Kärsitkö alhaisesta hb:sta tai raudan puutteesta?
Osta kaupasta tuore persilja joka käynnillä ja tyhjennä ruukku seuraavaan kauppareissuun mennessä mausteeksi leivän päälle. Minulla nosti alhaisen hb:n viikossa niin hyväksi, että heikotus muut oireet katosivat, eikä ole takaisin kuulunut :)
Suosittelen odottajille muutenkin!
*
- Pahoinvointiin voi kokeilla inkivääriä (teenä).
- Huonoon suolen toimintaan minulla auttoi edellisessä ja auttaa tässä toisessakin raskaudessa banaani, jolla normaalisti on päin vastainen vaikutus.
- Päänsärkyyn auttaa ensisijaisesti reipas satsi vettä. Juo pari lasillista jos alkaa jomottamaan, ota särkylääke vasta jos kipu ei lähde vedenjuonnilla pois.
Alhainen Hb? Vinkki!
14
1496
Vastaukset
- ei suositella..
syötäväksi kovin suuria annoksia raskauden aikana, ja myös inkivääristä tuli hiljattain varoitus, ettei ainakaan kapselina saisi ottaa, teestä en ole varma.
- Odottaja Onnellinen
En kehoittanut syömään pensaallista persiljaa. Lääkäri neuvoi minulle, että persiljalla ei voi olla haittavaikutuksia, koska elimistö ottaa vastaan vain sen verran rautaa muita aineksia ko. yrtistä, mitä se tarvitsee. Ylimääräinen huuhtoutuu munuaisten kautta pois.
Inkivääriäkään on paha mennä vetämään o.d:een asti; teenä menee ja ohjeet saa esim. luontaistuotekaupasta, jos ei oma järki sano mikä on "sopivasti". Yli äyräiden menevä ryystäminen pistää kyllä merkit päälle, milloin lopettaa...jos ei muutoin Todellakaan tajua niin tehdä. - Höpiset omiasi
Odottaja Onnellinen kirjoitti:
En kehoittanut syömään pensaallista persiljaa. Lääkäri neuvoi minulle, että persiljalla ei voi olla haittavaikutuksia, koska elimistö ottaa vastaan vain sen verran rautaa muita aineksia ko. yrtistä, mitä se tarvitsee. Ylimääräinen huuhtoutuu munuaisten kautta pois.
Inkivääriäkään on paha mennä vetämään o.d:een asti; teenä menee ja ohjeet saa esim. luontaistuotekaupasta, jos ei oma järki sano mikä on "sopivasti". Yli äyräiden menevä ryystäminen pistää kyllä merkit päälle, milloin lopettaa...jos ei muutoin Todellakaan tajua niin tehdä.Munuaisten kautta huuhtoutuva on aina haitaksi, ihan kuten kaikki... KAIKKI huuhtoutuu munuaisten kautta, jos tietentahtoen rasitat munuaisia niin asia ok!
Sanoohan sen maalaisjärkikin!!
TURHAAN ei rasiteta sisäelimiä, jotka joutuvat koville muutenkin raskausaikana.
Mutta kukin tehköön mitä tahtoo, voivat sitten katsoa peiliin myöhemmin. - Odottaja Onnellinen
Höpiset omiasi kirjoitti:
Munuaisten kautta huuhtoutuva on aina haitaksi, ihan kuten kaikki... KAIKKI huuhtoutuu munuaisten kautta, jos tietentahtoen rasitat munuaisia niin asia ok!
Sanoohan sen maalaisjärkikin!!
TURHAAN ei rasiteta sisäelimiä, jotka joutuvat koville muutenkin raskausaikana.
Mutta kukin tehköön mitä tahtoo, voivat sitten katsoa peiliin myöhemmin."Munuaisten kautta huuhtoutuva on aina haitaksi, ihan kuten kaikki... KAIKKI huuhtoutuu munuaisten kautta, jos tietentahtoen rasitat munuaisia niin asia ok!"
