trileptalin sivuvaikutukset

Niki33

Millaisia sivuvaikutuksia teille on tullut trileptalin käytöstä? Onko kenellekkään tullut esimerkiksi pigmenttihäiriöitä tai muita iho-ongelmia? Itselleni tuli "pigmenttiviikset". Olisiko jollain neuvoja, miten niistä pääsisi eroon? Voiteet ei ainakaan tunnu auttavan.

22

7651

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Lääkelaitoksen sivulta:

      "Potilaat, joille tulee ihoreaktioita Trileptalista, tulee nopeasti tutkia ja Trileptal lopettaa heti, paitsi jos ihottuma ei selvästi liity lääkkeeseen. Jos lääke lopetetaan, tulee harkita Trileptalin korvaamista jollakin toisella antiepileptisellä lääkityksellä kohtausten estämiseksi. Trileptalia ei tule aloittaa uudelleen potilailla, jotka lopettivat lääkehoidon yliherkkyysreaktioiden takia (ks. kohta 4.3.)".

      Täältä voit lukea lisää:

      http://spc.nam.fi/indox/nam/html/nam/humspc/5/335695.shtml

      Nämä ainakin mainitaan "Nokkosihottuma eli urtikaria"
      http://www.terveysportti.fi/terveyskirjasto/tk.koti?p_artikkeli=dlk00458&p_haku=Nokkosihottuma eli urtikaria

      "Anafylaksia"
      http://www.allergia.com/index.phtml?s=753

      "Angioedeema"
      http://www.terveyskirjasto.fi/terveyskirjasto/tk.koti?p_haku=angioedeema&p_artikkeli=ltt00202

      Itselleni ei onneksi ole tullut mitään
      iho-oireilua tai vastaavaa.

      Suosittelen keskustelemaan neuron
      kanssa asiasta ja olethan tietysti
      muistanut mainita, jos syöt muitakin
      lääkevalmisteita sillä yhteensopivuus
      on tarkistettava neurolta.

      • Teeretär

        Ton ekan linkin kertoma pitää ainakin mun kohdalla pitkälti paikkansa. Trileptal on kolmesta lääkkeestäni eniten haittavaikutuksia tuova.

        Ihottumaa en kylläkään tuosta lääkkeestä saa, finnejä vaan. Ne eivät tule sipseistä, suklaasta tms., koska en oikeastaan niitä syö. Naama on kuitenkin aivan karseen näkönen. Viime kesänä iski hetkeksi nokkosrokkoa, mutta en tiedä mistä se johtui, meni ohi Zyrtecillä.

        Pahimpia vaikutuksia ovat esim. natriumin alhaisuus (pitää syödä lisää suolaista jne.), lihoaminen (heikohko aineenvaihdunta), käsien vapina... Niitä on lisääkin, mutta monet ovat hetkellisiä. Joskus esim. näen kahtena, mikä ei ole kivoimmasta päästä. Tuo natrium-homma on aika tärkeää huomioida, koska se aiheuttaa kaikenlaista huimaamista ja varsinkin alkoholia nauttiessa alhainen natrium-taso on todella paha.


      • eräs gaijin
        Teeretär kirjoitti:

        Ton ekan linkin kertoma pitää ainakin mun kohdalla pitkälti paikkansa. Trileptal on kolmesta lääkkeestäni eniten haittavaikutuksia tuova.

        Ihottumaa en kylläkään tuosta lääkkeestä saa, finnejä vaan. Ne eivät tule sipseistä, suklaasta tms., koska en oikeastaan niitä syö. Naama on kuitenkin aivan karseen näkönen. Viime kesänä iski hetkeksi nokkosrokkoa, mutta en tiedä mistä se johtui, meni ohi Zyrtecillä.

        Pahimpia vaikutuksia ovat esim. natriumin alhaisuus (pitää syödä lisää suolaista jne.), lihoaminen (heikohko aineenvaihdunta), käsien vapina... Niitä on lisääkin, mutta monet ovat hetkellisiä. Joskus esim. näen kahtena, mikä ei ole kivoimmasta päästä. Tuo natrium-homma on aika tärkeää huomioida, koska se aiheuttaa kaikenlaista huimaamista ja varsinkin alkoholia nauttiessa alhainen natrium-taso on todella paha.

