spastinen parapareesi

osatyökyvyttömyyseläke

Etsin kohtalotovereita. Itselläni epäillään spastista parapareesia, joka on ilm. melko harvinainen sairaus. Olen 50 vuotias ja tulevaisuus hieman mietityttää. Olen miettinyt osatyökyvyttömyyseläkkeen hakemista. Kyselisin muiden kokemuksia, onko ko. dg. mahdollistanut myönteisen päätöksen osatyökyvyttömyyseläkkeeseen
kokemuksia eläkkeen hakuprosessista?

5

6238

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • selkäleikk. jälkeen

Heippa! Täällä on kai osittainen kohtalotoveri - rohkenen uskoa?

Minulle tehtiin selkäleikkaus ( poistettiin selkäydinkanavan ahtauman takia nikamakaari ristiluusta ja 2 muustakin kohdasta luuta ). Liikkuminen oli ennen leikkausta hyvä... siis normaali. Korjasin metsästä jätepuuta moton jäljiltä ja lihaskunto oli hyvä. Ei ollut kuin vain virtsaumpi ja ulosteinkontinessi oireena. Lääkärit kiirehtivät leikkaukseen...

Sen jälkeen tuli heti vasempaan jalkaan spastinen pareesi eli jäykkähalvaus. Lääkärit vaan sanoo, ettei leikkauksessa niin käyny... no, eihän toinen koira toisen hännälle astu...! Mut niin vaan kävi ja oon pyörätuolissa. Kotona liukkaalla parkettilattialla vasen jalka laahaa perässä, ei nouse edes kylpyhuoneen kynnyksen yli. Äitini joutuu auttamaan ja jalka painaa kuin sementtisäkki!

Minä saan siihen kuntoutusta kerran viikossa, mutta ainakin nyt on kipeytynyt leikattu selkä. Siitä selkäleikkauksesta on 2 kk, reilut.

Saatko mitään kuntoutusta? Pyydä lähete fysioterapiaan.

Spastisuuteen minulla hiukan helpottaa lämpötyyny.

Leikkauksen jälkeen en ole enää tuntenut lämmintä enkä kylmää navasta alaspäin, mutta se tyyny rentouttaa.

Minä olen ollut työkyvyttömyyseläkkeellä muista syistä jo 2002 joulukuusta.

Niin tai näin, toivotan paranemista ja voimia, jaksamista...!

Itse olen vasta reilu kuukausi sitten täyttänyt 34.

t. spastinen pareesi

• ei aiheudu

kirjoittamastasi leikkauksesta alaselkään, vaan siihen on jokin muu syy.

Kannattaa ottaa lääkäriltä selvää mikä oireen aiheuttaa Sinulla.

• selkäleikk. jälkeen

Heippa!

Mikä on tilanteesi nyt? Onko spastisessa parapareesissa muutosta mihinkään suuntaan? Mulla ei. Kävin neurologilla, joka luki papereista että leikkaus on tehty ja laittoi psykiatrille. Spastinen pareesi ja kivut vain kuviteltuja?! Vaikeaa uskoa... mutta näin lääkäri väittää...

• varsin vaikea

pysyvä halvaustila, joka aiheuttaa monessa työssä työkyvyttömyyttä.

ilman muuta on selvää, että työkykyisyysasiat kannattaa selvittää oman työterveyslääkärin tai terveyskeskuslääkärin kanssa.

• perhejäsen

Facebokissa ryhmä tällä dg:llä. Suljettu ryhmä-pyydä saada liittyä mukaan sivuilta

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Vesikin maksaa, miksei hengitysilma?

Jatkuvasti itketään ettei ole rahaa mihinkään, mutta tilastojen mukaan rahaa on enemmän kuin koskaan, joten miksei asial
      Maailman menoa
      8
      1656
    2. Satuolennoista tarinointi ei kuulu peruskoulun tehtäviin

Opetustunteja on muutenkin käytössä vain rajallinen määrä. Eli nämä satuhommat koulun ulkopuolelle vapaaehtoisiin harras
      Maailman menoa
      128
      1653
    3. Suomalainen perheenisä vaatii Suvivirren esittämisestä hyvityksiä

Itse lapsena uskonnonopetuksesta vissiin traumoja saanut ihka suomalainen (!) perheenisä vaatii Espoon kaupungilta korva
      Maailman menoa
      251
      1179
    4. Lahkokasteen ja kristillisen kasteen erot

Raamatun mukaan Kristillisessä yhdessä kasteessa Jumala pesee ja puhdistaa ihmisen sydämen ja poistaa perisynnin kirouks
      Kaste
      422
      1078
    5. Mies profiloin sinut

Etsit täysin hallittavaa mutta samalla poikkeuksellista ihmistä. Etsit jotain mitä et koskaan tule saamaan.
      Ikävä
      199
      1038
    6. Mitä haluaisit

Tehdä kaivattusi kanssa?
      Ikävä
      128
      929
    7. Heikki Paasosen Marita-vaimo jätti tunteikkaat jäähyväiset: "Tällä kertaa me..."

Heikki Paasonen on naimisissa Marita Paasosen (os. Alatalo) kanssa ja heillä on kaksi pientä lasta. Nyt koitti aika jätt
      Suomalaiset julkkikset
      2
      866
    8. Känsäkoura ja hotelli

Tietoa kuka ostanut?
      Kuhmo
      10
      845
    9. Pirkanlinna yleisötapahtuma

Oli todella hyvä tilaisuus. Ja EERO. L. Aivan mahtava tyyppi. Veti rennosti ja asiallisesti. Ja yleisöltä hyviä kysymyks
      Ähtäri
      48
      843
    10. Kuka omistaa keltaisen vanhan aravan?

Pitäs saada rakennuksen omistajaan yhteys, rappukäytävät on siivottomassa kunnossa. Hiekkaa ja roskia rappusissa, lisäks
      Haapavesi
      29
      837
    Aihe