Kanttarelli,torvisienet jne.?

peukalokädessä

Kuinka kauan noin suunnilleen paistetaan kanttarelleja ja mustia torvisieniä voissa pannulla,että ovat kypsiä. Minä saan niistä aina sitkeitä. Entäs tattien paistaminen?

10

3851

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • maista nii tiedät

      Kyl niitä aika kauan saa paistaa, aikaa en ole kyllä ottanut koskaan ja se riippuu siitä kuinka pieneksi olet sienet pannulle silpunnut. Itse paistan sienet aluksi kovalla lämmöllä sipulin ja voin kera, jonka jälkeen miedommalla lämmöllä, odottelen ja välillä maistaen että onko rakenne varmasti hyvä mun makuuni.

    • voi syödä raakanakin

      Joten niiden paistamisaika on makuasia. Punikkitatit täytyy kypsyttää varmasti kunnolla. Kerran grillasin punikkeja vähän sinne päin ja menin vurokaudeksi todella huonoon kuntoon. Mustatorvisienet eivät vaadi kuin hujauksen ja kanttarellejakin aika lyhyen aikaa - voi maistella ja kokeilla. Paitsi niitä punikkeja ja esim. lehmäntatteja.

      • ...

        "grillasin punikkeja vähän sinne päin ja menin vurokaudeksi todella huonoon kuntoon"

        Liittyikö huonoon oloon alkoholi vähäisessäkän määrin? Olen kuullut vastaavasta tattien kohdalla, mutta huonoon oloon liittyi aterian kanssa otettu alkoholi. Pilaantuneista sienistä voi saada ruokamyrkytyksen.

        Kantarelli on muuten yhdellä teellä, heh.


      • Ei ymmärrä
        ... kirjoitti:

        "grillasin punikkeja vähän sinne päin ja menin vurokaudeksi todella huonoon kuntoon"

        Liittyikö huonoon oloon alkoholi vähäisessäkän määrin? Olen kuullut vastaavasta tattien kohdalla, mutta huonoon oloon liittyi aterian kanssa otettu alkoholi. Pilaantuneista sienistä voi saada ruokamyrkytyksen.

        Kantarelli on muuten yhdellä teellä, heh.

        Ei tateissa kopriinia ole jos sitä tarkoitat? Punikkitatit ovat yleensäkin vähän nihkeitä sulamaan, aikamoiset vatsanväänteet on mahdollista saada jos ei ole tottunut. Grillatessa tahtoo usein jäädä ruoka kunnolla kypsentämättä kun on nälkä ja kestää ja kestää. Punikkitatteja ei kannata/saa syödä raakana. On toki muutaman kerran myöhemminkin mennyt vatsa sekaisin nopeasti paistetuista punikeista. Tuossa grilliepisodissa tuli kuitenkin oikein kuumetta ja oksentelua, enkä pystynyt varmaan sanomaan "sieni" kuukauteen ylenpalttisen kuvotuksen valtaamatta mieltäni. En pahemmin kerää tatteja kuin nuorina ja harvemmin syön pilaantuneita sieniä muutenkaan :)

        "Kantarelli on muuten yhdellä teellä, heh. "

        Olkoot vaikka kolmella koolla, mutta jos aloittaja kerta haluaa keskustella kantarelleista kahdella t:llä niin sitten keskustellaan. Onko selvä!?


      • ...
        Ei ymmärrä kirjoitti:

        Ei tateissa kopriinia ole jos sitä tarkoitat? Punikkitatit ovat yleensäkin vähän nihkeitä sulamaan, aikamoiset vatsanväänteet on mahdollista saada jos ei ole tottunut. Grillatessa tahtoo usein jäädä ruoka kunnolla kypsentämättä kun on nälkä ja kestää ja kestää. Punikkitatteja ei kannata/saa syödä raakana. On toki muutaman kerran myöhemminkin mennyt vatsa sekaisin nopeasti paistetuista punikeista. Tuossa grilliepisodissa tuli kuitenkin oikein kuumetta ja oksentelua, enkä pystynyt varmaan sanomaan "sieni" kuukauteen ylenpalttisen kuvotuksen valtaamatta mieltäni. En pahemmin kerää tatteja kuin nuorina ja harvemmin syön pilaantuneita sieniä muutenkaan :)

        "Kantarelli on muuten yhdellä teellä, heh. "

        Olkoot vaikka kolmella koolla, mutta jos aloittaja kerta haluaa keskustella kantarelleista kahdella t:llä niin sitten keskustellaan. Onko selvä!?

        En tunne ilmiön biokemiallista taustaa. Itse asiassa viime viikolla keskustelin tästä tatti-alkoholijutusta toisten biologian ammattilaisten kanssa. Niin, varsinainen sieniasiantuntijahan meistä ei kukaan ollut. Joka tapauksessa kyse oli nimenomaan tateista (tarkemmin lajista ei ollut puhetta, ehkä juuri punikkitatti). En väitä, että ilmiö liittyisi alkoholin yhteisvaikutukseen tai että ilmiötä olisi edes todistettu.
        Tatithan ovat monelle selkärangattomalle suosittu ravintokohde. "Madon" syömiähän ne monesti ovat. Lisäksi sienet yleensä pilaantuvat helposti. Yksi syy voisi olla erityisen korkea sienisokerimäärä. Sienisokereille usea on intolerantti.

