Asuminen/ työskentely USA:ssa

peikkisss

Heippa,
eli tiedustelisin niiltä jotka oikeasti asioista tietävät...Olisin halukas muuttamaan joko Miamiin tai Los Angelesin alueelle, mutta tiedän ettei se onnistu tuosta vaan. Työlupa on vaikea saada, siispä miten tämän asian hoidossa tulisi toimia ? Millä perusteella työlupia saa ? Kun tuntuu että moni suomalainen asuu Jenkeissä, eihän se niin kamalan vaikeaa voi olla?
Esim. jos lähtisin au pairiksi, ei siis minkään organisaation kautta vaan yksityisesti, saisiko silloin työluvan ?

Kiitos jos joka jaksaisi jakaa tietonsa ! :)

6

3394

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • matkailija-x

      Yhdysvalloissa työskentelevät ovat pääasiassa korkeasti koulutettuja omien alojensa asiantuntijatehtävissä toimivia, suomalaisten firmojen palveluksessa tai jonkin verran myös parhaissa yhydysvaltalaisissa yliopistoissa opiskelleita, jolloin työlupa irtoaa helpommin (kuitenkin vaatii valtavan paperisodan ja työnantajalta myös panostuksen paperisotaan). Osa on myös yhdysvaltojen kansalaisen kanssa naimisiin menneitä.

      Laillisesti au pairiksi pääsee vain järjestöjen kautta, jotka järjestävät paikan listäksi tarvittavat dokumentit viisumin anomaista varten.

      On olemassa myös erilaisia opiskeluvaihto- ja työharjoitteluohjelmia.

      Itse olen aikoinani ollut järjestön kautta au pairina ja oppilaitoksen järjestämässä työharjoittelussa, mielenkiintoisia kokemuksia, joissa kielitaito karttui. Molempiin järjestöt/oppilaistokset järjestivät dokumentit, joilla sain viisumit.

      Työharjoitteluun anoin myös oppilaitokseltani stipendin, jolla sai katettua lentolippujen hinnat ja ensimmäisten viikkojen asumiskustannukset (asuin paikallisessa perheessa ja maksoin pientä viikkomaksua majoituksesta sekä ruoasta).

      • peikkisss

        Olen itse tutustunut nyt Euraupairin toimintaan, ja heidän esitteessään lukee että työsuhteen loputtua maahan voi jäädä yhdeksi kuukaudeksi. Olisikohan siitä mahdollista saada työlupaa jatkettua ?


      • en usko
        peikkisss kirjoitti:

        Olen itse tutustunut nyt Euraupairin toimintaan, ja heidän esitteessään lukee että työsuhteen loputtua maahan voi jäädä yhdeksi kuukaudeksi. Olisikohan siitä mahdollista saada työlupaa jatkettua ?

        on ettei ole mahdollista. Ohi on ne ajat jolloin voi mennä jenkkeihin jopa töihin. Sielläkin on työt kiven alla ja elämä erittäin kallista. Minusta sinun pitää vielä miettiä mikä siellä on mitä ei täällä ole. Oli tilaisuus olla v.2001-2003 töissä siellä ja kun alkuviehätys meni ohi niin huomasi miten kamala paikka jenkkilä on. En mene edes enää turistina käymään sillä minulle jäi paska maku suuhun koko touhusta.


      • hille2
        peikkisss kirjoitti:

        Olen itse tutustunut nyt Euraupairin toimintaan, ja heidän esitteessään lukee että työsuhteen loputtua maahan voi jäädä yhdeksi kuukaudeksi. Olisikohan siitä mahdollista saada työlupaa jatkettua ?

        Jos löydät työpaikan, joka suostuu alkamaan siihen valtavaan paperisotaan työviisumin anomiseksi sinulle, ja työsi osuu vielä johonkin sopivaan viisumikategoriaan, voit jäädä, edellyttäen että työlupa myönnetään. Työlupakategoriat menevät usein täyteen jo joskus lokakuussa, jolloin hakemus menee automaattisesti seuraavan vuoden kategoriaan, eli aikaa asiaan tuhraantuu.

        Toinen mahis: haet opiskelemaan, jolloin oppilaitos kirjoittaa viisuminpuoltopaperit, edellyttäen, että sinulla on näyttää oppilaitokselle todisteet ensimmäisen vuoden rahoituksesta (lukukausimaksut, vuokra, ruuat, terveysvakuutus).


      • matkailija-x
        peikkisss kirjoitti:

        Olen itse tutustunut nyt Euraupairin toimintaan, ja heidän esitteessään lukee että työsuhteen loputtua maahan voi jäädä yhdeksi kuukaudeksi. Olisikohan siitä mahdollista saada työlupaa jatkettua ?

        Tuo kuukausi au pair-työskentelyn jälkeen on tarkoitettu lähinnä matkailuun ja maahan tutustumiseen. Au pair-pestit ovat 12 kk ja niitä ei käsittääkseni ole mahdollisuutta jatkaa (jollain muulla voi olla päivitympää tietoa tästä, omista au pair-ajostani on jo pitkä aika).

        Itse tein matkan mantereen poikki tuon "ylimääräisen" kuukauden aikana, vaikka olin päässyt perheen kanssa muutamaksi viikoksi "lomailemaan" ja vapaina juhlapyhinä ystävien kanssa matkustamaan jo "työvuodenkin" aikana.


      • "yksityisesti"

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Naiset miltä kiihottuminen teissä tuntuu

      Kun miehellä tulee seisokki ja ja sellainen kihmelöinti sinne niin mitä naisessa köy? :)
      Sinkut
      74
      5288
    2. Haistoin ensin tuoksusi

      Käännyin katsomaan oletko se todellakin sinä , otin askeleen taakse ja jähmetyin. Moikattiin naamat peruslukemilla. Tu
      Ikävä
      17
      2396
    3. Olet sä kyllä

      ihme nainen. Mikä on tuo sun viehätysvoiman salaisuus?
      Ikävä
      26
      1917
    4. Teuvo Hakkaraisesta tulee eurovaalien ääniharava

      Persuissa harmitellaan omaa tyhmyyttä
      Maailman menoa
      44
      1608
    5. Hiljaiset hyvästit?

      Vai mikä on :( oonko sanonut jotain vai mitä?
      Ikävä
      12
      1571
    6. Miksi kohtelit minua kuin tyhmää koiraa?

      Rakastin sinua mutta kohtelit huonosti. Tuntuu ala-arvoiselta. Miksi kuvittelin että joku kohtelisi minua reilusti. Hais
      Särkynyt sydän
      5
      1368
    7. Turha mun on yrittää saada yhteyttä

      Oot mikä oot ja se siitä
      Suhteet
      9
      1277
    8. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      4
      1226
    9. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      6
      1209
    10. Näkymätöntä porukkaa vai ei

      Mon asuu yksin. Mitas mieltä ootte ?
      Ikävä
      14
      1183
    Aihe