Pitäisi teettää huolto öljypolttimelle ja kiinnostaisi mitä moinen lysti maksaa? Nyt on asuttu vuosi öljylämmitteisessä talossa ja edellisestä poltinhuollosta on 1,5 vuotta.
Öljypoltinhuollon hinta?
28
17629
Vastaukset
- JameS
Maksoi 140 €.
- .....
Kovin usein näyttää poltin sitten huoltoa vaativan, ei siinä öljyä paljon lävitse ehdi mennä. Yleisääntö on, että suutin vaihdetaan 5000 litran välein ja sen on osa, joka ehkä eniten vaikuttaa öljynkulutukseen. Tuon suuttimen vaihtaa kyllä itsekin parissa minuutissa ja suutin maksaa 12-13 euroa.
- kyllä muutakin
muuten sammuu kuin saunalyhty pakkasella. Suodatin. Kärjet, karstat pois jne. Ja pumpun paine muutaman vuoden välein ja aina pitäisi tarkistaa on ilmasäätö oikein. Se on se vaikeín homma jos katilan palotilaan ei näe.
- ......
kyllä muutakin kirjoitti:
muuten sammuu kuin saunalyhty pakkasella. Suodatin. Kärjet, karstat pois jne. Ja pumpun paine muutaman vuoden välein ja aina pitäisi tarkistaa on ilmasäätö oikein. Se on se vaikeín homma jos katilan palotilaan ei näe.
Huoltoväli tosiaan, kyllä mielestäni tuollinen 140 egun huolto 1-2 vuoden välein poltimella, jonka läpi menee parituhatta litraa öljyä/v tuntuu hieman liiottelulta.
Suodattimen pystyy kuka hyvänsä putsaamaan(metallisihti) ja suuttimen vaihtamaan ihan tavallista jakoavainta tai kiintoavainta käyttäen.Tulipinnoista voi nuohooja kertoa käydessään, onko säädöt paikallaan.
Jos poltin tilttiin menee, johtuu se useimmiten sytytysmuuntajan palamisesta ja sitä jopa huollolla on vaikea ennakoida.
Yleensä kannttaa seurata piipusta tulevan sauhun määrää ja väriä, se kertoo aika paljon poltimen kunnosta ja säädöistä. - poltinmies
...... kirjoitti:
Huoltoväli tosiaan, kyllä mielestäni tuollinen 140 egun huolto 1-2 vuoden välein poltimella, jonka läpi menee parituhatta litraa öljyä/v tuntuu hieman liiottelulta.
Suodattimen pystyy kuka hyvänsä putsaamaan(metallisihti) ja suuttimen vaihtamaan ihan tavallista jakoavainta tai kiintoavainta käyttäen.Tulipinnoista voi nuohooja kertoa käydessään, onko säädöt paikallaan.
Jos poltin tilttiin menee, johtuu se useimmiten sytytysmuuntajan palamisesta ja sitä jopa huollolla on vaikea ennakoida.
Yleensä kannttaa seurata piipusta tulevan sauhun määrää ja väriä, se kertoo aika paljon poltimen kunnosta ja säädöistä.sanoa että yleisin vika on sytytysmuuntaja?Olen korjannut ja huoltanut polttimia n.16 vuotta ja voin sanoa että muuntajia menee hyvin vähän.Jos muuntaja hajoaa se johtuu jostain muusta kun pelkästä muuntajasta.Valovastus ei näe palamista,pitää kipinän päällä ja muuntaja kuumeneen ja palaa tai rele on vioittunut.
- Tee se itse mies
Tuollaiset pikku hommat kannattaa tehdä itse.
Minäkin ostin n, 10 vuotta sitten uuden oilonin polttimen, asensin itse ja samalla muutin järjestelmän 1 putkiseksi "tiikerin silmä" laitteella, suuttimen olen joskus vaihtanut, n 5 vuoden välein ja kerran polttimen öljypumpun, alkuperäinen pumppu alkoi vuotamaan akselin juuresta.
Säädöt saa kohdalleen kun haistelee palamista ja seuraa miten nokea kertyy kattilaan. 3 vuoden välein olen poistanut tuhkaa kattilasta.
Laskekaapa miten paljon olen SÄÄSTÄNYT?- juuuuuuuuuuuuuuuuuu
minä olen 5 vuotta talossani asunut ja kertaakaan en ole polttimeen koskenut eikä kukaan muukaan.
hyvin pelaa ja kulutus on samoissa lukemissa
vuodesta toiseen (NOIN 1000 litraa/vuosi)
kyllähän poltinhuoltajat tietysti mielellään toimivia vehkeitä vähän rasselilla kiillottelevat
ja 140e ottavat!!!(lähes mummon tonni!!!!)
