Menin lääkäriin valittamaan refluksioireitani, kun niitä silti on päivittäin vaikka syön nexium 40mg päivittäin ja tarvittaessa jopa kaksikin kertaa päivässä ruokavaliomuutokset tehty ym. sängyn päädyn korotukset.
Lääkäri antoi minulle reseptin Primperan 10mg lääkkeeseen. Sanoi että se auttaisi sulkijalihaksen toimintaa eli juuri sitä läppää joka falskaa refluksitaudissa.
Olen lukenut tätä keskustelupalstaa aika kauan ja en ole kuullut että kellekkään olisi määrätty tällaista lääkettä. Siksi kuulisin mielelläni kokemuksia jos joku on sitä käyttänyt? tai että onko joku kuullut jotain negatiivistä kyseisestä lääkkeestä esim. sivuvaikutuksista?
Primperan
13
20137
Vastaukset
- reflux
Minulla oli juuri samanlainen tilanne kuin
sinulla ja sain myös primperania. No se
auttoikin huomattavasti paremmin kuin pelkät
happosalpaajat, MUTTA sivuvaikutukset
olivat liikaa. Ensin tuli aikamoista
väsymystä ja parin viikon käytön jälkeen masennusta ja ahdistusta. Eli kehottaisin olemaan varovainen tuon lääkkeen kanssa ainakin jos sinulla on taipumusta esim. masennukseen.
En halua pelotella mutta oma kokemukseni oli
todella huono. Kaikille ei tietty tule
samanlaisia sivuvaikutuksia.
Lääke ei sovellu pitkäaikaiskäyttöön, joten
krooniseen refluksiin sen käyttö ei onnistu. - refluksiin?
Yleensä se nimi esiintyy noilla mammapaltoilla
(määrätään esim raskausajan pahoinvointiin).
Jollekin oli määrätty myös matkapahoinvointiin.
Tsekkaa tarkempi lääkeosaselitys netistä. Sitä ei ole ohjeen mukaan ainakaan tarkoitettu
jatkuvaan käyttöön. Millaisen kuurin lääkärisi
kirjoitti sinulle? Kuinka kauan olet syönyt -
oletko havainnut suuntaan tai toiseen mitään?
Kuinka monta vuotta olet elänyt "refluksielämää" (=lääkitys ruoka ym. remontti)?- aloittaja
Oon kyllä googlannut ton primperanin ja juuri noita sivuvaikutuksia säikähdin itsekin. näyttää olevan myös suosittu lääke raskausajan pahoinvointiin.. En ole vielä uskaltanut aloittaa kuuria. Yksi sivuvaikutushan oli että ajokyky saattaa heikentyä ja minun pitää töissä ajaa päivittäin aika paljon autoa.
Lääkäri määräsi minulle 1 tabletin 2-3 kertaa päivässä. Kuurin pituudesta ei ollut mitään puhetta eikä näy reseptissä.
Ruokaremontin kanssa olen elänyt n. vuoden mutta nyt kesällä olen vasta pystynyt kunnolla kieltäytymään monista "kielletyistä" aineista. Aikaisemmin ei vain itsekuria riittänyt ja ajattelin että kyllähän sitä nyt voi vähän edes syödä. - sulla
aloittaja kirjoitti:
Oon kyllä googlannut ton primperanin ja juuri noita sivuvaikutuksia säikähdin itsekin. näyttää olevan myös suosittu lääke raskausajan pahoinvointiin.. En ole vielä uskaltanut aloittaa kuuria. Yksi sivuvaikutushan oli että ajokyky saattaa heikentyä ja minun pitää töissä ajaa päivittäin aika paljon autoa.
Lääkäri määräsi minulle 1 tabletin 2-3 kertaa päivässä. Kuurin pituudesta ei ollut mitään puhetta eikä näy reseptissä.
Ruokaremontin kanssa olen elänyt n. vuoden mutta nyt kesällä olen vasta pystynyt kunnolla kieltäytymään monista "kielletyistä" aineista. Aikaisemmin ei vain itsekuria riittänyt ja ajattelin että kyllähän sitä nyt voi vähän edes syödä.on alkanut kunnon kattava ruokaremontti
vasta kesällä? Vaikka lääkärit nyt ei ihan
hirveästi usko ruokavalion vaikutukseen
(ohjeistus suositellaan kuitenkin annettavaksi potilaille),ainakin kaikkein lievimmissä tapauksissa se saattaa auttaa (ilman tai lääkityksen kanssa) tutkimuksienkin mukaan.
