refluksitiivistelmä

v. 2004

33

2219

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • mitähän

tästäkin nyt sitten ajattelisi - ohjeistus
      on syytä antaa mutta "elämäntapaohjeilla on hyvin rajallinen apu refluksioireisiin."

• refluksia sairastava

Minulla diagnosoitiin refluksitauti tähystyksessä noin 1,5 vuotta sitten. Lisämausteena vielä vatsahaava. Lääkäri puhui pää punaisena elintapamuutoksista, mutta kun ei oikeen mitään ollut muutettavissa. Olen liikunnallinen, syön terveellisesti (en ilmeisti ihan oikein), en tupakoi, alkoholia kylläkin kuluu omasta mielestä liikaa. Tuo vaahtoaminen oli outoa, ikäänkuin syyllistämistä.

Nyt olen syönyt nexiumia ja muitakin lääkkeitä vaihtelevalla menestyksellä. Elintapoja en ole juurikaan korjannut. Kahvia, tomaattia, sitrushedelmiä tms. ei enää yksinkertaisesti tee mieli, mikä on ihan luonnollista, en niitä lääkärin ohjeesta jättänyt pois.

Olo on joka päivä erilainen. Tänään otti taas niin kovasti ylävatsasta että piti turvautua litalgin-nimiseen lääkkeeseen. On muuten tosi hyvä lääke, kun oikeen kouristaa.

Elä tässä nyt sitten lääkärin nuhteessa ja terveellisesti.

• jaazaa

on lähes sama kuin vatsakirurgini, joka tähysti vatsani ja mitä sen jälkeen puhui.

Vatsakirurgi ei puhunut hengenahdistuksesta ja kurkkukivusta mitään mikä on tullut minulle tuonnenpana, eikä tässäkään linkissä ole mainintaa siitä.

Aika usealla refluksitautia kärsivällä on juuri tuo hengenahdistus pahin vaiva.

• kuitenkin

tässä artikkelissa mainittiin kunnolla laryngofaryngeaalinen refluksi - useinhan
        jutut painottuu pelkästään ruokatorven refluksiin
        (gastron puolella siis).

Se hengenahdistus menee noihin hengitystie-
        oireiden alaisuuteen. Keuhkopuolella "normaali"
        ilmiö (lasketaan refluksista johtuvaksi).
        Kuuluu nimenomaan laryngofaryngeaaliseen refluksioireistoon - tosin sitä ei kaikilla
        esiinny ollenkaan vaan lähinnä laryngofaryngeaalisesta refluksista kärsivillä.

• näyttävät

lievittyvän ikääntymisen myötä"??
      Olen aina kuullut, että
      refluksi-ilmiö lisääntyy iän myötä lihastoimintojen "löystyessä,
      (kuten nyt kaikki muutkin vaivat).
      Tämä artikkeli on hyvä kompakti paketti
      muista artikkeleista mutta
      siinä ei tietenkään pystytä tarkemmin selittämään tiettyjen tietojen taustoja ym.

Artikkelissa ei muistaakseni ollut mainittu
      myöskään perinteisiä nielemisongelmia ( muita vakavampia kurkun alueen komplikaatioita), joita itsellä oli kun tauti oli todella pahimmillaan.
      Ei koskaan aikasemmin osannut kuvitellakaan, että nielemiseen (syömiseen) on kirjoitettu oppaita ja siihen on omat terapiansa harjoitteet.

Hengenhadistus loppui, kun aloitin happosalpaajalääkityksen (ja kai sillä tiukalla ruokavaliolla ym rempalla jotain merkitystä tähänkin oli).

Onko kukaan Ph mittauksessa kokeillut
      noita perinteisiä listoilta löydettäviä närästyksen aiheuttajia?

• jaazaa

pahenee iän myötä, jostain luin että nelikymppisenä ne pahenevat.

Happosalpaajalääkkeillä on myös rajusti eroja, eli jos vaivoja on, kannattaa kokeilla montaakin eri lääkettä. Esimerkiksi Lanzoprazol ja Nexium mulla eivät sopineet lainkaan.

Nielemisongelmia ei ole ollut mutta hengenahdistusta on "silloin, tällöin" ei kuitenkaan aina, ja se totta vie helpottaa kun tietää mistä hengenahdistus johtuu. Ei sitä hengenahdistusta ihan heti ensimmäiseksi osaa yhdistää vatsaan.

