Heippa,
eli tiedustelisin niiltä jotka oikeasti asioista tietävät...Olisin halukas muuttamaan joko Miamiin tai Los Angelesin alueelle, mutta tiedän ettei se onnistu tuosta vaan. Työlupa on vaikea saada, siispä miten tämän asian hoidossa tulisi toimia ? Millä perusteella työlupia saa ? Kun tuntuu että moni suomalainen asuu Jenkeissä, eihän se niin kamalan vaikeaa voi olla?
Esim. jos lähtisin au pairiksi, ei siis minkään organisaation kautta vaan yksityisesti, saisiko silloin työluvan ?
Kiitos jos joka jaksaisi jakaa tietonsa ! :)
Asuminen/ työskentely USA:ssa
6
3453
Vastaukset
- matkailija-x
Yhdysvalloissa työskentelevät ovat pääasiassa korkeasti koulutettuja omien alojensa asiantuntijatehtävissä toimivia, suomalaisten firmojen palveluksessa tai jonkin verran myös parhaissa yhydysvaltalaisissa yliopistoissa opiskelleita, jolloin työlupa irtoaa helpommin (kuitenkin vaatii valtavan paperisodan ja työnantajalta myös panostuksen paperisotaan). Osa on myös yhdysvaltojen kansalaisen kanssa naimisiin menneitä.
Laillisesti au pairiksi pääsee vain järjestöjen kautta, jotka järjestävät paikan listäksi tarvittavat dokumentit viisumin anomaista varten.
On olemassa myös erilaisia opiskeluvaihto- ja työharjoitteluohjelmia.
Itse olen aikoinani ollut järjestön kautta au pairina ja oppilaitoksen järjestämässä työharjoittelussa, mielenkiintoisia kokemuksia, joissa kielitaito karttui. Molempiin järjestöt/oppilaistokset järjestivät dokumentit, joilla sain viisumit.
Työharjoitteluun anoin myös oppilaitokseltani stipendin, jolla sai katettua lentolippujen hinnat ja ensimmäisten viikkojen asumiskustannukset (asuin paikallisessa perheessa ja maksoin pientä viikkomaksua majoituksesta sekä ruoasta).- peikkisss
Olen itse tutustunut nyt Euraupairin toimintaan, ja heidän esitteessään lukee että työsuhteen loputtua maahan voi jäädä yhdeksi kuukaudeksi. Olisikohan siitä mahdollista saada työlupaa jatkettua ?
- en usko
peikkisss kirjoitti:
Olen itse tutustunut nyt Euraupairin toimintaan, ja heidän esitteessään lukee että työsuhteen loputtua maahan voi jäädä yhdeksi kuukaudeksi. Olisikohan siitä mahdollista saada työlupaa jatkettua ?
on ettei ole mahdollista. Ohi on ne ajat jolloin voi mennä jenkkeihin jopa töihin. Sielläkin on työt kiven alla ja elämä erittäin kallista. Minusta sinun pitää vielä miettiä mikä siellä on mitä ei täällä ole. Oli tilaisuus olla v.2001-2003 töissä siellä ja kun alkuviehätys meni ohi niin huomasi miten kamala paikka jenkkilä on. En mene edes enää turistina käymään sillä minulle jäi paska maku suuhun koko touhusta.
- hille2
peikkisss kirjoitti:
Jos löydät työpaikan, joka suostuu alkamaan siihen valtavaan paperisotaan työviisumin anomiseksi sinulle, ja työsi osuu vielä johonkin sopivaan viisumikategoriaan, voit jäädä, edellyttäen että työlupa myönnetään. Työlupakategoriat menevät usein täyteen jo joskus lokakuussa, jolloin hakemus menee automaattisesti seuraavan vuoden kategoriaan, eli aikaa asiaan tuhraantuu.
Toinen mahis: haet opiskelemaan, jolloin oppilaitos kirjoittaa viisuminpuoltopaperit, edellyttäen, että sinulla on näyttää oppilaitokselle todisteet ensimmäisen vuoden rahoituksesta (lukukausimaksut, vuokra, ruuat, terveysvakuutus). - matkailija-x
peikkisss kirjoitti:
Tuo kuukausi au pair-työskentelyn jälkeen on tarkoitettu lähinnä matkailuun ja maahan tutustumiseen. Au pair-pestit ovat 12 kk ja niitä ei käsittääkseni ole mahdollisuutta jatkaa (jollain muulla voi olla päivitympää tietoa tästä, omista au pair-ajostani on jo pitkä aika).
Itse tein matkan mantereen poikki tuon "ylimääräisen" kuukauden aikana, vaikka olin päässyt perheen kanssa muutamaksi viikoksi "lomailemaan" ja vapaina juhlapyhinä ystävien kanssa matkustamaan jo "työvuodenkin" aikana. - "yksityisesti"
http://finland.usembassy.gov/nivaupair.html
Tuolta voi lukea miten USAan paasee au-pairiksi "yksityisesti" eli ns. B1 viisumilla eika tarvitse olla mitaan jarjestoa takana.
Ja tuolta voi sitten katsella niita yksityisten au pair paikkoja USAssa.
http://www.mol.fi/paikat/Search.do?lang=fi&searchExecute=true&municipalities=&province=---&search=Etsi&country=840&freshness=1&duration=11&type=21&searchphrase=au pair
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Nurmossa kuoli 2 Lasta..
Autokolarissa. Näin kertovat iltapäivälehdet juuri nyt. 22.11. Ja aina ennen Joulua näitä tulee. . .1417939Joel Harkimo seuraa Martina Aitolehden jalanjälkiä!
Oho, aikamoinen yllätys, että Joel Jolle Harkimo on lähtenyt Iholla-ohjelmaan. Tässähän hän seuraa mm. Martina Aitolehde432061Kaksi lasta kuoli kolarissa Seinäjoella. Tutkitaan rikoksena
Henkilöautossa matkustaneet kaksi lasta ovat kuolleet kolarissa Seinäjoella. Kolmas lapsi on vakasti loukkaantunut ja252000- 911663
Miksi pankkitunnuksilla kaikkialle
Miksi rahaliikenteen palveluiden tunnukset vaaditaan miltei kaikkeen yleiseen asiointiin Suomessa? Kenen etu on se, että1801595Tunnekylmä olet
En ole tyytyväinen käytökseesi et osannut kommunikoida. Se on huono piirre ihmisessä että ei osaa katua aiheuttamaansa p1071060Taisit sä sit kuiteski
Vihjata hieman ettei se kaikki ollutkaan totta ❤️ mutta silti sanoit kyllä vielä uudelleen sen myöhemmin 😔 ei tässä oik5999- 51960
Odotathan nainen jälleenkohtaamistamme
Tiedät tunteeni, ne eivät sammu johtuen ihanuudestasi. Haluan tuntea ihanan kehosi kosketuksen ja sen aikaansaamaan väri28840- 34832