Kokeile tiukkaa linjaa
puolisen vuotta ja arvioi varsinaisen refluksiystävällisen ruokavalion vaikutus
kokeiluajan jälkeen (päivittäinen ruoka kehopäiväkirjan
pito auttaa). Voihan olla, että ruokavaliolla
ei ole mitään vaikutusta suuntaan tai toiseen mutta olet ainakin kokeillut sitäkin kunnolla.
Oletko huomannut lisääkö istuminen (autossa) oireita? - aloittanut tiukan dietin
sulla kirjoitti:
on alkanut kunnon kattava ruokaremontti
vasta kesällä? Vaikka lääkärit nyt ei ihan
hirveästi usko ruokavalion vaikutukseen
(ohjeistus suositellaan kuitenkin annettavaksi potilaille),ainakin kaikkein lievimmissä tapauksissa se saattaa auttaa (ilman tai lääkityksen kanssa) tutkimuksienkin mukaan.
Kokeile tiukkaa linjaa
puolisen vuotta ja arvioi varsinaisen refluksiystävällisen ruokavalion vaikutus
kokeiluajan jälkeen (päivittäinen ruoka kehopäiväkirjan
pito auttaa). Voihan olla, että ruokavaliolla
ei ole mitään vaikutusta suuntaan tai toiseen mutta olet ainakin kokeillut sitäkin kunnolla.
Oletko huomannut lisääkö istuminen (autossa) oireita?Lääkäri sanoi mulle ettei ruokavalio auta ja siten olen tällä hetkellä jonossa kirurgian poliklinikalle ph-mittaukseen ja luultavasti lääkäri on minua fundoplikaatioon laittamassa vaikka en itse siihen halua mennä.
Pitää kyllä ehdottomasti vaan jatkaa ruokavalioremonttia. Olen huomannut että sillä on jo nyt ainakin vähäistä oireita lieventävää vaikutusta.
Olen myös kokeilemassa homeopatiaa tähän tautiin, koska haluan kokeilla kaikkea mahdollista, leikkaus on vasta viho viimeinen ratkaisu.Leikkauksen jälkeen ei voi enää kokeilla muita vaihtoehtoja. Olen nyt syönyt puoli viikkoa homeopaattista valmistetta nexiumin rinnalla. ja olen nukkunut jo kaksi yötä ilman "happohyökkäystä" keskellä yötä. Ja kurkku oli pitkästä aikaa jopa ihan ok:n oloinen aamulla. Mutta tiedä näitä, onko tuo oireiden helpottuminen lumevaikutusta vai mitä... mutta olenpahan ainakin kokeillut ja nauttinut muutamista vähemmän oireettomista päivistä, jos siitä homeopatiasta ei pysyvää apua ole.. - h. ainetta
aloittanut tiukan dietin kirjoitti:
Lääkäri sanoi mulle ettei ruokavalio auta ja siten olen tällä hetkellä jonossa kirurgian poliklinikalle ph-mittaukseen ja luultavasti lääkäri on minua fundoplikaatioon laittamassa vaikka en itse siihen halua mennä.
Pitää kyllä ehdottomasti vaan jatkaa ruokavalioremonttia. Olen huomannut että sillä on jo nyt ainakin vähäistä oireita lieventävää vaikutusta.
Olen myös kokeilemassa homeopatiaa tähän tautiin, koska haluan kokeilla kaikkea mahdollista, leikkaus on vasta viho viimeinen ratkaisu.Leikkauksen jälkeen ei voi enää kokeilla muita vaihtoehtoja. Olen nyt syönyt puoli viikkoa homeopaattista valmistetta nexiumin rinnalla. ja olen nukkunut jo kaksi yötä ilman "happohyökkäystä" keskellä yötä. Ja kurkku oli pitkästä aikaa jopa ihan ok:n oloinen aamulla. Mutta tiedä näitä, onko tuo oireiden helpottuminen lumevaikutusta vai mitä... mutta olenpahan ainakin kokeillut ja nauttinut muutamista vähemmän oireettomista päivistä, jos siitä homeopatiasta ei pysyvää apua ole..ostit?
Mietin miksi yleensä tulokset näyttävät
vain lievissä tapauksissa ruokavalion auttavan. Minkälaisia ruokavaliota nämä tutkittavat noudattivat ja kuinka sen noudattamista kontrolloitiin? Kuinka pitkä tutkimusaika
oli? Sisälsikö heidän ruokavalionsa myös
nämä yleisimmät "remonttiohjeet" (asennot, pienemmät määrät, hidas syöminen ym)?