• nexium
        jaazaa kirjoitti:

Happosalpaajalääkkeillä on myös rajusti eroja, eli jos vaivoja on, kannattaa kokeilla montaakin eri lääkettä. Esimerkiksi Lanzoprazol ja Nexium mulla eivät sopineet lainkaan.

Nielemisongelmia ei ole ollut mutta hengenahdistusta on "silloin, tällöin" ei kuitenkaan aina, ja se totta vie helpottaa kun tietää mistä hengenahdistus johtuu. Ei sitä hengenahdistusta ihan heti ensimmäiseksi osaa yhdistää vatsaan.

vähentää oireita mutta lääkkeen alaista
        ph mittausta ei ole koskaan tehty - tarvii
        se ottaa tässä joku kerta yksityisellä puolella
        niin näkee luvuilla lääkkeen tehon happamuuteen.

Miten sinulla näkyi että ne mainitsemat
        lääkkeet eivät sopineet sinulle ja kuinka kauan
        käytit niitä? Olitko jo tuolloin tehnyt
        "refluksiremontin" (ruokavaliot ym)?

• ikäjutuista
        jaazaa kirjoitti:

ei ole itseasiassa tutkimuksia refluksiin
        liittyen (esim jenkkitutkimuksissa osallistuvien ikä on ollut hajanainen). 40v en ole itse koskaan kuullut jutuissa.

Refluksitutkimus tuntuu olevan tällä hetkellä suvantovaiheessa:-( En ole myöskään kuullut minkäälaisesta laite- tai leikkauskehittelystä
        (mahatähystyksen helpottamiseksi olisi jo kyllä aika!!). Onko kukaan lukijoista kuullut mistään meneillä olevasta tutkimuksesta missään maassa?

40v perustutkimuksiin
        (yksityis. oma-aloitteisesti tehtäviin ) pitäisi jonkun listan mukaan kuulua kaikilla mahatähystys
        - ruokatorven syövän varhainen toteaminen (ja tietenkin riskien pienentäminen)ainakin ruokatorven puolella on se tärkein juttu. Kuinka moni siihenkin menee, jos minkäänlaisia oireita ei ole - enpä usko että kovin moni!

Ei aikaansa seuraavien lääkärien mukaan tyypillinen refluksipotilas on edelleen 60v ylipainoinen mies, joka juo paljon kahvia ja syö käristettyä ruokaa. Ja kuinka yleinen tauti onkaan jo nyt suht urheilevilla normaalipainoisilla 20 - 30v - huh huh!! Epäilen vahvasti, että annetut arviot heittävät pahasti ja näyttävät vain jäävuorenhuipun.

Kunnon tilastoja aiheesta ei löydy - meiltä puuttuu Suomesta keskusjärjestö/yhdistys, joka ajaisi asioita refluksipotilaiden intresseistä ja keräisi/jakaisi tietoa.

• jaazaa
        nexium kirjoitti:

vähentää oireita mutta lääkkeen alaista
        ph mittausta ei ole koskaan tehty - tarvii
        se ottaa tässä joku kerta yksityisellä puolella
        niin näkee luvuilla lääkkeen tehon happamuuteen.

Miten sinulla näkyi että ne mainitsemat
        lääkkeet eivät sopineet sinulle ja kuinka kauan
        käytit niitä? Olitko jo tuolloin tehnyt
        "refluksiremontin" (ruokavaliot ym)?

Olin tehnyt muutoksia ruokavaliooni, olin jopa ilman kahvia mitä pystyn nyt juomaan, en juo kuitenkaan niin isoja määriä kuin ennen.

2-3 kuukautta käytin Nexiumin ja kuukauden Lanzoprasolia, oli järkyttävä kurkkukipu, suurta hengenahdistusta. Uusi lääke otettiin kehiin eikä sekään heti auttanut mutta kuukauden käytöstä päästä alkoi auttamaan.

Nexiumista olin jo tosian aiemminkin huomannut ettei se auta mulle, tiedä sitten mistä johtuu kun sitä tiettävästi käytetään kaikkein eniten.

