Pyrin viime keväänä lääkikseen, mutten päässyt. Olisin päässyt pisteilläni hammaslääkikseen..Nyt olen jo ilmoittatunut valmennuskurssille ja luen pitkään, jotta ei tule sitten keväällä kiire ja stressi. Muistan paljon asioista joten olen varma että saan paremmat pisteet ensi keväänä pääsykokeessa kun nyt hion sitä mistä jäi viimeksi kiinni. Olen ruvennut miettimään myös hammaslääkistä ja mietin kumpaan kannattaa hakea kun pitää valita. Sinänsä tuntuu että lääkis olisi monipuolisempi ja kiinnostavampi, mutta pelkään kuollakseni etten pääse, ja en tiedä kestänkö enää lukea yhtä vuotta vain koetta varten.. Toisaalta hammaslääkikseen pääsisin melkein varmasti ja eka vuosihan on sama (melkein kokonaan) kuin lääkisläisillä, joten jos tuntuisi että haluankin tavalliseksi lääkäriksi voisin pyrkiä lääkikseen uudestaan. Ekana vuonna kuulemma käydään pitkälti läpi niitä asioita joita kysytään pääsykokeessa joten pyrkiminen olisi jälleen helpompaa. Sitten jos pääsee vaihtamaan lääkikseen, ikäänkuin jatkaisi tokalla vuodella koska ekan varmaan saisi "anteeksi". Niin olen kuullut. Tietoa? Auttakaa, mitä teen? Itsehän sen lopulta päätän mutta antakaa vinkkejä, tietoa..Ja jos opiskelijoita/valmistuneita läkäreitä tai hammaslääkäreitä sattuu lukemaan niin kertokaa ihmeessä opiskelusta ja työstä, eroista. Kiitos!!
lääkis vs. hammaslääkis
20
3697
Vastaukset
- vaihtoehdot!
Hae ihmeessä myös ulkomaille, vaikka hakisitkin Suomessa uudestaan. Ruotsiin kannattaa ehdottomasti hakea, sinne ei ole edes pääsykokeita ja sisäänpääsy on huomattavasti helpompaa kuin Suomessa. Jos haet NYT, niin voit ehkä päästä sisään ja aloittaa opinnot kevätlukukaudella. Katso lisää www.vhs.se . Vaihtoehtoja piisaa, ei kannata alistua Suomen idioottimaisuuteen! Paperit vetämään ulkomaille, ei edes maksa mitään!
- pipsa
Niin, kiitos ehdotuksesta mutta elämäni on nyt espoossa, asun kihlattuni kanssa yhdessä ja hän käy koulua täällä vielä pari vuotta. Ei vain ole mahdollista että me muutettaisiin ulkomaille..Olen itse asunut ulkomailla nuorempana vanhempieni kanssa ja tiedän että muuallakin on elämää, mutta haluan rakentaa elämääni nyt tänne. Pakko mennä Suomen sääntöjen mukaan, vaikka se sitten olisikin vaikeampaa..
- Cilla
Mulla on just sama tilanne kun sulla! Viime vuonna jäi lääkis kolmen pisteen päähän, ja oon just miettiny tuota että ei kyllä kestä jos ei taaskaan pääse... Vois tietty auttaa jos alkais tässä vähitellen lukemaan. :p kuitenkin.
Huoh...että kun ei tiiä. Sitten on semmonenkin homma, että kun esim. oulussa toissa vuonna niin moni yritti tuollain "hammaslääkiksen kautta", niin ne pisterajat oli lopulta melkeen samat ku yleiselle puolelle. Ettei siitäkään voi IHAN varma olla että sinne pääsee ihan varmasti. Njoo, ois kiva kuulla kumpaan sit lopulta päädyit. Ite varmaan haen tonne tavalliseen silti, jos sitä vaikka sais ne muutamat pisteet enemmän. Harmittaa kyllä sekin kun ei oo enää niitä uuden ylioppilaan neljää lisäpistettä... :p Mutta oikeen paljon lukuintoa sulle ja toivottavasti pääset sinne mihin nyt päätätkin hakea! :)- Minä vaan
Jos haluaa varmistaa sisäänpääsynsä lääketieteelliseen tiedekuntaan, niin eikö kannata hakea opiskelemaan helpompiin paikkoihin kuten Kuopioon tai Ouluun? Suosituimpiin opinahjoihn kuten Helsinkiin ja Tampereelle pyrkii joka tapauksessa aina se kuuden laudaturin porukka, joten jos ei ole aivan huippupaperit yo-kirjoituksista tai osaa pääsykoeasioita todella hyvin niin ehkä kannattaa varmistaa opiskelupaikkansa pyrkimällä muualle...