Ymmärrätkö sinä pölvästi mikä on munuaisten tarkoitus elimistössä?
"Sanoohan sen maalaisjärkikin!!
TURHAAN ei rasiteta sisäelimiä, jotka joutuvat koville muutenkin raskausaikana."
Vastaas kysymykseen: kehotinko ketään vetämään pensastolkulla persiljaa? KEHOTINKO? - ...
Odottaja Onnellinen kirjoitti:
"Munuaisten kautta huuhtoutuva on aina haitaksi, ihan kuten kaikki... KAIKKI huuhtoutuu munuaisten kautta, jos tietentahtoen rasitat munuaisia niin asia ok!"
Ymmärrätkö sinä pölvästi mikä on munuaisten tarkoitus elimistössä?
"Sanoohan sen maalaisjärkikin!!
TURHAAN ei rasiteta sisäelimiä, jotka joutuvat koville muutenkin raskausaikana."
Vastaas kysymykseen: kehotinko ketään vetämään pensastolkulla persiljaa? KEHOTINKO?"Osta kaupasta tuore persilja joka käynnillä ja tyhjennä ruukku seuraavaan kauppareissuun mennessä mausteeksi leivän päälle. Minulla nosti alhaisen hb:n viikossa..."
No miten tuo nyt on käsitettävä, itse käyn kaupassa kolme kertaa viikossa ja sellainen 2-3 kertaa/vko on varmaan aika normaali tahti. Jos joka kerta hotkii ruukullisen, onhan se jo aika paljon. Ja viikossa nosti Hb:n, siitäkin saa sen käsityksen, että ainakin muutama ruukku tarvittiin. En uskaltais itse syödä noin paljon persiljaa.
Muuten, rautalääkitykselläkään Hb ei voi nousta vielä viikossa. Lisäraudan syönti nostaa Hb:tä vaikuttamalla punasolutuotantoon, ja punasolun valmistaminen luuytimessä kestää 10vrk. Vasta kymmenen päivän kuluttua alkaa siis Hb hiljalleen nousta. Nousun näkee 2-3 viikossa. Neuvolan sormenpäämittarit on hyvin epätarkkoja, ne voi heittää 10-12 pykälää ihan perättäisillä mittauskerroillakin. Tavallinen laskimoverinäyte on tarkempi, mutta siinäkin Hb voi vaihdella sen mukaan, onko kuiva vai ei. Jos on kuivunut, Hb on korkeampi. - Odottaja, Onneton kohta...
... kirjoitti:
"Osta kaupasta tuore persilja joka käynnillä ja tyhjennä ruukku seuraavaan kauppareissuun mennessä mausteeksi leivän päälle. Minulla nosti alhaisen hb:n viikossa..."
No miten tuo nyt on käsitettävä, itse käyn kaupassa kolme kertaa viikossa ja sellainen 2-3 kertaa/vko on varmaan aika normaali tahti. Jos joka kerta hotkii ruukullisen, onhan se jo aika paljon. Ja viikossa nosti Hb:n, siitäkin saa sen käsityksen, että ainakin muutama ruukku tarvittiin. En uskaltais itse syödä noin paljon persiljaa.
Muuten, rautalääkitykselläkään Hb ei voi nousta vielä viikossa. Lisäraudan syönti nostaa Hb:tä vaikuttamalla punasolutuotantoon, ja punasolun valmistaminen luuytimessä kestää 10vrk. Vasta kymmenen päivän kuluttua alkaa siis Hb hiljalleen nousta. Nousun näkee 2-3 viikossa. Neuvolan sormenpäämittarit on hyvin epätarkkoja, ne voi heittää 10-12 pykälää ihan perättäisillä mittauskerroillakin. Tavallinen laskimoverinäyte on tarkempi, mutta siinäkin Hb voi vaihdella sen mukaan, onko kuiva vai ei. Jos on kuivunut, Hb on korkeampi.Miten voi olla niin vaikeaa ymmärtää sana "kohtuus kaikessa"? Mulle ei tullut mitään oireita siitä, että söin 1-2 yrttiruukullista persiljaa viikossa. Jolle kulle toiselle voi ehkä tullakin, toimii siis tuntemustensa mukaan. Omaa maalaisjärkeään saa käyttää, eikä kaikkien pidä toimia tasan niinkuin joku toinen toimii. Vinkki oli tarkotettu sellaisille, jotka osaavat ajatella ja pilkun nussimisen sijaan kiinnittää huomion siihen, miten oman ruumiinsa toiminnot tuntee.