• Outo lintu

on kovin yksilöllinen mutta jokaiselle erikseen räätälöity lääke sekä ruokavalio saa refluksitaudin aika hyvin pysymään aisoissa. Samoin painon laskeminen on yksi tärkeimmistä asioista.

Mulla esimerkiksi vaikuttaa refluksitautiin sekin olenko kotona vapaalla/lomalla vaiko töissä. Eli töissä refluksitauti vaivaa kaikkein eniten, kotioloissa refluksitaudin oireet on aika vähäiset. Tästä voisi päätellä että työstressi pahentaa selvästikin vaivoja, ainakin omalla kohdallani.

Tuohon ruokavalioon pieni kommentti vielä että minä en ainakaan ole huomannut mikä ruoka minulla käynnistäisi refluksivaivat. Sensijaan tiedossa kyllä on että jos syö yhdellä kertaa liikaa, vaivoja helposti syntyy. Mullekaan kahvi ei tuota vaivoja, jos ei sitä juo litrakaupalla kuten tein ennen. Myöskään alkoholi (nykyisin selvästi vähempää kuin ennen) ei aiheuta vaivoja. Eikös alkoholi ja kahvi ole luokiteltu just niihin kiellettyihin aineisiin mitä ei saisi käyttää?

Aika monella kohtalontoverillani on myös ärtyvä paksusuoli josta myös usein käytetään nimitystä "stressivatsa". Eli ärtyvällä paksusuolella on takuulla jonkin sortin yhteys refluksitautiin.

Minulla refluksitauti on myös osin "stressiperäinen".

Hengenahdistuksesta vielä senverran, että minua refluksitaudissa hoitanut vatsakirurgini ei suostunut lainkaan yhdistämään hengenahdistusta refluksitautiin, niinpä hän tekikin lähetteen keuhkopolille. Allergialöydös löytyi mutta astman diagnoosi on vielä epäselvä. Ensimmäisen tutkimuskierroksen jälkeen olin ns. rajatapaus, tutkimuksia laajennettiin, histamiinitestissä löytyi selvä hengenahdistusvaiva ja lopullinen diagnoosi tulee kahden kuukauden kuluttua.

• työ lisää

refluksia, saattaa johtua ihan fyysisistäkin syistä. Ammatissa saattaa olla refluksille epäedullista fyysistä asentoa sekä tietenkin enemmän (laryngofaryngeaalisissa
        tapauksissa) tulehtuneen/punottavan alueen
        käyttöä (kaikki äänityöläiset), joka tuntuu
        aktivoitunein oirein viikon alussa tai koko viikonkin ( pahimmillaan myös viikonloppuna). Jos töitä tiettynä aikana paljon, oireet myöskin korreloituvat.

• Tools

sekä hengenahdistusta, kurkkuoireilua, yht'äkkiä vaivat hävisi eikä ole tulleet takaisin. Kaksi vuotta olen ollut ilman vaivoja!

• ruokavaliotasi
        Tools kirjoitti:

sekä hengenahdistusta, kurkkuoireilua, yht'äkkiä vaivat hävisi eikä ole tulleet takaisin. Kaksi vuotta olen ollut ilman vaivoja!

refluksitaudin oireiden ilmaantumisen myötä? entä oletko nyt oireiden hävittyä syönyt "refluksiystävällisesti" vai ihan "normaalisti" kaikkea ruokaa?
        Tai onko sulla jotain muuta mielikuvaa siitä, miksi oireet hävisivät? sillä vaan utelen kun haluaisin myös päästä eroon tästä taudista..

• Tools
        ruokavaliotasi kirjoitti:

refluksitaudin oireiden ilmaantumisen myötä? entä oletko nyt oireiden hävittyä syönyt "refluksiystävällisesti" vai ihan "normaalisti" kaikkea ruokaa?
        Tai onko sulla jotain muuta mielikuvaa siitä, miksi oireet hävisivät? sillä vaan utelen kun haluaisin myös päästä eroon tästä taudista..

paino laski, kun aloitin kevyen lenkkeilyn päivittäin, jätin rasvaiset ruuat pois ja vähensin ruokamääriä. Vastaavasti kertamääriä lisäsin, mutta varovasti. Jossain vaiheessa ajattelin että kokeillaanpas myös ilman lääkettä, ja olin myös ilman lääkettä ja olen ollut edelleenkin ilman lääkettä - ei vaivoja!

