Kynsien leikkuusta

Aapuva apuva

Eli ongelma seuraavanlainen.
Meillä on 3v parhos narttu,joka ei anna leikata kynsiään.Miten saan siis opetettua koiran kynsienleikkuuseen???.

Tämä on ensimmäinen koirani ja tuli minulle muutama viikko sitten.Entinen omistaja leikkautti kynnet lääkärissä missä koira rauhoitettiin.
Vieläkö narttu oppisi kynsien leikkuuseen vai varaanko vaan suosiolla ajan lääkärille?

6

739

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ...........

Eihän koiraaa nukuttaa tarvii kynsien leikkauksen takia.

Olen nähnyt mainoksia joissakin eläintarvikekaupoissa, nekin leikkaavat pienellä korvauksella, ellet itse osaa;))

• mausteinen

ei tässä osaamisesta olekaan kiinni, vaan kuin koira ei ole(ei anna) leikata kynsiä.
        Kerro missäpäin olet nähnyt mainoksiä...
        Kiitos!

• suomi on iso maa
        mausteinen kirjoitti:

ei tässä osaamisesta olekaan kiinni, vaan kuin koira ei ole(ei anna) leikata kynsiä.
        Kerro missäpäin olet nähnyt mainoksiä...
        Kiitos!

Siis kertakaikkiaan - olen nähnyt Riihimäen Faunattaressa vai mikä Koiratar se nyt sitten oli. Paljonko on sulle hyötyä, jos asut Rovaniemellä.

Useilla lemmikkikaupoilla on niitä ilmoituksia, sehän riippuu kaupan ihmiten aktiivisuudesta ja halusta, taidosta.

Kysele läheiset lemmikkikauppasi, soittele, yms.

Monessa Musti ja Mirri - liikkeessäkin on esim. triammausta, ehkä heillä olis kynsien leikkuutakin. Kysele.

• kaikki on

aina madollista:)
      Onko koira tottunut muuten ihmisten käsittelyyn vai vastustaako esim. harjaustakin?
      Jos vain kynsien leikkuu on ongelma, on sinun mahdollista onnistua tämä ongelma ratkaisemaankin.

Kun alat leikkaamaan kynsiä, olisi hyvä välttää suurempaa "soheltamista" ennen toimenpidettä, jotta koira ei jo valmiiksi hermostuisi. Jos koirasi esim. lekottelee sängyllä voit mennä sen luokse ja kiinnittää sen huomion johonkin mukavaan ja samalla koittaa leikata yhden kynnen. Jos onnistut kiitä välittömästi koiraa ja palkitse se.
      Kun toistat tätä koira oppii kynsien leikkuun liittyvän positiivisiin asioihin ja näin ehkä joskus jopa onnistuu kaikkien kynsien leikkuu kerralla ilman ongelmia.

Nämä nyt oli omia ajatuksiani vain, eläinlääkärinne osaa myös varmasti neuvoa asiassa.

• perhoskoira,.,.,

oli todella hankala tapaus tuli meille aikoinaan 10vuotiaana ja kynsien leikkusta ei itse voinut edes kuvitella (kävi oikeasti kiinni , kuin sika limppuun, eikä vain meinannut)siis kun meikäläinenkin oli tuolloin vielä aika vihreä koirien kanssa, eikä hankalista tapauksista tietoakaan. (siskolleni tuo aikoinaan oli hankittu)..
      Itsellänikin oli tuohon aikoihin jo yksi koira ja sen kynsien leikkuu sujui ongelmitta vaikka, senkään kynsiä ei ollut leikattu puolen vuoden ikään mennessä, kun se mulle sitten ostettiin (nyt 13vuotias =).. sittemmin muutaman vuoden päästä sain toisen koirani (sekarotuisen jossa perhoskoiraa) ja vaikka sen kynsiä leikkasin aivan pennusta lähtien, niin vieläkin pelkää ja aristelee kynsien leikkuuta ja saa olla tosi tarkkana ettei leikkaa liian lähelle verisuonta, on ilmeisen kipuherkkä yksilö, vuosien varrella on kyllä rauhoittunut makupalojen avulla.
      Nyt kolmisen vuotta sitten tuli koirakoplaan ensimmäinen puhdasrotuinen koirani (uros, ei perhoskoira) jonka kynsien leikkuu on alusta asti ollut todella helppoa, opetin pennusta asti, niin että menee maahan selälleen makaamaan kynsien leikkuun ajaksi, niin mikäs siin on napsiessa=)
      Kynsien leikkuussa pitää olla sopivasti jämäkkä, muttei niin että koira pelkää. Makupaloista voi olla apua, samoin ehkä kuonokopasta, jos oikeasti sormeen käy kiinni, ja makupala aina kun homma sujuu...mut veikkaisin että jos koira on tarpeeksi "hysteeriseksi" oppinut kynsienleikkuu tilanteessa, niin ainakaan kokemattomalta se ei välttämättä suju ilman kokeneemman apua, enkä nyt tarkoita ettet kynsiä osaa leikata, vaan että joku toinen saa ehkä koiran paremmin rauhoittumaan, nimittäin jos itselläsi syke nousee, oli se sitten pelkoa tai uhmaa, niin melko turha on ajatella että koirakaan rauhoittuisi (ja perhoskoira kun osaa olla todella julmetun vihainen ja pelottava, jos se niin haluaa,vaikka tuo vähän huvittavalta kuulostaakin;).. toistoja, paljon toistoja ja miellyttäviä kokemuksia kynsien leikkuusta makupalojen kera:)
      Ei ole aina omistajan syy ettei kynsien leikkuu onnistu, koirissa on herkempiä ja sitten on taas niitä joille kynsien leikkuu ei koskaan ole ongelma.