JOS VIKAA TULEE NIIN SITTEN HUOLTAJA PAIKALLE, EI ENNEN. - poltinmies
Siinä nähdään taas amatööri.Olisit vaihtanut palkän akselin tiivisteen niin olisit säästänyt vielä enemmän kun kerta olet noin pihi.Ammatti mies kun sen säätää niin ei tarvi seurata tuleeko nokea.
- Tee se itse mies
poltinmies kirjoitti:
Siinä nähdään taas amatööri.Olisit vaihtanut palkän akselin tiivisteen niin olisit säästänyt vielä enemmän kun kerta olet noin pihi.Ammatti mies kun sen säätää niin ei tarvi seurata tuleeko nokea.
Niinhän minä olisinkin vaihtanut vain akselin tiivisteet mutta kun liike mistä olisin ostanut tiivisteet niin siellä oleva poltinalan rautainen ammattimies neuvoi että kannattaa vaihtaa pumppu "suntec" merkkiseen pumppuun missä on laadukkaampi tiivistys kuin alkuperäisessä pumpussa.
Ja hyvin on pumpannut.
Eipä tietenkään tarvitse seurata kuin silloin kun asentaa ja jonkin aikaa asennuksen jälkeen, ja vuosia on palanut erittäin puhtaasti.
Säästänyt olen, harmittaako? - poltinmies
Tee se itse mies kirjoitti:
Niinhän minä olisinkin vaihtanut vain akselin tiivisteet mutta kun liike mistä olisin ostanut tiivisteet niin siellä oleva poltinalan rautainen ammattimies neuvoi että kannattaa vaihtaa pumppu "suntec" merkkiseen pumppuun missä on laadukkaampi tiivistys kuin alkuperäisessä pumpussa.
Ja hyvin on pumpannut.
Eipä tietenkään tarvitse seurata kuin silloin kun asentaa ja jonkin aikaa asennuksen jälkeen, ja vuosia on palanut erittäin puhtaasti.
Säästänyt olen, harmittaako?mutta jos puhutaan pumppujen akselin tiivisteistä niin kyllä suntecin pumppuun vaihdetaan paljon useammin tiiviste kuin Danfossiin.Harmittaako itteäs kun vaihdoit huonompaan?
- Tee se itse mies
poltinmies kirjoitti:
mutta jos puhutaan pumppujen akselin tiivisteistä niin kyllä suntecin pumppuun vaihdetaan paljon useammin tiiviste kuin Danfossiin.Harmittaako itteäs kun vaihdoit huonompaan?
Jos alkuperäinen pumpun tiivisteet kesti noin 4 vuotta ja tämä suntec jo noin 7 vuotta vuotamatta, niin ei harmita.
Kerron sitten miten kauan suntec kestää. - Tee se itse mies
poltinmies kirjoitti:
mutta jos puhutaan pumppujen akselin tiivisteistä niin kyllä suntecin pumppuun vaihdetaan paljon useammin tiiviste kuin Danfossiin.Harmittaako itteäs kun vaihdoit huonompaan?
Lisäys, se vanha pumppukin on vielä tallessa joten jos haluaisin niin voisin siihen tiivisteet vaihtaa ja testata kestävyyden. Tietäisin sitten varmasti että kuka puhuu pehmosia? Mutta testi taitaa viedä vuosia että tuskin kannattaa?
Ja tämä suntecin pumppu taitaa kestää ikuisuuden?
- Taapertaja.
Kerran teetin vanhaan polttimeeni normaalin vuosihuollon ja toista kertaa en.
Kuvittelen että siihen sisältyy paineen ja ilmamäärän tarkistus savukaasu analysaattorilla yms.
Mutta ei. Huoltoon kuului ainoastaan polttoainelinjan suodattimen vaihto tiivisteineen ja sama homma pumpun suodattimelle.
Lisäksi huoltomies sanoi että silmämääräisesti liekki on ihan ookoo. Suutin olisi vaihdettu, mutta olin juuri itse sen vaihtanut. Eli aikaa meni ~20min osat maksoivat ~ 20€ lasku oli toista sataa.
Soitin huoltoon kahdeksalta aamulla ja huoltomies sanoi että nyt heti on vapaata aikaa joten hän lähti tulemaan luokseni. Noin puoli yhdeksältä hän lähti takaisin. Laskussa veloitettiin 2tunnin työstä ja 60€/h.- vielä kovempi
vajaa 90 kymppii tunti. kattoo että liekki on sopivan keltaisen pehmeä. niip ilmamäärä säädetaan kuivaamossa.
- P-Espoolainen
vielä kovempi kirjoitti:
vajaa 90 kymppii tunti. kattoo että liekki on sopivan keltaisen pehmeä. niip ilmamäärä säädetaan kuivaamossa.