Mulla oli siis tosi karseet vaivat.

En tiedä onko tällä merkitystä mutta hommasin myös apteekista maitohappobakteereja ja lisäsin vitamiineja päivittäiseen käyttöön.

Luulen että tuo painon pudotus aiheutti vaivojen radikaalisen helpottumisen, mulla paino laski 5 kiloa, ja vatsa oli aina kuin tynnyri.

Olen nyt syönyt ihan normaalisti mutta ns. pikaruuat olen kokonaan jättänyt pois, sekä ahmimisen.

Loppuviimeksi aika vähällä pääsin eroon, sillä lenkkeilyn ja ruokailujutskien seurauksena paino myös laski, ei tarvinnut tehdä mitään erikoista eikä hypätä vaakalla, paino laski siis ihan itsestään, paine vatsalla ja siis refluksitauti myös.

Mulla tuo refluksitaudin poistuminen ajoittui ajankohtaan kun jäin pois duunista, ja oli enemmän aikaa himassa huolehtia omasta itsestä. Duunipaikalla oli aina kiire ja valtava stressi, tuli ahmittua ruokaa eli syötyä hirveen nopeasti. Himassa tuli syötyä kaikessa rauhassa eikä tarvinnut kotona stressata eri asioista. Uskon että myös tuo stressi ja siihen liittyvät kaikennnäköiset kuviot liittyivät siihen että sain tuon refluksitaudin, ja oli tosiaan kaikkea mahdollista, kurkkuoireilua, yskää, hengenahdistusta, vatsakipua, vatsa aivan juntturassa.

Duunissa oli aina hirveen "kiree" olo, mutta himassa sain itseäni jotenkin rentoutumaan, mä luulen että näistä mainituista palasista mä paranin refluksitaudista, ei ole ollut ainakaan kahteen vuoteen minkäänlaisia vaivoja.

• että noin
        Tools kirjoitti:

paino laski, kun aloitin kevyen lenkkeilyn päivittäin, jätin rasvaiset ruuat pois ja vähensin ruokamääriä. Vastaavasti kertamääriä lisäsin, mutta varovasti. Jossain vaiheessa ajattelin että kokeillaanpas myös ilman lääkettä, ja olin myös ilman lääkettä ja olen ollut edelleenkin ilman lääkettä - ei vaivoja!

En tiedä onko tällä merkitystä mutta hommasin myös apteekista maitohappobakteereja ja lisäsin vitamiineja päivittäiseen käyttöön.

Luulen että tuo painon pudotus aiheutti vaivojen radikaalisen helpottumisen, mulla paino laski 5 kiloa, ja vatsa oli aina kuin tynnyri.

Olen nyt syönyt ihan normaalisti mutta ns. pikaruuat olen kokonaan jättänyt pois, sekä ahmimisen.

Loppuviimeksi aika vähällä pääsin eroon, sillä lenkkeilyn ja ruokailujutskien seurauksena paino myös laski, ei tarvinnut tehdä mitään erikoista eikä hypätä vaakalla, paino laski siis ihan itsestään, paine vatsalla ja siis refluksitauti myös.

Mulla tuo refluksitaudin poistuminen ajoittui ajankohtaan kun jäin pois duunista, ja oli enemmän aikaa himassa huolehtia omasta itsestä. Duunipaikalla oli aina kiire ja valtava stressi, tuli ahmittua ruokaa eli syötyä hirveen nopeasti. Himassa tuli syötyä kaikessa rauhassa eikä tarvinnut kotona stressata eri asioista. Uskon että myös tuo stressi ja siihen liittyvät kaikennnäköiset kuviot liittyivät siihen että sain tuon refluksitaudin, ja oli tosiaan kaikkea mahdollista, kurkkuoireilua, yskää, hengenahdistusta, vatsakipua, vatsa aivan juntturassa.

Duunissa oli aina hirveen "kiree" olo, mutta himassa sain itseäni jotenkin rentoutumaan, mä luulen että näistä mainituista palasista mä paranin refluksitaudista, ei ole ollut ainakaan kahteen vuoteen minkäänlaisia vaivoja.

vähäisillä muutoksilla sait oman
        oireistosi kuntoon - kateeksi käy :-)!!

