Lukekaapa uusin eläinmaailma.Kuulemma uusin lemmikkieläin joka on jo saapunut suomeenkin on Preeriakoira , ei kyllä uskoisi siis se siiselin näköinen eläin. Suomessakin niitä on jo alle sata.Kukakohan mahtaa ottaa tuommoisen lemmikiksi? Minusta ne kyllä kuuluisivat sinne savannille tai missä lie asuvatkaan jutussa kerrottiin että preeriakoiran pitää asua monikerroksisessa terraariossa, luonnossa asuvat syvissä koloissa.On kuulemma mukava lemmikki.Kaikkea ne ihmiset sitten keksivät.....Itse kyllä miettisin kaksi kertaa ellen enemmänkin ennen kuin edes harkitsisin moista. Mitäköhän ne seuraavaksi keksivät? Preeriakoira ihmisasunnossa....ajatelkaa nyt....
preeriakoira lemmikiksi!
11
1616
Vastaukset
- Anonyymi
Preeriakoira on vaativa lemmikki, oikeastaan se on vain lemmikiksi sanottu villieläin. Preeriakoirat pyydystetään erittäin julmin keinoin luonnosta. Kotiseudullaan preeriakoiraa pidetään lähinnä tuholaisena, kohtelu "matkalla lemmikiksi" on sen mukaista. Iso osa villeistä preeriakoirista kuolee/vammautuu pyydystettäessä, lemmikiksi asti selviävät vain onnekkaimmat yksilöt.
Suomessakin se ikävä kyllä yleistyy lemmikkinä. Harva kuitenkaan osaa järjestää preeriakoiralleen edes tyydyttäviä olosuhteita. Voi vain kuvitella mitä tapahtuu kun varsinainen preeriakoiravillitys alkaa, eläinkaupoissa kun tunnetusti ei paljon ostajan osaamisen perään kysellä!
Mielestäni villin laumassa elävän, perheeseensä kiintyneen eläimen lemmikistäminen on tuomittavaa. Kyseessä on erityisen vaativa eläin, todennäköisesti suurin osa "suomalaisista" preeriakoirista tulee elämään tarpeisiinsa nähden riittämättömissä olosuhteissa. - ihmettelevä
lehti taisi sittenkin olla 6 numero tältä vuodelta että ei ihan uusi.
- ...
Eikös ne levitä jotain apinaruttoo tms. sairautta? Mä oon ainaki niin lukenu.. Joulukuussa on joku eläinnäyttely jossa erikoisuutena preeriakoira.. Se on kyl väärin et niit otetaan lemmikeiks.. tuskin niistä ees tulee ihmisystävällisii ku ne on suoraan preerialta vangittu..paitsi jos ne on otettu ihan poikasina... ku marsuistaki tulee niin helposti säikkyjä..
- Preeriakoira
... kirjoitti:
Eikös ne levitä jotain apinaruttoo tms. sairautta? Mä oon ainaki niin lukenu.. Joulukuussa on joku eläinnäyttely jossa erikoisuutena preeriakoira.. Se on kyl väärin et niit otetaan lemmikeiks.. tuskin niistä ees tulee ihmisystävällisii ku ne on suoraan preerialta vangittu..paitsi jos ne on otettu ihan poikasina... ku marsuistaki tulee niin helposti säikkyjä..
moi vaan kaikki niuhottajat!
Mun kamulla on yksi preeria koira ja se on ainakin viihtynyt hyvin. Se puhkuu energiaa ja häkissäkin se on hyvin voiva. Joten mietikää
mistä oikein puhutte ennen kuin kirjoitatte tänne. - häh?
Preeriakoira kirjoitti:
moi vaan kaikki niuhottajat!
Mun kamulla on yksi preeria koira ja se on ainakin viihtynyt hyvin. Se puhkuu energiaa ja häkissäkin se on hyvin voiva. Joten mietikää
mistä oikein puhutte ennen kuin kirjoitatte tänne.Hei preeriakoira! Siis onko sinun kaverilla ihan oikea preeriakoira? Mistä hän osti sen? Minkä ikäinen? Onko villi? Miten pärjää häkissä? Kerropa lemmikistä ,eikö nuo ole vielä harvinaisia Suomessa eikö maksanut paljon?Olisi kiva tietää miten kaverisi pärjää sen kanssa kun se kerran villieläin on.
- Sputnik
häh? kirjoitti:
Hei preeriakoira! Siis onko sinun kaverilla ihan oikea preeriakoira? Mistä hän osti sen? Minkä ikäinen? Onko villi? Miten pärjää häkissä? Kerropa lemmikistä ,eikö nuo ole vielä harvinaisia Suomessa eikö maksanut paljon?Olisi kiva tietää miten kaverisi pärjää sen kanssa kun se kerran villieläin on.