- omalla vastuulla
Persiljan käyttäminen suuressa määrin voi aiheuttaa keskenmenon. Mikä sitten on suuri määrä, on vaikeampi arvioida, on varmaan aika yksiklökohtaista. Itse en ainakaan riskiä ottaisi, koska koskaanhan ei tiedä kuinka oma elimistö reagoi.
- Milian***
"Persiljan käyttäminen suuressa määrin voi aiheuttaa keskenmenon."
Voisitko laittaa linkkiä tai muuta vastaava tietoa väitteesi tueksi?
"Itse en ainakaan riskiä ottaisi, koska koskaanhan ei tiedä kuinka oma elimistö reagoi."
Eli pyörtyilet mieluummin alhaisen hb:n ja raudanpuutten takia, kuin käytät yrttiä kohtuudella? - sansuliini84
Milian*** kirjoitti:
"Itse en ainakaan riskiä ottaisi, koska koskaanhan ei tiedä kuinka oma elimistö reagoi."
Eli pyörtyilet mieluummin alhaisen hb:n ja raudanpuutten takia, kuin käytät yrttiä kohtuudella?Varoitukset
Persiljan kohtuullinen säännöllinenkään käyttö ei aiheuta terveydellistä haittaa. Kuitenkaan raskauden aikana persiljaa ei pidä käyttää runsaasti. Haittavaikutuksena persiljan hyvin suuret annokset voivat aiheuttaa keskenmenoja ja hermotulehduksia. Persiljasta tislattua eteeristä öljyä ei pidä käyttää omin päin. Edellä mainittujen haittavaikutuksien lisäksi öljyn sisältämät apioli ja myrtistisiini voivat aiheuttaa ruuansulatuselinten verenvuotoja, hallusinaatioita ja sydämentykytystä. Persiljan sisältämät furokumariinit voivat aiheuttaa herkkäihoisilla valoherkkyyttä tulehduttaen ihoa.
Tieto on peräisin sivustolta...
http://www.yrttitarha.com/kanta/persilja/
Sieltä voit käydä lukemassa lisää.. Googletin ihan "persilja raskauden aikana" - sansuliini84
Milian*** kirjoitti:
Eli pyörtyilet mieluummin alhaisen hb:n ja raudanpuutten takia, kuin käytät yrttiä kohtuudella?Mutta siitäei ollut minkäänlaista mainintaa mikä on liikaa...
- Milian***
sansuliini84 kirjoitti:
Mutta siitäei ollut minkäänlaista mainintaa mikä on liikaa...
...edelleen kuitenkin olen sitä mieltä, että persilja, kuten mikä tahansa muukin ruoka-aine on kohtuudella käytettynä ok raskausaikanakin. Maalaisjärki on Se mitä pitää kuunnella.
Linkistä ja sen tekstistä saa kuvan, että aikamoisia annoksia saa persiljaakin syödä saadakseen kuvattuja oireita. Ja nimenomaan jotenkin muussa muodossa kuin tuoreena, jolloin siitä raskaanaoleva parhaan hyödyn saakin; rauta ja muut aineet. - sansuliini84
Milian*** kirjoitti:
...edelleen kuitenkin olen sitä mieltä, että persilja, kuten mikä tahansa muukin ruoka-aine on kohtuudella käytettynä ok raskausaikanakin. Maalaisjärki on Se mitä pitää kuunnella.