        Ja tuon ihon huonontumisen voi havaita selvästi, koska lääkettä olen syönyt vasta n. vuoden eikä näin kolmekymppisenä taida murrosikäoireistakaan olla kyse..samoin oon huomannut tuon aineenvaihdunnan hidastumisen. Viime viikolla sain verikoetulokset ja nyt oli mullakin viimeisimmän noston myötä tippunut natrium alarajalle ja mä kyllä suolaan ruokaani ihan kyllästymiseen asti ja pistelen rakeita suuhun jos vähänkin siltä tuntuu. Voin vain kuvitella millaista on, jos ei pidä suolaisesta ruoasta. Toivottavasti ei tarvitse mennä Na-tabuihin. Josko nämä jotenkin kuitenkin selättäisi koska lääkkeiden vaihto ei innosta.


      • 123
        eräs gaijin kirjoitti:

        Ja tuon ihon huonontumisen voi havaita selvästi, koska lääkettä olen syönyt vasta n. vuoden eikä näin kolmekymppisenä taida murrosikäoireistakaan olla kyse..samoin oon huomannut tuon aineenvaihdunnan hidastumisen. Viime viikolla sain verikoetulokset ja nyt oli mullakin viimeisimmän noston myötä tippunut natrium alarajalle ja mä kyllä suolaan ruokaani ihan kyllästymiseen asti ja pistelen rakeita suuhun jos vähänkin siltä tuntuu. Voin vain kuvitella millaista on, jos ei pidä suolaisesta ruoasta. Toivottavasti ei tarvitse mennä Na-tabuihin. Josko nämä jotenkin kuitenkin selättäisi koska lääkkeiden vaihto ei innosta.

        Jos lääkettä vaihtaa, alkaako siitä uusi vuoden jakso, joka pitää olla kohtaukseton jotta voi saada autolla ajoluvan takaisin? Eikö se yleensä ole niin, että jos vuoteen ei tule kohtauksia, on mahdollista että lääkäri peruu ajokiellon?


      • eräs gaijin
        123 kirjoitti:

        Jos lääkettä vaihtaa, alkaako siitä uusi vuoden jakso, joka pitää olla kohtaukseton jotta voi saada autolla ajoluvan takaisin? Eikö se yleensä ole niin, että jos vuoteen ei tule kohtauksia, on mahdollista että lääkäri peruu ajokiellon?

        että siitä alkaisi uusi vuoden kausi mutta en varmaksikaan tiedä. Luulisi, että kohtauksettomuus on se tekijä. Mä kammoan lääkevaihtoja, koska silloin on kohtaus iskenyt (toisen kohdalla pieni, toisen iso) ja sivuoireiden kanssa menee aikansa, kunnes elämä palaa siedettäväksi, jos lääke sattuu sopimaan.

        Noinhan se ajokieltoasia pitäisi mennä. Itselläni ei ole autoa eikä vielä vuotta kohtauksetonta aikaa, joten ei ole luvasta vielä ollut puhetta.


      • Teeretär kirjoitti:

        Ton ekan linkin kertoma pitää ainakin mun kohdalla pitkälti paikkansa. Trileptal on kolmesta lääkkeestäni eniten haittavaikutuksia tuova.

        Ihottumaa en kylläkään tuosta lääkkeestä saa, finnejä vaan. Ne eivät tule sipseistä, suklaasta tms., koska en oikeastaan niitä syö. Naama on kuitenkin aivan karseen näkönen. Viime kesänä iski hetkeksi nokkosrokkoa, mutta en tiedä mistä se johtui, meni ohi Zyrtecillä.

        Pahimpia vaikutuksia ovat esim. natriumin alhaisuus (pitää syödä lisää suolaista jne.), lihoaminen (heikohko aineenvaihdunta), käsien vapina... Niitä on lisääkin, mutta monet ovat hetkellisiä. Joskus esim. näen kahtena, mikä ei ole kivoimmasta päästä. Tuo natrium-homma on aika tärkeää huomioida, koska se aiheuttaa kaikenlaista huimaamista ja varsinkin alkoholia nauttiessa alhainen natrium-taso on todella paha.

        käsien vapina,huimaus ja itsemurha ajatukset,ite käyttäny koht 4 vuotta.lääkärie mukaa normaalia


      • haranna
        Teeretär kirjoitti:

        Ton ekan linkin kertoma pitää ainakin mun kohdalla pitkälti paikkansa. Trileptal on kolmesta lääkkeestäni eniten haittavaikutuksia tuova.

