäämässä kauas taakse. Maaseudun ihmiset ovat palaamassa järkiinsä epäonnistuneen persuseikkailun jälkeen.129945Näytät paremmalta kuin koskaan ennen
Aivan jokaisena päivänä. Minä pidän sinusta parhaimman huolen. Lupaan sen, sen voin luvata.38916