Kun läääkärit sanovat (näiden tutkimusten pohjalta täällä Suomessakin) ettei ruokavalio auta,
tarkoittavatko he vain ruokavaliota vai
kaikkia juttuja (valio muut)? Hmm .... - homeopaatin
h. ainetta kirjoitti:
ostit?
Mietin miksi yleensä tulokset näyttävät
vain lievissä tapauksissa ruokavalion auttavan. Minkälaisia ruokavaliota nämä tutkittavat noudattivat ja kuinka sen noudattamista kontrolloitiin? Kuinka pitkä tutkimusaika
oli? Sisälsikö heidän ruokavalionsa myös
nämä yleisimmät "remonttiohjeet" (asennot, pienemmät määrät, hidas syöminen ym)?
Kun läääkärit sanovat (näiden tutkimusten pohjalta täällä Suomessakin) ettei ruokavalio auta,
tarkoittavatko he vain ruokavaliota vai
kaikkia juttuja (valio muut)? Hmm ....vastaanotolla ja hän antoi neljää eri ainetta. Mutta turha minun niitä tässä luetella,koska homeopaattiset valmisteet määräätään käsittääkseni yksilökohtaisesti eikä esim. refluksitautiin ole olemassa yhtä ja oikeaa ainetta, joka annettaisiin kaikille tautia sairastavalle, kuten lääketieteessä on.
Kirjoittamiisi kysymyksiin olisi kyllä hyvä saada vastaus. En todellakaan tiedä millaisilla ruokavaliomuutoksilla asiaa on tutkittu.
Itse olen viime aikoina alkanut uskomaan että mulla oireiden voimakkuus johtuu suurimmaksi osaksi stressistä. Oireet nimittäin ovat viime aikoina voimistuneet huomattavasti ja samanaikaisesti elämässäni on tapahtunut asioita, jotka ovat aiheuttaneet pitkäaikaista stressiä. Ruokavaliostani olen nimittäin karsinut jo mielestäni kaiken mahdollisen mahaa ärsyttävän pois. - stressi
homeopaatin kirjoitti:
vastaanotolla ja hän antoi neljää eri ainetta. Mutta turha minun niitä tässä luetella,koska homeopaattiset valmisteet määräätään käsittääkseni yksilökohtaisesti eikä esim. refluksitautiin ole olemassa yhtä ja oikeaa ainetta, joka annettaisiin kaikille tautia sairastavalle, kuten lääketieteessä on.
Kirjoittamiisi kysymyksiin olisi kyllä hyvä saada vastaus. En todellakaan tiedä millaisilla ruokavaliomuutoksilla asiaa on tutkittu.
Itse olen viime aikoina alkanut uskomaan että mulla oireiden voimakkuus johtuu suurimmaksi osaksi stressistä. Oireet nimittäin ovat viime aikoina voimistuneet huomattavasti ja samanaikaisesti elämässäni on tapahtunut asioita, jotka ovat aiheuttaneet pitkäaikaista stressiä. Ruokavaliostani olen nimittäin karsinut jo mielestäni kaiken mahdollisen mahaa ärsyttävän pois.tarkoittaa sinulla - vähemmän aikaa
itselle/syömiselle, huonompia asentoja vai
oletko huomannut että reagoit tuottamalla
enemmän happoja?
Olisin kiinnostunut tietämään
mitä aineita juuri sinä sait sieltä homeopaatilta - nehän on aina suht yksilöllisiä
mutta liikkuu varmaankin samoilla linjoilla. - -------
stressi kirjoitti:
tarkoittaa sinulla - vähemmän aikaa
itselle/syömiselle, huonompia asentoja vai
oletko huomannut että reagoit tuottamalla
enemmän happoja?
Olisin kiinnostunut tietämään
mitä aineita juuri sinä sait sieltä homeopaatilta - nehän on aina suht yksilöllisiä
mutta liikkuu varmaankin samoilla linjoilla.Minulle stressi tarkoittaa sitä, että elimistöni reagoi esim. happoja tuottamalla siihen että en ole tasapainossa. Stressiä keholle voi aiheuttaa huonosti nukuttu yö, itkeminen, asioiden murehtiminen. Enkä tarkoita tällä päivän tai parin kestävää stressiä vaan kuukausia kestävää.