Viimeksi nuohooja nuohosi takan ja öljykattilan hormeineen. Lasku oli 90 € ja aikaa kului n. 30 min.
- poltinjäbäduunaa
öljypolttimia ei saa asentaa eikä huoltaa iteksiin !!!!
on luvanvaraista puuhaa samoin ku sähkötyöt, jos jotain käy, eikä polttimesta oo huoltopapereita, vakuutuksesta et saa mitää! - wernerska
Ensimmäisen kerran oli poltinhuolto seitsemän vuoden jälkeen uuden polttimon hankkimisen jälkeen ja huoltomies sanoi, että on täysin kunnossa ja vaihtoi suuttimen ja öljynsuodattimen. Suuttimen olen itse kerran vuodessa vaihtanut itse. Kerran vuodessa olen itse nuohonnut ja nokea on ollut kahvikupilinen. Öljyä on mennyt noin 3000 litraa vuodessa. Öljynsuodattimen vaihdon yhteydessä voi mennä ilmaa järjestelmään ja poltin ei lähde käyntiin, sen vuoksi olen jättänyt suodattimen vaihdon ammattilaiselle. Käytän moottoripolttoöljyä lämmitykseen se palaa puhtaammin ja kattila nokeentuu vähemmän, säästän tällä tavoin huoltokustannuksissa.
- Oma apu
Näitä "ammattimiehiä" en päästä sorkkimaan omaa poltintani, paitsi jos jotain ylitsepääsemätöntä vikaa tulee.
On niin huonot kokemukset, ainakin minulla. Laskua kyllä kirjoitetaan aivan älyttömästi pienestäkin hommasta. Itse olen vaihtanut suuttimen ja suodattimen 2 vuoden välein.
Ja kerta vuoteen putsaan kattilan palopesän. Ja hyvin on toiminut yli 12 vuotta.
- Polttimia kyttäilty
On ihan hyvä kuulla omatoimisesta huollosta, kun olen ihmetellyt pikkupolttimien puuttumisen asiakkaista. (Paitsi ne sukulaiset)
-Sen suuttimen vaihdosta en ole samaa mieltä. Uusi voi olla poikkeava vanhasta, joten joskus menee huonompaan suuntaan. En mielellään myy suutinta 0,40...050 gallonaa, kun joskus joutunut lähtemään perään.
-Leipä tulee teollisuuden samovaareista.
-Sen palamisen pystyy pitkälti katsomaan silmällä, varsinkin oppia ottaen huoltomiehen säätämästä. Tosin niitäkin on ....kitkerää hajua pihalle... - hanneluu
Teetin just öljypolttimen huollon ja lasku oli 369 euroa. Meinasin sätkyn saada, kun laskun näin. Mummo eteläsuomen kaupungista.
- pesämuna
Huh jopa oli kallista, etelän hinnat ehkä korkeampia kuin täällä susirajan yläpuolella.
Meillä Oiloniin vian etsintää uusi magneettiventtiili muu puhdistus matkakulut 40km tunti tuossa meni huoltomieheltä pannuhuoneessa = noin 190€ - pökköäpes
Jos puolet osista vaihdettu, nokea raavittu pesästä, ei ole vakiohintaa.
-Paitsi jos pitää tuijottaa hintaan, ummistaa silmät ongelmilta.
-Siellä pannuhuoneessa voi olla muutakin kalliiksi tulevaa, josta saat hintavammalta palautetta. -Vaikka mereen valuvaa löpöä paluuputkesta.
- osaan_itse
Kerran olen 37 vuoden aikana pyytänyt valtuutetun öljypoltin huoltoammattilaisen tekemään savukaasuanalyysin.
Sen hän teki ja teki ilmansäädön. Kahden päivän päästä poltin sammui .
Koko pannu oli täynnä pölisevää nokea. Että oli paska homma puhdistaa pannu ja koko pannuhuone sen pölisevän noen jäljiltä.
Itse tiesin kokemuksesta perstuntumalta ilmasäädön paremmin.
Homma toimi monta vuotta hyvin tämän oman korjaussäätöni jälkeen.
Jouduin ostosta 37 vuoden jälkeen vaihtamaan vioittuneen polttimen uuteen Oilon Junior Pro LJ10 (vähän käytettyyn )
Uuden polttimen käyttöönoton jälkeen tajusin, että valtuutettu LVI- ammattiliike oli 37 vuotta sitten myynyt ylitehokkaan pannuu sopimattoman polttimen. Talon tilavuuden perusteella sanoivat aikanaan, että no tässä tapauksessa polttimen täytyy olla vähintään Oilon Junior N-tyyppi.
Savukaasut olivat aina vähintään 170 astC ja kipusivat pannun puhdistushetkeen mennessä yli 200 astC.