- olli
Minä vaan kirjoitti:
Jos haluaa varmistaa sisäänpääsynsä lääketieteelliseen tiedekuntaan, niin eikö kannata hakea opiskelemaan helpompiin paikkoihin kuten Kuopioon tai Ouluun? Suosituimpiin opinahjoihn kuten Helsinkiin ja Tampereelle pyrkii joka tapauksessa aina se kuuden laudaturin porukka, joten jos ei ole aivan huippupaperit yo-kirjoituksista tai osaa pääsykoeasioita todella hyvin niin ehkä kannattaa varmistaa opiskelupaikkansa pyrkimällä muualle...
Niin voisihan se Pipsa paasta sisaan Ouluun tai Kuopioon mutta kun mina olen taalla Espoossa niin eihan se voi mua tanne yksin jattaa...
Kuka jatka valitsee opiskelupaikkansa sen mukaan missa sen hetkinen tyttoystava on???? - helli
olli kirjoitti:
Niin voisihan se Pipsa paasta sisaan Ouluun tai Kuopioon mutta kun mina olen taalla Espoossa niin eihan se voi mua tanne yksin jattaa...
Kuka jatka valitsee opiskelupaikkansa sen mukaan missa sen hetkinen tyttoystava on????...kyllä mä susta huolen pidän jos Pipsa sut tänne espooseen jättää! Oonkin vähän katellu että eikö se ny jo tajua tota vaihtoehtoa. Äkkiähän ne pari vuotta vierähtää, sitten voit lähteä Pipsan perässä sinne Kuopioon.
- pipsa
helli kirjoitti:
...kyllä mä susta huolen pidän jos Pipsa sut tänne espooseen jättää! Oonkin vähän katellu että eikö se ny jo tajua tota vaihtoehtoa. Äkkiähän ne pari vuotta vierähtää, sitten voit lähteä Pipsan perässä sinne Kuopioon.
Ihme juttui teil..Mä en siis ole jäämässä tänne Espooseen sen takia että mulla on joku ihastus täällä vaan siksi että mun elämänkumppani käy täällä koulua ja en voi noin vaa repii sitä jonnekki ja sanoo et eti jostai uus koulu!Mun pitää ajatella myös sen elämää..Voinhan tota miettii, et kiitos neuvosta. Onkohan pisterajat paljonkin eritasoiset? Osaaks joku sanoo jonkun osotteen mist löytää helpoiten pisterajat Oulust ja Kuopiost? Nii, ja tsemppii muille jotka pyrkii lääkikseen, onnee lukuihin!:)
- Ollin äiti
pipsa kirjoitti:
Ihme juttui teil..Mä en siis ole jäämässä tänne Espooseen sen takia että mulla on joku ihastus täällä vaan siksi että mun elämänkumppani käy täällä koulua ja en voi noin vaa repii sitä jonnekki ja sanoo et eti jostai uus koulu!Mun pitää ajatella myös sen elämää..Voinhan tota miettii, et kiitos neuvosta. Onkohan pisterajat paljonkin eritasoiset? Osaaks joku sanoo jonkun osotteen mist löytää helpoiten pisterajat Oulust ja Kuopiost? Nii, ja tsemppii muille jotka pyrkii lääkikseen, onnee lukuihin!:)
Pipsa, jos et löydä tietoa pisterajoista ja sisäänoton suhdeluvuista niin sitten et kyllä pääse edes sairaanhoitajakouluun! Tiedätkö muuten missä Oulu ja Kuopio ovat?