• että se voi olla joskus vaikeaa. olen myös saanut tehdä töitä että chihujen kynsien leikkaus onnistuisi. pentuna ne on niin pieniä että se väkisin pitäminen ei onnistu kun pelkää että satuttaa niitä. jos oikein rimpuilee niin ei voi väkisin pitää.
      nyt kyllä jo onnistuu kun ymmärtävät olla rimpuilematta(jotakuinkin). mutta siis alkuun kynsi kerrallaan ja näppäset ihan pikkuisen vaan kynnen päästä. ja parempi että alussa joku toinen pitää koiraa ja sinä leikkaat. sitten heti jotain herkkua. kannattaa tosiaankin tsempata koska ei se koiran rauhoittaminen el.lääkärillä joka kerta ole hyväksi koiralle.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Laitetaas nyt kirjaimet tänne

kuka kaipaa ja ketä ?
      Ikävä
      176
      11185
    2. Pieni häivähdys sinusta

Olet niin totinen
      Ikävä
      54
      5328
    3. Taas ryssittiin oikein kunnolla

r….ä hyökkäsi Viroon sikaili taas ajattelematta yhtään mitään https://www.is.fi/ulkomaat/art-2000011347289.html
      NATO
      46
      2555
    4. Missä olet ollut tänään kaivattuni?

Ikävä sai yliotteen ❤️ En nähnyt sua tänään söpö mies
      Ikävä
      37
      2256
    5. Vanha Suola janottaa Iivarilla

Vanha suola janottaa Siikalatvan kunnanjohtaja Pekka Iivaria. Mies kiertää Kemijärven kyläjuhlia ja kulttuuritapahtumia
      Kemijärvi
      13
      1771
    6. Valtimon Haapajärvellä paatti mäni nurin

Ikävä onnettomuus Haapajärvellä. Vene hörpppi vettä matkalla saaren. Veneessä ol 5 henkilöä, kolme uiskenteli rantaan,
      Nurmes
      43
      1675
    7. Tiedän kuka sinä noista olet

Lucky for you, olen rakastunut sinuun joten en reagoi negatiivisesti. Voit kertoa kavereillesi että kyl vaan, rakkautta
      Ikävä
      31
      1310
    8. Känniläiset veneessä?

Siinä taas päästiin näyttämään miten tyhmiä känniläiset on. Heh heh "Kaikki osalliset ovat täysi-ikäisiä ja alkoholin v
      Nurmes
      36
      1265
    9. Tulemmeko hyvin

Toimeen ja juttuun keskenämme? Luulen, että sopisit hyvin siihen ☀️ympäristöön, paljon kaikkea erilaista.♥️mietin tätä s
      Ikävä
      6
      1076
    10. Daniel Nummelan linjapuhe 2025

Kansanlähetyksen toiminnanjohtajan Daniel Nummelan linjapuhe tänään. Rehellistä analyysiä mm. evlut kirkosta ja piispo
      Luterilaisuus
      105
      1001
    Aihe