Juttelin erään kokeneen eläinharrastajan kanssa, jolla oli kaksi preeriakoiraa ja hän totesi, että on hirmuisen väärin ottaa vain yksi preeriakoira, koska se on laumaeläin. Koska se on päiväeläin, sitä pitäisi suurinpiirtein kuljettaa mukana koulussa/töissä, missä ikinä liikkuukin, koska se kaipaa seuraa. Pahimmillaan yksin jäänyt preeriakoira voi kuolla yksinäisyyteen ja ikävään.
Erittäin vaativa lemmikki, jota ei ehkä koskaan olisi pitänyt lemmikiksi ihmisille haalia :( - preeriakora
Sputnik kirjoitti:
Juttelin erään kokeneen eläinharrastajan kanssa, jolla oli kaksi preeriakoiraa ja hän totesi, että on hirmuisen väärin ottaa vain yksi preeriakoira, koska se on laumaeläin. Koska se on päiväeläin, sitä pitäisi suurinpiirtein kuljettaa mukana koulussa/töissä, missä ikinä liikkuukin, koska se kaipaa seuraa. Pahimmillaan yksin jäänyt preeriakoira voi kuolla yksinäisyyteen ja ikävään.
Erittäin vaativa lemmikki, jota ei ehkä koskaan olisi pitänyt lemmikiksi ihmisille haalia :(KAHESTI ENNENKUIN TÄNNE KIRJOTAT!!! KOIRA ON LAUMA ELÄIN!! TIESIT SEN TODENNÄKÖISESTI??? NO. SE KUITENKIN USEIMMITEN JÄTETÄÄN KOTIIN YKSIN KUN ISÄNTÄ LÄHTEE AAMULLA TOIHIN!!! EI KOIRA SUUREMPIA KÄRSI SE JAKSAA /OPPII ODOTTAMAAN LAUMAN/OMISTAJAN SAAPUMISTA!!!!!! SIINÄ SULLE SIVISTYSTÄ!!!!!!!!! Preeriakoira on suomessa uus lemmikki mutta maailmalla jo kauan tunnettu!!! jos te kirjoitteletta tänne jotain ton tyylistä ku oottekirjoitelleen paljastatte oman tietämättömyyden /sivistymättömyyden!!!! onnea vaan pkoirien omistajat!!! ;D
- Angelo
Niinkun Preeriakoira kirjoitti se on tosin tunnettu miettikää nyt ihan sama kaikissa eläimissä koira eihän se oonkun sudesta polveutuva...Sapa preepiakoirassa ei se kaiketi kovin (ihan hirveesti) eroo sudesta tai koirasta eli Preeriakoira kirjottaa asiaa!
- rat
Preeriakoira on jyrsijä ei koiraeläin jos et tiennyt. Joten se ei todellakaan koiran tai suden sukulainen, miettisit kaksi kertaa ennen kuin kirjoitat sillä sinulla ei ole näköjään aavistustakaan mistä nuo puhuvat.
- Angelo
rat kirjoitti:
Preeriakoira on jyrsijä ei koiraeläin jos et tiennyt. Joten se ei todellakaan koiran tai suden sukulainen, miettisit kaksi kertaa ennen kuin kirjoitat sillä sinulla ei ole näköjään aavistustakaan mistä nuo puhuvat.
Ja siihen mä en viittannut pöhlö!Vaan siihen ettei se niin kummalista oo että laitas nyt itteles muistutus Hei äly hoi älä jätä?!
- Sitäpaitsi
rat kirjoitti:
Tuolla!!!Ette menes miettii kahesti ennekun laitat tommosen ja lauma eläimenä (vaiston) Kannalta se voi olla saman tapanen (vaisto!) et ÄLY HOI JA HEI ÄLÄ SULLE RAT JÄTÄ!
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 836059
ROTAT VALTAAVAT ALUEITA
Asukkaat nyt loukkuja tekemään ja kiireellä, jätehuolto kuntoon, jätteet niille kuuluville paikoille, huomioikaa yrittäj474095- 1314021
- 693823
Miten minusta tuntuu että kaikki tietää sun tunteista mua kohtaan
Paitsi suoraan minä itse, vai mitä hlvettiä täällä tapahtuu ja miksi ihmiset susta kyselee minulta 🤔❤️262978Alavuden sairaala
Säästääkö Alavuden sairaala sähkössä. Kävin Sunnuntaina vast. otolla. Odotushuone ja käytävä jolla lääkäri otti vastaan72577Siekkilässä ajettu ihmisten yli- mitä tapahtui? Länsi-Savo ei ole uutisoinut asiata
Manneja, vaiko matuja?412445- 282262
- 2042141
Reuters: Ukraina on iskenyt Venäjän strategisia pommikoneita vastaan. Jopa 40 konetta vahingoittunut
Ukrainan turvallisuuspalvelu SBU on iskenyt Venäjän strategisia pommikoneita vastaan, kertoo Reuters. Uutistoimiston läh4501859