Olin tyhmyytäni ollut 37 vuotta tyytyväinen ammattilaisen valintaan.
Uudella Oilonilla savukkaasut ovat 105 astC, eikä nokea ole muodostut ainakaan vielä neljään kuukauteen. Savukaasujen lämpötila ei ole noussut tuona aikana ollenkaan.
Että sellaisia kokemuksia valtuutetuista ammatilaisista.
Tilaan ihan piruuttani valtuutetun huoltomiehen tekemään savukaasuanalyysin uuden polttimen takia, jotta saan jonkinlaisen kuitin tehdystä hommasta.
Omatoimi jäpikkä Espoosta - pökköäpesään
Ei se kuitti välttämättä lohduta. Sillointällöin palotarkastaja pyytää osoitelistaa, mitkä ovat huollossa. Sitten jättää nämä tutkimatta? Tai käy heti, jos oli jotain korjauskehotusta,
- osaan_itse
Pyysin ammattimiehen savukaasumittaukseen, mikäli hänellä on hallussaan mittari. Muuta ei tarvitse tehdä.
Sovittiin, että tulee ohimennessään, koska asuu kahden kilometrin päässä.
Ajankohdalla ei ollut väliä.
Mittaustoimenpiteeseen kului aikaa 10 minuuttia plus jutusteluja päälle.
Oilonin ilmapellin säätö oli alunperin numerossa 3.
Mittauksen jälkeen pelti säädettiin numeroon 2,5
Mittausarvot sain tulostettuna termopaperille.
Alvillinen lasku 100€.
En tullut tiedustelleeksi hintaa ennen mittaustyötä, joten en tiedä esim. minimityön määrää enkä yleistä hinnoittelupolitiikkaa.
Itsekseni kyllä hieman hämmästyneenä vertaan laskua autohuollon alvillisen 85 eskon tuntihintaan tai yleislääkärin 58 eskon veloitukseen 20 minuutin vastaanottokäynnistä.
Erikoilääkäri maksaa 92 eskoa/20 min.
Niihin tulee kyllä lääkäriaseman 18 eskon toimistomaksut päälle
Parturi maksaa nykyään 8 eskoa/miesten tukanleikkuu plus pari eskoa tippiin. Aikaa kuluu yli puolesta tunnista kolmeen varttiin.
Autohuollossa tehdään toimenpiteitä, joiden tulee mm. pitää auto turvallisena kaikkia liikenteessä kulkijoita varten.
Lääkäri tekee päätöksiä, jotka vaikuttavat ihmiselämään.
Öljypoltinhuolto auttaa polttimen toimimista seuraavaan huoltotarpeeseen asti. - osaan_itse
Tiedustelin 100 eskon kohtuullisuutta 10 min kestäneen mittaustoimenpiteen plus 4 km ajon muodostamalle laskulle.
Vastaus oli, että minimi työ on 2 tuntia.
Mikäli 2 tuntia minimi on yleinen käytäntö, niin teettäkää ihmeessä huoltajalla kaikki mahdollinen poltintyö mikä mahtuu tuohon minimiaikaan !
Ainakin siinä ajassa kerkiän itse vaihtamaan suuttimen, puhdistamaan öljypumpun ja sen sisäisen suodattimen, mittaamaan syöttöpaineen ja puhdistamaan jälkeni.
Tiedustelkaa ainakin etukäteen tulevan laskun suuruutta, ennenkuin tilaatte huoltomiehen.- pyydäIhmeessäApua
Nimimerkkisi mukaan osaat itse, mutta et kuitenkaan osaa itse tiedustella hintaa
- osaan_itse
Tokaisusi on totta.
En osannutkaan, koska luotan ehkä liikaa tavallisten ihmisten toimintoihin ja veloitusten kohtuullisuuteen.
En osannut ajatella, että öljypoltinhuolto on ahne kuin Fortumin, Nesteen Finnairin tai pankkien tai vastaavien johdossa istuvat ihmiset
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Tänään pyörit ajatuksissa enemmän, kun erehdyin lukemaan palstaa
En saisi, silti toivon että sinä vielä palaat ja otetaan oikeasti selvää, hioituuko särmät ja sulaudummeko yhteen. Vuod225564- 324900
- 292814
- 342374
- 372078
- 152028
En ole koskaan kokenut
Ennen mitään tällaista rakastumista. Tiedän että kaipaan sinua varmaan loppu elämän. Toivottavasti ei tarvitsisi vain ka191657- 121611
- 231512
Voi ei! Jari Sillanpää heitti keikan Helsingissä - Hämmästyttävä hetki lavalla...
Ex-tangokuningas on parhaillaan konserttikiertueella. Hän esiintyi Savoy teatterissa äitienpäivänä. Sillanpää jakoi kons291489