        Ihottumaa en kylläkään tuosta lääkkeestä saa, finnejä vaan. Ne eivät tule sipseistä, suklaasta tms., koska en oikeastaan niitä syö. Naama on kuitenkin aivan karseen näkönen. Viime kesänä iski hetkeksi nokkosrokkoa, mutta en tiedä mistä se johtui, meni ohi Zyrtecillä.

        Pahimpia vaikutuksia ovat esim. natriumin alhaisuus (pitää syödä lisää suolaista jne.), lihoaminen (heikohko aineenvaihdunta), käsien vapina... Niitä on lisääkin, mutta monet ovat hetkellisiä. Joskus esim. näen kahtena, mikä ei ole kivoimmasta päästä. Tuo natrium-homma on aika tärkeää huomioida, koska se aiheuttaa kaikenlaista huimaamista ja varsinkin alkoholia nauttiessa alhainen natrium-taso on todella paha.

        Veren natriumtasoon ei vaikuta syömämme ruoan sisältämä suolamäärä, joten jos lääkkeen käytön johdosta natriumtaso laskee, ei sitä noin vaan "lääkitä" vetämällä purkillista suolaa. Syön trileptalia ja omaa natriumarvoani on tarkkailtu.

        Itse en ole saanut lääkkeestä mitään sivuvaikutuksia, lukuunottamatta lääkkeen käytön alkaessa pari viikkoa kestänyttä, päivisin pari tuntia jatkuvaa väsymystä. Kun kroppa ehti tottua lääkkeeseen, ei muita ongelmia ole ollut.


      • Haranna
        haranna kirjoitti:

        Veren natriumtasoon ei vaikuta syömämme ruoan sisältämä suolamäärä, joten jos lääkkeen käytön johdosta natriumtaso laskee, ei sitä noin vaan "lääkitä" vetämällä purkillista suolaa. Syön trileptalia ja omaa natriumarvoani on tarkkailtu.

        Itse en ole saanut lääkkeestä mitään sivuvaikutuksia, lukuunottamatta lääkkeen käytön alkaessa pari viikkoa kestänyttä, päivisin pari tuntia jatkuvaa väsymystä. Kun kroppa ehti tottua lääkkeeseen, ei muita ongelmia ole ollut.

        http://www.terveyskirjasto.fi/terveyskirjasto/tk.koti?p_artikkeli=dlk00858


      • Anonyymi
        haranna kirjoitti:

        Veren natriumtasoon ei vaikuta syömämme ruoan sisältämä suolamäärä, joten jos lääkkeen käytön johdosta natriumtaso laskee, ei sitä noin vaan "lääkitä" vetämällä purkillista suolaa. Syön trileptalia ja omaa natriumarvoani on tarkkailtu.

        Itse en ole saanut lääkkeestä mitään sivuvaikutuksia, lukuunottamatta lääkkeen käytön alkaessa pari viikkoa kestänyttä, päivisin pari tuntia jatkuvaa väsymystä. Kun kroppa ehti tottua lääkkeeseen, ei muita ongelmia ole ollut.

        Minulla auttaa ruoan suolaaminen. En käytä hienoa suolaa vaan karkeaa merisuolaa. Ei ole aikoihin natriumit laskenut, vaikka Trileptalia vuosikaudet mennyt 2x600. Lääkäri ei näe tarpeelliseksi tuota tarkkailla, kun viimeksikin arvo oli 142 (viitearvot 137-145).


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Minulla auttaa ruoan suolaaminen. En käytä hienoa suolaa vaan karkeaa merisuolaa. Ei ole aikoihin natriumit laskenut, vaikka Trileptalia vuosikaudet mennyt 2x600. Lääkäri ei näe tarpeelliseksi tuota tarkkailla, kun viimeksikin arvo oli 142 (viitearvot 137-145).