Oma elimistöni on mitä luultavimmin ollut "stressitilassa" jo siitä asti kun refluksini alkoi (n. vuosi sitten). En toki tarkoita sitä että luulen parantuvani täysin refluksista jos saisin itselleni aikaiseksi muutoin tasapainoisen olon. Mutta luulen että reflusioireet kuitenkin lieventyisivät.
En tarkoita stressillä sitä, että kun olen stressaantunut söisin huonommin tai huomioisin vähemmän seikkoja, joita yleensä refluksin takia huolehdin.
Sain homeopaatilta näitä aineita: hydrastis, solid, pulsatilla ja neljännen nimestä en itseasiassa saa täysin selvää, mutta homeopaatti selvitti että aine vaikuttaa maksan toimintaan. Onko itselläsi kokemusta homeopatiasta? kuulisin mielelläni lisää jos olet käynyt homeopaatin vastaanotolla refluksi takia.
- masennusoireita
jos sinulla on ollut koskaan sellaiseen
taipumusta.
Melkoisia sivuoireita ainakin
lueteltu listoissa - perusfunktio on lisätä moiliteettia mahan/suoliston puolella
(=nopeampi ruoansulatus, pienempi paine porttiin, hapon poistuminen myös nopeampaa).- Menkää lääkäriin
Mitä ihmettä vingutte sivuoisrelistoista, tavallisilla kuume- ja särkylääkkeilläkin voi itsensä tappaa, samoin juomalla liikaa vettä.
Ottakaa ihmeessä yhteys hoitavaan lääkäriinne vaikka puhelinajalla, älkääkä täällä tavisten ja tietämättömien junttifoorumilla yrittäkö toinen toistanne puoskaroida.
Sivuvaikutukset ovat a) harvinaisia, b) niitä tietenkin generoi itselleen psykosomaattisesti jos opettelee sivuoirelistat ulkoa, valvoo yöt ja kuvittelee pahinta c) jos vaiva tarvitsee hoitoa, se lienee hoidettava eikä inistävä olemattomista, lievistä tai satunnaisista sivuoireista.
- Mhmm
Minullekin kirjoitettiin Primperania Nexiumin lisäksi, mutten ole ottanut ainuttakaan tablettia, uskon nimittäin pärjääväni ihan hyvin pelkällä Nexiumillakin. Jos refluksini joskus pahenee, sitten voin harkita Primperaninkin ottamista.
- miumaumou...
Kuukausi sitten aloitin Primperanin Nexiumin rinnalla ja ei mitään sivuoireita ole tullut. Oireet helpottivat tällä lääkkeellä jopa paremmin kuin happosalpaajalla.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Poliisi: Kymmenhenkinen pohjalaisperhe ollut vuoden kateissa kansainvälinen etsintäkuulutus Poliis
Poliisi: Kymmenhenkinen pohjalaisperhe ollut vuoden kateissa – kansainvälinen etsintäkuulutus Poliisi pyytää yleisön apu4533876Tässä totuus jälleensyntymisestä - voit yllättyä
Jumalasta syntyminen Raamatussa ei tässä Joh. 3:3. ole alkukielen mukaan ollenkaan sanaa uudestisyntyminen, vaan pelkä3181662- 1161486
En kadu sitä, että kohtasin hänet
mutta kadun sitä, että aloin kirjoittamaan tänne palstalle. Jollain tasolla se saa vain asiat enemmän solmuun ja tekee n891454Noniin rakas
Annetaanko pikkuhiljaa jo olla, niin ehkä säilyy vienot hymyt kohdatessa. En edelleenkään halua sulle tai kenellekään mi991388Oisko mitenkään mahdollisesti ihan pikkuisen ikävä..
...edes ihan pikkuisen pikkuisen ikävä sulla mua??.. Että miettisit vaikka vähän missähän se nyt on ja oiskohan hauska n591346- 501266
Helena Koivu : Ja kohta mennään taas
Kohta kohtalon päivä lähestyy kuinka käy Helena Koivulle ? Kenen puolella olet? Jos vastauksesi on Helenan niin voisi931204- 441059
Au pair -työ Thaimaassa herättää kiivasta keskustelua somessa: "4cm torakoita, huumeita, tauteja..."
Au pairit -sarjan uusi kausi herättää keskustelua Suomi24 Keskustelupalvelussa. Mielipiteitä ladataan puolesta ja vastaa331047