Muistatte varmaan sanonnan, jonka mukaan ihmisestä tulee sen painoinen, minkä painon mukaisesti hän syö.
Sain tälläisia lukuja kutri.net-sivujen laskurista:
1. Minä ennen lihomista
BMI 22,1
lepokulutus 1331 kcal/vrk
peruskulutus 1658 kcal/vrk
2. Minä nykyisin
BMI 32
lepokulutus 1561 kcal/vrk
peruskulutus 2116 kcal/vrk.
Lepokulutus tarkoittaa perusaineenvaihduntaa, joka kuluu vaikka maatessa. Peruskulutuksessa on mukana tavallinen liikkuminen päivän aikana ilman ekstraliikuntaa.
Minun kohdallani nämä luvut eivät pidä paikkaansa, koska lepokulutukseni on 1400 kcal/vrk sairaalan laitteilla mitattuna. Koska painoni on pysynyt 2 vuotta samana, olen siis syönyt n. 160 kcal vähemmän päivässä kuin toinen samankokoinen ihminen saisi keskimäärin syödä.
Näihin lukuihin ei ole laskettu liikuntaa, jota harrastan n. 300 kcal päivässä.
Jotta pääsisin entiseen painooni (BMI 22,1) minun täytyy syödä suunnilleen saman verran kuin keskimäärin nainen, jonka BMI on 20. Elämä ei ole reilua, kuten kaikki tiedämme.
Energiankulutuksesta
3
485
Vastaukset
- paljonko kaloreita
saa syödä, jotta päästäisiin lukuun BMI 20? Kiitos!
- kallopala
BMR (energiankulutus) laskukaavat eivät pysty ottamaan huomioon lihasmassojen eroja yksilöiden välillä. Vaihtelu henkilöiden välillä on noin 19% josta lihasmassan osuus 63%. Lihasmassan kasvattaminen on helpoin tapa nostaa peruskulutustaan, lihasmassan menettäminen helpoin tapa laskea sitä.
- Oikeasti aineenvaihduntasairas
Niin. Minulla on ihan oikea aineenvaihduntasairaus. Ei siis mikään 160kcal/päivässä leikkijuttu (tuon säästät jättämällä yhden jogurtin syömättä), vaan oikea sairaus.
Ja kaltaisesi ihmiset ottavat suunnattomasti kupoliin. Jopa minä olen saanut lääkityksellä ja liikunnalla sekä tiukalla ruokavaliolla painon putoamaan. Enkä ole kertaakaan valittanut.
BMI on nykyään 22. Voisi olla pienempikin, tai isompi. En syö kovin paljon.
Aamulla: 2 kananmunaa, tomaatti, kurkkua, hedelmä tai marjoja
Lounaalla: kanasalaatti
Välipala: hedelmä
Iltaruoka: lihaa, kanaa tai kalaa ja salaattia paljon
Iltapala jos on pakko eli kauhea nälkä, hedelmä tai marjoja.
Lisäksi 3 lasia maitoa päivän aikana.
Liikuntaa harrastan 1-2 tuntia joka päivä, eli vähintään 400-600 kcal edestä, usein enemmänkin. Lisäksi työmatkapyöräily, 20 km / päivä.
Annoskoot ovat pieniä, todella pieniä. En käytä alkoholia juuri lainkaan.
Ja sitten sinä nyyhkit siitä, ettet saa syödä yhtä jogurttia päivässä. :)
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Kuinka Riikka Purra on parantanut Suomen kansalaisen elämää?
Haastan kaikki perussuomalaisten kannattajat kertomaan konkreettisia esimerkkejä kuinka Riikka Purran harjoittama politi473701Iso poliisioperaatio Lapualla
Paikalla oli silminnäkijän mukaan myös kolme ambulanssia. https://www.is.fi/kotimaa/art-2000011924650.html Onko virpo603318Diesel-ammattilainen kehuu Sanna Marinia
"Sanna Marinin (sd) hallitus loi neljä vuotta sitten väliaikaisen polttoainetukijärjestelmän, kun energianhinnat nousi473187Pitkänperjantain kunniaksi tekoälyn analyysi Riikka Purran kirjoituksesta
🧠 Mitä se kertoo "riikka"-nimimerkin lähijunassa tapahtuneesta? 1. Asenteellinen ja epäasiallinen sävy: Kirjoitus purs643010100 prosentin perintövero korjaisi myös Hitas-ongelman
Moni ei uskalla kieltäytyä perinnöstä maineen menettämisen uhalla, joten sitten tulee näitä tilanteita, joissa joutuu es532591Riikan antisakset leikkaavat bensan hintaa ylöspäin
Sannan aikoina bensaa sai 1,3 euron litrahinnalla ja Riikka leikkasi sen euron ylemmäksi reiluun 2 euroon. Joko on saks362162Sukupuolineutraalit liikennemerkit yksi persujen älynväläys
Samassa rytäkässä kaikki syrjäseutujen bussipysäkkien liikennemerkitkin vaihdettiin, vaikkei bussia ole liikennöinyt enä522129Olen aika varma
että meidän tiemme risteäminen oli ainutkertainen tapahtuma elämässäni. En tule koskaan kohtaamaan ketään muuta, joka sa601982- 491892
- 491667