Linkistä ja sen tekstistä saa kuvan, että aikamoisia annoksia saa persiljaakin syödä saadakseen kuvattuja oireita. Ja nimenomaan jotenkin muussa muodossa kuin tuoreena, jolloin siitä raskaanaoleva parhaan hyödyn saakin; rauta ja muut aineet.Niihän netissä sanottiinkin että Persilja vähentää turvotusta ja siitä saa rautaa..
Kuka hullu nyt rupeis esim. kiloa persiljaa syämään?? :D tuskin kukaan.. Mutta nyt kun toi linkki on tuolla kaikkien näkyvillä niin eiköhän ole turhaa tästä asiasta enää puhua..
Hyviä vointeja kaikille tuleville äideille ja jo oleville äideille.. Voimaa tarvitaan joka päivä et jaksaa hoitaa lapsiaan.. =)
- Milian***
Minä sain myös nostettua alhaisen hb:n tuttavani kehoituksella syödä persiljaa. Neuvolassa lääkäri kertoi, että persiljalla on myös aineenvaihduntaa noeputtava vaikutus, joten turvotusta vähentää myös. Ja se muuten näkyykin; kengät mahtuu taas jalkaan :D
Päänsärkyyn auttaa minulla lähinnä lepo, mutta myös vesi.
Ja jos tulee päivän aikana juotua liian vähän eli pissalla käynti alkaa kirvelemään, niin ensiapu on puolukka- tai karpalomehu (olen kärsinyt virtsatietulehduksista koko ikäni), jolla saa mahdolliset syntyneet bakteerit neutraloitua rakosta pois.
Runsas nesteiden juonti on oikeastaan jopa ärsyttävää, kun saa yötä myöten laukkoa vessassa parin tunnin välein...Mutta mieluummin niin, kuin otan riskiä tulehduksen saamisesta :)
Älä välitä noista jauhajista. Jos ei ymmärrä miten malaisjärkeä käytetään, niin oma on häpeänsä.- sansuliini84
Niit on ihan hyvä juoda esimerkiksi lasillisen päivässä vaikka ei ole sitä pissatulehdusta. Pitää, kuten sanoitkin, ne bakteerit poissa.
Mutta silti on hyvä käydä aina välillä tarkastamassa ettei ole sitä tulehdusta. Pelkän mehun varaan en laskisi sitä. Pissatulehdus voi olla oireetonkin.. Sen sain kokea pitkän kaavan mukaan.. Iski munuaisiin jonka takia makasin kaksi vkoa sairaalahoidossa.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Työsuhdepyörän veroetu poistuu
Hallituksen veropoliittisen Riihen uutisia: Mitä ilmeisimmin 1.1.2026 alkaen työsuhdepyörän kuukausiveloitus maksetaan603368Ruumis kanavassa
Mikä juttu eilen ollut poliisit palokunta ambulanssi ja ruumis auto sillalla. Tekikö itsemurhan282970- 1212366
Onko tässä paljon lääkettä..
Keski-ikäselle 43v Ketipinor 100mg Brintellix 10mg Venlafaxin 75mg Xanor 1mg Propral 40mg Xatral CR 10mg Esomepratsol 42281452- 111396
Ei mitään menetettävää
Arvostin ja kunnioitin sun tunteita. Menit nyt liian pitkälle. Mulla ei ole enää mitään menetettävää ja sä tulet sen huo1631336Oi! Jorma Uotinen ja Helena Lindgren paljastivat yllätysuutisen: "Rakkaudella"
Professori, tanssija, koreografi, Tanssii Tähtien Kanssa -tuomari Jorma Uotinen ja Suomen meikkitaiteen pioneeri, laulaj131088- 74989
Pakko tulla tänne
jälleen kertomaan kuinka mahtava ja ihmeellinen sekä parhaalla tavalla hämmentävä nainen olet. En ikinä tule kyllästymää39932Riittäisi juoruakkoille puhumista tässä kylässä
On mennyt mahottomaksi touhut. Taksi renki kuskaa akkaansa töihin lienekkö mitään lupaa yrittäjältä tähän touhuun. Kylän13812