        "Lääkäri ei näe tarpeelliseksi tuota tarkkailla"
        Minun lääkäreillä oli sama asenne Trileptalin ja kaikkien karbamatsepiinien aikana. Vain päivystystapauksissa annettiin natriumlisä, mutta koskaan ei mitattu. Tunnistin silti hyponatremian oireita päivittäisessä elämässäni.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        "Lääkäri ei näe tarpeelliseksi tuota tarkkailla"
        Minun lääkäreillä oli sama asenne Trileptalin ja kaikkien karbamatsepiinien aikana. Vain päivystystapauksissa annettiin natriumlisä, mutta koskaan ei mitattu. Tunnistin silti hyponatremian oireita päivittäisessä elämässäni.

        Meitä tässä moneksi, mutta olen tosiaan esimerkki tuosta, että tehoaa se suolakin. Itsellä erittäin säännöllisessä käytössä ja pysyy balanssissa tuo arvo. Tiedän monia, jotka ei tällä tavoin saa kontrolloitua.


    • tarjasusanna

      ko.lääkkeestä on ilmennyt
      ..hilsettä..päänahankutinaa (muuta selitystä asialle ei ole löytynyt kuin ko.lääke)
      ..väsymystä(liittyy yleensä natriumin alhaisuuteen - mulla ei tarvii olla kun viitearvojan alarajalla kun tunnen itseni puoli kuolleeksi.Paras lääke tähän on se,että juo silloin tällöin natriumillista kivennäisvettä.)
      ..huimausta..huonoa oloa..(viime mainitut yleensä 1-1½ tuntia lääkkeenoton jälkeen,menee ohi vartissa)

      alussa oli mitä merkillisempiä tuntemuksia,mutta oireet ovat tosi paljon lieventyneet - päänahkaongelmia lukuunottamatta

    • nisumate

      Teerettären teksti osuu minuun. Lääkäri joskus tajusi kuunnella, ettei nosta tästä ylemmäs enää tuota lääkettä. Kahtena en ole ehkä siitä syystä enää sitten nähnyt. Kädet tärisee, verenpaineessa tuntuu tuo suolapuutos joskus...

    • mmm3

      Tänään sain reseptin trileptian 300mg, koska minulla epäillään epilepsiaa,
      Onko tästä kyseisestä lääkkestä enemmän haittaa vai hyötyä minulle?

    • tokkura ohi

      Hyponatremia, kilpirauhasen vajaatoiminta ja tokkura. Onneksi nykyinen neurologi ymmärsi vähentää kohtauksetttomien vuosien jälkeen, niin tokkura loppui.

    • M1992M

      mul trileptal 600mg x2 ja keppra 1000mg x2 päiväannos. Ollu epi vuodesta 02 ja oireita on kaksoiskuvat, paniikkikohtaukset, vapina, kiukkuisuus/mielialahäiriöt, oppimis vaikeudet, puheen sammallus, muistihäiriöt... mitähä vielä.. ei kivaa.. autokortti löytyy ja ei kohtauksia. yksi lapsikin on saatu aikaseksi ♡ mutta nuo sivuvaikutukset on hirveät..

    • Anonyymi

      Mua on viime päivät alkanut vähän oksettaa syömisen jälkeen. Etenkin makeat/sokeriset ruoat saa monen tunnin öklötyksen aikaiseksi.
      Annostani nostettiin kuukausi sitten ja tuntuu että vielä on tasoittuminen saavuttamatta. Näköä on vaikea välillä tarkentaa ja eniten harmittaa että rahastressin takia tuli oireet takaisin kolmen vuoden oireettomuuden jälkeen. Harmittaa ihan sikana että päästin sen stressin niin isoks että oon nyt tässä sotkussa.
      Epi oireena deja vu ja annostuksena 1.5 aamulla ja 2 illalla.

      • Anonyymi

        Hei.

        Mulla on iho kasvoista tosi kuiva ja alussa tuli nestettä ihon alle kasvoihin. Nyt onneksi tasaantuu. 3kk vasta syönyt toki 1 2.

        Syöt siis 1.5 300mg aamulla? On jännästi määrätty koska trileptalia ei saisi jakaa tuolla tapaa.

        Mulla tulee välillä kovia väsyjä iltapäivällä neljän viiden maissa, ehkä kerran viikossa. Illalla taas välillä oon ihan hyper. Niinkuin nyt. Ei kiva.