- Pipsa
Ollin äiti kirjoitti:
Pipsa, jos et löydä tietoa pisterajoista ja sisäänoton suhdeluvuista niin sitten et kyllä pääse edes sairaanhoitajakouluun! Tiedätkö muuten missä Oulu ja Kuopio ovat?
Ja mä kun luulin että täältä sais asiallisia kommentteja ja apua tietojen etsintään sekä ihan henkilökohtaista tietoa paikoista sun muuta.. En mä nyt niin idiootti ole etten niitä lukuja löydä, meni niitten ettimiseen Googless jokin tovi kun tulee niin paljon kaikkii sivuja ja kaikki sivut on täynnä vaikka mitä epäoleellista mun kannalta. Mun mielestä on ihan fiksuu et kyselen muilta suoria linkkejä tai semmosta jos joku tietää, säästää aikaa ja vaivaa. Jää enemmän aikaa esim. lukemiseen..No tämä "idiootti" menee nyt E:n papereidensa kanssa kattoo telkkaria..
- emilia
Pipsa kirjoitti:
Ja mä kun luulin että täältä sais asiallisia kommentteja ja apua tietojen etsintään sekä ihan henkilökohtaista tietoa paikoista sun muuta.. En mä nyt niin idiootti ole etten niitä lukuja löydä, meni niitten ettimiseen Googless jokin tovi kun tulee niin paljon kaikkii sivuja ja kaikki sivut on täynnä vaikka mitä epäoleellista mun kannalta. Mun mielestä on ihan fiksuu et kyselen muilta suoria linkkejä tai semmosta jos joku tietää, säästää aikaa ja vaivaa. Jää enemmän aikaa esim. lukemiseen..No tämä "idiootti" menee nyt E:n papereidensa kanssa kattoo telkkaria..
älä välitä idioottien provoista, ignooraa ne:-)
- Ollin äiti
Pipsa kirjoitti:
Voi voi mulla on kuule ihan ämmiäkin papereissa ja silti pääsin heti sisään - ei tarvinnut vuosikausia tankata muutamaa kirjaa. Jos tosiaan tarvit vuosikausia aikaa lukemiseen niin miten luulet selviäväsi opiskeluista ? Ei nimittäin ole edes viikkokausiakaan aikaa lukea muutamaa kirjaa.
Hei haloo nyt on lokakuu! kai sulla on muutama minuutti aikaa selvittää mihin kannattaa hakea? - pipsa
Ollin äiti kirjoitti:
Voi voi mulla on kuule ihan ämmiäkin papereissa ja silti pääsin heti sisään - ei tarvinnut vuosikausia tankata muutamaa kirjaa. Jos tosiaan tarvit vuosikausia aikaa lukemiseen niin miten luulet selviäväsi opiskeluista ? Ei nimittäin ole edes viikkokausiakaan aikaa lukea muutamaa kirjaa.
Hei haloo nyt on lokakuu! kai sulla on muutama minuutti aikaa selvittää mihin kannattaa hakea?No onneks olkoon ku pääsit ekalla sisään! Sehän on nii harvinaista että joutuu hakee useemman kerran, mähän oon ihan poikkeus..mä kuvittelin et tää keskustelupalsta on sitä varten että keskustellaa opiskelusta, sä voit kyllä mun puolesta miettii asioita ittekses himassa lukemalla kirjoja ja miettimällä pitkään ja hartaasti. Mä aattelin puolestani kysyä neuvoa, jutella, tehä elämästä helpompaa ja mielenkiintosempaa..Jokainen omalla tavallaan!
P.S Enkä jaksa kuluttaa tän enempää energiaa sun mollaaviin kommetteihin, voisit mennä haukkumaan jotain muuta, jonnekki muualle..
- pipsa
Olen miettinyt muihin yliopistoihin hakemista ja kiinnostuin..Kuopioon on tosiaan joku 30 % mahis päästä sisään kun taas esim Tampereelle joku 18 ja Turkuun 21..Pisterajojen mukaan Kuopioon olisin päässyt viime haussa, mutta tiedän ettei suoraan voi verrata..Tietääkö joku miten vaikeaa on vaihtaa ammattikorkeaa kun on jo käynyt pari vuotta?jos on eri koulu, mutta sama linja? miten tehdään? Mietitään vaan poikaystävän vaihtoehtoja..Ja onko siis oikeasti Kuopioon ja Ouluun vain huomattavasti helpompi päästä?Onko muita? Kertokaa jos tiedätte, tai jos tiedätte mistä saa lisää tietoa. Kiitos kaikesta avusta!