        Eikös tuo "heh" kerro etten halua ilkeillä toteamuksellani? Moni puhuu kanttarelleistä. Oikea kirjoitus- ja ääntämismuoto on kuitenkin kantarelli. Täälläkin palstalla noin pikaisesti katsoen lukee joka paikassa kanttarelli.


      • Vaikka kai pitäisi :(
        ... kirjoitti:

        En tunne ilmiön biokemiallista taustaa. Itse asiassa viime viikolla keskustelin tästä tatti-alkoholijutusta toisten biologian ammattilaisten kanssa. Niin, varsinainen sieniasiantuntijahan meistä ei kukaan ollut. Joka tapauksessa kyse oli nimenomaan tateista (tarkemmin lajista ei ollut puhetta, ehkä juuri punikkitatti). En väitä, että ilmiö liittyisi alkoholin yhteisvaikutukseen tai että ilmiötä olisi edes todistettu.
        Tatithan ovat monelle selkärangattomalle suosittu ravintokohde. "Madon" syömiähän ne monesti ovat. Lisäksi sienet yleensä pilaantuvat helposti. Yksi syy voisi olla erityisen korkea sienisokerimäärä. Sienisokereille usea on intolerantti.

        Eikös tuo "heh" kerro etten halua ilkeillä toteamuksellani? Moni puhuu kanttarelleistä. Oikea kirjoitus- ja ääntämismuoto on kuitenkin kantarelli. Täälläkin palstalla noin pikaisesti katsoen lukee joka paikassa kanttarelli.

        En ole oikeastaan mikään sieniexpertti vaikka sellaista yritänkin esittää. Biologiastakin tiedän vain vähän siihen nähden mitä sopisi odottaa.

        Punikkitattien huonon sulamisen olen aina kuvitellut johtuvan sitkeästä olemuksesta. Niiden jalathan ovat kuin puuta. Voisin kuvitella ettei kysymys ole niinkään mistään biokemiallisesta ainesosasta vaan enemmänkin solukkorakenteesta, jonka perusteellinen kuumennus sitten hajottaisi...? Puhdas arvaus siis. Onhan tuo sienisokeriteoriakin tietysti varteenotettava. Ainakin se puoltaa teoriaanne, ettei oireita saa jokainen ja ainakin itse totun punikkien syömiseen kauden kuluessa, samoin kuin puolivegaanina maitotuotteisiin niitä enemmän käyttäessä. Omasta tuttavapiiristäni monella harvoin sieniä syövällä on enemmän vatsaoireita kuin enemmän syövillä. Alkoholin ja tattien kanssa minulla ei ole koskaan mitään ongelmia ollut ja tateista sulamisongelmia on vain punikeissa(erityisesti jaloissa) ja lehmäntatissa(huono sieni kaiken kaikkiaan). Tattejahan toki syö moni selkärankainenkin metsäneläin(mm. orava, mäyrä), punikeissa ja herkkutateissa onkin usein lakissa hampaan jäljet. Pilaantumisenhan sienissä aiheuttaa käsittääkseni aivan sama mikrobitoimminan vilkastuminen kuin lihallekin.

        "Eikös tuo "heh" kerro etten halua ilkeillä toteamuksellani? Moni puhuu kanttarelleistä."

        Käsitin toki ja närkästyin silti. Omien toistuvien kirjoitusvirheiden huomaaminen(ja varsinkin toisten huomauttaminen niistä)on ärsyttävää. Sen jälkeen on ärsyyntynyt ja närkästynyt. Täysin asianmukaista minusta huomauttaa jos kaikki alkavat kirjoittaa aiheen nimen väärin ketjuun. Eihän sitä koskaan muutoin opi kirjoittamaan kukaan oikein. Se on muuten jostain syystä helppo kirjoittaa yksikössä "kantarelli", mutta vaikeampi luonnostaan kirjoittaa monikossa "kantarellit" - ei jotenkin vaan rimmaa?


      • cantharellus cibarius
        ... kirjoitti:

        "grillasin punikkeja vähän sinne päin ja menin vurokaudeksi todella huonoon kuntoon"

        Liittyikö huonoon oloon alkoholi vähäisessäkän määrin? Olen kuullut vastaavasta tattien kohdalla, mutta huonoon oloon liittyi aterian kanssa otettu alkoholi. Pilaantuneista sienistä voi saada ruokamyrkytyksen.

        Kantarelli on muuten yhdellä teellä, heh.

        kirjoitetaan myös asiateksteissä useimmiten muotoon "kanttarelli". Kanttarelli on kansan suussa vakiintunut nimitys ja kaikki tietävät, mistä on kysymys. Olipa typerä huomautus!