• refluksi
        Tools kirjoitti:

omasta elämästäni,kiire tekee oireita.Olen huomannut kun rauhassa kotona syön ja tavallista ruokaa,kännykkä äänettömänä,se helpottaa todella.

Uskon myös että stressi aiheuttaa oireita ja kun on stressi syö nopeasti ja mitä sattuu.
        Ihan tavallinen ruoka sopii minulle,ei mausteita liikaa.
        Hyvä keskustella täällä ja huomaa että ei ole yksin.
        Mukavaa jatkoa kaikille!

• vaatii
        refluksi kirjoitti:

omasta elämästäni,kiire tekee oireita.Olen huomannut kun rauhassa kotona syön ja tavallista ruokaa,kännykkä äänettömänä,se helpottaa todella.

Uskon myös että stressi aiheuttaa oireita ja kun on stressi syö nopeasti ja mitä sattuu.
        Ihan tavallinen ruoka sopii minulle,ei mausteita liikaa.
        Hyvä keskustella täällä ja huomaa että ei ole yksin.
        Mukavaa jatkoa kaikille!

paljon ja terveyden asettamista tietenkin ensimmäiseksi. Se refluksiystävällinen syöminen
        on vaan mahdutettava kiireiseenkin päivään.
        Aluksi ottaa koville mutta suunnittelu ja
        omat eväät takaa sen hyvän syömisen. Itse en ole koskaan aikaisemmin kuluttanut ruokailun suunnitelemiseen ym näin paljon aikaa - otan sen olenaisena osana tautia.

Erikoisjärjestelyitä voipi joutua tekemään (syöt yksin, jos kaikki muut lähtee ruokalaan tai muualle, yleensä kuitenkin jollakin muullakin eväät). Ruokaloiden ruoista (jos sopiva vaihtoehto löytyy)on vaan kylmästi jätettävä puolet syömättä vaikka normaalihinnan maksaakin -tai jos itse saa ottaa, annoskoko sama pieni kuin kotonakin. Ympäristö tottuu vähitellen -
        saattaapa joku saada kipinän terveellisempään
        syömiseen itsekin. Ne tavalliset negatiiivissävyiset
        kommentit mitä nyt eikoisruokavalioista ja painonhallintakuureista kuulee (onko se nyt noin tarkkaa? oletko jollakin laihdutuskuurilla?
        kuinka pystyt syömään noin vähän, sullahan menee tohon hirveästi aikaa ym), häipyy vähitellen.

• paino

Mitä enemmän painoindeksit yläkantissa, painonpudotuksesta refluksin suhteen varmaankin hyötyy - ennenkaikkea kyse siis mahaan kertyvistä kiloista, jotka aiheuttaa painetta kyseiselle alueelle. Pikkaraiselta löytyy (jälleen kerran)tähänkin tekstiä ja diagrammia, jossa asiaa esitellään.

Tosin nykyään refluksia ja refluksitautia esiintyy täysin normaalipainoisillakin (tämäkin suuuntaus on kuulemma lisääntymässä). Itsellä paino laskenut tietenkin pitkäaikaisen tiukan ruokavalion seurauksesta - ja myös noussut kun syönti lisääntyy välillä kun ei pidä varaansa. Itsellä ylipainoa oli muutama kilo, joten painon vähentyminen/myöhempi lisääntyminen ei ole vaikuttanut omiin reluksioireisiin. Koska painoindeksi nyt normaali, lääkäri ei suositellut painon vähennystä.

• Reflux

on varmastikin hyötyä, itsekin olen sen huomannut, mutta olen myös huomannut että kun vatsa on tyhjä, on kaikkein eniten närästystä mutta se ei olekkaan se pahin, vaan tämä hengenahdistus. Prkele kun siitä pääsisi eroon!

• Refluksista kärsivä

ärtyvä refluksisuoli jo vuosia, en ole saanut mitään muuta apua kun lääkkeistä. Auttaako tuo ruokavalio millään lailla?

• termiäsi

tarkemmin? Eli onko sinulla ärtynyt
        paksusuoli, jossa oireena saattaa olla
        joillakin refluksia,
        vai podetko sekä ärs. p.suolioireyhtymää ja refluksitautia?