        Muuten vaikutus hyvä. Vuosikausien pieni päänsäryn orastava tunne hävinnyt täysin.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Hei.

        Mulla on iho kasvoista tosi kuiva ja alussa tuli nestettä ihon alle kasvoihin. Nyt onneksi tasaantuu. 3kk vasta syönyt toki 1 2.

        Syöt siis 1.5 300mg aamulla? On jännästi määrätty koska trileptalia ei saisi jakaa tuolla tapaa.

        Mulla tulee välillä kovia väsyjä iltapäivällä neljän viiden maissa, ehkä kerran viikossa. Illalla taas välillä oon ihan hyper. Niinkuin nyt. Ei kiva.

        Muuten vaikutus hyvä. Vuosikausien pieni päänsäryn orastava tunne hävinnyt täysin.

        Minullakin tuli iltapäiväväsymys sekä karbamatsepiineistä että okskarbatsepiineistä. Tosin rajuimmin väsytti Neurotol varhaisnuoruudessani. Minulla väsymys alkoi kuusi tuntia aamulääkkeen ottamisen jälkeen.

        Hyponatremia ja kilpirauhasen vajaatoiminta olivat liitännäissairaudet mm. Trileptalin aikana.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Minullakin tuli iltapäiväväsymys sekä karbamatsepiineistä että okskarbatsepiineistä. Tosin rajuimmin väsytti Neurotol varhaisnuoruudessani. Minulla väsymys alkoi kuusi tuntia aamulääkkeen ottamisen jälkeen.

        Hyponatremia ja kilpirauhasen vajaatoiminta olivat liitännäissairaudet mm. Trileptalin aikana.

        Mulla liimaa aivot.

        Tunnen itseni jollain tapaa tyhmemmäksi. En muista numerosarjoja ulkoa, vaikka se oli ennen selvä vahvuus (sarjanumerot, tuntemattoman puhelinnumeron pystyin ennen painamaan mieleen muksun luurist ja näpyttämään Fonecta calleriin, en enää).

        Saatan aloittaa jonkin pitkän vastauksen, kesken lauseen en enää tiedä miksi olen päätynyt puheessani johonkin kohtaan enkä muista miksi olen valinnut ko aiheen.

        En tiedä onko tämä kohtauksesta johtuvaa (1 todella raju) vai lääkityksestä vai yhteisvaikutus.

        Tunnen että tämä alkaa kuitenkin vaikuttamaan minuun henkisesti koska tila vaikuttaa pysyvältä (4kk kohtauksesta)


    • Anonyymi

      Iho-ongelmat sekä järjetön hiusten lähtö. Hiuksia lähti siis ihan tuppoina. Ei myöskään toiminut kohdallani joten vaihtoon meni.

    • Anonyymi

      onko kukan huomannut tukkoisuutta nenässä tämän lääkkeen käytön yhteydessä ja siitä aiheutuvista säryistä korvissa

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      24
      1759
    2. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      20
      1664
    3. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      61
      1500
    4. Minun oma kaivattuni

      Ei ole mikään ilkeä kiusaajatyyppi, vaan sivistynyt ja fiksu sekä ystävällinen ihminen, ja arvostan häntä suuresti. Raka
      Ikävä
      71
      1495
    5. Heikki Silvennoinen petti vaimoaan vuosien ajan

      Viiden lapsen isä Heikki kehuu kirjassaan kuinka paljon on pettänyt vaimoaan vuosien varrella.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      102
      1458
    6. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      56
      1385
    7. Pelastakaa Lapset: Netti ei ole turvallinen paikka lapsille - Erätauko-tilaisuus to 25.4.2024

      Netti ei ole turvallinen paikka lapsille, mutta mitä asialle voi vanhempana tehdä? Torstaina 25.4.2024 keskustellaan ne
      Suomi24 Blogi ★
      14
      1359
    8. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      19
      1192
    9. Tervehdys!

      Sä voit poistaa nää kaikki, mut mä kysyn silti A:lta sen kokemuksia sun käytöksestä eron jälkeen. Btw, miks haluut sabot
      Turku
      65
      1140
    10. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      35
      1124
    Aihe