- 1234
Ammattikorkeaa on helppo vaihtaa... Varsinkin jos haluaa jatkaa samaa linjaa! stadia, laurea helia ym. saa varmastikin siirron jonnekin muuhun AMK:n
- ei muutaku suoraan yhteys mahd. uuteen kouluun!
Onnea!
- medi
kannata vain hakea sinne, minne haluaa. Taktikoida kun ei tunnetusti voi, kun lääkis on kyseessä.
- Fossa Navicularis
Totta, medi. Esim. menneenä keväänä tänne Kuopioon haki 150 kokelasta enemmän kuin toissa vuonna. Hakijoiden määrä ja täten sisäänpääsy % heittelee vuosittain. Lisäksi, ihan yhtä hyviä lääkäreitä kaikkialta valmistuu - se on ittestä kiinni.
- Tintti
Eikö lääkikseen ja hammaslääkikseen oo samat kirjat, niin eikö sit voi hakea kumpaankin?
- medi
hampaalle tai yleiseen voi hakea. Siis molempiin ei voi hakea samana keväänä.
- ltk:n poikaystävä
Hei pipsa!
Itseasiassa hampaalla ja yleisen puolella ne opinnot ovat kaksi ekaa vuotta eli ns. prekliinisen vaiheen ajan ihan samat. eli jos haet hampaaseen on sulla pari vuotta aikaa vielä vaihtaa. tosin nuiden hampaan tyttöjen menoa seuratessa olen huomannut että nepä ovatkin lämmenneet sille puolelle siellä aikaa vietettyään joten varo vaan ;)- pipsa
Joo kiitos asiallisesta kommentista, ja olen kyllä kanssa kuullut että hammaslääkisläiset ja myös lääkisläiset lopettaa tosi harvoin, eli tykkäävät kun sinne asti pääsevät. Katsotaan mitä teen, tiedän vain sen että Galenosta luen urakalla ja koitan oppia mahdollisimman paljon. Katsotaan mihin syksyllä pääsen :)
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Martinan uusi poikakaveri
Sielläpä se sitten on. Instastoorissa pienissä speedoissa retkottaa uusin kulta Martinan kanssa. Oikein sydämiä laitettu2053141Suomessa helteet ylittää vasta +30 astetta.
Etelä-Euroopassa on mitattu yli +40 asteen lämpötiloja. Lähi-Idässä +50 on ylitetty useasti Lämpöennätykset rikkoutuva2391600Laita mulle viesti!!
Laita viesti mesen (Facebook) kautta. Haluan keskustella mutta sinun ehdoilla en halua häiriköidä tms. Yhä välitän sinus951462- 921369
Vanhemmalle naiselle
alkuperäiseltä kirjoittajalta. On olemassa myös se toinen joka tarkoituksella käyttää samaa otsikkoa. Ihan sama kunhan e461324Fazer perustaa 400 miljoonan suklaatehtaan Lahteen
No eipä ihme miksi ovat kolminkertaistaneen suklaalevyjensä hinnan. Nehän on alkaneet keräämään rahaa tehdasta varten.1561236Ajattelen sinua tänäkin iltana
Olet huippuihana❤️ Ajattelen sinua jatkuvasti. Toivottavasti tapaamme pian. En malttaisi odottaa, mutta odotan kuitenkin121178Ökyrikkaat Fazerit saivat 20 MILJOONAA veronmaksajien varallisuutta!
"Yle uutisoi viime viikolla, että Business Finland on myöntänyt Fazerille noin 20 miljoonaa euroa investointitukea. Faze1231009Miehelle...
Oliko kaikki mökötus sen arvoista? Ei mukavalta tuntunut, kun aloit hiljaisesti osoittaa mieltä ja kohtelit välinpitämät89922Tuntuu liian hankalalta
Lähettää sulle viesti. Tarvitsen apuasi ottaa koppi tilanteesta. Miehelle meni.44803