• Refluksista kärsivä
        termiäsi kirjoitti:

tarkemmin? Eli onko sinulla ärtynyt
        paksusuoli, jossa oireena saattaa olla
        joillakin refluksia,
        vai podetko sekä ärs. p.suolioireyhtymää ja refluksitautia?

ja ummetusta, eikö se ole ärtyvä refluksisuoli?

• liittää
        Refluksista kärsivä kirjoitti:

lähinnä duodenogastriseen refluksiin,
        edellä olevat puheenvuoroissa puhuttiin vatsan yläportin refluksista.

• refluksisuolta

ei ole olemassakaan - siitä ilmeisestikin edellisen kirjoittajan kysymys. Tätä samaista termiä kommentoitiin täällä jo aikaisemmin keväällä. Jos keksii omia termejä/yhdistelmiä, ne kannattaa selittää tarkemmin.

IBS ja refluksitauti ovat 2 eri tautia, joissa toisessa (IBS) voi esim. ummetuksen myötä paineen kasvaessa esiintyä refluksia (tämä ei vielä
        välttämättä ole refluksitauti). Kaikilla IBS:llä ei ole refluksia.

• ja katso kuvat
        refluksisuolta kirjoitti:

ei ole olemassakaan - siitä ilmeisestikin edellisen kirjoittajan kysymys. Tätä samaista termiä kommentoitiin täällä jo aikaisemmin keväällä. Jos keksii omia termejä/yhdistelmiä, ne kannattaa selittää tarkemmin.

IBS ja refluksitauti ovat 2 eri tautia, joissa toisessa (IBS) voi esim. ummetuksen myötä paineen kasvaessa esiintyä refluksia (tämä ei vielä

toxic megacolon

• ruoasta ei voi valittaa

• "tauti", joten
        ja katso kuvat kirjoitti:

toxic megacolon

se ei liity tohon edelliseen
        termiin.

• sietolynnyksiä

• käytti

• Refluksista kärsivä
        refluksisuolta kirjoitti:

minulla nyt kuitenkin on, näin sanoi lääkäri.

Närästää ja maha ihan juntturassa, prkele!

• ei ole haittakaan :-)

minulla nyt kuitenkin on, näin sanoi lääkäri.

Närästää ja maha ihan juntturassa, prkele!

http://atopialiitto.fi/node/520

• ainakin
        ei ole haittakaan :-) kirjoitti:

http://atopialiitto.fi/node/520

närästää se pellavansiemenöljy. Ei tarvi ottaa kun 1rkl niin kyllä tietää ottaneensa!

• lypsetty lehmä

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Näin lähellä

Se on näin 🤏 lähellä että heitän hanskat tiskiin sun kanssasi.
      Ikävä
      74
      3397
    2. Kerro jotakin hauskaa. :)

Kirjoita jotakin mukavaa vaikka kaivatustasi. :) Ei törkytekstejä kiitos. :)
      Ikävä
      75
      3127
    3. Mä sanon tän suoraan.

Se on sun käytös mikä ajaa pois. Et välitä muitten tunteista kun omistasi.
      Ikävä
      68
      3002
    4. On olemassa tiettyjä sääntöjä!

Ja jos aiot pärjätä mun kanssa niin teet vain niinkuin mä sanon. Mieheltä Naiselle
      Ikävä
      66
      2671
    5. Oliko pakko olla taas tyly?

Miksi oot niin tyly mua kohtaan nykyään? Ei edes tunneta kunnolla. Katseita vaihdettu ja varmasti tunteet molemmin puoli
      Ikävä
      44
      2182
    6. Olen niin yksinäinen...

... puhukaa mulle jotain kivaa 🥺
      Ikävä
      61
      1739
    7. Huomenna heitän järjen

romukoppaan ja annan tunteen viedä. Kerran tässä kuitenkin vain eletään. Muistan myös jonkun minua viisaamman sanoneen,
      Ikävä
      25
      1707
    8. Lähtisitkö nainen

🚐Reissuun matkailuautolla🤔 👋😎❤️
      Ikävä
      35
      1705
    9. Hyvää huomenta

Hyvää huomenta ja alkavaa viikonloppua ihanalle naiselle! Mitä ikinä teetkään, niin täälä sua yksi miekkonen ajattelee.
      Ikävä
      18
      1679
    10. Perjantai-ilta ootko nainen menos

Bilettää löytyyks jäbii? Tai jotain muita
      Ikävä
      60
      1628
    Aihe