      • Peukalokädessä
        cantharellus cibarius kirjoitti:

        kirjoitetaan myös asiateksteissä useimmiten muotoon "kanttarelli". Kanttarelli on kansan suussa vakiintunut nimitys ja kaikki tietävät, mistä on kysymys. Olipa typerä huomautus!

        kumminkin vastanneille,vaikka en ihan selvää vastausta saanutkaan. Jotenkin juttu harhaili biologiaan jne. Vinkkinä,että työkaveri sanoi paistavansa ko. sieniä 10 minuuttia ja toinen n. puolituntia,joten siinä sitä vastausta sitten kerrakseen. Taidan painua metsään hakemaan niitä kanttarelleja ja eiköhän sitten käytäntö opeta.


      • ...
        Peukalokädessä kirjoitti:

        kumminkin vastanneille,vaikka en ihan selvää vastausta saanutkaan. Jotenkin juttu harhaili biologiaan jne. Vinkkinä,että työkaveri sanoi paistavansa ko. sieniä 10 minuuttia ja toinen n. puolituntia,joten siinä sitä vastausta sitten kerrakseen. Taidan painua metsään hakemaan niitä kanttarelleja ja eiköhän sitten käytäntö opeta.

        Harhaili, joo, kuten täällä s24:ssä aina. Itse sanoisin, että ensin sienet pannulle, sitten hetken päästä voi ja sitten sipuli. Kun sipuli on kypsää, on sienetkin kypsiä. Keltavahvero vaatii pidemmän ajan kuin tatit. 10...15 min yhteensä?


      • yksteevaan
        ... kirjoitti:

        "grillasin punikkeja vähän sinne päin ja menin vurokaudeksi todella huonoon kuntoon"

        Liittyikö huonoon oloon alkoholi vähäisessäkän määrin? Olen kuullut vastaavasta tattien kohdalla, mutta huonoon oloon liittyi aterian kanssa otettu alkoholi. Pilaantuneista sienistä voi saada ruokamyrkytyksen.

        Kantarelli on muuten yhdellä teellä, heh.

        Mulla on tuo sama kokemus grillatun punikkitatin vaikutuksista - laatta lensi yöllä komeasti, ilman että alkoholilla oli osuutta asiassa. Myöhemmin olen syönyt kunnolla kypsennetyistä punikkitateista tehtyä ruokaa ja juonut viiniä kyytipojaksi, eikä ole tullut vatsanväänteitä. Että kyllä se on se kypsennysaika vain, joka siinä vaikuttaa.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita

      Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita – neljä Jyväskylän Outlaws MC:n jäsentä vangittu: "Määrät p
      Jyväskylä
      57
      2325
    2. Persut petti kannattajansa, totaalisesti !

      Peraujen fundamentalisteille, vaihtkaa saittia. Muille, näin sen näimme. On helppo luvata kehareille, eikä ne ymmärrä,
      Maailman menoa
      73
      1950
    3. Istuva kansanedustaja epäiltynä pahoinpitelystä ja ampuma-aserikoksesta

      Seiskan tietojen mukaan Timo Vornanen on epäiltynä pahoinpitelystä ja ampuma-aserikoksesta eikä kenellekään taatusti tul
      Maailman menoa
      174
      1750
    4. Ei luottoa lakko maahan

      Patria menetti sovitun ksupan.
      Suomen Keskusta
      55
      1745
    5. Nähtäiskö ylihuomenna taas siellä missä viimeksikin?

      Otetaan ruokaöljyä, banaaneita ja tuorekurkkuja sinne messiin. Tehdään taas sitä meidän salakivaa.
      Ikävä
      4
      1651
    6. Sinäkö se olit...

      Vai olitko? Jostain kumman syystä katse venyi.. Ajelin sitten miten sattuu ja sanoin ääneen siinä se nyt meni😅😅... Lis
      Ikävä
      4
      1619
    7. Housuvaippojen käyttö Suomi vs Ulkomaat

      Suomessa housuvaippoja aletaan käyttämään vauvoilla heti, kun ne alkavat ryömiä. Tuntuu, että ulkomailla housuvaippoihin
      Vaipat
      1
      1524
    8. Hyvää yötä ja kauniita unia!

      Täytyy alkaa taas nukkumaan, että jaksaa taas tämän päivän haasteet. Aikainen tipu madon löytää, vai miten se ärsyttävä
      Tunteet
      5
      1357
    9. Lepakot ja lepakkopönttö

      Ajattelin tehdä lepakkopöntön. Tietääkö joku ovatko lepakot talvella lepakkopöntössä ´vai jossain muualla nukkumassa ta
      7
      1321
    10. Revi siitä ja revi siitä

      Enkä revi, ei kiinnosta hevon vittua teidän asiat ja elämä. Revi itte vaan sitä emborullaas istuessas Aamupaskalla
      Varkaus
      1
      1228
    Aihe